┈•✿꧁༼﷽༽꧂✿•┈
#آموزش_تجوید
#درس_نهم
#مواضع_پنجگانه_دستگاه_تکلم
✳️ این باب از مهم ترین ابواب و مباحث تجویدی است و قاری قرآن به فراگیری آن نیازی مبرم دارد .
چرا که شناخت و رعایت مخارج حروف ، اسا
س عمل به سایر قواعد تجویدی است .
✳️ در این مبحث ، از «جایگاه تولید» و خروج هر حرف در دستگاه تکلم بحث می شود
و در پایان ، قاری به محل تولید هر حرف و اندام های تولید کننده ی آن آگاهی می یابند .
مخرج حرف
💢 تعریف : مخرج حرف یعنی «محل خروج» ؛ و در تجوید عبارتست از :
«محل خروج حرف – جایگاه تولید حرف»
✳️ هوای خارج شده از ریه ها ، پس از عبور از حنجره ، اعم از اینکه تار های صوتی را مرتعش می سازد یا نه ، در یکی از قسمت عای دستگاه تکلم محدود شده و بدین ترتیب «حرف» ایجاد می گردد .
✳️ محل مزبور را که هوا در آن به «حرف» تبدیل می شود ،
«مخرج حرف» نامند . مانند محل تلاقی زبان بزرگ و زبان کوچک که از آن ، «ق» «ک» تولید می شود و یا محل تلاقی دو لب که از آن «ب» تولید می گردد.
✳️باید دانست که محدوده ی تولید «حرف» در انسان ، به 5 موضع اصلی تقسیم می شود که در این مواضع پنجگانه ، مخارج حروف قرار دارد .
این مواضع عبارتند از :
1- جوف 2- حلق 3- لِسان 4- شَفَتَین 5- خَیشوم
1- موضع جوف
❇️«جَوف» در لغت به معنای «درون – میان – بطن» آمده است . «اَجوَف» یعنی «میان تهی» .
✳️ در اصطلاح تجوید ، به«حجم و فضای خالی دستگاه تکلم» گفته می شود .
✳️ این موضع در واقع یک مخرج بیشتر ندارد . به عبارت دیگر ، خودش ، «مخرج اول» دستگاه تکلم محسوب می شود .
💯💯💯💯💯💯💯💯💯💯
💢مخرج اول : محل خروج «حروف مد»⤵️
💢این حروف بدون تکیه به قسمت معینی از دستگاه تکلم ، در فضای دهان تولید و خارج می شوند .
«حروف مد» عبارتند از : الف مدی ، واو مدی ، یاء مدی
این سه حرف در کلمات «اتُونی» ، «اوُذینا» و «اوُتینا» جمع آمده اند .
الف مدی : صدائی است که از کشیده شدن «فتحه» حاصل می شود .
✳️هنگام تلفظ الف مدی ، تنه زبان به پایین و کمی عقب متمایل می شود و آرواره ی زیرین ، با کمی پایین آمدن به باز شدن دهان کمک می کند و با کشش صوت ، الف مدی تولید می شود . اگر این حالت از لحاظ زمانی به نصف کاهش پیدا کند ، «فتحه» تولید می گردد.
✳️لذا در زبان عرب ، هیچ تفاوتی در تلفظ «فتحه» و «الف مدی» نیست مگر از لحاظ «زمان» کشش صوت .
✳️تفاوت حالت ترقیق الف مدی (رقیق و نازک شدن صدای الف) با حالت تفخیم آن (پر حجمی و صدای درشت الف) در این است که سطح زبان در حالت ترقیق نسبت به تفخیم آن از سقف فاصله کمتری دارد ؛ و در الف مفخّم ، به کف دهان نزدیک تر می شود . ملاحظه می گردد که این صدا به مخرج حرف خاصی ، تکیه و تمایل ویژه ندارد که بتوان آن حرف را مادر الف مدی دانست و لذا الف مدی ، مطلقاً جوفی است .
💯💯💯💯💯💯💯💯💯💯
واو مدی : عبارتست از «واو ساکنه ی ماقبل ، مضموم»⤵️
✳️ هنگام تلفظ واو مدی ، جلوی زبان به پایین و عقب زبان ، به سوی کام بالا متمایل می شود . البته تا حدی که عبور هوا از میان زبان و کام بالا هیچ سایشی ایجاد نکند .
✳️اگر این حالت از لحاظ زمانی به نصف کاهش پیدا کند ، «ضمه» تولید می شود . پس :
✳️در زبان عرب ، هیچ تفاوتی بین «ضمه» و «واو مدی» نیست مگر از لحاظ زمان کشش صوت .
