#همراه_با_استاد
#عدم_یادآوری_نام_سوره_و_جایگاه_آیات
❓چرا نمیدونم کجا رو دارم میخونم؟
✍ دلیل پیدایش این اشکال در حافظان، صحیح نبودن روش حفظ، عدم آشنایی با اصول و روشهای استاندارد حفظ و ضعف حافظه تصویری است.
✅ حافظ باید در زمان حفظ اولیه دو چیز را باید حفظ کند و در ذهن خود ثبت و ضبط کند :
1⃣- خود آیات را حفظ کند و هم
2⃣- جایگاه و موقعیت آیات را
که این آیه مثلا :
❓در کدام سوره هست؟
❓در کدام جزء هست؟
❓جایگاه مکانی صفحه (در صفحه سمت راست است یا چپ) چیست؟
❓جایگاه مکانی آیه درصفحه (آیه بالای صفحه است یا وسط یا پایین صفحه) چیست؟
⛔️ متاسفانه بعضی ها در زمان حفظ اولیه و تکرارهای بعدی خود آیه و الفاظ را حفظ میکنند ولی جایگاه آیات را به ذهن نمسپارند و همین باعث میشود که در زمان شنیدن یک آیه، میتوانند ادامه آن را بخوانند ولی خیلی جاها نمیتوانند به سهولت به یاد بیاورند که این آیه در کدام سوره، کدام جزء و کجای صفحه قرار دارد!
☝️مثل این که به جای نصب هر آیه در جایگاه مشخص خودش در حافظه، هر آیه را در خلأ و معلق، به حافظه میسپارند. درست مثل این که قطعات یک پازل را به جای چیدن در کنار هم و در موقعیت صحیح خودشان، روی هم بریزید. درست است که قطعات را در اختیار دارید اما موقعیت صحیح مکانیشان را ندارید.
در حالی که برای ساخت این پازل راهی ندارید جز این که موقعیت مکانی صحیح هر قطعه را هم به خاطر سپرده باشید.
❓راه حل مشکل چیست؟
①↫ حفظ جایگاه و موقعیت آیه همزمان با حفظ خود آیه(الفاظ)
☝️حافظ در هنگام حفظ جدید باید به تصویر صفحه و جایگاه قرارگیری هر آیه، به قصد حفظ شدن دقت کند.
☝️همچنین هنگامی که هربخش از آیه را از روی قرآن چندبار به قصد حفظ شدن تکرار میکند باید به تصویر آیه و جایگاه آن هم توجه داشته باشد تا در ذهنش ثبت شود و نباید در گذر از این مرحله عجله و شتاب کند.
☝️علاوه بر این در هنگام حفظ جدید باید تمام مدت در ذهن به نام سوره و جزءی که درحال حفظ کردنش است توجه داشته باشد و حتی یک لحظه از آن غافل نشود.
②↫ توصیه بعدی این است که در زمان مرورها هم میبایستی همزمان نام سوره و جزء و سیر محتوایی آیات و تصویر صفحات در ذهن مرور و تداعی شود.
③↫ توصیه بعدی تقویت حافظه دیداری است.
✍🔸 استفاده از دفاتر «مشق نور» ویژه حفاظ و نوشتن آیات حفظ شده در جایگاه خودشان هم میتواند در ثبت دقیقتر تصویر صفحه به حفاظ کمک کند.
✅ از طرف دیگر«هر آنچه حفظ میشود برای ماندگاری، باید مرور شود.»
☝️پس هنگام مرور آیات باید همزمان تصویر صفحه، نام سوره، جزء، مفهوم کلی آیات و... هم در ذهن مرور شود.
✍🔸 یعنی همزمان که زبان مشغول تلاوت آیات است در ذهن چند عملیات در حال انجام است :
🔹تصویر صفحه مثل یک فیلم در ذهن مجسم شده و در حال گذر است.
انگار با تلاوت هرآیه در تصویر ذهنی از بالای صفحه به طرف پایین می آییم، بعد به صفحه بعد میرویم و... درست مثل یک فیلم
🔸در حال تلاوت، به صورت مستمر در ذهن داریم که این آیات مثلا متعلق به سوره مبارک اعراف و جزء ۸ هستند.
یعنی توجه مستمر و مداوم به نام سوره و جزء مورد تلاوت.
🔹سیر مفهومی کلی آیات همزمان در ذهن در حال گذر است.
🔸اگر شماره آیه یا صفحه حفظ شده، حین تلاوت در ذهن مجسم میشود.
پس مرور موفق یک عملیات چندجانبه است نه صرفا چرخیدن بدون توجه زبان برحسب عادت و تلاوت طوطی وار آیات که این دسته از حفاظ به آن دچارند.
✅ توصیه های مرتبط با این موضوع :
❶- باز کردن قرآن بعد از مرور هر جزء از حفظ، قرآن را چشم خوانی کردن صفحه به صفحه همان جزء با دقت کمک شایانی به دوستان حافظ خواهد کرد. فقط بعد از آن قرآن بسته شود و تلاش شود جایگاه قرارگیری آیات در ذهن تداعی شود.
❷- هر روز علاوه بر پرسش های معمول از کسی خواسته شود از حافظ سؤالات متعدد بپرسد تا فقط آدرس سؤال را پیدا کند و هر اطلاعاتی در مورد موقعیت آیه را به خاطر آورد .
⛔️ نیازی به ادامه دادن و تلاوت سؤال نیست. این تمرین فقط برای این است که مهارت پیدا کردن مکان آیات تقویت شود.
❸- آیات بالا و پایین همه صفحات یک جزء یا یک سوره و همه سر آیات یک جزء یا یک سوره پشت سرهم تمرین شود .
❹- از کتاب هایی که برای تقویت حافظه بصری حفاظ چاپ شده اند استفاده شود. مثل سرآیه های وحی، مشق نور و...
❺ - تمرینات خلاقانه مثل تمرین با فلش کارت هایی که میشود از صفحات هر جزء یا سوره یا... درست کرد، به گرفته شود
⛔️ فراموش نکنید :
حافظان باید این عادت را در خود ایجاد کنند که قبل از تلاوت هر آیه و پاسخگویی به هر پرسشی، اول آدرس آیه را پیدا کنند.
🌼 مرکز تخصصی آموزش حفظ قرآن کریم
@amozesh_hefzequranekarim
══💝══════ ✾ ✾ ✾
🌸کلام امیر
امیرالمؤمنین علیه السلام:
ـ في صِفَةِ المُتَّقِينَ ـ :أمّا اللَّيلَ فَصافُّونَ أقدامَهُم ، تالِينَ لأجزاءِ القرآنِ يُرَتِّلُونَها تَرتيلاً ... وَيَستَثِيرونَ بِهِ دَواءَ دائهِم .
ـ در توصيف پرهيزگاران ـ : شب هنگام به پا مى خيزند و آيات قرآن را با تأمّل و شمرده مى خوانند... و داروى درد خود را در آن مى جويند
📘نهج البلاغه، از خطبه 193
https://eitaa.com/amozesh_hefzequranekarim
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
پیامبر اكرم (ص) :
هر کس قرآن را حفظ کند و آن را از حفظ تلاوت نماید به منزله آن است که او را منصب نبوت و پیغمبری داده اند با این تفاوت که براو وحی نمی شود
📚الرساله العلیه فی الاحادیث النبویه ص 103
@amozesh_hefzequranekarim
══💝══════ ✾ ✾ ✾
3.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #یک_آیه_یک_فیلم
این فیلم کدام آیه را در ذهن تداعی می کند❓
👈 وَاسْأَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتَانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعًا وَيَوْمَ لَا يَسْبِتُونَ لَا تَأْتِيهِمْ كَذَٰلِكَ نَبْلُوهُم بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ
ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ (ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ) ﺷﻬﺮﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﺣﻞ ﺩﺭﻳﺎ ﺑﻮﺩ ﺑﭙﺮﺱ! ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺷﻨﺒﻪ،ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﺧﺪﺍ ﻣﻲﻛﺮﺩﻧﺪ; ﻫﻤﺎﻥ ﻫﻨﮕﺎم ﻛﻪ ﻣﺎﻫﻴﺎﻧﺸﺎﻥ، ﺭﻭﺯ ﺷﻨﺒﻪ (ﻛﻪ ﺭﻭﺯ ﺗﻌﻄﻴﻞ ﻭ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺑﻮﺩ، ﺑﺮ ﺳﻄﺢ ﺁﺏ) ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻣﻲ ﺷﺪﻧﺪ; ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻏﻴﺮ ﺭﻭﺯ ﺷﻨﺒﻪ، ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻤﻲﺁﻣﺪﻧﺪ; ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﻣﻲﻛﺮﺩﻧﺪ.
