eitaa logo
134 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
2.5هزار ویدیو
29 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ahmad
علی غلامی استاد دانشگاه امام صادق در پاسخ به گزاره‌ای با مضمون «دین و حجاب باعث شده کشورها عقب‌مانده بشوند؟»، اظهارات جالبی را به زبان آورد که مورد توجه کاربران در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است👆👆👆
هدایت شده از م مشتاق
از کشف حجاب سودت ای بانو چیست؟ آن کس که شود راضی از این کارت کیست؟ از دشمنی خدا چه می خواهی تو؟ اینگونه جهنمی شوی لطفا ایست! با نعمت زیبایی خود ، بد تو مکن در معصیت و گناه نه ، سودی نیست! "عاصی" 🔥🔥🔥
هدایت شده از .sama
هدایت شده از م مشتاق
﷽؛ 📸 دختر 9 ساله ای که شد که در بیمارستان بستری است در برگه جلوی در ورودی نوشته است : " آقایان محترم لطفا قبل از ورود بگویید چون باید سر کنم . من امانت‌دار سلام‌الله‌علیها هستم ".
هدایت شده از M.t
📍کلید مبارزه با بدحجابی آیت‌الله میرباقری: 🔹اقامۀ مُنکَر بدتر از اشاعۀ مُنکَر و ارتکاب مُنکَر است. یک‌‌عدّه‌ای فرهنگ مردم را عوض می‌کنند تا مُنکَر به معروف تبدیل می‌شود. در نتيجه، این آدمی که تا دیروز از گناه بدش می‌آمد حالا خوشش می‌آید! این آدمی که تا دیروز به نظرش می‌آمد که باید باعفّت باشد امروز به نظرش می‌آید که اصلاً حجاب چیست؟! 🔹در اقامۀ بدحجابی، بستری درست می‌کنند که حجاب می‌شود ضدّارزش. و بی‌عفّتی می‌شود ارزش. لذا آن‌کسی که با هفت‌قلم آرایش و بدحجاب می‌کند بيرون می‌آید احساس عزّت و شرافت می‌کند! و در مقابل، آن کسی که می‌خواهد باحجاب باشد، احساس حقارت می‌کند. 🔹بر این اساس، وقتی بی‌حجابی به معروف تبدیل شده باشد، نهی از بی‌حجابی، نهی از معروف قلمداد خواهد شد! 🔹در جامعه‌ای که «معروف بشود مُنکَر و مُنکَر بشود معروف»،  دیگر اصلاً نمی‌شود نهی از منکر کنی! در نهی از مُنکَر، انسان اول باید مُنکَر را مُنکَر کند و بعد، از آن نهی کند. مُنکَری که در نگاه جامعه معروف است، چطوری می‌توانی از آن نهی کنی؟! چون به نظر آنها، داری منع از معروف می‌کنی! 🔹راه اصلیِ مبارزه با بدحجابی این است: شما اول باید آن پرچمدارانی که دارند اقامۀ بدحجابی می‌کنند را بزنید و جلوی اقامه را بگیرید، به‌طوری که مُنکَر بشود مُنکَر. و معروف هم بشود معروف. آن‌وقت می‌توانید بگویید اگر یک کسی گناه کرد، او را نهی کنید. ولی وقتی مُنکَر شد معروف، بی‌حجابی هم می‌شود عرف، می‌شود خوبی، اسمش هم می‌شود آزادی!
یک معتاد سالی صدها نفر را معتاد میکند یک مسجدی چند نفر را نماز خوان میکند؟
خانم کشف حجاب کرده را باید تذکر داد،بهانه رفع تذکر نداریم بهانه اینکه خیلی زیاد میشن نداریم. روزی ده تا تذکر باید داد یا روزی ده نفر به تذکر دهنده اضافه کنید.که این بهتر است.
مومن مومن نمیشود مگر اینکه هر کس ببیند را ز خود بهتر ببیند.
هر محجبه ای از کنار گناه ساکت رد میشود ،باید علاج شود.
شل حجاب ها تودهنی زدند.به ضد انقلاب که کشف حجاب نکردندکه صدای ضد انقلاب نشدند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر دنبال درمان کشف‌حجاب‌های برنامه‌ریزی شده هستید، برخورد با دانه درشت‌ها را در اولویت قرار دهید... 👌
‼️‏این زنهای بی حیا رو دیدید کشف حجاب می‌کنند؟ با چه افتخاری قدم برمیدارند؟ انگار دانشمند هسته ای هستند!‼️ ✅️کاش میدانستند از زمان برده داری تا همین صد سال قبل، فقط خانوم های آزاد حجاب داشتند وحجاب برای کنیز ممنوع بود چون به عنوان وسیله و ابزار شهوترانی مردان بودند و جایگاه اجتماعی نداشتند ✅️در تاریخ آمده که عده ای از کنیزان و زنان اسیر، خواسته بودند حجاب داشته باشند، پادشاه وقت اجازه نداد و گفت: حجاب فقط برای زنان باشخصیت است... ✅️از ابتدای تاریخ، حجاب نماد عزت بوده و بی حجابی نماد ذلت، نه افتخار ═✧❁🌷یازهرا🌷❁✧┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 فقط شش درصد بی حجاب! ♦️ شاید تعجب کنید اما مهمترین دلیل خشونت فیزیکی و کلامی براندازان آشوبگر و حامیان آنها در رسانه‌های معاند، شکستی است که در این دو ماه در جامعه خورده‌اند! بله تعداد کشف حجاب‌ها در این روزها نسبت به پنجاه روز گذشته، کمی بیشتر شده و محسوس است اما وقتی این تعداد را در نسبت با افراد شل حجابی که دشمنان عفت و حیا و حجاب به زعم خود فکر می‌کردند، در صورت ایجاد اغتشاش به بهانه حجاب، اینها کشف حجاب خواهند کرد، به این نتیجه می‌رسیم که اکثریت جامعه به قانون حجاب احترام می‌گذارند و با حامیان کشف حجاب همراه نیستند. این فیلم که پایش میدانی در این باره انجام داده، کار جالبی است برای نشان دادن این واقعیت. مطابق این پایش میدانی فقط ۶ درصد کشف حجاب کرده‌اند.
📍آمار «کشف حجاب» بعد از ماه رمضان نزولی شده 🔸 در شهرهای کوچک چنین پدیده ای نداریم 🔺عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: 🔹کشف حجاب بعد از اغتشاشات سال گذشته یک سیر صعودی پیدا کرد. 🔹مثلا در تهران از ۶ درصد به ۱۲ درصد رسید. اما در شهرستان‌ها خیلی کمتر بود. 🔹او در پاسخ به سوال «یعنی در تهران دو برابر شده است؟» گفت: 🔹تقریبا؛ اما بعد از آن تا ماه رمضان که شاید فضای معنوی این ماه، سیر صعودی را کاهش داد یک مدتی توقف داشت. 🔹الان آمارها نشان می‌دهد که حتی در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و دانشگاه‌های دیگر سیر نزولی پیدا کرده است. 🔹این نشان می‌دهد که اغتشاشات سال گذشته، در بخشی از این آمار تاثیرگذار بوده است اما برکت معنویت ماه مبارک رمضان خیلی تاثیر داشت که دوباره کاهش پیدا کرد.
لَيْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شَيْءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ
هیچ‌گونه اختیاری (در باره عفو کافران، یا مؤمنان فراری از جنگ،) برای تو نیست؛ مگر اینکه (خدا) بخواهد آنها را ببخشد، یا مجازات کند؛ زیرا آنها ستمگرند. آل عمران - 128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ فقط شش درصد بی حجاب! 🔰 شاید تعجب کنید اما مهمترین دلیل خشونت فیزیکی و کلامی براندازان آشوبگر و حامیان آنها در رسانه‌های معاند، شکستی است که در این دو ماه در جامعه خورده‌اند! بله تعداد کشف حجاب‌ها در این روزها نسبت به پنجاه روز گذشته، کمی بیشتر شده و محسوس است اما وقتی این تعداد را در نسبت با افراد شل حجابی که دشمنان عفت و حیا و حجاب به زعم خود فکر می‌کردند، در صورت ایجاد اغتشاش به بهانه حجاب، اینها کشف حجاب خواهند کرد، به این نتیجه می‌رسیم که اکثریت جامعه به قانون حجاب احترام می‌گذارند و با حامیان کشف حجاب همراه نیستند. این فیلم که پایش میدانی در این باره انجام داده، کار جالبی است برای نشان دادن این واقعیت. مطابق این پایش میدانی فقط ۶ درصد کشف حجاب کرده‌اند. 🆔ناصرکاوه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ فقط شش درصد بی حجاب! 🔰 شاید تعجب کنید اما مهمترین دلیل خشونت فیزیکی و کلامی براندازان آشوبگر و حامیان آنها در رسانه‌های معاند، شکستی است که در این دو ماه در جامعه خورده‌اند! بله تعداد کشف حجاب‌ها در این روزها نسبت به پنجاه روز گذشته، کمی بیشتر شده و محسوس است اما وقتی این تعداد را در نسبت با افراد شل حجابی که دشمنان عفت و حیا و حجاب به زعم خود فکر می‌کردند، در صورت ایجاد اغتشاش به بهانه حجاب، اینها کشف حجاب خواهند کرد، به این نتیجه می‌رسیم که اکثریت جامعه به قانون حجاب احترام می‌گذارند و با حامیان کشف حجاب همراه نیستند. این فیلم که پایش میدانی در این باره انجام داده، کار جالبی است برای نشان دادن این واقعیت. مطابق این پایش میدانی فقط ۶ درصد کشف حجاب کرده‌اند. 🆔ناصرکاوه
💠 یک بام و دو هوای صدا و سیما در مسئله «کرونا» و «حجاب» 😷 در قضیه کرونا تمام قد وارد مسئله شد و سخت ترین تصمیمات و شدیدترین محدودیت ها را توجیه و کرد و از آن بالاتر جریان سازی و مطالبه سازی برای محدودیت در شخصی ترین امور ملت را انجام داد. ماسک نزدن را به عنوان ذنب لایغفر در افکار عمومی جا انداخت. 🔹مصوبات متعددی وضع شده بود که فرهنگ، رفت و آمد درون شهری و برون شهری، اقتصاد، تجارت، خدمات و روابط اجتماعی و خانوادگی مردم را تحت تاثیر جدی قرار می داد، ممنوعیت ها به حدی بود که استفاده از ماشین شخصی بعد از یک ساعت خاص ممنوع می شد؛ تلویزیون نه تنها توجیه و فرهنگ سازی برای این حجم از دخالت در زندگی عادی مردم را دشوار و غیرممکن ندانست؛ بلکه حتی برخی محدودیت های ناموجه مانند اخراج کارکنان در صورت عدم تزریق واکسن که بعداً قانونی نبودنش مشخص شد را هم پشتیبانی می کرد. 🔹 روزی ده ها مرتبه تعداد فوتی ها و مبتلایان کرونا را اعلام می کرد و هزاران مرتبه در شبکه های مختلف به انحاء مختلف برای مراقبت در برابر کرونا هشدار می داد. در نتیجه این اقدامات، عموم مردم پای کار آمدند و کار مبارزه با کرونا شکل گرفت. 🔰 حالا هم دشمن بنای انتشار بیماری روحی فساد اخلاقی در سطح جامعه دارد. بیماری ای که رهبر انقلاب مسری می خوانند و دشمن سعی در کردن آن دارد. در این وضعیت، صدا و سیما کجای کار قطع کردن زنجیره انتقال و مبارزه با گسترش این فساد قرار گرفته است؟ و چرا با قوت وارد تبیین و فرهنگ سازی نمی شود؟ به نظر می رسد یک جای کار می لنگد و باید اصلاح شود.
