eitaa logo
اندیشانه
48 دنبال‌کننده
666 عکس
135 ویدیو
299 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
دل من گم شده گر پیدا شد بسپارید امانات رضا و اگر از تپش افتاد دلم ببریدش به ملاقات رضا از رضا خواسته بودم شاید بگذارد که غلامش بشوم همه گفتند محال است ولی دلخوشم من به محالات رضا فرارسیدن میلاد مسعود علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة والثناء مبارک باد. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✍ پژوهانه https://www.noorsoft.org/fa/software/List/?CategoryItemID=14102 با مراجعه به سایت فوق و کلیک روی هر یک از نرم افزارهای نور، با انتخاب گزینه اجرای آنلاین بمدت ۱۵ روز به صورت رایگان از برخی نرم افزارهای علمی مذهبی نور استفاده کنید. https://ebookshia.com/ کتابخانه الکترونیکی شیعه 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
آیا مردم ایران به زور شمشیر و ظلم اعراب مسلمان شدند؟! 🔹پاسخ: 1️⃣ ایرانیان همواره قومی بودند که در مقابل فرهنگ های مهاجم و بیگانه مقاومت کرده، در ملیت دیگران هضم نشده اند. از طرفی، آزاد اندیشی و حق گرایی، ویژگی دیگر ملت ایران است که باعث خضوع ایشان در برابر حقیقت گشته است. ▫️مردم ایران قومی نبودند که با تهدید و ارعاب و زیر قبضه شمیر فرهنگ و اخلاقیات خود را واگذاشته و به آیین قوم غالب روی آورند خصوصا در شرایطی که هم به لحاظ دانش جنگی، تسلیحات و فنون نظامی و هم به لحاظ نفرات و بدنه اجتماعی نسبت به مهاجمین و بلکه تمام اقوام زمان خویش برتری قابل توجه ای داشتند. ▫️اگر مردم ایران مردمی بودند که به زور شمشیر دین و مذهب خود را عوض می‌کردند چرا این تغییر مذهب را در زمان حمله مغول و حمله های سنگین تری که به ایران صورت گرفت نمی‌بینیم؟! 2️⃣ دكتر زرين كوب بیان می‌دارد: سقوط دولت ساساني به دست عرب انجام شد، ولي نه به خاطر قدرت زرهي عرب بلكه ضعف و فساد بر دولت ساساني غلبه كرده بود. اصلا مقارن هجوم عرب، ايران از پاي درآمده بود. دولت ساساني در آن روزگار مانند مرده حضرت سليمان (ع) بود كه بر عصايي تكيه داشت و موريانه عصا را خورد و آن پيامبر به زمين افتاد. ضعف و فساد در همه اركان كشور راه يافته و دولت ساساني روي به نكبت و ذلت نهاده بود. (تاريخ ايران بعد از اسلام، ص 157-158) 📌زرين كوب به داستان كفشگري اشاره مي‌كند كه آرزو داشت پسرش درس بخواند چون در پسر خود هوش زياد و استعداد فراوان مي‌ديد. او حاضر شد براي اين كار، خرج زيادي هم بكند، ولي وقتي به نوشيروان گفتند كه فلان كفشگر حاضر است علوفه فراواني براي لشگر ايران تهيه كند به شرط اينكه پسرش بتواند درس بخواند، نوشيروان قبول نكرد و علوفه ها را پس دادند. كشوري كه در آن علم در اختيار گروه خاصي باشد، كشور ماندگار نخواهد شد و شكست مي‌خورد در حالي كه دين اسلام و مسلمانان علم را براي همه مي‌خواستند. در زمان ساسانيان به خاطر طبقاتي بودن علم، به علم توجه زيادي نشد حتي در آن زمان، كتاب كم نوشته شد. 3️⃣ دکتر زرین کوب درباره تأثیر مذهب در حمله اعراب به ایران می‌نویسد: نبردی که ایرانیان در طی این دو قرن با مهاجمان عرب کردند همه در تاریکی خشم و تعصب نبود. در روشنی دانش و خرد نیز این نبرد دوام داشت و بازار مشاجرات و گفتگوهای دینی و فلسفی گرم بود. بسیاری از ایرانیان، از همان آغاز کار دین مسلمانی را با شور و شوق پذیرفتند. دین تازه ای را که عرب ها آورده بودند، از آیین دیرین نیاکان خویش برتر می‌یافتند و ثنویت مبهم و تاریک زرتشتی را در برابر توحید محض و بی شائبه اسلام، شرک و کفر می‌شناختند. (زرین کوب، دوقرن سکوت، ص۲5۳) 4️⃣ استاد مطهری رمز اسلام آوردن ایرانیان را در این می‌داند که اسلام یک فرهنگ و محتوای بیگانه و مهاجم نبود بلکه اسلام نسبتش با همه ملت ها «علی السواء» بود، شعارهایش شعارهای کلی و عمومی و انسانی بود و همه ملت ها آن را می‌پسندیدند. مسئله ملیت و قومیت به معنایی که امروز میان مردم مصطلح است در اسلام هیچ اعتباری نداشت بلکه این دین همه اقوام مختلف جهان را برابر می‌دانست. از ابتدا نیز دعوت اسلامی مختص به ملت و قوم خاصی نبود. از طرفی تعالیم معقول، خرد پسند و فطری اسلام کشش و جاذبه خاصی داشت که به موجب آن جاذبه ملل مختلف را تحت نفوذ خود قرار می‌داد. (مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص62) 5️⃣ بسیاری از شهرهای ایران به وسیله صلح توسط مردم به سپاه اعراب تسلیم شد و مفاد صلح نامه ها در کتب و اسناد تاریخی موجود است اما در هیچ یک از این صلح نامه ها اجباری یا حتی توصیه ای به ایرانیان برای مسلمان شدن نوشته نشده است. 6️⃣ اسناد و شواهد بیشماری نیز وجود دارد مبنی بر اینکه ایرانیان بعد از تسلیم شدن در برابر مسلمین، در اعمال و مناسک مذهبی خود آزاد بوده و آتشکده ها همچنان بر پا بود. به آن ها این امکان داده می‌شد که مسلمان شوند یا دین خود را حفظ کرده و جزیه بپردازند. به گفته زرین کوب «مجوس هم جزیه های که به اسلامیان می‌پرداختند به مراتب سبک تر و راحت تر از مالیات سرانه ای بود که پیش از آن به حکومت خویش ساسانیان می‌دادند». 7️⃣ در انتها ذکر این نکته لازم است که؛ امام علی (ع) و امام حسن و امام حسین (ع) در هیچ فتحی از فتوحات عصر خلفا شخصاً حضور نداشتند و مطالبی که در فضای مجازی منتشر می‌شود صحت ندارد و فاقد اعتبار است. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ منشانه 🔴 مدیریت فردی برای موفقیت ۱ . سفره را بچینید دقیقاً تصمیم بگیرید که چه میخواهید. روشن بودن در این مورد یک شرط اساسی است. پیش از شروع کار، هدف‌ها و تصمیم‌هایتان را بنویسید. ۲ . برای هر روز از قبل برنامه‌ریزی کنید برنامه‌هایتان را روی کاغذ بیاورید. به ازای هر دقیقه‌ای که صرف برنامه‌ریزی می‌کنید، به هنگام اجرای آن پنج یا شش دقیقه در وقت خود صرفه‌جویی خواهید کرد. ۳ . قانون ۲۰/۸۰ را در همه امور به‌کار بگیرید ۸۰ درصد از دستاوردهایتان نتیجه ۲۰ درصد از فعالیت شماست. همواره تلاش خود را روی این ۲۰ درصد متمرکز کنید. ۴ . پیامد کارها را در نظر داشته باشید مهمترین و ضروریترین کارهای شما آنهایی هستند که میتوانند بیشترین تأثیر را چه مثبت و چه منفی روی کار و زندگی شما بگذارند. به جای تمرکز روی سایر کارها، تمام توجهتان را معطوف به این نوع کارها کنید. ۵ . روش الف ب پ ت ث را مدام به کار بگیرید قبل از شروع لیستی از کارهایتان تهیه کنید و سپس آنها را از نظر ارزش و ضرورت اولویت‌بندی کنید تا مطمئن شوید که همیشه در حال انجام مهم‌ترین کارهایتان هستید. ۶ . روی اهداف اصلی تمرکز کنید نتایجی را که باید قطعاً از کارتان به‌دست آورید تا بتوانید بگویید که به خوبی از عهده کار بر آمده‌اید مشخص کنید و در تمام مدت قاطعانه به دنبال به دست آوردن آنها باشید. ۷ . به قانون تخشیص ضرورت عمل کنید هیچ‌وقت برای انجام همه کارها وقت کافی وجود ندارد اما همشیه برای انجام مهم‌ترین کارها وقت کافی هست. ۸ . پیش از شروع، مقدمات کار را کاملاً فراهم کنید آمادگی تمام و کمال قبل از شروع کار مانع عملکرد ضعیف میشود. ۹ . همیشه یک شاگرد باقی بمانید هر چه در ارتباط با کارهای ضروری و مهم‌تان دانش بیشتری به‌دست آورید، می‌توانید سریع‌تر شروع کنید و زودتر به اتمام برسانید. ۱۰ . استعدادهای منحصر به فرد خود را تقویت کنید دقیقاً مشخص کنید چه کاری است که در حال حاضر خیلی خوب انجام می‌دهید