eitaa logo
اندیشانه
56 دنبال‌کننده
664 عکس
132 ویدیو
287 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5848416388112187549.mp3
7.89M
🎼 سرود ماندگار «ممد نبودی» با نوای کویتی‌پور 🌷سالروز آزادسازی خرمشهر گرامی باد. @Farsna
باسلام و تحیات و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما روزه داران و بندگان خوب خدا 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 لطفا جهت دریافت شادباش پیشاپیش عید فطر روی لینک زیر کلیک کنید. 👇👇👇 http://goo.gl/etzE38 @andishaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠📛 ۲۵ گناه مربوط به 📛 - وجود خدا - قرار دادن برای خدا - خدا را شمردن - - و جهنّم آخرتی - عذاب و رحمت - صفت عدالت از خدا - صفات خدا را از ذات او جدا دانستن - خود را از مکر خدا ایمن دانستن - خدا را معیوب و ناقص شمردن - ادیان توحیدی - اعتراض به خدا به‌خاطر حوادث تلخ - خدا را دارای زن و فرزند شمردن - خدا را محتاج مخلوق شمردن - انبیاء - انبیاء - ولایت اولیاء الهی - قضا و قدر الهی - ادّعای شناخت کامل خدا - غیر ممکن بر شمردن شناخت خدا (در هر سطحی) - لعن روزگار - خدا را دارای جسم شمردن - خدا را مرکّب ( و دارای اجزاء) شمردن - - غیر ممکن برشمردن بندگی خدا اعتقادی @andishaneh
درب حرم بانوی کرامت امروز گشوده شد و به نیابت از شما خوبان، کبوتر دل سیر از زیارت و ارادت به آستانش، بر بام توفیق نشست... تاب و تب بچه محل های (س) و برادر رئوفش (ع) به سر آمد و جان تشنه دیدار را آرامش وصالی دوباره بخشید.
✍ شبهه :چرا با داشتن دینی واحد، مراجع تقلید ما نظرات مختلف در احکام دینی دارند؟ ✅ پاسخ : 1⃣ در زمان حضرت رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) در میان اصحاب اختلافی وجود نداشت. زیرا در صورت بروز هر گونه ابهام و مشکلی در فهم قرآن و سنت از این بزرگواران توضیح خواسته و موضوع توسط معصومین (ع) کاملاً روشن می شد. اما در زمان غیبت، فقهاء به علت عدم دسترسی مستقیم به امام (ع)، بایستی از قرآن و منابع و مدارکی که از ائمه معصومین (ع) رسیده، این احکام را استنباط نمایند. 🔺از این رو مراجع معظم تقلید (علی رغم اتفاق نظر در اصول عقاید و معارف بنیادین)، در فهم احکام از روایات، با مشکلاتی روبرو هستند که باعث اختلافات در برخی احکام شده است. مثلآ : 2⃣ از حیث سند روایت:  ممکن است فقیهی، شخصی را که در سند روایتی آمده ثقه و قابل استناد بشمارد،  در صورتی که همین راوی را فقیهی دیگر اصلاً معتبر ندانسته و به روایت او عمل نکند و این منشأ اختلاف احکام می شود. 3⃣ اجمال در متون روایات: گاهی اوقات در متن روایات عباراتی بکار می رود که گرچه در زمان معصومین (ع) احتمالاً معنای آن واضح و روشن بوده است ولی در حال حاضر یعنی زمان غیبت معنای روشنی از آن بدست نمی آید. مثل لفظ غنا که مفهوم مبهمی دارد و برای آن مصادیق متعددی بیان می شود، این موجب اختلاف در فتاوی  می شود. 4⃣ ابهام در جهت صدور روایات: قدرت و حکومت در زمان ائمه اطهار (ع) در اختیار بنی امیه و بنی عباس که از دشمنان اهل بیت هستند بوده است و در مواردی ایشان به راحتی و در آزادی نمی توانستند تمامی احکام را که مخالف آنها بوده است بیان کنند و در مواردی برای حفظ اصل اسلام و یا جان و مال شیعیان مجبور می شده اند که از روی تقیه احکام را بر وفق نظر مخالفین بیان کنند و یا اینکه آنرا در پرده و با کنایه و بدون صراحت بیان نمایند. لذا