✳️چرا ایران در تله آمریکا نمیافتد؟
♦️فرهیختگان:دلایلی برای رد توافق موقت هستهای عبارتند از؛
🔻تلاش برای هزینهزایی برای ایران درصورت رد پیشنهاد
آمریکا میخواهد با تبلیغ مزایای عمومی توافق موقت، ایران را تحت فشار قرار داده و درصورت رد پیشنهادش دست به هزینهزایی روانی و سیاسی علیه تهران بزند.
🔻عدمانتفاع اقتصادی توافق موقت
توافق موقت بهدلیل ریسک بالای ذاتی خود بهجهت «موقت» بودن، هرگونه معامله کلان را برای ایران با دشواری روبهرو میکند.
🔻مانع لغو تحریمهای مجددا برچسبگذاری شده
یک توافق موقت که خود معاملهای به معنای فروش دستاوردهای حداکثری مابهازای کسب دستاوردهای حداقلی است، با ایجاد فضای جدیدی که در آن افق پیش روی ایران محدود شده است، اساس برداشته شدن تحریمهای مجددا برچسبگذاری شده را از روی میز مذاکرات خارج میکند.
🔻سایه سنگینتر خروج از توافق در توافق موقت
در توافق موقت سایه خروج مجدد آمریکا از توافق هستهای سنگینتر از زمانی است که توافق بهطور کامل احیا شده باشد، زیرا امکان بهانهگیری در حین اجرای توافق موقت بیشتر از زمانی است که توافق بهصورت کامل احیا شده باشد.
🔻سود اقتصادی یکجانبه آمریکا از توافق موقت
در توافق موقت آمریکا با اثر مثبت افزایش صادرات نفت ایران و افزایش عرضه سوخت میتواند باعث کاهش مقطعی قیمت انرژی در زمستان شود آن هم بدون آنکه تهران بهرهای خاص از این اتفاق ببرد.
🔻ایجاد فشار داخلی در ایران برای «احیای کامل توافق با هر قیمتی»
توافق موقت در ابعاد داخلی نیز مشکلاتی را برای ایران ایجاد میکند، زیرا این توافق منجر به جو مثبت کاذب در داخل کشور شده و درحالی که هیچ تحریمی در عمل برداشته نشده است، موجی برای اجبار ایران به بازگشت به تعهداتش بدون اخذ تضمینهای لازم ایجاد کند.
🔻ایجاد اخلال در شبکه دور زدن تحریمهای ایران
توافق موقت میتواند باعث کاهش تواناییهای شبکه دور زدن تحریمی ایران شود.
🔻از بین رفتن امکان اخذ تضمین
در توافق موقت اساسا اخذ تضمین چندان موضوعیتی ندارد، زیرا این نوع توافق به این دلیل صورت میگیرد که دوطرف بر سر موضوعات بسیاری از جمله مساله تضمین به نتیجهای نرسیدهاند.
🔻توافق موقت و زمینهسازی شورش مردمی
توافق موقت با کاهش بار روانی در اقتصاد ایران که باعث حرکت با طمانینه اقتصادی شهروندان شده است، موجب ایجاد موجی کاذب از خوشبینی شده و با تحریک تقاضا باعث حرکات بیمهابای اقتصادی بخشی از جامعه میشود.
🔻ایجاد شکاف سیاسی در ایران و شکلگیری «جدال بازندهها»
توافق موقت درحالی که میتواند در وضعیت داخلی آمریکا یک امتیاز برای دموکراتها در آستانه انتخابات کنگره تلقی شود، برای دولتمردان ایران و تیم مذاکرهکننده بهدلیل عدمموفقیت در احیای کامل توافق ۲۰۱۵ یک شکست به حساب میآید. این مساله با تحریک نزدیکان تیم مذاکرهکننده قبلی برای شماتت تیم فعلی به درگیریها و شکاف سیاسی منجر خواهد شد.
🔻فرصت تنفس به آمریکا بدون حل دغدغه ایران
توافق موقت بدون آنکه بتواند پروندهای را از روی میز ایران بردارد در شرایطی که آمریکا درگیر پرونده روسیه در اوکراین و چین در تایوان است، میتواند یک فرصت تنفس به واشنگتن باشد.
