eitaa logo
اندیشانه
48 دنبال‌کننده
666 عکس
135 ویدیو
299 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
غروب سرخ نگاهش به رنگ ماتم بود غريب شهرِ خودش نه ، غريب عالم بود چقدر روضة كرب و بلا بپا مي داشت به روي سر در خانه هميشه پرچم بود برای داغ ِ دل بی‌قرار و پر دردش همیشه زمزمة روضه مثل مرهم بود شبي كه در تب آتش بهشت او مي سوخت شكسته قامت و آشفته حال و درهم بود چه شد که در وسط كوچة بني هاشم پر از تلاطم اشكِ مصيبت و غم بود شتاب مركب و آقای قد خمیدة ما ميان كوچه زمين خوردنش مسلم بود غم ِ اسارت و داغ ِ جسارت و غربت چقدر در نظرش كربلا مجسم بود خلاصه لحظة‌ آخر ، زمان تدفينش بساط غسل و بساط كفن فراهم بود کنار پیکر او هر دلِ عزاداری به یادِ بی‌کسی کشتة محرّم بود تنی که غرق به خون مانده بود در گودال سری که بر سر نیزه پناه عالم بود 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
📚معرفی کتاب📚 نام کتاب: پندهاى امام صادق(عليه السلام) به ره‌جويان صادق با نگارش محمدمهدی نادری قمی وزيري، گالينگور، 312 صفحه، چاپ اول 1387، چاپ پنجم 1392 اين كتاب كه بخشى از مباحث مطرح شده در درس‌هاى اخلاق حضرت ایت الله مصباح یزدی در جمع طلاب حوزه علميه قم طى سال‌هاى 1376 تا 1378 مي‌باشد، نخستين‌بار توسط انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(رحمه الله) در سال 1381 منتشر گرديده است. محور اصلى بيست و هشت درس اين كتاب، شرح و توضيح مبسوط حديثى گرانبها از امام صادق(عليه السلام)، خطاب به عبدالله بن جندب است. آن حضرت در اين حديث به بسيارى از مباحث و موضوعات اخلاقى اشاره فرموده‌اند. هر يك از مطالب اين كتاب گنجى گران‌قدر، توشه‌اى تمام‌ناشدنى، و پرتوي درخشان براى ره‌جويان صادق است. موضوعاتي چون دوستان واقعي اهل بيت(عليهم‌السلام) با اشاره به ويژگي‌هاي آنان، شرح چگونگي نگاه مؤمن به دنيا، نشانه‌هاي ايمان واقعي و علامت‌هاي مؤمن حقيقي، توضيح ثمرات استقامت در دين، بيان مفهوم خوف و رجا، اشاره به دام‌هاي شيطان، شرح نماز مقبول و راه‌هاي رسيدن به جوار الهي و نيز توضيح و بيان نشانه‌هاي شيعه واقعي از منظر امام صادق(ع) از جمله مباحثي است که در اين کتاب به آن‌ها اشاره شده است. اين كتاب ارزشمند در قالب مجموعه آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي با عنوان «‌مشكات‌» نيز چاپ و منتشر شده و نرم افزار اندروید آن از کافه بازار بصورت رایگان قابل دانلود می باشد. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✍ منظور از 《بدا》چیست؟ امام صادق (ع) فرمود: 🔸مَن زَعَمَ اَنَّ الله عَزَّوَجَلَّ یَبدُو لَهُ فی شَیء لَم یَعلَمهُ اَمس فابرَئوا منه 🔻هر کس بگوید برای خدای عزوجل در چیزی،رای تازه و جدیدی پیدا می شود که پیش تر آن را نمی دانسته،از او بیزاری بجویید. 