بعضاً این اخبار و روایات با آن دسته از روایاتی که در مقام بیان احکام واقعی هستند تعارض پیدا می کنند که هر فقیهی بایستی حکم واقعی و صحیح را در این میان استنباط نماید و بالطبع هر یک بنا به داشته ها و مقدماتی که در اختیار دارند به نتیجه ای خاص می رسند که شاید با یکدیگر اختلاف داشته باشد. 5⃣ اختلاف در مبانی اصولی: یکی از علومی که یک مجتهد برای اجتهاد و استنباط به او نیاز دارد و ابزار وی برای استخراج احکام به حساب می آید علم اصول فقه است که در آن از قواعدی که به وسیله آنها احکام استنباط می شوند بحث می شود و مقدمه ای برای فقه و فقاهت محسوب می شود که اختلاف در این اصول و قواعد موجب اختلاف در اجتهاد و بالطبع در احکام می شود که هر شخص فقیهی با توجه به مدارکی که دارد دارای مبانی خاصی بوده و اصول و قواعد خاص را قائل است که در نتیجه تأثیر مستقیم در نحوه استنباط احکام می گذارد و منشأ اختلاف فتاوا و احکام می گردد. 6⃣ اینها قسمتی از مسائلی بود که موجب اختلاف احکام می شد ولی توجه به این نکته نیز مهم است که در مسائل نظری هر رشته ای متخصصین آن با یکدیگر اختلاف نظر پیدا می کنند بطور مثال تمام فیزیکدانان و شیمی دانان و یا پزشکان در همه مسائل با هم اتفاق نظر ندارند و چه بسا اختلاف نظر در کمیسونهای پزشکی قبل از عمل جراحی به نتیجه روشن نرسد و علوم اسلامی و انسانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. @andishaneh
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
🔰 ارزیابی منطقی و اخلاقی مجلس دهم بسم الله الرحمن الرحیم والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر 🔸 دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با ریاست جناب دکتر علی لاریجانی همانند هر دوره دیگری به پایان رسید. عده ای از عالمان و نخبگان به شکل کتبی و حضوری تقدیر کردند و مدح و ثنا نمودند و خدا قوت گفتند؛ ما نیز از باب ادای ادب لازم است تلاش خالصانه و خدمات مجلس و ریاست محترمش را سپاس گویم. عقلانیت اسلامی اقتضا می کند که آزادانه و دور از تعارفهای معمولی به ارزیابی منطقی و اخلاقی مجلس دهم پرداخته و به پرسشهای جمع دیگری از نخبگان پاسخ داده شود. 🔸 امتیازهای مجلس دهم به تصریح رئیس محترم مجلس عبارتند از: داشتن ۶۲درصد رای مردم، سابقه اجرایی ۸۰ درصد نمایندگان، ۱۶۷ دکترا و پستاک، ۱۳۰ ایثارگر و ۱۶ فرزند شهید از ۲۹۰ نماینده، اصلاح قانون بازنشستگی و منع بکارگیری آنها، تصویب بودجه خاص برای شرکتهای دانش بنیان، تصویب قانون مربوط به توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری، تقویت و توسعه نظام استاندارد، حمایت از سپاه پاسداران علیه تروریست خواندن آمریکا و غیره. 🔻 اینک بعد از سپاس مجدد، پرسشهای اساسی را از مجلس دهم میپرسم: 1⃣ چرا مجلس دهم نظارت قانونی بر عملکرد نمایندگان را مصوب نکرد؛ نظارتی که از فساد اخلاقی و مالی آنها پیشگیری می کرد؟ آیا رد صلاحیت جمع قابل توجهی از نمایندگان توسط شورای نگهبان به جهت فساد اقتصادی یا اخلاقی، کارنامه مجلس دهم را متزلزل نمی کند؟ 2⃣ نظارت مجلس دهم بر عملکرد دولت به ویژه وضعیت خودرو و فروش شرکتهای اقتصادی به ثمن بخس چگونه بوده است؟ 3⃣ کارشناسان اقتصادی معترفند که اصلاح قانون مالیاتی و الکترونیک سازی آن به ویژه برای اقشار پردرآمد جامعه از جمله جراحان و وکیلان و ملاکان، مشکلات مالی دولت را ترمیم میکند؛ آیا مجلس دهم بدان اهتمام ورزید؟ 4⃣ چرا هر نماینده ای که وارد مجلس میشود باید خودرو و مبلغی نزدیک به یک میلیارد تومان به او داده شود و چرا مبالغ کلان در اختیار آنها است و نظارتی بر نحوه مصرف مبالغ به ویژه در تبلیغات انتخاباتی آنها وجود ندارد؟ 5⃣ چرا نمایندگان مجلس دهم بیش از هر دوره دیگر مجلس در امور اجرایی کشور دخالت کردند و وزرا به ویژه وزیر کشور را در تعیین استانداران و فرمانداران تحت فشار قرار دادند و همین باعث ضعف تقنین و نظارت مجلس گردید که وظیفه اصلی این نهاد ارزشمند است. 6⃣ طبق نظر متخصصان، قوانین ساختاری بانکها از مهمترین عوامل نقدینگی و تورم در کشور است و به جای گردش ثروت در مسیر اشتغال زایی و جهش تولید به سمت خرید و فروش زمین و ارز و طلا میروند؛ چرا مجلس به تجمیع بانکها و اصلاح قانون آنها گام اساسی برنداشت؟ 7⃣ مطابق نظر کارشناسان اقتصادی، قدرتهای مافیای مالی و وارداتچی ها که مدیریت کالاهای اساسی کشور از کود و بذر و حبوبات و خودرو و ارز و طلا و غیره را در اختیار دارند؛ از عوامل مهم رکود تولید و اشتغال است؛ مجلس دهم برای مقابله با این تهاجم اقتصادی چه کرد؟ آیا نباید قصه دردناک گمرک را حل می کرد؟ آیا نباید جلو واردات بی رویه کالاها را می گرفت؟ چرا باید تولید بذر در کشور تعطیل شود و در وضع تحریم حداکثری محتاج غرب شویم؟ چرا با وجود ظرفیت تولید گیاهان دارویی و گل محمدی در کشور باید ۹۵ درصد اسانس کشور از خارج وارد شود؟ 💢 جناب دکتر لاریجانی عزیز که عمری در خدمت سپاه و صدا و سیما و شورای عالی امنیت ملی و مجلس بودید؛ خداوند متعال را به خون دوستان شهیدم شاهد میگیرم که این پرسشها از رنج دل فقیران و مساکینی است که قلبم را به درد آورده است و نه از سر غرض ورزی یا گرایش سیاسی که این کمترین همانند عموم مردم از همه گرایشهای سیاسی که گرفتار رانت و فساد شدند برائت می جویم. اعتدال و امت وسط بودن با خواندن و نوشتن خطبه های علی علیه السلام تحقق نمی یابد که باید از طریق انطباق عمل کارگزاران نظام با سیره علوی ظهور یابد. امیدوارم مجلس یازدهم به ویژه هیات رئیسه آن به پرسشهای این مرقومه توجه نمایند که تا چشم به هم زنند چهار سال خواهد گذشت و در پیشگاه محکمه عدل الهی پاسخگو خواهند بود و در معرض داوری امت حزب الله قرار خواهند گرفت. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته ✍ عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم دوم شوال ۱۴۴۱ 🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ اسلام، دختران‌ایران را نجات داد. بنا بر شریعت زرتشتی، پدر حق دارد فرزند خود (پسر یا دختر) را به عنوان بَرده به دیگری بفروشد. حتی اگر پدر بداند که دخترش قرار است شکنجه شود یا به هر طریق مورد آسیب قرار بگیرد باز هم میتواند فرزند خود را بفروشد. سند: کریستین بارتولمه، زن در حقوق ساسانی، ترجمه: دکتر ناصر الدین صاحب الزمانی، تهران: مؤسسه مطبوعاتی عطائی، 1337، ص 40. مشاهده اسکن کتاب: w57.ir/8 در قوانین زرتشتی، پدر حق دارد به زور با دختر خود همبستر شود. سند: روایت آذرفرنیغ فرخزادان، بند 20 مشاهده اسناد کامل: w57.ir/9 ایرانیان مسلمان شدند. چون اسلام به همه یاد داد که دختر مایه برکت زندگی است. محمد (ص) می‌فرمود: در هر خانه‌ای که دختر متولد شود ملائکه بر آن خانه نازل می‌شوند: مَا مِنْ بَيْتٍ فِيهِ الْبَنَاتُ إِلَّا نَزَلَتْ كُلَّ يَوْمٍ عَلَيْهِ اثْنَتَا عَشْرَةَ بَرَكَةً وَ رَحْمَةً مِنَ السَّمَاءِ وَ لَا يَنْقَطِعُ زِيَارَةُ الْمَلَائِكَةِ مِنْ ذَلِكَ الْبَيْتِ... سند: محدث نورى، مستدرك الوسائل، ج 15، ص 116، حدیث 17709. مشاهده اسناد کامل: w57.ir/7 امام صادق (علیه السلام) دختران حسنه اند و پسران نعمت اند. براي حسنات پاداش آيد و از نعمت ها بازخواست شود. اَلْبَنَاتُ حَسَنَاتٌ وَ اَلْبَنُونَ نِعَمٌ فَالْحَسَنَاتُ تُثَابُ عَلَيْهِنَّ وَ اَلنِّعْمَةُ تُسْأَلُ عَنْهَا. سند: تحف العقول عن آل الرسول صلی ال، ج 2، ص 382 @andishaneh
﴾﷽﴿ 💠 اگر حدیث غدیر اهمیت بسیاری دارد و دلالت بر جانشینی بلافصل علی(ع) از پیامبر اسلام(ص) دارد چرا این حدیث در کتب اربعه شیعه ذکر نشده است؟ ✍ موضوع کتاب من لایحضره الفقیه شیخ صدوق و تهذیب الاحکام شیخ طوسی (که دو کتاب از کتاب های موسوم به کتب اربعه هستند) چنانکه از نامشان پیداست در خصوص مباحث فقهی و احکام عملی است. استبصار شیخ طوسی نیز تنها روایات متعارض در مباحث فقهی را جمع کرده است. با این حساب حتی همه مباحث فقهی را هم ندارد. الکافی مرحوم کلینی روضه اش روایات متفرقه، فروع آن روایات فقهی است و تنها اصول آن بخشی از روایات اعتقادی را ذکر کرده و نه همه مسائل اعتقادی را. ضمن اینکه حدیث غدیر هم در اصول و هم در روضه کافی موجوده + خطبه غدیر 👈 https://basaer14.persianblog.ir/51d4ddx0LghQQwOajM9m- بنابراین، از سویی تراث روایی شیعه محصور در کتب اربعه نیست و منابع ارزشمند دیگری نیز احادیث و روایات را نقل کرده اند. از دیگر سو، معیار شیعه در پذیرش یا رد روایات، بودن آنها در کتب اربعه نیست بلکه سنجه روایات چیزی دیگری است. افزون بر این، کتب اربعه موضوعیت چندانی ندارد و از زمان شهید ثانی این واژه وارد سپهر واژگانی منابع شیعی شد. بله کتب اربعه روایات معتبر بیشتری را نسبت به منابع دیگر اورده از این رو، از اهمیت بالایی در نزد شیعه برخوردار است. با این حال به اعتراف دانشمندان شیعه، کتب اربعه حتی جامع همه روایات فقهی نیز نیست چه رسد به اینکه گنجایش همه روایات را داشته باشد. شایان ذکر است ببشتر روایات کتب اربعه مبتنی بر پذیرفتن امامت مطلقه اهل بیت(ع) است که تنها یکی از صدها دلیل حقانیت آنان حدیث غدیر است. حدیث مذکور از نظر همه عالمان خاصه و بسیاری از علمای عامه صحیح و معتبر است که مرحوم علامه امینی در کتاب بی‌نظیر الغدیر؛ آن را از (۱۱۰) صحابه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، و (۸۴) نفر از تابعین، و (۳۶۰) راوی حدیث، از کتب اهل سنت، از قرن دوم تا قرن چهاردهم هجری قمری معرفی کرده است. @andishaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 از زبان نویسنده 📚 آشنایی با کتاب "منظومه فکری امام خمینی" 📒 به قلم حجت الاسلام دکتر استاد فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اثر شایسته تقدیر بیستمین همایش کتاب سال حوزه ▪️ به بهانه سی‌ویکمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) 🆔 @khosropanah_ir
☀️ در هیچ دورانی شیعیان امیرالمومنین (ع) اقتدار امروز را نداشتند... 🕌 امروز سالروز آغاز دوران زعامت آیت الله سید علی خامنه ای ... 👌 مبانی معرفتی قوی، عقلانیت دینی+تدین و اخلاص امام خامنه ای از عوامل مهم موفقیت وی در تدبیر امور مملکت و رهبری انقلاب در سالهای پرافتخار گذشته است. (علی رغم مشکلات سنگینی که عوامل خارجی و عناصر داخلی بوجود آوردند). 🤲 ان شاالله با دعای شما مومنان، این مسیر تا ظهور امام عصر(عج) باقوت ادامه یابد.
✳️ دلایل عقلی نفی شبهه تحریف قرآن برای اثبات تحریف ناپذیری قرآن به پنج دلیل عقلی می توان استناد کرد که عبارتند از: 1. فروپاشی برهان همآورد طلبی قرآن؛ 2. کامل نشدن حجت الهی بر مردم؛ 3. مخدوش شدن نظریه خاتمیت اسلام؛ 1-1. فروپاشی برهان همآورد طلبی قرآن از آنجا که اعجاز قرآن بر تحدی و همآورد طلبی قرآن استوار است، این همآورد طلبی با پیش‌ فرض کامل بودن قرآن کنونی قابل دفاع است. زیرا ممکن است معاندان قرآن با فرض کاستی بخشی از قرآن موجود نسبت به قرآنی که فرود آمده، ادعا کنند که همآورد طلبی قرآن مردود است. زیرا در این صورت همه قرآن بر آنها عرضه نشده است تا عدم ارایه گفتاری همسان با این کتاب، دلیل آسمانی بودن آن باشد. آنان می توانند مدعی باشند که چه بسا ما می توانستیم گفتاری همسان با آنها را ارائه کنیم. چنان که از جمله موارد اعجاز درونی قرآن هماهنگی و سازواری آیات و آموزه های آن دانسته شده است. چنان که قرآن در این باره به صراحت می گوید: « أَفَلَا یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا کثِیرًا» اثبات سازواری آیات قرآن نیز منوط به وجود همه آیاتِ فرود آمده در آن است. به عبارت دیگر مخاطب تحدی قرآن به اعجاز در هماهنگی میان آیات، می تواند ادعا کند که بدون وجود همه آیات و مقایسه میان آنها اثبات هماهنگی ممکن نیست. زیرا ممکن است با در نگریستن در سایر آیات، عکس آن یعنی تناقض درونی آیات اثبات شود و این درست خلاف ادعای قرآن مبنی بر تحدی بر عدم اختلاف درونی آیات است. 2-1 . کامل نشدن حجت الهی بر مردم یکی از سنت های مورد تاکید قرآن، اراده الهی مبنی بر اتمام حجت بر مردم است. بر اساس این سنت بنای خداوند در عرصه ابلاغ پیام و تمهید زمینه های هدایت آن است که راهی برای عذر تراشی مردم نگذارد. بر اساس همین سنت الهی، خداوند در عالم ذرّ یا با فطرت آدمیان بر اعتراف به پروردگاری پیمان گرفته است. آن جا که می فرماید: « وَإِذْ أَخَذَ رَبُّک مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَی أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکمْ قَالُوا بَلَی شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا یوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا کنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِینَ أَوْ تَقُولُوا إِنَّمَا أَشْرَک آبَاؤُنَا مِنْ قَبْلُ وَکنَّا ذُرِّیةً مِنْ بَعْدِهِمْ أَفَتُهْلِکنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ » چنان که از ظاهر آیه پیداست خداوند علت چنین اشهادی را بسته شدن راه عذر برای مردم دانسته است: « أَنْ تَقُولُوا یوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا کنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِینَ أَوْ تَقُولُوا إِنَّمَا أَشْرَک آبَاؤُنَا مِنْ قَبْلُ وَکنَّا ذُرِّیةً مِنْ بَعْدِهِمْ » یعنی ما این اشهاد را لازم دانستیم تا شما در روز قیامت نگویید که ما از ربوبیت خداوند آگاهی نداشتیم یا بخاطر روی آوری پدران خود به شرک ناگزیر به آن بودیم. سنت کامل کردن حجت در شیوه ارایه استدلال های قرآن نیز مورد تاکید قرار گرفته است. چنان که خداوند ادعای مشرکان مبنی بر آن که شرک آنان و نیز اعلام حرمت برخی از اشیاء از سوی آنان، مستند به اراده الهی است و اگر خداوند نمی خواست نباید چنین رویکردی از آنان رخ می نمود، پس از این جهت آنان معذور اند، گزارش می کند، آن گاه در نقد ادعای آنان با تاکید بر اصل اتمام حجت از سوی خداوند، اعلام می دارد که اگر قرار بود اراده تکوینی الهی حتمیت پیدا کند، به جای آن که خداوند شرک و یا تحریم کردن ناروای حلال ها را برای آنان اراده کند، هدایت همه آنان را اراده می کرد: « سَیقُولُ الَّذِینَ أَشْرَکوا لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشْرَکنَا وَلَا آبَاؤُنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِنْ شَی‏ءٍ کذَلِک کذَّبَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّی ذَاقُوا بَأْسَنَا قُلْ هَلْ عِنْدَکمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنَا إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ فَلَوْ شَاءَ لَهَدَاکمْ أَجْمَعِینَ » بر اساس این آیه افزون بر آن که حجت و برهان از آنِ خداوند است، بلکه بنای خداوند رساندن حجت و برهان خود به مردم است. نیز بر اساس سنت اتمام حجت ، خداوند هیچ امتی را بدون فرستادن پیامبری رها نکرده است: « إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خلَا فِیهَا نَذِیرٌ » و تا پیامبری ارسال نشده و از رهگذر او حجت بر مردم تمام نشود، عذاب الهی محقق نمی شود: « وَمَا کنَّا مُعَذِّبِینَ حَتَّی نَبْعَثَ رَسُولًا » بر این اساس، خداوند پیامبر را برای اتمام حجت و هدایت انسان ها تا روز قیامت برانگیخت و به همین هدف قرآن را فرو فرستاد. از این رو در قرآن بر اکمال دین و اتمام نعمت تاکید شده است و با چنین نگاهی هر یک از آیات و سوره های قرآن را باید به مثابه پاره هایی از یک پازل دانست که با کامل شدن آنها نقشه کامل هدایت شکل می گیرد 👇👇
حال اگر کسی مدعی باشد که بخشی از آیات و سور قرآن از آن حذف شده است، به ناگزیر باید بپذیرد که نقشه هدایت الهی در کتاب موجود کامل نشده و بخشی از مجموعه ای که می تواند در کامل شدن حجت بر مردم تاثیرگذار باشد، در اختیار آنان قرار نگرفته است. این امر به معنای کامل نشدن حجت خداوند بر مردم است. به عنوان مثال کسانی که مدعی اند آیات یا سوره هایی در زمینه ولایت و امامت حضرت امیر (ع) از قرآن حذف شده است و اختلاف پدید آمده در میان امت اسلامی از آغاز تا کنون را ناشی از این امر می دانند، در حقیقت پذیرفته اند که با حذف این بخش از قرآن حجت الهی بر مردم در زمینه امامت و ولایت کامل نشده است. یعنی مردم در روز قیامت می توانند با خداوند محاجّه کنند که اگر مانع تحریف آیات و سور ناظر به امامت و ولایت می شد، آنان از نعمت هدایت در سایه اهل بیت (ع) محروم نمی شدند! حال با پذیرش تاکید قرآن بر سنت اتمام حجت از سوی خداوند، آیا جایی برای چنین احتجاجی باقی می ماند؟! 3-1. مخدوش شدن نظریه خاتمیت اسلام خاتميت به معناي پايان پذيرفتن نبوت است و خاتميت پيامبر اكرم (ص) به اين معنا است كه هيچ‌كس پس از ايشان هرگز به مقام سفارت الهي و وساطت الهي ميان خداوند و مردم نرسيده و هيچگاه خداوند از رهگذر وحي با كسي سخن نخواهد گفت. از این رو، قرآن در برابر سایر کتب آسمانی در کنار دو نقش تصدیقی و تکمیلی ، نقش مهیمنی را نیز برعهده دارد: « وَأَنزَلْنَا إِلَیک الْکتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَینَ یدَیهِ مِنْ الْکتَابِ وَمُهَیمِنًا عَلَیهِ » مهیمن بودن قرآن در برابر سایر کتب آسمانی بدان معنا است که خداوند اراده کرده، کژتابی هایی آن کتب که عموماً از رهگذر تحریف در آنها راه یافته، با ظهور کتابی با پیراستگی کامل یعنی قرآن اصلاح نماید. قرآن از این جهت نقش معیار و محک برای بازشناخت آموزه های سره از ناسره آن کتب را بازی می کند. راز آن که در میان همه کتب آسمانی تنها بر حفظ و صیانت قرآن تاکید شده همین نکته است. به عبارت روشن تر، چون بنای خداوند آن بود که آموزه های تحریف شده سایر کتب آسمانی را با آمدن قرآن باز نمایاند، ضرورتی بر حفظ و صیانت آن کتب از عدم راهیافت تحریف در آنها نمی دید و از آن جا که برای قرآن افزون بر نقش هدایتی، نقش اصلاح آموزه های کتب آسمانی پیشین را در نظر گرفته است، می بایست صیانت آن را از هر گونه دخل تصرف تضمین می کرد که این امر به صراحت قرآن اتفاق افتاد. حال اگر کسی مدعی راهیافت تحریف در قرآن باشد، به ناگزیر باید بر ضرورت نزول کتاب آسمانی دیگر پای فشرد تا در سایه آن تحریفات راه یافته در قرآن شناخته شده و به کنار گذاشته شوند و نزول کتاب آسمانی دیگر به معنای ضرورت برانگیختن پیامبری دیگر برای دریافت آن کتاب آسمانی از سوی خداوند است. پیداست که معنای این سخن مخدوش شدن نظریه خاتمیت اسلام است. بنابر این اگر کسی خاتمیت اسلام را پذیرفته و مدعی است که قرآن آخرین کتاب آسمانی است که از سوی خداوند برای هدایت جهانیان فرو فرستاده شده است، به ناگزیر باید راهیافت هرگونه دخل و تصرف در این کتاب آسمانی را مردود اعلام کند. برگرفته از کتاب «پیراستگی قرآن از تحریف» اثر استاد علی نصیری @andishaneh
خلاصه-غرب-شناسی-سید-احمد-رهنمایی-ویرایش-اسفند-97.docx
4.13M
📚✍📚✍📚✍📚✍ خلاصه کتاب غرب شناسی نویسنده: سید احمد رهنمایی @andishaneh
هدایت شده از المدرس الافضل
📙📙📙📙📙📙📙📙📙📙در این کتاب به بررسی و پاسخ ۶۶شبهه از میان صدها شبهه وشایعه پیرامون انقلاب اسلامی که در تمامی محافل بدون هیچ گونه سندومدرکی مطرح می شود پرداخته شده است.📝📝📝📝 مطالعه این کتاب به کلیه دانشجویان وطلاب و فرهیخته گان و تمامی کسانی که دلسوزگفتمان انقلاب اسلامی هستند توصیه می شود.📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
✳️ سنت برآیندی از عصمت است. به گزارش ایکنا؛ اخیراً آیت‌الله سیدکمال حیدری، از علمای قم به ارائه نکاتی در زمینه احوالات شخصی پیامبر(ص) پرداخته و مدعی شده که این احوالات شخصی، خارج از دایره سنت است. به همین مناسبت حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، اقدام به پاسخ‌گویی به این ادعا کرده است؛ کلیپی از استاد سیدکمال حیدری برای بنده ارسال شد و خواستند که اگر ملاحظاتی دارم، ارائه دهم. موضوعی که ایشان مطرح کردند در مورد احوالات شخصی پیامبر(ص) و چیزی است که به اقتضائات بشری صادر شده است که اعم از فعل، قول و تقریر ایشان است و از نظر ایشان اینها جزء سنت نیستند و نباید تلقی دین و شرع به آنها بشود و اینها رویه عادی است که از هر انسانی ممکن است سر بزند. اهمیت این بحث بسیار زیاد است. از طرفی یک مسئله کاملا کلامی است؛ یعنی مسئله عصمت پیامبر(ص) یا انبیاء(ع) و دامنه عصمت از جمله مباحث پر چالش کلامی است. هم میان علمای شیعه اختلافاتی وجود دارد و هم در بین اهل سنت. از طرفی این بحث، یک بحث حدیثی هم محسوب می‌شود، چون در تعبیر سنت نبوی یا حدیث داریم که تا کجا می‌توانیم فعل، قول و تقریر نبی(ص) را به عنوان حدیث یا سنت شرعی تلقی کنیم که قابل استناد باشد. برخی معتقدند سنت شامل احوالات شخصی نمی‌شود برخی در این جهت قید غیرعادی را اضافه کرده‌اند که خواستند بگویند دامنه سنت نبوی یا ولوی شامل احوالات شخصی نمی‌شود. پس این مسئله جنبه حدیثی هم پیدا می‌کند. جنبه اخلاقی هم دارد. مسئله این است که وقتی به سنن پیامبر(ص) و رفتارها و رویه‌ها و نشست و برخاست‌ها وارد می‌شویم، تا کجا می‌توانیم به اینها استناد کنیم و به اینها رنگ و بوی اخلاقی بدهیم که قابل عمل باشد. همچنین جهت فقهی هم دارد و آن اینکه در بحث فقه، در احکام خمسه یعنی واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباه دنبال این هستیم که اینها را مستند به استنادات شرعی کنیم و بعداً عقل و اجماع نیز مطرح می‌شود. اما مهم آیات و روایات است که عمده هم روایات است. اگر دامنه سنت نبوی را وسیع بینگاریم و برایش محدودیت قائل نشویم که بحث اقتضائات بشری را خارج نکنیم، تمام آنچه از پیامبر(ص) صادر شده را می‌توانیم در حوزه فقه مطرح کنیم و به آن استناد کنیم و قابل عمل باشد. مثلاً نوع گذاشتن موی پیامبر(ص) که تا کجا بوده است. اینکه ایشان فرق می‌گذاشته