📮 #توییت
⭕️ سید امیر سیاح، مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما:
🔹تولیدکنندگان محترم سس، رب، روغن و...
🔹نمایش غذاها و سفرههای رنگین در تبلیغات تلویزیونی، دل بچههای فقیر را میسوزاند و پدرانشان را خجالتزده میکند
🔹حداقل در این روزهاکه کثیری از مردم در تنگنای معیشتی هستند، رعایت کنید
⭕️ واکنش سید احسان خاندوزی، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم:
🔹بیش از تولیدکننده، قابل توجه صداوسیما.
@andisheh_moghavemat
💥 دائماً باید در حالت انقطاع و اضطرار باشیم تا «غفلت» سراغ ما نیاید...
«خداوند متعال کسی است که هر مخلوقی در شرایط #اضطرار (وقتی امیدش از اسباب، قطع می شود)، او را در مییابد. پس ما باید دائماً در حالت #انقطاع باشیم؛ یعنی دائماً مثل کسی باشیم که در کشتی نشسته و کشتیاش #غرق شده است؛ یا مثل فردی باشیم که در هواپیما است و شرایط اضطراری اعلام کردهاند.
ما باید همیشه احساس کنیم که #اسباب، بیکاره است. آیا وقتی کشتی میشکند و میخواهد غرق شود، خدا غرق شده است؟! خیر! ناخدای کشتی غرق شده است. مگر تا به حال کشتی، تو را نگه میداشت؟! آیا فقط وقتی که کشتی میشکند، متوجه اضطرار خودت میشوی؟!
ما به اسباب تکيه میکنيم و اسباب براي ما #غفلت میآورد. گاهي خداوند اين اسباب را میبَرَد و ما خدا را پيدا میکنيم. خداوند ميفرمايد که مواظب باشيد وقتي دوباره اسباب آمد، غافل نشويد...»
#استاد_میرباقری
@andisheh_moghavemat
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
✅ حجه الاسلام علی بهجت:
پدرم، این اواخر بهنوعی احساس میکرد که #ظهور نزدیک است و امکان دارد طول نکشد و واقع شود و باید کاری کرد که به تأخیر نیفتد. باید آمادگی باشد. خیلی حالت انتظار در ایشان #مشهود بود.
حدود یک ماه، چهل روز قبل از وفات، این دستش را روی دست دیگرش میساباند و میفرمود: «خروج سفیانی یکی از علامات حتمیه است ... باید #دعا کنیم که به تأخیر نیفتد. دعاها مؤثر است. آیا نباید در فکر دعا باشیم؟»
منبع: سایت رسمی مرحوم آیت الله بهجت: https://bahjat.ir/fa/content/10508
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو دقیقه آخر الزمانی
سید حسن نصرالله : ما در دل نبردی بزرگ هستیم.امام خیمه گاه ما امام خامنه ای است.در این جنگ بی طرفی وجود نداردیا با حسین هستی و یا با یزید و فرمانده حسینی ما بگوید بایستید شب فرارسید میگوییم اگر هزار بار کشته شویم
#ما_ترکناک_یابن_الحسین
@andisheh_moghavemat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺درخواست #کشیش و #اذان گفتن امام مسجد در #کلیسا/ آلمان
🔹یک کشیش آلمانی از امام مسجد یکی از شهرهای این کشور درخواست کرد برای نزدیک شدن دلها به خداوند در سایه انتشار ویروس کرونا، در کلیسا اذان بگوید.
@andisheh_moghavemat
⭕️ برخی واکنش های توییتری به لامپ و گوگوش در پایتخت
👤 محمدسعید احدیان، مدیرمسئول روزنامه خراسان:
🔹از ماجرای همسفر و لامپ بدتر در پایتخت ، پذیرش رفتارهای بد سارا و نیکا و بهتاش با توجیه فاصله نسلی است چرا که تخریب کننده زیربنای یک خانواده ایرانی می شود
🔹اگر از فردا فرزندان هر تقابل هنجارشکنانه با والدینشان را به بهانه فاصله نسلی توجیه کردند، آیا صداوسیما پاسخ می دهد؟
👤 محمد مهاجری، سردبیر خبرآنلاین:
🔹آقای علی عسگری!
🔹شباهت سکانسهای سریال پایتخت به یک فیلمفارسی(که بهروزوثوقی و گوگوش درآن بازی کردند)را هم در کنارفروش تلویزیون به توسکا به افتخاراتتان اضافه کنیم؟
🔹آقای صداوسیما!شماکه ادعا کردید مملکت را دارید اداره می کنید،همان فیلم گوگوش را پخش می کردید،بیشتر آگهی نمی گرفتید؟!
👤 محمدرضا زائری:
🔹كساني كه شباهت ظاهري يك سكانس از سريال به يك فيلم قديمي را ميبينند و محتواي منفي بقيه ده قسمت سريال و بقيه برنامه ها را نميبينند، كساني كه نمادهاي ظاهري شكل موتور و پيچ جاده و طراحي لباس رحمت و كادر تصوير قايق برايشان مهمتر از مضامين باطني سريال است... لايق همين صدا و سيما هستند!
@andisheh_moghavemat
🔰 در نقد پایتخت
✍عبدالحسین خسروپناه
به نام حکیم مطلق و خالق هنر و زیبایی
🔸دوستانی از بنده خواستند تحلیلی از پایتخت۶ داشته باشم و اینک بعد از مشاهده قسمت ۱۵، ضمن تشکر از دستاندرکاران این سریال و تبریک سال نو و اعیاد رجبیه و شعبانیه به نقدی کلیدی اشاره میکنم.
🔹 البته کارشناسان نقدهای واردی بر آن گرفتند؛ از جمله: اختلاط نامحرم، ترویج بیحدرقص و موسیقی، تعابیر بیادبانه مخصوصاُ نسبت به والدین و بزرگترها، بیاحترامی به نماز و حج و غیره ولکن نقد ریشهایتر این سریال به نظر بنده، رویکرد ایرانگریزی و ایران تضعیفی است که متاسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد روشنفکر نمایان داخلی دنبال میشود و کتابها در باب ناتوانی و مجمعالرذایل بودن ایرانیان نوشته میشود.
🔸این سریال با نشان دادن ایرانیانی که یا قاچاقچی(ارسطو) هستند یا روانی(بهبود) یا مسئول ناتوان و بیعرضه و منفعل(نماینده مجلس) یا دارای کمبود شخصیت(بهتاش) یا نوجوانان غرق در اینستاگرام و فضای مجازی(دختران دوقلو) یا مدعیان پرادعای هیچکاره و فرصتطلب(نقی) یا مروج آرایشگری و رفتارهای نامناسب(رحمت و فهیمه) یا عقل کلی که در مواردی احساسی داوری میکند(هما) که برای بیننده مخصوصاً بیننده خارجی تصویر بسیار منفی علیه ایران میسازد.
🔹سوال این است که چرا عدهای از نویسندگان و هنرمندان با هم تلاش میکنند تا ایرانی را با موفقیتها، مقاومتها و فرهنگ و تمدن بزرگ به ایرانی بیعرضه، ناکارآمد و احساسی و فاقد فرهنگ و تمدن معرفی کنند.
🔸انتظار این بود لااقل واقعیتهای ایران اعم از ضعفها و قوتها به نمایش گذاشته شود تا ناامیدی در مخاطب تحقق نیابد.
♦️نکته قابل تامل اینکه چرا پایتخت۶ بعد از پایتخت۵(مقابله با داعش) ساخته میشود؟ آیا نباید مدیران صدا و سیما در باب جریانشناسی سریالهای ایرانی دقت بیشتری نمایند./ کانال تاملات
@andisheh_moghavemat
🔴عادتهایی که نباید از نقی، ارسطو و بهتاش یاد بگیرید
🔹🔸پنهانکاری، دروغگوییهای متعدد اعضایخانواده و.. نباید در خزانه رفتاری بزرگسالان تقویت شود.
♦️طبق نظرسنجیها، سری ششم سریال پایتخت توانسته است درصد زیادی از مخاطبان را با خودش همراه کند. به بهانه پربازدید بودن پایتخت در روزهای قرنطینه از زاویه روان شناسی به ابعاد گوناگون سریال میپردازیم. البته که میتوانیم چشممان را بر تمام نقاط ضعف این سریال ببندیم و صرفا آن را تحسین کنیم اما نگاه سیاهوسفید در هر زمینهای ناکارآمد است. در پایتخت شش میبینیم که پسر بزرگ خانواده، نقش مادرش را به رسمیت نمیشناسد و معمولا با او محترمانه صحبت نمیکند. بهتاش به دلیل عصبانیت، سرش را به دیوار میکوبد و به ارسطو لگد میزند. در این سریال درباره مواد مخدر بهراحتی صحبت میشود و خاصتر اینکه صحنه خشونت باری نمایش داده میشود که بهبود به دلیل سندروم دست بیقرار، دوبار ارسطو را از گردن روی دستش میگیرد! یکی از آسیبهای نمایش خشونت در تلویزیون این است که مخاطب یاد میگیرد بهجای تجربه هیجانهایش، آنها را بهطور افراطی تخلیه کند! یعنی اگر عصبانی است، بهجای پردازش شناختی و هیجانی، آن را در لحظه، با شدیدترین حالت ممکن تخلیه کند. اگر خشمگین است، طعنه بزند، برخورد تهاجمی داشته باشد و ... .
1⃣آسیبهای ترویج شوخیهای پرخاشگرانه
♦️در سری جدید پایتخت، بارها شاهد شوخیهای پرخاشگرانه هستیم. دست انداختن دیگران، توهین، تمسخر، آزار کلامی و جسمی، جزو شوخیهای پرخاشگرانه هستند. ممکن است این سکانسها باعث خنده شوند اما چنین خندهای به قیمت بیاحترامی به شخصیت افراد تمام میشود. حالا طیف زیادی از مخاطبان، شاهد پیامهای کلامی و غیرکلامی خشونتبار هستند. رسانه در جایگاه یک الگو، میتواند باعث ترویج یا بازداری برخی از رفتارها شود. تکرار شوخیهای پرخاشگرانه در سریال، اصل «بازداریزدایی» را تقویت میکند؛ یعنی زمانی که فرد، کاری را انجام میدهد بدون آنکه با پیامد نامطلوب آن مواجه شود. در این صورت، ترس بیننده از انجام همان رفتار، کم یا خنثی میشود. بنابراین مخاطبی که کنایههای بیشمار شخصیتها را میشنود، احتمالاً با خودش میگوید گفتن این حرفها نهتنها بد نیست بلکه خندهدار هم هست! بیآنکه در رفتارهای روزمرهاش به پیامد رفتار و احساسی که در فرد مقابل ایجاد میکند، بیندیشد.
2⃣از ارزیابیانتقادی کمک بگیرید
♦️البته همه به یک اندازه از رسانه الگو نمیگیرند. به کمک «ارزیابی انتقادی» میتوانید از خودتان بپرسید آیا خندیدن به هر چیزی درست است؟ آیا جمله پرتکرار ارسطو که میگوید «من یه حبسیام، کسی که حبس رفته همیشه یه ساک آماده گوشه خونه داره!»، کارکرد خوبی در جامعه دارد؟ صحنه خشونتبار خفه شدن ارسطو، چه تأثیری روی بچهها دارد؟ اگر نقش فرهنگسازی تلویزیون برایتان جدی نیست، به این مثل دقت کنید که سالها پیش، دعوای بررهای در روستای خیالی برره، باعث شد تا برخی دانش آموزان با تقلید از همین دعوا، در مدرسه به همدیگر آسیب بزنند! عادت به پنهانکاری و دروغگویی اعضای خانواده، تیغ زدن دیگران توسط بهتاش، مصرف و جابه جایی مواد هم تعدادی از مثالهایی هستند که نشان میدهند شاهد ضدهنجار در تلویزیون هستیم. بنابراین ممکن است کودکان و نوجوانان با تماشای پایتخت، بهجای فراگیری هنجارهای کارآمد، رفتارهای ناسالم را درونی کنند و رفتارهای هنجارشکنانه هم در خزانه رفتاری بزرگسالان، تقویت شود.
3⃣عادتهایی که سم ارتباط هستند
♦️تکیهکلامها، به دلیل ساده و کوتاه بودنشان میتوانند در مکالمههای روزمره، بهطور تکراری استفاده شوند و تأثیر بگذارند. رفتار کنایهآمیز و تکیهکلامهای گزنده، بهمرورزمان تبدیل به عادت میشوند؛ در نتیجه افراد بدون هیچ پردازش ذهنی از آنها در ارتباطشان استفاده میکنند. یکی از نیازهای طبیعی در هر ارتباطی، نیاز به «احترام» است. عادتهای ناسالمی مثل کنایه زدن، باعث میشود نتوانیم نیاز مخاطبمان را به رسمیت بشناسیم و با آنها به شکل مستقیم حرف بزنیم. ممکن است بیاحترامی را معادل صمیمیت بگیریم و با ارجاع اشتباه به سریال و گفتن این جمله که (تو پایتخت هم همینها رو میگفتن)، نیاز به احترام و هیجان ناخوشایند طرف مقابل را نادیده بگیریم.
✍نگار فیضآبادی| کارشناسارشد روان شناسیبالینی
@andisheh_moghavemat
💢بازنمایی رسانهها
برخلاف آنچه ما فکر میکنیم رسانهها آیینهای نیستند که دنیا را بازتاب دهند. رسانهها، اخبار را منتقل نمیکنند بلکه اخبار را شکل میدهند و میسازند.
آنها اطلاعات را دستکاری میکنند و فقط بخشی از واقعیت را منعکس میکنند.
علت این است که #رسانهها دنبال حقیقت نیستند بلکه دنبال قدرت هستند و ذاتا با قدرت گره خوردهاند.
محتوای رسانهها عموما در خدمت یک جریان فکری یا گروه سیاسی یا طبقه اجتماعی است.
#سواد_رسانهای یک نوع مهارت است که میتواند با نگاه انتقادی (موشکافانه) از بین رسانههای مختلف که هر کدام منافع و جهتگیریهای خودشان را دنبال میکنند به حقیقت برسد.
در اصل سواد رسانهای، شناخت یک حقیقت از بین هزاران دروغ و تحریف است.
#سواد_رسانه
#پادگان_آموزشی
#ما_در_جنگ_رسانه_هستیم
@andisheh_moghavemat
🔴 هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
باز جوید روزگار وصل خویش
#سراب_غرب
👤 پیمان علیشاهی
@andisheh_moghavemat
🔴روز سیاه عربستان؛ کشته و زخمی شدن ۸۰ نظامی ائتلاف عربی در عملیات مارب
🔹جنبش انصارالله یمن از کشته و زخمی شدن بیش از ۸۰ تن از نیروهای ائتلاف متجاوز عربی در جریان پیشروی در استان مأرب خبر داد.
🔹نیروهای انصارالله و گروههای وابسته به آن توانستند پیشروی گسترده نیروهای ائتلاف عربی ضد یمن به سمت کوه کوفل در منطقه صراوح واقع در استان مأرب را دفع کنند و در این درگیریها بیش از ۸۰ تن از نیروهای این ائتلاف متجاوز کشته و زخمی شدند که از جمله کشتهها حمید المسوری، فرمانده لشکر ۳۱۰ و رئیس این عملیات و خالد الجماعی، فرمانده لشکر ۷۲ ائتلاف عربی بودند.
@andisheh_moghavemat
💥 رئیس نمیشوم ولی ریاست می کنم❗️
⭕️ آقای حسن #روحانی که برغم تاکید امام خامنه ای حاضر به پذیرش ریاست ستاد مبارزه با کرونا نشده است، بدون عنوان ریاست می کند.
⭕️ برای اینکه اگر خراب شد، مقصر نباشد و اگر خوب شد، بگوید که بخاطر تصمیمات اوست!!!
⭕️ نامه گلایه آمیز #دکتر_نمکی نسبت به عملکرد وزارت صمت و پاسخ وزارت صمت که کار خود #رئیس_جمهور است، گویای همین مدعاست
@andisheh_moghavemat