هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
396.5K
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع:
#احکام_امربهمعروف_و_نهیازمنکر
✅ مراحل و مراتب امر معروف و نهی از منکر:
۱. امر و نهی قلبی؛
۲. امر و نهی لسانی(زبانی)؛
۳. امر و نهی عملی.
✍️ در روز گذشته عرض شد که طبق فتوای مراجع عظام تقلید رعایت مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر واجب است یعنی تا به مرحلهی پایینتر مقصود حاصل میشود نباید وارد مرحلهی بالاتر شد و سپس مرحله اول یعنی «امر و نهی قلبی» را توضیح دادیم؛ و امروز به سراغ مرحله دوم میرویم که در صورتی که با انجام مرحله اول مقصود حاصل نشود باید به سراغ مرحله دوم امر به معروف و نهی از منکر یعنی «امر و نهی لسانی» یا امر و نهی با زبان برویم که مقصود این است که مکلف باید با سخن گفتن از طرف روبرو بخواهد که از منکر دست بردارد و معروف را انجام دهد؛
⬅️ امر و نهی لسانی نیز درجاتی دارد که تا با پایینترین درجه و آرامترین لحن میتوان به مقصود رسید، نباید اقدام به درجهی بالاتر نمود؛ این درجات بر حسب شدت و ضعف و بر حسب انواعی که دارند بسیارند که برخی از آنها عبارتند از: ارشاد کردن، تذکر دادن، موعظه کردن، پند و اندرز دادن، مصالح و مفاسد و سود و زیانها را بر شمردن، بحث و مناظره کردن، استدلالی سخن گفتن، با غلظت و درشتی حرف زدن، با تهدید صحبت کردن و...
📚 رسالهی آموزشی امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#جوادالائمه (ع) ٢»
روز دوشنبه، ١۴٠٢/١١/٠٢
✍️ مناسبت روز: امروز سالروز ولادت نهمین خورشید ولایت و امامت، حضرت جوادالائمه (ع) در سال ٢٢٠ هجری قمری است، لذا ضمن عرض تبریک و تهنیت، سخن امروز را با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد آغاز مینمائیم؛
در روز گذشته از شرایط ویژه امامت حضرت در سنین کودکی و مکر مکرر مأمون و انجام مناظرات متعدد ایشان با بزرگان و دانشمندان ادیان و مکاتب مختلف و همچنین پیروزی حضرت در تمامی مناظرات و اثبات مقام و علم بیکران امامت، و عدم مغایرت منصب امامت با کودکی حضرت سخن گفتیم و انشاالله در سخن امروز به سیره اخلاقی حضرت جوادالائمه (ع) میپردازیم:
امام جواد (ع) صاحب صفات و القاب بسیاری بودند، اما مهمترین آنها که در میان مسلمانان معروف میباشد «تقی» و «جواد» است؛
✅ «تقی» به معنای تقوا و پارسایی است، و هرچند که تمام اهلبیت عصمت و طهارت (ع) دارای تقوای الهی و عصمت بودهاند، اما با توجه به جلوه خاص تقوای ابنالرضا (ع) در بین مردم آن زمان، حضرت به لقب «تقی» معروف شدهاند؛
البته مأمون تلاشهای زیادی برای خدشهدار کردن عصمت و طهارت امام انجام داد تا به هر صورتی که شده، آن حضرت را مانند خودش اهل دنیا و اهل لهو و لعب معرفی کند و قداست ایشان را نزد مردم از بین ببرند، چنانچه محمد بن ریان میگوید: مأمون در مجلسی که برای جشن ازدواج امام (ع) با دخترش برپا ساخت صد کنیز زیبا را که هر یک جامی پر از جواهرات در دست داشتند واداشت تا چون امام وارد شدند و برجای خود نشستند به استقبال ایشان بروند، اما امام هیچ اعتنایی به آنان نکردند و عملاً انزجار خود را نشان دادند و این حیله مأمون نیز با شکست مواجه گردید؛ و آوردهاند که در همین مجلس، مطربی را برای خواندن و نواختن آورده بودند، اما همین که او کار خود را شروع کرد، امام بانگ بر او زدند: «از خدا بترس» و مطرب از صلابت فرمان امام که از ژرفای معنویت و نیروی الهی و ولایی آن حضرت نشأت گرفته بود، چنان مرعوب شد که آلات موسیقی از دستش فرو افتاد و دیگر هرگز تا زنده بود نتوانست از دستهایش برای ساز و نوا استفاده کند. (کافی ج١، ص۴٩۴)
✅ یکی دیگر از القاب و صفات مهم حضرت، «جواد» است که ریشه در جود و بخشش دارد و یکی از اوصاف بزرگ پروردگار عالم است و علمای اخلاق بیان داشتهاند که منظور از «جود» آن صفتی است که دارنده آن در برابر چیزی که میبخشد، به هیچ وجه انتظار جبران ندارد و البته این صفت در بین همه ائمه اطهار (ع) وجود داشته اما در سیره و زندگی حضرت جواد (ع) معنا و تبلور خاصتری پیدا کرده است؛ چنانچه به تصریح مکرر راویان موثق شیعه و اهل سنت، حضرت از همان دوران کودکی در جامعه زمان خویش، به جود و کرم، و بخشندگی شُهره بودند و از همان زمان، جمع قابل توجهی از مردم نیازمند در مقابل منزل ایشان اجتماع میکردند تا از حضرت، حاجتی بخواهند و هیچکدام نیز ناامید از درب منزل جوادالائمه (ع) برنمیگشتند؛
البته توجه به این نکته هم لازم است که حضرت جواد در عین بخشندگی فراوان، همانند جد بزرگوارشان امیرمؤمنان (ع)، زندگی بسیار ساده و به دور از تشریفات داشتهاند؛ چنانچه مورخین آوردهاند که جوادالائمه (ع) همانند فقیران جامعه، لباس پوشیده و غذا میخوردند و با ضعیفترین مردم، هم سفره میشدند؛
✅ از دیگر ویژگیهای اخلاقی امام جواد (ع)، «حسن خلق» و «ادب» و «گشاده رویی» و «نرم خویی» حضرت با مردم بود که این امر، علاوه بر دوستان باعث جذب مخالفان و حتی دشمنان امام به سوی ایشان شده بود؛ چنانچه حضرت جوادالائمه (ع) را در این خصلت مانند جدّ بزرگوارشان پیامبر اعظم (ص) دانستهاند که دارای «خُلق عظیم» و اخلاق محمدی؛ و مصداق آیه ۴ سوره قلم بودهاند: «وَ إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ»؛
✅ «حرّیت و آزادگی» نیز یکی دیگر از ویژگیهای حضرت جوادالائمه (ع) است، چنانچه آن بزرگوار هیچگاه تسلیم ظلم و ستم نشدند و با حریت تمام، بر اعتقادات و مبانی حق، پافشاری نمودند و بههمین دلیل در بیست و پنج سالگی توسط معتصم ملعون به شهادت رسیدند.
✍️ آنچه گذشت تنها بخش کوچکی از خصوصیات و سیره اخلاقی امام جواد (ع) بود که بیشک همهی مسلمانان با الگوگیری از سیره کلامی و عملی آن امام همام، میتوانند به سعادت دنیا و آخرت دست یابند. «انشاالله»
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
20.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: سالروز #ولادت_امام_جواد (ع)
موضوع: «#جوادالائمه (ع) ٢»
روز: دوشنبه ١۴٠٢/١١/٠٢
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ دوشنبه ٠٣ بهمن ١۴٠٢
🌙 الإثنين ١١ رجب ١۴۴۵
🌲ژانويه 2024 Monday 23
👈 امروز متعلق است به امام سجاد، امام باقر و امام صادق (ع)
🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده میشود:
- یا اَرْحَمَ الرّاحِمین (١٠٠ مرتبه)
- یا الله یا رحمان (١٠٠٠ مرتبه)
- یا قابض (٩٠٣ مرتبه) برای حاجت
🤲 اعمال روز:
🔹 علماء بر خواندن «دعای توسل» مشهور و همچنین بر خواندن نماز امام زمان در مساجد مقدس سهله و جمکران در شب چهارشنبه تأکید نمودهاند.