🔳روزی که ارتش طالبان را به «... خوردن» انداخت ▪️از روز گذشته تا این لحظه، ویدئوهای متعددی از گسیل تفنگچی‌های طالبان سوار بر مرده ریگ باقی مانده از امریکا در افغانستان به سمت مرزهای کشورمان منتشر شده است. در این تصاویر تعداد زیادی خودروی اشکوش امریکایی به همراه تانک‌های تی 55 باقی مانده از دوران شوروی در کنار انواع پیکاپ و هاموی مشاهده می‌شود. حالا برخی برداشته و می‌گویند طالبان در کنار مرز تجمیع نیرو کرده و در برخی ویدئوها نیز عناصر طالبان در حال رجز خواندن و تهدید کردن هستند. ▪️افسوس که نمی‌توانم همه مطالب و موارد را اینجا قلمی کنم، اما عناصر طالبان اگر فکر می‌کنند می‌توانند تلافی نافهمی چند روز پیش خودشان را که بهای سنگینی برایش پرداخت کردند، کنند سخت در اشتباه هستند. همانگونه که بارها نوشته‌ام، عناصر طالبان به شدت توهم قدرت زده و واقعا فکر می‌کنند آن‌ها بودند که امریکا و عناصر ناتو را از افغانستان بیرون کرده‌اند! این توهمات متاسفانه باعث شده در این حدود دوسالی که افغانستان را به اشغال خود در آورده‌اند، بیش از 80 درگیری مرزی با همسایگاه داشته باشند. ▪️نگاه ایران به افغانستان در جایگاه یک همسایه فقیر است که باید به مردم آن کمک کرد و تا جایی که امکان دارد از تنش پرهیز کرده و در مسیر کمک به ثبات این کشور جهت شکل‌گیری یک حکومت مردمی حرکت کرد. سرکرده‌های طالبان از این مساله بد برداشت کرده و فکر می‌کنند که این ناشی از ناتوانی ایران است که چنین سیاستی را در پیش گرفته است. درگیری‌های چند وقت اخیر مرزی هم ناشی از همین توهم و البته تحریک عناصر خارجی بوده و هست. با این حال، ایران توانمندی لازم را برای تامین امنیت در مرزهای مشترک تا عمق 50 کیلومتری بدون وارد کردن یک نیرو در داخل مرزهای افغانستان دارد. ▪️این موضوع بارها مطرح شده و به لحاظ نظامی فرماندهان و تصمیم‌گیران کشورمان این قدرت را دارند اما هنوز به این مهم نیاز احساس نشده، ولی در سطح عالی نظام مصوب شد که اگر هر تحرک مرزی از طرف طالبان صورت گرفت، با قدرت پاسخ داده شود. اتفاقی که در حوادث چند روز پیش در شهرستان زابل شاهد آن بودیم. در واقع، ارتش به عنوان مرزبان اصلی در کنار مرزبانی نیروی انتظامی وظیفه داشته و دارند که هر تحرک، هر اقدام خصمانه، هر تیراندازی و رفتار خلاف حسن همجواری را با شدت و حدت پاسخ داده و مانع از تداوم توهم قدرت نزد بزهای کوهی طالبان شوند. ▪️به همین دلیل پس از آنکه عناصر طالبان به سمت یک پاسگاه مرزی مرزبانی کشور آتش گشودند، توپخانه نیروی زمینی به استعداد دو گروهان وارد عمل شد. فیلم‌هایی که توسط عناصر طالبان در فضای مجازی منتشر شد، مربوط به همان پنج دقیقه اول درگیری است و پس از آن بزهای کوهی و شپشوهای طالب حتی یک ثانیه فیلم هم منتشر نکردند. اگر شاهد انتشار ویدئوی نقل و انتقال تجهیزات نظامی از جمله تانک یا توپ هم بودید، برای ساعت‌های بعد از درگیری بود. کل این درگیری دو ساعت بیشتر طول نکشید و با خواهش و التماس سرکرده طالبان در استان نیمروز و تماس‌های برقرار شده از کابل، به پایان رسید. ▪️در واقع، در این دو ساعت توپخانه ارتش بلایی بر سر بزهای کوهی طالبان درآورد که بلانست به «گوه خوردن» افتادند. این را نمی‌خواستم اینجا بنویسم اما، خدا را شاهد می‌گیرم - بعداً اگر نیروی زمینی و حراست کل ارتش تصمیم به انتشار فیلم‌ها بگیرند مشخص خواهد شد – کاری که توپخانه ارتش در آن دو ساعت با آتش دقیق خودش کرد، طالبان را به چنان فلاکتی انداخت که هیچ وقت در طول دوران اشغال افغانستان توسط امریکایی‌ها شاهدش نبودند. از خط مرزی تا استحکامات طالبان در اطراف شهر زرنج هر چیزی متعلق به طالبان بود، منهدم شد. به جز همان 5 دقیقه اول، هیچ اثری از بزهای کوهیِ شپشو مشاهده نگردید ودر همه این مدت فقط التماس می‌کردند که آتشباری تمام شود. ▪️نیروی زمینی با کمک پهپادهای شناسایی همه طول مرز تا اطراف شهر زرنج را رصد کرده و هر چیزی که دیده شد، منهدم شد و عرض می‌کنم، اگر ارتش فقط التماس‌ها و غلط‌کردن‌های عناصر طالبان را منتشر کند، آن وقت متوجه می‌شود این‌ها چقدر شجاع هستند. حالا هم نیرو جمع کرده تا به زعم خود تلافی 26 کشته و بیش از 50 زخمی خود را کنند و فکر می‌کنند که با چهار تانک قدیمی و چند خودور و یک مشت بز کوهی می‌توانند مثلا تلافی کنند. این اقدام ارتش یک بار برای همیشه به آن‌ها نشان داد که اگر ایران بخواهد می‌تواند دمار از روزگارشان در بیاورد و بهتر است زیاد سر به سر ایران نگذارند چرا که این بار دستور بسیار متفاوت است.
