eitaa logo
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
6.2هزار دنبال‌کننده
19.9هزار عکس
7.2هزار ویدیو
419 فایل
✨﷽✨ 📖 رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : ✨حاملان وحافظان قرآن مشمول رحمت خاص خداوند هستند.✨ 📣ادمین و پشتیبانی کانال آموزش حفظ قرآن↩️ @meftah68 گروه حفظ ترتیبی https://eitaa.com/joinchat/3090940015C72c3166202
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 آیات نور 🌷 آیه مبارکه امروز: « وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَة وای بر هر عیب جوی مسخره کننده ای » *سوره مبارکه همزه، آیه ۱* شأن نزول: جمعى از مفسران چنین گفته اند: آیات این سوره، درباره ولید بن مغیره نازل شده است، که در پشت سر پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) غیبت مى کرد، و در پیش رو طعن و استهزاء مى نمود. بعضى دیگر، آن را درباره افراد دیگرى از سران شرک و دشمنان کینه توز و سرشناس اسلام مانند: اخنس بن شریق ، امیة بن خلف و عاص بن وائل دانسته اند. ولى، چنانچه این شأن نزول ها را بپذیریم، باز عمومیت مفهوم آیات شکسته نمى شود، بلکه شامل تمام کسانى است که داراى این صفاتند. * * * تفسیر: واى بر عیبجویان و غیبت کنندگان! این سوره، با تهدیدى کوبنده آغاز مى شود، مى فرماید: واى بر هر عیبجوىِ مسخره کننده اى ! (وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَة لُمَزَة). آنها که با نیش زبان و حرکات دست و چشم و ابرو در پشت سر و پیش رو، دیگران را استهزاء کرده، یا عیبجوئى و غیبت مى کنند، یا آنها را هدف تیرهاى طعن و تهمت قرار مى دهند. هُمَزَة و لُمَزَة هر دو صیغه مبالغه است،(۱) اولى از ماده همز در اصل به معنى شکستن است و از آنجا که افراد عیبجو و غیبت کننده شخصیت دیگران را درهم مى شکنند، به آنها همزة اطلاق شده. و لُمَزَة از ماده لمز (بر وزن رمز) در اصل، به معنى غیبت کردن و عیبجوئى نمودن است. در این که: آیا این دو واژه به یک معنى است، و اشاره به غیبت کنندگان و عیبجویان مى کند؟ یا در میان این دو فرقى است؟ مفسران احتمالات زیادى داده اند: بعضى آنها را به یک معنى گرفته اند، و بنابراین، ذکر این دو با هم براى تأکید است. ولى، بعضى گفته اند: همزه به معنى غیبت کننده و لمزه به معنى عیبجو است. بعضى دیگر، همزه را به معنى کسانى که با اشارت دست و سر عیبجوئى مى کنند و لمزه را به معنى کسانى که با زبان این کار را انجام مى دهند، دانسته اند. بعضى اولى را اشاره به عیبجوئى روبرو، و دومى را به عیبجوئى پشت سر مى دانند. در سخنى از ابن عباس آمده است: هُمُ الْمَشّائُونَ بِالنَّمِیمَةِ، الْمُفَرِّقُونَ بَیْنَ الأَحِبَّةِ، الْنّاعِتُونَ لِلْنّاسِ بِالْعَیْبِ: آنها کسانى هستند که سخن چینى مى کنند، میان دوستان جدائى مى افکنند، و مردم را با عیوب توصیف مى کنند .(۲) گویا ابن عباس این سخن را از حدیثى که از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده است استفاده کرده، آنجا که فرمود: أَ لا أُنَبِّئُکُمْ بِشِرارِکُمْ؟ قالُوا: بَلى یا رَسُولَ اللّهِ(صلى الله علیه وآله)، قالَ: الْمَشّائُونَ بِالنَّمِیمَةِ، الْمُفَرِّقُونَ بَیْنَ الأَحِبَّةِ، الْباغُونَ لِلْبُرَآءِ الْمَعایِبَ: آیا شما را از شریرترین افراد خبر دهم؟ گفتند: آرى اى رسول خدا! فرمود: آنها که بسیار سخن چینى مى کنند، در میان دوستان جدائى مى افکنند، و براى افراد پاک و بى گناه در جستجوى عیوبند .(۳) ولى از مجموع کلمات ارباب لغت استفاده مى شود که: این دو واژه به یک معنى است، و مفهوم وسیعى دارد که هر گونه عیبجوئى و غیبت و طعن و استهزاء به وسیله زبان و علائم و اشارات و سخن چینى و بدگوئى را شامل مى شود. به هر حال، تعبیر به وَیْل تهدید شدیدى است نسبت به این گروه، و اصولاً آیات قرآن، موضعگیرى سختى در برابر این گونه افراد نموده، و تعبیراتى دارد که درباره هیچ گناهى مانند آن دیده نمى شود، مثلاً بعد از آن که منافقان کوردل را به خاطرِ سخریه مؤمنان به عذاب الیم تهدید مى کند، مى فرماید: اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعینَ مَرَّةً فَلَنْ یَغْفِرَ اللّه لَهُمْ: چه براى آنها استغفار کنى و چه نکنى، حتى اگر هفتاد بار براى آنها استغفار کنى خداوند آنها را هرگز نمى بخشد .