💢 حرف حساب
یکی از مصیبتهای عصر ما این است "
که اشخاص 👥 کم کم دارند جایگزین(ارزش ها ) می شوند .
@feghvaenghelab
هدایت شده از پونز
💠 وقتی در #نوفل_لوشاتو در حیاطی بر بالشتی ساده تکیه زده بودی، شاید به روزهایی فکر میکردی که حتی انتفاضه را هم به دل پاریس خواهی کشاند...
#قدرت_انقلاب
#جلیقه_زردها
#فرانسه
📌 @ponezs
🔻شاگرد آیتالله العظمی سبحانی:
⭕️ برخی مطالب برداشت شده در خصوص ارتباط مافیای کنکور به علماء و مرجعیت، جفای نابخشودنی است
🔹محمد رضایی از اساتید دانشگاه تهران و نزدیکان آیتالله العظمی سبحانی درباره خبرسازیهای اخیر درباره مشق دانشآموزان درنوشتاری با عنوان«روش نوین و مفید در مشق دانش آموزان بکار گرفته شود» آورده است:
🔹من که توفیق داشتم محضر آیت الله العظمی سبحانی باشم، جلسه اینگونه بود که جمعی با عنوان «انجمن فرهنگی ناشران آموزشی» که رسالت خود را برقراری عدالت اجتماعی در تحصیل فرزندان این مرز و بوم معرفی کرده بودند، درخواست ملاقات کردند.
🔹... در این جلسه مطرح شد که: #تکالیفدانشآموزان از برنامه درسی حذف شده است و ایشان نیز با اهتمامی که به فراگیری علم و دانش برای آحاد دارند، و اینکه موفقیت و تعالی و کسبِ مهارت و ترقی در پرتو تلاش و ممارست و تمرین و کوشش حاصل میشود، و با توجه به اینکه ایشان قریب ۷۵ سال است بر کرسی تدریس در سطوح مختلف قراردارند، توصیه فرمودند که برنامههای درسی دانش آموزان، بگونهای نباشد که بعد از تعطیلی مدرسه، فارغ از فعالیتهای درسی باشند، چرا که این امر بر خلاف تجربیات و بر خلاف آموزههای قرآن و سنت است، باید تلاش کرد که دانش آموزان در املاء و انشاء و خوش نویسی در مرتبه قابل قبول باشند.
🔹البته ایشان اصراری بر تکالیف به شیوههای سنتی نکردند: “اگر روشهایی نوین و کارآمد و مفید در ارتقاء سطح کیفی باشد، به گونه ای که متناسب با فرهنگ آموزشی کشور باشد، البته مورد توجه خواهد بود.
🔹بنابراین برخی مطالب برداشت شده در خصوص ارتباط #مافیای_کنکور به علماء و مرجعیت، جفای نابخشودنی است. این فضای رقابتی که بر محصلین برای ورود به رشته های خاص برای دانش آموزان ایجاد شده است، فضای خوبی نیست، و مسئله کنکور و دغدغه خانواده ها و جوانان، امری است بجا و مسئولین ذیربط در این مورد باید اقدامات مؤثری داشته باشند. /حوزه
@feghvaenghelab
⛔️ نباید دنبال ریاست بدویم!
📢 شرح حدیث رهبر انقلاب در ابتدای درس خارج فقه درباره تبعات اخروی ریاست:
🔻 عن النّبیّ صلَّى اللَّه علیه و آله قال: لا یُؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلىٰ عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم اِلّا جِیءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه فَاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنهُ وَ اِن کانَ مُسیئاً زیدَ غِلّاً اِلىٰ غِلِّهِ.
👈 این حدیث دربارهی بنده و امثال بنده است؛
🔹 [رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله] فرمود که هیچ کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر ریاست و امارت داشته باشد، مگر اینکه در روز قیامت وقتی که او را میآورند، دستبسته وارد محشر میکنند.
🔹 نفْس این مسئولیّت و آمریّت و ریاست، یک تبعاتی دارد که ایجاب میکند این را.