🔹 اذکار، ادعیه و اعمال مشترک ماه رجب که در مفاتیحالجنان آمده است؛
🔹 «روزه و صدقه» در تمامی روزهای ماه رجب مستحب است؛
🔹 در شب دوازدهم ماه رجب، دو ركعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره «حمد»، ده بار آیه «آمَنَ الرَّسُولُ» تا آخر خوانده میشود.
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 مناسبت خاصی نداریم
💠 حدیث روز:
💎 پیامبر اکرم (ص): «عَلِيٌّ المُحيي لِسُنَّتي مِن بَعدي و مُعَلِّمُ اُمَّتي والقائِمُ بِحُجَّتي»
«على (ع)، احياگر آيين من پس از من و آموزگار امّت من و برپادارنده حجّت من است»
📚 الاحتجاج : ج ١ ص ٢٩٨ ح ٥٢
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
413.3K
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع:
#احکام_امربهمعروف_و_نهیازمنکر
✅ مراحل و مراتب امر معروف و نهی از منکر:
۱. امر و نهی قلبی؛
۲. امر و نهی لسانی(زبانی)؛
۳. امر و نهی عملی.
✍️ در دو روز گذشته عرض شد که رعایت مراحل امر به معروف و نهی از منکر واجب است یعنی تا به مرحلهی پایینتر مقصود حاصل میشود نباید وارد مرحلهی بالاتر شد و سپس مرحله اول و دوم یعنی «امر و نهی قلبي و لسانی» را توضیح دادیم؛
انشاالله امروز نیز به سراغ مرحله سوم امر به معروف و نهی از منکر میرویم که در صورتی که با انجام مرحله اول و دوم، مقصود حاصل نشود باید به سراغ این مرحله یعنی «امر و نهی عملی» برویم که مقصود این است که مکلف باید با اِعمال قدرت و بهکار بردن جبر و زور، فرد را از انجام منکر و ترک معروف باز دارد؛
⬅️ این مرحله از امر و نهی نیز درجاتی دارد که تا با پایینترین درجه میتوان نتیجه گرفت، نباید به درجهی شدیدتر پرداخت که این درجات بر حسب شدت و ضعف... بسیارند و برخی از آنها عبارتند از: حربه از دست او گرفتن، وسایل گناه را از دسترس او خارج ساختن، عقبراندن، دست طرف را محکم نگهداشتن، او را حبسکردن، کتکزدن، زخمیکردن... و در نهایت کشتن؛
تذکر: در زمان حاکمیت و اقتدار حکومت اسلامی... واجب است مکلفین در امر به معروف و نهی از منکر به امر و نهی (قلبی و) زبانی اکتفا کنند، و در صورت نیاز به توسل به زور، موضوع را به مسؤولین ذیربط در نیروی انتظامی و قوه قضاییه ارجاع دهند...
📚 رسالهی آموزشی امام خامنهای (مدظلهالعالی)
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#چند_سؤال_تاریخی»
روز سهشنبه ١۴٠٢/١١/٠٣
مناسبت روز: بر اساس تقویم قمری در ایام آغازین خلافت خلیفه دوم قرار داریم که پس از مرگ خلیفه اول، بدون رأی و اجماع بزرگان و مردم!؟ و با وصیت و انتصاب مستقیم خلیفه اول، به کرسی خلافت، تکیه زد!
چنانچه در کتب معتبر عزیزان اهلسنت چنین آمده: «در اواخر عمر، خلیفه اول، عثمان را فرا خواند تا برای او وصیت بنویسد، و چون وصیت را آغاز کرد، پیش از آنکه نامی از کسی برای جانشینی ببرد، بیهوش شد و عثمان، خود نام خلیفه دوم را در وصیتنامه نوشت؛ چون خلیفه اول به هوش آمد از عثمان پرسید: چه نوشتی؟ او گفت: از حالیکه به شما دست داد، ترسیدم و چون از خواست شما آگاه بودم، نام «عمربنخطاب» را نوشتم؛ در این هنگام ابوبکر تکبیر گفت و تأیید کرد و سپس سؤال کرد: «ترسيدی من بميرم و مردم به اختلاف افتند؟» عثمان گفت: «آری»، پس ابوبكر گفت: «خدا تو را از جانب اسلام و مسلمين جزای خير دهد» (کامل ابن اثیر، ج٢، ص۴٢۵؛ تاریخ مدینه دمشق، ج٣٩ ص١٨۶؛ و...)
و البته در ادامه همین ماجرا در منابع دیگر اهل سنت از جمله تاریخ طبری آمده است که: «اسماعیل بن قیس میگوید عمر بن خطاب را دیدم که نوشتهای در دست داشت که در آن، خليفه اول به جانشینی او وصیت کرده بود و گروهی نیز گرد او را گرفته بودند و میگفت: ای مردم بشنوید و از وصیت جانشین پیامبر خدا اطاعت کنید». (تاریخ طبری، ج٢ ص٣۵٣)
❓با عنایت به این حقایق، چند سؤال بزرگ مطرح میگردد، که امیدواریم همه مسلمانان و مخصوصاً عزیزان اهلسنت بدون تعصب و با نگاه عقل و منطق به این سؤالات توجه نموده و جواب آنها را از علمای بزرگ خود طلب نمایند:
1️⃣ آیا به راستی «خلیفه اول» از اختلاف میان امت اسلامی نگران بوده و همین موضوع باعث شده تا با نوشتن وصيتنامه و معرفی جانشین خود، از تفرقه و ایجاد فتنه میان مسلمانان جلوگیری نماید؛ اما (العِيَاذُ بِاللّه)، پیامبر خدا (ص) که وصل به وحی الهی بودهاند، از این موضوع غفلت نموده و امت اسلامی را به حال خود رها کردند و جانشینی برای خود تعيين ننمودند!!! و آیا به راستی پیامبر خدا که طبق آیات قرآن از مقام عصمت کبرای الهی برخوردارند، (العِيَاذُ بِاللّه) اشتباه کردهاند و خليفه اول این اشتباه را متوجه و اصلاح نموده است!!!
2️⃣ اگر طبق گفته علمای بزرگ اهلسنت، واقعاً پیامبر خدا (ص) به دستور الهی برای خود جانشین معلوم نکردهاند و این موضوع را به رأی و اجماع بزرگان و مردم واگذار نمودهاند و بر همین اساس خلافت خلیفه اول را مشروع دانستهاند؛ پس چگونه «خلیفه اول» برخلاف دستور الهی و سنت نبوی و با وجود مخالفت بسیاری از مردم و صحابه بزرگ، برای خود جانشین تعیین نموده است؟! و آیا این انتصاب مشروعیت دارد؟!
3️⃣ در معتبرترین کتب اهلسنت آمده که پیامبر اکرم (ص) در آخرین روزهای حیات خود و در حضور صحابه بزرگ فرمودند: «قلم و دواتی برای من بیاورید تا برای شما چیزی (وصیتی) بنویسم که پس از آن، هرگز گمراه نشوید»: «ائْتُونِى بِدَواهٍ وَ کَتِفٍ لِأکْتُبَ لَکُمْ کِتَاباً لَا تَضِلّوا بَعْدَهُ أبَداً»؛ ولی متأسفانه با مخالفت و ممانعت و جسارت خليفه دوم، به محضر پیامبر معصوم الهی (که طبق شهادت قرآن کریم در آیهی ٣ و ۴ سورهی نجم، تمام سخنان و رفتار و کردار ایشان از وحی الهی نشأت میگیرد) روبرو شدند و عمر گفت: رسول خدا (العِيَاذُ بِاللّه)، هذیان میگویند: «اِنَّ نَبیَّ اللهِ لَیَهجُر!!!» و کتاب خدا برای ما کافی است: «حسبنا كتابالله»
حال چگونه در اینجا، وصیت خلیفه اول که طبق شهادت بزرگان اهلسنت در حال احتضار بوده و به علت بیماری بسیار شدید او، با بیهوشی ابوبکر، وصیت ناتمام مانده و ادامه آن توسط عثمان نوشته شده، معتبر بوده و هذیانگویی نبوده است؟!
