eitaa logo
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
6.1هزار دنبال‌کننده
19.8هزار عکس
7.1هزار ویدیو
417 فایل
✨﷽✨ 📖 رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : ✨حاملان وحافظان قرآن مشمول رحمت خاص خداوند هستند.✨ 📣ادمین و پشتیبانی کانال آموزش حفظ قرآن↩️ @meftah68 گروه حفظ ترتیبی https://eitaa.com/joinchat/3090940015C72c3166202
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در حفظ قرآن کریم ⭕️راههای جلوگیری از خطا در ایات مشابه⭕️ برای جلوگیری از اشتباه چند راه وجود دارد که هر یک می توانند درصد خطا و اشتباه حافظ قرآن را کاهش دهند . راه اول : توجه به معنای ایات حافظ قرآن ، باید با توجه به معنای ایات الهی به سرّ اختلاف این ایات پی ببرد. اگر کسی با توجه به معنا ، ایات را حفظ کند ، به طور طبیعی اشتباهات او بسیار کاهش می یابد . یکی از دانشمندان علوم قرآنی نقل می کند که در بیابانی به عرب بادیه نشینی رسیدم و ایه 38 از سورة مبارک مائده را برای او تلاوت کردم : »وَ السّارِقُ وَ السّارِقَةُ فَاقْطَعُوا ایدِیهُما جَزاءً بِما کَسَبا نَکالاً مِنَ اللّهِ وَ اللّهُ عَزیزٌ حَکیمٌ«؛ یعنی دستهای مرد وزن سارق را قطع کنید . این دانشمند می گوید : انتهای ایه را من به اشتباه این گونه تلاوت کردم : و الله غفور الرحیم . عرب بادیه نشین گفت : من با قرآن آشنا نیستم ، اما فکر می کنم این قسمت از ایه را اشتباه خواندید ؛ چون این دستور الهی ، یعنی دستور به قطع دست دزد ، با صفت و رحمت الهی سازگاری ندارد . مرد دانشمند می گوید : وقتی که دقت کردم متوجه شدم که ایه این گونه پایان یافته : و الله عزیز حکیم ؛ یعنی خدای متعال حکمت فوق العاده ای دارد و شکست ناپذیر است . از این قصه نتیجه می گیریم که با دقت در مضمون ایات می توانیم پی ببریم که مثلاً در انتهای ایه چه جمله ای مناسبت تر است و می تواند بین بخشهای مختلف ایه پیوند برقرار کند و ایه راحت تر در ذهن ما باقی بماند . مثالی را برای جلوگیری از تشابه ایات با توجه به معانی ذکر می کنم : در سورة مبارک انعام در انتهای ایات 151، 152، 153 سه جمله وجود دارد که کاملاً به یکدیگر شبیه هستند . در ایه 151 این جمله است : « ... ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ « در ایه آمده : « ... ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ » و ایه 153 نیز چنین است : « ... ذلِکُمْ وَصّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ » . این سه ایه فقط در یک کلمه با یکدیگر متفاوت اند و آنها کلمه های : «تعقلون» ، « تتقون» ، و «تذکّرون» هستند. اگر به معنای این سه ایه دقت کنیم، می بینیم ارتباطی معنوی ، معقول و منطقی بین این سه ایه برقرار است : ایه اول از تعقل سخن به میان می آورد : «لعلکم تتقون». ایه دوم از تذکّر و یاد آوری سخن می گوید : « لعلکم تذکّرون» و ایه سوم دربارة تقواست : «لعلکم تتقون» . این سه ایه ، سه مرحله از مراحل رشد انسان را بیان می کنند : مرحله اول تعقل است که انسان باید ذهن و فکر خود را به کار بیندازد و در حقایق عالم هستی اندیشه کند . مرحله دوم مرحله تذکّر است ؛ یعنی بعد از اینکه به واقعیتهایی دست پیدا کرد ، این واقعیتها را برای خود بازگو کند ، به یاد خود آورد و به خود تلقین کند . و مرحله سوم ، که نتیجه این سه مرحله است ، رسیدن به آن صفت عالی و نورانی تقواست . می بینیم که با توجه به معنای این سه ایه ارتباط بسیار روشنی بین آنها وجود دارد که از اشتباه جلوگیری خواهد کرد . ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔️ https://eitaa.com/nokathefz 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🌀💠🌀 🌀💠🌀 💠🌀 🌀 چند راهکار ساده برای تقویت اراده: دوم: مشخص بودن هدف هدف‌های دراز‌مدت خود را مشخص کنید؛ از خود بپرسید: می‌خواهم چه نوع زندگی داشته باشم؟ دوست دارید زندگی شما در ده سال آینده چگونه باشد؟ زندگی خانوادگی، اجتماعی، هدف‌های شغلی و علاقه‌مندی‌های خود را مورد توجه قرار دهید. هدف‌های فرعی و کوتاه‌مدت را نیز تعیین کنید؛ اگر هدف دراز‌مدت را بدون هدف‌های فرعی یا جزیی‌تر انتخاب کنید، نمی‌توانید تصمیم بگیرید و لذا ناامید می‌شوید. وقتی اهداف جزیی و فرعی شما مشخص شد، به ترتیب اولویت به آن‌ها بپردازید، پس از مدتی وقتی شاهد پیشرفت خود بودید، انگیزه در شما ایجاد می‌شود که برنامه خویش را ادامه دهید، و با این روش می‌توانید هم اراده قوی داشته باشید و هم اراده خویش را تقویت کنید. اگر اهداف جزیی را در نظر نگیرید، نمی‌دانید که کار را از کجا شروع کنید، لذا هیچ‌وقت نمی‌توانید تصمیم بگیرید که آن کار را شروع کنید و به مرور زمان اراده شما نسبت به آن کار از بین می‌رود. ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔️ https://eitaa.com/nokathefz 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
18-sabk-10.mp3
8.82M
سبک شناسی هنر تلاوت قرآن کریم ( )/ استاد غلامرضا شاه میوه 🎼♦️🎼♦️🎼♦️🎼♦️🎼♦️🎼 👇👇جلسه استاد_ ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵⚪🔵⚪🔵⚪🔵⚪🔵 *بدیع السموات والارض* 🔵 *بدیع السموات والارض* 👈 واذا قضی امرا ........ 🔵 *بدیع السموات والارض* 👈 انی یکون له ولد ........ 🔵⚪🔵⚪🔵⚪🔵⚪🔵 ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ https://eitaa.com/joinchat/3061318112C70257ca4eb 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍒 خَرَّاص 🍒 خَرَّاص :الکَذَّاب. خَرَّاص :دروغگو.تخمین زن. خَرَّاص ازماده ی خَرص دراصل به معنی هرسخنی که از روی گمان وتخمین گفته شود.و از آنجاکه چنین سخنانی غالباََ دروغ از آب درمی آید این واژه به معنی دروغ نیزبه کاررفته است. 📖 قُتِلَ الخَرَّاصُون /ذاریات:۱۰ کشته باد دروغگویان. خَرَّاصُون کسانی هستندکه حرف های بی پایه و بی سر وته می زنند.آنهایی که درباره ی قیامت باسخنان بی پایه ودورازمنطق قضاوت کنند. ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️به عبارت قرآنی زیر توجه کنید. 🔹فَمَا اسْطَاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبا...كهف/۹۷ ❓سؤال چرا در این آیه فعل «استَطَاعُوا» یک بار با و یک بار با ذکر آن به کار رفته است؟ ♡⁠ ✅پاسخ: این آیه در مورد ســـدی است که بـــرای جلوگیری از فســاد یاجوج و مأجوج ساخت. در مورد کیفیت ساخت این سد می فرماید:اتونی زبر الْحَدِيدِ حَتَّى إِذَاسَاوَى بَيْنَ‌الصَّدَفَيْن قَالَ‌انفُخُوا حَتَّى إِذَا جَعَلَهُ نَاراً قَالَ أَتُونِي أُفرِغ عَلَيْهِ قطراً 🔹بر اساس این آیه ذوالقرنین سد محکمی از آهن و مس ساخت.این سد به قدری بلند بود که یأجوج و مأجوج نتوانستند از آن بالا روند و به حدی مستحکم بود که نتوانستند در آن سوراخی ایجاد کنند:فَمَا اسْطَاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقبا 🔹از آنجا که سوراخ کردن سد آهنین از بالا رفتن آن دشوارتر و سنگین تر است ،با فعل 👈 همراه شده و بالا رفتن از آن که امر آسان تری است ،با فعل # مخفف 👈 شده است. 💢علاوه بر این طبق قاعـده مشهور👇 «زيادة المبانى‌ تدل‌ على‌ زيادة المعاني» فعل بر ناتوانی بیشتر آنان دلالت دارد.لذا برای سوراخ‌کردن دیوار که امر دشوارتری است، استفاده شده و فعل برای امر آسانتر به‌کار رفته‌است. . ر.ک: ثقفی غرناطی، احمد بن ابراهیم ملاک التأويل، ج ۲، ص۷۹۱؛ سامرایی فاضل صالح التمير،التعبیرالقراني، ص ۷۵ حکمت تفاوت تعابیر در آیات مشابه قرآن زهره اهوارکی آموزش تجوید و حفظ قرآن @amozeshtajvidhefzquran