#درس_یازدهم
#تجوید ⃣ ۱۱
📌احکام حروف (تغلیظ لام جلاله الله)
🔮 تعریف تغلیظ
تغلیظ در اصطلاح تجوید به معنای تفخیم و بزرگداشت است ولی فقط مختص حرف ( لام ) است.
در لفظ جلاله ی الله، اگر ماقبل حرف لام:
فتحه یا ضمه بیاید، لام تغلیظ می شود ( دهان عمودی و پرحجم )
و اگر ماقبل آن:
کسره واقع شود، لام ترقیق می شود ( دهان افقی و کم حجم).
اما در سایر کلمات ( غیر از الله )، حرف لام بدون استثناء ترقیق می شود.
مثال کلمه ای تغلیظ ( تفخیم لام جلاله الله )
هوَ الله إنَّ الله رسولُ الله یدُ الله نصرُ الله ولیُ الله
مثال کلمه ای ترقیق لام جلاله الله
بسم ِ الله فِی الله سبیل ِ الله بل ِ اللهَ قل ِ الله
@amozeshtajvidhefzquran
#تفسیر_نمونه
✨جزء۱۴ سوره نحل✨
الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ ۖ فَأَلْقَوُا السَّلَمَ مَا كُنَّا نَعْمَلُ مِنْ سُوءٍ ۚ بَلَىٰ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُون َ۲۸
🌷
آنها که فرشتگان در حالی جانشان را میگیرند که (در دنیا) به نفس خود ستم کردند، در آن حال مرگ (اجبارا) سر تسلیم پیش دارند (و گویند) که ما ابدا کار بد نمیکردیم؛ چرا، خدا به هر چه میکردید آگاه است.
✍
انسان هر ظلم و ستمی کند در درجه اول به خودش باز میگردد و خانه خویشتن را قبل از خانه دیگران ویران میسازد. اما آنها هنگامی که خود را در آستانه مرگ میبینند و پردههای غرور و غفلت از مقابل چشمانشان کنار میرود «فورا تسلیم میشوند، و به دروغ میگویند:
ما کار بدی انجام نمیدادیم»!
آیا دروغ میگویند، به خاطر این که دروغ بر اثر تکرار، صفت ذاتی آنها شده است؟ و یا میخواهند بگویند ما میدانیم این اعمال را انجام دادهایم ولی اشتباه کردهایم و سوء نیت نداشتهایم، ممکن است هر دو باشد. ولی بلافاصله به آنها گفته میشود شما دروغ میگویید، اعمال زشت فراوانی انجام دادید «آری خداوند به آنچه انجام میدادید (و همچنین از نیتهای شما) باخبر است» (بَلی إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ) بنابراین جای انکار کردن و حاشا نمودن نیست! و این ایمان اضطراری هم سودی ندارد.
@amozeshtajvidhefzquran
بسم الله الرحمن الرحیم
#حفظ_قرآن##
اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَـذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلا أَنْ هَدَانَا اللهُ [1]
خداي را سپاس، كه ما را در شمار امت آخرين پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) قرار داد و كتاب گرانقدر قرآن را براي هدايت ما و بلكه همه بشريت، بر بنده برگزيدهاش فرو فرستاد👇👇👇
ﺩﺭﺱ ﻳﺎﺯﺩﻫﻢ: ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻣﻬﺎﺭﺗﻬﺎﻱ ﺗﺮﺗﻴﻞﺧﻮﺍﻧﻲ
ﺁﻳﺎ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﻋﻼﻗﻤﻨﺪﺍﻥ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﻭ ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎﻱ ﺗﺮﺗﻴﻞﺧﻮﺍﻧﻲ (ﺗﺠﻮﻳﺪ, ﺻﻮﺕ ﻭ ﻟﺤﻦ ﻭ ﻭﻗﻒ ﻭ ﺍﺑﺘﺪﺍ) ﺍﻫﺘﻤﺎﻡ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﺣﺘﯽ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﻥ, ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺍﯾﻦ ﻓﻨﻮﻥ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ؟ ﭘﺎﺳﺦ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﺜﺒﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﺮﻁ ﻛﻤﺎﻝ ﺣﻔﻆ ﻭ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﻘﺪﺱ, ﺗﺴﻠﻂ ﺑﺮ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎﻱ ﻓﻮﻕ ﺍﺳﺖ. ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﻧﻴﺰ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺑﺎﺯﻣﻲﮔﺮﺩﺩ ﻛﻪ ﺍﻛﺜﺮ ﻗﺮﻳﺐ ﺑﻪ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ, ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺮﻛﺎﺕ ﻓﺮﺩﻱ, ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻋﻤﻮﻣﻲ (ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺷﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺕ ﻭ ﻣﺤﺎﻓﻞ ﻗﺮﺁﻧﻲ) ﺣﻔﻆ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﺪﻳﻬﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻴّﺖ ﻋﻤﻮﻡ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺁﻏﺎﺯ ﺣﻔﻆ ﻫﻤﺎﻥ ﻧﻴﻞ ﺑﻪ ﺭﺿﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﺍﻧﺲ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺳﺖ, ﺍﻣﺎ ﺑﺮﻛﺎﺕ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺴﺎﺋﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎﻱ ﺣﺎﻓﻆ ﻧﻤﻮﺩ ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ. ﺧﻼﺻﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﺣﺎﻓﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﻭ ﻣﻄﻠﻮﺏﺗﺮ ﻣﺤﻔﻮﻇﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﺤﺎﻓﻞ ﻋﻤﻮﻣﻲ (ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺕ, ﻣﺤﺎﻓﻞ ﻭ ...) ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎﻱ ﺗﺮﺗﻴﻞﺧﻮﺍﻧﻲ ﻧﻴﺰ ﺍﻫﺘﻤﺎﻡ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺒﺎﺭﻩ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻧﻜﺘﻪ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ:
ﻧﺨﺴﺖ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﻪﺭﻏﻢ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻓﻮﻕ (ﻣﺒﻨﻲ ﺑﺮ ﻟﺰﻭﻡ ﺍﻫﺘﻤﺎﻡ ﺣﺎﻓﻆ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﻣﻬﺎﺭﺗﻬﺎﻱ ﺗﺮﺗﻴﻞﺧﻮﺍﻧﻲ) ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﺍﻫﺘﻤﺎﻡ ﺑﻪ ﺍﺻﻞ ﻛﺎﺭ ﺣﻔﻆ ﻛﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ «ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﺣﺴﻦ ﺣﻔﻆ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ» ﺧﺪﺷﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﻛﻨﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﺣﺎﻓﻆ ﺩﺭ ﺩﺭﺟﻪ ﺍﻭﻝ ﻭ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ, ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺤﻜﺎﻡ ﻣﺤﻔﻮﻇﺎﺕ ﻭ ﻛﻤﺎﻝ ﺣﺴﻦ ﺣﻔﻆ ﻣﻌﻄﻮﻑ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺗﺠﻮﻳﺪ ﻭ ﻭﻗﻒ ﻭ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻭ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﺻﻮﺕ ﻭ ﻟﺤﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯼ ﺣﺎﻓﻆ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﻣﻬﺎﺭﺗﻬﺎﻱ ﻓﻮﻕ, ﺍﺻﻞ ﮐﺎﺭ ﺣﻔﻆ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻭﻗﻔﻪ ﯾﺎ ﮐﻨﺪﯼ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻮﻗّﺘﺎ ﺍﺯ ﯾﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻨﺼﺮﻑ ﺷﻮﺩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺣﻔﻆ ﮐﺎﻣﻞ ﻭ ﻣﺘﻘﻦ ﮐﻞ ﻗﺮﺁﻥ ﯾﺎ ﺑﺨﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ, ﺑﻪ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺍﯾﻦ ﻣﻬﺎﺭﺗﻬﺎ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ.