✍️ البته در این موضوع، سخن بسیار است که ما در این مجال کوتاه، به همین سه سؤال بسنده کرده و قضاوت را به شما واگذار مینمائیم و سخن امروز را با بخشی از خطبه شقشقیه امیرالمؤمنین (ع) در نهجالبلاغه به پایان میبریم:
«آگاه باشيد! به خدا سوگند پسر ابی قُحافه، پيراهن خلافت را در حالی به تن كرد كه میدانست جايگاه من در خلافت و جانشينی رسول خدا، همانند جايگاه محور و گردونهی سنگ آسيابست... پس، در حالی كه خار در چشم و استخوان در گلو داشتم... شكيبائی ورزيدم! تا آنگاه كه اولی به پايان راه رسيد...و شگفتا! که بااینکه در زمان حیاتش مىخواست حکومت را واگذارد، ولى براى بعد خود عقد خلافت را جهت دیگرى بست! و چه سخت هر کدام به یکى از دو پستان خلافت چسبیدند... به خدا قسم مردم در زمان او، دچار اشتباه و ناآرامى و تلوّن مزاج و انحراف از راه خدا شدند...»
✅ قضاوت با شما
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
11.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: ایام آغازین خلافت #خلیفه_دوم
موضوع: «#چند_سؤال_تاریخی»
روز: سهشنبه ١۴٠٢/١١/٠٣
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ چهارشنبه ٠۴ بهمن ١۴٠٢
🌙 الأربعاء ١٢ رجب ١۴۴۵
🌲ژانويه 2024 Wednesday 24
👈 امروز متعلق است به امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی (علیهمالسلام)
🕋 اذکار معروف روز که به قصد رجا خوانده میشود:
- یا حَیُّ یا قَیّوم (١٠٠ مرتبه)
- حسبی الله و نعم الوکیل ( ١٠٠٠ بار)
- یا متعال (۵۴١ مرتبه) برای عزت
🤲 اعمال روز:
🔹 صدقه، اذکار، ادعیه و اعمال مشترک ماه رجب که در مفاتیحالجنان آمده است؛
🔹 روزه در روزهای «سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم» ماه رجب برای اعمال امداوود وارد شده؛
🔹 در شب سیزدهم، دو رکعت نماز آمده که در هر رکعت پس از سوره «حمد» سورههای یس، ملک و توحید خوانده میشود.
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 شب ولادت با سعادت حضرت امیرالمؤمنین (ع)
💠 حدیث روز:
💎 پیامبر اکرم (ص): «مَن أحَبَّ أن يَتَمَسَّكَ بِدينی و يَركَبَ سَفينَةَ النَّجاةِ بَعدی، فَليَقتَدِ بِعَلِی بنِ أبي طالِبٍ وَ ليُعادِ عَدُوَّهُ وَ ليُوالِ ولِيَّهُ، فَإِنَّهُ وصِيّی و خَليفَتی عَلى اُمَّتی في حَياتی وبَعدَ وَفاتی و هُوَ إمامُ كُلِّ مُسلِمٍ و أميرُ كُلِّ مُؤمِنٍ بَعدي...»
«هر كس دوست دارد كه به دين من چنگ زند و پس از من، بر كشتى نجات بنشيند به على بن ابیطالب اقتدا كند و با دشمن او دشمنى و با دوست او دوستى ورزد؛ چرا كه او، هم در زندگىام و هم پس از مرگم، وصىّ من است؛ او جانشين من در ميان امّتم و پيشواى هر مسلمانى و امير هر مؤمنى پس از من است...»