💯💯💯💯💯💯💯💯💯💯
یاءمدی : عبارتست از «یاء ساکنه ی ماقبل ، مکسور» .⤵️
✳️هنگام تلفظ یاء مدی ، تنه زبان به جلو و بالا و عقب زبان به پایین میل می کند . در این حالت ، تنه زبان، کمترین فاصله را با سقف دهان دارد اما نه به حدی که هوای خروجی از میان آنها ، دچار سایش گردد . اگر این حالت از لحاظ زمانی به نصف کاهش یابد ، صدای «کسره» تولید می شود. پس:
✳️در زبان عرب ، هیچ تفاوتی بین «کسره» و «یاءمدی» نیست مگر از لحاظ زمان کشش صوت .
✳️ملاحظه می شود هر سه حرف مد در تلفظ خود ، از ایجاد سایش جریان هوا ، خودداری می کنند و ار آنجا که در مسیر خروج خود با هیچ عضوی ، اصطکاک ندارند ، به حروف «جوفیه» و نیز «هوائیه» مشهورند .
📚 حلیة القرآن (2) صفحه ۵۶ و ۵۷ و ۵۸
📗استاد موسوی بلده
┄┅═✼✿✵✿✵✿✼═┅┄
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
💠 شکل زبان در حروف مدی . . .🤔
👆به شکل زبان دراین تصویرنگاه کنید
💎در الف مدی ، زبان به حالت کشیده ، در فک پایین قرار گرفته است است و نوک زبان نزدیک دندان های پیشین پایین قرار دارد .
💎در واو مدی نیز نوک زبان در همان حالت قرار دارد و انتهای زبان به طرف بالا تمایل دارد ، ولی کام گوشتی را لمس نمی کند و گذرگاه تنگ و باریکی باقی می ماندکه صدا از آنجا عبور می کند .
💎در یای مدی نیز نوک زبان همچنان نزدیک دندان های پیشین پایین قرار دارد و وسط زبان بالا می آید .
❗️عدم رعایت نکات بیان شده سبب خارج شدن صدا از خیشوم می شود ؛ در حالی که خیشوم فقط و فقط محل خروج و عبور و مرور دو حرف (نون و میم ) و خانواده ی محترمشان ( ادغام با غنه ، اخفاء ، اخفای شفوی و اقلاب ) می باشد .
#درس_نهم
#موضع_جوف
#مخرج_اول
📌 محل خروج حروف مدی
📚حلیة القرآن(2) ص ۵۷ و ۵۸
📝 استاد موسوی بلده
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
💠 تذکر . . .
📌هنگام تلفظ واو مدی ( وُ ) باید لبها غنچه شوند و بین دو لب شکافی باشد تا صدا از آن خارج شود . شکل لب ها مانند حالت سوت و فوت کردن می باشد
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#ختم_روزانه_یک_صفحه_قرآن_کریم
صفحه ۲۲۷
جزء دوازدهم، سوره هود آیات ۴۶ تا ۵۳
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran
Mnshavy(227).MP3_89542.mp3
1.3M
#ختم_روزانه_یک_صفحه_قرآن_کریم
🎤 قاری
#استاد_محمد_صدیق_منشاوی
صوت صفحه ۲۲۷
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran
این قاری برجسته کشور مصر در سال ۱۹۷۵ در آزمون ورودی رادیو قرآن مصر شرکت کرد و با موفقیت کامل توانست جواز حضور و تلاوت در رادیو قرآن این کشور را کسب کند و بدین وسیله شهرت استاد و همچنین صدای دل نواز او در سراسر جهان طنین انداز شد.
استاد شعبان عبدالعزیز صیاد در بزرگترین و مشهورترین مساجد کشور مصر به تلاوت پرداخته که از جمله آن ها می توان به مسجد الحسین (ع) و مسجد حضرت زینب (س) اشاره کرد، صدای این قاری برجسته مصری چنان زیبا بود که هنگام تلاوت وی جمع کثیری حتی در هوای سرد گردهم می آمدند تا آوی وحی را با ترنم نغمات ملکوتی این استاد گوش کنند.
این قاری مصری به جمهوری اسلامی ایران نیز برای تلاوت قرآن سفر کرد و عاشقان و تشنگان کلام وحی الهی را با صدای زیبای خود سیراب کرد، وی مشوقان اصلی خود برای تلاوت خود را استاد «مصطفی اسماعیل»، «ابوالعینین شعیشع» و «محمود علی البناء» می داند.
استاد صیاد علاوه بر ایران به کشورهای مختلف جهان برای تلاوت قرآن کریم مسافرت کرد که از جمله آن ها می توان به کشورهای کویت، امارات، اردن، سوریه، عراق، اندونزی، انگلستان، فرانسه و آمریکا اشاره کرد.
تلاوت های این قاری برجسته مصری همراه با حزن و سوزی خاص همراه است که تا اعماق دل ها رسوخ کرده و قلب ها را جلا می دهد،استاد شعبان عبدالعزیز صیاد سرانجام در سال ۱۹۹۸ در سن ۵۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار معبود شتافت.
