🔴جوان انقلابی با دشمن اینگونه شجاعانه سخن می گوید
تروریست های آمریکایی گور خود را گم کنید
اینجا خلیج فارس است
پ.ن: تصویر شیرمردان نیروی دریایی سپاه در مواجهه با ناو آمریکایی
@andisheh_moghavemat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 حامیان ترامپ در میشیگان نسبت به تصمیمات فرماندار مبنی بر ادامه قرنطینه اعتراض کرده و خیابان را بستند!
▪️اوضاع آمریکا اصلا خوب نیست! ترامپ آدم گردنکش و قلدریست که بدون توجه به شرایط آمریکا که هم در تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا در دنیا رتبه اول را دارد قرنطینه را ملغی اعلام و بسیاری از فعالیتها را آزاد اعلام کرده است.
▪️در ایالت کالیفرنیا کمپین اعلام استقلال شده است.فرماندار نیویورک نیز اعلام کرده از ترامپ و واشنگتن پیروی نمی کند.اما در میشیگان طرفداران ترامپ راه را درخیابانها بسته اند.
اوضاع درهم و برهمیست...
▪️کی می شود که اسلحه ها بیرون آید و مردم مسلح آمریکا برعلیه ترامپ و این وضعیت شورش کنند...
ما معتقدیم تاوان خون حاج قاسم عین الاسد نیست، نابودی طاغوتِ شیطان اکبر آمریکاست...
ان شالله و بإذن الله...
✍"محمدصالحی"
@andisheh_moghavemat
🔴 برخورد با امثال #علی_علیزاده چگونه باشد؟
🔹افراد و جریانات ایرانی در خارج از کشور وجود دارند که گاهی از دستاوردهای نظام و انقلاب دفاع می کنند و علیه دشمنان ایران می شورند و گاه هم زبان به انتقاد از نظام و سران نظام و سیاست های نظام باز می کنند.
🔸علی علیزاده و امید دانا به عنوان دو شخصیت رسانه ای در خارج از کشور را می توان مصداق این جریان دانست. بارها شده از نقاط قوت و دستاوردهای جمهوری اسلامی دفاع کرده و بارها نیز نظام و سران نظام و سیاست های نظام را مورد انتقاد قرار داده اند.
🔻ما چه مواجهه ای با این جریان و اشخاص باید داشته باشیم؟ و چگونه با آنها تعامل کنیم؟
🔹یک دسته با توجه به گذشته برخی از این افراد که مثلاً از جریان اصلاحات حمایت کرده اند و یا به استناد صحبت های آنها در برخی جلسات در اروپا در نقد سیاست های نظام، برچسب نفوذی را به پیشانی آنها می زنند.
🔸در حالیکه هزاران نفر در ایران و خارج از ایران اینگونه فکر می کنند و مسائل را اینگونه تحلیل می کنند عده ای از ما براحتی برچسب نفوذی را به پیشانی آنها می چسبانیم. می گوئیم فلانی نفوذی است چون در فلان جلسه گفته «ما برای زنده کردن چپ سوسیالیستی و مفهوم برابری در ایران باید اقدام کنیم».
🔹این دوستان ما یک قدم پا را فراتر گذاشته اند و وحید یامین پور را چون در یک نشست رسانه ای، علیزاده را دعوت کرده هم نفوذی می دانند! بعد برای توجیه این بهتان می گویند نفوذ که شاخ و دم ندارد!
🔸این نگاه، نگاهی ناقصی است. تمام ادله این طیف مبنی بر نفوذی بودن امثال علیزاده، انتقادات وی به نظام و رهبری و حضور وی در برخی جلسات نقد جمهوری اسلامی است. این برچسب زنی راه تبیین و تحلیل شخصیت این افراد را می بندد.
🔹مهم ترین رکن سواد رسانه و روش تحلیل سیاسی، استناد به «داده متقن و مستند» برای تحلیل است. بی آنکه داده متقن وجود داشته باشد که علیزاده مأمور یک سرویس اطلاعاتی است او را نفوذی می خوانند. ما نفوذی بودن یا نبودن امثال علیزاده را نه تأیید می کنیم نه رد؛ اما استدلال های طیفی که او را نفوذی می نامند بسیار بی پایه است. نمی شود به مجرد اینکه کسی به نظام و رهبران نظام انتقاد کرد(تند یا کند) او را نفوذی بدانیم!
🔸متأسفانه برخی از ما براحتی برچسب نفوذ را به افراد می زنند در حالی که تقوا و اخلاق سیاسی به ما می آموزد حتی انسان نباید به دشمن خود تهمت بزند چه برسد به مخالف فکری؛ چه برسد به دگراندیشی!
⭕️ بله؛ اینکه ما این مدل و طرز فکر و استدلال شان را قبول نداریم و رد می کنیم اشکالی ندارد. اینکه علیزاده در برخی مطالب خود بگونه ای اظهار کند که رهبری می تواند با حکم حکومتی مملکت را گلستان کند یا برخی مشکلات را با یک دستور حل کند بدون توجه به تقسیم وظایف و اختیارات در قانون اساسی، مشخص است این استدلال غلط است.
🔹اما اینکه بدون سند متقن و یا اثبات در دادگاه صالحه، وی یا هر فرد دیگری را با برچسب نفوذی بنوازیم جدا از اینکه ظلم کرده ایم راه تبیین و تحلیل و آزاداندیشی را نیز بسته ایم! مگر آزاداندیشی برای چه زمانی، کَی و کجاست؟
🔸بطور مثال در ماجرای انتقاد علیزاده از رضا رشیدپور و ماجرای دستمزدهای نجومی برخی مجریان از صداوسیما، عده ای سخت برآشفته که ای وای اینها بناست صداوسیما را از اعتبار ساقط کنند! در حالیکه این نقد علیزاده وارد است و جزو انتقادات بجا از صداوسیماست. دستمزد نجومی به مجری چون رشیدپور که دستیار اصلی وی در این برنامه ها به اسم اردوان رحیمی (یکی از افراد ضدانقلاب واضح) حضور دارد، قابل نقد است.
🔹چگونه است وقتی علیزاده، علیه منابع مالی منو تو افشاگری می کند خوب است اما وقتی از شفافیت دستمزد نجومی برخی مجریان صداوسیما انتقاد می کند، نفوذی است؟
🔸به نظر می رسد بهترین نوع مواجهه با این اشخاص و هر شخص دیگری این است که نه آنها را بگونه ای مطرح کنیم که در عرش اعلایند نه هم آنان را با برچسب نفوذی و غیره چنان بنوازیم که همان ذره دفاع از جمهوری اسلامی را هم دیگر انجام ندهند! از حرف ها و اقدامات خوب افراد دفاع کنیم و به اقدامات آنان انتقاد! مواجهه ای منصفانه و منطقی نه احساسی و خلاف واقع.
#داود_مدرسی_یان
@andisheh_moghavemat
تحلیل استانی گسترش کووید-۱۹ در روزهای منتهی به ۲۶ فروردین ۹۹
در شش استان تهران، آذر شرقی، کهگیلویه، خوزستان، گیلان و مازندران موج جدید اپیدمی شروع شده | استان های اصفهان، ایلام، خراسان جنوبی، همدان و خراسان رضوی اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کردهاند | چهار استان مرکزی، قم، آذر غربی و کرمان روند نزولی را نشان میدهند.
@andisheh_moghavemat
🔸️ #تاملات_کرونایی
♦️ آیا ما یک جامعه کوتاه مدت و استبدادزده هستیم؟
🖋میثم مهدیار
@Hermes_ir
استعمار قبل از اینکه مبتنی بر نیروی تغلب و زور بتواند جهان غیر غربی را مستعمره کند می بایست زمینه های فرهنگی حضور خود را مهیا می کرد. شرق شناسان و جهانگردان غربی با حمایت مالی کمپانی های استعماری به سراسر دنیا سفر می کردند و در قالب سفرنامه ها تصویری عقب افتاده و بدوی و غیرمتمدن از جهان غیر غربی می ساختند تاحضور نظامی و اقتصادی غربی ها توجیه شود. این تصویر سازی آنقدر قوی بود که بسیاری از شرقی ها نیز چنین تصویری از خود را باور و حضور استعمارگران را به نفع خود می دانستند و لفظ استعمار اصلا به معنای طلب عمران و آبادی بود.
"ادوارد سعید" در اثر مُعظَم خود که سنگ بنای مطالعات پسا استعماری شد این دست از تصویر سازی ها را "شرق شناسی" نامیده است.
آنطور که سعید و خلف او اشاره کرده اند بر اساس این تصویر سازی های شرق شناسانه انسان غیر غربی انسانی تنبل و تن پرور، خود محور، استبداد زده، دروغگو، شهوت ران، حسود و ریاکار، منفعل، نظم ناپذیر، نامشارکتی و... توصیف شده است.
همانطور که اشاره شد شرق شناسی فقط در غرب محدود نماند و بواسطه ارتباطات استعماری این گزاره ها به عینه در کار بسیاری از نویسندگان شرقی که به دنبال تحلیل شخصیت و منش و اخلاقیات کلی ملت های خود برای فهم علل عقب ماندگی شان بوده اند نیز تکرار شده اند که برخی ها این شق از بررسی ها را "خودشرق شناسی" نامیده اند.
در کشور ما نیز این الگو به عینه تکرار شده است و ما در دو سده اخیر کتاب های بسیاری از نویسندگان وطنی در نقد اخلاقیات و منش ایرانیان به نگارش درآمده است. موج اول این کتاب ها در دوره مشروطه بود که در قالب رساله های سیاسی اجتماعی توسط منورالفکران نسل اول طبع می شد و بازتاب های بسیاری در مطبوعات آن دوره داشت. موج دوم این کتاب ها با کتاب "خلقیات ما ایرانیان " محمد علی جمالزاده در دهه 40 شروع شد و در دهه ۵۰ و بعد به صورت گسترده در دهه هفتاد و هشتاد توسط نویسندگان دیگری همچون علی محمد ایزدی، حسن نراقی، حسن قاضی مرادی، علی رضا قلی، محمود سریع القلم ، صادق زیباکلام ، کاتوزیان و ... دنبال شده است.
جمال زاده که یک داستان نویس مدرن بود در این کتاب پا را از داستان نویسی فراتر گذاشته و به عنوان یک آسیب شناس در پی شناخت دردهای جامعه ایران بود. از نظر او به دلیل خلقیات مان بوده است که ما ترقی نکرده ایم و تا این خلقیات فاسد را درمان نکنیم عقب ماندگی جبران نخواهد شد. او این دردها را نه از زبان خودمان بل از زبان ناظر بیرونی یعنی سفرنامه نویسان غربی بیان کرده است. برخی از این خلقیات منفی که جمال زاده برای ایرانیان تصویر کرده عبارتند از : دروغگو، کلاهبردار، کم جرئت و ترسو، از خود راضی و خود پسند، لا ابالی و ... . اگرچه جمال زاده در ذکر مولفه های منفی خلقیات ایرانیان از منظر سفرنامه نویسان برخی نکات مثبت از دیدگاه آنان را لابه لای این نکات منفی ذکر می کند اما دیگر نویسندگان و جامعه شناسانی چون کاتوزیان، سریع القلم، زیباکلام، قاضی مرادی، ایزدی، نراقی، که تحت تاثیر مستشرقین خارجی و امثال جمال زاده و صادق هدایت در داخل بوده اند همین نکات مثبت را نیز حذف کرده اند و به اسم "آسیب شناسی خلقیات ایرانیان" تصویری که از تاریخ ایران و ایرانیان ساخته اند به صورت یکدست کاملا تاریک و سیاه است:
ایران جامعه ای کوتاه مدت و کلنگی و سراسر استبدادی و ایرانیان در طول تاریخ شان منفعل، نامشارکتی، استبداد زده، سیاست زده، مغرور، ترسو، انتقاد ناپذیر، دارای شوق ویرانگری، احساساتی، جزم اندیش، زیاده طلب، خود مدار، تنبل، استبداد طلب، تک رو، ریاکار، ستیزه جو، دروغگو و... بوده اند.
نکته مهم در این تصویر سازی ها این است که عمده این نویسندگان این صفات را در میان ایرانیان در طی قرن ها ثابت و مستمر و حتی به صورت ذات گرایانه ای ژنتیک می دانند. البته همانطور که دکتر آرمین امیر در کتاب "ره افسانه زدند" نشان داده عمده این احکام و تصویرسازی ها بیشتر ماحصل کپی کاری از منابع مستشرقان و نیز قوه داستان سرایی این نویسندگان بوده و فاقد روش مندی علمی بوده است.
اما به عکس این تصویرسازی ها، این روزها که جهان و کشور ما درگیر مقابله با کروناست، مشارکت های اجتماعی داوطلبانه در سطح وسیعی در کشور و به صورت محلی و ملی دیده می شود: از مردمی که داوطلبانه ماسک و گان می دوزند تا کسانی که به ضدعفونی معابر می پردازند، آنهایی که برای بیماران و کادر درمان آبمیوه تدارک می بینند، داوطلبانی که تغسیل اموات را عهده دار شده اند، موجرهایی که اجاره های مستاجران را بخشیده اند و خیریه هایی که برای آسیب دیدگان اقتصادی این روزها و سالمندان و ناتوان ها ارزاق تهیه می کنند و...
ادامه⬇️
@andisheh_moghavemat
ادامه👇
وقتی به این حجم و سطح از نظم و همکاری های جمعی، مشارکت های خودجوش و فعالیت های خستگی ناپذیر نگاه می کنیم بسیاری از آن تصویر سازی های استعماری و اروپامدارانه از خلقیات منفی ایرانیان رنگ می بازد.
البته این به این معنی نیست که مردم ما در زمانه کرونایی کژرفتاری نداشته اند یا دیگر ملت ها اهل مشارکت های داوطلبانه نبوده اند اما مرور اجمالی و مقایسه ای نگارنده( که داده هایی از کانال ها و گفتگو با هموطنان و فعالان رسانه ای ساکن در دیگر کشورها گردآوری کرده) نشان می دهد حجم مشارکت های داوطلبانه ایرانی ها به نسبت دیگر ملت ها (حتی از همان هایی که احزاب سیاسی ریشه دار داشته اند) اعجاب برانگیز است.
اینک پرسش اصلی اینجاست: آیا این حجم از نظم و فعالیت های مدنی خودجوش اتفاقی است؟ آیا بدون سابقه تاریخی عینی و ذهنی، امکان شکل گیری چنین سطحی از این مشارکت ها امکان پذیر است؟ آیا آنطور که برخی جامعه شناسان سیاست زده ایرانی تَکرار می کنند جامعه ایرانی یک جامعه کوتاه مدت و استبداد زده بوده و هست؟
انقلاب اسلامی خود محصول چنین مشارکت های محلی بود و شاید از همین جهت بود که صلح آمیزترین و فراگیرترین انقلاب مدرن نام گرفته است؛ جنگ هشت ساله که خود یک جنگ جهانی (جنگی با مشارکت ۳۲ کشور علیه یک کشور) بود با چنین مشارکت های مردمی در جلو و پشت جبهه اداره می شد و سالهاست هیات های مذهبی و خیریه ها و انجمن های محلی صحنه بروز و ظهور چنین مشارکت هایی هستند و مردم ما در فرهنگ عمومی شان در جشن و عزا، صندوق های قرض الحسنه خانگی و... چنین مشارکت هایی را بازتولید کرده اند. اما با این همه گویا تولید کنندگان کلیشه های استعماری به جامعه ما نمی نگرند. کلیشه ها و اسطوره هایی که کمترین کارکرد آنها تحقیر هویت و فرهنگ ایرانیان و نابود کردن "اعتماد به نفس ملی" آنهاست. اعتماد به نفسی که زمینه خلاقیت، فعالیت و کنشگری در اقتصاد و جامعه است.
این روزها شاید دوباره مجال این پرسش نیز فراهم شده است: آیا صرفا یک نوع دموکراسی وجود دارد و نمی توان به آلترناتیوهای دیگر متناسب با تاریخ و فرهنگ خودمان بیاندیشیم؟
@andisheh_moghavemat
⭕️ جوجهکُشی با توجیه اقتصادی، حرام است
👤 حمیدرضا مهدوی ارفع، استاد حوزه و دانشگاه:
🔹در مکتب اسلام، هر جانداری احترام دارد و جانش محترم است.
🔹گاهی ممکن است، حفظ و حیات یک موجود زنده برای جان و حیات دیگران مضراتی داشته باشد. بهطور مثال بیماری واگیرداری مخصوص نوعی از پرندگان شیوع پیدا میکند که قابل پیشگیری و فرضاً درمان آن نیز در دسترس نیست. در این شرایط میتوان حیوان را معدوم کرد، اما باز هم این مهم دارای شرایطی است و باید تا قبل از معدوم شدن مصارف دیگر مشروع آن تا حد امکان بررسی شود.
🔹در این مورد نه بیماری و نه موضوع دیگری مطرح نیست؛ بلکه طبق پیگیریهای شخصی بنده از مسئولین دامپزشکی تنها به این دلیل که مرغداریها، مرغ را با قیمت کمتر از هزینه شده به فروش میرسانند و تعداد زیادی جوجه یکروزه روی دستشان مانده است و امکان تأمین خوراک آنها را ندارند و با این روند قیمت مرغ باز هم پایین خواهد آمد و صرفه اقتصادی برای آنها ندارد، جوجهها را معدوم میکنند.
🔹اگر برای معدوم کردن این جوجهها دلیل عقلی و شرعی وجود داشته باشد، این حرمت برداشته میشود اما عدم صرفه اقتصادی قابل قبول نیست و این کشتار شرعاً حرام است.
🔹سالیان سال نظام استکباری را زیر سوال بردیم که هر سال مقدار زیادی گندم را در دریا میریزد تا قیمت را حفظ کند، اما میلیونها آفریقایی گرسنه داریم و یا کشور استرالیا چندمیلیون رأس گوسفند را میکشند. حال این معدومسازی ما نیز همان روند را دارد./ فارس
@andisheh_moghavemat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📮 #توییت
⭕️ فواد ایزدی، عضو هیات علمی گروه مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران:
🔹سابقه طولانی جو بایدن در حمایت از رژیم صهیونیستی:
🔹"اگر اسرائیل وجود نداشت ما باید برای دفاع از منافعمان چیزی شبیه اسرائیل تأسیس میکردیم. سه میلیارد دلار کمک مالی به اسرائیل بهترین سرمایهگذاری است."
🔹عدهای در کشور منتظرند بایدن رئیس جمهور آمریکا شود و مشکلات ایران را حل کند.
📌ما می توانیم!
عکس راست دستبوسی شاه عکس چپ خط و نشون کشیدن یه نظامی ایرانی برای نیروهای آمریکا در خلیج همیشه فارس
یه دوستی میگفت این کجاش تحقیره گفتم تاریخ بخون تا چند وقت پیش امریکا تشر میزد یه حکومت این ور دنیا سقوط میکرد این ما بودیم که شاخشو شکستیم
@andisheh_moghavemat
شوآف عنکبوتی وارد میشود!
اینجوری قبول نیست بزگوار! باید میاوردیش تو توییتر کتکش میزدی
قدر اینجور مدیر رو نمیدونید تو توییتر دستور صادر میکنه😁
@andisheh_moghavemat
امام سجاد با شتری ٢٢بار حج رفته بود
گاها درحین سفر شتر امام را معطل میکرد؛ به امام گفتند باچوب دستی ضربه به او بزنید که اینقدر معطل نشوید!
امام قبول نمیکردو حتی یک ضربه به او نزد
بعداز شهادت هم شتر از فراق امام جان داد
وقتی اصالت بر سود باشد، انسان هم زنده ب گور میشود
#حقوق_حیوان
" حامد یاری "/توییتنا
@andisheh_moghavemat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💡 حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع بیماری کرونا مطابق با فتاوای حضرت آیتالله العظمی خامنهای
🔻 دفتر استفتائات حضرت آیتالله العظمی خامنهای حکم روزه ماه رمضان هنگام شیوع بیماری کرونا را مطابق با فتاوای ایشان منتشر کرد.
متن پرسش و پاسخ به شرح زیر است.
🔰 سؤال: در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، روزه گرفتن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟
📚 پاسخ: روزه به عنوان یک تکلیف الهی در حقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان است و از پایه های تکامل و اعتلاء روحی انسان به شمار می رود و بر امت های پیشین نیز واجب بوده است.
از آثار روزه پدید آمدن حالت معنوی و صفای باطن، تقوای فردی و اجتماعی، تقویت اراده و روحیه مقاومت در برابر سختی هاست و نقش آن در سلامت جسم انسان نیز روشن است و خداوند اجر عظیمی برای روزه داران قرار داده است.
روزه از ضروریات دین و ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه مبارک رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن موجب:
ایجاد بیماری
و یا تشدید بیماری
و یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می شود.
در این موارد روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.
بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به دست آید، کفایت می کند.
بنابراین اگر فردی نسبت به امور یاد شده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.
@Khamenei_ir