eitaa logo
آموزش خادمیاران _اصفهان
891 دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
50 فایل
کانال آموزش خادمیاری دبیرخانه کانونهای خدمت رضوی استان اصفهان
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: شب موضوع: «اعمال شب و روز عید قربان» ✅ شب دهم ماه ذی‌الحجه، شب عید قربان و از چهار شب با برکتی است که شب زنده داری در آنها مستحب مؤکد است و درهای آسمان در آن زمان گشوده می‌شود؛ : 1️⃣ احیاء و شب زنده‌داری 2️⃣ زیارت حضرت سید الشهداء (ع) 3️⃣ خواندن دعای: «یا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَے الْبَرِیةِ...» که البته این دعای شریف در شب‌های جمعه نیز وارد شده است. 1️⃣ غسل کردن که در این روز سنّت مؤکد است؛ 2️⃣ خواندن نماز عید قربان، همانند نماز عید فطر، اما در این روز مستحب است که بعد از نماز، با گوشت قربانی افطار شود؛ 3️⃣ خواندن دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه: "اَللّهُمَّ هذا یَوْمٌ مُبارَکٌ... ؛ 4️⃣ خواندن دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه که اینگونه آغاز می‎شود:"یا مَنْ یَرْحَمُ مَنْ لا یَرْحَمُهُ الْعِبادُ"... ؛ 5️⃣ خواندن دعای ندبه؛ 6️⃣ قربانی کردن که سنّت مؤکّد است؛ 7️⃣ خواندن تکبیرات بعد از نماز: «اللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلا اللهُ وَاللهُ اَکْبَرُ...» و مستحب است که به مقداری که توانایی است این تکبیرات بعد از نمازها و نوافل تکرار شود. 📚 مفاتیح‌الجنان، اعمال عید قربان https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» ✍️ مناسبت روز: امروز، روز و روز شهادت حضرت (ع) است که در روز گذشته در رابطه با این مناسبت سخن گفتیم؛ اما امشب، شب و از چهار شب با برکتی است که شب زنده‌داری در آنها سفارش شده و طبق روایات درهای رحمت الهی در این شب و روز به روی بشریت باز است، چنانچه پيامبر اکرم (ص) فرمودند: «خداوند متعال در عيد قربان، با عنايت (ویژه) به زمين مى‌نگرد، پس از خانه‌ها بيرون آييد تا رحمت الهی به شما برسد» لذا ضمن تبریک و تهنیت، سخن امروز را با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌نمائیم؛ عید قربان، یادآور ایمان راسخ (ع) در قربانگاه عشق، و ایثار و تسلیم خلیل (ع) در برابر خواست و رضای الهی و گذشت از فرزند عزیزتر از جانش در مسیر عبودیت و بندگی خدا است، لذا عید قربان را باید «عید بزرگ بندگی» بنامیم چراکه حضرت ابراهیم (ع)، قبل از بردن اسماعیل (ع) به قربان‌گاه، نفس خود را در پیشگاه درگاه ربوبیت قربانی کرد؛ و به بشریت ثابت نمود که محبت خداوند در قله محبت‌ها قرار دارد و همه‌ی علایق دنیا در طول محبت الهی معنا می‌شوند؛ لذا باید اذعان نمود که حضرت ابراهیم (ع) در عید قربان، «» را به نمایش گذاشته و خداوند متعال نیز آن حضرت را به عنوان الگو و «» در قرآن کریم معرفی نموده است؛ ✍️ کلمه «عید» از «عود» گرفته شده و به معنای بازگشت است؛ بازگشت از زندان نفس و تسلط اهریمن به سوی خدای رحمان و رحیم؛ کلمه «قربان» نیز از نظر لغوی از لفظ «قرب» گرفته شده؛ لذا هر چیزی که وسیله قرب و نزدیکی به خداوند تعالی شود را «قربانی» می‌نامند؛ حالا آن چیز می‌تواند ذبح حیوان باشد یا هر نوع صدقه دیگر؛ بنابراین «عید قربان»، به معنای «بازگشت انسان به مقام تقرب الهی» است که این مقام بلند، تنها در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و در پرتو تهذیب نفس، خودسازی و بهره‌گیری از فرصت‌های ناب زندگی به دست می‌آید؛ البته طبق آیات قرآن کریم، تاریخچه «قربانی» کردن به زمان حضرت آدم (ع) برمی‌گردد، وقتی که فرزندان ایشان، «هابیل» و «قابیل»، قوچ و مقداری گندم را به عنوان قربانی به بارگاه خداوند تقدیم نمودند و طبق آیه ٢٧ سوره مائده این قربانی از «هابیل» پذیرفته شد و از «قابیل» پذیرفته نشد؛ و پس از آن، این عمل در تمام ادیان آسمانی به عنوان یک عبادت و در مناسبت‌ها و مواقع خاص به عنوان یک دستور و آیین الهی برجای ماند؛ در دین مبین اسلام نیز قربانی کردن، از سنت‌های الهی در مراسم حج است که زائران بیت‌الله‌الحرام پس از انجام مناسک حج و رسیدن به خلوص بندگی، در روز عید قربان به امر الهی حیوانی را قربانی کرده و شکر الهی را بجا می‌آورند؛ البته قداست و تعالی قربانی کردن در ریختن خون حیوان نیست، بلکه طبق روایات اسلامی، قربانی کردن در این روز، نماد قربانی کردن نفس و خالص شدن برای خدای یگانه است، چنانچه حضرت سجاد (ع) حقیقت قربانی را این‌گونه بیان فرمودند: «حج گزار و قربانی کننده، با تمسک به حقیقت پرهیزکاری، گلوی دیو طمع را می‌برد و او را می‌کشد» [مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص ۱۶۶] بر همین اساس زائران خانه خدا که پس از تحمل سختی‌های بسیار و پرهیز از نمادهای دنیوی، در آخرین منزلگاه، عید قربان را جشن می‌گیرند و با وحدت عملی کم نظیری، سر بر آستان حضرت دوست سائیده و با چهره‌ای گشاده از توفیق یافتن به ادای تکلیف الهی، به یکدیگر تبریک می‌گویند؛ مسلمانان جهان نیز «عید قربان» را از بزرگترین أعياد خود دانسته و آن را جشن می گیرند و پس از انجام دادن عبادت‌های مخصوص این روز، به دید و بازدید و شادمانی می پردازند؛ و اگرچه برگزار کردن مراسم قربانی بر زائران کعبه و در مراسم باشکوه حج واجب است، ولی بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو یا شتری را به یاد سنت ابراهیم خلیل (ع)، قربانی کرده و گوشت آن را میان همسایگان و مستمندان تقسیم می کنند؛ ✍️ و سخن خود را با کلام رهبر فرزانه انقلاب در رابطه با عید قربان به پایان می‌بریم که فرمودند: «این ایثار و این گذشت (حضرت ابراهیم خلیل)، یک نماد است برای مؤمنانی که می‌خواهند راه حقیقت را، راه تعالی را، راه عروج به مدارج عالیه را طی کنند؛ (و این موضوع) بدون گذشت، امکان ندارد؛ همه‌ی امتحان‌هایی که ما می شویم، در واقع نقطه‌ی اصلی‌اش همین است که پای یک ایثار و یک گذشت به میان می‌آید؛ گاهی گذشت از جان است، گذشت از مال است...؛ گاهی گذشت از عزیزان است؛ فرزندان، کسان. امتحان یعنی عبور از وادی محنت...» [٢۶ آبان ٨٩] https://eitaa.com/ROOZBARG
✅ پویش برائت جهانی از رژیم جلاد صهیونیستی 1️⃣ مرگ بر اسرائیل 2️⃣ مرگ بر اسرائیل 3️⃣ مرگ بر اسرائیل 4️⃣ مرگ بر اسرائیل 5️⃣ مرگ بر اسرائیل 6️⃣ مرگ بر اسرائیل 7️⃣ مرگ بر اسرائیل ✍️ هفت بار برائت از رژیم جلاد صهیونیستی در همراهی با حاجیان بیت‌الله الحرام در هفت بار رمی جمره 👈 شما هم با انتشار همین محتوا در صفحات خود به پویش مجازی «» بپیوندید. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ دوشنبه ٢٨ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الإثنين ١٠ ذی‌الحجه ١۴۴۵ 🌲 ژوئن 2024 17 Monday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 🌙 آغاز 🤲 اعمال روز: 🔹 غسل کردن؛ 🔹 خواندن نماز عید قربان؛ 🔹 خواندن دعای چهل و ششم، و چهل و هشتم صحیفه سجادیه؛ 🔹 خواندن دعای ندبه؛ 🔹 قربانی کردن که سنّت مؤکّد است و اعمال دیگری که می‌توانید به مفاتیح‌الجنان مراجعه نمائید. ✍️ لازم به ذکر است که روزه در عید سعید قربان، حرام است. 💠 حدیث روز: 💎 پیامبر اکرم(ص): «یُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِیَّةِ عِندَ أوَّلِ قَطرَةٍ تَقطُرُ مِن دَمِها» «با ریختن اوّلین قطره خون قربانی [به زمین]، صاحب قربانی آمرزیده می‌شود.» 📚 من لایحضره الفقیه، ج٢، ص٢١۴ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: موضوع: «» ❓با کمک مردم گوسفندانی برای قربانی عید قربان خریداری و قربانی نموده‌ایم؛ آیا می توان بعضی از اعضای آنها مثل کله و پاچه و جگر را به هر دلیلی فروخت و تبدیل به گوشت نمود تا گوشت به مصرف فقرا برسد؟ ✅ با اجازه صاحبان پول اشکالی ندارد. ❓آیا می‌توان از گوشت قربانی برای مصرف خودمان هم استفاده کنیم یا حتما بایستی همه را به فقیر داد؟ ✅ اگر قربانی مستحب است، استفاده خودتان اشکال ندارد، ولی به مقداری که خودتان استفاده می کنید ثواب صدقه یا اطعام را ندارد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « ١» ✍️ مناسبت روز: امروز، روز ، و از بزرگترین اعیاد مسلمانان جهان است، که در روز گذشته پیرامون این «» سخن گفتیم؛ اما از امروز، «دهه‌ی ولایت و امامت» نیز آغاز می‌گردد، لذا ضمن گرامیداشت این دهه‌ی مبارک، سخن امروز را به این موضوع، اختصاص می‌دهيم؛ در سالیان گذشته، به پیشنهاد بنیاد بین‌المللی غدیر، از «» تا «» به نام «# دهه_امامت_و_ولايت» نامگذاری شد تا مردم مسلمان جهان، به اهميت و استمرار ولايت و امامت بيش از پيش توجه کرده و در جهت شناخت هرچه بیشتر این جایگاه بلند الهی، همت گمارند؛ امسال نیز، این بنیاد ارزشمند، اسامی روزهای دهه‌ی ولایت را اعلام و عنوان روز عید قربان را «روز توحید، بندگی و اطاعت» نامگذاری نموده است. ❓اما سؤال اینجاست که چه ارتباطی بین عید قربان با عید غدیر و همچنین با رکن رکین امامت و ولایت وجود دارد و فلسفه این نامگذاری چیست؟ ✅ در پاسخ به این سؤال باید گفت، قربان و غدیر، نقطه تلاقی شأن امامت و ولایت است، آن هم ولایت مطلقه كلیه، یعنی ولایتی كه بر همه مخلوقات از جمله انسان و فرشتگان عرضه شده است؛ عید قربان بالاترین و عالی‌ترین مصداق جهاد با نفس و کُشتن و از بین بردن رذائل نفسانی و اخلاقی است؛ و عید غدیر، عید ولایت مطلقه الهیه است، لذا کسی که بخواهد با معرفت به این عید بزرگ غدیر وارد شود می‌بایست ابتدا در روز عید قربان، رذائل و هواهای نفسانی را در درون خود ذبح و قربانی کند تا با طهارت و پاكی روح، بتواند حقیقت عید ولایت و امامت را درک نماید؛ عید سعید غدیر، عید اکمال دین و اتمام نعمت الهی، و عصاره و نتیجه تلاش تمامی انبیاء الهی از حضرت آدم (ع) تا حضرت خاتم (ص) است؛ لذا خداوند متعال در قرآن كریم می‌فرماید: «امروز «روز غدیر» دینتان را برایتان كامل و نعمتم را بر شما تمام و دین اسلام را برای شما انتخاب نمودم»: «...اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً...» ﴿مائده/۳﴾ ⬅️ نكته مهم دیگر در پیوند عید غدیر و عید قربان آن است كه زمانی كه خداوند حضرت ابراهیم (ع) را به امتحانات بزرگ آزمود و ایشان همه آنها را با موفقیت و سربلندی به اتمام رساندند، خداوند بالاترین درجه هستی را به حضرت ابراهیم (ع) اهداء نموده و فرمود: «تو را امام برای مردم قرار دادم»: «...إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا...» ﴿بقره/١٢۴﴾ بنابراین حضرت ابراهیم (ع) که سال‌ها، پیامبر اولوالعزم الهی بودند، پس از آزمایش‌های بسیار سخت كه از جمله قربانی کردن فرزند، به مقام امامت نائل گردیدند؛ لذا می‌توان گفت، نقطه مشترك روز قربان و غدیر، امر ولایت و امامت است که در عید غدیر نیز این مقام بلند به حضرت علی (ع) اعطاء گردید؛ ⬅️ وجه اشتراك دیگر غدیر و قربان را می‌توان در نام غدیر جستجو کرد، غدیر نام بركه‌ای از آب است كه واقعه اعلام ولایت امیرالمومنین (ع) در کنار آن واقع شده و از سوی دیگر، حاجیان هم در عید قربان در شهر مكّه و در كنار چاه زمزم قرار دارند كه آب پر بركتش به دعای حضرت ابراهیم (ع) نیاز همه زائران و ساكنان مكّه را تأمین می‌كند؛ بنابراین «بركه و چاه» هر دو محل تجمع آب به عنوان مایه‌ی حیات هستند، و مفسرین طبق آخرین آیه سوره ملک: «... بِمَاءٍ مَعِين»، تفسیر عرفانی آب را همان ولایت و امامت دانسته‌اند، چرا که همان‌طور كه آب، مهمترین عامل حیات انسان است، ولایت نیز مهمترین اصل و بنیان حیات معنوی انسان است؛ لذا امام باقر (ع) فرمودند: «اگر مسلمانى تمام شب‌ها، شب ‌زنده ‌دارى کند؛ و تمام روزها روزه‌دارى نماید؛ و تنها به پرداخت وجوه شرعیّه واجب اکتفا نکند، بلکه تمام اموال و سرمایه‌اش را در راه خدا صدقه بدهد؛ و در تمام طول عمرش هر ساله به حج برود، ولى اهل ولایت نباشد و «ولى‌اللّه» را نشناسد تا ولایتش را به گردن نهد، و اعمالش را طبق دستور او انجام دهد، چنین مسلمانى هرگز انتظار ثواب و پاداش الهى را نداشته باشد» (بحارالأنوار، ج١٧، ص٢٩۴) ✍️ آنچه گذشت تنها بخشی از دلایل نامگذاری دهه‌ی امامت و ولایت بود که انشاالله در این ایام مبارک بتوانیم معرفت و شناخت بالاتری نسبت به جایگاه بی‌بدیل ولایت و امامت پیدا کنیم؛ ✍️ در پایان یادآور می‌شویم که طبق اعلام بنیاد بین‌المللی غدیر، شعار امسال در دهه ولایت و امامت، «هر خانه یک غذا و هر خانه یک پرچم» است که امیدواریم با این حرکت زیبا در گرامیداشت این ايام مبارک، سهمی هر چند کوچک، داشته باشیم. https://eitaa.com/ROOZBARG