📚 كمالالدين، ص ٢٦٠، ح ٦
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
اعمال ایام البیض.mp3
3.41M
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: ایام پربرکت #نیمه_ماه_رجب
موضوع: «اعمال#ایام_البیض»
❓ایام البيض چیست و احکام آن را ذکر نمایید؟
✅ به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری، «#ایام_البیض» و در اصل «اَیامُ لَیالِی البیض» (روزهایی که شبهای آنها، ماهتابی و روشن است) گفته میشود طبق روایات، این ایام در ماههای رجب، شعبان و رمضان دارای فضیلت بسیارند، چنانچه رسول اکرم(ص) فرمودند: هرکس سه روز از وسط ماه رجب (سیزدهم تا پانزدهم) را روزه بدارد و در شبهایش به نماز شب قیام کند، از دنیا رحلت نمیکند مگر با توبه خالص و بدون بازگشت»؛ و امام صادق(ع) فرمودند: «هرکس ایام البیض ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند متعال به ازای هر روز، ثواب روزه داری و شب زنده داری یک سال را برای او مینویسد و او در روز قیامت در جایگاه ایمن شدگان از آتش دوزخ خواهد ایستاد»
✍️ از عمده ترین اعمال ایام البیض، اعمال «#ام_داوود» است که برای برآمدن حاجات و برطرف شدن گرفتاریها و دفع ظلم ظالمان، بسیار مؤثر است و کیفیت و اجرای آن در کتاب شریف مفاتیح الجنان آمده است؛
ضمناً در این ایام به خواندن سورههای انعام، اسرا، کهف، لقمان، یس، صافات، فصلت، شوری، دخان، آیه الکرسی، فتح، واقعه، ملک، قلم و انشقاق سفارش شده است؛
همچنین از دیگر اعمال مستحب در این ایام، انجام #اعتکاف، زیارت امام حسین(ع) و به جای آوردن چهار رکعت نمازی است که حضرت امیر (ع) در این ایام به جای آوردهاند که کیفیت آن در مفاتیحالجنان آمده است.
https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از روزبرگ شیعه (ره توشه معارفی)
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#مولود_کعبه»
روز چهارشنبه ١۴٠٢/١١/٠۴
مناسبت روز: امشب، شب ولادت باسعادت مولی الموحدین، امام المتقین، یَعسوبُ الدّين، حَبْلُالله المتین، لنگر آسمان و زمین، حضرت #امیرالمؤمنین #علی (ع) است؛ لذا ضمن عرض تبریک و تهنیت، سخن امروز را با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد آغاز مینمائیم؛
ولادت حضرت علی (ع) در سال ۳۰ عامالفيل و در شهر مکّه معظمه، و در داخل خانه خدا واقع گردیده و این فضیلت بزرگ یعنی تولد در خانه کعبه، تفضل ویژه الهی است که خداوند متعال، تنها آن را به علیبن ابیطالب (ع) کرامت نموده است و نه پیش از ایشان و نه پس از آن حضرت، برای هیچ کسی، حتی انبیاء بزرگ الهی چنین فضیلتی پدید نیامده است که شرح ماجرا در روایت چنین آمده:
«روزی عباس بن عبدالمطلّب با گروهی از بنیهاشم و جماعتی از قبیله بنیالعزی در برابر خانه کعبه نشسته بودند، ناگاه حضرت فاطمه بنت اسد (س) وارد شدند، در حالی که ٩ ماهه، باردار بودند و ناگهان درد زایمان ایشان را فرا گرفت؛
پس در برابر خانه کعبه ایستاده و نظر به جانب آسمان افکنده و فرمودند: پروردگارا! من ایمان آوردهام به تو و به هر پیامبر و رسولی که فرستادهای و به هر کتابی که نازل گردانیدهای و تصدیق کردهام سخنان جدم حضرت ابراهیم خلیل (ع) را که خانه کعبه را بنا کرده است، پس درخواست میکنم از تو به حق این خانه و به حق آن کسی که این خانه را بنا کرده است و به حق این فرزندی که در شکم من است و با من سخن میگوید و به سخن گفتن خود مونس من گردیده است و یقین دارم که او یکی از آیات جلال و عظمت تو است که آسان کنی بر من ولادت این مولود را؛