(۴) شبیه همین معنى، درباره منافقانى که پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) را استهزا مى کردند در سوره منافقون ، آیه ۵ آمده است. اصولاً، آبرو و حیثیت اشخاص از نظر اسلام بسیار محترم است، و هر کارى که موجب تحقیر مردم گردد، گناه بزرگى است، در حدیثى از پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله)آمده است: أَذَلُّ النّاسِ مَنْ أَهانَ النّاسَ: ذلیل ترین مردم کسى است که به مردم توهین کند !.(۵) پی نوشت: ۱) صیغه مبالغه دارای این اوزان نیز میباشد ۲) تفسیر فخر رازی، ج۳۲ ۳) اصول کافی‌، ج۲، ص۳۶۹ ۴) سوره توبه آیه ۸۰ ۵) بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۴۲ منبع: تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
✨جز۲ سوره بقره ✨ فَإِذَا قَضَيْتُمْ مَنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا ۗ فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاق؛ٍ ۲۰۰ 🌷✍ پس هنگامی که مناسک [حجّتان] را انجام دادید، پس خدا را آن گونه که پدرانتان را یاد می کنید یا بهتر و بیشتر از آن یاد کنید. پس گروهی از مردم [کوتاه فکر] می گویند: پروردگارا! به ما در دنیا [کالای زندگی] عطا کن. و آنان را در آخرت هیچ بهره ای نیست. در حدیثی از امام باقر علیه السّلام می‌خوانیم که: در ایام جاهلیت هنگامی که از مراسم حجّ فارغ می‌شدند در آنجا اجتماع می‌کردند و افتخارات نیاکان خود را بر می‌شمردند (و افتخارات موهومی برای خود بر می‌شمردند) آیه نازل شد و به آنها دستور داد که به جای این کار (نادرست) ذکر خدا گویند و از نعمتهای بی‌دریغ خداوند و مواهب او یاد کنند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
⚜ سه عمل که بعد از انجام آن‌ها، دیگر کاری به کار انسان ندارد! 🌿 وجود مقدّس حضرت امام جعفر صادق(ع) فرمودند: ابلیس لعنت الله می‌گوید: من سه کار انجام می‌دهم که اگر او بعد از آن، اعمال زیادی هم انجام دهد، تا دلش می‌خواهد نماز بخواند و عبادت کند، بلند شود نماز شب بخواند، مسجد و هیئت برود و ...، دیگر برای من مهم نیست. چون می‌دانم که اعمالش، مقبول نیست. 🌿 حال، آن سه عمل چیست؟ 1⃣ «إِذَا اسْتَکْثَرَ عَمَلَهُ»، او را به کثرت عمل گرفتار می‌کنم. (یعنی عمل خودش را بزرگ و زیاد می‌بیند.) 2⃣ «وَ نَسِیَ ذَنْبَهُ»، کاری می‌کنم که گناهش را فراموش کند. 3⃣ «وَ دَخَلَهُ الْعُجْبُ»، او را داخل در عُجب می‌کنم. 🎤 درس اخلاق آیت الله روح الله قرهی، خبرگزاری مهر @amozeshtajvidhefzquran
💥امام جعفرصادق(علیه‌السلام): اگر کسی بخواهد شود باید که درآمدش حلال و طَیِّب باشد و از و مظالم عباد چیزی به گردنش نباشد. 📚منبع: بحار، ج ٩٣، ص ٣٢١ ═┅───✷❉✶───┅═ @amozeshtajvidhefzquran
⚘﷽⚘ اشک‌هایم بی‌صداست اما اشک‌های آسمان وقتی به شیشه‌ی اتاقم می‌خورد غوغایی به پا می‌کند... می‌خواهد بگوید که تنها نیستم گویی صدای باران از همین اشک‌های بی‌صدا نشأت گرفته اشک‌هایی که در نبودت شب و روز سرازیر می‌شود ... آقاجان تا یادت میکنم، باران می بارد؛ نمی‌دانستم لمس خیالت هم وضو می‌خواهد.... #شبت_بخیرهمه_داروندارم مهدی جان @amozeshtajvidhefzquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تصویری/ 🔻️ #درس_چهارم مباحث مطرح شده: 🔸مخرج حرف «غین» #مخارج_حروف #مخرج_حرف_غین 👤توسط استاد #مهدی_علم_خواه #تجوید #تجوید_تصویری 🔻 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
11.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تصویری/ 🔻️ #تمرین_درس_چهارم مباحث مطرح شده: 🔸مثال های حرف «غین» #مخارج_حروف #مخرج_حرف_غین 👤توسط استاد #مهدی_علم_خواه #تجوید #تجوید_تصویری 🔻 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا