☘انواع مرگ در قرآن☘
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
1⃣ مرگ دلها 🚫
(دلهایی که قساوت قلب دارند)
إِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَىٰ وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ
ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺗﻮ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻲ [ ﺩﻋﻮﺗﺖ ﺭﺍ ]ﺑﻪ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﺑﺸﻨﻮﺍﻧﻲ ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﻲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺮﺍﻥ ﻛﻪ ﭘﺸﺖ ﻛﻨﺎﻥ ﺭﻭﻱ ﺑﺮﻣﻰ ﮔﺮﺩﺍﻧﻨﺪ ﺑﺸﻨﻮﺍﻧﻲ.(نمل٨٠)
2⃣ مرگ جامعه 🚫
(جامعه ای که بی تفاوت نسبت به فساد است)
وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
ﺍﻱ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺧﺮﺩ ! ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﻗﺼﺎﺹ ﻣﺎﻳﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺳﺖ ، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺭﻳﺨﺘﻦ ﺧﻮﻥ ﻣﺮﺩم ﺑﺪﻭﻥ ﺩﻟﻴﻞ ﺷﺮﻋﻲ ] ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ .(بقره ١٧٩)
3⃣ مرگ سرخ و شهادت ❤️
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﺒﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ .(آل عمران١٦٩)
#آموزش_حفظ_قرآن
#امام_زمان
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔اکنون شما هم به کانال
✨« #آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن» ✨
بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈
#پیام_های_قرآنی
پیامهای سورۀ نساء - آیۀ ۱۲۸:
۱. علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. در مسائل خانوادگی قبل از آنکه کار به طلاق بکشد باید چارههایی اندیشید. «خافَتْ»
۲. گذشت از حقّی برای رسیدن به مصلحت بالاتر و حفظ خانواده، مانعی ندارد و بهتر از پافشاری برای گرفتن حق است. «فَلا جُناحَ»
۳. در مسائل خانواده، مرحلۀ اوّل اصلاح خود زوجین، بدون دخالت دیگران است؛ اگر نشد، دیگران دخالت کنند. «أَنْ یُصْلِحا بَیْنَهُما»
۴. بهرۀ همسر از همسر، حقّی قابل گذشت است؛ حکمی نیست که قابل تغییر نباشد. «فَلا جُناحَ عَلَیْهِما أَنْ یُصْلِحا»
۵. حقّ خانواده بیش از حقّ شخصی زن یا مرد است. به خاطر حفظ خانواده، باید از حقّ شخصی گذشت. «وَ الصُّلْحُ خَیْرٌ»
۶. صلح، همیشه با پرداخت مال نیست؛ گاهی گذشت از حق، زمینهساز مصالحه و آشتی است و بخل مانع آن است. «وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ»
۷. رمز تزلزل بسیاری از خانواده ها، تنگنظری و بخل و حرصی است که انسان را احاطه کرده است. «وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ»
۸. گذشت مرد از تمایلات جنسی و رعایت عدالت میان دو همسر، از نمونههای تقوا و احسان است. «إِنْ تُحْسِنُوا وَ تَتَّقُوا»
۹. نظام حقوقی اسلام با نظام اخلاقی آن آمیخته است. «یُصْلِحا»، «تُحْسِنُوا»
۱۰. چه گذشتن از حقّ خود و چه نیکی به همسر، همه در محضر خداوند است. «فَإِنَّ اللَّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیراً»
۱۱. مرد هوسباز بداند که اگر به خاطر کامیابی خود، همسر قبل را در فشار قرار دهد و او به ناچار مسئلهای را بپذیرد، خدا به عملکردش آگاه است. «کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیراً»
#آموزش_حفظ_قرآن
#امام_زمان
✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾
🆔اکنون شما هم به کانال
✨« #آموزش_تجوید_و_حفظ_قرآن» ✨
بپيونديد:
👉@amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_اعراف
آیه ی 38
#نغمه_صبا
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
007038.mp3
317.6K
قَالَ ادْخُلُوا فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ فِي النَّارِ ۖ كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَهَا ۖ حَتَّىٰ إِذَا ادَّارَكُوا فِيهَا جَمِيعًا قَالَتْ أُخْرَاهُمْ لِأُولَاهُمْ رَبَّنَا هَٰؤُلَاءِ أَضَلُّونَا فَآتِهِمْ عَذَابًا ضِعْفًا مِنَ النَّارِ ۖ قَالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَلَٰكِنْ لَا تَعْلَمُونَ ﴿٣٨﴾
خدا می فرماید: شما هم در میان گروه هایی از جن و انس که پیش از شما بودند در آتش درآیید، هرگاه گروهی وارد شوند، هم مسلکان خود را لعنت کنند تا آنکه همه آنان با خفت و خواری در آتش جمع شوند، آن گاه پیروانشان درباره پیشوایانشان گویند: پروردگارا! اینان ما را به گمراهی کشیدند، پس عَذابشان را از آتش، دو چندان گردان؛ خدا می فرماید: برای هر کدامتان دو چندان است، ولی نمیدانید. (۳۸)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
قَالَ ادْخُلُوا فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ فِي النَّارِ ۖ كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَهَا ۖ حَتَّىٰ إِذَا ادَّارَكُوا فِيهَا جَمِيعًا قَالَتْ أُخْرَاهُمْ لِأُولَاهُمْ رَبَّنَا هَٰؤُلَاءِ أَضَلُّونَا فَآتِهِمْ عَذَابًا ضِعْفًا مِنَ النَّارِ ۖ قَالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَلَٰكِنْ لَا تَعْلَمُونَ ﴿٣٨﴾
خدا می فرماید: شما هم در میان گروه هایی از جن و انس که پیش از شما بودند در آتش درآیید، هرگاه گروهی وارد شوند، هم مسلکان خود را لعنت کنند تا آنکه همه آنان با خفت و خواری در آتش جمع شوند، آن گاه پیروانشان درباره پیشوایانشان گویند: پروردگارا! اینان ما را به گمراهی کشیدند، پس عذابشان را از آتش، دو چندان گردان؛ خدا می فرماید: برای هر کدامتان دو چندان است، ولی نمیدانید. (۳۸)
قَالَ ادْخُلُوا = گفت داخل شوید
فِي أُمَمٍ = در گروهی که
قَدْ خَلَتْ = به تحقیق گذشت
مِنْ قَبْلِكُمْ = از قبل شما
مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ = از جن و انس
فِي النَّارِ = در آتش
كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ = هر بار که داخل شود گروهی
لَعَنَتْ أُخْتَهَا = لعنت کند هم مسلکش را
حَتَّىٰ إِذَا ادَّارَكُوا = تا اینکه زمانی که یک جا جمع شدند
فِيهَا جَمِيعًا = در آن همگی
قَالَتْ أُخْرَاهُمْ = گفتند پیروانشان
لِأُولَاهُمْ = به پیشتازان و رهبرانشان
رَبَّنَا هَٰؤُلَاءِ = پروردگارا ایشان
أَضَلُّونَا = گمراه کردند ما را
فَآتِهِمْ عَذَابًا = پس بده ایشان را عذاب
ضِعْفًا مِنَ النَّارِ = دو برابر از آتش
قَالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ = گفت برای هر گروه دو برابر است
وَلَٰكِنْ لَا تَعْلَمُونَ = و لیکن نمی دانید
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آیه 38)- اعراف
درگیری پیشوایان و پیروان گمراه در دوزخ! در آیات گذشته صحنهای که به هنگام مرگ و بازپرسی فرشتگان قبض ارواح رخ میدهد ترسیم شده بود و در اینجا صحنه برخورد گروههای اغوا کننده و اغوا شونده را در قیامت شرح میدهد: «در روز رستاخیز خداوند به آنها میگوید در صف گروههای مشابه خود از جن و انس که پیش از شما بودند، قرار گیرید و در آتش داخل شوید» (قالَ ادْخُلُوا فِی أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِی النَّارِ).
هنگامی که همگی در آتش داخل شدند برخوردشان با هم مسلکهایشان شروع میشود، برخوردی عجیب و عبرت انگیز، «هر دستهای که وارد دوزخ میشوند به دیگری لعن و نفرین میکند» و او را مسؤول بدبختی خویش میداند (کُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها).
مطلب به همین جا پایان نمیپذیرد، «هنگامی که همگی با ذلت و خواری در محیط شرر بار دوزخ قرار میگیرند (شکایت آنها به پیشگاه پروردگار از یکدیگر شروع میشود) نخست فریب خوردگان عرضه میدارند: پروردگارا! این اغواگران بودند که ما را گمراه ساختند، خدایا عذاب و کیفر آنها را مضاعف کن» کیفری به خاطر گمراهیشان، و کیفری به خاطر گمراه کردن ما (حَتَّی إِذَا ادَّارَکُوا فِیها جَمِیعاً قالَتْ أُخْراهُمْ لِأُولاهُمْ رَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النَّارِ).
ولی عجیب این است که خداوند در پاسخ آنها «میفرماید: برای هر کدام (از شما) عذاب مضاعف است ولی نمیدانید!» چرا که پیروان اگر گرد پیشوایان گمراه را نگرفته بودند، قدرتی بر اغوای مردم نداشتند (قالَ لِکُلٍّ ضِعْفٌ وَ لکِنْ لا تَعْلَمُونَ).
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