eitaa logo
انباز
270 دنبال‌کننده
402 عکس
80 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
امشبی را ... 🖤🌹 امشبی را شه دین در حرمش مهمان است عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است ، مکن ای صبح طلوع امشبی را علی اکبر به لبش قرآن است عصر فردا اربا اربا وسط میدان است مکن ای صبح طلوع ... امشبی را علی اصغر به روی دامان است عصر فردا هدف تیر عدو عطشان است مکن ای صبح طلوع ... امشبی را رخ اطفال حرم خندان است عصر فردا به بیابان دلشان حیران است مکن ای صبح طلوع ...
«أَعْظَمَ اللهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام»
به بهانۀ روضه‌ای که امروز از یک سخنران معروف کشوری شنیدم: قبول دارم اگر زینب کبرا قبل از شمر، بر بالای سر سید الشهدا حاضر می‌شد و او را به آغوش می‌کشید و امام حسین ع چند بار که به هوش آمده باشد، با نگرانی از رسیدن دشمنان، به زینب بگوید «تا دشمن نرسیده برگرد به خیمه‌ها» و زینب نمی‌توانست از برادرش دل بکَنَد، ماجرا عاطفی‌تر و سوزناک‌تر بود. اما مگر قصه می‌سازیم؟ اصلا مگر زخم‌ها و غربت‌ها و حادثه‌ها، مصائب اصلی اهل بیت‌اند؟ نه عزیزم! مصیبت اصلی چیزی دیگر و در جایی دیگر است. این مصائب، همگی، فقط، علاماتی بر آن مصیبت اعظم‌اند. سال‌ها است که بسیار به ندرت مجلس عزائی پیش می‌آید که با خیال راحت بنشینم و بشنوم و همراه شوم. الغرض! حیف است به جای آنکه دنبال معارف ناب قرآن و احادیث باشیم و از آن سیراب شویم و کام دیگران را نیز شیرین کنیم، چند وقت یک بار دروغی تازه‌تر درباره مصائب یا مناقب اهل بیت (علیهم السلام) بگوییم و منتشر کنیم، تا عده‌ای را بیشتر بگریانیم یا به هیجان آوریم. و البته آن طرف ماجرا این است که چنین کاری باعث هدررفت مقدار قابل توجهی از امکانات فرهنگی ما می‌شود، که خود، مصیبت گرانی است. اگر دست من و تو از معارف انسان‌ساز و جامعه‌ساز و تاریخ‌ساز و فرهنگ‌سازِ قرآن و احادیث خالی است، مشکل از ما است، و الّا ثقلین، چیزی از رسالت خود کم ندارند؛ پس ما باید نزد اهلش برویم و یاد بگیریم. تا کی می‌خواهیم با تهییج عواطف، مردم را پای دین نگه داریم؟ گیرم که می‌شود، مگر چنین دینی همان دینی است که خدا برای ما فرستاده و پایبندی به آن را از ما می‌خواهد؟ کی می‌خواهیم همانند خود انبیا و اولیای الهی، عقل خود و دیگران را بارور کنیم؟ هیهات! وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةِ وَ الْعَمَى وَ الشَّكِّ وَ الِارْتِيَابِ إِلَى بَابِ الْهُدَى مِنَ الرَّدَى https://eitaa.com/anbaz60/637
1️⃣ در این تصویر چند اشتباه فاحش وجود دارد که توضیح خواهم داد: 1. نسبت دادن کلام امام صادق به امام حسین علیهما السلام؛ 2. تفکیک نکردن حدیث امام صادق از توضیح شیخ عباس قمی و نقل تاریخی درباره عمر بن خطاب؛ 3. چندین اشتباه فاحش در ترجمه عبارات عربی؛ 4. نادیده گرفتن قسمتی از متن؛ 5. معکوس کردن فضیلت اهل بیت در مواجهه کریمانه با ایرانیان به شکل تحقیر ایرانیان. ادامه دارد... ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
2️⃣ مدتی است این تصویر (که نمی‌دانم از کدام کتاب برداشته‌اند) در فضای مجازی منتشر شده است. این مطلب چنین القا می‌کند که امامان شیعه، ایرانیان را تحقیر کرده‌اند، پس شایسته نیستند که از آنها تبعیت کنیم. 🔻 اما اصل ماجرا چیست؟ 🔹 متن عربی که در بالای تصویر آمده، مربوط به سفینة البحار شیخ عباس قمی است (که در واقع دائرة المعارفی برای احادیث اهل بیت، خصوصا بر اساس بحار الانوار گرد آورده است). اما همانطور که توضیح خواهم داد، ترجمه، کاملا جاهلانه یا خائنانه است. عبارت عربی موجود در تصویر، مشتمل بر سه بخش است: بخش اول حدیثی است از امام صادق علیه السلام که متن کاملش چنین است: وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ يُوسُفَ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ ضُرَيْسِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ نَحْنُ قُرَيْشٌ وَ شِيعَتُنَا الْعَرَبُ وَ عَدُوُّنَا الْعَجَمُ. منبع اصلی این حدیث (که از آنجا نقل کردم) کتاب شریف معاني الأخبار، صفحه 404، حدیث 71 است. 🔹 اولین نکته درباره این حدیث آن است که مراد از «ابا عبد الله» در روایت، امام صادق است نه امام حسین (علیهما السلام). هر چند در حقیقت، هیچ تفاوتی بین این دو امام هُمام از نظر حق بودن نیست، اما روشن است که اگر مطلب سخیفی به امام حسین (علیه السلام) نسبت داده شود، تا چه اندازه می‌تواند در ذهن و قلب شیعیان و همۀ ایرانیان تأثیر منفی بیشتری داشته باشد. 🔹 اما بررسی این حدیث: هر چند این روایت به دلیل حضور عثمان بن جَبَلة (که در کتب رجال و تراجم، مجهول است) از نظر سندی معتبر نیست، اما در ادامه توضیح خواهم داد که نمی‌توان با اطمینان گفت جعلی است، بلکه معنایی درست و بی‌اشکال از آن فهمیده می‌شود. 🔹 در ترجمه‌ای که ذیل آن آمده، «عجم» را به «ایرانی‌ها» ترجمه کرده‌اند که کاملا غلط است. در اصل لغت یعنی «غیر عرب» و گاهی به صورت استعاری (در معنای کسانی که تابع حق نیستند) به کار می‌رود. همانطور که «عرب» در این معنا هم به معنای انسان‌های فهمیده است. اینجا هم همین معنا مراد است؛ زیرا در دو روایت دیگر نیز همین مضمون با عبارات دیگر آمده که از ملاحظه همه آنها این معنای استعاری (معنای مبتنی بر تشبیه) معلوم می‌شود: ✅ عنْهُ عَنْ يَحْيَى بْنِ الْمُبَارَكِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ أَوْ غَيْرِهِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع نَحْنُ بَنُو هَاشِمٍ وَ شِيعَتُنَا الْعَرَبُ وَ سَائِرُ النَّاسِ الْأَعْرَابُ. (الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏8، ص: 166، حدیث 183) ✅ سهْلٌ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ حَنَانٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع نَحْنُ قُرَيْشٌ وَ شِيعَتُنَا الْعَرَبُ وَ سَائِرُ النَّاسِ عُلُوجُ الرُّومِ. (همان، حدیث 184) 🔹 کلمه (در حدیث اول) در لغت عربی، کنایه از انسان‌های بی فرهنگ است و در قرآن کریم نیز به همین معنا به کار رفته است. عُلوج (جمع عِلج) هم به معنای انسان‌های تندخو است، بنابراین علوج الروم (در حدیث دوم) یعنی انسان‌های خشن رومی. ⬅️ بر اساس این دو حدیث، تعبیر «عدونا العجم» در روایت مورد بحث، به این معنا اشاره دارد که اهل بیت، انسان‌هایی نفهمند و در مقابل آن، تعبیر «شیعتنا العرب» می‌گوید شیعیان و پیروان اهل بیت، انسان‌هایی فهمیده و بافرهنگ‌اند. ادامه دارد...
3️⃣ بخش دوم، توضیح روایت توسط مرحوم شیخ عباس قمی (مؤلف سفینة البحار) است: 🖋 «بيان: أي العرب الممدوح من كان «من شيعتنا وإن كان» عجماً، والعجم المذموم من كان عدوّنا وإن كان عرباً؛ توضیحِ روایت: یعنی عرب خوب کسی است که از شیعیان ما باشد، هر چند عجم باشد. و عجم ناپسند کسی است که دشمن ما باشد، هر چند عرب باشد.» 🔹 این توضیح شیخ عباس قمی، هر چند شبیه توضیحی است که قبلا درباره حدیث آوردم، اما ابهام جدی دارد و نمی‌توان به این اندازه اکتفا کرد. اما فارغ از آن، در تصویر مذکور، سه اشتباه عمدی یا جاهلانۀ عجیب و فاحش اتفاق افتاده است: اولا این قسمت، ادامه حدیث نیست، بلکه توضیح شیخ عباس قمی است. لذا ترجمه «بیان» به «روشن است که» کاملا اشتباه است. ثانیا اساسا ترجمه عبارت شیخ عباس قمی همین است که در سطور بالا نوشتم و نزدیک به همان توضیحی است که قبلا درباره حدیث آوردم، نه آنچه این فرد جاهل یا معاند نوشته است. کجای عبارت محدث قمی به این معنا است که «هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است»؟! اگر کسی بخواهد چنین مطلبی را بگوید باید با چنین عبارتی بیان کند: «کل العرب افضل من جمیع الفرس، بل کل فرس اشنع من اعدائنا»! شما شباهتی بین این عبارت با متن شیخ عباس قمی می‌بینید؟ ثالثا عبارت «من شیعتنا و ان کان» در متن شیخ عباس قمی وجود دارد، اما در این چاپ سنگی، ابتدائا به دلیل غفلت ناسخ (کسی که از این کتاب نسخه‌برداری کرده) نوشته نشده و سپس با علامت «ط» که بر روی «کان» می‌بینید، تدارک شده و در حاشیه کتاب آمده. اما مؤلف کتابی که می‌خواهد قدر و منزلت ائمه را نزد شیعیان و ایرانیان بکاهد، آن قسمت از صفحه کتاب را منتشر نکرده است. ادامه دارد...
4️⃣ اما تحریف بخش سوم، عجیب‌تر و تأسف‌برانگیزتر است. شیخ عباس قمی در ادامه، نقلی درباره عمر بن خطاب می‌آورد که اتفاقا درباره تکریم ایرانیان توسط امیر مؤمنان (علیه السلام) است. اما مترجم، با تحریفی آشکار، آن را هم به شکل ادامۀ کلام امام صادق (علیه السلام) ترجمه می‌کند و چنین نسبت می‌دهد: ❌ «ایرانی‌ها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد، زنانشان را به فروش رسانید و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت». 💡 این در حالی است که ادامه مطلب در سفینة البحار چنین است: «سوء رأي الثاني في الأعاجم: مناقب ابن شهرآشوب: لمّا ورد بسبي الفرس إلى المدينة أراد الثاني أن يبيع النساء وأن يجعل الرجال عبيد العرب، وعزم على أن يحمل العليل والضعيف والشيخ الكبير في الطواف وحول البيت على ظهورهم. فقال أميرالمؤمنين عليه السلام: إنَّ النبي صلى الله عليه و آله قال: أكرموا كريم قوم وإن خالفوكم، وهؤلاء الفرس حكماء كرماء، فقد ألقوا إلينا السلام، ورغبوا في الإسلام، وقد أعتقت منهم لوجه اللَّه حقّي وحقّ بني هاشم- الخ.» ترجمه صحیح عبارت: «نظر زشت خلیفۀ دوم درباره غیر عرب‌ها: ابن شهرآشوب در کتاب مناقب می‌نویسد: زمانی که اسرای ایرانی را به مدینه وارد کردند، خلیفه دوم خواست زنان آنها را بفروشد و مردانشان را بردگان عرب قرار دهد. همچنین تصمیم داشت در هنگام طواف بر دور کعبه، افراد معلول و ناتوان و پیر عرب را بر پشت عجم‌ها سوار کند. اما امیر مؤمنان (علیه السلام) فرمود: همانا پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: انسان‌های ارزشمند و کریم از هر قومی را تکریم کنید و بزرگ بدارید، هر چند با شما مخالفت کنند. این ایرانیان، انسان‌هایی حکیم و کریم (باارزش)اند و تسلیم ما و به اسلام علاقه‌مند شده‌اند. من حق خودم و حق بنی هاشم را به خاطر جلب رضای خدا، از گردن آنها برداشتم. (کنایه از اینکه هیچ بنی هاشمی حقی بر گردن ایرانیان ندارد).» 🔹 در ادامه شیخ عباس قمی عنوان دیگری را ذکر می‌کند: «استدعاء المنصور قوماً من الأعاجم، لقتل مولانا الصّادق عليه السلام، وإكرامهم للإمام، وسجودهم له؛ منصور دوانیقی از گروهی از عجم ها خواست که امام صادق علیه السلام را بکشند، اما آنها امام را بزرگ داشتند و به او سجده کردند. (شاید سجده کنایه از اطاعت باشد).» 📛 بنابراین در این تصویر، با افرادی جاهل یا معاند مواجهیم که حتی فضائل اهل بیت در مواجهه با ایرانیان را هم معکوس جلوه می‌دهند، تا ایتام آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را بفریبند. ✅🔍❓ همه ما در همه احوال، محتاج ارتباط با افراد صادق و امینی هستیم که تلاش علمی کرده‌اند و می‌توانیم دین خود را از ایشان بگیریم و مشکلات دینی‌مان را از ایشان بپرسیم.
1.mp3
18.44M
1 معطوف به پایان‌نامه‌نویسی در رشته تفسیر قرآن کریم مهارت‌های انتخاب موضوع و طرح تفصیلی دوشنبه 14000608 حوزه علمیه الزهراء (خواهران ارومیه، تخصصی تفسیر سطح 3) دین پرست
2.mp3
33.71M
2 معطوف به پایان‌نامه‌نویسی در رشته تفسیر قرآن کریم مهارت‌های انتخاب موضوع و طرح تفصیلی دوشنبه 14000608 حوزه علمیه الزهراء (خواهران ارومیه، تخصصی تفسیر سطح 3) دین پرست
پیام بعد از خودداری از حضور و دریافت جایزه جشنواره فارابی "فباسمه ‌الحکیم اطلاع یافتم که به عنوان یکی از برگزیدگان انتخاب شده‌ام. ضمن سپاسگزاری از اظهار لطف داوران، به استحضار می‌رساند که اینجانب در جشنواره‌ها حضور نمی‌یابد. در جشنواره اخیر نیز حضور نیافته و جایزه‌ای دریافت نکرده است. همان‌گونه که پیش‌تر هم یادآور شده‌ام، بار دیگر تاکید می‌کنم که تا هنگامی که در جامعه ما و مرئی ونامرئی بیداد می‌کند، برگزاری چنین جشنواره‌هایی، از نظر اینجانب در اولویت نیست. در این جشنواره از فاضلان و استادانی، به نام خدمت 50 ساله به تجلیل شده است. این است آیا این علوم برای ثبت در کتاب‌ها و در است یا برای خدمت به انسان و حفظ و پاسداری از است در واقعیت خارجی و عینیت؟ نصاب در معیشت و زندگی به منظور ، رسیدن به اقامه «» در حیات اقتصادی است (لیقوم الناس بالقسط) و برخوردار بودن انسان‌ها از حیثیت و کرامت و آزادی در و سیاسی (ولقد کر منا بنی آدم). آری، باید بکوشیم تا جامعه ما چنان نباشد که درباره‌اش بتوان گفت: «از دو مفهوم و ، اولی در کوچه‌ها سرگردان است و دومی در کتاب‌ها»! محمدرضا حکیمی...." https://t.me/publiclawthoughts/11705 https://www.instagram.com/p/CS563lfDFEQ/?utm_medium=share_sheet
1 فلسفه حرکت امام حسین- طرح مسئله.mp3
8.95M
فلسفه حرکت (علیه السلام) که منجر به شهادت آن حضرت شد چیست؟ جلسه اول: طرح مسئله مخاطب: جمعی از جوانان عزیز (طلاب، دانشجویان و دانش آموزان) در شهر زمان: 2 محرم 1443 به زبان