در آن حوزهِی مأموریّت که ما آنجا رئیسیم، مدیریم، یک کارهای هستیم، بعضی از کارها انجام میگیرد که ما میتوانستیم مانع آن بشویم و نشدیم، یا بعضی از کارها باید انجام میگرفت انجام نگرفت. اگر ماها عقل داشته باشیم، باید دنبال ریاست ندویم؛ ریاست این تبعات را دارد. این آمریّت و ریاست، این خطرات را دارد که روز قیامت وقتی او را بیاورند، مغلولاً (دستبسته) میآورند؛ این چیز خیلی مهمّی است. مغلولاً میآورند او را در پای محاسبهی الهی.
اگر چنانچه او آدم خوبی بود، درستکار بود، در آنچه انجام گرفته بود تقصیری و گناهی متوجّه او نبود، اینجا رها میکنند او را.
🔹 امّا اگر نه، انسان نیکوکاری نبوده است در دنیا، خودش هم آدم بدکار و بدعملی بوده است ــ هرجور بدعملیای که فرض کنید ــ اینجا آن گرفتاری و آن غل و زنجیری که به او بسته شده است، افزایش پیدا میکند.
👈 اینها را باید ما بفهمیم؛ اینها را باید بفهمیم. دنبال کرسیهای ریاست [بودن] ــ چه ریاست اجرائی، چه ریاست تقنینی؛ میبینید برای نمایندگی مجلس بعضی خودشان را میکُشندــ عقل نیست، تدبیر نیست. ۹۷/۹/۲۷
@feghvaenghelab
💥 پس از تحقّقِ انقلاب اسلامی و نظام ولایت فقیه، بسترهای لازم برای تکاملِ فقاهت و دستیابی به فقه نظامات و فقه حکومتی مهيا شده است.
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«رشد جريان فقاهت در عصر غيبت، منتهی به شکلگيری نظام ولايت فقيه در زمان حاضر شده است؛ در ادامهٔ مسير تا رسيدن به دولت حضرت(عج) نيز، بايد اين نظام رشد کند و به تکامل برسد. البته قبل از ظهور امام عصر (عج) جامعه شيعه نمیتواند نظامی رشديافتهتر از نظام ولايت فقيه را پايهگذاری کند.
جامعه شيعه در يک دوره از تاريخ، برپايهٔ دولت پادشاهی اداره میشد؛ و برای شيعی بودن اين دولت کافی بود که شخص پادشاه شيعه باشد. در چنين دورهای، نهايت حضور فقها و علما نظارت بر حکومت بود [همانند عصر صفويه].
پس از سپری شدن اين دوره، بحث مشروطه پيش آمد. در اين بازهٔ زمانی نيز، با همهٔ فرازونشيبهايی که جنبش مشروطه سپری کرد، ماحصل جريان اين بود که تصميمات دولتي به «فقاهت»، و ساختار قدرت به «ولايت»، مشروط گرديد؛ و زمينهای فراهم آمد که «نظام ولايت فقيه» تاسيس شود.
مشروط شدن ساختار قدرت به ولايت، امر بسيار مهم و خطيری است؛ خلأ چنين بحثی را بهخوبی میتوان در جنبشها و نهضتهای اخير اسلامی مشاهده کرد. اين جنبشها نمیتوانند «ولايت» را در قانون اساسی و ساختار قدرت وارد کنند؛ اما حضور ولايت در قانون و ساختار قدرت برای جامعه شيعه، با «اصل ولايت فقيه» ممکن شده است. ولايت فقيه بهمعنای حضور ولايت در ساختار قدرت، جهت مديريت اجتماعی است؛ اين نظام زمينهٔ مقننی را فراهم میآورد تا عالیترين مفهوم دينی در ساختار حکومتی حضور پيدا کند و جامعه براساس ارزشهای اسلامی اداره شود.
دقت و تأمل در اين تغييرات گواه بر اين مطلب مهم است که تأسيس نظام ولايت فقيه، حضور فقيه را از نقش "نظارت" تا سطح "اعمال ولايت" ارتقاء داده است. اين تغيير، تنها بهمعنای جابه جايی يک فرد يا يک طبقه علمی در ساختار حکومتی نيست؛ بلکه با برپايی نظام ولايت فقيه، جريان دين در جامعه از حدّ شريعت به حدّ ولايت ارتقاء پيدا کرده است. اگر در عصر ظهور، حقيقتِ «توحيد، ولايت و شريعت» بهنحو کامل در جامعه تجلی پيدا میکند، نظام ولايت فقيه کاملترين مرتبهٔ چنين کمالی، متناسب با مختصات عصر غيبت است. اگرچه جای رشد و تکامل بخشيدن به نظريه ولايت فقيه همچنان باقی است، اما در نظام ولايت فقيه قوانين به «شريعت»، و ساختار قدرت به «ولايت» مقيد میشوند و بسترهای لازم برای پياده شدن ارزشهای دينی در سطوح مختلف اجتماعی مهيا میگردند.
به تکامل رساندن نظريهٔ ولايت فقيه ايجاب میکند که هم "سطح مطالعات در حوزههای تفقه دينی" ارتقاء يابند؛ و هم "عقلانيت کاربردی و اجرايی" و "تدابير کلان نظام" بر پايه چنين تفقهِ به کمال رسيدهای تنظيم شوند.
امروزه واحد مطالعه در فقه، فرديت نفوس جامعهٔ انسانی است؛ تکامل در تفقه شيعی به اين معناست که اين واحد مطالعاتی از مقياس "فرد" به مقياس "جامعه" نيز ارتقاء يابد. براي مثال، روانشناسی با همهٔ گرايشهايش، هر اندازه هم رشد پيدا کند، جايگزين جامعهشناسی و علوم اجتماعي نمیشود و جای آنها را پر نمیکند؛ چراکه واحد مطالعه اين دو رشته علمی با يکديگر متفاوت هستند. واحد مطالعه روانشناسی، فرد است؛ در حالی که در جامعهشناسی، اجتماعات انسانی مطالعه میشوند.
با ارتقاء واحد مطالعه تفقه شيعي از مقياس "فرد" به مقياس "جامعه" و "تاريخ" در همهٔ گرايشها، ازجمله «اخلاق و عرفان»، «کلام و حکمت»، «فقه و احکام»، نظام ولايت فقيه به ابزارهای مقنن و شيوههای قاعدهمندی مسلح میشود و میتواند احکام اجتماعی را در قالب «فقه حکومت» و «فقه نظامات» استخراج کند.» ۱۳۹۰/۸/۸ ➡️
@feghvaenghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دولت پاکدست؟!🤔
🎥زوایای پنهان خصوصی سازی در ایران
🔹نماینده بندرعباس و استانداری قرارداد واگذاری آلمینیوم المهدی را ندیده اند
🔹سازمان خصوصی سازی 70 میلیارد ضایعات را در قیمت گذاری لحاظ نکرده!
@feghvaenghelab
⭕️ رئیس جمهور برای رسمیت بخشیدن به تخلفات خود، اصرار بر تصویب CFT دارد
👤 احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس:
🔹در بودجه ۹۷، ۶۵ هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان در اختیار دولت قرار گرفته بود اما بنابر گزارش دیوان محاسبات در خصوص عملکرد ۸ ماهه دستگاههای اجرایی، صرفاً ۵۰۰۰ میلیارد تومان یعنی کمتر از ۱۰ درصد این منبع برای اشتغال تخصیص یافته است.
🔹همچنین مجلس مجوز برداشت ۱.۵ میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری را داده بود اما متأسفانه دولت توجهی به این مسئله نکرده است و انتظار مردم این است که حداقل شغلی داشته باشند اما فریادرسی پیدا نمیکنند.
🔹آقای روحانی! شما اکثریت الزامات FATF را از سال ۹۵ انجام دادهاید و امروز مشخص شده که اجرای این الزامات، کشور را قفل کرده است و بر مبنای همین الزامات، شما جلوی ورود طلا و ارز به کشور را گرفتید و اکنون برای رسمیت بخشیدن به تخلفات خود، اصرار بر تصویب CFT دارید./ مهر @feghvaenghelab
رحیم پور ازغذی: درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه مبنی بر اینکه امام نگفته اسرائیل را باید از بین برود، این حرفها دروغ و تحریف است، امام (ره) گفت اسرائیل باید از بین برود. @feghvaenghelab
💥 سه رویکرد در فقه حکومتی وجود دارد: فقه موضوعات، فقه نظامات، فقه سرپرستی
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«سه رویکرد در فقه حکومتی وجود دارد:
1⃣ رويکرد اول، فقه حکومتي را به استنباطِ «احکام موضوعات اجتماعي» تفسير ميکند که مُجري آنها حکومت است. طبق اين رويکرد، همچنین فقه حکومتي موظف است به تزاحمات اين احکام در مقام اجرا و همچنين به مسائل مستحدثهاي که پيش ميآيد پاسخ دهد.
2⃣ رويکرد دوم ـ که نسبت به رويکرد اول جامعتر است ـ فراتر از احکام موضوعات کلي، به «نظام» توجه ميکند و معتقد است که ما نظام احکام داريم که ناظر به جامعه است. همچنين ميتوان گفت مکلف آن هم جامعه است و نه فرد. در اين رويکرد، مسئله مستحدثهاي که مورد توجه قرار گرفته و ميبايست به آن پاسخ داد، «نظامات اجتماعي» است، مانند نظام سياسي، نظام اقتصادي و ديگر نظامات اجتماعي. اين نظريه را بيش از همه ميتوان نزدیک به دیدگاه مرحوم شهيد بزرگوار صدر دانست که با نظامهاي ـ به اصطلاح ـ وارداتي مواجه بودند؛ ايشان در عصر خود و در جغرافياي عراق با نظامهاي مارکسيستي که نفوذ بسياري داشتند، مواجه بودند. از اين رو سعي داشتند تئوري اقتصاد اسلامي را در مقابل اقتصاد سرمايهداري و اقتصادهاي سوسياليستي و کمونيستي ارائه دهند. بنابراين ايشان به اين نکته عنايت کردند که ما غير از فقه احکام موضوعات، داراي فقه نظامات نيز هستيم که در قدم بعد در تفسير اين نظام، دامنه عملکرد آن و حتي طريق دستيابي به اين نظام نيز نظريهپردازي کردند.
3⃣ در رويکرد سوم ـ که مبتني بر انديشههاي حضرت امام (ره) است - غير از اين که ما داراي نظامات اجتماعي هستيم يک امر اساسيتري وجود دارد و آن مسئله حکومت هست و اينکه دين داراي حکومت است و بلکه حكومت با کل دين برابر است؛ يعني اصل اسلام حکومت است و اين حکومت مأمور تحقق توحيد است. اين جامعه و رسالت اصلي آن (اقامه توحيد) در موازنه با حاکميت مادي واقع ميشود، اين طور نيست که ما در يک خلأ زندگي کنيم بلکه در جامعهاي زندگي ميکنيم که نقطه مقابل آن نظامهاي مادي هستند.» ۹۱/۱۲/۱۶
@feghvaenghelab
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
🔴 پیام تسلیت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
بسمه تعالی
ارتحال ملکوتی سید جلیل، فقیه اهلبیت علیهم السلام، مسئول مناصب بلند پایه نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی (قدس سره الشریف) را به محضر مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و مقام معظم رهبری دام ظله العالی و نیز بر فرزندان و خانواده مکرم ایشان تسلیت عرض نموده و سلامت وجود شریف رهبری معظم و طول عمر و توفیق روز افزون معظم له را در نصرت دین خدا و اعلای کلمه ی حق از درگاه ذات اقدس احدیت مسئلت می نمایم.
علی اکبر سیفی مازندرانی
3/10/1397
16 ربیع الثانی 1440
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
متن پیام حضرت آیت الله خامنهای به این شرح است:
بسم اللّه الرحمن الرحیم
انا للّه و انّا الیه راجعون
با تأسف و اندوه خبر درگذشت فقیه عالیقدر و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیةالله آقای حاج سیدمحمود هاشمی شاهرودی رضوان الله علیه را دریافت کردم.
این ضایعهی اسفبار که پس از حدود یک سال بیماری سخت و دردناک واقع شده است، مایهی تالّم همهی کسانی است که به مقام علمی و خدمات باارزش ایشان به نظام اسلامی و نیز به مجموعههای فقهی و اصولی و حقوقی حوزههای علمیه آشنا میباشند. ایشان استادی بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری باوفا در مهمترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند.
ایشان همچنین برادر سه شهید و از یاران و شاگردان و همراهان شهید نامآور و بزرگوار سیدمحمدباقر صدر بود. اینجانب مصیبت درگذشت این عالم برجسته را به خاندان مکرم، همسر گرامی و فرزندان محترم و همه وابستگان و نیز به حوزهی علمیه قم و شاگردان و همکاران علمی و ارادتمندان ایشان تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.