تفسير:
بهترين مورد انفاق-در اين آيه بهترين مواردى كه انفاق در آنجا بايد صورت گيرد، بيان شده است، و آن كسانى هستند كه داراى صفات سه گانهاى كه در اين آيه آمده است باشند در بيان اولين صفت مىفرمايد: انفاق شما مخصوصا «بايد براى كسانى باشد كه در راه خدا، محصور شدهاند» (لِلْفُقَراءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللّهِ) . يعنى كسانى كه به خاطر اشتغال به مسألۀ جهاد در راه خدا و نبرد با دشمن و يادگيرى فنون جنگى از تلاش براى معاش و تأمين هزينۀ زندگى بازماندهاند. سپس براى تأكيد مىافزايد: «همانها كه نمىتوانند سفرى كنند» و سرمايهاى به دست آورند (لا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْباً فِي الْأَرْضِ) . و در دومين توصيف از آنان، مىفرمايد: «كسانى كه افراد نادان و بىاطلاع آنها را از شدت عفاف، غنى مىپندارند» (يَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِياءَ مِنَ التَّعَفُّفِ) . ولى اين سخن به آن مفهوم نيست كه اين نيازمندان با شخصيت قابل شناخت نيستند. لذا مىافزايد: «آنها را از چهرههايشان مىشناسى» (تَعْرِفُهُمْ بِسِيماهُمْ) . يعنى در چهرههايشان نشانههايى از رنجهاى درونى وجود دارد كه براى افراد فهميده آشكار است. آرى! «رنگ رخساره خبر مىدهد از سرّ درون» . و در سومين توصيف، مىفرمايد: آنها چنان بزرگوارند كه «هرگز چيزى با اصرار از مردم نمىخواهند» (لا يَسْئَلُونَ النّاسَ إِلْحافاً) . معمول نيازمندان عادى اصرار در سؤال است ولى آنها يك نيازمند عادى نيستند. و در پايان آيه، باز همگان را به انفاق از هر گونه خيرات خصوصا به افرادى كه داراى عزت نفس و طبع بلندند تشويق كرده، مىفرمايد: «و هر چيز خوبى در راه خدا انفاق كنيد خداوند از آن آگاه است» (وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 245
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه
بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید
و سپس وصل کنید به آیه ی قبل
مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌸 #تفسیر_قرآن #جلسه_290
🌸 #آیه_273 #سوره_بقره
🌸 لِلْفُقَرَآءِ الَّذِينَ أُحْصِرُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ لَايَسْتَطِيعُونَ ضَرْباً فِى الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَآءَ مِنَ الْتَعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بسیماهم لَايَسْئَلُونَ الْنَّاسَ إِلْحَافاً وَمَا تُنْفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
🍀 ترجمه: (انفاق شما باید) براى نیازمندانى باشد كه در راه خدا محصور شده اند. توان حركت و سفر در زمین را ندارند. از شدّت عفاف و آبرودارى، شخص بى اطلاع آنها را بی نیاز مى پندارد، امّا تو آنها را از چهره هایشان مى شناسى. آنان هرگز با اصرار از مردم چیزى نمى خواهند. و هر چیز نیكو و خیرى را (به این افراد) انفاق كنید، پس قطعاً خداوند به آن آگاه است.
🌷 #أحصروا:محاصره شدن ، محروم شدن
🌷 #لا_يستطيعون: نمى توانند
🌷 #ضربا_فى_الأرض: گام زدن در زمین ، سفر کردن در زمین
🌷 #یحسبهم: گمان می کند
🌷 #الجاهل: شخصی که آگاهی و اطلاع ندارد.
🌷 #أغنياء: انسان هاى بى نياز
🌷 #التعفف: عفاف ، حفظ و خویشتن داری
🌷 #تعرفهم: آنها را می شناسی
🌷 #سيما: چهره ، نوعی نمایش ، علامتی که چیزی یا شخصی با آن شناخته می شود ، از آنجایی که صفات باطنی در چهره آنان نمایان می شود این را سیما می نامند. در واقع منظور چهره است.
🌷 #إلحافا: اصرار ، التماس ، سماجت
🌷 #عليم: دانا
🌸 در برخى از تفاسیر همانند کتاب مجمع البیان آمده كه این آیه درباره اصحاب صُفّه نازل شده است. اصحاب صفّه تقریباً چهارصد نفر بودند كه از مكّه به مدینه هجرت كرده و چون در مدینه خانه و كاشانه و آشنایانى نداشتند، در كنار مسجد پیامبر روى صُفّه (صفه یعنی سكّویى بزرگ) زندگى مى كردند و اینان همیشه براى جهاد در راه خدا آماده بودند.