کیست؟ ✍️ بیشترین تکرار در سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با ویژگی‌های : ▫️۳۳ مرتبه : مدیریت اجرایی قوی؛ ▫️۳۰ مرتبه : شیوه تبلیغات صحیح؛ ▫️۲۸ مرتبه : پایبند به مبانی اسلام و انقلاب؛ ▫️۲۱ مرتبه : خستگی ناپذیر و جهادی؛ ▫️۲۰ مرتبه : صمیمی و خدتمگزار مردم؛ ▫️۱۹ مرتبه : استکبار ستیز و شجاع؛ ▫️۱۸ مرتبه : دارای ایمان و تقوا و توکل؛ ▫️۱۶ مرتبه : پرهیز از بداخلاقی انتخاباتی؛ ▫️۱۵ مرتبه : شناخت نیاز و درد جامعه؛ ▫️۱۱ مرتبه : دارای تدبیر بصیرت و برنامه؛ ▫️۱۱ مرتبه : مبارزه با بی عدالتی؛ ▫️۱۱ مرتبه : آرمان ها و پیشرفت کشور؛ ▫️۱۰ مرتبه : ساده زیست و غیر اشرافی؛ ▫️۷ مرتبه : التزام به قانون؛ ▫️۶ مرتبه : نگاه به داخل و اقتصاد مقاومتی‌؛ ▫️ ۵ مرتبه : دوری از فساد ، امانت دار؛ ▫️۵ مرتبه : توجه به نظرات و توانایی مردم؛ ▫️۲ مرتبه : صادق و روراست. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ سه‌شنبه ٢٩ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الثلاثاء ١١ ذی‌الحجه ١۴۴۵ 🌲 ژوئن 2024 18 Tuesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 ☀️ درگذشت دکتر علی (١٣۵۶ش) ☀️ ایام تبلیغات ریاست جمهوری 💠 حدیث روز: 💎 امام محمد باقر (ع): «نَحْنُ حُجَّةُ اللَّهِ وَ نَحْنُ بَابُ اللَّهِ وَ نَحْنُ لِسَانُ اللَّهِ وَ نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ وَ نَحْنُ عَینُ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ وَ نَحْنُ وُلَاةُ أَمْرِ اللَّهِ فِی عِبَادِهِ» «ما (اهل‌بیت) حجت خدا و باب‌اللَّه و لسان‌اللَّه و وجه‌اللَّه و عین‌اللَّه در میان مردم هستیم؛ ما والیان امر الهی در میان بندگان خدا هستیم» 📚 بحار الأنوار، ج٢۶، ص٢۴۶. ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: موضوع: «» ❓آیا اعتقاد به اصل ولایت فقیه از جهت مفهوم و مصداق یک امر عقلی است یا شرعی؟ ✅ ولایت فقیه که عبارت است از حکومت فقیه عادل و دین شناس، حکم شرعی تعبدی است که مورد تأیید عقل نیز می باشد و در تعیین مصداق آن روش عقلایی وجود دارد که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیان شده است. ❓آیا اوامر ولی‌فقیه برای همه مسلمانان الزام آور است یا فقط مقلدین او ملزم به اطاعت هستند؟ آیا بر کسی که مقلد مرجعی است که اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه ندارد، اطاعت از ولی فقیه واجب است یا خیر؟ ✅ بر اساس مذهب شیعه همه مسلمانان باید از اوامر ولایی ولی فقیه اطاعت نموده و تسلیم امر و نهی او باشند، و این حکم شامل فقهای عظام هم می‌شود، چه رسد به مقلدین آنان؛ به نظر ما التزام به ولایت فقیه قابل تفکیک از التزام به اسلام و ولایت ائمّه معصومین(ع) نیست. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «»، شرط قبولی همه‌ی اعمال (١) ✍️ مناسبت روز: امروز دومین روز از «» است و در روز گذشته، از دلایل نامگذاری این دهه و ارتباط عید قربان و عید غدیر با موضوع «» و همچنین از اهمیت «» به عنوان رکن رکین دین و شرط قبولی تمامی اعمال در اسلام، سخن گفتیم؛ اما سؤالی که ممکن است در ذهن برخی از عزیزان شکل گرفته باشد، این است که: ❓چرا بدون «ولایتِ اهل بیت (ع)» هیچ عملی نزد خداوند پذیرفته نمی‌شود؟! ✅ برای پاسخ به این سؤال، ابتدا باید بدانیم که خداوند متعال، پادشاه قدرتمند و حاکم مطلق همه‌ی جهان است و هر چند که تمامی دستورات او از روی حکمت و دلیل است، اما هیچ کس نمی‌تواند نسبت به آنچه فرموده، او را مواخذه و بازخواست نماید؛ بنابراین چه دلیلی برای عدم قبولی اعمال بدون داشتن ولایت، بالاتر از این‌که خواست خداوند متعال این‌گونه تعلق گرفته تا «ولایت» را شرط قبولی و صحت همه‌ی اعمال قرار دهد؛ چنانچه بر اساس روایات بسیار، خدای متعال، ولایت ائمه (ع) را واجب کرده و آن را «صراط مستقیم» نامیده و تمامی راه‌های دیگر به غیر از صراط اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) را گمراهی و ضلالت دانسته است؛ ✍️ لذا در این مجال کوتاه به چند روایت کوتاه در این زمینه اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ زراره از امام باقر(ع) نقل می‌کند که حضرت فرمودند: «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسَةِ أَشْیَاءَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ»: «اسلام بر پنج چیز، بنیان شده، بر نماز و زکوه و روزه و حج و ولایت»؛ زراره گوید عرض کردم، کدامیک از اینها برترند؟ حضرت فرمود: «الْوَلَایَةُ أَفْضَلُ لِأَنَّهَا مِفْتَاحُهُنَّ وَ الْوَالِی هُوَ الدَّلِیلُ عَلَیْهِن‌...»: «ولایت برتر است زیرا کلید آنهاست، و والى و راهنماى آن امور است...» (بحار الأنوار، ج۶۵، ص٣٣٢) در این روایت، «ولایت» به‌عنوان برترین بنیان و اساس اسلام، و کلید نماز و روزه و زکات و حج، معرفی شده و ولیّ و امام هم به‌عنوان «دلیل و راهنمای امور» معرفی گردیده؛ لذا بدیهی است که انسان، بدون کلید و دلیل و راهنما، از راه حق گمراه خواهد شد و نمی‌تواند به اصل و حقیقت عبادات، از جمله نماز و روزه و حج و زکات برسد، و بر همین اساس تمامی اعمال انسان بدون ایمان به ولایت، بدون ارزش و اعتبار خواهد بود. 2️⃣ امام رضا (ع) در حدیث معروف «سلسله الذهب»، از قول خدای متعال می‌فرمایند: «کَلِمَۀُ لا اِلهَ الَّا الله حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشَرطِها وَ شُرُوطِها وَ اَنَا مِن شُرُوطِها»: «کلمه لا اله الا الله، دژ و حصار محکم خدا است، پس هر کس داخل حصار خدا شود، از عذاب او در امان است، امّا به شرطی و شروطی که ما اهل‌بیت از شروطش هستیم» (بحارالأنوار، ج۴٩، ص١٢٣) در این حدیث گرانقدر نیز، شرط قبولی ایمان به وحدانیت و کلمه توحید، قبول ولایت و امامت اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) معرفی شده است؛ البته حدیث قدسی دیگری قريب به همین مضمون نیز از امام رضا (ع) نقل شده که در آن به صورت مستقیم به اصل ولایت امیرالمؤمنین و اهل‌بیت (ع) به عنوان دژ و قلعه ایمنی بخش خداوند اشاره شده که ورود به آن باعث نجات بندگان از عذاب الهی می گردد: «وَلایَةُ عَلیِ بنِ اَبیطالِبٍ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی» (عیون أخبار الرضا، ج٢، ص١٣۶) 3️⃣ رسول خدا (ص) فرمودند: شبی که به معراج برده شدم، خداوند جل ثنائه به من فرمود: «... ای محمد! من تو را و علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) را از سنخ نور خود خلق کردم و ولایت شما را بر اهل آسمان و زمین عرضه کردم؛ پس هر کس، ولایت شما را قبول کند، نزد من از مؤمنین خواهد بود و هر کس منکر ولایت شما شود، نزد من از کافرین خواهد بود» و سپس فرمود: «ای محمد! اگر بنده‌ای از بندگانم، مرا آن چنان عبادت کند که همچون مشک پوسیده گردد، پس نزد من آید در حالی که ولایت شما را نداشته باشد او را وارد بهشت نخواهم کرد...» (بحارالأنوار، ج٣۶، ص٢١۶) البته این روایت را علاوه بر عالمان بزرگ شیعه، همچون شیخ طوسی و سید بن طاووس و علامه مجلسی (ره)، برخی از بزرگان اهل سنت، همچون خوارزمی و قندوزی نیز در کتب معتبر خود نقل کرده‌اند. ✍️ این مبحث ادامه دارد... https://eitaa.com/ROOZBARG
نشانه های پیشرفت.pdf
1.43M
✅ ویژه نامه ✍️ ویژه ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ چهارشنبه ٣٠ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الأربعاء ١٢ ذی‌الحجه ١۴۴۵ 🌲 ژوئن 2024 19 Wednesday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 🌙 منازل امام حسین (ع) تا کربلا «» (۶٠ ق) ☀️ فاجعه جانسوز شهادت زائران حرم رضوی به دست ایادی استکبار جهانی (١٣٧٣ش) ☀️ ایام تبلیغات ریاست جمهوری 💠 حدیث روز: 💎 امام صادق (ع): «ما تَبْقَى الأرضُ يوما واحدا بِغَيْرِ إمامٍ مِنّا تَفْزَعُ إلَيْهِ الاُمّةُ» «زمين، بدون امامى از ما (اهل‌بیت) كه امّت بدو پناه برد، حتى يك روز باقى نمى‌ماند» 📚 بحارالأنوار: ج٢٣، ص۴٢. ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: موضوع: «» ❓کلمه «ولایت مطلقه» در عصر پیامبر اکرم (ص) به این معنا استعمال شده است که اگر رسول اکرم (ص) شخصی را به انجام کاری امر کنند، انجام آن حتی اگر از سخت‌ترین کارها هم باشد بر آن فرد واجب است... سؤال این است که آیا ولایت فقیه در عصر ما با توجه به این که... در این زمان ولی معصوم ظاهر نیست، به همان معنای عصر پیامبر (ص) است؟ ✅ مراد از ولایت مطلقه فقیه جامع‌الشرایط این است که دین حنیف اسلام که آخرین دین آسمانی است و تا روز قیامت استمرار دارد، متکفل حکومت و اداره امور جامعه است، لذا همه طبقات جامعه اسلامی ناگزیر از داشتن ولی امر و حاکم و رهبر هستند تا امت اسلامی را از شر دشمنان اسلام و مسلمین حفظ نماید، و از نظام جامعه اسلامی پاسداری نموده و عدالت را در آن برقرار و از ظلم و تعدّی قوی بر ضعیف جلوگیری نماید، و (همچنین) وسائل پیشرفت و شکوفایی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را تأمین کند؛ (البته) این کار در مرحله اجرا ممکن است با مطامع و منافع و آزادی بعضی از اشخاص منافات داشته باشد، (لذا) حاکم مسلمانان پس از این که وظیفه خطیر رهبری را طبق موازین شرعی به عهده گرفت، باید در هر مورد که لازم بداند تصمیمات مقتضی بر اساس فقه اسلامی اتخاذ کند و دستورات لازم را صادر نماید و تصمیمات و اختیارات ولی فقیه در مواردی که مربوط به مصالح عمومی اسلام و مسلمین است، در صورت تعارض با اراده و اختیار آحاد مردم، بر اختیارات و تصمیمات آحاد امّت مقدّم و حاکم است... 📚منابع: https://farsi.khamenei.ir با ما همراه شوید 👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِی‌ِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «»، شرط قبولی همه‌ی اعمال (٢) ✍️ مناسبت روز: امروز سومین روز از «» است و در روز گذشته، در رابطه با «ادله نقلی» عدم پذیرش اعمال بدون اعتقاد به امامت و ولایت ائمه اطهار (ع) سخن گفتیم و با عنایت به کلام الهی و حضرات معصومین (ع) این موضوع را اثبات نمودیم؛ اما امروز به توفیق الهی با بهره‌گیری از «ادله عقلی» به جواب این مسئله مهم می‌پردازیم؛ ✅ برای اثبات این موضوع با نگاه عقل و منطق، ابتدا باید بدانیم یکی از اموری که همه‌ی بشریت آن قبول دارند، «اصل مالکیت» است که عنصر اصلی در مفهوم آن، «تصرف مالک در ملک شخصی» خودش است، به صورتی که تصرفات او به اجازه و رضایت هیچ کس منوط نمی‌باشد؛ پس از پذیرش این اصل عقلی، چنانچه در روز گذشته عرض شد باید بدانیم که خداوند قادر متعال، خالق، مالک، صاحب اختیار، و پادشاه و حاکم مطلق همه‌ی عالم است، لذا هر چه او اراده و حکم کند، همان خواهد شد و طبق قانون مالکیت، هیچ کس حق بازخواست، اعتراض و سؤال در مورد احکام و چگونگی تصرف خداوند متعال در عالم هستی را ندارد؛ که حضرت حق در آیات متعددی از قرآن کریم به این موضوع اشاره نموده است: 🔹 «وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»: «خداست مالک آسمان‌ها و زمین، و خدا بر هر چیز تواناست.» (آل عمران/١٨٩) 🔹 «فَتَعالَى اللَّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْکَریمِ»: «پس برتر است خداوندى که فرمانرواى حقّ است، معبودى جز او نیست و او پروردگار عرش کریم است» (مؤمنون/١١۶) 🔹 «وَ اللَّهُ یَحْکُمُ لا مُعَقِّبَ لِحُکْمِهِ وَ هُوَ سَریعُ الْحِسابِ»: «و خداوند حکومت مى‌کند و هیچ کس را یاراى جلوگیرى یا ردّ احکام او نیست و او سریع الحساب است» (رعد/۴١) آنچه از این آیات به دست می آید این است که خداوند قادر متعال، پادشاه قدرتمند و حاکم مطلق جهان است و همه چیز در عالم هستی، براساس خواست اوست و درباره آنچه انجام می‌دهد، هرگز مورد سؤال و بازخواست واقع نمی‌شود؛ ✅ اکنون با توجه به آنچه در سخن دیروز و امروز گذشت، یکبار دیگر تأکید می‌نمائیم که چه دلیلی برای عدم قبولی همه‌ی اعمال انسان بدون داشتن ولایت، بالاتر از این‌که، خواست خداوند این‌گونه تعلق گرفته و «ولایت اهل‌بیت (ع)» را شرط قبولی و صحت اعمال انسان‌ها قرار داده است؛ ⬅️ اما برای روشن‌تر شدن موضوع، توجه شما را به یک مثال جلب می‌نمائیم: در جریان خلقت حضرت آدم (ع) و فرمان خداوند مبنی بر سجده تمامی فرشتگان بر او، و سرپیچی و عدم سجده شیطان بر آدم؛ ابلیس به خداوند عرضه داشت: خدایا مرا از سجده بر آدم معذور بدار تا بجای آن تو را آنچنان سجده کنم که هیچ کس تو را (تاکنون) آن گونه سجده و عبادت نکرده باشد؛ و البته شیطان سابقه سجده‌های طولانی و عبادت‌های چند هزار ساله را در پرونده خود داشت، و بنا به فرمایش امیرالمومنین (ع)، فقط دو رکعت نماز شیطان، چهار هزار سال به طول انجامیده بود که معلوم نیست از سال‌های دنیوی بوده یا سال‌های اخروی! لذا شیطان از خدا خواست تا فقط او را از سجده بر آدم معاف کند و در عوض، خدا را سجده و پرستش ویژه نماید؛ اما خداوند درخواست ابلیس را رد کرده و فرمود: «مرا به عبادت تو احتیاجی نیست، من از تو می‌خواهم آنچه را که من گفته‌ام انجام دهی، نه آنچه را خودت می‌خواهی و می‌پسندی؛ پس شیطان کافر و مطرود شد؛ ✍️ براین اساس، خداوند که آفریننده و مالک و حاکم بر انسان و کل عالم هستی است، اعمال و عبادات آدمی را فقط و فقط از آن طریق و مجاری و شرایطی که خود تعیین فرموده می‌پذیرد و شرط پذیرش تمامی اعمال را ولایت اهل‌بیت (ع) قرار داده است، لذا بدیهی است که بدون داشتن اعتقاد راسخ ولایت و امامت، هیچ یک از اعمال و طاعات و عبادات بندگان، ارزش و اعتباری نخواهد داشت و مورد قبول درگاه الهی نخواهند بود. https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ پنجشنبه ٣١ خرداد ١۴٠٣ 🌙 الخمیس ١٣ ذی‌الحجه ١۴۴۵ 🌲 ژوئن 2024 20 Thursday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 🌙 معجزه (۵ بعثت) 🌙 سالروز رحلت عالم بزرگ جهان تشیع صاحب «» دايرةالمعارف كتاب‏شناسی شيعه (١٣٨٩ق) ☀️ شهادت دکتر مصطفی (١٣۶٠ش) ☀️ ☀️ ایام تبلیغات ریاست جمهوری 💠 حدیث روز: 💎 ابن‌عبّاس نقل می‌کند: «سَأَلُوا أَهْلُ مَکَّهًَْ رَسُولَ الله (ص) أَنْ یُرِیَهُمْ أَکْبَرَ الْآیَاتِ فَأَرَاهُمُ الْقَمَرَ فِرْقَتَیْنِ حَتَّی رَأَوْا حَرَاءَ بَیْنَهُمَا» «اهل مکّه از رسول خدا (ص) خواستند که بزرگ‌ترین نشانه‌ها(ی پیامبری) را برای آن‌ها آشکار سازد؛ رسول خدا نیز (شق‌القمر کردند و) ماه را به‌صورت دو تکّه به آن‌ها نشان دادند (چنانچه) مردم، کوه حرا را در وسط دو تکّه ماه دیدند» 📚 تفسیر البرهان، ذیل آیه ١ سوره قمر ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناسبت: موضوع: «» ❓آیا بر فقیهی که اعتقادی به ولایت مطلقه فقیه ندارد، اطاعت از دستورات ولی فقیه واجب است؟ و اگر با ولی فقیه مخالفت نماید، فاسق محسوب می‌شود؟ و در صورتی که فقیهی اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه دارد ولی خود را از او شایسته تر به مقام ولایت می داند، اگر با اوامر فقیهی که متصدی مقام ولایت امر است مخالفت نماید، فاسق است؟ ✅ اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی ولو این که فقیه باشد، واجب است؛ و برای هیچ کسی جایز نیست که با متصدی امور ولایت به این بهانه که خودش شایسته تر است، مخالفت نماید...؛ ❓ وظیفه ما در برابر کسانی که اعتقادی به ولایت فقیه جز در امور حسبیه ندارند، با توجه به اینکه بعضی از نمایندگان آنان این دیدگاه را ترویج می کنند، چیست؟ ✅ ولایت فقیه در رهبری جامعه اسلامی و اداره امور اجتماعی ملت اسلامی در هر عصر و زمان از ارکان مذهب حقّه اثنی عشری است که ریشه در اصل امامت دارد؛ (اما) اگر کسی به نظر خود بر اساس استدلال و برهان به عدم لزوم اعتقاد به آن رسیده باشد، معذور است، ولی ترویج اختلاف و تفرقه بین مسلمانان برای او جایز نیست. 📚منبع: https://farsi.khamenei.ir https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «‌» ✍️ مناسبت روز: امشب شب چهاردهم ماه ذی‌الحجه است که علامه طباطبائى (ره) در تفسیر المیزان این شب را شب رخداد معجزه «شقّ القمر» (شکافته شدن ماه) در سال پنجم بعثت دانسته است، لذا سخن امروز را به این معجزه بزرگ الهی اختصاص می‌دهیم؛ آيات قرآن گواهى می‌دهند كه پيامبر گرامى اسلام علاوه بر «معجزه جاويدان قرآن کریم» معجزات ديگرى نیز داشته‌اند؛ که اين معجزات در جلب و هدايت مردم به اسلام نقش بنيادی داشته‌اند؛ يكی از این معجزات كه در آیات قرآن و روایات متعدد آمده، این است که حضرت رسول (ص) با دست مبارک خود به ماه اشاره فرمودند و قرص ماه در برابر چشم مردم به دو نيم تقسیم شد و دوباره پس از لحظاتی ماه به صورت قرص کامل درآمد که این معجزه را «شَقُّ الْقَمَر» نامیده‌اند؛ (ترجمه تفسير الميزان، ج۱۹، ص۹۶) البته در خصوص علل انجام این معجزه بزرگ توسط رسول خدا اختلاف وجود دارد و در برخی روایات که عموماً از «ابن عباس» و «انس بن مالک» است، آمده که این معجزه بنا به درخواست جمعى از سران قریش و مشرکان مانند ابوجهل صورت پذیرفت؛ آن‌جا که خدمت رسول خدا رسيدند و از ایشان درخواست كردند كه براى اثبات نبوت و رسالت خود، اگر می‌توانند ماه را به دو نيم كنند؛ آن‌گاه حضرت فرمودند: اگر چنين كنم شما ايمان می‌آوريد؟ همگى آن‌ها گفتند آرى! پس با اشاره حضرت، ماه به دو نیم تقسیم شد به گونه‌ای که غار حرا از میان دو نیمه ماه دیده می‌شد، ولی نه تنها مشرکین ایمان نیاوردند بلکه گفتند این هم یکی از سِحرهای مستمر پیامبر است؛ (ترجمه الميزان، ج ۱۹، ص ۶۹)؛ اما در برخی روايات ديگر آمده كه "شق القمر" بر اساس تقاضاى حقيقت جويانی صورت گرفت كه از مدينه خدمت پيامبر(ص) آمده و در عَقَبه با ایشان بيعت كردند و علت پيشنهاد آنها به پيامبر هم اين بود كه می‌گفتند جادو در امور زمين اثر می‌گذارد، و ما می‌خواهيم مطمئن شويم که معجزات شما، سِحر نيست. (بحارالانوار، ج۱۷، ص۳۵۲و۳۵۵) البته اصل جريان "معجزه شق القمر" تقریباً مورد قبول همه علمای شیعه و سنی است و دانشمندان اسلامی براى اثبات این معجزه بزرگ از آيات و روايات بهره گرفته‌اند‌؛ (تفسير نمونه، ج۲۳، ص۱۳) چنانچه بسیاری از مفسران همچون فخر رازى و طبرسى «آیه اول سوره قمر» را در رابطه با معجزه شق‌القمر دانسته‌اند، آنجا که خداوند می‌فرماید: «اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَر: آن ساعت نزديك شد و ماه از هم شكافت» (همان، ص۱۲) البته برخی از مفسرین نیز همچون حسن بصری، عطاء خراسانی و بلخی، «وَانْشَقَّ الْقَمَر» را اشاره به شكافتن ماه در قیامت و يكی از نشانه‌های بر هم خوردن نظام هستی در آن زمان دانسته‌اند؛ اما بسیاری از مفسرین و علماء بزرگ، از جمله علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان، و آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی، در جلد هفتم «منشور جاويد» خود، نظر این دسته از مفسرین را رد کرده‌اند و شواهد و دلائل متعددی آورده‌اند كه اين آيه مربوط به معجزه شق‌القمر پيامبر اسلام است، از جمله این‌که: 1️⃣ لفظ "انْشَقَّ" ماضی است و بی‌جهت نمی‌توان آن را به آينده و قیامت تفسیر نمود؛ 2️⃣ گذشته بر اين‌كه جمله «اقْتَرَبَتِ السَّاعَة» نیز ماضی است و به معنای "آن ساعت نزديك شد" می‌باشد و طبعاً جمله معطوف بر آن نيز ماضی خواهد بود؛ 3️⃣ مضافاً بر اين كه اگر در این آیه سخن از معجزه نباشد، هيچ تناسبی با نسبت سحر به پيامبر كه در آيه بعد آمده، وجود ندارد، آنجا که خداوند می‌فرماید: «وَ إِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَ يَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ»: «اگر معجزه‌ای را ببينند، از آن روی بر می‌گردانند و می‌گويند سحر و جادوی مستمر است» (قمر/٢) 4️⃣ ضمن اینکه تعبير به "سِحْرٌ مُسْتَمِر" نیز اشاره به اين است كه مشرکین معجزات مكرری از پيامبر اسلام (ص) ديده بودند كه "شق القمر" در ادامه آن‌ها بوده، لذا همه آن معجزات را "سحر مستمر" می‌پنداشتند، هر چند که اين تهمت ناروا، بهانه‌ای براى عدم تسليم در مقابل حق بوده است. (تفسير نمونه، ج ۲۳، ص ۱۰) ✍️ لذا براساس نکات فوق، اکثر مفسرین این آیات را درباره معجزه شق‌القمر دانسته‌اند، و عموم محدثین و علماى اسلامى نیز درباره وقوع این معجزه از رسول خدا (ص) ادعاى اجماع و تواتر روایات کرده‌اند؛ چنانچه در کتب شیعه و اهل‌سنت به بیش از بیست روايت در تأييد و چگونگی این معجزه الهی اشاره شده که در پایان این مبحث کوتاه، تنها به یک روایت اشاره می‌نمائیم که شيخ طوسی (ره) از امیرالمؤمنین (ع) نقل کرده كه حضرت با تأیید شق‌القمر فرمودند: «در مكه قرص ماه دونيم شد و رسول خدا (ص) فرمودند: بنگرید و گواه باشید». (امالی، ج١، ص٣۵١) https://eitaa.com/ROOZBARG
⭕️ (١) ✍️ پرهیز از بداخلاقی‌های انتخاباتی https://eitaa.com/ROOZBARG
امروز برابر با سالروز شهادت سردار پرافتخار اسلام، فرزند هجرت و جهاد، و اسوه حرکت و مقاومت و ایثار، و جلوه‌ی عشق و عقل، (ره) است، لذا ضمن گرامیداشت ياد و نام این مجاهد فی سبيل‌الله، عزیزان می‌توانند برای دسترسی به روزبرگ شیعه با عنوان «» به لینک‌های زیر مراجعه بفرمایند 👇 https://eitaa.com/ROOZBARG/11165 https://eitaa.com/ROOZBARG/11166
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ جمعه ٠١ تیر ١۴٠٣ 🌙 الجمعة ١۴ ذی‌الحجه ١۴۴۵ 🌲 ژوئن 2024 21 Friday ❇️ وقایع مهم روز: 🌙 🌙 بخشيدن به حضرت زهرا (س) توسط رسول خدا (٧ ق) 🌙 شب (ع) ☀️ سالروز تأسيس اسلامى (١٣۶٠ ش) ☀️ و اطلاع‌رسانى دينى ☀️ ☀️ آغاز هفته ☀️ آغاز در مصرف آب 💠 حدیث روز: 💎 امام هادی (ع): «اذا کان زَمانٌ العَدْلُ فیه اَغْلَبُ مِنَ الجَوْرِ فَحَرامٌ اَنْ تَظُنَّ بِاَحَدٍ سُوءاً حتی یعْلَمَ ذلک منه، و اذا کان زمانٌ الجَوْرُ اَغْلَبُ فیه من العدل فلیس لِاَحَدٍ اَنْ یظُنَّ بِاَحَدٍ خیراً مالم یعْلَمْ ذلِکَ مِنْهُ» «هرگاه در زمانه‌ای عدل بیش از ظلم رایج باشد، بدگمانی به دیگری حرام است، مگر آنکه (آدمی) بدی از کسی ببیند. و هر گاه در زمانی ظلم بیش از عدل باشد، نباید به کسی خوش‌بین باشد، مگر اینکه به نیکی او یقین کند» 📚 بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰ ┈┈•✾🌸✾•┈┈ https://eitaa.com/ROOZBARG