eitaa logo
اندیشانه
50 دنبال‌کننده
677 عکس
137 ویدیو
305 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 کتاب شناسی 🔺نام کتاب: التعجب من اغلاط العامة" نویسنده: ابوالفتح محمدبن علی بن عثمان الکراجکی متوفای 499ق. ناشر: دارالغدیر. چاپ اول، عربی تک جلدی. مکان چاپ: قم. سال چاپ: 1421ق. تعداد صفحه: 155. 🔺کتاب فوق کتابی اعتقادی بوده و در زمینه امامت تدوین گشته است. آنچه مرحوم کراجکی را به تالیف کتاب مزبور برانگیخت اطلاع وی توسط یکی از برادران دینی از کتابی با نام "اطراف الدلائل و اوائل المسائل" (از امالی شیخ مفید) بود که مطالبی در موضوع امامت در بر داشته است. آخرین باب آن کتاب اختصاص به اغلاط عامه داشته و شیخ مفید آنها را به طریق تعجب از اهل سنت آورده بود. شیخ به اقتضای کتابش مطالب کمی را از اغلاط عامه در آن باب کوچک ذکر کرده و بخاطر کمی آن مطلب و ضیق آن باب تاسف خورده است. این امر کراجکی را به سلوک سبیل استادش کشاند و به تبعیت از قول و قصد او این کتاب مستقل را در این موضوع که مرتبط با بحث امامت است تدوین نمود. 🔺کتاب فوق هفده فصل دارد که غلط ها و اشتباهات فاحش اهل سنت را در موضوعاتی همچون وصیت، نص، اختیار ابی بکر، امام، علم امام، عصمت، امامت مفضول، تقیه، حق صحابه، اسماء و صفات، بغض نسبت به اهل بیت، تفضیل ابی بکر به آیه غار، مسئله انفاق ابی بکر، مسئله فدک و بدعت اهل سنت در احکام و شریعت اسلام، و غلط های بکریه را ذکر کرده است. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
۲۲ مهر ۱۳۹۸
اندیشانه
✍پیاده روی برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) در #اريعین چه دلیلی دارد؟ 🔻تولي و تبري(دوستی با دوستان خدا و
✍ فلسفه‌ی پیاده روی اربعین به سمت کربلا چیست؟ (۲) 🔹 همواره آیین‌ها و ادیان مختلف با هدف همبستگی میان پیروان و هویت بخشی به جریان اجتماعی خود، ایامی را در سال مشخص کرده و پیروان خویش را ملزم به شرکت در این اجتماعات می کنند.یکی از پیامدهای این‌گونه تجمعات، نمود جهانی و به نوعی تبلیغ آن جریان اجتماعی است که معمولا در جامعه جهانی تاثیر گذار است. 🔹 به فرموده مقام معظم رهبری خلاء وجود اجتماعی عظیم و بین المللی در میان شیعیان را حضور میلیونی در ایام اربعین پر می‌کند. کربلا می‌تواند «نماد» تبلور وحدت وبیعت با امام باشد که «نمود»ی جهانی خواهد داشت. شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست. ✔️ پیاده به زیارت امام حسین (علیه‌السلام) رفتن موضوعیت دارد. 🔹 بنا به فرموده امام عسکری (ع)؛ یکی از نشانه‌های مومن که در این روایت مقصود شیعه است، زیارت سیدالشهدا در روز اربعین می‌باشد.[۱] زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد. چرا که امام صادق (ع) به یکی از دوستان خود می‌فرماید: قبر حسین(ع) را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمود: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود خداوند به هر قدمى که بر مى‏‌دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏‌فرماید و یک درجه مرتبه‏‌اش را بالا مى ‏برد.[۲] 🔹 ایشان در جای دیگری می‌فرمایند: کسی که به قصد زیارت امام حسین(ع) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله بر می‌دارد، یک حسنه می‌نویسد و یک سیئه از او محو می‌کند. وقتی که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می‌نویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین می‌نویسد. وقتی می‌خواهد بازگردد یک فرشتۀ الهی در مقابل او قرار می‌گیرد و می‌گوید: رسول خدا (ص) به شما سلام می‌رساند، و پیغام می‌دهد (مژده می‌دهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشته‌ات بخشیده شده است. [۳] ✔️ سابقه ای تاریخی سنت پیاده روی: 🔹 از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین سابقه‌ای تاریخی نیز دارد؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری»[۴] رسم بوده است،‌ اما در برهه‌ای از زمان به فراموشی سپرده می‌شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌شود. 🔹 ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین(ع) رفت. با اینکه زیارت سید‌الشهدا(ع) در اکثر برهه‌های تاریخی به سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان می‌خریدند و به پابوسی امام حسین(ع) در روز اربعین نائل می‌شدند. پی‌نوشت‌ها: [۱]. بحار الانوار، علامه مجلسی، ج۹۸، ص۳۴۸ [۲]. کامل الزیارات،ابن قولویه،ص۱۳۴ (عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَیْمُونٍ الصَّائِغِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: یَا عَلِیُّ زُرِ الْحُسَیْنَ وَ لَا تَدَعْهُ. قَالَ قُلْتُ: مَا لِمَنْ أَتَاهُ مِنَ الثَّوَابِ؟ قَالَ مَنْ أَتَاهُ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً؛) [۳]. همان ، ص۱۳۲-«مَنْ‏ خَرَجَ‏ مِنْ‏ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص، إِنْ کَانَ مَاشِیاً، کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً، حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ، حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ، حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ: اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى» [۴]. متوفی سال ۱۲۸۱ قمری 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
۲۲ مهر ۱۳۹۸
4_625468218936397215.pdf
1.33M
📚 #دانلود کتاب آیین همسرداری ✍ #آیت_الله_امینی 🌹نرم افزار وُرد را از کافه بازار دریافت، سپس این کتاب ارزشمند و مفید را دانلود و مطالعه بفرمایید🌹 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh #آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
۲۵ مهر ۱۳۹۸
۲۵ مهر ۱۳۹۸
5.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥🎧 خاطره‌ تکان‌دهنده از نذر عجیب یک عراقی برای زائران اربعین❗️ 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
۲۵ مهر ۱۳۹۸
✅مژده‌ای بی‌نظیر برای جاماندگان از زیارت اربعین: 🔹در حدیثی بسیار معتبر، سَدير صیرفی نقل می‌کند: 📜امام صادق عليه السلام به من فرمود: اى سدير! هر روز به زيارت قبر امام حسين عليه السلام مى‌روى‌؟ گفتم: نه فدايت شوم. امام فرمود: چه جفايى مى‌كنى. آيا در هر ماه زيارت مى‌كنى‌؟ گفتم: نه. امام فرمود: در هر سال يکبار به زيارت مى‌روى‌؟ گفتم: گاهی بله. امام فرمودند: اى سدير! چقدر نسبت به امام حسين عليه السلام رویگردان و بى‌اعتنا هستيد؟! آيا نمى‌دانى كه خداى تعالى را هزار هزار فرشته غبارآلود و موى‌پريشان است كه بر حسين عليه السلام مى‌گريند و پيوسته زيارت مى‌كنند و خسته نمى‌شوند؟! چه مى‌شود كه تو هم هفته‌اى پنج بار و يا هر روز به زيارت امام حسين عليه السلام بروى‌؟ گفتم: فدايت شوم ميان من و قبر او فرسخ‌ها فاصله است. 🌺امام فرمود: بر بام خانه برو و به جانب راست و چپ بنگر و سپس سر خود را به سوى آسمان كن و پس از آن به سوى قبر آن حضرت توجه كن و بگو: «السلام عليك يا ابا عبد الله، السلام عليك و رحمة الله و بركاته»🌺 در اين صورت، اين عمل براى تو يک زيارت محسوب خواهد شد و هر زيارتى ثواب يک حج و يک عمره دارد. سدیر می‌گوید: پس از آن من، در هر ماه، گاهى بيست بار اين كار را انجام مى‌دادم. 🔹منبع: الکافی، ج۴، ص۵۸۹، ح۸  من لا يحضره الفقيه، ج۲، ص۵۹۹، ح۳۲۰۳  تهذيب الأحکام، ج۶، ص۱۱۶، ح۲۱. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
۲۶ مهر ۱۳۹۸
🔺سوال نوجوانی از محضر آیت الله مظاهری ❓دانش‌آموز دبیرستانی هستم و همیشه سعی می‌کنم خودم را به خدا نزدیک‌تر کنم. وقتی شرایط معنوی‌ام خوب می‌شود، نمی‌دانم شیطان از کجا می‌آید و مرا وسوسه می‌کند و باعث افزایش شهوتم می‌شود و مجبور به دیدن فیلم و عکس‌های مبتذل در اینترنت می‌شوم. هرچه‌قدر از راه‌هایی که برای مقابله با شیطان وجود دارد، از قبیل ذکر‌ها و دعاها استفاده می‌کنم؛ ولی پاسخگو نیست و مثل اینکه شیطان زمام را از من گرفته است و مرتکب گناه می‌شوم. از این شرایط خیلی ناراحت هستم. چگونه این موجود لعین را از خود دور کنم؟ ✍پاسخ : ✅فرزند عزيزم، از دغدغۀ شما براي اجتناب از گناه، تشکر می‌‌کنم و اميدوارم همين دغدغه و همين مراقبت شما، موجب موفقيّت و عاقبت‌به‌خيري شما شود. شما براي رهايي از وسوسۀ شيطان، قبل از هرچيز بايد زمينۀ گناه را براي خود از بين ببريد و خود را در معرض فريب و وسوسۀ شيطان قرار ندهيد؛ مثلاً در وقت غيرضروري از رايانه و اينترنت استفاده نکنيد و استفادۀ شما در کنار اعضاي خانواده باشد. 🔰همچنين هميشه و به‌خصوص در مواقع فريب شيطان، به ياد آوريد که خداوند متعال شما را می‌‌‌بيند و ناظر اعمال شما است، پيامبراکرم«صلی‌الله‌علیه‌آله‌وسلّم»و اهل‌بيت«سلام‌الله‌علیهم» بر اعمال شما نظارت دارند، ملائکه رفتار شما را می‌‌بينند و ثبت می‌‌کنند و در قيامت عليه شما شهادت می‌‌دهند. با اين فکر و با اين تلقين، دست از گناه بکشيد و با دست‌کشيدن و خودداري از گناه، خداوند متعال و اهل‌بيت«سلام‌الله‌علیهم» را خوشحال کنيد. از نماز اوّل وقت و از مداومت بر ذکر يونسيه: «لا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِين» و از توسّل به اهل‌بيت«سلام‌الله‌علیهم» کمک بگيريد و از خداوند متعال بخواهيد دست شما را بگيرد و به شما کمک کند و شما را در حفظ خود قرار دهد. من هم به شما دعا می‌کنم.امّا به‌طور کلّي توجّه داشته باشيد که هيچ‌گاه نبايد از رحمت خداوند نااميد شويد و اگر خداي ناکرده از دست شما دررفت و شيطان شما را فريب داد، فوراً توبه کنيد و به ‌سوي خدا برگرديد و با اميد به رحمت او، با او رابطۀ عاطفي برقرار کنيد تا گناه شما جبران شود. 📮ارسال سوالات اخلاقی و اعتقادی به آیت الله مظاهری ، از طریق👇 http://www.almazaheri.ir/farsi/Index.aspx?TabId=0904 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
۲۸ مهر ۱۳۹۸
🔺 قالب‌های ترویج ملی‌گرایی 2️⃣ قوم‌گرایی 🔹ه) 🔸 پان‌عربیسم حرکتی است که برای اتحاد نژاد عرب‌، فارغ از باورهای دینی آنان تلاش می‌کند. تفکر عربی قبل از اسلام وجود داشت، اما اسلام با آن مبارزه کرد. در دوره بعد از پیامبر اکرم(ص) این تفکر توسط خلیفه دوم مجدداً زنده شد. 🔸 شکل جدید ملی‌گرایی عرب، «پان‌عربیسم» است که سرآغاز آن، با حرکات ضد عثمانی شریف مکه، پیش از جنگ جهانی اول به تحریک صورت گرفت که در سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۶ منجر به معاهده بین دولت انگلیس و شریف مکه گردید. 🔸 حالت شناخته‌شده پان‌عربیسم برای نخستین بار در دهه ۱۹۳۰ میلادی، توسط میشل عفلق، در سوریه بنا گذاشته شد. او بنیان‌گذار حزب بعث بود که خط فکری آن آمیزه‌ای از مارکسیسم و ملی‌گرایی است. 🔸 درایران نیز گروه کوچکی از عرب‌های ساکن ، به این تفکر متمایل شده‌اند. البته چون این تفکر بین مردم متدین خوزستان، طرفدار چندانی نداشت، مطرح‌کنندگان آن گرایش وهابیت پیدا کردند تا بتوانند از پول و امکانات قارون‌های منطقه استفاده کنند. غائله خلق عرب خرمشهر در سال ۵۸، نمونه‌ای از اقدامات پان‌عربیست‌ها بود. 