ﻧﻜﺘﻪ ﺩﻭﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ «ﺁﻳﺎ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﺑﺎﻳﺪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ ﺣﻔﻆ ﺑﺎﺷﺪ, ﻳﺎ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﻛﺎﺭ ﺣﻔﻆ ﻳﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ؟» ﻫﺮ ﺳﻪ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺩﺭ ﺳﺆﺍﻝ, ﻣﻤﻜﻦ ﻭ ﺟﺎﻳﺰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺪﺍﻡ ﻫﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎﻱ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﻭ ﻣﻮﻓﻘﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ, ﺍﻣﺎ ﻣﺴﻠﻢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺍﻭﻝ ﺍﺳﺖ; ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﻛﻪ ﻓﺮﺩ ﺑﺎ ﺗﺴﻠﻂ ﻧﺴﺒﻲ ﺑﺮ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ. ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪ ﺣﻔﻆ, ﺍﻳﻦ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺗﺎ ﺣﺪ ﺑﺎﻻﻳﻲ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ. ﺍﻣﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ ﻛﻪ ﺁﺷﻨﺎﻳﻲ ﭼﻨﺪﺍﻧﻲ ﺑﺎ ﺗﺠﻮﻳﺪ ﻭ ﺻﻮﺕ ﻭ ﻟﺤﻦ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻳﺎ ﻋﻼﻗﻤﻨﺪ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ, ﻭﻟﻲ ﻣﺸﺘﺎﻕ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻧﻨﺪ ﭼﻪ ﻛﻨﻨﺪ؟ ﺁﻳﺎ ﺁﻏﺎﺯ ﺣﻔﻆ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﺍﻳﻦ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎ ﻣﻮﻛﻮﻝ ﻛﻨﻨﺪ؟ ﻭ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﻲﻋﻼﻗﮕﻲ ﺑﻪ ﺗﺠﻮﻳﺪ ﻭ ﺻﻮﺕ ﻭ ﻟﺤﻦ ﺍﺯ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻨﺼﺮﻑ ﺷﻮﻧﺪ؟ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻨﻔﻲ ﺍﺳﺖ. ﻋﺪﻩﺍﻱ ﻛﻪ ﻣﺸﺘﺎﻕ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻧﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺗﺠﻮﻳﺪ ﻭ ﺻﻮﺕ ﻭ ﻟﺤﻦ ﻧﻤﻲﺩﺍﻧﻨﺪ ﻫﻢ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺷﻮﻧﺪ, ﺍﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﺷﻴﻪ ﺣﻔﻆ ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ﺍﺳﺘﺤﻜﺎﻡ ﻣﺤﻔﻮﻇﺎﺕ, ﺑﻪ ﺗﺪﺭﻳﺞ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﺍﻳﻦ ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎ ﻧﻴﺰ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻭ ﯾﺎ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻗﺒﻼ ﮔﻔﺘﯿﻢ, ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺣﻔﻆ ﮐﻞ ﻗﺮﺁﻥ ﯾﺎ ﺑﺨﺶ ﻗﺎﺑﻞﺗﻮﺟﻬﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﮐﻨﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻻﻳﻞ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﻋﻼﻗﻪ ﻳﺎ ﻓﺮﺻﺖ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﺍﻳﻦ ﻓﻨﻮﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ, ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻧﻌﻤﺖ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﻧﻨﻤﺎﻳﻨﺪ. ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻪ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﺗﺠﻮﻳﺪ ﻭ ﻣﻬﺎﺭﺗﻬﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﻛﺎﺭ ﺣﻔﻆ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﻫﻢ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻧﺪ. ﺳﺆﺍﻝ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ: «ﺁﻳﺎ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﻗﻮﺍﻋﺪ ﺗﺠﻮﻳﺪﻱ ﺑﺮ ﻗﺴﻤﺘﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺷﺨﺺ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺴﻠﻂ ﺑﻪ ﺗﺠﻮﻳﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ؟» ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻲﮔﻮﻳﻴﻢ: ﺑﻠﻪ, ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ; ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﻛﻤﻲ ﺳﺨﺘﻲ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﺷﺪ, ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﭼﻨﺪ ﺑﺎﺭ ﻣﺮﻭﺭ ﻭ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻃﻊ, ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﻲ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﻲ ﻣﻲﺗﻮﺍﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺗﺠﻮﻳﺪ ﺻﺤﻴﺢ ﺗﻼﻭﺕ ﮐﺮﺩ.
@amozeshtajvidhefzquran
ﺣﻔﻆ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺁﯾﺎﺕ, ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺁﻳﺎﺕ, ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺻﻔﺤﺎﺕ ﻭ ...
ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺣﻔﻆ ﻣﺘﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ, ﺣﻔﻆ ﺗﺮﺟﻤﻪ, ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺁﻳﺎﺕ, ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺻﻔﺤﺎﺕ, ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺳﻄﺮﻫﺎ ﻭ ... ﻫﻢ ﺿﺮﻭﺭﺗﯽ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﭘﺎﺳﺦ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻨﻔﻲ ﺍﺳﺖ. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻗﺒﻼ ﻫﻢ ﮔﻔﺘﻪﺍﻳﻢ, ﺩﺭ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺣﻔﻆ ﻣﺘﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻱ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺿﺮﻭﺭﺗﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ; ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺍﺻﻞ ﻛﺎﺭ ﺣﻔﻆ (ﻳﻌﻨﻲ ﺗﺴﻠﻂ ﺑﺮ ﺁﻳﺎﺕ) ﺁﺳﻴﺐ ﻭﺍﺭﺩ ﻛﻨﺪ. ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﺣﺎﻓﻈﻲ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺣﻔﻆ ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﻣﺜﻞ ﺗﺮﺟﻤﻪ,[1] ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ... ﺿﺮﺭﻱ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺍﺻﻞ ﻛﺎﺭ ﺍﻭ ﻧﻤﻲﻛﻨﺪ, ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﺑﺎ ﻣﻌﻠﻢ ﺣﻔﻆ ﺧﻮﺩ ﯾﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﺳﺎﺗﯿﺪ ﺣﻔﻆ, ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻧﯿﺰ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺩﺭﺟﻪ ﺍﺯ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﻭ ﻓﺎﯾﺪﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ. ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻓﺎﯾﺪﻩ ﻭ ﺍﺛﺮﮔﺬﺍﺭﯼ ﺩﺭ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺮﺷﻤﺮﺩ: 1 ﺣﻔﻆ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺁﯾﺎﺕ 2 ﺣﻔﻆ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺁﯾﺎﺕ 3 ﺣﻔﻆ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺻﻔﺤﺎﺕ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺭﺗﺒﻪﻫﺎﯼ ﺑﻌﺪﯼ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ. ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺜﺎﻝ ﺣﻔﻆ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺁﯾﺎﺕ ﺑﻪ ﺣﺎﻓﻆ ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺗﻮﺍﻟﻲ ﻭ ﺗﺴﻠﺴﻞ ﺁﻳﺎﺕ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﮑﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺑﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ ﻣﺒﺘﺪﻱ ﻛﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺗﻮﺍﻟﻲ ﺁﻳﺎﺕ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻔﻴﺪ ﻭ ﺭﺍﻫﮕﺸﺎﺳﺖ. [2] ﻓﺎﻳﺪﻩ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺑﺮ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺸﺎﺑﻪ, ﻣﺎﻧﻊ ﺍﺯ ﺗﺪﺍﺧﻞ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﻭﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺁﺳﺎﻥﺗﺮ ﻣﻲﮐﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺗﺴﻠﻂ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ ﻋﻼﻗﻤﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻗﺮﺁﻧﻲ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻔﻴﺪ ﻭ ﻛﻤﻚﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ, ﺣﻔﻆ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺁﯾﺎﺕ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﯾﺎﻓﺘﻦ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻣﻌﻨﺎﯾﯽ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺳﻬﻮﻟﺖ ﺣﻔﻆ ﻭ ﺳﭙﺲ ﻣﺮﻭﺭ ﺁﯾﺎﺕ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ.
ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺑﺤﺚ, ﺑﻪ ﺩﻭ ﺭﻭﺵ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻭ ﭘﺮﻛﺎﺭﺑﺮﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻔﻆ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ:
1 ﺗﻜﺮﺍﺭ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺑﺎﺭ ﺗﻜﺮﺍﺭ ﺁﻳﻪ, ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻟﻔﻈﻲ ﻳﺎ ﻣﺮﻭﺭ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺵ ﻓﺮﺽ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺁﯾﻪ ﻧﯿﺰ ﺟﺰﺋﯽ ﺍﺯ ﺁﯾﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻟﺬﺍ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺑﺎﺭ ﻣﺮﻭﺭ, ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺁﯾﻪ ﻧﯿﺰ ﺗﮑﺮﺍﺭ ﻭ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﻳﺞ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻣﺘﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻣﻲﺷﻮﺩ.
2 ﺣﻔﻆ ﺷﻤﺎﺭﻩﻫﺎﻱ ﺭُﻧﺪ (ﻣﺜﻞ 5, 10, 15 ﻭ ....) ﻭ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻣﺎﺑﻘﻲ ﺷﻤﺎﺭﻩﻫﺎ ﺑﺎ ﻛﻤﻚ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ.
----------------
ﭘﻲ ﻧﻮﺷﺖ:
[1] . ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ «ﺣﻔﻆ ﺗﺮﺟﻤﻪ» ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ, ﺑﺎ «ﺩﻗﺖ ﺩﺭ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻭ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺁﻳﺎﺕ» ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ «ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺣﻔﻆ ﻳﻚ ﻣﻘﻄﻊ» ﮔﻔﺘﻴﻢ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ; ﺍﻭﻟﻲ ﺿﺮﻭﺭﺗﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ, ﺍﻣﺎ ﺩﻭﻣﻲ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺗﺴﻬﻴﻞ ﻛﺎﺭ ﺣﻔﻆ ﻛﻤﻚ ﺷﺎﻳﺎﻧﻲ ﻣﻲﻛﻨﺪ.
[2] . ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﮐﻪ ﺣﺎﻓﻆ ﺁﯾﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﮏ ﺗﮏ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺣﻔﻆ ﻭ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ, ﺍﻣﺎ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺘﻮﺍﻟﯽ ﻭ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﻣﺸﮑﻞ ﺍﺳﺖ.
@amozeshtajvidhefzquran
خداوند متعال عجب را صفت قارون میداند در آن هنگام که به او گفته شدبر کثرت مال خود،شادی و خودپسندی نکن،قارون گفت:این ثروت فراوان را با علم و دانش خود به دست اوردم .
هیچ گناهی مانند عحب پرخطر و مضر نیست،امام علی علیه السلام در این باره میفرماید:هیچ چیز مانند خود پسندی به نیکی ها ضرر نمیرساند به همین جهت در بعضی از روایات آمده که خدای متعال میدانست گناه بهتر از عجب است،از آن رو مومن را به گناه مبتلا کرد تا دچار عجب نشود.
همچنین امام علی عیله السلام فرمود :گناهی که تو را آزاردهد و مایه رنج و ناراحتی تو گردد در پیشگاه الهی بهتر از کار خوبی است که مایه عجب و خودپسندی تو گردد و در روایت دیگر امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم اخلاق میفرماید :خدایا عبادتم راباعجب تباه مکن ،حضرت عیسی به حواریون خودگفت :چه بسیار عبادت کننده که خودپسندی اورا نابود کرد.
ادامه ......
@amozeshtajvidhefzquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد سید محمدجواد حسینی
@amozeshtajvidhefzquran
#نکته
🔋حیثیت بندگی؛
🙇ما بنده ایم؛ و عزت و حیثیت یک بنده، به بندگی و مطیع بودن اوست؛
اگر دراین مسیر بندگی، از آسمان و زمین هم مصیبت و نیش و کنایه ببارد بر سرمان، باز تحملش میکنیم با کمال میل،
👌فقط به عشق این که پیش چشمان مولایمان هستیم📷 و دارد نگاهمان میکند لحظه به لحظه؛👈«فَإِنَّكَ بِأَعْیُنِنا»📖[طور/48]👉وهمین مراقبت و همراهی همیشگی اش، بهترین دلگرمی ماست برای کنارآمدن با سختیهای بندگی و دینداری مان!
➕مضاف بر اینکه ته دلمان روشن است💖 این مولای مهربان و همراه اول و آخرمان، 👌سرسوزنی ضایع نمیکند اجر بندگی و دینداری مان را به هیچ وجه؛👈«وَ أَنَّ اللَّهَ لا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِین»📖[آل عمران/171]؛
↖️پس ما نیز سرسوزنی کوتاه نمی آییم از بندگی و ایمان مان!🙏(إن شاء الله)🙏
@amozeshtajvidhefzquran
✨💝📖💝✨
🗣 بُتِ بزرگی که پرستش آن بین ما رواج دارد.
✍ قرآن میگه بعضیها هستند که، در کنار خدایِ یکتا، یه خدای دیگه هم دارند، که بعضی وقتها یا همیشه، از دستوراتش پیروی میکنند.
☝️ اون خدایِ دوم یا بت نتراشیدهای که پیروانِ زیادی هم داره، #بتنفس ماست، یا همون #هواینفس:
📖 أَ رَءَیْتَ مَنِ اتخََّذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ (فرقان/۴۳)
👈 آیا دیدهای آن کسی را که هوایِ نفس خود را، بعنوان معبود خود گرفته است؟
✅ هر جایی که بین خواسته خدا (حکمی از احکام الهی) و خواسته ما تضاد پیش اومد، همونجا میشه فهمید که:
🔹 ما خداپرستیم یا نفسپرست؟
🔹 ما مطیع خدائیم یا مطیع این بُت نفس.
❌ اگه دستور دین رو بی محلی کردیم و، دنبال خواهشهای دلمون راه افتادیم، شک نکنیم که #بت پرستیدیم.
🗣 نشون به اون نشون که:
میگیم: 👈 «چون دلم میخواد»
ولی نمیگیم: 👈 «چون خدا میخواد».
➖🔝🍂اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج🍂🔝➖
@amozeshtajvidhefzquran
#نشـرپـیامصـدقهجـاریهاست💯
✨💝📖💝✨
❌ #تفکر_قارونی!🤔
خیلی از ماها 👥 #تفکر_قارونی داریم.
یعنی چی؟؟!! 🤔
خوب قارون رو همه میشناسیم.
از اون مایهدارها بود...💰💰💰
قرآن میگه:
📖 إِنَّ قَارُونَ کَانَ مِن قَوْمِ مُوسَی... وَآتَیْنَاهُ مِنَ الْکُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِی الْقُوَّةِ (قصص/۷۶)
👈 قارون از قوم موسی بود... ما آنقدر از گنجها به او داده بودیم که حمل کلیدهای آن برای یک گروه قوی و زورمند مشکل بود...
💰💰💰
📢 بهش میگفتن قارون، خدا بهت این پولها رو داده، تو هم بیا یه خورده در راه خدا خرج کن، به مردم کمک کن.
📖 أَحْسِن کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ (قصص/۷۷) 👈 ای قارون! همانگونه که خدا به تو نیکی کرده، تو هم نیکی کن.
میدونی چی جواب میداد؟؟!!
جواب میداد:
📖 قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَی عِلْمٍ عِندِی (قصص/۷۸)
👈 قارون گفت: «این ثروت را بوسیله دانشی که نزد من است به دست آوردهام!»
میگفت خدا دیگه کیه؟؟!!
خودم زحمت کشیدم. خودم پول در آوردم.💰💰💰 دیگران هم برن زحمت بکشن، عرق بریزن مثل من پول در بیارن، به من چه...
🗣 خیلی از ماها گرفتار این تفکر هستیم،
قارونی فکر میکنیم،
فکر میکنیم همه چیز با زحمت و تلاش خودمون به دست اومده.
همش میگیم: خودم... خودم... خودم...
#اصطلاحات_غلط
❌ خودم زحمت کشیدم...
❌ خودم پول در آوردم...
❌ خودم دکتر مهندس شدم...
❌ خودم به اینجا رسیدم...
❌ خودم... خودم... خودم...
و اینطوری خدا رو یادمون رفته...
☝️ خدا هم با هیچکس تعارف نداره،
در جواب قارون که میگفت خودم زحمت کشیدم، قرآن میگه:
📖 أَوَلَمْ یَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَکَ مِن قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَ أَکْثَرُ جَمْعًا (قصص/۷۸)
👈 آیا او نمیدانست که خداوند اقوامی را پیش از او هلاک کرده، که نیرومندتر و ثروتمندتر از او بودند؟!
خدا طوری تو زمین فرو بردش که درس عبرتی باشه برای آیندگان...
➖🔝🍂اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج🍂🔝➖
@amozeshtajvidhefzquran
#نشـرپـیامصـدقهجـاریهاست💯