روحش شاد یادش گرامی باد.
...................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#تلاوت_قرآن
#استاد_شعبان_عبدالعزیز_صیاد
📖 سوره مبارکه اسراء
( آیات ۱۰۵ تا ۱۰۹)
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅┄
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
با عضویت در این کانال به سادگی و رایگان حافظ و یا قاری قرآن کریم شوید و از اساتید قرآنی در آموزش دروس قرآنی بهرمند گردید. 😊😊😊
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_آل_عمران
آیه ی 71
#نغمه_رست
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
003071.mp3
210.4K
يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٧١﴾
ای اهل کتاب! چرا در حالی که [به حقایق و واقعیات] آگاهید، حق را به باطل مُشتبه می کنید، و حق را پنهان می دارید [تا مردم گمراه بمانند؟!] (۷۱)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٧١﴾
ای اهل کتاب! چرا در حالی که [به حقایق و واقعیات] آگاهید، حق را به باطل مُشتبه می کنید، و حق را پنهان می دارید [تا مردم گمراه بمانند؟!] (۷۱)
يَا أَهْلَ الْكِتَابِ = اى اهل كتاب
لِمَ تَلْبِسُونَ = براى چه ( چرا ) می پوشانید
الْحَقَّ = حق را
بِالْبَاطِلِ = به باطل
وَتَكْتُمُونَ = و پنهان می دارید
الْحَقَّ = حق را
وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ = و شما می دانید
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٧١) -در اين آيه بار ديگر آنها را مخاطب ساخته مىگويد: «اى اهل كتاب! چرا حق را با باطل مىآميزيد و مشتبه مىكنيد (تا مردم را به گمراهى بكشانيد و خودتان نيز گمراه شويد) و چرا حق را پنهان مىداريد در حالى كه مىدانيد» ! (يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 294
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه
بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید
و سپس وصل کنید به آیه ی قبل
مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_365
🌹 #آیات_70_71 #سوره_آل_عمران
🌸 ياَأَهْلَ الْكِتاَبِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآياَتِ اللَّهِ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ(70) یا أهل الكتاب لم تلبسون الحق بالباطل و تکتمون الحق و أنتم تعلمون (71)
🍀 ترجمه: اى اهل كتاب چرا به آیات خداوند کافر می شوید، در حالى كه خود نسبت به آن شهادت می دهید. (70) اى اهل کتاب چرا حق را به باطل می پوشانید و حق را کتمان می کنید و در حالی که خود آگاهید.
🌷 #تکفرون: کفر می ورزید
🌷 #آیات: نشانه ها
🌷 #أنتم: شما
🌷 #تشهدون: شهادت می دهید.
🌷 #تلبسون: می پوشانید ،مشتبه می سازید، در اصل از لبس به معناى پوشاندن است چون حق را به وسیله باطل می پوشانند به آن تلبسون می گویند.
🌷 #تکتمون: کتمان می کنید
🌷 #تعلمون: می دانید
🌸 #یهود نشانه های پیامبر اسلام را در کتاب تورات خوانده اند و نصارا هم نشانه های پیامبر اسلام را در کتاب انجیل خوانده بودند و هم یهود و هم نصارا نسبت به آن آگاهی داشتند ولى به خاطر حفظ موقعیّت اجتماعى و منافع مادّى، همهى آن نشانه هاى الهى را نادیده گرفتند و در کتاب های خود دچار تحریف شدند آیه 70 سوره آل عمران خطاب به آنها می فرماید: یا أهل الكتاب لم تکفرون بآیات الله و أنتم تشهدون: اى اهل کتاب چرا به آیات خداوند کافر می شوند، در حالی که خود نسبت به آن شهادت می دهید.
🌸 در آیه 71 سوره آل عمران بار دیگر آنها را مخاطب ساخته و می فرماید: یا أهل الکتاب لم تلبسون الحق بالباطل و تکتمون الحق و أنتم تعلمون: اى اهل کتاب! چرا حق را به باطل می پوشانید و حق را کتمان می کنید و در حالی که خود آگاهید. منظور از پوشاندن حق بوسیله باطل یعنی کاری می کنند که سبب شبهات شود و حق مشتبه شود امام صادق علیه السلام درباره 《و انتم تعلمون》 فرمودند: یعنی #اهل_کتاب به صفات ذکر شده برای پیامبر اسلام در کتابشان آگاهند ولی آن را کتمان می کنند.
🔹 پیام های آیه70و71سوره آل عمران
✅ سؤال پرسیدن، بهترین راه #دعوت است.
✅ دانستن تنها كفایت نمى كند، پذیرفتن نیز لازم است.
✅ مشتبه کردن #حق و کتمان حق، دو عامل دشمن برای ایجاد انحراف در بین مؤمنان است.
✅ #كتمان_حق، حرام و اظهار آن واجب است.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