(اعراف/١٦٣)
https://eitaa.com/amozesh_hefzequranekarim
#نکات_آموزشی_حفظ 1
👈 صبر راز موفقیت در هر کاری است، فکر می کنید بدون صبر و تحمل، آیا میتوان در حفظ قرآن موفق بود؟
💡پس سطح صبر و حوصله خود را بالا ببرید، از تکرارها خسته نشوید؛ همراه بودن با حافظین قرآن، حضور در کلاس، فکر کردن به فواید حفظ قرآن و لذت در سینه داشتن کلام وحی، باعث میشود، بتوان سختیهای این راه را بهتر تحمل کرد.
بله «همراه هر سختی آسانی است».
✅ همراه ما باشید.
🔻
@amozesh_hefzequranekarim
══💝══════ ✾ ✾ ✾
12.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه
🎤با نوای فرهمند
#التماس_دعا
@amozesh_hefzequranekarim
●➼┅═❧═┅┅───┄
#یا_مهدی
این جمعه ها بی تو تماشایی ندارد
تا تو نیایی صبح زیبایی ندارد
دارم یقین روزی تو می آیی وگرنه
هجران بدون وصل معنایی ندارد
گردل به امید ظهورت خوش نباشد
امروز امید فردایی ندارد
درغیبت طولانی ات دریاب مارا
شیعه بجز تو هیچ مولایی ندارد
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@amozesh_hefzequranekarim
●➼┅═❧═┅┅───┄
مرکز تخصصی آموزش حفظ قرآن کریم
@amozesh_hefzequranekarim
●➼┅═❧═┅┅───┄
استاد معتز آقایی4_5780687343719547264.mp3
زمان:
حجم:
1.18M
صفحه 217
#تحدیر استاد معتز آقائی
@amozesh_hefzequranekarim
●➼┅═❧═┅┅───┄
#فنون_کلاسداری_برتر
✍️ سه نکته ویژه برای داشتن یک کلاس خوب:
💡 1 - سعی کنید برای تدریس، شروع خوب، گیرا و جذابی داشته باشید؛ مثلا یک داستان یک دقیقهای تعریف کنید، تواشیح جدیدی برای شاگردان بخوانید، قطعه کوتاه شعری در موضوعات دینی با احساس بخوانید و ... .
💡 2 - در تدریس خود به این آمار توجه داشته باشید که گفتهاند: 75% یادگیری از طریق چشم و 13% از طریق گوش و 12% از طریق بقیه حواس انجام میگیرد .
پس فقط سخنرانی نکنید، از وسایل کمک آموزشی و بخصوص تخته، بهترین استفاده را در کلاس ببرید تا از قویترین راه یادگیری یعنی چشم، بیشترین بهره را برده باشید.
💡 3 - گاهی میتوانیم با صلوات یا طرح سؤال یا لحظاتی سکوت به کلاس تمرکز بدهیم، این روش از چندبار گچ یا ماژیک روی تخته یا میز زدن بهتر است .
✅ همراه ما باشید.
🔻
کانال مرکز تخصصی آموزش حفظ قرآن کریم
http://Eitaa.com/amozesh_hefzequranekarim
21.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلام_رهبری
#جامعیت_اسلام
اسلامی که #قرآن معیّن میکند و معرّفی میکند، اسلامی است که در تمام شئون زندگی دخالت دارد، رأی دارد، نظر دارد، مطالبه دارد. خب، این را بایستی دانست و در مقابل افرادی که در این زمینه تلاش میکنند تا این حقیقت روشن را انکار کنند، بایستی پاسخگویی کرد.
@amozesh_hefzequranekarim
●➼┅═❧═┅┅───┄