🌸 هر کسی که در راه خدا قدم می گذارد باید پایان آن را ببیند کسانی که پایان امور را می بینند اتفاقات دشوار برای آنها قابل تحمل است. للفقرآء الذین أحصروا فى سبيل الله لا يستطيعون ضربا فى الأرض افرادی هستند که در راه خدا توسط حکومت های طاغوت زندانی و یا تبعید شدند و بعضی افراد اموال و دارایی آنها گرفته شد اینگونه افراد دچار فقر شدند و امکان مهاجرت و یا توانایی لازم برای تأمین نیازهای مادی خود ندارند. يحسبهم الجاهل أغنياء من التعفف اما به خاطر عفت و آبروداری به گونه ای زندگی می کنند که شخص بی اطلاع آنها را بی نیاز می پندارد ، تعرفهم بسيماهم اما پیامبر آنها را از چهره هايشان می شناسد. لا يسئلون الناس إلحافا اینگونه افراد دست به سمت دیگران دراز نمی کنند و هرگز با اصرار و سماجت چیزی از مردم نمی خواهند. و ما تنفقوا خير فإن الله به عليم اگر قرار است انفاقی صورت بگیرد این افراد در اولویت هستند و باید به آنها انفاق کرد و هر چیز نیکویی را به این افراد انفاق کنید پس قطعا خداوند به آن آگاه است.
🔹 پيام های آیه273 سوره بقره 🔹
✅ #فقرا، در اموال اغنیا حقّى دارند. «للفقراء»
✅ باید به #مجاهدان وكسانى كه به خاطر فعالیّتهاى سیاسى براى مبارزه با طاغوتها در محاصره ى زندان ها و تبعیدگاهها قرار دارند ومهاجران بى پناه و همه كسانى كه در راه #خدا دچار فقر شده و فرصت تلاش براى تأمین زندگى را ندارند، توجّه لازم صورت گیرد.«اُحصروا فى سبیل اللّه لایستطیعون ضرباً...»
✅ كسانى كه مىتوانند با مسافرت و مهاجرت به نقطه اى دیگر زندگى خود را تأمین نمایند، نباید منتظر #انفاق مردم باشند. «لایستطیعون ضرباً فىالارض»
✅ #فقیران_عفیف، پاكدامن وآبرودار، مورد ستایش خداوند هستند. «یحسبهم الجاهل اغنیاء»
✅ فقراى #گمنام و محترم، در اولویّت هستند. «تعرفهم بسیماهم»
✅ حتّى اگر ضرورتى پیش آمد، باز هم سؤالِ با اصرار از مردم نداشته باشید. «لایسئلون الناس الحافاً»
✅ شرط انصاف نیست كه گروهى خود و تمام هستى خود را فدا كرده و در محاصره قرار گیرند، ولى گروه دیگر حتّى از #انفاق به آنان تنگ نظرى داشته باشند. «للفقراء الّذین اُحصروا»
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002.Baqara\02.Baqara.273.mp3
2.04M
لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا ۗ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ ﴿٢٧٣﴾
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_بقره
#آیه273
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوت_قرآن
#استاد_شحات_انور
#سوره_مبارکه_اعلی
مقام نهاوند
کانال تلاوت های کوتاه وبه یاد ماندنی همراه با کلیپ های آموزشی صوت ولحن
👇👇👇
...............................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
با عضویت در این کانال به سادگی و رایگان حافظ و یا قاری قرآن کریم شوید و از اساتید قرآنی در آموزش دروس قرآنی بهرمند گردید. 😊😊😊
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
✍رسوالله (صلی الله علیه وآله):
خدیجه! و کجاست مانند خدیجه! زمانی که همه مرا تکذیب کردند،او مرا تصدیق کرد، و زمانی که همه مرا رها کردند، خدیجه یاری ام کرد. با همهی ثروت خود دین خدا را کمک کرد؛ خدا مرا دستور داد تا خدیجه را به بهشت بشارت دهم.
