حافظ عزیز
زمانی که مرور میکنید با پرده پایین صدا این کار را انجام دهید تا حنجره خود را خسته نکنید و بتوانید تعداد آیات بیشتری را مرور کنید
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🏃 پیشرفت 1% ای
هر روز ۱٪ نسبت به روز قبل در کار حفظ بهتر باشیم
قهرمانی که در میدان مسابقه عملکرد بینظیری از خود نشان می دهد، نتیجهٔ هزاران ساعت تمرین را به نمایش میگذارد.
ما نیز می توانیم همین کار را با تغذیه، خواب، ورزش، تفکر و کار خود انجام دهید.
سعی کنیم هر روز ۱٪ بهتر از روز قبل باشیم .
تغییری یک درصدی شاید تغییر بزرگی به نظر نرسد، اما همین پیشرفتهای روزانه ی کوچک، در دراز مدت حفظ ما را متحول خواهد کرد.
با پرسش فقط چند سوال هر روز از کل محفوظات میتوانیم این پیشرفت را احساس کنیم.
هیچ وقت دیر نیست از همین امروز شروع کنیم به ترمیم محفوظات ناقص یا فراموش شده
سرمایه ها و زحمات گذشته خود را احیا کنیم
سنگ بزرگ نشانه نزدن است کم کم شروع کنیم
از خود قرآن مدد بگیریم حتما موفق خواهیم شد
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
یکی از راه های تثبیت حفظ نوشتن آیات است
از راههای تأثیر گذار در حفظ قرآن، نوشتن آنچه حفظ شده ترجیحاٌ با رسمالخط عثمان طه یا رسم الخط معتبر جدید می باشد با این روش می توان حرکت گذاری واژگان را به خاطر سپرد به خصوص هنگامی که روی واژگان توقف می کنیم زیرا بیشتر حافظان هنگام توقف بر روی یک واژه به حرکت انتهایی آن توجه نمی کنند.
همچنین نوشتن باعث می شود که شکل آیه ها در ذهنف نقش ببندد و حافظه تصویری تقویت شود. نوشتن در ابتدای حفظ باعث سهولت در حفظ و پس از حفظ، باعث تثبیت آن می شود.
حافظ می تواند هرشب قبل از خوابیدن آیات حفظ شده روزانه خود را بنویسد؛ وعلاوه بر آن، روزی از هفته را برای نوشتن آنچه را که در آن هفته حفظ نموده اختصاص دهد.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#ترجمه_کلمه_به_کلمه
#سوره_بقره
#درس_یازدهم #صفحه_شانزدهم
🔷کانال آموزش حفظ وتجویدقرآن👇
@amozeshtajvidhefzquran
#قصه_های_قرآنی
#حضرت_شعیب(ع)
****سفارش شعيب به نماز
شعيب عليه السلام بسيار نماز می خواند، و به مردم می گفت: نماز بخوانيد چرا كه نماز انسان را از كارهاى زشت و گناه باز می دارد، ولى آن قوم نادان كه رابطه بين نماز و ترك گناه را درك نمی كردند، از روى مسخره به آن حضرت می گفتند: آيا اين وِردها و ذكرها و حركات تو به تو فرمان می دهد كه ما سنت نياكان و فرهنگ مذهبى خود را ترك كنيم، و يا نسبت به اموالمان بى اختيار باشيم، تو كه يك آدم بردبار و خوش فهم بودى، حالا چرا چنين شده اى؟ (مضمون آيه 87 سوره هود)(433)
****عذاب زلزله، و ابر صاعقه خيز بر قوم شعيب
تلاشها و دعوتهاى شبانه روزى حضرت شعيب عليه السلام موجب شد كه گروه اندكى از مردم ايمان آوردند ولى اكثريت آنها بر اثر غرور و سركشى سزاوار عذاب سخت الهى گشتند.
از امام باقر عليه السلام نقل شده: خداوند به شعيب عليه السلام وحى كرد كه صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم نمود، شصت هزار نفر از نياكان آنها، و چهل هزار نفر از بدان را.
