eitaa logo
آموزش خادمیاران _اصفهان
893 دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
50 فایل
کانال آموزش خادمیاری دبیرخانه کانونهای خدمت رضوی استان اصفهان
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ شنبه ٢۵ آذر ١۴٠٢ 🌙 السبت ٠٢ جمادی‌الثانی ١۴۴۵ 🌲دسامبر 2023 Saturday 16 👈 امروز متعلق است‌ به پیامبراکرم (ص) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ بار) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ بار) - يا غنی (١٠۶٠ بار) برای غنی شدن 🤲 اعمال روز: 🔹 عمل خاصی وارد نشده است. ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ☀️ 💠حدیث روز 💠 💎 پیامبر اکرم(ص): «طََلَبُ العلمِ فریضةٌ عَلَی کلِّ مُسلمٍ ألا اِنَّ اللهَ یحِبُّ بُغاةَ العِلْم» «طلب علم، بر هر انسانی واجب است؛ همانا خداوند علم آموزان را دوست دارد» 📚 اصول کافی، ج ١، ص ٣٠ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
222.2K
مناسبت: «» موضوع: ❓امروزه کدامیک از تخصص‏های علمی برای اسلام و مسلمین مفیدتر است؟ ✅ شايسته است که علماء و اساتيد و دانشجويان دانشگاه‌ها به همه‏ی تخصص‌های علمی مفيدی که مورد نياز مسلمانان است اهتمام بورزند تا از اجانب به‌خصوص دشمنان اسلام و مسلمين بی‌نياز شوند... ❓آيا ترك وطن براى ادامه تحصيل و صرف تحقيق علمى در تحت نظارت كسانى كه دشمن بودن دولتشان با پيشرفت‌های علمى ما ثابت شده جايز مى‌باشد؟ ✅ اگر احتمال بدهيد به لحاظ خصومتشان، يا چيزى به شما نياموزند و يا در صدد انحراف شما باشند، حضور در مجامع آنها وجه شرعى ندارد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « » روز شنبه، ١۴٠٢/٠٩/٢۵ مناسبت روز: امروز در تقویم به عنوان «» نامگذاری گردیده، لذا ضمن گرامیداشت این روز، سخن خود را آغاز می‌نمائیم؛ شکی نيست که و علمی در جهان معاصر از اهميت فراوانی برخوردار است و افکار، انديشه‌ها و آثار محققان و پژوهشگران هر جامعه، زيرساخت‌های «تعالی و پیشرفت» آن جامعه را فراهم می‌نماید؛ اما بسیاری از مردم، فکر می‌کنند که بیشتر پيشرفت‌های ویژه علمی و پژوهشی مربوط به عصرجدید و ثمره تمدن‌های معاصر است، در صورتی که با نیم نگاهی به تاریخ، متوجه می‌شویم که دینِ اسلام در هزار و چند صد سال پیش، بر ضرورت پژوهش و تحقیق علمی تأکید فراوان نموده، به‌گونه‌ای که می‌توان نقطه عطفِ علم و پژوهش در جهان را در این ریشه‌یابی نمود؛ در دوره‌ای که بشریت و تمدن‌های معاصر و مخصوصاً غربیان در جهل و نادانی و تاریکی بسر می‌بردند، آدمی را به دقت در دنیا و تفکر و علم‌آموزی دعوت نموده و با جمله «قُلِ انْظُرُوا» (یونس/١٠١)؛ باب تفکر و علم و دانش را به روی بشریت گشوده است؛ در اهمیت و پژوهش در دین اسلام، همین نکته کافی است که بدانیم که در این مکتب متعالی، پذیرش اصل این دین الهی نیز بدون تحقیق و پژوهش، هیچگونه ارزشی ندارد و بیش از ۳۰۰ آیه از قرآن کریم در زمینه علم و دانش و پژوهش نازل شده که در این مجال به چند دسته از این آیات اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ «تشويق به علم و پژوهش»: مانند آيه ٩ سوره زمر: «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ»: «بگو ای رسول، آنان كه اهل علم و دانشند با مردم جاهل نادان يكسانند؟ تنها خردمندان متذكر این مطلبند» 2️⃣ «تعظيم عالمان و دانشمندان»: مانند آيه ١١ سوره مجادله: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ دَرَجَـَت»: «خداوند كسانی را كه ايمان آورده‌اند و علم به آنان داده شده است را درجات عظيمی می‌بخشد» 3️⃣ «مذمت و نکوهش جهل و برابری آن با پیروی از شیطان»: مانند آيه ٣ سوره حج: «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يُجَـَدِلُ فِی اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطَـَنٍ مَّرِيدٍ»: «گروهی از مردم، بدون هيچ علم و دانشی به مجادله درباره خدا بر می‌خیزند و از شياطین سركش پيروی می‌كنند» همچنین علاوه بر آیات قرآن در روایات فراوانی از اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) نیز به اهمیت علم‌آموزی و پژوهش اشاره شده، چنانچه رسول خدا (ص) فرمودند: «اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّينِ»: «دانش را فرا گيريد، گرچه در دورترین مکان‌ها مانند چين باشد...» و فرمودند: «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ»: «تحصيل علم و دانش بر هر مرد و زن مسلمان واجب و لازم است...» (بحار الأنوار، ج۶۷، ص۶۸) ✍️ در پایان نباید فراموش کرد که امروزه، که زمینه و ظرفیت تحقیق و پژوهش، بیش از هر زمانی فراهم است و انسان به وسیلۀ انواع نرم‌افزارها و اینترنت و فضای مجازی می‌تواند به آسانی بر جهانی از دانش و افکار دست یابد، وظيفه مسلمانان و مخصوصاً پیروان مکتب اهل‌بیت (ع) در زمینه تحقیق و پژوهش علمی، صدچندان گردیده و باید تمامی سعی و تلاش خود را در این زمینه به‌کار گیرند و بدیهی است که ترقی و پیشرفت جوامع اسلامی در گرو عمل به دستورات دینی در زمینه تحقیقات علمی و پژوهشی است و اگر جامعه‌ای در این زمینه کاهلی نماید، مسلماً محکوم به فنا و نابودی است! و چه زیبا فرمود امیر بیان (ع): «بِقَدْرِ الکدِ تُکتَسَبُ المَعَالِی، ومَنْ طَلَبَ العُلی سَهِرَ الليالی، فمن طلب العلوم بغیر کدّ، کمن طلب المحال من المحال»: «به اندازۀ تلاش و کوشش، ترقی و پیشرفت به دست می‌آید و آن کس که خواهان دانش بدون رنج است، گویی محالی را از محالی می‌طلبد» (مجمع الامثال، ج١، ص٣۵٧) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ یکشنبه ٢۶ آذر ١۴٠٢ 🌙 الأحد ٠٣ جمادی‌الثانی ١۴۴۵ 🌲دسامبر 2023 Sunday 17 👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شوند: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار) - ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار) - یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح 🤲 اعمال روز: 🔹 برگزاری مراسم عزاداری و مرثيه‌خوانی برای صدیقه کبری (س) توصیه شده است. 🔹 همچنین نماز و زیارت حضرت زهرا در روز سوم جمادی الثانی که سید بن طاوس در اقبال ذکر فرموده است. ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 سالروز زهرا (س) بر اساس روایت ٩۵ روز ☀️ 💠حدیث روز 💠 💎 پیامبر اکرم (ص) :«نُورُ ابْنَتِی فَاطِمَهَ مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ ابْنَتِی فَاطِمَهُ أَفْضَلُ مِنَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ» «نور دخترم فاطمه (س) از نور خداست، و دخترم فاطمه (س) برتر از آسمان‌ها و زمین است» 📚 بحارالانوار، ج ١۵، ص ١٠ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
349.9K
مناسبت: سالروز (س) موضوع: ❓آیا پوشاندن «پا» از نگاه نامحرم برای خانم‌ها واجب است یا خیر؟ و حکم پوشش پا، برای خانم‌ها در هنگام نماز در صورتی که نامحرم در آنجا نباشد، چیست؟ ✅ خانم‌ها در مقابل نامحرم باید پاها را بپوشانند؛ تنها دو موضع برای پوشش خانم‌ها در حضور نامحرم استثناء شده است: «گردی صورت و دست‌ها تا مچ» البته به شرط اینکه آرایش و زیوری که جلب توجه کند و چشمگیر باشد نداشته باشند؛ ⬅️ اما در نماز سه موضع استثناء شده که پوشاندن آنها واجب نیست: «گردی صورت» به مقداری که در وضو شسته می‌شود، «دست‌ها تا مچ» و «پاها تا مچ»، به شرط اینکه نامحرمی او را نبیند». ❓آیا پوشیدن جوراب نازک برای خانم­‌ها به‌طوری که پا در مقابل نامحرم مشخص باشد جایز است؟ ✅ از جمله شرایط پوشش شرعی این است که بدن­‌نما و نازک نباشد که پوست بدن پیدا باشد! بنابراین پا باید از نگاه نامحرم پوشانده شود، لذا اگر خانمی جوراب نازک بپوشد که پای او دیده شود، حجابش کامل نیست و جوراب باید در حدی باشد که پا پیدا نباشد. 