📚بحار؛ج43،ص131
✨سالروز ازدواج پیامبر اکرم (ص)
و حضرت خدیجه (س) مبارک باد. ✨
🌤أللَّھُمَ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪَ ألْفَرَج🌤
...................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صلوات_خاصه_امام_رضا
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(ع)
🌹زمان به وقت عاشقی🌹
به وقت امام رضا علیه السلام
🌺اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ🌺
امام رضا(ع) فرمودند :
أَلاْيمانُ أَرْبَعَةُ أَرْكان:
أَلتَّوَكُّلُ عَلَى اللّهِ، وَ الرِّضا بِقَضاءِ اللّهِ وَ التَّسْليمُ لاَِمْرِاللّهِ، وَ التَّفْويضُ إِلَى اللّهِ
ايمان چهار ركن دارد:
۱. توكّل بر خدا
۲. رضا به قضاى خدا
۳. تسليم به امر خدا
۴. واگذاشتن كار به خدا
┄┅═✼✿✵✿✵✿✼═┅┄
دلتنگم😭
دلتنگ حرمت 😭
🕊️ کاش کبوتر حرمت بودم آقا... 🕊️
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#دعا_فرج
🌹دعا برای سلامتی امام زمان(عج)🌹
"اَللَّهُمَّ عَجِّل لِوَلیّکَ الفَرَج"
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد...
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
📚🕙📚
#قصه_های_قرآنی
#حضرت_ادریس (ع)
#قسمت_پنجم
🔷 مبارزه ادريس با طاغوت عصرش
ادريس عليهالسلام تنها به عبادت و اندرز مردم اكتفا نمىكرد، بلكه به جامعه توجه داشت كه اگر ظلمى به كسى شود، از مظلوم دفاع كند و در برابر ظالم، ايستادگى نمايد. به عنوان نمونه به داستان زير توجه نماييد:
در عصر او پادشاه ستمگرى حكومت مىكرد، ادريس و پيروانش از اطاعت شاه سر باز زدند و مخالفت خود را با طاغوت، آشكار ساختند، از اين رو آنها را از اطراف دستگاه آن شاه جبار، به عنوان رافَضى (يعنى ترك كننده اطاعت شاه) خواندند.
روزى شاه با نگهبانان خود در بيابان، به سير و سياحت و شكار مشغول بود كه به زمين مزروعى بسيار خرم و شادابى رسيد، پرسيد: اين زمين به چه كسى تعلق دارد؟
اطرافيان گفتند: به يكى از پيروان ادريس.
شاه صاحب آن ملك را خواست و به او گفت: اين ملك را به من بفروش. او گفت: من عيالمند هستم و به محصول اين زمين محتاجتر از تو مىباشم و به هيچ عنوان از آن دست نمىكشم.
شاه بسيار خشمگين شد، و با حال خشم به قصرش آمد، چون همسرش او را خشمگين يافت، علت را پرسيد و او جريان را بازگو كرد و با همسرش در اين مورد به مشورت پرداخت، و به اين نتيجه رسيدند كه رهنمودهاى ادريس، مردم را بر ضد شاه، پرجرأت و قوى دل كرده است.
همسر شاه كه يك زن ستمگر و بىرحم بود گفت: من تدبيرى مىكنم كه هم تو صاحب آن زمين شوى و هم مردم با تبليغات وارونه، رام و خام شوند.
شاه گفت: آن تدبير چيست؟
زن كه حزبى به نام ازارقه (چشم كبودها) از افراد خونخوار و بىدين تشكيل داده بود، به شاه گفت: من جمعى از حزب ازارقه را مىفرستم تا صاحب آن زمين را به اينجا بياورند و همه آنها شهادت بدهند كه او آيين تو را ترك كرده، در نتيجه كشتن او جايز مىشود، تو نيز او را مىكشى و آن سرزمين خرم را تصرف مىكنى.
شاه از اين نيرنگ استقبال كرد و آن را اجرا نمود و پس از كشتن آن شيعه ادريس، زمينهاى مزروعى او را تصرف و غصب نمود.
حضرت ادريس از جريان آگاه شد و شخصاً نزد شاه رفت و با صراحت به او اعتراض كرده، آيين او را باطل دانست و او را به سوى حق دعوت نمود، و سرانجام به او گفت: اگر توبه نكنى و از روش خود برنگردى، به زودى عذاب الهى تو را فراخواهد گرفت، و من پيام خود را از طرف خداوند به تو رساندم.
همسر شاه، به او گفت: هيچ ناراحت مباش، من نقشه قتل ادريس را طرح كردهام، و با كشتن او رسالتش نيز باطل مىشود.
آن نقشه اين بود كه چهل نفر را مخفيانه مأمور كشتن ادريس كرد، ولى ادريس توسط مأموران مخفى خود، از جريان آگاه شد و از محل و مكان هميشگى خود به جاى ديگر رفت، و آن چهل نفر در طرح خود شكست خوردند و مدتها گذشت تا اين كه عذاب قحطى، كشور شاه را فرا گرفت كار به جايى رسيد كه زن شاه، شبها به گدايى مىپرداخت تا اين كه شبى سگها به او حمله كردند و او را پاره پاره نموده و دريدند. بلاى قحطى نيز بيست سال طول كشيد و سرانجام، آنها كه باقى مانده بودند به ادريس و خداى ادريس ايمان آوردند و كم كم بلاها رفع گرديد. و ادريس پيروز شد.(77)
...................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#الهی_نامه
🌷 الهی اهل ادب گویند به صدرم تصرّفی بفرما این بی ادب گوید بر بطنم دست تصرّفی نِه
الهی در راهم، اگر در باره ام گویی لَم نَجِد لَهُ عَزماً چه کنم
الهی آزمودم تا شکم دائر است دل بائر است یا من یحیی الارض المیته دل دائرم ده
✍️علامه حسن زاده آملی
#شبتان_خدایی
...................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوره_واقعه
🔶🔷🔶🔷🔶
**امام محمد باقر (ع )فرمودند :
هرکس هر شب سوره واقعه را بخواند
درحالی خداوند را ملاقات میکند که مانند شب چهارده می درخشد
#ثواب الاعمال صفحه ۲۵۱
‴‴‴‴‴‴‴‴‴‴♤♤♤♤‴‴‴‴‴‴‴‴‴
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
❤️خلاصه زندگینامه حضرت خدیجه کبری❤️
حضرت خدیجه دختر خُوَیلد بن اسد و فاطمه دختر زائده است. او در سال ۶۸ پیش از هجرت متولد شد. جذابیت زندگی این بانوی بزرگوار اینجاست که در جامعه آن روز از جوانی به کسب و کار و تجارت پرداخت و از همان موقع به خاطر دوراندیشی و هوشی که داشت، در میان اعراب زبانزد شد. در تاریخ بارها از او با القابی، چون «بانوی عاقل» یا «بانوی دوراندیش و خردمند» یاد شده، ولی بهترین لقب او «بانوی بانوان قریش» است که اشاره به جایگاه او در میان مردم دارد. حضرت خدیجه در آن ایام همواره به نیازمندان کمک میکرد و در جامعه آن دوران به عنوان بانویی پرهیزکار و مورد احترام شناخته شده بود. مکنت و قدرت مالی ایشان از پدری بود که از بزرگان قریش و فردی استبداد ستیز و شجاع به شمار میرفت.
تا اینکه همین کسب و کار (تجارت ابریشم) موجبات آشنایی ایشان با حضرت محمد (ص) را فراهم نمود. در ابتدای کار درستکاری، امانتداری و صداقت حضرت محمد (ص) توجه ایشان را جلب کرد. در روایات گفته شده که حتی خود ایشان از پیامبر (ص) خواستگاری کردهاند. طبق برخی روایات مراسم خواستگاری با حضور عموی پیامبر ابوطالب و ورقة بن نوفل پسر عموی حضرت خدیجه (س) که مردی دانشمند بود، برگزار و بعد از آن خطبه عقد میان پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) جاری شد. در آن زمان حضرت محمد (ص) حدود ۲۵ سال داشت و حضرت خدیجه نیز ۴۰ ساله بود (به نقل از تاریخ طبری).
البته در مورد سن حضرت خدیجه (س) در زمان ازدواج اختلاف نظر بسیاری است، روایات بسیاری وجود دارد که میگوید ایشان در آن زمان ۲۸ ساله یا حتی ۲۵ ساله بودهاند، طبق مطالب موجود در تاریخ بیهقی وی در زان وفات ۵۰ سن داشتند و از آنجا که ۱۵ سال قبل از بعثت با پیامبر اکرم (ص) ازدواج کرده بودند، در زمان ازدواج این بانوی بزرگوار ۲۵ ساله بوده است. به هر حال عشق و علاقه بسیاری میان پیامبر (ص) و خدیجه (س) وجود داشت. حضرت محمد (ص) تا زمانی که خدیجه (س) در قید حیات بود همسر دیگری اختیار نکرد و پس از فوت ایشان نیز همواره به یاد ایشان بود. از طرفی دیگر خدیجه (س) نزدیکترین نسب را در مقایسه با سایر همسران به حضرت محمد (ص) داشتند او از سوی پدر با جدّ سوم پیامبر، قصی و از جانب مادر با جدّ هشتم پیامبر، لوّی نسب میشد که در نهایت اجداد هر دو به حضرت اسماعیل (ع) و ابراهیم خلیل (ع) میرسد.
...................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