📚کتابشناسی
🔻نام کتاب: نقض العثمانیه.
نویسنده: ابوجعفر اسکافی متوفای 220ق.
ناشر: کتابخانه آیت الله مرعشی.
سال چاپ: 1378-1383.
مکان چاپ: قم.
🔻 این کتاب کلامی است و در موضوع امامت و در رد کتاب "العثمانیه" جاحظ نوشته شده است. کتاب مذکور گرچه از دسترس خارج است ولی فصل هایی از آن را ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه آورده که فصل های پیش رو از آن استخراج گشته است.
🔻کتاب فوق دارای 9 فصل می باشد:
1. فصلی در مورد تقسیم مال نزد طلحه و زبیر
2. احادیثی که در نکوهش امیرالمومنین وضع شده.
3. فی ذکر المنحرفین عن علی (ع)
4. فی معنا قول علی فسبّونی فانه لی زکاة.
5. اختلاف نظر در معنای سب و برائت
6. معنای قول علی که گفته انی ولدت الفطره
7. فی ما قیل من سبق علی الی الاسلام.
8. فی ما قیل من سبق علی الی الهجرة
9. فصل فی اسلام ابی بکر و علی و خصائص کل منهما.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✅ تقسیمات صفات الهی
1⃣جمال (ثبوتیه) : صفاتی که نوعی حسن و جمال و کمال را برای خداوند اثبات کند و اشاره به یک واقعیت در ذات الهی داشته باشد. مثل علم و قدرت و..
2⃣ جلال (سلبیه): صفاتی که در سدد نفی نقص و نیاز از خداوند باشد مثل ویژگی های ممکنات: جسم و مادی بودن.. (تبارک اسم ربک ذ الجلال و الاکرام)
------------------------------------------------------
1⃣ ذات: صفاتی که برای توصیف ذات الهی به آن تصور ذات الهی کافی است مثل حیات و قدرت..
2⃣ فعل: صفاتی که علاوه بر تصور ذات، فعل الهی نیز باید تصور شود که از مقام فعل الهی انتزاع می گردند مثل تمام شئون ربوبی همچون رزق و ...
-----------------------------------------------------
1⃣ حقیقیه: ذات الهی حقیقتا به آن متصف می شود. حقیقت ذات و اضافه مثل علم و حقیقیه محضه مثل حیات.
2⃣ اضافیه: صفات انتزاعی مثل علیت، رازقیت، عالمیت، قادریت..
----------------------------------------------------
1⃣ ذاتیه: همان اوصاف معروف مانند علم و قدرت و..
2⃣ خبریه: اوصافی که در قرآن در وصف خداوند به کار رفته است. مثل: ید برای خدا که کنایه از قدرت الهی است.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🖌 علم الهی
🔸طبق سیر منطقی که حکیم سبزواری در منظومه خود آورده _ اُسّ المطالب ثلاثة عُلم / مطلب ما ، مطلب هل ، مطلب لِم _ نخست به تعریف پرداخته می شود.
🔸تعریف علم: علم حضور معلوم در نزد عالم است. در علم حصولی صورت ذهنی شیء خارجی در نزد عالم حاضر است پس صورت ذهنی واسطه شد. ولی در علم حضوری نفس واقعیت خارجی در نزد عالم حاضر و حاصل است.
🔸از آنجا که در متون دینی واژه هایی همچون «عالم»، «علیم»، «علّام» برای خداوند به کار رفته، کمال بودن آن برای خدا مورد اتفاق خداپرستان است. ولی در کیفیت و قلمرو علم الهی اقوال مختلفی وجود دارد.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🖌 مراحل علم الهی (۱)
1⃣علم به ذات خود
🔻 ما انسان ها حداقل به وجود خودمان علم داریم. از آنجا که عطا کننده این علم به بشر خداوند است، خود او نیز آن را داراست(معطی شیء فاقد آن نیست).
🔻 گفتیم که علم همان حضور شیء نزد عالم است. ملاک این حضور، تجرّد و تنزّه از ماده است. زیرا هریک از اجزای ماده از سایر اجزا غایب است. بنابراین اگر موجودی از ماده و لوازم آن منزه بود ذات او به طور کامل نزد خودش حضور خواهد داشت. خداوند که در مرتبه بالای بساطت و تنزه از ماده و عاری از اسباب عدم حضور است ذاتش برای خود حاضر است.
🔻 از آنجا که تغایر بین علم و عالم و معلوم از ویژگی های ذاتی علم نیست مغایرت اعتباری بین آنها کافی است از این رو این اشکال پیش نمی آید که چرا بین عالم و معلوم تغایری نیست.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🖌 پژوهانه
♦اهمیت نوشتن در کلام امام خمینی(ره)
🔸قلم به دست بگیرید، برای تربیت بشر.
این قلم ها که در دست شماست، در محضر خداست. قلم یک اسلحه است؛ این قلم باید دست اشخاص صالح باشد.
🔸آن قدر که بشر از قلم های صحیح نفع برده است، از چیز دیگر نبرده است؛ و آن قدر که ضرر کشیده است، از چیزهای دیگر ضرر نبرده است. قلم ها و بیان ها، با مغزهای مردم رابطه دارند.
🔸کسی که قلم به دست می گیرد، بداند که مورد سؤال قرار می گیرد که این که نوشتی، چه بود؟ همّت بگمارید که قلم و بیان خویش را برای تعالی اسلام و کشور و ملّت خود به کار گیرید. مسئولیتِ بزرگ شما، امروز قلم هایی است که در دست شماست.
مجله گلبرگ تیر 1383، شماره 52
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🖌 مراحل علم الهی (۲)
2⃣ علم پیشینی خدا (علم به مخلوقات قبل از ایجاد)
🔹 در مرحله پیش گفتیم که خداوند به خودش _که سبب و علت موجودات عالم است_ علم دارد. علم به سبب یعنی علم به حیثیتی که مبدأ وجود معلول است. لذا علم به سبب، علم به مسبّب نیز هست. همچون منجّمی که به علت آگاهی از علل خسوف و کسوف، زمان و کیفیت آن را از پیش می داند.
🔹 عالم هستی با اتقان و ترکیب و تناسب دقیقی که دارد بیانگر آفریننده ای عالم و آگاه است. « اَلا یعلَمُ مَن خلَق و هو اللّطیف الخَبیر»
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🖌 مراحل علم الهی (۳)
3⃣علم پسینی خدا (علم به مخلوقات بعد از ایجاد)
🔸 هر موجود ممکنی معلول خداست و معلولیت یعنی تعلق معلول به علتش. مثل قیام معنای حرفی به اسمی.
🔸معلول، قائم به علت خویش است چون خروج از حیطه وجود علت، مغایر با ممکن بودن است. و لازمه اینکه معلول در حیطه وجود علت باشد این است که همه مخلوقات نزد او حاضر باشند و حضور همان علم است.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
#حکایتی_ازبزرگان
💢نقل میکنند
#شیخ_بهایی با #مقدس_اردبیلی در زمان شاه عباس به نجف مشرف می شوند.
🔺️در مجلسی بین شیخ بهایی و مقدس اردبیلی سر موضوعی مباحثهای شد. شاه آنجا در مجلس نشسته بود و نگاه می کرد.
با اینکه حق به جانب مقدساردبیلی بود، او حق را به جانب شیخ بهایی می دهد و جلوی شاه عباس عرض اندام نمی کند.
🔴بین آن دو مباحثه می شود و مجلس به نفع شیخ بهایی تمام می شود.
🔰فردا در کوچه مقدساردبیلی به شیخ بهایی بر میخورد و دیگر شاه نزد آنها نبود.
به او می گوید که آن مطلب که دیشب فرمودید به این دلایل آن نبوده و این است که من می گویم.
🔸️شیخ بهایی می گوید چرا دیشب نفرمودید؟
🔸️دیشب می توانستم بگویم اما چون تو شیخ الاسلام ایران بودی و نزد شاه محترم بودی، اگر من می خواستم جلوی شاه شما را کوچک کنم ، این به ضرر اسلام بود
🔺️و لذا حاضر شده بود که خودش را خرد کند که شیخ بهایی کوچک نشود. این ها درس اخلاق است
عیب کار این است که نفس وقتی که #استاد اخلاق نبیند، #تربیت نمی شود، به این چیزها اهمیت نمی دهد.
📃به نقل از آیت الله مجتهدی
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
📸رهبرانقلاب: شيخ نجاشى، صاحب كتاب فهرست معروف نجاشى كه به اسم نجاشى معروف است، از بزرگان قرن پنجم و معاصر شيخ طوسى و شاگرد شيخ مفيد و در حقيقت امام درجهى يك علم رجال، در بين سلسلهى علماى رجالى شيعه است. مثل «شيخ نجاشى»، هيچ كس ديگر را نداريم؛ حتى ايشان از شيخ طوسى هم از لحاظ تبحّر رجالى بالاتر است. ۷۶/۴/۲۲
🔹 ۱۸ جمادی الاولی ۴۵۰ق درگذشت
احمد بن علی نجاشی
📖 آیات اعتقادی (صفات الهی)
🔻 هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ ﴿حشر/۲۲﴾ اوست خدايى كه غير از او معبودى نيست داننده غيب و آشكار است اوست رحمتگر مهربان.
🔻 هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿حشر/۲۳﴾ اوست خدايى كه جز او معبودى نيست همان فرمانرواى پاك سلامت[بخش و] مؤمن [به حقيقت حقه خود كه] نگهبان عزيز جبار [و] متكبر [است] پاك است خدا از آنچه [با او] شريك مى گردانند.
🔻 هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿حشر/۲۴﴾ اوست خداى خالق نوساز صورتگر [كه] بهترين نامها [و صفات] از آن اوست آنچه در آسمانها و زمين است [جمله] تسبيح او مى گويند و او عزيز حكيم است.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🖌 علم الهی (۴) علم به جزئیات
🔹چون موجودات ممکن الوجود هستند نفسِ وجود ممکن، عین معلوم بودن آن برای خداست و در اینجا فرقی بین موجود مجرد یا ماده، کلی یا جزئی نیست. همانطور که موجود ثابت با وصف ثبات آن برای خداوند معلوم است موجود متغیر نیز با وصف تغیّر و تبدّل آن برای خداوند معلوم است.
🔹خلقت تدریجی جزئیات و حضور آنها در نزد خداوند با وصف تدرّج ملازم با علم خدا به جزئیات خارجی است. علاوه اینکه در توحید افعالی ثابت شد که همه افعال اولآ و بالذات منتسب به خداست و فاعل، آگاه به فعل خویش با همه خصوصیات آن است.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🖌 علم الهی (۵)
🔹 اینکه گفتیم عالَم در نزد خدا حاضر است هر چند همچون شنیدنی ها و دیدنی ها، بوییدنی ها و لمس کردنی ها و چشیدنی ها نیز در نزد خدا حاضر است اما برخلاف سمیع و بصیر که می توان به خدا نسبت داد، «شامّ»، «لامس» و «ذائق» را نمی توان به خدا نسبت داد چون استعمال این اسمها در اذهان مردم با ماده و احساس ملازمت دارد و موجب می شود کسی نسبت به او توهم مادیت داشته باشد.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✅ علم الهی (۶) : شبهات
1⃣ علم به جزئیات مستلزم تغییر در علم خداوند است. به عبارت دیگر با تغییر یافتن معلوم باید علم خدا نیز تغییر یابد و الّا مطابقت میان علم و معلوم منتفی خواهد شد چون تغییر در ساحت الهی راه ندارد پس علم خدا به جزئیات از حیث ماهیات معقول آنها است که امور ثابت و کلی اند نه از حیث جزئی و متغیر؟
🖌 پاسخ: علم خدا به جزئیات حصولی نیست که این اشکال پیش آید بلکه حضوری است یعنی اشیاء با حقیقت هویت خارجی خود در نزد خدا حاضر هستند.
2⃣ ادراک جزئیات نیازمند ابزار مادی است و خدا منزه از جسم و لوازم مادی است؟
🖌 جواب: این مربوط به کسی است که احاطه قیومی به اشیاء ندارد و اشیاء قائم به او نیستند. اما خداوند واجب الوجود که علمش از طریق احاطه به اشیاء و قیام حقیقی آنها به وی است در علم خود به آن اشیاء نیاز به این ابزار و بکارگیری آنها ندارد.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✅قابل توجه کاربران نرمافزارهای نور و محققان علوم و معارف
🔻 اجرای نرم افزارهای نور بدون نیاز به نصب
پایگاه ابر نور ( پیشخوان بر خط نرمافزارهای نور ) از مجموعه پایگاه های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است که وظیفه فراهم سازی امکان دسترسی به نرم افزارهای نور از طریق اینترنت و بدون نیاز به نصب برنامه ها و همچنین اجرا در بسترهای غیر ویندوزی را دارد
https://abrenoor.ir
Image
امروزه مجموعه نرم افزارهای نور به ابزارهای مهمی در پژوهش های اسلامی تبدیل شدهاند. با ورود تلفن های هوشمند و تبلت ها بازار از سلطه کامپیوترهای رومیزی و سیستم عامل ویندوز خارج شده است. تنوع سیستم عامل ها نیازمندی به اجرای مجموعه محصولات نور در پلتفرم های مختلف را به وجود آورده است.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
📚 پژوهانه
🖌 تعبیری که به پیشینه تحقیق دلالت میکند، باید بسیار دقیق باشد. مقایسه جملات زیر این دقت را نشان میدهد. جملات به ترتیب دقیق تر و حرفه ای تر شده اند. سعی کنید علت را خودتان بیابید و از این تجربه در پیشینه نگاری کارهای خودتان استفاده کنید:
🔻در این موضوع هیچ گونه کاری نشده است.
🔻در این موضوع مطالعاتی وجود ندارد.
🔻در این مسأله مطالعات نظام مندی وجود ندارد.
🔻در این مسأله مطالعات نظام مندی منتشر شده است.
🖌 برای یافتن پیشینه لازم است به پایگاه های اطلاع رسانی مجازی مراجعه کنید و با جستجو با کلید واژه های مشیر به زمینه تحقیق خود تحقیقات مشابه را بیابید و آنها را متناظر با تحقیق خود گزارش کنید.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
📚 پژوهانه
🖌 معرفی پایگاههای اینترنتی مفید در حوزه پژوهش فناورانه (که قابلیت برداشت منبع علمی دارند) :
🔸کتاب🔸
سایت کتابخانه ملی ایران www.nlai.ir
پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران lib.ir
کتابخانه دیجیتال نور noorlib.ir
کتابخانه مدرسه فقاهت lib.eshia.ir
دایرة المعارف بزرگ اسلامی cgie.org.ir
🔸مقاله🔸
پایگاه مجلات تخصصی نور noormags.com
پورتال جامع علوم انسانی ensani.ir
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات irandoc.ac.ir
پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی sid.ir
نشریات مجازی دانشگاه تهران ut.ac.ir
نشریات تخصصی موسسه امام خمینی nashriyat.ir
بانک اطلاعات نشریات کشور magiran.com
🔸 پایان نامه🔸
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات irondoc.ac.ir
پایگاه اطلاع رسانی حوزه hawzah.net
سایتهای دسترسی و جستجو در دروس خارج
مدرسه فقاهت eshia.ir
پایگاه های اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید
و سایر دانشمندان و فرهیختگان..
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🌹 قیام بهار در بهمن
فرارسیدن ۱۲بهمنماه و آغاز دههفجر انقلاب اسلامی مبارکباد.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/andishaneh
تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام