با سرانگشتم نوشتم آه... باران گریه کرد
کنج چشم شیشه جاری شد خرامان گریه کرد
تیرگی ها را که باران از نگاه گریه شست
شاعری مهمان دریا شد پریشان گریه کرد
تا که پرسیدم چرا نام تو کمتر خوانده اند
چشم ماهی های دریا در بیابان گریه کرد
در هجوم کشف های ناگهانی گر گرفت
شعله زد چشم غزل چون دید قرآن گریه کرد
نیمه شب، دریا، اسارت! مجلس شومِ شراب...
خاطراتم از حرم تا شام ویران گریه کرد
سیر اسرار ازل در روضه های شفع و وتر
سطرهای جامعه در سوگ انسان گریه کرد
آه ای دریای نور ای مهربان ای لطف محض
در جوابم یک حرم، در خاک، ویران گریه کرد
تا نوشتم نام مولایم علی هادی است
از مدینه پاسخ آمد جان، خراسان گریه کرد
هادی ای مظلوم ای سرّ خدای فاطمه
غربتِ نامِ تو را اندوهِ باران گریه کرد
السلام علیک یا مولا
دهمین ن____ور آسمان خدا
نظمِ منظومِ کهکشان خدا
دوستدار تو دوستدار خداست
مش_______تری یاب آستان خدا
لحن تو مثل لحن قرآن است
ای قدیمی ت____رین لسان خدا
ت___و خدایی خدا نکرده مگر...
"جامعه"چیست جز بیان خدا؟
بی تو بودن مسیر گمراهی است
دهم______ین اص__ل امتحان خ____دا
دوستت دارم ای ام__ام غریب
عاشقم...عاشقت...به جان خدا
سام__را رفته را بهشت نبر
به هزار و یکی بهانه خدا!
تا بماند به زیر دندانش
ت_ا ابد طعم آس_تان خدا
میروم روضه خوان شوم حالا
با اج____ازه غریب س_____امرا !
زهر خوردی،پرت نخورد دگر
ضربه ای بر سرت نخورد دگر
حرمتت را شکسته اند ولی
لگدی خواهرت نخورد دگر
خوب شد کوفه دور بود از تو...
سنگ ب__ر پیکرت نخورد دگر🌺حجم گ___ودال پر نبود از تیر
نیزه دور و برت نخورد دگر
دخترت آم___د و تو را بوسید
کعب نی دخترت نخورد دگر
بگذریم از گریز های دگر...
تی__ر، آب آورت نخورد دگر
**
پیش از ابراز ما عطا کردی
سائلی ب___ر درت نخورد دگر
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
التَّوَدُّدُ إِلَى النَّاسِ نِصْفُ الْعَقْلِ؛
اظهار محبّت به دیگران نیمى از عقل است.
وسائل الشیعه، ج 8، ابواب احکام العشرة، باب 29، ح 5.
شرح حدیث:
«محبّت» با «تودّد» که موضوع بحث روایت مذکور است، تفاوت دارد؛ زیرا محبّت داراى مفهوم عامى است که گاهى به معناى محبّت قلبى و گاهى نیز به مفهوم اظهار محبّت مى آید؛ ولى تودّد این است که محبّت قلبى، با اظهار و ابراز همراه باشد.
نقش محبّت در جامعه اسلامى
افراد جامعه اسلامى بسان آجرهاى یک بناى عظیم هستند. اگر آجرها را بدون چسب و ملاط روى هم بچینند، طوفان یا زلزله ضعیفى همه بنا را ویران مى کند؛ لذا وجود ملاط یا چسب، بین آجرها لازم وضرورى است تا ساختمان از استحکام بیشترى برخوردار شود. استحکام سدّ اسکندر که به صورت ضرب المثل درآمده،{1} به این علت بوده که ملاط آن فلز مذاب بوده است.
جامعه اسلامى باید داراى محبّت ومودّت باشد، محبّتى که آن ها را همچون یک ساختمان، مجموعه اى واحد و یک دست سازد. به قول سعدى:
بنى آدم اعضاى یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند{2}
عقل به چه معناست؟
منظور از عقل در این جا «عقل معاد» است یا «عقل معاش»؟
ظاهراً هر دو معنا مورد نظر است؛ چرا که اگر مودّت داشته باشد، در قیامت هم به شفاعت برمى خیزد. حضرت على (علیه السلام) فرمودند: چنان در میان مردم زندگى کن که در حال حیات و زندگى به سراغت بیایند و پس از مرگ برایت اشک بریزند.{3}
آرى، نیمى از عقل در تودّد و محبّت است.
روش محبّت کردن
حضرت صادق (علیه السلام) درمورد روش محبّت کردن مى فرماید:
«إِذَا أَحْبَبْتَ أَحَداً مِنْ إِخْوَانِکَ فَأَعْلِمْهُ ذَلِکَ فَإِنَّ إِبْرَاهِیمَ (علیه السلام) قَال: (رَبِّ أَرِنِى کَیْفَ تُحْىِ الْمَوْتَى قالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن قالَ بَلَى وَلکِن لِّیَطْمَئِنَّ قَلْبِى){4}؛ هنگامى که شخصى را دوست دارى، محبّتت را به وى ابراز کن؛ به دلیل این که حضرت ابراهیم گفت: پروردگارا! به من بنمایان که چگونه مردگان را زنده مى کنى!» فرمود: «مگر ایمان نیاورده اى؟!» گفت: «آرى [ایمان آورده ام] ولى مى خواهم قلبم آرامش یابد».{5}
معناى روایت این است که محبّت درجاتى دارد؛ همان گونه که اعتقادات داراى درجاتى است بنابراین، هرچند دوستت مى داند که او را دوست دارى؛ دوستى ات را به وى اعلام کن، تا قوى تر شود.
ازجمله روش هاى محبّت کردن، عیادت بیماران، تسلّى دادن مصیبت زدگان، شرکت در غم و شادى مردم، یارى رساندن به مردم در مشکلات، مشورت دادن به آن ها، و امورى از این قبیل است.{6}
تبلیغ چهره به چهره
اخیراً مبلّغان مسیحى و برخى از روحانیّون اهل سنّت، براى تبلیغ، از روش خانه به خانه و چهره به چهره استفاده مى کنند؛ یعنى به جاى این که در مجالس عمومى به سخنرانى و تبلیغ بپردازند، به صورت خصوصى با تک تک افراد چهره به چهره بحث مى کنند.
تجربه نشان داده که نتیجه این گونه تبلیغ ها بهتر و اثر آن بیشتر است.
به تازگى این روش در میان مبلّغان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) نیز مورد استفاده قرار گرفته، و برخى از مبلّغان علاوه بر روش سنّتى، به این نوع تبلیغ نیز روى آورده اند.
این کار، نوعى «تودّد الى الناس» به شمار مى رود که نصف عقل شمرده شده است، و به ویژه در مورد جوانان که دوست دارند به آنها بها داده شود، تأثیرگذار است. البتّه آنچه گفته شد یکى از مصداق هاى «تودّد» است.{7}
پینوشتها:
1. شرح بیشتر را در لغت نامه دهخدا، ج 6، ص 2356 واژه اسکندر مطالعه فرمایید.
2. کلیّات سعدى، ص 88.
3. نهج البلاغه، حکمت 10.
4. سوره بقره، آیه 260.
5. کافى، ج 2، ص 644، ح 1.
6. آداب معاشرت در اسلام، ص 63 و 64، ح 12.
7. آداب معاشرت در اسلام، ص 243 و 244.
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
أحَبُّ عِبادِ اللَّهِ الى اللَّهِ أنْفَعُهُم لِعبادِهِ، وأقْوَمُهُم بحقِّهِ، الّذینَ یحَبَّبُ الَیهِمُ المَعروفُ وفِعالُهُ.
محبوب ترینِ بندگان در نزد خداوند کسى است که به حال بندگان خدا سودمندتر و در اداى حقّ خدا کوشاتر باشد؛ همانان که خوبى و انجام کارهاى نیک محبوب ایشان است.
میزان الحکمه: 2/ 950 ؛ تحف العقول: 376
بسم الله الرحمن الرحیم
امام حسن عسکری عليه السلام :
خَصلَتانِ لَيسَ فَوقَهُما شَيءٌ: اَلْإيمانُ بِاللَّهِ ونَفعُ الإخوانِ؛
دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
مستدرک الوسایل ج12،ص391 -تحف العقول ص489 -بحارالأنوار(ط-بیروت)، ج 75، ص 374
#رفقا و هم سنگریون
محاسبه نفس و نماز شب و قرائت قران و گفتن ۳۱۳بار یا صاحب الزمان و خواندن زیارت عاشوراو مناجات با خدا و دعای عهد یادتون نره
#گمنام الزهرا س
#قرارگاه امربه معروف و نهی از منکر
#باشگاه فرهنگی تربیتی رسانه ای شهید محسن حججی
#اللهم عجل لولیک الفرج
✨🌹✨
سلام بر مهربانےِ بے نهایتت...
سلام بر لبخند زیبایت...
سلام بر صبر بزرگت...
سلام بر قلب رئوفت...
سلام بر دعاے شبانگاهت...
سلام بر انتظار دیر پایت....
سلام بر تو و بر همہ ے فضائلت...
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
سلام آرزوے قلبـ❤️ـم
☀️صبحت بخیر نفسم☀️
#ما_ملت_امام_حسینیم
#من_حسینی_ام
➰✨➰✨➰✨➰
#کانال_عصر_ظهور
#قرارگاه_بسوی_ظهور
@amtewi