🔻شباهت به «برنامه نفت در برابر غذا»
توافق موقت بهجای توافق لغو تحریمها، به برنامه نفت در برابر غذا شبیه خواهد بود. درصورت بازگشت به توافق و برداشتهشدن تحریمها؛ ایران با وجود برخی محدودیتها و کوچک شدن دایره انتخاب تهران در حوزه اقتصادی، گزینههای انتخاب ایران در اقتصاد بهاندازه توافق موقت کاهش نخواهند یافت.
🔻معکوسسازی جریان فشارهای بینالمللی
درحالی که در مذاکرات احیای کامل برجام، فشارها بر آمریکا برای بازگشت به توافق میتواند بیشتر از ایران باشد، درصورت حصول توافق موقت جریان فشارها بهسمت تهران میچرخد.
🔻فضایی برای خرابکاری و تهدید تاسیسات هستهای ایران
توافق موقت درون خود دارای ریشههای تنشزایانهای است که میتواند منجر به تشدید مخاصمات بین ایران و غرب شود.
🔻امکان تشدید تحریمهای غیرهستهای یا غیرمشمول
در توافق موقت تحریمهای خاصی برداشته خواهند شد، بنابراین آمریکا دیگر تحریمهای برداشتهنشده را شدت بخشیده و حتی در دولت بایدن نیز به برچسبگذاری غیرهستهای آن مشغول میشود.
🔻امکان زیر ذرهبین بردن اقتصاد ایران
در توافق موقت بهدلیل برداشته شدن موردی تحریمها و همچنین تعلیق و نه لغوشان، شدت کنترلها شدید بوده و بخشی از مسیرهای تجاری ایران را زیر ذرهبین میبرد.
✳️ چرا شاهد توسعه روابط با روسیه تا به حال نبوده ایم؟
💢به نظر میرسد باروی کار آمدن دولت سید ابراهیم رئیسی بار دیگر فضای تعامل میان جمهوری اسلامی ایران و دولت روسیه به سطح قابلقبول رسیده است.
🔹 در حال حاضر هر دو کشور یکدیگر را فرصتی برای ایجاد کریدور راهبردی و شراکت برابر تلقی میکنند، اما باید پذیرفت که چالشهای گذشته باعث شده است که رابطه تهران و مسکو از انسجام لازم برخوردار نباشد.
🔸به اعتقاد کارشناسان سفر رئیسجمهور به روسیه میتواند سطح کیفی روابط دوجانبه را چندین پله بالابرده و تا مرز شریک استراتژیک هم سو کند.
⁉️با توجه به تمایل مسئولین ۲ کشور ایران و روسیه شاهد توسعه روابط خصوصاً در بخش اقتصاد نیستیم؛ این اتفاق ۹ دلیل مهم دارد:
1⃣تعاملات با غرب از گذشته و قبل از انقلاب شکلگرفته و شرکتهای ایرانی مایل به ادامه سنتی این روابط هستند.
2⃣عدم شناخت شرکتهای ایرانی از توانمندیهای روسیه
3⃣ذهنیتهای اشتباه از دلایل شکست بعضی از مراودات تجاری با روسیه
4⃣تبلیغات وسیع غربیها برای اینکه مراودات با روسیه را تقدیم منافع به آنها جلوه دهند.
5⃣بزرگ کردن خیانتهای روسها به ایران و به فراموشی سپردن خیانتهای کشورهای استعمارگر غربی به ایران خصوصاً خیانتهای انگلیس و آمریکا به ایران
6⃣غربی ها خواهان آن هستند که ایران همچنان وابسته به آنها بماند و از این طریق بتواند مقاصد سیاسی خود را به ایران دیکته کنند.
7⃣وجود افرادی در مراکز تصمیمگیری دولت با گرایشهای غربی و شرق ستیز که ساختار لازم برای توسعه روابط را فراهم نمیکند.
8⃣عدم وجود زیرساختارهای لازم برای توسعه روابط تجاری خصوصاً در حوزه حملونقل و بانکی.
9⃣وجود خائنین به ملت در مراکز اجرایی که منافع شخصی خود را در مراوده با شرکتهای غربی میبینند.
#علی_باکوئی/ استاد دانشگاه تربیتمدرس (دیپلمات و رایزن اسبق جمهوری اسلامی ایران در روسیه و کشورهای مشترکالمنافع)
✳️ چرا باید روابط ایران و روسیه توسعه پیدا کند؟
🔹شواهد نشان میدهد که ایران و روسیه در زمینههای دوجانبه (روابط اقتصادی، نظامی-امنیتی)، منطقهای (نقش آنها در نظم جدید امنیتی منطقه خاورمیانه) و بینالمللی (برجام و مقابله با یکجانبهگرایی آمریکا) اشتراک منافع راهبردی دارند.
🔻این توسعه روابط میان تهران و مسکو به دلایل زیر بسیار مهم است.
1⃣مقام معظم رهبری برای ۳ گروه از کشورها اولویت در توسعه روابط قائل شدند: الف-کشورهای همسایه ب-کشورهای مسلمان و ج-کشورهای همسو به نظر من روسیه کشوری است که هر سه ویژگی را دارد و از هر سه اولویت برخوردار است همسایه است، در بسیاری از مواضع با ما همسو است و با داشتن بیش از ۲۵ میلیون مسلمان علاقهمند به ایران، ظرفیت اسلامی خوبی دارد.
2⃣برای خنثیسازی فشار تحریمها باید با کشورهایی که باوجود تحریم علاقهمند همکاری با ما هستند ازجمله روسیه و چین روابط را توسعه دهیم.
3⃣ما با روسیه منافع و تهدیدات مشترک داریم مسائلی مثل دریای خزر، قفقاز، سوریه، عراق و خاورمیانه مسائل مشترک این دو کشور هست و تهدیداتی مثل تحریمهای امریکا و...تهدیدات مشترک ما است.
4⃣روسیه برای اجرای مقاصد خود در خاورمیانه، آسیای مرکزی، قفقاز، افغانستان و حوزه خلیجفارس به کمک ایران نیازمند است. قدرت منطقهای ایران روسیه را نیازمند به روابط با ایران میکند.
5⃣روسیه کشوری است که عضو دائم شورای امنیت است در پیمانهای منطقهای نقش محوری دارد جزو کشورهای صنعتی است و در اتحادیه گمرکی اوراسیا و پیمان شانگهای عضو اصلی است.
6⃣منابع داخلی روسیه بهگونهای است که میتواند بسیاری از نیازهای ایران را با ترجیحات فراوان تأمین کند بهعنوانمثال ۴۰ میلیون تن گندم مازاد سالانه و همچنین نهادههای دامی و گوشت و…
7⃣ وجود منافع مشترک در حوزه انرژی و نظامی که از اهمیت خاص خود برخوردار است.🍃🌷
#علی_باکوئی استاد دانشگاه تربیتمدرس (دیپلمات و رایزن اسبق جمهوری اسلامی ایران در روسیه و کشورهای مشترکالمنافع)
✳️سیاست قطعی نظام در مذاکره مستقیم با آمریکا چیست؟
📝 اکبر معصومی
🔰 برای مشخص شدن نظر قطعی نظام درباره مذاکره یا عدم مذاکره مستقیم با آمریکا باید دو سئوال را پاسخ داد.
⁉️ سئوال اول: علت تلاش آمریکا برای ورود مستقیم مذاکره با ایران چیست؟
🔺برگشت پوچ و بدون هزینه به برجام
🔻قرار دادن ایران در یک مسیر غیر قابل پیش بینی و گرفتن امتیازات بیشتر
🔺شرطی سازی اقتصاد ایران
🔻تهی سازی قدرت جمهوری اسلامی ایران با گرفتن توانمندی ها
🔺 نگه داشتن ایران در مسیر غرب ولو بدون کمترین نفع برای ایران
🔺بهره برداری از تحریم های رنگ باخته ای که در وضعت کنونی کارکرد خود را در اقتصاد ایران از دست داده است.
🔻استفاده از برگه مذاکرات در انتخابات و سیاست داخلی ایالات متحده.
⁉️سئوال دوم: رویکرد ما در این زمینه چیست؟
آمریکا بایستی تحریمها را کلا در عمل لغو کند و ما بعد راستیآزمایی کنیم و ببینیم که درست تحریمها لغو شده، آنوقت به تعهدات برجامی برمیگردیم. این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست برنخواهیم گشت.(بیانات رهبر معظم انقلاب / ۱۹ بهمن ۱۳۹۹)
✳️برآوردی از تورم سال آینده
📝علی محمدی
🔶 اکنون و بعد از گذشت ۵ ماه از دولت سیزدهم که برخی از ابهامات رفع شده اند، می توان یک پیش بینی حداقلی از تورم در سال اینده داشت. میدانیم مشکل تورم در ایران به سه بخش ساختاری، انتظاری و شوک های سیستمی تقسیم می شود:
1⃣ساختاری: در دوره های مختلف ناترازی بانک ها و خلق اعتبار نامولد از یک طرف و از طرف دیگر کسری بودجه در دولت های مختلف به تناسب شدتی که داشته اند تولید تورم کرده اند. هر اندازه دولت ها موفق به مهار این دو شاخص شده اند، شرایط نیز بهبود یافته است. ضمن اینکه افزایش درآمدهای دولت نیز، بر روند تورم تاثیر گذار بوده است. از همین منظر با توجه به کاهش هزینه های دولت در بودجه انقباضی سال آینده، چنانچه روند تولید درآمد همچون ماه های اخیر باشد، و همزمان دستورات بانکی رییس جمهور به سرعت اعمال شود، می توان امیدوار به کاهش تورم بود.
2⃣انتظاری: بخشی از مشکلات اقتصادی و تورم در کشور متاثر از فضای سیاسی و تحریم ها است که من وزن آن را به تناسبِ جهت گیری دولت ها در سیاست خارجه، بین ۳۰تا۴۰درصد می دانم که مستقیما بر روی نرخ ارز و بازارهای مالی تاثیر گذار است. هرچند فضای مذاکرات وین مثبت است و دولت در حال تلاش برای رفع تحریم ها است اما به دلیل تناقصات هویتی و ژئوپولتیک میان ایران و غرب، وین نمی تواند راه حل پایدار رفع تحریم ها باشد. در این خصوص دولت سیزدهم برای کاهش اثرات انتظارات سیاسی در اقتصاد به دنیال فعال سازی ظرفیت های مغفول مانده در عرصه داخلی، منطقه ای و بین المللی است. لذا در دوره جدید احتمالا وزن انتظارات سیاسی در اقتصاد در حداقل خود خواهد بود.
3⃣شوک های اقتصادی: در سال آینده اجرای قانون ارز ترجیحی را خواهیم داشت که می تواند شاخص تورم را بالا ببرد. در کنار این موضوع شوکهای محلی دیگری هم هستند که معمولا قابل پیش بینی نمی باشند و درنهایت منجر به افزایش سطح قیمت ها در برخی استان ها خواهند شد. موضوع ناهماهنگی تیم اقتصادی در برخی موارد و موضع گیری های نسنجیده اقتصادی دولتمردان نیز از همین شوک ها هستند.
🔚 نرخ میانگین تورم در ایران در چهار دهه اخیر ۲۳ درصد بوده است . بر فرض میانگین تورم و مولفه های اقتصاد سنجی و آنچه در بالا گفته شد، بدون شوک های اقتصادی تورم ۲۰ درصد و با نظر گرفتن اجرای قانون حذف ارز ترجیحی، برآورد می شود نرخ تورم در سال آینده حول و حوش ۳۰درصد باشد. البته سیاستهای دولت در بخش حمایت های یارانه ای را که منجر به بهبود قدرت خرید خواهد شد، نمی توان نادیده گرفت.
✳️👆زمستان سال 1357 شمسی وقتی شاه ایران از کشور خارج شد، نشریه کریستین ساینس مانیتور در مقالهای ضمن بررسی بخشی از فهرست اموالی که شاه از ایران به دزدی خارج کرده بود با تیتر: «ثروت افسانهای شاه ایران» نوشت: آیا ثروتی که شاه از ایران خارج کرده است افسانهای است؟ بله، افسانهای است، زیرا تا کنون هیچکس جز شاه مخلوع نمیداند هنگام خروج از ایران در 16 ژانویه 1979 دقیقاً چه مقدار پول با خود برده است.
🔹 فقط یک قلم از اموال مردم ایران، زمین مشهوری در لس آنجلس بود که به گرانترین زمین جهان مشهور شد و رضاپهلوی سال 2021 آن را به قیمت یک میلیارد دلار فروخت.
هدایت شده از آنتی نفوذ
@Mohsen5541
⛔️آیا قصه قدیمی «خودکار بیک هویدا» صحت دارد؟
👈 نقل است امیرعباس هویدا هنگام دفاع از عملکرد خود در دادگاه انقلاب، خودکاری از جیبش بیرون آورد و گفت: «۱۳ سال پیش هنگام آغاز دوران نخستوزیریام این قیمت خودکار ۵ ریال بود و اکنون هم همان ۵ ریال است.»
👈 با نگاهی اجمالی به مطبوعات پیش از انقلاب، ملاحظه میکنیم این قصه تا چه حد صحت داشته است! در میان تیتر های روزنامههای آن سالها اخباری از افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت اجناس در یک سال تا ۲۰ برابر شدن قیمت زمین و پاسخ هویدا به منتقدان گرانیهای بی اندازه، موجود است که به وضوح گویای صحت و سقم افسانه «خودکار بیک هویدا» است.
📡 #آنتی_نفوذ_قم / عضویت👇
https://eitaa.com/antinofoozeqom
✳️افزایش ۳۸ درصدی صادرات ایران در ۱۰ ماهه نخست امسال
علیرضا مقدسی، رئیس کل گمرک ایران:
🔹 در بحث صادرات در ۱۰ ماهه نخست سال ۵۴۰ اظهار نامه به وزن ۱۰۰ میلیون تن صادر شده که افزایش ۳۸ درصدی را نسبت به سال قبل نشان میدهد.
🔹کشورهای چین، عراق، ترکیه و افغانستان مهمترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی در ۱۰ ماهه سال جاری بودهاند.
✳️چطور منافقین به آنتن صداوسیما رسیدند؟!
سیستمهای فنی و پخش صداوسیما کاملا ایزوله است و پروتکلهای امنیتی قابل قبولی دارد و امکان دسترسی از طریق اینترنت ندارد.
پیگیریهای ما نشان میدهد که منافقین توانستهاند از طریق سامانه پخش برنامههای بازرگانی و بخشهای ضبطی رادیویی برای لحظاتی روی آنتن صداوسیما خودنمایی کنند.
هیچکدام از برنامههای زنده صداوسیما مختل نشده و خرابکاریها محدود به برنامههای ضبطی و بازرگانی بوده است.
هنوز اطلاعات دقیقی از ابعاد مختلف این خرابکاری منتشر نشده و مسئولین صداوسیما درحال بررسی پرونده هستند اما به نظر میرسد خرابکاری محتملترین گزینه بوده است.
برخیرسانهها از قول مسئولان فنی صداوسيما نوشتند احتمالا سرور، مورد حمله هکری قرار گرفته است.
گروهک منافقین سالهاست فعالیتهایش به دیوارنویسیهای شبانه محدود شده و از این طریق خودنمایی میکند. عصر امروز نیز برای لحظاتی تصویر سرکرده خود را از برخی شبکههای رادیویی و تلویزیونی صداوسیما پخش کردند.
✳️یک مقام کاخ سفید: ایران و آمریکا در آستانه یک توافق احتمالی هستند
🔹برت مک گرک، هماهنگ کننده امور خاورمیانه کاخ سفید:ایران و آمریکا در آستانه یک توافق احتمالی برای بازگشت به برجام هستند. مذاکرات به "نقطه اوج" نزدیک شده و ایالات متحده به زودی متوجه خواهد شد که آیا ایران آماده است تا به پایبندی کامل به توافق هستهای ۲۰۱۵ بر اساس شرایطی که واشنگتن آن را بپذیرد، بازگردد یا خیر.
🔹واشنگتن آماده این احتمال است که مذاکرات بدون دستیابی به یک توافق شکست بخورد.
🔹دولت آمریکا همچنان بر بازگرداندن توافق هستهای متمرکز است و علاقهای به توافق موقت «کمتر در ازای کمتر» ندارد.