💠علمای عقائد اسلامی گفته اند: 《بداء》درباره ی خداوند،آشکار کردن چیزی است که بر بندگان مخفی بوده و ظهورش برای آنان تازگی دارد. بنابراین،کسانی که پنداشته اند مقصود از 《بداء》 درباره ی خداوند این است که برای حق تعالی نیز،همانند مخلوقات،رای تازه_غیر از آنچه پیش از بداء داشته_پیدا می شود،سخت در اشتباهند. در قرآن کریم آمده است؛ ..*...وَمَا كَانَ لِرَسُولٍ أَن يَأْتِيَ بِآيَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ * يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْكِتَابِ *..[رعد۴۰_۳۸] هیچ پیامبری نمی تواند که آیت و معجزه ای بیاورد مگر به فرمان خدا،هر دورانی را سرنوشنی است.خداوند، هرچه را بخواهد،محو و نابود و هر چه را بخواهد، اثبات و برجای می گذارد و امّ الکتاب(لوح محفوظ) نزد اوست. ✅ منظور از این آیه این است که، دست خدا بسته نیست و هر جا که خواست، رزق و اجل و سعادت و شقاوت را در این مکتوب مقدر،تغییر می دهد. هر چه را بخواهد_از نانوشته ها_در آن جای می دهد. اصل کتاب که لوح محفوظ باشد،هیچ گونه تغییر و تبدل در آن نیست و آن نزد خداست. و در احادیث هم به این مطلب اشاره شده است؛ 🔺شخصی از ابن عباس، پرسید: چگونه در عمر و اجل، زیادتی می شود؟ ابن عباس گفت؛ خداوند فرموده است: ..* هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا وَأَجَلٌ مُّسَمًّى...*.. او کسی است که شما را از گل آفرید،سپس مدتی مقرر داشت و اجل حتمی نزد اوست[انعام/۲] در تفسیر آیه گفت: اجل اول در آیه ( أَجَلًا ) ، اجل بنده از تولد تا مرگ است، و اجل دوم ( أَجَلٌ ) _یعنی آنچه نزد خداست_از زمان مرگ تا قیامت است که در برزخ به سر می برد و کسی جز خدا،آن را نمی داند.پس اگر بنده ای از خدا بترسد و به جای آورد،خداوند هر چه بخواهد از عمر برزخی او کاسته و به عمر اولش می افزاید و اگر نا فرمانی کند، و قطع رَحِم نماید، خداوند هرچه بخواهد از عمر دنیایی اش کاسته و به عمر برزخی اش می افزاید... 👈🏻پس اگر کسی فکر کند او در زمره نیک بختان قرار گرفته و هیچ گاه حالش عوض نگردد و در زمره گناه کاران قرار نگیرد و همچنین شخص گناهکار چنین پنداری داشته باشد چون شقاوت سرنوشت حتمی اوست،هیج گاه از گناهان توبه نکند و شیطان هم بندگان با ایمان را وسوسه کند که هیچ وقت، در زمره بد بختان نخواهی رفت، همین وسوسه،موجب سستی در عبادت او می شود... 📙علامه عسکری ( کتاب: برگستره کتاب و سنت ص۲۹۹ الی ۳۱۱ ) 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
دارد دل ما راه نجاتی دیگر در مشهد و در قم عتباتی دیگر بر بانوی با کرامت قم صلوات بر شاه خراسان صلواتی دیگر
4_288757256969782469.pdf
694.8K
✍ پژوهانه چگونه یک طرح اجمالی بنویسیم؟!
💠 دختران با برکت و پسران خوش قدم 🔻پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم: رَحِمَ اللّه ُ اَبَا البَناتِ؛ اَلبَناتُ مُبارَكاتٌ مُحَبَّباتٌ، وَ الْبَنونَ مُبَشَّراتٌ، وَ هُنَّ الباقياتُ الصّالِحاتُ 🔹خداوند، پدرى را كه دختر دارد، رحمت كند! دخترها، و دوست داشتنى هستند و پسرها و همگى [براى والدينشان]، باقياتِ صالحات هستند. 📚 جامع احاديث شيعه، ج 21، ص 21 ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✍ مفهوم شناسی و مصداق شناسی "اهل بیت" 🔶 طبق گفته اصحاب فرهنگ و لغت، به ساکنان خانه هر شخص و کسانی که با انسان زندگی می کنند و یا خویشان و بستگان هر شخص را اهل بیت او گویند. در مورد پیامبر اکرم(ص) که خانه اش محل نزول وحی بوده است اهل بیت دو کاربرد دارد: 1⃣ گاهی مراد از بیت، محل سکونت آن حضرت اراده می شود و ویژگی محل نزول وحی بودن لحاظ نمی گردد که همان به معنای خانواده و کسانی است که با پیامبر(ص) زندگی می کنند. 2⃣ گاهی اهل بیت پیامبر با لحاظ ویژگی محل نزول وحی و خانه نبوت بودن است که در این صورت مقصود از اهل بیت، افرادی است که از نظر علمی و عملی و صفات انسانی و کمالات معنوی شایسته بیت آن حضرت با لحاظ محل نزول وحی بودن باشد. که روایات پیامبر اکرم(ص) در مقام معرفی اهل بیت خود، با توجه به ویژگی هایی که در روایات می شمارد، کاربرد دوم است زیرا ؛ 🔻 افراد اهل بیت آن حضرت در کاربرد اول آشکار بوده و نیازی به معرفی نداشته است. 🔻 اهل بیت آن حضرت در آن زمان طبق روایات رسیده از پیامبر منحصر در ۴ نفر (حضرت علی، فاطمه و حسنین علیهم السلام) بوده است و حال آنکه اهل بیت در کاربرد اول شامل دیگران نیز می شود. 🔻 همچنین طبق روایات پیامبر، همسران پیامبر از اهل بیت او بودن نفی شده اند. 🔻 چنانکه مفسران و دانشمندان شیعه گفته اند، ضمائر و دلائل موجود در آیه تطهیر که اهل بیت پیامبر را از هر گونه رجس و پلیدی مطهر معرفی می کند نیز دال بر این است که مقصود خداوند از اهل بیت در قرآن، اهل بیت معصوم آن حضرت است. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✅ گونه شناسی تراث کلامی شیعه 🔶 تراث کلامی شیعه به فراخور رسالتی که دانش کلام دارد در دو بخش کلام تبیینی و کلام دفاعی سامان یافته است. 🔶 کتاب هایی همچون تجرید الاعتقاد، المنقذ من التقلید، کشف المراد و کتاب های همگون، نمود کلام تبیینی است که در صدد تبیین و اثبات عقاید شیعه امامیه می باشد. 🔶 کتاب هایی همچون الرد علی الغالیة، نقض العثمانیة، کتاب نقض عبدالجلیل قزوینی و کتاب هایی از این دست نیز در عرصه کلام دفاعی به رشته تحریر درآمده اند. 🔶 در یک تحقیق مبسوط در کتاب الفهرست شیخ طوسی، عناوین ردیه های نگاشته شده توسط عالمان امامیه تا قرن ۵ بررسی، و به دست آمد که آنان در نام گذاری کتبی که با رویکرد دفاعی نوشته اند غالبآ از واژه های زیر استفاده کرده اند. ۱. رد ۲. نقض ۳. نفی ۴. فساد ۵. ابطال ۶. طعن ۷. تناقض ۸. نقد ۹. لغو ۱۰. مناظره ۱۱. فضائح ۱۲. اختلاف ۱۳. النکث ۱۴. معارضه ۱۵. مناقشه ۱۶. احتجاج ۱۷. جواب. 🔶 و برخی ردیه ها نیز از واژه های مزبور استفاده نکرده و نامی مستقل را برگزیده اند. مانند الفصول المختاره، الشافی فی الامامة و ... . 🔶 از این رو افزون بر اینکه دفاعی بودن یک کتاب کلامی از فهرست مباحث یا مطالب آن کتاب یا مقدمه مولف و یا معرفی فهرست نویسان فهمیده می شود، استفاده از واژه های فوق یکی از نشانه های مهم دفاعی بودن کتب کلامی به شمار می رود. 🔶 از آنجا که واژه " رد " در لغت دلالت بیشتری بر نقد و ابطال و بازگشت دادن حرف رقیب به خودش دارد بیشترین سهم را در نامگذاری کتب کلامیِ با رویکرد دفاعی به خود اختصاص داده است. از این رو این گونه کتاب ها با نام "ردیه" شهرت یافته اند. 🔶 بیشترین ردیه ها در مباحث اعتقادی به نگارش درآمده و جریان غلو و غالیان بیشترین ردیه را به خود اختصاص داده و مورد رد و نقد قرار گرفته اند. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
چرا هیچ اسمی از حضرت علی(ع) مستقیما در قرآن نیامده؟ 🔸متن سوال: اهل سنت این شبهه را ایجاد میکنن که شما شیعیان می‌گویید حضرت علی برحق است و از طرف خداوند انتخاب شده چرا هیچ اسمی از ایشان به طور مستقیم در قرآن نیامده؟ 🔹پاسخ : 1️⃣ در پاسخ نقضی به کسانی که می‌گویند چرا نام امام علی (ع) در قرآن نیامده تا اختلاف پیش نیاید باید گفت چرا نام خلفاء راشدین در قرآن نیامده که اختلاف پیش نیاید؟ حال آنکه با احادیث تفصیلی و متواتر علماء شیعه و سنی بیش از ۱۰۰ آیه قرآن را در شان امیرالمومنین می‌دانند. 2️⃣ بسیاری از مسائل هستند که در جهان اسلام اختلافات دامنه داری را ایجاد کرده اند در حالی که قرآن به آنان اشاره ای نکرده است بعنوان مثال اراده خدا حادث است یا نه؟! ▫️حال آیا می‌شود اشکال کرد که چرا قرآن اینها را بگونه ای واضح ننوشت که مردم در آن اختلاف نکنند. در حالیکه با تدبر در قرآن همة این مسائل و حتی امامت امیرالمؤمنین (ع) قابل اثبات است. 3️⃣ با این سیاست قرآن از تحریف در امان ماند؛ قرآن اگر بنا بود حوادث و مسائل تاریخی یا برخی مسائل را با اشاره به اسماء و مصادیق بیان نماید در معرض تحریف قرار می‌گرفت. 4️⃣ بر اساس حدیث معروف ثقلین که در کتاب مورد وثوق اهل سنت یعنی صحیح مسلم آمده است، قرآن و اهلبیت (ع) همیشه همراه یکدیگر بوده و جدایی ناپذیرند. (صحیح مسلم، ج 4، ص 3781.) قرآن و سنت مکمل یکدیگرند انبیا و اهل بیت مفسرانِ به حق کلام الله هستند. ▫️ابوبصير از امام صادق (ع) سؤال کرد که دشمنان ما مي‌گويند چرا نام ائمه در قرآن نيامده است؟ حضرت فرمودند: به آنان بگوييد: [کليات] نماز بر رسول خدا (ص) نازل شد ولي (خدا) تعداد رکعات آن را (در قرآن) بيان نفرمود و آن حضرت جزئيات آن را براي مردم تفسير فرمودند و همچنين زکات اینگونه به حضرت نازل شد و … (اصول کافي ج 1 ص286.) 5️⃣ همانگونه که در ادامه اشاره می‌شود حتی اگر نام امام علی (ع) هم در قرآن می‌آمد زمینه های اختلاف و عمل نکردن به قرآن توسط خلفاء وجود داشت؛ ➕ابوبکر با آوردن حدیثی که تنها خود شاهد صدور آن از پیامبر (ص) بود بر خلاف آیات شریفه «و سلیمان از داود ارث برد» (نمل/16) و «پس مرا از جانب خویش فرزند ارث بری عطا کن، که از من و از اولاد یعقوب ارث برد، و ای پروردگار من، او را پسندیده قرار ده.» (مریم/5-6) ➖ارث بردن از پیامبران را انکار و فدک را از حضرت فاطمه (ص) پس گرفت. ➕قرآن درباره‌ی پیامبر(ص) می‌فرماید: «و او هرگز از هوای نفس سخن نمی‌گوید، آنچه می‌گوید جز وحیی که به او القاء می‌شود نیست.» (نجم آیه 3-4) ➖ولی وقتی پیامبر(ص) قلم و دوات برای نوشتن خواست تا بدان وسیله جلوی ضلالت امت را بگیرد، گفتند: این مرد هذیان می گوید، در حالیکه این خلاف صریح قرآن است. ➕یا حديث غدير که حديث متواتر است و مي‌دانيم متواتر، حديثي است معتبر که يقين به صحت آن داريم. ➖در اين روايت معناي مولا دست کاري شده و با وجود قرائن متعدد که معناي مولا را در معناي سرپرست و رهبر و جانشين متعين مي‌سازد با اين حال چنين مطرح شده که در اين روايت، مولا به معناي دوست است! 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام