هدایت شده از انجمن علمی فلسفه علوم اجتماعی
💢 کسی نمیداند دکارت چه گفته، هیدگر چه گفته، کانت چه گفته، این چطور میتواند شاگرد حضرت باشد؟!
🔹حالا کسی منتظر ظهور حضرت است حداکثر فکرش #حرم تا #جمکران باشد این که دیگر #جهانی نیست. این ظهور حضرت نمیخواهد. این حداکثر یک پیادهروی ثواببری میخواهد. کسی نمیداند #دکارت چه گفته، #هیدگر چه گفته، #کانت چه گفته، این چطور میتواند شاگرد حضرت باشد؟ کجا میخواهد برود؟ این میخواهد بین جمکران و حرم برود یا میخواهد جهان را اصلاح کند، حرف حضرت را به جهان برساند یا نرساند؟ این بدون اطلاع و آگاهی از جهان میتواند [مصداق] «لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون»، «ولو کره الکافرون» و «و کفی بالله شهیدا» [باشد؟].
🔹در این سه آیه؛ اینکه فرمود الاسلام یعلو و لا یعلی علیه بهدست چهکسی باید احیا شود؟ کسی که نداند [در] غرب چه خبر است و نداند [در] آگاهی غرب چه خبر است، مکتبهای غرب چه خبر است، ادیان غرب چه خبر است، این چطور میتواند شاگرد حضرت باشد؟ این فقط جمکرانی فکر میکند و نه جهانی. باید حواسمان جمع باشد.
🔹حکیم متاله آیت الله جوادی آملی
•
•
انجمن فلسفه علوم اجتماعی | دانشگاه باقرالعلوم
🆔 https://eitaa.com/Bou_PHSS
من به طلاب عزیز هشدار میدهم که علاوه بر اینکه باید مواظب القائات «روحانینماها» و «مقدسمآبها» باشند، از تجربۀ تلخ روی کار آمدن «انقلابینماها» و «به ظاهر عقلای قوم» که هرگز با اصول و اهداف روحانیّت آشتی نکردهاند عبرت بگیرند که مبادا گذشتۀ تفکّر و خیانت آنان فراموش و دلسوزیهای بیمورد و سادهاندیشیها سبب مراجعت آنان به پستهای کلیدی و سرنوشتساز نظام شود.
منشور روحانیت | ۳اسفند۱۳٦٧
@andar_tamolat
🗞یادداشت بنده با عنوان «منشور روحانیت، رَهنامۀ روحانیت» ذیل پروندۀ منشور روحانیت در سایت مجموعۀ رحا مدیا منتشر شد.
🖇در اینجا مطالعه کنید:
https://rahamedia.net/?p=10018
@andar_tamolat
أندر تأملات | علی رشیدی
🔻حال نیز، مقاومت شکست خورده؟
جمعیت میلیونیای که تاریخِ لبنان، مانند ان را به خود ندیده، جنازه رهبر مقاومت را همراهی میکنند. تودهی مقاوم حاضر در مراسم، دلهای خود را فارغ از عربیت و عجمیت، سیاهی و سفیدی، و مسیحی و مسلمان، بر هم گره زده، و «انا علی العهد» را به تصویر میکشند.
عهد با نصرالله فارغ از عشق به اوست؛ عهد بر ادامهی زیست مبارزاتی او و بقاء روح مقاومت، فکر و ایدئولوژی است و نه عشق. آری، عَهد بر سر قِوام روح است. پرواز جنگندههای اسرائیلی و فریاد شعار «الموت لاسرائیل» جز بیانگر قِوام و صلابت روحیه مقاومت است؟ خروش و غرش جمعیت میلیونی، جز بیانگر شکست دشمنان خداست؟
@andar_tamolat
أندر تأملات | علی رشیدی
https://virasty.com/Ali_rsh21/1740771312708778079
مشاجرهی تحقیرآمیز زلنسکی و ترامپ، تنها یک پلان از فیلم سینمایی «تجربۀ تلخ استعمارزدگیِ امروزِ اوکراینیها و دیروز پهلویها» را روی پردۀ تاریخ به نمایش گذاشت.
#محتاجِتاریخ
@andar_tamolat
أندر تأملات | علی رشیدی
🔻سفر تبیینیِ دیار میرزاکوچک و انفکاک نسل نو از پیشینۀ خود!
🔸 با یکسری از دوستان، چند روزی فضای کتاب و درس را کنار گذاشته و راهی شمال کشور شدیم. دیار میرزاکوچک و عارف بالله - آقای بهجت - را برگزیدیم. به پای صحبت و گپوگفتگو با نوجوانان فومنی نشستیم و با آغاز مباحثات، فضای سکوت، تاریکی و خَموشی را شکستیم.
🔹فضای خفقان و تاریکی، بر ذهن نوجوانان حاکم بود. شبهات پیش پا افتاده و مبتذلِ اینستاگرامی، مانند تار عنکبوتی بر اذهان و افکار نسل جدید سایه افکنده بود، و دریغا از نیرویی فکری که به شبهات، پرسشها و مسائل نسل نو، پاسخ دهد!
شبهات، از کوروش تا پهلوی و از انقلاب۵۷ تا اغتشاش۱۴۰۱ را در بر میگرفت. امّا از آن جانب نیز، برخی از نوجوانان، نمایشگاهی به راه انداخته بودند و خود، راوی «دستاوردهای انقلاب» شده بودند. آری، ظرفیتها انبوه، استعدادها بینهایت و تواناییها فراوان است، امّا دستگاه فکری/گفتمانی حلقههای میانی مختلّ!
🔸با تجربۀ چندین باره در عرصۀ گفتگو و مباحثه با نوجوانان، به این امر پی بردم که منشاء و سرچشمۀ انفکاک و گسست نسل جدید با سنّت و هویّت خویش، «عدم فهم تاریخ» است. به راستی که عدم آگاهی از سرشناسان تاریخی، سبب این امر شده تا نسل نو، مصلحین و مؤثرین هویّتی خود را به تاریخ بسپارند و تاریخ را هم به خاک!
🔹جوانان نسل نو، الگوی خویش را کوروش، ساسی، مسی، تتلو و پیشرو میخواندند، دریغ از اینکه از میرزاکوچک سخنی به میان آورند؛ از میرزا گفتم و او را شناساندم؛ امّا بهظاهر، صرف تبیین و تبلیغ علاج نیست، ممانعت از ورود شبهات - دشمن شناسی - هم موضوعیّت داشته و دارد، اما افسوس که این مقوله در ساختار فکری/فرهنگی، مختلّ است.
✍ علی رشیدی
@andar_tamolat