🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
#تفسیر_قرآن جلسه_66
🔸 #آیه_47 #سوره_بقره
🌷 یا َبَنِى إِسْرَائیلَ اذْكُرُواْ نِعْمَتِى الَّتِى أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّى فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِين(47)
َ
🍀 ترجمه: اى بنى اسرائیل! به یاد آورید نعمتم را كه به شما ارزانى داشتم،و این كه من شما را بر جهانیان برترى بخشیدم.
🔴 در آیه 40 همین سوره بقره خواندیم یا بنی اسرائیل اذکروا نعمتی التی أنعمت علیکم و أوفوا بعهدی أوف بعهدکم و ایای فارهبون در آیه 40 سوره بقره خداوند از بنی اسرائیل می خواهد که نعمت هایی را که به آنها ارزانی داشته به یاد آورند و به عهد خداوند وفادار بمانند و تنها از خدا پروا داشته باشند همانطور که قبلا گفتیم حضرت یعقوب دوازده پسر داشت از یکی از پسران او بعدها نتیجه و نوه ها و نسل هایی آمدند این نسل همان بنی اسرائیل نامیده می شود.
🌸 این آیه 47 سوره بقره، از بنی اسرائیل مى خواهد كه براى معرفت بیشتر خداوند و زنده شدن روح شكرگزارى و دلگرم شدن به نعمتهاى الهى، از آن نعمتها یاد كنند.
🌸 و أنی فضلتکم علی العالمین(و این که من شما را بر جهانیان برتری بخشیدم) برترى و فضیلت بنى اسرائیل، نسبت به مردم زمان خودشان بود.زیرا قرآن درباره مسلمانان مى فرماید: «كنتم خیر امّة» شما بهترین امّت ها هستید. همچنین شاید منظور از برترى، پیروزى حضرت موسى و قوم بنى اسرائیل بر فرعونیان باشد، نه برترى اخلاقى و اعتقادى. زیرا قرآن بارها از بهانه جویى هاى بى مورد و بى اعتقادى آنها انتقاد مى كند.
🔹 پیام های آیه 47 سوره بقره🔹
✅ انسان باید همیشه نعمت های خدا را به یاد آورد.
✅ نعمت و فضیلت بدست خداوند است.
✅ نجات از سلطه ى طاغوت، از بزرگترین نعمتهاى الهى است.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#نکات_مرتبط_با_حفظ_قرآن
✏️ #نوشتن_محفوظات
✍ اصل بر این هست که حافظ محفوظاتش را بخواند نه اینکه بنویسد و خواندن محفوظات به طور قطع بر نوشتن آنها ارجحیت و برتری دارد.
🔸نکته بعدی این هست که روش کتابت محفوظات نباید در محفوظات جدید و حفظ اولیه اجرا شود و یکی از مهم تزین اشکالاتی که به این روش وارد میشود هدر رفت زمان هست.
✍ قطعا حفاظ میتوانند در مدت زمانی که برای یکبار نوشتن آیات یک صفحه صرف میکنند، چندین بار آیات آن صفحه را تمرین و تلاوت کنند و یا در مدت زمانی که صرف کتابت سرآیات یک جزء میکنند، در همان تایم چندین بار سرآیات آن جزء را بخوانند و تمرین کنند.
🔸ضمنا نوشتن آیات نباید به عنوان یک روش اصلی و دائمی مورد استفاده قرار بگیرد و فقط یکروش کمکی محسوب میشود.
✍ حافظان باید روش کتابت را بیشتر در موارد خاص و بعد از انجام دقیق و کامل حفظ جدید و با هدف تثبیت و تعمیق بیشتر و با دقت و تمرکز زیاد نسبت به محل قرارگیری آیات در صفحه و نوشتن آیات در جایگاه خودشان و ارتقاء حافظه تصویری انجام دهند.
✍ برای این امر، دفاتر مشق نور ویژه حفاظ طراحی شده که در آن تنها شماره آیات درج شده و قرآن بدون متن هست و حافظ بدون نگاه گردن به قرآن وبا دقت و با اتکاء به حافظه، آیاتی را که حفظ کرده، در جایگاه اصلی خودشان در صفحه مینویسد. اینکار باعث تقويت حافظه ديدارى و انطباق تصويرى جایگاه آيات و صفحات در ذهن حافظ میشود.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌺 مرور آیات روز گذشته 🌺
همانطور که قبلا گفته شد، پس ازچند ساعت از حفظ آیات، ممکن است بخشی از محفوظات انسان دچار آسیب گردد. به همین علت لازم است درساعاتی پس از حفظ، محفوظات انسان دوباره مورددقت قرار گرفته ومرور شود.
پس از گذشت یک روز از حفظ، احتمال آسیب محفوظات بسیار زیاد است.
چراکه به گفته روانشناسان اولین حمله ی فراموشی به حافظ 24ساعت تا48ساعت پس از حفظ اطلاعات است. ازهمین رو پس ازگذشت یک روز از حفظ آیات جدید، به صورت ویژه آن را مرور کرده واشکالات احتمالی را رفع نمایید.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran
#کلاسداری_حفظ
#شیوه_های_متنوع_پرسش
✍در کلاسداری حفظ قرآن کریم بخش اعظم زمان به پرسش و تلاوت میان استاد و شاگردان می گذرد و اصلیترین وظیفه مربی، ارزیابی محفوظات قرآن آموزان و اطلاع از انجام تکالیف مرتبط با حفظ توسط آنهاست.
🔹لذا اگر در تمام این مدت، الگوی پرسش استاد یک الگوی یکسان و تکرار شونده باشد، کلاس خسته کننده و شاگردان بی انگیزه می شوند.
🔸بنابراين استاد موفق استادی است که بتواند اصل تنوع بخشی به کلاس را در این بخش از کلاسداریش هم جاری نماید و از این طریق انگیزه و نشاط را در شاگردان خود ارتقا ببخشد.
❗️نکته بسیار مهم این که:
شیوه های متنوع پرسش فقط در پرسش از مرور و ده درس به کار گرفته میشوند
⬅️ اما در خصوص حفظ جدید🔻
🔷همه شاگردان باید از ابتدا تا انتها برای استاد تلاوت کنند تا به طور دقیق و کامل از صحت آن اطمینان حاصل شود.
🔶می توان در کنار تحویل کامل حفظ جدید، از تمرینات تکمیلی مثل پرسش سرآیات در این بخش استفاده کرد.
🌷 هر یک از شیوه های پرسش مزایایی دارند و موجب تقویت بعضی توانمندی ها در حفاظ می شوند.
استاد توانمند باید به تناسب شرایط شاگردان و محفوظاتشان هریک از این شیوه ها را هوشمندانه به کار بگیرد.
🔹به امید خدا در روزهای آینده بعضی از روشهای متنوع پرسش را معرفی خواهیم کرد.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🕋 موعد اذان
🕌 اَللّهُ اَکبَرُ (4)
🕌 اَشْهَدُ اَنْ لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ (2)
🕌 اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ (2)
🕌 اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِی اللّهِ (2)
🤲حَی عَلَی الصَّلاةِ (2)
🤲حَی عَلَی الْفَلاحِ (2)
🕌 حَی عَلی خَیرِ الْعَمَلِ(2)
🕌اَللّهُ اَکبَرُ (2)
🕌 لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ (2)
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحمد
۰
🔹ساعت 20
سلام بدیم به سلطان خراسان
آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام
🔵کانال آموزش تجوید وحفط قرآن کریم
@amozeshtajvidhefzquran
🔰 زندگی قرآنی
💠 بدی را با روش خوب و نیکو پاسخ دهید.
🔸وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ
#سوره_فصلت_34
⚡️ترجمه :
و نيكى با بدى يكسان نيست؛ (بدى ديگران را) با شيوه ى بهتر (كه نيكى است) دفع كن، كه اين هنگام آن كس كه ميان تو و او دشمنى است همچون دوست گرم مى شود (و عداوتش نسبت به تو تمام مى شود).
🔸به وسيله حق، باطل را دفع كن، و با حلم و مدارا، جهل و خشونت را، و با عفو و گذشت به مقابله با خشونت ها برخيز.
🔸در این صورت است كه كينه ها و عداوت ها، با طوفانى از درون جان برخاسته و جاى آن را، محبت و صميميت مى گيرد.
از محبت خارها گل مى شود
از محبت سركه ها مُل مى شود
🔸بديهى است که اين يك قانون غالبى است نه دائمى، زيرا هميشه اقليتى هستند كه از اين روش سوء استفاده مى كنند،
حساب آنان جدا است، و بايد در برابر آنها از شدتِ عمل، استفاده كرد، ولى نبايد فراموش كرد كه اين دسته، هميشه در اقليت هستند، قانونى كه حاكم بر اكثريت است، همان قانون «دَفْعِ سَيِّئَه با حَسَنَه» است.
🔵کانال آموزش تجوید وحفط قرآن کریم
@amozeshtajvidhefzquran