🔸 «»، گروهی ملی‌گرا در خوزستان و تنها حزب متعلق به عرب‌های ایرانی است که پس از دوم خرداد از وزارت کشور ایران مجوز دریافت کرد و توانست در دور دوم انتخابات شوراهای شهر و روستا در اهواز به موفقیت دست یابد. 🔸 منتهی همانطور که اشاره شد، تدین مردم خوزستان و به ویژه عرب‌های این منطقه، و پایبندی آنان به انقلاب اسلامی تا به حال اجازه عرض اندام چندانی به حرکت‌های ناسازگار با دین و تفرقه افکنانه نداده است و نخواهد داد. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
۲۸ مهر ۱۳۹۸
۲۸ مهر ۱۳۹۸
✍ پژوهانه (۱) ✅چند موضوع مناسب برای رساله سطح سه و سطح چهار درباره نهج البلاغه: 1⃣عوامل رکود و کسالت معنوی از منظر نهج البلاغه و راههای پیشگیری از آن 2⃣راهکارهای پیشگیری و مقابله با مفاسد اقتصادی مدیران حکومت اسلامی با تکیه بر نهج البلاغه 3⃣بررسی و نقد شروح نهج البلاغه (بررسی موردی) 4⃣بررسی و نقد ترجمه‌های نهج البلاغه (بررسی موردی) 5⃣راهکارهای مقابله با شیطان از دیدگاه نهج البلاغه 6⃣اصلاحات اجتماعی و راهکارهای آن از منظر نهج البلاغه 7⃣عوامل تغییرات اجتماعى در نهج البلاغه 8⃣فرهنگ‌سازی و راهکارهای آن از منظر نهج البلاغه 9⃣اباحه‌گری در جامعه و راه‌های برون‌رفت از آن بر اساس نهج البلاغه 🔟آسیب‌شناسی دین‌داری در نهج البلاغه راه‌های جلوگیری از وسوسه‌های شیطانی با تکیه بر نهج البلاغه 1⃣1⃣روشهای امام علی علیه السلام در نهج البلاغه برای مواجهه با انحرافات اجتماعی 2⃣1⃣روشهای امام علی علیه السلام در نهج البلاغه برای مقابله با افکار انحرافی 3⃣1⃣شاخصه‌های حسن عاقبت و راه‌های دستیابی به آن در نهج البلاغه 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
۱ آبان ۱۳۹۸
✍ پژوهانه(۲) ✅چند موضوع مناسب برای رساله سطح سه و سطح چهار درباره صحیفه مبارکه سجادیه: 1⃣اباحه‌گری در جامعه و راه‌های برون‌رفت از آن بر اساس صحیفه سجادیه 2⃣آسیب‌شناسی دین‌داری در صحیفه سجادیه 3⃣راه‌های جلوگیری از وسوسه‌های شیطانی با تکیه بر صحیفه سجادیه 4⃣روش‌های امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه برای مواجهه با انحرافات اجتماعی 5⃣روش‌های امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه برای مقابله با افکار انحرافی 6⃣تحلیل زیباشناختی محتوایی دعاهای امام سجاد علیه السلام 7⃣تحلیل زیباشناختی سبکی و اسلوبی دعاهای امام سجاد علیه السلام 8⃣شاخصه‌های حسن عاقبت و راه‌های دستیابی به آن در صحیفه سجادیه 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
۱ آبان ۱۳۹۸
❓ آخرین تلاش پیامبر(ص) براى تعیین جانشین؟ ✅ آیا پیامبر اکرم(ص) تا آخرین لحظه های عمر خویش هیچ تدبیری برای آینده اسلام نکرد؟! ✍️ پاسخ: 👇👇👇 پیامبر خدا (صل الله علیه وآله) در مناسبت هاى مختلف، در باره رهبرى آینده امّت اسلامی، سخن می گفت و علی (علیه السلام) را به عنوان جانشین برگزیده خدا معرفی می کرد، اوج این معرّفى و ابلاغ، در «حَجّة البلاغ» و به تعبیر دیگر «حَجّة الوداع» در «غدیر خم» بوده است. آخرین تدبیر ایشان، درخواست دوات و کاغذ، برای املای وصیت مکتوب، در مسئله خلافت، جهت جلوگیرى از انحراف امّت بود. بخارى به نقل از زُهْرى از عبید اللّه بن عبد اللّه از ابن عباس می نویسد: چون پیامبر خدا به حال احتضار افتاد - و مردانى از جمله عمر بن خطّاب هم در خانه بودند - فرمود : «هَلُمَّ أکتُب لَکُم کِتابا لا تَضِلّوا بَعدَهُ»؛ (بشتابید تا برایتان نوشته اى بنویسم که پس از آن، گم راه نشوید). عمر گفت: «إن النبی قد غلب علیه الوجع و عندکم القرآن، حسبنا کتاب الله»!!! ؛ (همانا بیمارى بر پیامبر، چیره شده است!!! قرآن، نزد شما هست و کتاب خدا ما را بس است)!!! پس، حاضرانِ در خانه با هم اختلاف و دعوا کردند. برخى از آنها مى گفتند: کاغذ بیاورید تا پیامبر (صلى الله علیه و آله) برایتان نوشته اى بنویسد که پس از آن، گم راه نشوید. برخى از آنها نیز همان گفته عمر را مى گفتند. چون یاوه گویى و اختلاف در نزد پیامبر (صلى الله علیه و آله) بالا گرفت، پیامبر خدا فرمود: «قوموا»؛ (برخیزید). ابن عباس همیشه می گفت: مصیبت حقیقى، مصیبت ممانعت از نوشتن پیامبر صلى الله علیه و آله ، آن هم با اختلاف و داد و فریاد است. در نقل دیگر صحیح بخارى آمده است: «قوموا عنّی ، ولا ینبغی عندی التنازع»؛ (از پیش من برخیزید، که دعوا و اختلاف در نزد من شایسته نیست).(1) بخاری در حدیثی دیگر ـ به نقل از ابن عبّاس ـ چنین روایت می کند: روز پنج شنبه و چه روز پنج شنبه اى! بیمارى پیامبر خدا شدّت گرفت. پس فرمود: « ایتونی أکتب لکم کتابا لن تضلّوا بعده أبدا»؛ ( کاغذ و قلمى نزد من بیاورید تا برایتان نوشته اى بنویسم که دیگر پس از آن، هرگز گم راه نشوید). پس با هم دعوا کردند، در حالى که دعوا در نزد هیچ پیامبرى، شایسته نیست و مى گفتند: «ما شأنه؟ أهجر؟(2) استفهموه»؛ (او را چه شده است؟ آیا هذیان مى گوید؟ از او بپرسید). پس خواستند که از او بپرسند و معناى حرفش را جویا شوند که فرمود: « دعونی ؛ فالذی أنا فیه خیر مما تدعوننی إلیه»؛ (مرا وا گذارید، که آنچه در آنم، از آنچه مرا به آن مى خوانید، بهتر است).(3) مسلم نیز در صحیح خود ـ به نقل از سعید بن جُبَیر، از ابن عبّاس ـ چنین روایت می کند: روز پنج شنبه و چه روز پنج شنبه اى! ( سعید مى گوید: سپس اشک هاى ابن عبّاس فرو ریخت، تا آن جا که آنها را همچون رشته مروارید، بر گونه هایش دیدم). پیامبر خدا فرمود: «ایتونی بالکتف و الدواة أکتب لکم کتابا لن تضلوا بعده أبدا»؛ (برایم استخوان(4) و دوات بیاورید تا برایتان نوشته اى بنویسم که پس از آن، هرگز گمراه نشوید). پس گفتند: «إن رسول الله یهجر» (بى گمان، پیامبر خدا هذیان مى گوید).(5) احمد بن حنبل هم در مسند خویش این حدیث را از جابر این گونه نقل می کند: «إن النبی (صلى الله علیه وآله) دعا عند موته بصحیفة لیکتب فیها کتابا لا یضلون بعده ، فخالف علیها عمر بن الخطاب حتى رفضها»؛ (پیامبر (صلى الله علیه و آله) هنگام وفاتش کاغذى خواست تا در آن، نوشته اى بنویسد که پس از آن، گم راه نشوند. پس عمر بن خطّاب، آن قدر با آن مخالفت کرد که پیامبر (صلى الله علیه و آله) آن [درخواست] را رها کرد).(6) اعتراف عمر و توجیه این عمل زشت: ابن ابی الحدید شارح نهج البلاغة از ابن عبّاس نقل می کند که: در یکى از سفرهاى عمر به شام، همراهش رفتم. روزى به تنهایى بر شترش راه مى پیمود که دنبالش کردم. پس به من گفت : «اى ابن عبّاس! من از پسرعمویت، گله دارم. از او خواستم که با من بیاید؛ ولى نیامد و پیوسته او را ناراحتِ چیزى مى بینم. تو گمان مى کنى دنبال چیست؟» گفتم: اى امیر مؤمنان! تو که خودت مى دانی. (عمر) گفت: «گمان دارم او همواره در اندوهِ از دست رفتن خلافت است». گفتم: چنین است. او معتقد است که پیامبر خدا خلافت را براى او خواست. (عمر) گفت: «اى ابن عبّاس! پیامبر خدا خلافت را براى او خواست و این گونه بود؛ امّا چه مى توان کرد که خداى متعال، آن را نخواست! پیامبر خدا چیزى خواست و خدا چیز دیگرى خواست. پس، اراده خدا محقّق شد و اراده پیامبر او محقّق نشد. آیا هر چه پیامبر خدا خواست، شد؟ ...» 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
۲ آبان ۱۳۹۸