💠🌀💠🌀💠
#تلنگر
⚠️اخلاق و رفتار حافظان قران، زیر ذره بین مردم میباشد و بداخلاقی آنها را قطعا به حساب قران خواهند گذاشت.
💠سعی کن کسی که تو را می بیند، آرزو کند مثل تو باشد.⬇️
▫️از ایمان سخن نگو!
بگذار از نوری که بر چهره داری، آن را احساس کند.
▪️از عقیده برایش نگو!
بگذار با پایبندی تو آن را بپذیرد.
▫️از عبادت برایش نگو!
بگذار آن را جلوی چشمش ببیند .
▪️از اخلاق برایش نگو !
بگذار آن را از طریق مشاهده ی تو بپذیرد .
▫️از تعهد برایش نگو !
بگذار مردم با اعمال تو خوب بودن را بشناسند !
▫️از حافظ بودن خود برایش نگو !
بگذار آنرا در گفتار و رفتار تو ببیند.
" پس برادر و خوهر حافظ قران، الگوی زیبایی برای دیگران باش"
↶【به ما بپیوندید 】↷
@amozeshtajvidhefzquran
🌺🍃〰
#اصول_موفقیت_در_حفظ 1
حفظ بدون معنا کم فایده است.
حفظ بدون معنا کم کاربرد است.
حفظ بدون معنا کم برکت است.
اصلا حفظ بدون معنا حفظ نیست.
به کسی که الفاظ قران را بدون فهم حفظ کند حافظ نمیگویند.
باید بگردیم و ببینیم آیا معانی آیات را درک میکنیم یا نه؟
🌺🍃〰
#اصول_موفقیت_در_حفظ 2
✔️حافظ گرامے
🔶نیاز بہ مقایسہ با دیگران نیست، همیشہ بہترین خودت باش.
یعنے تلاش ڪامل خودت را بڪن، بہترین باشے و سعے ڪنے از ۲۰ پایینتر قانع نباشے
✔️حافظ گرامے
🔷مشڪلات(مثل سن بالا، مشغلہ زیاد، استعدادپایین، فراغت وفرصت محدود و...) مجوز ڪمتر حفظ ڪردن است نہ ضعیف حفظ ڪردن
🔻🔻🔻
@amozeshtajvidhefzquran
✨💝📖💝✨
🚫 #برتریجویی ممنوع!
✍️ قرآن میگه دو تا ✌️ چیز انسان رو از مواهبِ سرای آخرت محروم میکنه.
یعنی قیامت اونهایی برنده هستند که گرفتار این دو تا ✌️ نباشند:
#برتریجویی (استکبار) و #فساد_در_زمین.
📖 تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لَا فَسَادًا وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ (قصص/۸۳)
👈 سرای آخرت را تنها برای کسانی قرار میدهیم که اراده برتریجویی در زمین و فساد را ندارند؛ و عاقبت نیک برای پرهیزگاران است!
🔸 هر چیزی رو که خدا، ما رو از انجام دادن اون نهی کرده، مایه #فساد_در زمین است. چون نظام زندگیِ انسان رو بر هم میزنه.
🔸 یعنی هر گناهی مصداق #فساد_در_زمین است. حتی مساله #برتریجویی هم یکی از مصادیق #فساد_در_زمین است، ولی اهمیت فوقالعاده بحث #برتریجویی باعث شده که بصورت جدا تو این آیه مطرح بشه.
🔹 در روایات اسلامی خیلی روی این مساله #برتریجویی تاکید شده، تا اونجایی که امیرالمومنین حضرت علی (ع) میفرماید:
👈 "گاه میشود که انسان از این لذت میبرد که بند کفش او از بند کفش دوستش بهتر باشد، و به خاطر همین داخل تحت این آیه میشود، چرا که اینهم شاخه کوچکی از برتریجویی است."
📚 تفسیر "جوامع الجامع" ذیل آیه مورد بحث.
🗣 یعنی اگه همین قدر کوچولو، فکر کنیم که بند کفش من از فلانی بهتره، گرفتاریم قیامت. به این میگن #خود_برتر_بینی
#تلنگر
حالا یه لحظه با خودمون فکر کنیم،🤔
کجاها و چقدر، تو زندگیمون #برتریجویی کردیم...
❌ من بهترم...