جناب عباس و برخی دیگر از صحابه شهادت دادهاند که ناگاه دیوار خانهی خدا شکافته شد و فاطمه از آن شکاف داخل شد و دیوار دوباره به هم پیوست؛ پس آنها سعی کردند تا درب خانه خدا را بگشایند و وارد شوند، اما گشوده نشد و حضرت فاطمه بنت اسد (س) سه روز درون کعبه بودند و اهل مکه در کوچهها و بازارها این ماجرای شگفتانگیز را نقل میکردند و همه منتظر بودند تا اینکه در روز چهارم، مشاهده نمودند که دوباره همان موضع از دیوار کعبه شکافته شد و فاطمه بنت اسد (س) از آن بیرون آمد در حالی که نوزادی را در دست خویش داشته و فرمودند: «ای مردم! به درستی که حق تعالی برگزید مرا از میان خلق خود و فضیلت داد مرا بر زنان برگزیدهای که پیش از من بودهاند! زیرا که حق تعالی... مریم دختر عمران را برگزید و ولادت حضرت عیسی (ع) را بر او آسان گردانید، ولی او را در بیابانی که درخت خشک را جنباند و رطب تازه از آن درخت فرو ریخت، قرار داد! در حالی که مرا بر آنها فضیلت داد، چنانچه من، فرزندم را در میان خانه برگزیدهی خدا به دنیا آوردم و سه روز در آن خانهی محترم میهمان بودم و از میوهها و طعامهای بهشتی تناول کردم و چون خواستم که بیرون آیم، هاتفی از غیب مرا ندا کرد که: ای فاطمه! این فرزند بزرگوار را «علی» نام بگذار...» (منتهى الآمال، ج١، ص٣۴٨)
ولادت امیرالمؤمنین (ع) در کعبه نه تنها از ديدگاه علمای بزرگ شيعه، قطعی و متواتر و اجماعی میباشد و بزرگانی چون شیخ مفید، سید رضی، شیخ طوسی، طبرسی و... بر این فضیلت بزرگ تأکید نمودهاند، بلکه بسیاری از علماء و مورخین اهل سنت نیز در کتب خود به آن اشاره و حتی برخی از آنها، ادعای تواتر کردهاند، شخصیتهایی همچون: حاكم نيشابوری، سبط بن جوزی، حلبی شافعی، فاکهی مکی، آلوسی، ابن صباغ مالكی، گنجی شافعی، مسعودی، زرندی و..؛ چنانچه آقا بزرگ تهرانی در جلد ١۵ موسوعه الذرية، در این زمینه به ۲۲ کتاب از کتب معتبر اهل سنت، اشاره نموده است؛
✍️ با این وجود، متأسفانه وهابیت و دشمنان اهلبیت (ع) که همیشه به دنبال پنهان کردن فضائل بیشمار حضرت علی (ع) بودهاند، سعی کردهاند با مطرح نمودن برخی شبهات بیاساس، به هر صورت ممکن این فضلیت قطعی حضرت را زیر سؤال برده، و آن را انکار، و یا حداقل کمرنگ و بی ارزش جلوه دهند، تا جایی که حتی خانه خدا را بتکده نامیدهاند!!! اما ظاهراً آنها فراموش کردهاند که اولاً اگر کسی منکر یک گزاره و روایت تاریخی مستند شود، باید برای آن دلیل و سند بیاورد و ثانیاً فضائل بیشمار امیرالمؤمنین (ع)، منحصر به تولد در کعبه نبوده! و آنچنان واضح و مُبرهن است که طبق روایات اهلسنت، از پيامبر اكرم (ص) نقل شده که فرمودند: «اگر تمام درختان قلم، و تمام درياها مركب شوند و تمام جنیان نويسنده، و تمام بشر حسابگر شوند، باز هم نمیتوانند فضائل علی (ع) را بشمارند» (مناقب خوارزمی، ص۳۲؛ كفاية الطالب گنجی شافعی، ص۱۵۱؛ فرائد السمطين جوینی، ج۱، ص۱۶، التذكره ابن جوزی، ص۸ و...)
كتاب فضل تو را آب بحر كافی نيست
كه تر كنم سرانگشت و صفحه بشمارم...
https://eitaa.com/ROOZBARG