و یا اینکه چطور راه می‌رفته و چطور می‌نشسته و یا خنده‌های ایشان چطور بوده است که اینها به نظر آقای کمال حیدری نظرات شخصی محسوب می‌شود. اگر کسی اینها را از سنت خارج بداند، نمی‌تواند در فقه به اینها استناد کند، چون صبغه شرعی پیدا نمی‌کند، اما اگر کسی معتقد باشد اینها جزء سنت است، می‌تواند در فقه به آنها استناد کند. مسئله احولات شخصیه پیامبر(ص) در پنج حوزه تأثیرگذار است این مسئله حداقل از چهار منظر بحث کلامی، حدیثی، اخلاقی و فقهی قابل طرح است و به اینها باید تفسیر را نیز اضافه کرد. یعنی ببینیم دامنه اطاعت از رسول خدا(ص) که در آیه قرآن به آن اشاره شده، چقدر است. یا آیه‌ای که می‌گوید سخن پیامبر(ص) وحی است، آیا اقتضائات بشری پیامبر(ص) نیز همینطور است یا وقتی می‌گوید هر آنچه رسول می‌دهد بگیرید، چنین سعه‌ای دارد که همه آنچه از نبی صادر شده را بگیرد یا خیر؟ پس می‌شود پنج منظر. بنابراین یکی از پر چالش‌ترین بحث‌ها است که قابل بررسی و واکاوی است. وقتی در سال ۸۲، کتاب حدیث‌شناسی را می‌نوشتم، متوجه شدم برخی از بزرگان در توضیح حدیث، قید غیر العادی را آورده‌اند، چون آقای حیدری در یکی از ادعاهای خود دارند که هیچ یک از علمای شیعه نگفته‌اند که احوالات شخصی و اقتضائات بشری پیامبر(ص) خارج از سنت است و می‌گویند همه اینها سنت است، اما اینطور نیست. یعنی بزرگانی را داریم که در تعریف حدیث کلمه غیر العادی را اضافه کرده‌اند. کتاب رساله فی درایةالحدیث، جلد دو، صفحه ۲۸۷ و همچنین صفحه ۳۶۳ منبع خوبی است. نویسنده این اثر، رساله‌های علمای شیعه را در زمینه درایةالحدیث آورده است و در دو جا این مسئله مطرح شده است که حدیث را که معنا می‌کنند غیر العادی را اشاره می‌کند. در جای دیگر نیز برای سنت این قید را می‌زنند. اما این قید منظور دارد و می‌خواهند بگویند آن دسته از فعل و قول و یا تقریر نبی که در حوزه امور عادی و طبیعی و بشری است، جزء حدیث نیست و باید خارج شود. دامنه سنت برآیندی از دامنه عصمت است اما بنده در کتب خود تأکید کردم که ادعای ما این است که دامنه سنت برآیندی از دامنه عصمت است. یعنی عصمت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را تا هر کجا ببرید، سنت پیامبر(ص) نیز با آن می‌رود. اگر عصمت را مطلق بگیرید و بگویید هر آنچه از پیامبر(ص) صادر می‌شود، جنبه عصمت دارد که فعل و سخن و تقریر او آینه تمام‌نمای حق است، سنت نیز همین را شامل می‌شود و بنده نیز همین اعتقاد را دارم که نمی‌توانیم در عصمت نبی شکاف ایجاد کنیم و این عصمت، اطلاق 👇👇👇
دارد و اگر این ادعا را قبول کنیم، یعنی سنت نیز اطلاق دارد. یعنی هر آنچه از او صادر می‌شود حجت است و عصمت یعنی آنچه از ایشان صادر شده است، همه در منظر الهی است و خدا آن را تأیید می‌کند و گویی سخن و فعل و تقریر خودش می‌داند و اگر اینطور است، من متدین چرا نباید به آن استناد کنم. اما اگر کسی دامنه عصمت را تا آنجا توسعه ندهد، مانند آقای سیدکمال حیدری، در نتیجه سنت نیز مطلق نخواهد بود، به این معنا که سنت می‌آید تا جایی که به تعبیر ایشان، از حالت حوزه بشری وارد نشود. بنابراین این مسئله سابقه دارد و در برخی از جلسات در حضور برخی از فضلا بودیم که عموماً همین نظر را دارند و تفوه کردند به اینکه پیامبر(ص) حالات شخصی دارد و اینها جزء سنت حساب نمی‌شود و پیامبر(ص)، اما دوباره در این جلسات تأکید کردم که اینها اشتباه است و همانطور که عمصت محدودیت ندارد، سنت نیز همینطور است.
✳️ جلسه سوم نقد شبهه استاد سید کمال حیدری مبنی بر خروج احوالات شخصی پیامبر از محدوده عصمت و سنت در این جلسه دیدگاه عالمان اهل سنت در زمینه حدیث تابیر النخل و تاکید آنان بر عدم عصمت و عدم حجیت سنت در حوزه امور دنیوی، مورد نقد قرار گرفته است. 👇👇👇