❌ قیافه من بهتره...
❌ لباسهای من بهتره...
❌ خونه ما بهتره...
❌ ماشین ما بهتره...
❌ هیات ما بهتره...
❌ مسجد ما بهتره...
❌ و...
➖🔝🍂اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج🍂🔝
@amozeshtajvidhefzquran
#نشـرپـیامصـدقهجـاریهاست💯
#درس_یازدهم
#تجوید ⃣ ۱۱
📌احکام حروف (تغلیظ لام جلاله الله)
🔮 تعریف تغلیظ
تغلیظ در اصطلاح تجوید به معنای تفخیم و بزرگداشت است ولی فقط مختص حرف ( لام ) است.
در لفظ جلاله ی الله، اگر ماقبل حرف لام:
فتحه یا ضمه بیاید، لام تغلیظ می شود ( دهان عمودی و پرحجم )
و اگر ماقبل آن:
کسره واقع شود، لام ترقیق می شود ( دهان افقی و کم حجم).
اما در سایر کلمات ( غیر از الله )، حرف لام بدون استثناء ترقیق می شود.
مثال کلمه ای تغلیظ ( تفخیم لام جلاله الله )
هوَ الله إنَّ الله رسولُ الله یدُ الله نصرُ الله ولیُ الله
مثال کلمه ای ترقیق لام جلاله الله
بسم ِ الله فِی الله سبیل ِ الله بل ِ اللهَ قل ِ الله
@amozeshtajvidhefzquran
#تفسیر_نمونه
✨جزء۱۴ سوره نحل✨
الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ ۖ فَأَلْقَوُا السَّلَمَ مَا كُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوءٍ ۚ بَلَىٰ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُون َ۲۸
🌷
آنها که فرشتگان در حالی جانشان را میگیرند که (در دنیا) به نفس خود ستم کردند، در آن حال مرگ (اجبارا) سر تسلیم پیش دارند (و گویند) که ما ابدا کار بد نمیکردیم؛ چرا، خدا به هر چه میکردید آگاه است.
✍
انسان هر ظلم و ستمی کند در درجه اول به خودش باز میگردد و خانه خویشتن را قبل از خانه دیگران ویران میسازد. اما آنها هنگامی که خود را در آستانه مرگ میبینند و پردههای غرور و غفلت از مقابل چشمانشان کنار میرود «فورا تسلیم میشوند، و به دروغ میگویند:
ما کار بدی انجام نمیدادیم»!
آیا دروغ میگویند، به خاطر این که دروغ بر اثر تکرار، صفت ذاتی آنها شده است؟ و یا میخواهند بگویند ما میدانیم این اعمال را انجام دادهایم ولی اشتباه کردهایم و سوء نیت نداشتهایم، ممکن است هر دو باشد. ولی بلافاصله به آنها گفته میشود شما دروغ میگویید، اعمال زشت فراوانی انجام دادید «آری خداوند به آنچه انجام میدادید (و همچنین از نیتهای شما) باخبر است» (بَلی إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ) بنابراین جای انکار کردن و حاشا نمودن نیست! و این ایمان اضطراری هم سودی ندارد.
@amozeshtajvidhefzquran
بسم الله الرحمن الرحیم
#حفظ_قرآن##
اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَـذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلا أَنْ هَدَانَا اللهُ [1]
خداي را سپاس، كه ما را در شمار امت آخرين پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) قرار داد و كتاب گرانقدر قرآن را براي هدايت ما و بلكه همه بشريت، بر بنده برگزيدهاش فرو فرستاد👇👇👇
ﺩﺭﺱ ﻳﺎﺯﺩﻫﻢ: ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻣﻬﺎﺭﺗﻬﺎﻱ ﺗﺮﺗﻴﻞﺧﻮﺍﻧﻲ
ﺁﻳﺎ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﻋﻼﻗﻤﻨﺪﺍﻥ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﻭ ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎﻱ ﺗﺮﺗﻴﻞﺧﻮﺍﻧﻲ (ﺗﺠﻮﻳﺪ, ﺻﻮﺕ ﻭ ﻟﺤﻦ ﻭ ﻭﻗﻒ ﻭ ﺍﺑﺘﺪﺍ) ﺍﻫﺘﻤﺎﻡ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺣﺘﯽ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﻥ, ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺍﯾﻦ ﻓﻨﻮﻥ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ؟ ﭘﺎﺳﺦ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﺜﺒﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﺮﻁ ﻛﻤﺎﻝ ﺣﻔﻆ ﻭ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﻘﺪﺱ, ﺗﺴﻠﻂ ﺑﺮ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎﻱ ﻓﻮﻕ ﺍﺳﺖ. ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﻧﻴﺰ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺑﺎﺯﻣﻲﮔﺮﺩﺩ ﻛﻪ ﺍﻛﺜﺮ ﻗﺮﻳﺐ ﺑﻪ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ, ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺮﻛﺎﺕ ﻓﺮﺩﻱ, ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ (ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺷﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺕ ﻭ ﻣﺤﺎﻓﻞ ﻗﺮﺁﻧﻲ) ﺣﻔﻆ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﺪﻳﻬﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻴّﺖ ﻋﻤﻮﻡ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺁﻏﺎﺯ ﺣﻔﻆ ﻫﻤﺎﻥ ﻧﻴﻞ ﺑﻪ ﺭﺿﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﺍﻧﺲ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺳﺖ, ﺍﻣﺎ ﺑﺮﻛﺎﺕ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺴﺎﺋﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎﻱ ﺣﺎﻓﻆ ﻧﻤﻮﺩ ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ. ﺧﻼﺻﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﺣﺎﻓﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﻭ ﻣﻄﻠﻮﺏﺗﺮ ﻣﺤﻔﻮﻇﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﺤﺎﻓﻞ ﻋﻤﻮﻣﻲ (ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺕ, ﻣﺤﺎﻓﻞ ﻭ ...) ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎﻱ ﺗﺮﺗﻴﻞﺧﻮﺍﻧﻲ ﻧﻴﺰ ﺍﻫﺘﻤﺎﻡ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺒﺎﺭﻩ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻧﻜﺘﻪ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ:
ﻧﺨﺴﺖ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﻪﺭﻏﻢ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻓﻮﻕ (ﻣﺒﻨﻲ ﺑﺮ ﻟﺰﻭﻡ ﺍﻫﺘﻤﺎﻡ ﺣﺎﻓﻆ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﻣﻬﺎﺭﺗﻬﺎﻱ ﺗﺮﺗﻴﻞﺧﻮﺍﻧﻲ) ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﺍﻫﺘﻤﺎﻡ ﺑﻪ ﺍﺻﻞ ﻛﺎﺭ ﺣﻔﻆ ﻛﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ «ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﺣﺴﻦ ﺣﻔﻆ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ» ﺧﺪﺷﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﻛﻨﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﺣﺎﻓﻆ ﺩﺭ ﺩﺭﺟﻪ ﺍﻭﻝ ﻭ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ, ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺤﻜﺎﻡ ﻣﺤﻔﻮﻇﺎﺕ ﻭ ﻛﻤﺎﻝ ﺣﺴﻦ ﺣﻔﻆ ﻣﻌﻄﻮﻑ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺗﺠﻮﻳﺪ ﻭ ﻭﻗﻒ ﻭ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻭ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﺻﻮﺕ ﻭ ﻟﺤﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯼ ﺣﺎﻓﻆ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻣﻬﺎﺭﺗﻬﺎﻱ ﻓﻮﻕ, ﺍﺻﻞ ﮐﺎﺭ ﺣﻔﻆ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻭﻗﻔﻪ ﯾﺎ ﮐﻨﺪﯼ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻮﻗّﺘﺎ ﺍﺯ ﯾﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻨﺼﺮﻑ ﺷﻮﺩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺣﻔﻆ ﮐﺎﻣﻞ ﻭ ﻣﺘﻘﻦ ﮐﻞ ﻗﺮﺁﻥ ﯾﺎ ﺑﺨﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ, ﺑﻪ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺍﯾﻦ ﻣﻬﺎﺭﺗﻬﺎ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ.
ﻧﻜﺘﻪ ﺩﻭﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ «ﺁﻳﺎ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﺑﺎﻳﺪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ ﺣﻔﻆ ﺑﺎﺷﺪ, ﻳﺎ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﻛﺎﺭ ﺣﻔﻆ ﻳﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ؟» ﻫﺮ ﺳﻪ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺩﺭ ﺳﺆﺍﻝ, ﻣﻤﻜﻦ ﻭ ﺟﺎﻳﺰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺪﺍﻡ ﻫﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎﻱ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﻭ ﻣﻮﻓﻘﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ, ﺍﻣﺎ ﻣﺴﻠﻢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺍﻭﻝ ﺍﺳﺖ; ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﻛﻪ ﻓﺮﺩ ﺑﺎ ﺗﺴﻠﻂ ﻧﺴﺒﻲ ﺑﺮ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ. ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪ ﺣﻔﻆ, ﺍﻳﻦ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺗﺎ ﺣﺪ ﺑﺎﻻﻳﻲ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ. ﺍﻣﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ ﻛﻪ ﺁﺷﻨﺎﻳﻲ ﭼﻨﺪﺍﻧﻲ ﺑﺎ ﺗﺠﻮﻳﺪ ﻭ ﺻﻮﺕ ﻭ ﻟﺤﻦ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻳﺎ ﻋﻼﻗﻤﻨﺪ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ, ﻭﻟﻲ ﻣﺸﺘﺎﻕ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻧﻨﺪ ﭼﻪ ﻛﻨﻨﺪ؟ ﺁﻳﺎ ﺁﻏﺎﺯ ﺣﻔﻆ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﺍﻳﻦ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎ ﻣﻮﻛﻮﻝ ﻛﻨﻨﺪ؟ ﻭ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﻲﻋﻼﻗﮕﻲ ﺑﻪ ﺗﺠﻮﻳﺪ ﻭ ﺻﻮﺕ ﻭ ﻟﺤﻦ ﺍﺯ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻨﺼﺮﻑ ﺷﻮﻧﺪ؟ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻨﻔﻲ ﺍﺳﺖ. ﻋﺪﻩﺍﻱ ﻛﻪ ﻣﺸﺘﺎﻕ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻧﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺗﺠﻮﻳﺪ ﻭ ﺻﻮﺕ ﻭ ﻟﺤﻦ ﻧﻤﻲﺩﺍﻧﻨﺪ ﻫﻢ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺷﻮﻧﺪ, ﺍﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﺷﻴﻪ ﺣﻔﻆ ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ﺍﺳﺘﺤﻜﺎﻡ ﻣﺤﻔﻮﻇﺎﺕ, ﺑﻪ ﺗﺪﺭﻳﺞ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﺍﻳﻦ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎ ﻧﻴﺰ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻭ ﯾﺎ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻗﺒﻼ ﮔﻔﺘﯿﻢ, ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺣﻔﻆ ﮐﻞ ﻗﺮﺁﻥ ﯾﺎ ﺑﺨﺶ ﻗﺎﺑﻞﺗﻮﺟﻬﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﮐﻨﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻻﻳﻞ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﻋﻼﻗﻪ ﻳﺎ ﻓﺮﺻﺖ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﺍﻳﻦ ﻓﻨﻮﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ, ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻧﻌﻤﺖ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﻧﻨﻤﺎﻳﻨﺪ. ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻪ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﺗﺠﻮﻳﺪ ﻭ ﻣﻬﺎﺭﺗﻬﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﻛﺎﺭ ﺣﻔﻆ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﻫﻢ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻧﺪ. ﺳﺆﺍﻝ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ: «ﺁﻳﺎ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﻗﻮﺍﻋﺪ ﺗﺠﻮﻳﺪﻱ ﺑﺮ ﻗﺴﻤﺘﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺷﺨﺺ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺴﻠﻂ ﺑﻪ ﺗﺠﻮﻳﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ؟» ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻲﮔﻮﻳﻴﻢ: ﺑﻠﻪ, ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ; ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﻛﻤﻲ ﺳﺨﺘﻲ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﺷﺪ, ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﭼﻨﺪ ﺑﺎﺭ ﻣﺮﻭﺭ ﻭ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻃﻊ, ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﻲ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﻲ ﻣﻲﺗﻮﺍﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺗﺠﻮﻳﺪ ﺻﺤﻴﺢ ﺗﻼﻭﺕ ﮐﺮﺩ.
@amozeshtajvidhefzquran