(آيه ٧)
شأن نزول:
در حديثى از امام باقر عليه السّلام نقل شده كه: چند نفر از يهود به اتفاق «حىّ بن اخطب» و برادرش خدمت پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله آمدند و حروف مقطعۀ «الم» را دستاويز خود قرار داده گفتند: طبق حساب ابجد الف مساوى يك و لام مساوى ٣٠ و ميم مساوى ٤٠ مىباشد و به اين ترتيب خبر دادهاى كه، دوران بقاى امت تو بيش از هفتاد و يك سال نيست! . پيامبر صلّى اللّه عليه و آله براى جلوگيرى از سوء استفادۀ آنها فرمود: شما چرا تنها «الم» را محاسبه كردهايد مگر در قرآن «المص و الر» و ساير حروف مقطعه نيست، اگر اين حروف اشاره به مدت بقاء امت من باشد چرا همه را محاسبه نمىكنيد؟ ! (در صورتى كه منظور از اين حروف چيز ديگرى است) سپس آيۀ مورد بحث نازل شد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 262
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
تفسير:
محكم و متشابه در قرآن-در آيات پيشين سخن از نزول قرآن به عنوان يكى از دلايل آشكار نبوت پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله به ميان آمده بود، و در اين آيه يكى از ويژگيهاى قرآن و چگونگى بيان مطلب در اين كتاب بزرگ آسمانى آمده است، نخست مىفرمايد: «او كسى است كه اين كتاب را بر تو نازل كرد كه بخشى از آن آيات محكم (صريح و روشن) است كه اساس و شالودۀ اين كتاب است (و آيات پيچيدۀ ديگر را تفسير مىكند) و بخشى از آن متشابه است» آياتى كه به خاطر بالا بودن سطح مطلب يا جهات ديگر، در آغاز پيچيده بنظر مىرسد (هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ) . اين آيات متشابه محكى است براى آزمايش افراد كه عالمان راستين و فتنه گران لجوج را از هم جدا مىسازد، لذا به دنبال آن مىفرمايد: «اما كسانى كه در قلوبشان انحراف است پيروى از متشابهات مىكنند تا فتنه انگيزى كنند و تفسير (نادرستى بر طبق اميال خود) براى آن مىطلبند (تا مردم را گمراه سازند) در حالى كه تفسير آن را جز خدا و راسخان در علم نمىدانند» (فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَ الرّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ) . سپس مىافزايد: آنها هستند كه بر اثر درك صحيح معنى محكمات و متشابهات «مىگويند ما به همۀ آنها ايمان آوردهايم (چرا كه) همه از سوى پروردگار ما است» (يَقُولُونَ آمَنّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا) . آرى! «جز صاحبان فكر و خردمندان، متذكر نمىشوند» (وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاّ أُولُوا الْأَلْبابِ) . از آيۀ فوق چنين استفاده مىشود كه: آيات قرآن بر دو دسته هستند مفهوم قسمتى از آيات آن چنان روشن است كه جاى هيچ گونه انكار و توجيه و سوء استفاده در آن نيست، و آنها را «محكمات» گويند و قسمتى به خاطر بالا بودن سطح مطلب يا گفتگو در بارۀ عوالمى كه از دسترس ما بيرون است مانند عالم غيب، و جهان رستاخيز و صفات خدا، چنان هستند كه معنى نهايى و اسرار و كنه حقيقت آنها نياز به سرمايۀ خاص علمى دارد كه آنها را «متشابهات» گويند. افراد منحرف معمولا مىكوشند اين آيات را دستاويز قرار داده و تفسيرى بر خلاف حق براى آنها درست كنند، تا در ميان مردم، فتنه انگيزى نمايند، و آنها را از راه حق گمراه سازند، اما خداوند و راسخان در علم، اسرار اين آيات را مىدانند و براى مردم تشريح مىكنند. البته آنها كه از نظر علم و دانش در رديف اولند (همچون پيامبر و ائمه هدى) از همۀ اسرار آن آگاهند در حالى كه ديگران هر يك به اندازۀ دانش خود از آن چيزى مىفهمند، و همين حقيقت است كه مردم حتى دانشمندان را به دنبال معلمان الهى براى درك اسرار قرآن مىفرستد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 264
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه
بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید
و سپس وصل کنید به آیه ی قبل
مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_315
🌹 #آیه_7 #سوره_آل_عمران
#بخش1
🌸 هُوَ الَّذِى أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ ءَاياَتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتاَبِ وَ أُخَرُ مُتَشاَبِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِى قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشاَبَهَ مِنْهُ ابْتِغَآءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَآءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِى الْعِلْمِ يَقُولُونَ ءَاَمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّآ أُوْلُواْ الْأَلْباَبِ
🍀 ترجمه:او كسى است كه این كتاب قرآن را بر تو نازل كرد. بخشى از آن، آیات محكم (روشن و صریح) است كه اصل و اساس این كتاب را تشكیل مىدهد. و بخشى از آن، آیات متشابه است ، اما كسانی كه در دلهایشان انحراف است، به جهت ایجاد آشوب و نيز به جهت تأويل آیه به دلخواه خود، به سراغ آیاتى مىروند، كه متشابه است. در حالى كه تأويل این آیات را جز خداوند و راسخان در علم نمىدانند. آنان كه مىگویند: ما به آن ایمان آوردهایم همه ى آیات از طرف پروردگار ماست و جز خردمندان پند نگیرند.
🌺 هو الذی أنزل عليك الكتاب منه ءايات محكمات هن أم الكتاب و أخر متشابهات: او کسی است که کتاب را بر تو نازل کرد ، بخشی از آن ، آیات محکم است که اصل و اساس این کتاب را تشکیل می دهد و بخشی از آن ، آیات متشابه است.
🌷 #أنزل: نازل کرد
🌷 #الکتاب: منظور قرآن می باشد.
🌷 #منه: از آن
🌷 #ءايات_محكمات: آیات محکم ، محکمات جمع محکم منظور آیاتی است که معنی آنها روشن است.
🌷 #أم: اساس ، پایه
🌷 #أخر: بعضى ديگر ، بخشی دیگر
🌷 #متشابهات: جمع متشابه است ، یعنی آیاتی که از نظر فهم مردم منظور آنها روشن نیست و چند معنا دارند.
🔹 در این آیه منظور (از علیک:برتو) پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است که خداوند قرآن را بر ایشان نازل کرد. تمامی آیات قرآن محکم هستند یعنی روشن هستند. ولی وقتی به فکر شخص غیر معصوم مثل ما می رسد بخشی از آن روشن خواهند بود ولی بعضی از آیات لفظ ها و واژه هایی به کار رفته است که برای فرد غیر معصوم چند معنا دارد و به آن متشابه می گویند. البته این آیات فقط برای اشخاص غیر معصوم متشابه است. اما برای معصومین تمامی آیات روشن و محکم هستند. زیرا به حقیقت قرآن فقط کسی می تواند دست یابد که پاک و معصوم باشد. و انسان های دیگر هم به میزان پاکی و طهارتشان می توانند به حقیقت آیات دست یابند. پس تمام آیات قرآن محکم هستند ولی از نظر فهم مردم بعضی محکم و بعضی متشابه هستند.
✅ چرا در قرآن آیات متشابه به كار رفته است؟
1⃣ وجود آیات متشابه زمینه ى فكر و تدّبر در آیات است.
2⃣ موجب رجوع مردم به رهبران آسمانى مىشود.
3⃣ متشابهات وسیله آزمایش مردم است. گروهى كژاندیش، از لابلاى آنها به سراغ اهداف شوم خود مى روند و گروهى اندیشمند، به فرموده امام رضاعلیه السلام با مراجعه به محكمات (آیات محکم)، معناى صحیح آیات را كشف مى نمایند.
🌺 فأما الذين فى قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشابه منه ابتغآء الفتنة و ابتغآء تأويله : اما کسانی که در دلهایشان انحراف است ، به جهت ایجاد آشوب و نیز به جهت تأويل آیه به دلخواه خود به سراغ آیاتی می روند که متشابه است.
🌷 #زیغ: انحراف
🌷 #ابتغآء: طلب شديد
🌷 #الفتنة: آشوب
🌷 #تأویل:منظور از تأویل، اهداف و معارف و اسرار پشت پردهاى است كه بعد روشن مىشود.
🔹 اما انسان هايى كه دل های آنها دچار انحراف است به گونه ای بیان می کنند که مطابق میل و اهداف شوم آنها باشد و هدفشان ايجاد آشوب و گمراه کردن مردم می باشد.
🌺 و ما یعلم تأويله إلا الله و الراسخون فى العلم یقولون ءامنا به كل من عند ربنا و ما يذكر إلا أولوا الألباب: و تأويل اين آيات را جز خداوند و راسخان در علم نمى دانند. آنان که می گویند: ما به آن ایمان آورده ایم همه ی آیات از طرف پروردگارمان است و جز خردمندان پند نگیرند.
🌷 #راسخون_في_العلم: جمع راسخ است یعنی ثبات ، به کسانی که در علم ثابت باشند و شکی عارضشان نشود راسخون في العلم می گویند.
🌷 #یذکر: پند بگیرند
🌷 #اولوا_الألباب:خردمندان
🔹 منظور از الراسخون فى العلم چهارده معصوم همان اهل بیت علیهم السلام می باشند که تأويل و حقيقت آيات قرآن را مى دانند.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
03.Ale.imran.007.mp3
10.87M
هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿٧﴾
اوست که این کتاب را بر تو نازل کرد که بخشی از آن کتاب، آیات محکم است [که دارای کلماتی صریح و مفاهیمی روشن است] آنها اصل و اساس کتاب اند، و بخشی دیگر آیات متشابه است [که کلماتش غیر صریح و معانی اش مختلف و گوناگون است و جز به وسیله آیات محکم و روایات استوار تفسیر نمی شود] ولی کسانی که در قلوبشان انحراف [از هدایت الهی] است برای فتنه انگیزی و طلب تفسیرِ [نادرست و به تردید انداختن مردم و گمراه کردن آنان] از آیات متشابهش پیروی می کنند، و حال آنکه تفسیر واقعی و حقیقی آنها را جز خدا نمی داند. و استواران در دانش [و چیره دستان در بینش] می گویند: ما به آن ایمان آوردیم، همه [چه محکم، چه متشابه] از سوی پروردگار ماست. و [این حقیقت را] جز صاحبان خرد متذکّر نمی شوند. (۷
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_ال_عمران
#آیه7
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#نکته_های_حفظ
#نکته_های_طلایی
✅ استراحت در میان حفظ :
🔸 هرگز به ذهن نباید فشار وارد کرد، توصیه میکنم بعد از ۳۰ دقیقه یا ۴۵ دقیقه یا حداکثر ۶۰ دقیقه تمرین پیوسته حفظی و حافظه ای به ذهن حتما استراحت بدید، دقت نمایید حتما حتی اگر ذهن شما احساس میکنید خسته نشده است، استراحت باعث می شود برای پارت بعدی تمرین دقت بیشتر و تمرکز بهتری داشته باشید.
🔹 برخی از حفاظ از علاقه شدید به حفظ قرآن دارند، فراموش میکنند که این کار شبیه یک ورزشی است که مابین آن، تنفس، تغذیه و استراحت فنی نیاز است، و اگر این کار انجام نشود عملا در بعدازظهر انرژی کم خواهیم داشت.
🌺
🍃🌺
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#نکته_های_طلایی
#نکته_های_حفظ
در حفظ قرآن، «#شرط_اول قدم آن است كه مجنون باشی».
🔸 پس شرط اول در حفظ قرآنْ «عشقِ» به این كار و عاشق آن بودن است و شما عشق به حفظ قرآن را می توانید از راههای ذیل، در خود، ایجاد یا تقویت كنید:
۱👈 توجه به ارزش و اهمیت خود قرآن؛
۲👈 توجه به مسئولیت خود در برابر یادگیری، یادسپاری، به كارگیری و یاددهی قرآن؛
۳👈 توجه به ارزش و اهمیت حفظ قرآن؛
۴👈 توجه به آثار و فواید حفظ قرآن؛
۵👈 توجه به اهداف حفظ قرآن.
#حفظ_قرآن_در_کلام_معصومین
🔷فضیلت حفظ قرآن
⚪️رضای الهی
💠 قال رسول الله (ص) :
➖إنَّ اللهَ تَعالَي لَيَغْضِبُ فَتُسَلِّمُ الملائِكَةُ لِغَضَبِهِ
➖ فَإذا نَظَرَ إلي حَمَلَةِ القُرآنِ تَمْلَأُ رِضاً.
🔸همانا خداوند متعال خشمگين ميشود و ملائكه تسليم خشم او ميگردند.
🔸 پس هنگامي كه حافظان قرآن را مينگرد سرشار از رضايت ميشود.
📙.كنز العمال/ج1/حديث 2484
🔹⚡️🔹⚡️🔹
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