نکات: وقتى رهبرى امّت صداقت کامل دارد، اینگونه عمل مى‌کند که حتّى آیاتى را که از او سلب مسئولیّت مى‌کند، با کمال صداقت و شهامت براى مردم باز مى‌خواند، که خداوند فرمود: تو کاره‌اى نیستى. در تفاسیر شیعه و سنّى مى‌خوانیم که در جنگ اُحد هنگامى که دندان پیامبر شکست و خون جارى شد، حضرت فرمود: چگونه این مردم رستگار خواهند شد؟ آیه نازل شد که تو مسئول رستگارى مردم نیستى، ممکن است در آینده مورد عفو قرار بگیرند و ممکن است به حال خود رها شده و مجازات شوند. پیام ها: 1- عفو یا عذاب بدست خداوند است. شفاعتِ اولیا هم بدون اذن او صورت نمى‌گیرد و هرگز پیامبران از پیش خود در برابر خداوند استقلالى ندارند. «لیس لک من الامر شى‌ء» 2- راه توبه حتّى براى فراریان از جبهه حقّ و یا کفّارى که بزرگ‌ترین صدمه را به مسلمانان زده‌اند، بسته نیست. «او یتوب علیهم» 3- عذاب مردم بخاطر ظلم و ستم خودشان است. «یعذّبهم فانّهم ظالمون» آل عمران - 128
هدایت شده از محبین ولایت۵۱۴۷
🔴 هر وقت صدای این سگ ها بلند میشه یعنی خوب جایی رو هدف گرفتیم! 🔹 شما بخونید محاکمه این دو نفر عین عدالت است👌 https://eitaa.com/m0hbinvelayt
برتریهایی را که خداوند برای بعضی از شما بر بعضی دیگر قرار داده آرزو نکنید! (این تفاوتهای طبیعی و حقوقی، برای حفظ نظام زندگی شما، و بر طبق عدالت است. ولی با این حال،) مردان نصیبی از آنچه به دست می‌آورند دارند، و زنان نیز نصیبی؛ (و نباید حقوق هیچ‌یک پایمال گردد). و از فضل (و رحمت و برکت) خدا، برای رفع تنگناها طلب کنید! و خداوند به هر چیز داناست. نساء - 32
وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُوا ۖ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ ۚ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِن فَضْلِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا
نکات: آیات قبل، از حرام خوارى نهى فرمود، این آیه به ریشه‌ى حرام‌خوارى اشاره مى‌کند که طمع، آرزو و رقابت است. عدالت، غیر از تساوى است. عدالت همه جا ارزش است، ولى تساوى گاهى ارزش است و گاهى ظلم. مثلاً اگر پزشک به همه مریض‌ها یک نوع دارو بدهد، یا معلّم به همه شاگردان یک نوع نمره بدهد، تساوى هست، امّا عدالت نیست. عدالت، آن است که به هر کس بر اساس استحقاقش بدهیم، گرچه موجب تفاوت شود، زیرا تفاوت گذاشتن بر اساس لیاقت‌ها و کمالات حقّ است، امّا تبعیض باطل است. تبعیض آن است که بدون دلیل و براساس هواى نفس یکى را بر دیگرى ترجیح دهیم، ولى تفاوت آن است که بر اساس معیارها یکى را بر دیگرى ترجیح دهیم. بنابراین باید آرزوى عدالت داشت، ولى تمنّاى یکسان بودن همه چیز و همه کس نابجاست. اعضاى یک بدن و اجزاى یک ماشین از نظر جنس و شکل و کارایى متفاوتند، امّا تفاوت آنها حکیمانه است. اگر خداوند، همه را یکسان نیافریده، طبق حکمت اوست. بنابراین در امورى که به دست ما نیست، مثل جنسیّت، زیبایى، استعداد، بیان، هوش، عمر و... باید به تقسیم و تقدیر الهى راضى بود. ما که خدا را عادل و حکیم مى‌دانیم، اگر در جایى هم دلیل و حکمت چیزى را نفهمیدیم نباید قضاوت عجولانه و جاهلانه همراه با سوءظن یا توقّع نابجا به خداوند حکیم داشته باشیم و یا بر دارندگان این نعمت‌ها حسد ورزیم، چرا که با فزونى هر نعمتى، مسئولیّت بیشتر مى‌شود و با آمدن هر نعمتى، غم از دست دادنش همراه است. این حقیقت را در نهج‌البلاغه مى‌خوانیم. در موارد اختیارى، باید با کوشش و تلاش و پرهیز از کسالت و تنبلى، در رقابتى سالم به قوّت و کثرت و استقلال رسید و اجازه‌ى استثمار و استعمار به دیگران نداد و در مواردى که بدست ما نیست، باید تفاوها را دلیل رشد و آزمایش و تحرک و تعاون و پیوستگى جامعه دانست، زیرا که اگر همه مردم داراى امکانات یکسان باشند، صفات انسانى از قبیل سخاوت، شجاعت و ایثار در انسان رشد نمى‌کند. انسان در لابلاى فراز و نشیب‌ها خود را نشان مى‌دهد، حرکت مى‌کند و با دیگران به خاطر نیازش پیوند مى‌خورد. امام صادق‌علیه السلام در پاسخ از آیه فرمودند: کسى به همسر و فرزند دیگران چشم داشت نداشته باشد، ولى همانند آن را از خداوند بخواهد. [268] زمانى که این آیه نازل شد، اصحاب پیامبراکرم گفتند: مقصود از فضل در «واسئلوا اللّه من فضله» چیست؟ قرار شد تا على‌علیه السلام این موضوع را از پیامبر سؤال کند. پیامبرصلى الله علیه وآله در پاسخ فرمودند: خداوند ارزاق را در میان مردم از طریق حلال تقسیم کرده وحرام را نیز عرضه کرده است. کسى که حرام را تحصیل کند، به همان اندازه از رزق حلال خود کاسته است وبرحرام مورد محاسبه قرار مى‌گیرد. [269] 268) وسائل، ج 12، ص‌241. 269) تفسیر عیّاشى، ج‌1، ص 215. پیام ها: 1- به داده‌هاى الهى راضى باشیم و حسودانه، آرزوى برتریهاى دیگران را نداشته باشیم. «ولا تتمنوا» 2- در اسلام مسائل اقتصادى واخلاقى بهم آمیخته است. «لاتأکلوا...بالباطل... ولاتتمنّوا» 3- تبعیض‌ها وبرترى‌هاى استثمارگرانه و ظالمانه، از حساب برترى‌هاى خداداد، جداست. «فضل‌اللّه به بعضکم على بعض» 4- تفاوت‌هاى زن و مرد از نظر خلقت و طبیعت، از نمونه‌هاى برترى دادن خداوند در آفرینش است. «فضل اللّه... للرجال... للنساء» 5 - هر یک از زن و مرد، نسبت به دستاوردهاى خود به طور مساوى مالکند. «للرّجال نصیب، للنساء نصیب» 6- به جاى تمنّاى آنچه دیگران دارند، در پى کسب وتلاش باشیم. «نصیب‌ممّااکتسبوا...» 7- انسان، تنها مالک بخشى از دست رنج خود است. «ممااکتسبوا» بخش دیگر سهم فقرا و حکومت اسلامى است. 8 - هم کار، هم دعا. «اکتسبوا... واسئلوا اللّه» 9- به جاى چشمداشت به داشته‌هاى دیگران به فضل و لطف خدا چشم داشته باشید. «ولا تتمنّوا... واسئلوا اللّه» 10- به خصلت‌ها جهت صحیح بدهیم. آرزو در انسان هست، امّا جهت این آرزو را درخواست نعمت از خدا قرار دهیم، نه سلب نعمت از دیگران. «لاتتمنّوا... و اسئلوا اللَّه من فضله» 11- اگر خداوند، چیزى به کسى داد یا از او گرفت، حکیمانه و آگاهانه است. «بکل شى‌ء علیماً» (ایمان به علم خداوند سبب بازداشتن انسان از طمع و چشم داشت است.) نساء - 32