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ١» روز یکشنبه، ١۴٠٢/٠٩/٢۶ مناسبت روز: امروز، سالروز شهادت حضرت زهرا (س) است، بانویی که الگوی بی‌نظیر و بی‌بدیل عالم خلقت و افتخار همه‌ی زنان جهان است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت ایام فاطمیه، سخن امروز را با صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می نمائیم؛ بی‌شک یکی از مهمترین جلوه‌های رفتاری حضرت زهرا (س)، ترويج عفاف و حجاب و صيانت از كرامت انسانی بانوان است كه زنان مسلمان به ويژه بانوان عفیف ايران اسلامی به آن توجه داشته و مخصوصاً در جامعه امروز كه زنان به گونه‌های مختلف، مشغول به كار و فعاليت در اجتماع می‌باشند، رعایت این فریضه الهی، باعث مصونیت و حفظ حرمت و جایگاه ویژه بانوان می‌گردد؛ «حجاب» در فرهنگ اسلامی به مفهوم ایجاد پوشش ظاهری و بیرونی انسان در برابر نامحرم؛ و «عفاف» خصلتی درونی و به معنای بازداشتن غرایز و تمایلات سرکش نَفسِ حیوانی انسان است لذا در شرع مقدس «حجاب و عفاف» همه‌جا در کنار هم قرار گرفته و در آیات و روایات اسلامی به‌عنوان‌ یکی از واجبات و ضروریات دین بر آنها تأکید شده است؛ همچنین براساس عقل و منطق نیز «حجاب و عفاف»، امری ثابت و ضروری برای صیانت از آدمی و حفظ کرامت انسانی است؛ که انشاالله در ایام فاطمیه به بخشی از ادله نقلی و عقلی «حجاب و عفاف» می‌پردازیم؛ 💠 بخش اول: «حجاب و عفاف در قرآن کریم»: متأسفانه امروز برخی از افراد مغرض و یا بی‌اطلاع ادعا می‌کنند که حجاب و عفاف اصلاً در قرآن کریم نیامده! در حالی که در ۲۳ آیه از قرآن مجید به امر حجاب و پوشش و عفاف و حدود آن اشاره شده و در چهار آیه‌ی آن، مستقیماً به واجب بودن حجاب و عفاف تصریح شده است که به صورت اجمال به این آیات الهی می‌پردازیم: ✅ آیه ۵٩ سوره احزاب: «ای پیغمبر (گرامی) به زنان و دختران خود و زنان دیگر مؤمنین بگو که خویشتن را به جِلْباب‌ها (چادر یا روسری های بسیار بلند) فرو پوشند، تا با این کار، آنها (به عفّت و حرّیت) شناخته شوند و از تعرض و جسارت (هوس‌رانان) آزار نکشند، که (این کار) برای آنها بسیار بهتر است و ( اگر تاکنون خطا کرده‌اند توبه کنند که) خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.» در این آیه‌ی شریفه علاوه بر تصریح بر وجوب حجاب، و استفاده از چادر و یا روسری‌های بسیار بلند (جلباب) برای زنان، به یکی از فلسفه‌های مهم حجاب که مصونیت و عدم آزار از ناحیه افراد نامحرم و هوسران است، اشاره شده است؛ ✅ آیه ٣١ سوره نور: «ای پیامبر! به زنان باایمان بگو، چشم‌های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند، و زینت خود را ـ جز آن مقدار که نمایان است ـ آشکار نسازند، و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشیده شود) و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان و سایر افراد محرم آنها...»؛ خداوند در این آیه شریفه نیز به پنج موضوع مهم در حفظ حجاب و عفاف اسلامی اشاره می‌نماید: 1️⃣ زنان باید دیدگان خود را از نگاه به نامحرم فروگیرند؛ 2️⃣ زنان باید خود را از هر نوع عامل بی‌عفتی حفظ نمایند؛ 3️⃣ زنان باید زینت خود را جز آن مقدار که به طور قهری و طبیعی پدیدار است، پنهان سازند؛ 4️⃣ زنان باید روسری‌های بلند خود را بر گردن و سینه بیفکند، و مو و سینه و دور گردن و زیر گلوی خود را بپوشانند؛ 5️⃣ زنان نباید زینت های خود را جز برای افراد محرم، آشکار سازند؛ آیات ٣٢ و ٣٣ سوره احزاب: «ای همسران پیامبر! شما همچون یکی از زنان معمولی نیستید، اگر تقوا پيشه‌ايد پس به نرمى و كرشمه سخن نگوييد تا (مبادا) آن كه در دلش بيمارى است طمعى پيدا كند، و نيكو و شايسته سخن بگوييد (و در خانه های خود بمانید) و همچون دوران جاهلیت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید» در این دو آیه‌ی شریفه نیز به چند موضوع مهم درباره‌ی حجاب و عفاف اشاره شده است: 1️⃣ زنانی که در جامعه از جایگاه‌های ویژه‌ای برخوردارند، باید در عفاف و حجاب و رفتار خود توجه بیشتری نمایند! چراکه دیگران از آنها الگوگیری می‌نمایند؛ 2️⃣ قرآن بر حفظ عفت در سخن گفتن و عدم رفتار تحريک كننده تأکید نموده؛ 3️⃣ با كرشمه سخن گفتن زن، بى‌تقوايى است؛ 4️⃣ زنان نباید مانند بُرج‌های بلندی که در ميان ساختمان‌هاى ديگر جلوه‌نمایی می‌نمایند، در اجتماع خودنمایی کنند!   ✍️ علاوه بر آیات فوق‌الذکر، در آیات ۲۰ و ۲۲ و ۲۶ و ۲۷ و ۳۱ تا ۳۳ سوره اعراف؛ و آیات ۵۳ و ۵۴ و ۵۵ و ۶٠ و ۶۱ سوره احزاب؛ و آیات ۲۷ تا ٣٠ و ۵۸ تا ۶۰ سوره نور به موضوع پوشش و حجاب و عفاف اشاره شده است. 📚 برگرفته از مجمع البیان و تفسیر نور در باب آیات فوق‌الذکر. ✍️ این مبحث ادامه دارد... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ٢٧ آذر ١۴٠٢ 🌙 الإثنين ٠۴ جمادی‌الثانی ١۴۴۵ 🌲دسامبر 2023 Monday 18 👈 امروز متعلق است به امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا قاضِیَ الْحاجات (١٠٠ مرتبه) - سبحان الله و الحمدلله (١٠٠٠ مرتبه) - یا لطیف (١٢٩ مرتبه) برای کثرت مال 🤲 اعمال روز: 🔹 برگزاری مراسم عزاداری و مرثيه‌خوانی برای صدیقه کبری (س) پسندیده است. ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ☀️ سالروز شهادت (١٣۵٨ش) ☀️ ☀️ و افراطی‌گری 💠حدیث روز 💠 💎 پیامبر اکرم (ص) :«يَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِي فَهُوَ فِي الْجَنَّةِ مَعِي وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِي النَّار» «ای سلمان! هر که دخترم فاطمه را دوست بدارد در بهشت در کنار من خواهد بود، و هرکه او را دشمن بدارد در آتش جهنم خواهد بود» 📚 بحارالانوار، ج٢٧، ص١١۶ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
251.1K
مناسبت: موضوع: ❓زنان زيادى را ديده‌ام كه حجاب‌هاى متفاوتى دارند حال مى‌خواهم بدانم پوشش شرعی زنان چگونه بايد باشد؟ ✅ زنان بجز صورت، به مقدارى که شستن آن در وضو واجب است و دست‌ها، از سر انگشتان تا مچ، بقيّه اعضاى بدن خود را بايد از نامحرم بپوشانند. ❓آيا چانه جزو محدوده حجاب زنان به حساب مى‌آيد؟ اگر به حساب مى‌آيد لطفاً محدوده آن را (دقیقاً) مشخص كنيد؟ ✅ چانه جزو صورت زن محسوب شده و برای مقدارى از آن كه در ظاهر صورت قرار گرفته پوشش لازم نيست ولى زير چانه بايد پوشانده شود. ❓آن مقدار از زيور زنان كه ظاهر است (مثل حلقه نامزدى، آرايش معمولى ابروان و ...) آيا واجب است پوشانده شود؟ ✅ هر آنچه عرفاً زينت محسوب مى‌شود بايد از نگاه نامحرم پوشانيده شود. 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ٢» روز دوشنبه، ١۴٠٢/٠٩/٢٧ مناسبت روز: در قرار داریم و از روز گذشته مبحثی را در رابطه با ادله نقلی و عقلی «حجاب و عفاف فاطمی» آغاز کردیم و در بخش اول، این فریضه الهی را از دیدگاه قرآن کریم بررسی نمودیم؛ و انشاالله امروز نیز بخش دوم آن را تقدیم شما می‌نمائیم؛ 💠 بخش دوم: «حجاب و عفاف از دیدگاه روایات اسلامی» پیوند میان قرآن صامت و قرآن ناطق (اهل بیت عصمت و طهارت)، پیوند میان نور و بینایی است؛ لذا گرچه نور وحی در ذات خود، روشن و روشنگر است، اما بهره‌گیری از آن نیاز به چشمانی بصیر و نافذ دارد و بدیهی است که هرچه میزان بصیرت و قدرت بینایی فرد بیشتر باشد، از نور قرآن بهره‌ بیشتری می‌برد؛ بنابراین یکی از مهمترین کارکردهای سُنّت نسبت به قرآن، نقش تبیینی و تفسیری اهل‌بیت (ع) نسبت به قرآن کریم است؛ لذا در زمینه حجاب و عفاف نیز، هرچند اصل ضرورت و وجوب و برخی از حدود آن در قرآن کریم بیان شده، اما ابعاد و نکات تکمیلی آن توسط اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) تبیین گردیده که در این مجال به بخشی از این روایات اشاره می‌نماییم: ✅ اهمیت و ارزش حجاب و عفاف: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «آن هنگام که پوشش بر سر زنی باشد، ارزش آن زن، از دنیا و آنچه در آن است، بیشتر می‌شود» (نورالشافی، باب پوشش) همچنین حضرت فرمودند: «زنان هرچه پوشیده‌تر باشند، سعادتمندترند!» (سفینه البحار، ج ۲، ص ۲۹۸) امام علی (ع) نیز فرمودند: «پوشیده و محفوظ داشتن زن، مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایى اوست.» (غررالحکم، ۵۸۲۰) و در حدیث دیگری فرمودند: «پاداش رزمنده شهید در راه خداوند، بالاتر از پاداش انسان پاکدامنی نیست که توان انجام گناه را دارد ولی خود را آلوده نمی‌سازد؛ انسان پاکدامن، نزدیک است که فرشته‌ای از فرشتگان الهی گردد» (نهج‌البلاغه، حکمت ۴۷۴) ✅ تعیین حدود حجاب و عفاف: امام علی (ع) فرمودند: «زنان (باید) مو و سینه، دور گردن و زیر گلوی خودشان را بپوشانند» (مجمع‌البیان، ج۷، ص۲۱۷) همچنین از امام صادق (ع) سؤال شد، آیا ساق دست زن، بخشی از زینت اوست؟ و حضرت فرمودند: «بله؛ تمام بدن زن غیر از صورت و دست‌ها تا مچ، از زینت او محسوب می‌شود (که باید از نامحرم پوشیده شود)» (فروع کافی، ج ۵، ص۵٢٠) و در حدیث دیگری فرمودند: «برای زن مسلمان، جایز نیست که روسری و پیراهنی بر تن کند که (اندام) بدنش را نپوشاند» (وسائل‌الشیعه، جلد ۳۰، ص ۵۱۸۱) ✍️ در کتب عزیزان اهل سنت نیز آمده: روزی دختر (تازه به تکلیف رسیده‌ای) در حالی که لباس‌های نازکی بر تن داشت، نزد رسول خدا آمد؛ پس آن حضرت روی از او برگرداندند و فرمودند: «وقتی دختر به سن بلوغ رسید نباید از بدن او جز صورت و دستانش تا مچ، دیده شود» (سنن ابی داود، ج ۴، ص ٨٧) ✅ نهی از بدحجابی و عذاب آن: رسول خدا (ص) فرمودند: «هر زنی که به خداوند و روز قیامت ایمان دارد، زینتش را برای غیر شوهرش آشکار نمی‌کند و همچنین موی سر و مچ ( دست و پای) خود را نمایان نمی‌سازد و هر زنی که چنین کند، دین خود را فاسد کرده و خداوند را نسبت به خود خشمگین نموده است...» (مستدرک حاکم، ج۲، ص۵۴۹) امیرالمؤمنین (ع) نیز فرمودند: «روزی با حضرت فاطمه (س) محضر پیامبر (ص) رسیدیم و دیدیم حضرت به شدت گریه می‌کنند، من گفتم: پدر و مادرم به فدایتان، چرا این‌گونه گریه می‌کنید؟ حضرت فرمودند: یا علی! آن شب که مرا به معراج بردند، گروهی از زنان امت خود را در عذاب سختی دیدم و از شدت عذابشان گریستم و اکنون نیز گریه‌ام برای ایشان است؛ زنی را دیدم که از موی سر آویزان است و مغز سرش از شدت حرارت می‌جوشد؛ آن زن در دنیا موی سر خود را از نامحرم نمی‌پوشاند...» (بحارالانوار، ج ۵، ص ۶۹) همچنین پیامبر (ص) در حدیث دیگری فرمودند: «سه گروه هرگز داخل بهشت نمی‌شوند: ١. کسی که نسبت به عفت و ناموس خود بی‌تفاوت است؛ ٢. زنی که خود را در لباس و حرکات و امور ديگر شبيه مردان سازد؛ ٣. شراب خوار» (ميزان‌الحکمه، ج ٢، ص ١٠٢) و در حدیث دیگری امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «در آخرالزمان و نزدیک شدن زمان موعود که بدترین زمانهاست (چون جهان از ظلم و ستم پر شده) بعضی زنان، بی‌حجاب و عریان بیرون آمده و خودنمائی می‌کنند، آنها از دین خارج شده و در فتنه‌ها (و محافل گناه) داخل می‌شوند و شهوترانی کرده و به لذت‌جویی‌های (حرام) شتابانند؛ آنها حرام‌های الهی را حلال کرده و در جهنم همیشه ماندگار خواهند بود» (من لا یحضره الفقیه، کتاب النکاح) ✍️ آنچه گذشت تنها بخش کوچکی از احادیث مرتبط با «حجاب و عفاف» بود که در این مجال کوتاه به آن بسنده می‌نمائیم و انشاالله و به توفیق الهی از فردا، این مبحث را با ارائه ادله عقلی حجاب و عفاف ادامه می‌دهیم... https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٢٨ آذر ١۴٠٢ 🌙 الثلاثاء ٠۵ جمادی‌الثانی ١۴۴۵ 🌲دسامبر 2023 Tuesday 19 👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق (ع) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه) - یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه) - یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت 🤲 اعمال روز: 🔹 علماء بر خواندن «دعای توسل» مشهور و همچنین بر خواندن نماز امام زمان در مساجد مقدس سهله و جمکران در شب چهارشنبه تأکید نموده‌اند. 🔹 برگزاری مراسم عزاداری و مرثيه‌خوانی برای صدیقه کبری (س) پسندیده است. ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 💠حدیث روز 💠 💎 پیامبر اکرم (ص): « يَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ يَنْفَعُ فِي مِائَةِ مَوْطِنٍ أَيْسَرُ تِلْكَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ وَ الْقَبْرُ وَ الْمِيزَانُ وَ الْمَحْشَرُ وَ الصِّرَاطُ وَ الْمُحَاسَبَةُ...» «ای سلمان! دوستی فاطمه در یکصد جایگاه برای انسان سودمند است که آسان‌ترین این جایگاه‌ها، عبارتند از: مرگ، قبر، میزان، سنجش، محشر، پل صراط و زمان حسابرسی...» 📚 بحارالانوار، ج٢٧، ص١١۶ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
277.5K
مناسبت: موضوع: ❓چه نوع پوششی از حیث رنگ، جنس و نوع برای خانم‌ها در مقابل نامحرم اشکال دارد؟ ✅ به‌طورکلی اگر لباس به‌گونه‌ای باشد که فرد را در نگاه دیگران، انگشت‌نما نموده و یا جلب توجه نامحرم کند، (حتی در کیفیت پوشیدن) پوشیدن آن جایز نیست! ⬅️ البته در پوشش در برابر نامحرم، فقها شرایطی را برای لباس فرموده‌اند: 🔹بدن را به مقدار کامل (شرعی) بپوشاند؛ 🔹نازک نبوده و بدن‌نما نباشد؛ 🔹از نظر حجم، تنگ و چسبان نباشد و طوری باشد که برجستگی‌ها و برآمدگی‌های بدن را بپوشاند؛ 🔹مُروّج فرهنگ ابتذال و یا فرهنگ دشمنان نباشد... ❓آیا استفاده از چادر براق و رنگارنگ در برابر نامحرم اشکال دارد؟ ✅ نه، اشکالی ندارد، مگر اینکه به‌گونه‌ای باشد که جلب توجه نامحرم کند یا در حدی باشد که فرد انگشت‌نما شود. 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ٣» روز سه‌شنبه، ١۴٠٢/٠٩/٢٨ مناسبت روز: در و شهادت حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا (س) قرار داریم، لذا با عرض تسلیت و تعزیت، ادامه مبحث «حجاب و عفاف فاطمی» را تقدیم حضور شما گرامیان می‌نمائیم؛ در دو روز گذشته به ادله نَقلی حجاب و عفاف پرداختیم و از دیدگاه آیات شریفه قرآن کریم و روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) از وجوب و حدود و اهمیت بسیار این فریضه الهی سخن گفتیم؛ و انشاالله امروز در ادامه این مبحث به ادله عقلی «حجاب و عفاف» می‌پردازیم؛ ✍️ در مکتب حیات‌بخش اسلام،‌ «عقل و تفکر» دارای جایگاه رفیع و بلندی است، چنانچه علامه طباطبائی (ره) صاحب تفسیر المیزان می‌‌گوید: «عقل شریف‌‌ترین نیرو در وجود انسان است و خداوند متعال در قرآن کریم بیش از سیصد بار آدمی را به استفاده و بهره‌جستن از این نیروی خدادادی دعوت کرده است...» [المیزان، ج ۵، ص ٢۵۵] ‌جایگاه تعقل و تفکر در اسلام آن‌چنان رفیع است که پذیرش اصول دین، بدون استدلال عقلانى مورد قبول خداوند متعال نبوده و هر فرد مسلمان، موظف به تحقیق و تفکر در رابطه با پذیرش اصول دین خود شده است؛ ✍️ در موضوع «حجاب و عفاف» نیز که به‌عنوان یکی از ضروریات دین مبین اسلام مطرح می‌باشد، علمای اسلام علاوه بر دلایل نقلی و بهره‌گیری از آیات و روایات اسلامی، با استدلال‌های عقلانی نیز ضرورت این فریضه الهی را به اثبات رسانده‌اند؛ که در سخن امروز به بخشی از این دلایل می‌پردازیم؛ ✅ در مقدمه این مبحث باید بدانیم که در عالم هستی، خلقت انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات با خلقت موجودات دیگر متفاوت است و آدمی به‌گونه‌ای آفریده شده که ذاتاً از «برهنگی و بی‌حیایی» پرهیز دارد و فطرتاً به دنبال «حیا و عفت» درونی و ظاهری است؛ چنانچه قرآن دربارۀ «حضرت آدم و حوا» اولین مخلوقات بشری، فرموده: «آن‌گاه که از آن درخت (ممنوعه) خوردند و برهنگى آنان برایشان نمایان شد، خود را با برگ درختان پوشش دادند» (طه، ۱۲۱) اما در کنار این امر فطری، باید بپذیریم که از سوی دیگر، انسان فطرتاً و بر اساس اصول عقلی خود، با هرگونه محدودیت و هر چیزی که آزادی ظاهری او را سلب نماید نیز مخالف است و مسلماً «حجاب و پوشش» ولو در ظاهر برای آدمی محدویت ایجاد می‌نماید؛ لذا در نگاه اولیه و بر اساس اصل «آزادی فردی» و خارج از نگاه دینی، کاملاً طبیعی است که انسان با این محدودیت مخالف باشد؛ اما در این موضوع، توجه به این نکته مهم ضروری است که آدمی تا زمانی به دنبال آزادی‌های فردی است که بر اساس اصول عقلی او، این آزادی‌ها، ضرری برای او و دیگران ایجاد نکند، لذا اگر به صورت منطقی و عقلانی به او اثبات شود که عمل آزادانه‌ای دارای آثار منفی فردی و اجتماعی بسیار است، و یا عملی با اینکه محدودیتی ایجاد می‌نماید، دارای آثار و برکات و سود فراوان برای او و دیگران است، با رضایت کامل و طيبِ خاطر، آن عمل به اصطلاح آزادانه را ترک کرده و عمل محدودکننده را می‌پذیرد؛ لذا در مسئله «حجاب و عفاف»، علاوه بر رویکرد تعبدی و استفاده از ادله نقلی و بیان آیات و روایات و نظر شرع مقدس، نیاز به اقناع فکری و عقلی جامعه، مخصوصاً نسل جوان می‌باشد که امیدواریم در طول ایام فاطمیه، به برکت «اسوه‌ی حجاب و عفاف»، بتوانیم بخشی از ادله عقلی این فریضه الهی را تقدیم شما گرامیان نمائیم: 1️⃣ حجاب باعث «آزادی فکر و اندیشه و تقویت قدرت تعقل فردی شده و در نتیجه سبب رونق عقل‌‌مداری و امنیت در جامعه» می‌گردد؛ وقتی انسان، به‌صورت تلفنی با کسی صحبت می‌کند، خط تلفن او اشغال شده و کس دیگری نمی‌تواند با او تماس بگیرد؛ فکر و اندیشه آدمی هم اگر مشغول چیزی گردد، نمی‌تواند به موضوعات مهم دیگر توجه نماید؛ یکی از چیزهایی که فکر آدمی را مختل نموده و قدرت تفکر و تعقل را از او می‌گیرد، تبرج و برهنگی و تظاهر به فساد و آلودگی‌های شهوانی است؛ چنانچه روانشناسان، «شهوت» را یکی از عوامل بزرگ تضعیف عقل و فکر دانسته و اذعان کرده‌اند که هر چه این خصوصیت در انسان قوی‌تر شود، به‌‌همان اندازه، عقل و تفکر آدمی تضعیف می‌گردد؛ تا آنجا که ممکن است انسان در اوج شهوت به جنایات فجیعی دست زند؛ لذا حجاب و پوشش کامل، مانع از تضعیف عقل در شخص و باعث رونق عقل‌‌مداری و امنیت در جامعه می‌شود؛ بر این اساس، هرچند که «حجاب و پوشش»، آزادی ظاهری انسان را مقداری محدود می‌نماید، اما در عوض، باعث آزادی فکر و اندیشه و افزایش قدرت تعقل در آدمی می‌گردد. ✍️ این مبحث ادامه دارد... 📚 برداشتی از کتاب «زیباتر از گل» نوشته حضرت آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی (دام عزه) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ٢٩ آذر ١۴٠٢ 🌙 الأربعاء ٠۶ جمادی‌الثانی ١۴۴۵ 🌲دسامبر 2023 Wednesday 20 👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهم‌السلام) 🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده می‌شود: - یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه) - حسبی الله و نعم الوکیل ( ١٠٠٠ بار) - یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت 🤲 اعمال روز: 🔹 برگزاری مراسم عزاداری و مرثيه‌خوانی برای صدیقه کبری (س) پسندیده است. ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ☀️ روز تجلیل از 💠حدیث روز 💠 💎 پیامبر اکرم (ع) : «إنَّما سُمِّيَت ابنَتی فاطِمَةُ لأنَّ اللّه عزّوجلّ فَطَمَها وفَطَمَ مَن أحَبَّها مِنَ النَّارِ» «دخترم به اين دليل فاطمه ناميده شده است كه خداوند عزوجل او و دوستدارانش را از آتش (دوزخ) به دور داشته است» 📚 أمالی طوسی، ص ٣٠٠ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
314.2K
مناسبت: موضوع: ❓حکم پوشیدن ساپورت و شلوار لی یا شلوار جین و روسری و کفش رنگی و مانتوی کوتاه در زیر چادر چیست؟ ✅ برای پوشش اسلامی شرایطی ذکر شده، ازجمله اینکه برجستگی‌های بدن مشخص نباشد؛ اما در مورد ساپورت، این‌گونه است که تمام هندسه‌ی بدن مشخص است، بنابراین حجاب کاملی نیست؛ اما نسبت به نوع‌های رنگی شلوار جین و لی، اگر زیر چادر باشد و پیدا نباشد، حکم خاصی ندارد و به فرض اینکه پیدا هم باشد اگر به‌قدری چسبان نباشد که هندسه‌ی بدن مشخص باشد - یعنی یک مقداری گشاد باشد که برجستگی های بدن مشخص نباشند - و اینکه رنگش به‌گونه‌ای نباشد که فرد انگشت‌نما شود و به‌اصطلاح لباس شهرت نباشد، اشکالی ندارد. ❓اگر همسر حجاب اسلامی را رعايت نکند آيا بايد شوهر، او را با دعوا و درگيرى به رعايت حجاب وادار کند؟ ✅ در رعايت حجاب واجب و انجام ساير تکاليف شرعيه، شوهر حق دعوى و درگيرى و کتک کارى ندارد، و فقط مجاز است با ملايمت، امر به معروف و نهى از منکر زبانى نمايد. 📚منبع:  https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ۴» روز چهارشنبه، ١۴٠٢/٠٩/٢٩ مناسبت روز: در ایام فاطمیه و سوگواری حضرت زهرا (س) قرار داریم و از چند روز گذشته، مبحثی را در رابطه با «حجاب و عفاف فاطمی» آغاز کردیم و ابتدا این فریضه الهی را از دیدگاه آیات و روایات اسلامی، و سپس از نگاه عقل و منطق بشری، مورد بررسی قرار داده و عرض کردیم که: 1️⃣ اولین دلیل عقلی در این زمینه را باید «نقش حجاب در ایجاد آزادی فکر و اندیشه، و تقویت قدرت تعقل در آدمی، و در نتیجه رونق عقل‌مداری و امنیت در جامعه» دانست، چنانچه با ادله عقلی اثبات نمودیم که اگر «حجاب و پوشش»، آزادی ظاهری انسان را مقداری محدود می‌نماید، اما در عوض، باعث آزادی فکر و افزایش قدرت تعقل در انسان می‌گردد و با جلوگیری از تضعیف عقل، باعث امنیت در جامعه می‌شود؛ ✍️ انشاالله در سخن امروز نیز، به ادامه ادله عقلی و منطقی حجاب و پوشش اسلامی می‌پردازیم: 2️⃣ «نقش حجاب در پاسداری از آزادی اجتماعی» یکی از اصولی که در تمامی مکاتب دنیا تردیدناپذیر و مورد قبول است، «اصل آزادی اجتماعی» است؛ به‌گونه‌ای که در تمامی مکاتب، «آزادی فردی» تا جایی محترم و جایز است که مزاحم و ناقض «آزادی اجتماعی» دیگران نگردد؛ لذا وضع بسیاری از قوانين در جوامع بشری، ریشه در همین اصل عقلانی مهم دارد؛ براین اساس هر شخص در حریم خصوصی و درون خانه‌اش، آزادی‌های ویژه‌ای دارد که در اجتماع نمی‌تواند به همان صورت از آنها برخوردار باشد و حتی در آزادی‌های درون خانه هم، باید حقوق همسایگان را رعایت نماید؛ برای مثال، انسان در خانه خود می‌تواند در هرجا بخواهد بایستد، بنشیند یا راه برود، اما در کوچه و خیابان و هنگام رانندگی آزاد نیست که هرطور می‌خواهد، براند و یا هرجا توقف کند و همچنین خودروی او نیز نباید آلودگی صوتی یا زیست محیطی ایجاد نماید و به حقوق دیگران تجاوز کند؛ بدیهی است که وضع این مقررات و دیگر محدودیت‌های اجتماعی برای هر انسان‌ دارای عقل و منطق، کاملاً پذیرفتنی است؛ اما شگفت‌آور این‌که، وقتی سخن از ضرورت پوشش و حجاب در مکان‌های عمومی به میان می‌آید، بعضی افراد به اصطلاح روشنفکر و مدعی تعقل و تفکر با محدودیتِ معقولِ آن، مخالفت کرده و نور تعقل را در وجود خود خاموش می‌کنند؛ گویی نمی‌دانند که آدمی با برهنگی و پوشش نامناسبِ خود در جامعه، باعث تضییع آزادی و حقوق اجتماعی دیگران گردیده و علاوه بر ایجاد ناهنجاری‌های بزرگ اجتماعی، حتی به حقوق فردی و خانوادگی دیگران نیز تجاوز نموده و باعث انحراف جوانان و تزلزل خانواده‌ها و چه بسا خیانت و بی‌اعتمادی همسران به يکديگر و در نهایت موجب جدایی و گسستن کانون مقدس خانواده‌ها می‌شود. 3️⃣ «اصل محافظت بیشتر از وجود گرانبهاتر» یکی از بدیهیات عقلی نزد بشریت، محافظت بیشتر از وجود گرانبهاتر است به صورتی که نحوه‌ی مراقبت آدمی از یک ساعت چند هزار تومانی با یک گوهر چند میلیارد تومانی، کاملاً متفاوت است؛ لذا بدیهی است که انسان عاقل در نوع حفاظت از هر چیزی، متناسب با ارزش آن اقدام می‌نماید و هرگز اشیاء بسیار گرانبهای خود را بدون حفاظت در معرض دید و تعرض دیگران قرار نمی‌دهد؛ البته این قانون دربارۀ وجود ارزشمند مرد و زن، هردو صادق است؛ اما چون زن، جلوه‌ی زیبائی خلقت است و خداوند به او جذابیت و ارزش بسیار بالایی داده، لذا عقلِ سلیم، حُکم می‌کند که از وجود نازنین او با حجاب و پوشش بیشتری محافظت گردد تا نااهلان به فکر طمع و تعرض به این گوهر گرانبها نیفتند؛ لذا قانون «حجاب و عفاف» را باید قانون ارزش‌گذاری، و ایجاد منزلت بالای دین مترقی اسلام برای زنان و دختران دانست. ✍️ این مبحث ادامه دارد... 📚 برداشتی از کتاب «زیباتر از گل» نوشته حضرت آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی (دام عزه) https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا