eitaa logo
انباز
270 دنبال‌کننده
405 عکس
81 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
صلوات بر امام جعفر بن محمد الصادق علیه السّلام اللهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ اللهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ1⃣ دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ ____ 1⃣ یعنی کسی که خدا دینش را نزد او به‌امانت سپرده است. در دعای ندبه نیز در وصف اوصیای انبیا آمده است: مُسْتَحْفَظا بَعْدَ مُسْتَحْفَظٍ. برخی آن را مُسْتَحْفِظ به کسره فاء می‌خوانند. ظاهرا باید در این صورت چنین معنا شود: کسی که دین خدا را به اهلش امانت می‌دهد. اما وجه اول روشن‌تر است.
❤️ روش بیدار کردن نوجوان برای نماز 🔸شخصی با نمازی می گفت : «علت علاقه و اشتیاق بنده به این است که مادرم برای با آوردن گل یاس کنار صورتم بیدارم می‌کرد.» بیدار ماندن تا دیروقت برای دیدن تلویزیون و حضور در فضای مجازی، لذت خواب، و شرایط جسمی نوجوان بیدار شدن برای نماز صبح را سخت می‌کند. بیدار کردن با نهایت محبت و صبر و نوازش صدا زدن زیبا و روشن کردن محیط با آوردن خوراکی های دوست داشتنی کنار رختخواب او، بیدار شدن را برای نوجوان آسان‌تر می‌کند. 📚 علی‌نقی‌فقیهی، کتاب شیوه‌های ترغیب و جذب به نماز، ص ۱۳۷ ┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄ https://eitaa.com/joinchat/1722679342Cb46645e389
انباز
❤️ روش بیدار کردن نوجوان برای نماز 🔸شخصی با نمازی می گفت : «علت علاقه و اشتیاق بنده به #نماز این ا
نمازخوان شدن هر انسانی، عواملی دارد و موانعی که دقیقا نقطه‌مقابل همند. می‌توان گفت مهمترین عامل نمازخوانی آن است که انسان با حقیقت توحید و بندگی و با معنای نماز، در حد خودش آشنا شود، تا ارزش و اهمیت و فایده نماز (و سایر عبادات) را دریابد. در این صورت، هم ذهن او منطقا پذیرای نماز می‌شود و هم قلبًا نماز را دوست خواهد داشت. طبیعتا مهمترین مانع نمازخوانی (و سایر عبادات و کارهای خوب) هم آن است که زمینه‌های بینشی و گرایشی کافی برای انجام آن فراهم نشده باشد. لذا از موانع مهم نمازخواندن کودکان (و مثلا بیدارشدنشان برای نماز صبح) این است که احساس کنند والدین، یا حتی یکی از آنها، می‌خواهند نماز را به آنها تحمیل کنند. البته این لطف خداست که گاهی هیچ کدام از زمینه‌های بینشی و گرایشی را به حد لازم و کافی آماده نکرده‌ایم، و در عین حال، فرزندان‌مان نماز می‌خوانند. اما سخن در این است که وظیفۀ اصلی ما فراهم کردن چنین زمینه‌هایی است و اگر بدون توفیق در آن، انتظار داشته باشیم فرزندمان نمازخوان شود، هم خود رنج می‌بریم و هم فرزندان‌مان را می‌رنجانیم و به احتمال زیاد، نتیجه نهایی، مطلوب ما نخواهد بود. لذا در روایتی آمده است که مؤمن به دو بال روشنایی و مهربانی نیاز دارد. از همین سخنان روشن می‌شود دست‌کم به اندازه‌ای که به اصل نماز خود و فرزندان‌مان اهمیت می‌دهیم، باید دغدغه‌مند کیفیت نماز هم باشیم. این امر، هم باعث می‌شود نمازخوان‌شدن افراد، فرآیند بهتری را طی‌کند و هم نمازمان، ماندگارتر و مؤثرتر در زندگی باشد. نکتۀ دیگر، ضرورت برای متربیان و فرزندان است تا اهل عبادت و خشوع در پیشگاه خدای مهرورز مهرگسترده باشند، که خوش گفت حافظ شیرین‌سخن: «به رحمت سر زلف تو واثقم ورنه كشش چو نبود از آن‌سو چه سود كوشيدن» 🌷 https://eitaa.com/anbaz60/1201
خاطره دکتر عاطفی از مرحوم آیت الله حائری شیرازی: در روزهای آخر حیات آیت الله حائری شیرازی برای اسکن استخوان به بخش ما آمدند. از ایشان با وجودی که حال مساعدی نداشتند درخواست یه هدیه و یادگاری کردم و ایشان با خط خودشان تحریر کردند و سالهاست در بخش ما به یادگار مانده: بسم الله الرحمن الرحیم خواهران و برادران اسکن آنچه داریم از رحمت رحمانی خداست و آنچه باید به دست بیاوریم رحمت رحیمی خداست اگر به خود و خانواده و مردم خدمت میکنید مرتبا رحمت رحمانی را به رحیمی تبدیل میکنید.آنچه از رحمانی بدست ماست با ما به آخرت نمیاید و آنچه رحیمی ذره ای از آن به جا نمیماند و با ما به آخرت میآید خوش به حال خدمتگذاران به خود و خانواده و مردم و بیچارگان والسلام محی الدین حائری شیرازی https://t.me/dralihaeri/330 https://eitaa.com/anbaz60/1202 https://t.me/anbaz60/995
هدایت شده از محسن قنبریان
دختر و خدا! • مشرکان "فرشتگانِ آسمان" را "دخترانِ خدا" می خواندند! اما "دخترانِ زمین" را "بنده خدا" هم نمی دیدند! دخترکان یا در دخترکُشی می مردند یا در ضعف و زبونی نگه داشته می شدند که حتی از گرفتن حقوق اولیه شان عاجز بودند (وَهُوَ فِي الْخِصَامِ غَيْرُ مُبِينٍ)! • در فرهنگ مردسالار و پسرپرور، در واقع این خدا بود که زمین خورده بود؛ که "مدبّرات امر"ش، دختر خوانده می شدند! مظلومیت "دختر" و "خدا" با هم پیوند داشت! "دختر" برای "خدای دختران"؛ خدای "مردسالاران" هم "هوی" بود: "مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ "! اشتباه نکن این خدای زمینی، مونث را دختر خود نمی خواست، خود می خواست! خدا هم این تقسیم ناعادلانه شان را به رخ شان کشید: تِلْكَ إِذًا قِسْمَةٌ ضِيزَىٰ! اگر خدا محترم می شد، دختر هم؛ دختر عزیز می شد خدا هم! • خدا باید کاری می کرد! با جاهلیت چه بحث فلسفی کند؟! چگونه بفهماند خودش "لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ" است و فرشتگان هم "مجرد از ماده" اند و دختر و پسر ندارند؟! برای "متعمّقون"، چیزهایی گفت؛ حالا باید ذهن ها درباره دختر هم عوض می شد! خدا، "دختر پروری" کرد! قبل تر شروع کرده بود و حالا گزارش کار به جاهلیت می داد! • وقتی همه منتظر "پسرِ مسیحایی" بودند، نذر مادری (لَكَ مَا فِي بَطْنِي) را "برای خود"، "قبولِ حَسَن" کرد! اما او را "دختر" خواست! در سورپرایز تولد، وقتی مادر از دختر بودن کودکش تعجب کرد، گفت: "لَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَىٰ"! پسر مثل دختر نیست! (نفرمود: دختر مثل پسر نیست!) • خداوند "دخترِ برای خود" را (مُحرّر) می خواست نه "زاد و کالا"! پس بجای "يُنَشَّأُ فِي الْحِلْيَةِ" او را "أَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا" داد! فرقها دارند "نشو" با "نبات"... فاصله ها دارند "حلیه"(زیورهای عارضی) با "حُسن"(زیبایی ذاتی)...! "دخترِ برای خدا"، هم سنخ و هم سخن فرشتگان شد؛ فرشتگان، دختر نشدند اما دختران، فرشته شدند! از میوه های بهشت خورد! تو بگو اینبار "آدم"، بهشت بر زمین آورد! • "دخترِ برای خدا" حالا دیگر در "نزاع لفظی"(خصام) ، "بی زبان و عاجز" (غیر مبین) نبود! نباتش به آنجا رسید که "بیانی" رساتر از "زبان" هم میوه داد! در مخاصمه یهود لجوج علیه او و زیر سیل تهمت ها، "صبیّ در مهدش" بر پاکی او شهادت داد! مخاصمه اینقدر "بیّن" و معجزه بود که گروهی از آنسو افتاده، مولودش را "پسر خدا" خواندند! و اینبار خدا پسردار شد!!! • و خداوند این "دخترپروری" را بارها در تاریخ تکرار کرد! مریم(س)، فاطمه(س)، زینب(س)، معصومه(س) و...! ...هرجا که مظلوم می شد یا به دختران ظلم می شد! اصلا هروقت احتجاجِ مهم و خصامِ سرنوشت سازی داشت، از قبل "برای خود"، "دختری" را "أَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا" می داد! بجای نشو در جلوه و زینت، رشد در حُسن و زیبایی کند! برای موقف سقیفه، موقف عاشورا، موقف عفریت مستکبر، موقف آخر الزمان... خدا با دختر از مظلومیت ها درآمد و درآورد! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۲/۳۰ ☑️ @m_ghanbarian
ایام بزرگداشت مقام حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را گرامی می‌داریم.
انباز
ایام بزرگداشت مقام حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را گرامی می‌داریم.
کتیبه گنبد حضرت معصومه (س): آتش موسی عیان از سینۀ سیناستی یا که زرین بارگاه بضعۀ موساستی بضعۀ موسی بن جعفر، فاطمه، کز روی قَدر خاک درگاهش عبیرِ طُرِّۀ حوراستی نوگلی یکتا ز طَرْفِ گلشنِ یاسین بُوَد آیتی روشن به صدر نامۀ طاهاستی پرتوی از آفتاب اصطفای مصطفی زُهره‌ای از آسمانِ عفَّتِ زهراستی صحنِ او را هست اقصی پایۀ عزت چنان کز شرف مسجودِ سقفِ مسجدِ اقصاستی هَست از صحنِ حریم او به پا طاقِ حَرَم کاین مکانِ عزَّت و آن مسکنِ غَبراستی فتحعلی خان کاشانی «صبا» خط نستعلیق اثر جلیل رسولی در سال 1383 🌷
ارادت و محبت به بارگاه اهل بیت (علیهم السلام)، باعث بروز هنرنمایی‌های ویژه‌ای در اطراف و اکناف عالم شده، که نشان‌گر تولّی و محبت حق و تبرّی از باطل است. منت خدای را بابت این نعمت عظیم در طول تاریخ؛ اما ... اما اگر کسی بتواند مقام اهل بیت را فارغ از این جلوه‌های هنری بیابد، چشم دلش روشن از هنر واقعی الهی شده است و «طوبَی له!». به امید روزی که بی‌هیچ‌آفتی، همۀ حرم‌ها از قفس‌های انسانی و غیرانسانی درآیند و همگی بتوانیم آزادانه، چهره بر قبور مطهر اولیای الهی بگذاریم و پیشانی سجود در پیشگاه خدا بساییم. https://eitaa.com/anbaz60/1206
🏳️ یا فاطمة اشفعي لي في الجنة 💐 دهۀ کرامت بر همگی پرخیروبرکت باد! https://eitaa.com/anbaz60/1207
آقای صادقی تهرانی درباره علامه طباطبایی.mp3
18.45M
🎙 گلچینی از خاطرات و سخنان مرحوم شیخ محمّد صادقی تهرانی دربارهٔ مرحوم علّامهٔ طباطبایی 📎 بخشی از رنج‌هایی که علامه تحمل کردند. https://eitaa.com/anbaz60/1209
🔰 عضویت رایگان کتابخانه های آستان قدس رضوی 🔸 به مناسبت دهه کرامت 📆 مهلت ثبت‌نام: تا پنج شنبه ۱۱ خرداد۱۴۰۲ https://register.library.razavi.ir/azarsa-astan-register/