یا در آینده می‌توانید خیلی خوب انجام دهید. سپس تمام توان خود را در انجام آن به‌کار گیرید. ۱۱ . محدودیت‌های اصلی خود را مشخص کنید محدودیت‌ها و یا عوامل بازدارنده درونی و بیرونی خود را مشخص کنید، عواملی که سرعت شما را در دست‌یابی به مهم‌ترین هدف‌هایتان تعیین می‌کنند. سپس تمرکزتان را به از بین بردن این محدودیت‌ها معطوف کنید. ۱۲ . هر بار یک مرحله جلو بروید اگر کارها را مرحله به مرحله انجام دهید، می‌توانید بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین کارها را به انجام برسانید. ۱۳ . خودتان را تحت فشار بگذارید تصور کنید که یک ماه دیگر باید شهر را ترک کنید. طوری کار کنید که گویا مجبور هستید قبل از ترک شهر تمام کارهای اصلی‌تان را به اتمام برسانید. ۱۴ . قدرت‌های فردی خود را به حداکثر برسانید اوقاتی از روز را که از نظر ذهنی و جسمی کارایی بیشتری دارید مشخص کنید و مهم‌ترین و ضروری‌ترین کارهایتان را در این اوقات انجام دهید. به اندازه کافی استراحت کنید تا بتوانید بیشترین بازدهی را داشته باشید. ۱۵ . خودتان را به فعالیت ترغیب کنید خودتان مشوق خودتان باشید. در هر شرایط یا موقعیتی به دنبال کسب نتایج خوب باشید. به جای تمرکز بر مشکلات به دنبال راه‌حل بگردید. همواره فردی خوش‌بین و سازنده باشید. ۱۶ . روش تنبلی سازنده را تمرین کنید هیچکس نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد. بنابراین باید یاد بگیرید که از روی عمد در انجام برخی از کارهایی که از ارزش و اهمیت کمتری برخوردار هستند تنبلی کنید. با این کار خواهید توانست وقت کافی برای معدود کارهایی که واقعاً مهم هستند ایجاد کنید. ۱۷ . اول سخت‌ترین کار را انجام دهید روزتان را با سخت‌ترین کار آغاز کنید، کاری که می‌تواند بزرگ‌ترین تأثیر را بر خودتان و حرفه‌تان بگذارد، و تا وقتی که آن را تمام نکرده‌اید دست از کار نکشید. ۱۸ . کار را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید کارهای بزرگ و پیچیده را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و سپس هر بار یک قسمت از کار را شروع کنید و به اتمام برسانید. ۱۹ . وقت بیشتری ایجاد کنید برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید که به صورت طولانی‌مدت هر روز وقت کافی برای تمرکز کامل روی کارهای مهم و اصلی داشته باشید. ۲۰ . سرعت انجام کار را افزایش دهید عادت کنید که کارهای اصلی خود را سریع‌تر انجام دهید. به عنوان فردی که کارها را سریع و دقیق انجام می‌دهد مشهور شوید. ۲۱ . هر بار یک کار مهم انجام دهید کارهای ضروریتان را دقیقاً مشخص کنید. سریعاً کار را شروع کنید و بدون توقف تا اتمام ۱۰۰ درصد کار پیش بروید. این رمز واقعی افزایش کارایی و بهره‌وری فردی است. ⭕️ اراده کنید که هر روز این اصول را تمرین کنید تا جزئی از عادت‌های شما شوند. با ایجاد این عادت‌های مدیریت فردی و تبدیل آنها به بخشی از ویژگی‌های شخصیت خود آینده‌تان را تضمین کنید. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
✍ بصیرانه 🎙 | امام خمینی (ره) ادامه دهنده تفکر مرحوم میرزای نائینی نیست حجت الاسلام والمسلمین لیالی/ بخش دوم 🔸 تقریباً از سال بعد از ، بعد از دوران خفقان ۱۳۲۰ گرایش‌هایی در ایران اسلامی شروع می‌شود؛ گرایش روشن‌فکری فخرالدین شادمان، داریوش عاشوری، داریوش شایگان، مرحوم شریعتی، مرحوم آل احمد، مرحوم بازرگان، مرحوم طالقانی و دیگران؛ البته مرحوم طالقانی را به خاطر اینکه آخوند بود و دارای مبانی دینی است باید از دیگران جدا کرد. 🔸 بقیه دین را به صورت روزنامه‌ای مطالعه کرده بودند؛ مرحوم بازرگان مهندسی برق قدرت دارد، درس آخوندی نخوانده است، مرحوم در دانشگاه سوربن جامعه‌شناسی دین می‌خواند، با گورویچ و دیگران؛ این‌ها هیچ‌وقت دین را به معنای مباحث دینی نخوانده بودند، اما مرحوم و مرحوم آقای شالوده دینی کاملی داشتند؛ تفسیر، فقه، اصول، فلسفه، حکمت و کلام را خوانده بودند. 🔸 تمام مسائلی که بیان شد با آمدن امام خمینی (ره) تغییر کرد؛ امام هیچ‌گاه مشروطه‌خواه نیست؛ اساس مشروطیت در این است که سلطنت باشد و اجرا شود، اما امام خمینی (ره) از اساس سلطنت را کنار زد؛ به این دلیل امام خمینی (ره) ادامه دهنده تفکر مرحوم میرزای نائینی نیست. 🔸 تفکر میرزای نائینی خوب یا بد، به سلطنت موروثی می‌اندیشد، سلطنتی که باید مقید باشد؛ امام خمینی (ره) بساط سلطنت را بر هم می‌زند و مشروعیت سلطنت را مطرح می‌کند؛ را می‌گذارد که همه قوانین باید مطابق با شرع باشد. 🔸 روشن‌فکران معمولاً توجیه می‌کنند که مرحوم ، و چنین مطالبی را داشته‌اند، اما نوع تفکر امام با این‌ها متفاوت است؛ امام یک تفکر جامع دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند استناد کند که تفکر ما با تفکر امام یکی بوده است. 🔸 (ره) در عین حال که فقیه است، اصولی، متفکر، مفسر، شجاع، اهل جنگ، جهاد، شهادت، عرفان است؛ کسی در عرصه روشن‌فکری پیدا نمی‌کنید که اندیشه دفاع، مقاومت، جهاد و شهادت داشته باشد. 🔸 البته چنین رویکردی در مکتب امیرالمؤمنین علی (ع) و اهل بیت (ع) وجود دارد؛ آن جامعیت به ظاهر متعارضی که در آن بزرگواران وجود داشت، در امام خمینی (ره) نیز وجود دارد؛ او هم در اوج عرفان است و هم در اوج شهامت و شجاعت؛ هم از قتل کسی ناراحت می‌شود و هم دستور قتل را صادر می‌کند؛ این نوع تفکر را در اندیشه روشن‌فکری پیدا نمی‌کنید. ادامه دارد ... 🆔 @asbaat_ir 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶🔷🔸🔹 اندیشانه 🔹🔸🔷🔶 ✅ تبیین آموزه های اعتقادی دین مبین اسلام 🖌 بیان آیات و روایت اعتقادی 🖌 منبع شناسی تراث اعتقادی شیعه 🖌 توضیح، اثبات و دفاع از معارف اعتقادی 🖌 بیان مبادی دانش کلام(اعتقادات/تئولوژی) 🖌 معرفی منابع جهت مطالعه مباحث اعتقادی 🖌 معرفی مراکز علمی پیشرو در حوزه مباحث اعتقادی 👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
💠 مؤلفه‌های جریان نواندیش متعهد (مجدد) 1️⃣ پاسداشت میراث علمی و فرهنگی حوزه (پاسداشت تراث): جریان متعهد به خلاف جریان نواندیش غرب گرا، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برای تراث علمی قائل است و آن را ناکارآمد و متعلق به تاریخ نمی‌داند. 2️⃣ قرائت حداکثری از کارکرد دین و رسالت روحانیت (دین حداکثری): جریان نواندیش متعهد بر این باور است که دین تمام شئون حیات بشری را در راستای نیل به کمال و ابدی مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار داده است. چرا شئون فردی و اجتماعی انسان دست در دست هم مجموع رفتار و رویکرد فرد و جامعه را تشکیل می‌دهد. 3️⃣ رصد تحولات کلان و خرد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و طراحی اقدام متناسب (رصد شرایط) 4️⃣ عدم اکتفا به داشته‌ها و نگاه به آینده برای فتح قله‌های جدید (آینده‌نگری و تحول‌خواهی): جریان نواندیش متعهد از تحول‌خواهی هراسناک نمی‌شود. تحول را روی گرداندن از تراث سلف نمی‌داند؛ بلکه پرداختن به تحول با حفظ میراث گذشته را بارور کردن و بالنده‌تر کردن آن‌ها می‌داند. 5️⃣ برخورداری از سبک زندگی جهادی و (زیست جهادی): جریان نواندیش متعهد، مصداق (مجاهدون بأنفسهم) هستند. در سبک زندگی جهادی، این وظیفه و نیازمندی جامعه اسلامی است که معیار و ملاک عمل فرد قرار می‌گیرد، نه استانداردهای و نهادهای رسمی علمی. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام