#ترجمه_کلمه_به_کلمه
#سوره_بقره
#درس_چهارم #صفحه_سی_چهارم
🔷کانال آموزش حفظ وتجویدقرآن👇
@amozeshtajvidhefzquran
#ترجمه_کلمه_به_کلمه
#سوره_بقره
#درس_پنجم #صفحه_سی_چهارم
🔷کانال آموزش حفظ وتجویدقرآن👇
@amozeshtajvidhefzquran
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_بقرة
آیه ی 61
#نغمه_رست
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
002061.mp3
1.24M
وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَىٰ لَن نَّصْبِرَ عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَقِثَّائِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَىٰ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُوا مِصْرًا فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُوا يَعْتَدُونَ
ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻴﺪ : ﺍﻱ ﻣﻮﺳﻲ ! ﻣﺎ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﺮ ﻳﻚ ﻧﻮﻉ ﻏﺬﺍ ﺻﺒﺮ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻴﻢ ، ﭘﺲ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﺨﻮﺍﻩ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻰ ﺭﻭﻳﺎﻧﺪ ﺍﺯ ﺳﺒﺰﻱ ﻭ ﺧﻴﺎﺭ ﻭ ﺳﻴﺮ ﻭ ﻋﺪﺱ ﻭ ﭘﻴﺎﺯﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﻨﺪ . [ ﻣﻮﺳﻲ ] ﮔﻔﺖ : ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﻏﺬﺍﻱ ﺑﻬﺘﺮ ، ﻏﺬﺍﻱ ﭘﺴﺖ ﺗﺮ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ؟ ! [ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﻛﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻧﺎﺭﻭﺍﻳﻲ ﺩﺍﺭﻳﺪ ] ﺑﻪ ﺷﻬﺮﻱ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻳﻴﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﺪ ، ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﻭ [ ﺩﺍﻍِ ] ﺧﻮﺍﺭﻱ ﻭ ﺑﻴﭽﺎﺭﮔﻲ ﻭ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺯﺩﻩ ﺷﺪ ﻭ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺧﺸﻢ ﺧﺪﺍ ﺷﺪﻧﺪ ; ﺍﻳﻦ [ ﺧﻮﺍﺭﻱ ﻭ ﺧﺸﻢ ] ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺁﻥ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﻛﻔﺮ ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺎﺣﻖ ﻣﻰ ﻛﺸﺘﻨﺪ ; ﺍﻳﻦ [ ﻛﻔﺮﻭﺭﺯﻱ ﻭ ﻛﺸﺘﻦ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ] ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺁﻥ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﻓﺮﻣﺎﻥِ ﻣﻦ ]ﺳﺮﭘﻴﭽﻲ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ [ ﺍﺯ ﺣﺪﻭﺩ ﺣﻖ ] ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ .(٦١)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَىٰ لَنْ نَصْبِرَ عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهَا وَقِثَّائِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا ۖ قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَىٰ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ ۚ اهْبِطُوا مِصْرًا فَإِنَّ لَكُمْ مَا سَأَلْتُمْ ۗ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ۗ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ۗ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ ﴿٦١﴾
و [یاد کنید] هنگامی که گفتید: ای موسی! ما هرگز بر یک نوع غذا صبر نمی کنیم، پس از پروردگارت بخواه تا از آنچه زمین می رویاند از سبزی و خیار و سیر و عدس و پیازش را برای ما آماده کند. [موسی] گفت: آیا شما به جای غذای بهتر، غذای پست تر را می خواهید؟! [اکنون که چنین درخواست ناروایی دارید] به شهری فرود آیید که آنچه خواستید، برای شما آماده است. و [داغِ] خواری و بیچارگی و نیاز بر آنان زده شد و سزاوار خشم خدا شدند؛ این [خواری و خشم] به سبب آن بود که آنان همواره به آیات خدا کفر می ورزیدند و پیامبران را به ناحق می کشتند؛ این [کفرورزی و کشتن پیامبران] به علت آن بود که [از فرمانِ من] سرپیچی نمودند و پیوسته [از حدود حق] تجاوز می کردند. (۶۱)
وَإِذْ = و زمانی که
قُلْتُمْ = گفتید
يَا مُوسَىٰ = ای موسی
لَنْ نَصْبِرَ = هرگز صبر نمی کنیم
عَلَىٰ = بر
طَعَامٍ = خوراک
وَاحِدٍ = یکی
فَادْعُ لَنَا = پس بخوان برای ما
رَبَّكَ = پروردگارت
يُخْرِجْ لَنَا = خارجسازد برای ما
مِمَّا = از انچه
تُنْبِتُ = می رویاند
الْأَرْضُ = زمین
مِنْ بَقْلِهَا = از سبزی آن
وَقِثَّائِهَا = و خیار آن
وَفُومِهَا = و سیر آن
وَعَدَسِهَا = و عدس آن
وَبَصَلِهَا = وپیاز آن
قَالَ = گفت
أَتَسْتَبْدِلُونَ = آیا به عوض می پذیرید
الَّذِي = آن چیز
هُوَ أَدْنَىٰ = او پست تر
بِالَّذِي = به چیزی
هُوَ خَيْرٌ = او بهتر
اهْبِطُوا = فرود آیید
مِصْرًا = با تنوین به معنی شهر
فَإِنَّ لَكُمْ = پس همانا برای شما
مَا سَأَلْتُمْ = آنچه خواستید
وَضُرِبَتْ = و زده شد
عَلَيْهِمُ = بر ایشان
الذِّلَّةُ = خواری
وَالْمَسْكَنَةُ = بیچارگی ، بینوایی
وَبَاءُوا = و بازگشتند، و دچار شدند
بِغَضَبٍ = به خشم
مِنَ الله = از خدا
ذَٰلِكَ = آن
بِأَنَّهُمْ = به سبب همانا ایشان
كَانُوا = بودند
يَكْفُرُونَ = کفر می ورزند
بِآيَاتِ اللهِ = به ایات خدا
وَيَقْتُلُونَ = و می کشند
النَّبِيِّينَ = پیامبران
بِغَيْرِ الْحَقِّ = به غیر حق
ذَٰلِكَ = آن
بِمَا عَصَوْا = به سبب انچه نافرمانی کردند
وَكَانُوا = و بودند
يَعْتَدُونَ = تجاوز می کنند ، تعدی می کنند
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٦١) -تمنّاى غذاهاى رنگارنگ! به دنبال مواهب فراوانى كه خداوند به بنى اسرائيل ارزانى داشت، در اين آيه، چگونگى كفران و ناسپاسى آنها را در برابر اين نعمتهاى بزرگ منعكس مىكند و نشان مىدهد كه آنها چگونه مردم لجوجى بودهاند كه شايد در تمام تاريخ ديده نشده است، نخست مىگويد: «و به خاطر بياوريد زمانى را كه گفتيد: اى موسى! ما هرگز نمىتوانيم به يك نوع غذا قناعت كنيم» من و سلوى هر چند خوب و لذيذ است، اما ما غذاى متنوّع مىخواهيم (وَ إِذْ قُلْتُمْ يا مُوسى لَنْ نَصْبِرَ عَلى طَعامٍ واحِدٍ) . «بنابراين از خدايت بخواه تا از آنچه از زمين مىرويد براى ما قرار دهد از سبزيها، خيار، سير، عدس و پياز» (فَادْعُ لَنا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنا مِمّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِها وَ قِثّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها) . ولى موسى به آنها گفت: «آيا شما غذاى پستتر را در مقابل آنچه بهتر است انتخاب مىكنيد» ؟ (قالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنى بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ) . «اكنون كه چنين است از اين بيابان بيرون رويد و كوشش كنيد وارد شهرى شويد، زيرا آنچه مىخواهيد در آنجا است» (اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَكُمْ ما سَأَلْتُمْ) . سپس قرآن اضافه مىكند: «خداوند مهر ذلّت و فقر را بر پيشانى آنها زد» (وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ) . و بار ديگر به غضب الهى گرفتار شدند» (وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللّهِ) . «اين به خاطر آن بود كه آنها آيات الهى را انكار مىكردند و پيامبران را بناحق مىكشتند» (ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كانُوا يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ) . و «اين به خاطر آن بود كه آنها گناه مىكردند و تعدّى و تجاوز داشتند» (ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ) . آيا تنوّع طلبى جزء طبيعت انسان نيست؟ بدون شك، تنوّع از لوازم زندگى و جزء خواستههاى بشر است، كاملا طبيعى است كه انسان پس از مدّتى از غذاى يكنواخت خسته شود، اين كار خلافى نيست پس چگونه بنى اسرائيل با درخواست تنوّع مورد سرزنش قرار گرفتند؟ پاسخ اين سؤال با ذكر يك نكته روشن مىشود و آن اين كه در زندگى بشر حقايقى وجود دارد كه اساس زندگى او را تشكيل مىدهد و نبايد فداى خورد و خواب و لذائذ متنوّع گردد. زمانهايى پيش مىآيد كه توجه به اين امور انسان را از هدف اصلى، از ايمان و پاكى و تقوى، از آزادگى و حرّيّت باز مىدارد، در اينجاست كه بايد به همۀ آنها پشت پا بزند. تنوّع طلبى در حقيقت دام بزرگى است از سوى استعمارگران ديروز و امروز كه با استفادۀ از آن، افراد آزاده را چنان اسير انواع غذاها و لباسها و مركبها و مسكنها مىكنند كه خويشتن خويش را بكلّى به دست فراموشى بسپارند و حلقۀ اسارت آنها را بر گردن نهند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 83
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه
بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید
و سپس وصل کنید به آیه ی قبل
🌸🌸🌸🌸🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
#تفسیر_قرآن #جلسه_79
#آیه_61 #سوره_بقره
⚡️وَإِذْ قُلْتُمْ یا موسی لَنْ نَّصْبِرَ عَلَى طَعَامٍ واَحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجُ لَنَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَ بَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِى هُوَ أَدْنَى بِالَّذِى هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَ بَآءُو بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُواْ يَكْفُرُونَ بآیاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذَلِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ
🍀 #ترجمه:
و (نیز بخاطر آورید) زمانى كه گفتید: اى موسى، ما هرگز بر یک نوع غذا تحمّل نمى كنیم، پس پروردگارت را بخوان تا از آنچه(به طور طبیعى از)زمین مى رویاند،از سبزى و خیار و سیر و عدس و پیازش،براى مابرویاند. (موسى)گفت: آیا(غذاى) پست تر را به جاى نعمت بهتر مى خواهید؟وارد مصر شوید،پس هر چه خواستید براى شما فراهم است.و (مُهر) ذلّت و درماندگى،بر آنها زده شد و(مجدّداً) گرفتار غضب پروردگار شدند. آن به این دلیل بود كه آنها به آیات الهى پیوسته كفر مى ورزیدند و پیامبران را به ناحقّ مى كشتند، و این به سبب آن بود كه آنان گنهكار و سركش و متجاوز بودند.
🌸 بنى اسرائیل به جاى شكرگزارى از نعمت هاى «منّ و سلوى» که از #آسمان نازل شده بود،به فكر زیاده خواهى و تنوّع طلبى افتاده و از غذاهاى زمینى خواستند و براى نمونه، تعدادى از آنها مانند:سبزى،خیار،سیر، عدس و پیاز را نام بردند. پیش از این آنها نافرمانی های زیادی مرتکب شدند که خداوند با آنها #مهربانانه رفتار کرد.
🌸( و اذ قلتم یا موسی لن نصبر على طعام واحد فادع لنا ربك يخرج لنا مما تنبت الأرض من بقلها:سبزی وقثآئها:خیار وفومها:سیر وعدسها:عدس وبصلها: پیاز)
بی ادبی در گفتگو نشانه روحیه سرکشی است #خدا از آسمان برایشان غذا می فرستد می گویند ما غذاهای دیگر می خوریم به جای اینکه بگویند #پروردگار ما به موسی می گویند پروردگار تو
🌸 (قال أتستبدلون الذي هو أدنى بالذی هو خیر:موسی گفت آیا غذای ساده تر( پست تر)را به جای نعمت بهتر می خواهید؟( اهبطوا مصرا فإن لکم ما سألتم:وارد #مصر شويد پس هر چه خواستید برای شما مهیا است)اگر این غذاها را می خواهید باید به مصر بروید و با دشمنانتان بجنگید شما از یک سو حال جهاد ندارید و از طرف دیگر امتیازات شهر نشینی می خواهید.
🌸 (و ضربت علیهم الذلة و المسكنة و بآءوا بغضب من الله:و(مهر)ذلت و درماندگى،بر آنها زده شد و مجدداً گرفتار غضب خدا شدند)دلیل اینکه بنی اسرائیل گرفتار غضب خدا شدند در ادامه آیه فرموده(و بآءوا بغضب من الله ذلك بأنهم كانوا يكفرون بآيات الله و يقتلون النبيين بغير الحق ذلك بما عصوا و كانوا يعتدون:آن به اين دليل بود كه آنها به آيات الهى پیوسته #کفر می ورزیدند و #پیامبران را به ناحق می کشتند و این به سبب آن بود که آنان سرکش و متجاوز بودند.) بنی اسرائیل اول معصیت کار شدند بعد کفر ورزیدند بعد انبیا را می کشتند.
🔰 پيامدهای آیه61 سوره بقره
✅ #شكم_پرستى، عامل هبوط وسقوط انسان هاست.
✅ #رفاه_طلبى، زمینه ى ذلّت و خوارى است.
✅ #بى_ادبى در گفتگو، نشانه ى روحیّه ى سركش وطغیانگر است.
✅ #بنى_اسرائیل، نژاد پر توقّع و افزون طلب هستند.
✅ راضى بودن به آنچه خداوند خواسته و صبر بر آن، تأمین كننده ى خیر و مصلحت واقعى انسان است.
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#آموزش_حفظ
مقدمات حفظ
تشویق و آموزش قرآن
تشویق در کارهای نیک، برای انسان برآیند خوبی خواهد داشت، اگر انسان بتواند در حفظ قرآن، دیگران را تشویق کند برکات الهی زیادی برای او خواهد بود و علاوه مورد علاقه متربی قرار خواهد گرفت.
امام صادق (علیهالسّلام) فرمود: بهترین شما کسانی هستند که خود قرآن بیاموزند و به دیگران نیز بیاموزند.
رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمودند: اگر زندگی سعادتمندانه میخواهی، مرگ را شهادت گونه دوست داری، نجات از ترس قیامت را علاقه داری، نور در تاریکی قیامت میخواهی، سیرابی، در روز عطش قیامت را خواهانی، برتری عمل در روز حساب را جویایی، پس قرآن تدریس کن زیرا که وقت گذاری در راه قرآن یاد خدا و نجات از شیطان است و برتری عمل در حساب میباشد.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#آموزش_حفظ
مقدمات حفظ
انگیزه عالی
حفظ و درک قرآن نباید، براساس اهداف مادی، دنیوی و ظاهری باشد، بلکه فقط باید با انگیزه کسب مقامات معنوی انجام گیرد، اگر چه این هم، چندان عالی نیست. ولی از اهداف قبلی بهتر است.
آری اگر در ضمن حفظ قرآن، علاقه به تظاهر پیدا کردید، بدانید کار به پایان نخواهد رسید و یا اگر هم به پایان برسد، زمینه ساز امور معنوی و اخروی نخواهد بود.
اگر از این نعمت برای کسب معاش بهره جوئید، یا برای فخر فروشی به بزرگان بکار ببرید، یا بخواهید برای نزدیک شدن به ملوک و سلاطین سود جوئید، قطعا تلاش خود را تباه کرده و روز قیامت با شرمندگی وارد محشر خواهید شد.(این مطلب از مضامین روایات بهره برده شده ولی برای رعایت اختصار به مضمون آنها اکتفا میشود.)
گرچه یکی از معانی حفظ، بیاد سپردن کلمات و آیات قرآن است ولی بعد دیگر حفظ، بکارگیری دستورالعملهای شفا بخش آن خواهد بود و انتقال آن معارف به دیگران میباشد، که باید هدف عالی، در این امور مدنظر قرار گیرد تا انسان به برکاتی ارزنده نائل آید.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#آموزش_حفظ
مقدمات حفظ
دعای ختم قرآن
خوب است در پایان هر کار قرآنی، این دعا هم قرائت گردد. زیرا امام علی (علیهالسّلام) توصیه فرمودهاند:
اللهم اشرح بالقرآن صدری و استعمل بالقران بدنی و نور بالقران بصری و اطلق بالقران لسانی و اعنی علیه ما ایقیتنی فانه لا حول و لا قوة الا بک.
خدایا در پرتو قرآن سینهام را گشاده گردان، (حوصله بده) اعضاء بدنم را بوسیله عمل به آن نورانی نما، دیدگانم را بخاطر قرآن نورانی کن، زبانم را گویا گردان و در راه رسیدن به یقین در پرتو قرآن یاریم نما، زیرا که قدرت و توان بجز از مسیر تو ممکن نباشد.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