✳️ پایان رؤیای 22 ساله راهاندازی بزرگترین کریدور جهان
🔰 فعالیت کریدورها و محورهای مهم کشور در سالهای اخیر کاهش داشته است و آمار مربوط به ترانزیت کشور، این موضوع را مشخص میکند. ترانزیت در سال 99 به کمترین میزان یعنی 7 میلیون تن رسید که در مقایسه با بیشترین ترانزیت در سالهای ابتدایی دهه گذشته که معادل 13 میلیون تن بود، حدود 6 میلیون تن کاهش را نشان میدهد.
🔰 دولت سیزدهم در نظر دارد با جذب 10 میلیون تن بار روسیه و ترانزیت آن تا پایان امسال، ترانزیت از کشور را به 20میلیون تن و درآمد آن را به 20میلیارد دلار برساند. کریدور دیگری که قرار است بهزودی در ایران فعال و زیر بار ترافیک آزمایشی برود، کریدوری است که از قزاقستان-ترکمنستان- ایران به سمت ترکیه و اروپا میرود. این محور که شرقی-غربی است برای انتقال بار از چین به اروپا اهمیت زیادی دارد.
🔰 این اقدامات علاوه بر درآمدزایی ارزی، بار دیگر ایران را به عنوان مرکز ترانزیت منطقه مطرح میکند که علاوه بر افزایش قدرت اقتصادی در افزایش توان دیپلماتیک ایران نیز تاثیرگذار است.
✳️ اولین قطار ترانزیتی قزاقستان-ترکیه وارد ایران شد
🔹قطار ترانزیتی قزاقستان-ایران-ترکیه با محموله گوگرد امروز به ایستگاه راهآهن تهران رسید و فردا راهی ترکیه خواهد شد.
✳️صادرات روزانه ۷۰۰ کانتینر آب به ترکیه!
محسنی؛ عضو هیئت علمی گروه زمینشناسی:
🔹صادرات روزانه ۷۰۰ کانتینر هندوانه به ترکیه ابراز تأسف دارد، متأسفانه ما به کشور پرآبی چون ترکیه آب صادر می کنیم و از این موضوع هم خوشحالیم!
✳️استیضاح وزیر صمت اعلام وصول شد
دهنوی، عضو هیئترئیسه مجلس:
🔹در جلسه امروز هیئترئیسه، با اعلام وصول استیضاح وزیر صمت موافقت شد. مهمترین دلیل استیضاح فاطمی امین مدیریت نکردنِ صحیح صنعت خودروسازی و محققنشدن وعدههاست.
✳️اگر دولت روحانی ادامه داشت
دیگر از تورم حرف نمی زدیم (!)
🔹اگر دولت روحانی ادامه پیدا می کرد، احتمالا خیلی از مردم، امروز درباره گرانی و مشکلات مشابه حرف نمی زدند.
♦️نه این که مشکلات حل می شد؛ احتمالا خیلی ها در قید حیات نبودند که درباره مشکلی حرف بزنند!
🔹رکورد بیش از ۱۰۲ هزار قربانی در کمتر از دو سال، با مدیریت روحانی به ثبت رسید و تا چندین ماه بعد از او هم مرگ های چند صدنفری ادامه داشت
♦️روحانی و ربیعی مدعی بودند واکسن، سوهان قم نیست و بدون حل مشکل FATF نمی توان واکسن وارد کرد. با این بهانه، آمار قربانیان روزانه به بالای ۲۰۰ نفر رسید و سپس، تا ۷۰۹ در اوایل شهریور افزایش یافت.
🔹با این دست فرمان، به احتمال زیاد آمار قربانیان کرونا چهار رقمی می شد و آنها که زنده می ماندند، در این باره حرف می زدند که فردا کدام عضو خانوده هست یا نیست.
♦️این روزها سالگرد انتخابات است و حدود ده ماه از تشکیل دولت رئیسی می گذرد. می شود کارکرد اجزای دولت را ارزیابی کرد که در کاهش میراث مصائب روحانی (مثلا تورم ۶۰ درصد، موفق بوده اندیا نه؛ اما نمی توان از یاد برد که یک سال قبل، مسئله اول مردم، مرگ و زندگی بود.
محمد ایمانی
✳️یک_خبر_یک_تحلیل
🔻خبر: موقعیت مناسب ترانزیتی ایران و قرار گرفتن در مسیر اتصالی این کریدور و دسترسی به سواحل خلیجفارس، عمان و خزر موجب شده تا در سال ۲۰۰۰ توافقنامه کریدور شمال ـ جنوب موسوم به نوستراک بین هندوستان، ایران و روسیه امضا شده و در سال ۲۰۰۲ توسط این سه عضو مؤسس تصویب شود.
🍃🌹🍃
🔸گزارههای خبری:
1⃣ انتقال کالاهای روسی از طریق ایران به هند، مهمترین محور فعالیت کریدور شمال- جنوب است و با شروع جنگ روسیه و اوکراین و مشکل تحریم روسیه، اهمیت این کریدور برای حمل کالاهای روسیه دوچندان شده است. بر این اساس اولین محموله تجاری از روسیه به هند از خاک ایران در روزهای اخیر منتقل شد. این اتفاق بعد از گذشت ۲۲ سال به وقوع پیوست و محموله تجاری روسیه بهصورت آزمایشی از مبدأ سنپترزبورگ به بندر آستاراخان منتقل شده و از طریق دریای خزر وارد ایران و از آنجا از طریق جاده و ریل به بندرعباس و سپس از آنجا توسط کشتیهای کانتینر بر به بندر ناواشیوای هند انتقال پیدا میکند.
2⃣ کریدور شمال - جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپاست که در مقایسه با مسیرهای سنتی، از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است.
🔹گزارههای تحلیلی:
1⃣ یکی از عناصر مهم در روابط هند و ایران، جایگاه هند بهعنوان بازار بزرگ محصولات ایرانی است. انتخاب ایران از سوی هند بهعنوان دروازه آسیای مرکزی و افغانستان نیز پیامدهای مثبتی بر آرزوهای ایران برای تبدیلشدن به هاب منطقهای تجارت و ترانزیت دارد.
2⃣ در زمان حاضر روسیه بیش از هر زمان دیگری برای مبادله کالا و تجارت ٨ میلیارد دلاری با هندوستان و کشورهای جنوب و شرق آسیا به مسیر کریدور شمال- جنوب نیاز پیدا کرده است و هیچکدام از کریدورهای شمالی و شرق به غرب پاسخگوی تبادلات کالایی با شرکای اقتصادی قبلی و آینده این کشور نخواهد بود و مطمئناً تقاضا و شبکه تأمین کشور روسیه نیاز به مسیرهای جدید خواهد داشت و ایران گزینه مهم روسیه برای توسعه تجارت و انجام مبادلات کالایی است.
🔺 نکته پایانی: افزایش سرعتِ تجارت، افزایش حجم مبادلات کالایی، فعالسازی بنادر ایرانی در ارتباط با بنادر کشورهای مرتبط با این کریدور، کاهش تنش بین کشورهای حاشیه خزر و آسیای مرکزی با توجه به منطق انتفاع اقتصادی، کاهش وابستگی تجارت و ترانزیت کشورهای جنوبی آسیا به کانال سوئز و درنهایت ایجاد قطب جدید تولیدی، اقتصادی و تجاری در منطقه از نتایج و فواید راهاندازی کامل کریدور شمال- جنوب است که پیگیری جدی مسئولین دولتی در تکمیل این کریدور را میطلبد.
✍ جواد خسروی