شعيب عرض كرد: بدان سزاوار عذابند، ولى نياكان چرا؟
خداوند فرمود:
داهَنُوا اَهلَ المَعاصِى وَ لَم يَغضِبُوا لِغَضَبِى؛
براى اين كه آنان با گناهكاران مداهنه و سازش كردند، و به خاطر خشم من نسبت به آنها، خشم به آنها نكردند (و نهى از منكر ننمودند).(434)
خداوند در قرآن می فرمايد:
وَ لَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا شُعَيْبًا وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مَّنَّا وَ أَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُواْ الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُواْ فِى دِيَارِهِمْ جَاثِمِينَ؛
و هنگامى كه فرمان ما فرا رسيد، شعيب و كسانى را كه با او ايمان آورده بودند، به رحمت خود نجات داديم و آنها را كه ستم كردند، صيحه آسمانى فرو گرفت، و در ديار خود، به رو افتادند و مردند.
در مورد چگونگى عذاب قوم شعيب عليه السلام دو نوع عذاب نقل شده كه ظاهرا بيانگر آن است كه يك نوع عذاب براى مردم مدين بود، و نوع ديگر براى مردم اَيكه بود.(435)
چگونگى عذاب و هلاكت مردم مدين چنين بوده است:
زمين لرزه بسيار شديد سرزمين مَدين را تكان داد و در همين وقت صحيه و فرياد آسمانى شديد آنها را فرا گرفت، و آنها را به رو بر زمين افتادند و مردند به گونه اى كه نابود شدند كه گويى هرگز از ساكنان آن ديار نبوده اند.(436)
و در مورد عذاب مردم ايكه نوشته اند: هفت روز گرماى سوزانى سرزمين آنها را فرا گرفت، و اصلا نسيمى نمی وزيد، ناگاه قطعه ابرى در آسمان ظاهر شد، و نسيمى وزيدن گرفت، آنها از خانه هاى خود بيرون ريختند و همه به طرف سايه آن ابر رهسپار شدند، و از شدت ناراحتى به آن پناه بردند.
در اين هنگام صاعقه اى مرگبار و گوش خراش از ابر برخاست، به دنبال آن آتش بر سر مردم ايكه فرو ريخت و آنها را به هلاكت رسانيد.(437)
آرى اين است عاقبت نكبت بار سركشان لجوج، و آلودگان به فساد و انحراف، كه خداوند در پايان می فرمايد:
اءنّ فِى ذلِكَ لآيةً وَ مَا كانَ اَكثَرُهُم مؤمنينَ؛
در اين ماجرا نشانه و درس عبرت است، ولى اكثر آنها ايمان نياوردند.(438)
و نيز می فرمايد:
اَلا بُعداً لِمَدينَ كَما بَعِدَت ثَمُودُ؛
دور باد از رحمت خدا اهل مدين، همانگونه كه قوم ثمود دور شدند.(439)
پايان داستانهاى زندگى حضرت شعيب عليه السلام
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🔹اهمیت بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 1- «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» در آغاز سوره، رمز آن است كه مطالب سوره، از مبدأ حقّ و مظهر رحمت نازل شده است.
🔰 2- «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» در آغاز كتاب، يعنى هدايت تنها با استعانت از او محقّق مى شود.
❄️ شايد معناى اينكه مى گويند: تمام قرآن در سوره حمد، و تمام سوره حمد در بسم اللَّه، و تمام بسم اللَّه در حرف (باء) خلاصه مى شود، اين باشد كه آفرينش هستى و هدايت آن، همه با استمداد از اوست. چنانكه رسالت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نيز با نام او آغاز گرديد. «اقرأ باسم ربّك»
🔰3- «بسم اللَّه» كلامى كه سخن خدا با مردم وسخن مردم با خدا، با آن شروع مى شود.
🔰 4- رحمت الهى همچون ذات او ابدى و هميشگى است. «اللَّه الرّحمن الرّحيم»
🔰 5 - بيان رحمت الهى در قالب هاى گوناگون، نشانه ى اصرار بر رحمت است. هم قالب «رحمن»، هم قالب «رحيم»( «الرّحمن الرّحيم)»
🔰6- شايد آوردن كلمه رحمن و رحيم در آغاز كتاب، نشانه اين باشد كه قرآن جلوه اى از رحمت الهى است، همانگونه كه اصل آفرينش و بعثت جلوه لطف ورحمت اوست. «الرّحمن الرّحيم»
🍃🌸🍃🍃🌸🍃
کانال آموزش تخصصی تجویدو حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran