eitaa logo
اندیشه ورزان بصیر قم
4.4هزار دنبال‌کننده
19.3هزار عکس
495 ویدیو
1.5هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠چالش‌ها و فرصت‌های اقتصادی دولت سیزدهم ✍علی محمدی 🔶فصل انتخابات تمام شد و اینک ملت با امید به بهتر شدن اقتصاد، منتظر شروع دولت جدید و تحقق وعده‌ها است؛ اما سؤال اصلی این می باشد که رئیس‌جمهور منتخب ملت، از کجا و چگونه باید شروع کند؟! 🔺 بی‌شک مهم‌ترین مسئله امروز کشور اقتصاد است و رئیس‌جمهور منتخب نیز می‌بایست بیشتر توان خویش را بر رفع معضلات اقتصادی متمرکز کند. اما چگونه؟ 1- در یک شمای کلی از اقتصاد، می‌توان ضعف‌های عمده را به دو دسته تقسیم کرد: الف) نظام اقتصادی: تحول در زمینه هدفمند کردن یارانه‌ها، اصلاح نظام مالیات، بانك، گمرك، نظام توزیع، ارزش‌گذارى پول ملى و بهره‌ورى، باید محورهای اصلی طرح تحول نظام اقتصادی باشد. ب) رویکردها: امروز در هیچ زمینه از مشکلات کنونیِ اقتصادی، فاقد برنامه و منابع لازم نیستیم. درواقع عمده مشکلات در مدیریت اجرایی و نظامِ رویکردی حاکم بر این مدیریت است. برای مثال در بخش تولید، یک تفاوت معنادار میان نگاه برون‌زا با اولویت رفع تحریم، یا نگاه درون‌زا با اولویت‌بخشی به حمایت از بنگاه‌های کوچک و مولد وجود دارد. بنابراین اگر چه تحریم تاثیر گذار است، اما اولویت خنثی سازی تحریم از طریق تقویت بخش تولید است نه رفع تحریم از طریق مذاکره. 2- اصلاح نظام اقتصادی و تغییر در رویکردها مستلزم برنامه‌ای حداقل ۵ ساله است؛ لذا نمی‌توان انتظار ایجاد تغییرات "فراگیر و بنیادین" در کوتاه‌مدت در حوزه اقتصاد داشت. برآوردها نشان می‌دهد که برای ایجاد قدرت خرید سال ۹۲، نیازمند حداقل ۶ سال رشد اقتصادی بالای ۵ درصد هستیم. 3- در برهه کوتاه‌مدت یک‌ساله، بزرگ‌ترین چالش دولت، کسری بودجه است. گزارش مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد کسری بودجه ۱۴۰۰ به میزان ۳۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که باید از پایه پولی تأمین شود؛ که در بهترین شرایط،فقط ۱۲۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای دولت، قابل پوشش است. درنتیجه این امر به‌طورکلی آثار تورمی شدیدی به دنبال خواهد داشت. 4- باوجود تمامی مشکلات پیش رو، دورنمای نزدیک نشان از روشن بودن امیدها است؛ تولید واکسن کرونا، شکست نظام تحریم، افزایش فروش نفت و ... همگی ازجمله مواردی است که اگر در کنار رفتارهای امیدآفرین قرار گیرند، می‌تواند جامعه را برای پذیرش تغییرات بنیادین آماده و امیدوار سازد. ✅ به هر حال ایجاد تغییرات بنیادین در اقتصاد مستلزم تغییر رویکردها و اصلاح نظام اقتصادی در بلندمدت است؛ اما در کوتاه‌مدت نیز نکات امیدآفرین فراوانی وجود دارند که اگر در کنار رفتارهایی از جنس مبارزه با فساد، مردمی و جهادی بودن، قرار گیرد، قطعاً می‌تواند کشور را به اهداف عالی اقتصادی برساند .
💠انهدام سه تیم تروریستی ضد انقلاب در ایام انتخابات سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه: 🔹در ایام انتخابات دشمن برنامه‌های خاصی داشت و به دنبال اقدامات تروریستی بود که با واکنش قاطع نیروی زمینی سپاه مواجه شد. 🔹در ۱۰ روز گذشته منتهی به انتخابات، نیروی زمینی سپاه موفق به شناسایی و انهدام سه تیم تروریستی در شمال غرب کشور شد. 🔹دو تیم تروریستی و عناصر ضد انقلاب در منطقه اشنویه و بانه منهدم شدند. 🔹یک تیم تروریستی هم که از مرز عبور کرده بود در منطقه سروآباد در هم کوبیده شد.
💠 *انتخابات ۱۴۰۰ را چگونه بفهمیم؟* ▪️دکتر عبدالله گنجی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ایران به تعبیر اهل جبهه در میانه آتش برگزار شد. اینکه میزان مشارکت مطلوب است یا خیر بدون توجه به ملاحظات و مقتضیات زمان قابل درک نیست. قطعاً رأی ریاست‌جمهوری را نباید با مجلس مقایسه کرد که اگر این بود، نسبت به ۱۳۹۸ رشد داشته‌ایم، بلکه باید با ریاست‌جمهوری قبل مقایسه کرد و کاهش حدود ۲۰ درصدی مشارکت را پذیرفت. از عوامل کاهش مشارکت کرونا عاملی مهم بود که ۲۸ درصد مردم معتقد بودند احتمالاً به خاطر آن شرکت نمی‌کنند. فشارهای اقتصادی و معیشتی عامل مهم دیگری است. علاوه بر این دو عامل کلیدی، بسیج جهان غرب و اپوزیسیون نیز بی‌تأثیر نبود. ردصلاحیت‌ها کمترین تأثیر را داشت چراکه در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ که مرحوم هاشمی و احمدی‌نژاد تأیید صلاحیت نشدند، مشارکت کاهش نیافت. حال نیز امثال جهانگیری و لاریجانی بالاترین رأی منفی را در نظرسنجی‌ها داشتند (هر کدام حدود ۳۹ درصد)، بنابراین از اول رأی‌آوری آنان جدی برآورد نمی‌شد. تساهلاً اگر غیبت همه این افراد را مؤثر در رأی بدانیم، باید آن را در درون رأی باطله جست‌وجو کنیم. اما محورهای زیر را باید در تحلیل این رأی از ذهن دور نداشت: ۱- به‌رغم فشارهای اقتصادی، کرونا، جنگ روانی و تحریم بخشی از اصلاح‌طلبان باید مشارکت را مطلوب دانست که اگر این عوامل نبودند، باید برای درک کاهش مشارکت به شاخص‌های دیگری رجوع می‌شد. دشمن در تحلیل کاهش مشارکت صرفاً «عناد» را عامل اصلی می‌داند. حال آنکه عناد با نظام طبق نظرسنجی‌های خارجی ۵ درصد و طبق نظرسنجی‌های داخلی ۸ درصد است، بنابراین حد فاصل بین ۹۵ درصد تا ۵۰ درصد را باید در عوامل نارضایتی اقتصادی و بیماری کرونا تحلیل کرد. ۲- رأی به رئیسی نشان می‌دهد به‌رغم تخریب گسترده روحانیت در سال‌های اخیر همچنان این قشر معتمدترین نزد مردمند. از سال ۱۳۶۰ که امام اجازه ورود روحانیت را به عرصه اجرایی صادر کرد، مردم ۹ بار به رئیس‌جمهور روحانی رأی دادند و صرفاً دو بار به غیرروحانی گرایش یافتند و این در حالی بود که ابتدا او را نیز در تراز روحانیت می‌دیدند. به‌رغم حضور و وجود کت شلواری‌های متخصص، همچنان روحانیت در اولویت انتخاب مردم است و دشمنان و سکولارها در تحلیل مردم‌سالاری در ایران نباید این رویکرد مردم ایران را گم کنند. ۳- برخی اصلاح‌طلبان که هیچ حد و مرزی برای ابراز کنایه به مشروعیت نظام ندارند، در طول انتخابات از تعابیری مانند «مهندسی انتخابات»، «تحمیل یک نفر» «نابودی جمهوریت»، «انتصابات» و «حکومت اسلامی» نام بردند. حال آنکه میزان رأی آقای رئیسی قبل از تأییدصلاحیت‌ها در مقایسه با کسانی که تأیید نشدند، موجود است. مردمی که به آقای رئیسی رأی دادند، نباید مورد توهین واقع شوند. مگر با زور سرنیزه به سوی شخص هدایت شدند؟ آنان نیز می‌توانستند مانند بقیه راه‌های دیگری را دنبال کنند. مگر فرصتی که برای دادن رأی باطله، رأی به کاندیدای دیگر و عدم مشارکت در اختیار دیگر رأی‌دهندگان بود، برای ۱۸ میلیون نفری که به رئیسی رأی دادند، فراهم نبود؟ اتقوالله یعنی همین. ۴- رأی جناب همتی نشان داد از خاتمی تا سروش و ۱۶ حزب اصلاح‌طلب هیچ تأثیری بر مشارکت نداشته‌اند. این نشان می‌دهد اگر جهانگیری هم حضور داشت، چفت و بست وی با دولت مستقر شرایط را بدتر می‌کرد، بنابراین یا مردم پذیرفته‌اند که اصلاح‌طلبی در مسیر اولویت‌های آنان نیست یا رقیب توانسته است با اثبات خود این گزاره را در ذهن جامعه معتبر نماید. ۵- این رأی در سخت‌ترین شرایط موجود به صندوق ریخته شد که نشان از قدرت بسیج‌گری نظام جمهوری اسلامی دارد. جنگ «تحریم – مشارکت» شاخص اصلی انتخابات ۱۴۰۰ بود، اما می‌توان با تجزیه کسانی که رأی ندادند، تأثیر دشمن را کم‌اثر یافت. بالاخره مردم - و حتی کسانی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند - می‌دانند که پول و رسانه سعودی صلاحیت نقد مردم‌سالاری را در ایران ندارند و تبلیغات آنان را توهین به هر ایرانی می‌دانند. ۶- انتخابات در کشور ما به جهت روانی – اجتماعی پرهزینه است که حاکمیت باید علل آن را احصا و لحاظ کند. جدال جمهوریخواهی عرفی با جمهوری اسلامی بخشی از این کارزار است، اما بخش دیگر آن قانع نشدن نخبگان از علل ردصلاحیت‌هاست. ممکن است شورای نگهبان اشتباه کند، اما ریگی به کفش ندارد که اگر داشت، باید یک اصولگرا و پنج اصلاح‌طلب را تأیید می‌کرد، اگر قانون اجازه اقناع اجتماعی را نمی‌دهد، باید برای اصلاح آن اقدام کرد. عدم‌اقناع نیروهای مؤمن به انقلاب و کسانی که حاضرند همه جان، مال و آبروی خود را فدای انقلاب اسلامی کنند، شاخصی است که می‌تواند به اصلاح قوانین و روندها منجر شود. پذیرش تعبدی تصمیمات در دهه‌های اخیر تا حدودی کاهش یافته و پذیرش علل تصمیمات به روش اقناع و استدلالی رشد کرده است. نظام سیاسی ما باید متناسب با این تغییر ذائقه قوانین و
روش‌ها را اصلاح کند. ۷- آقا محسن بر شعارهای ملموس اقتصادی - معیشتی متمرکز شد، اما نتوانست آن را در ذهن ملت معتبر کند. شاید بتوان این موضوع را به صورتی دیگر نیز درک کرد و آن اینکه صرفاً شعارهای اقتصادی جذابیت ایجاد نمی‌کند. مردم خصایص و شعارهای دیگر را نیز در کنار معیشت به صورت ترکیبی مدنظر قرار می‌دهند. ۸- این انتخابات و نتیجه آن، آزمون سخت نیروهای مؤمن انقلاب اسلامی است. در این چهار سال همه مدعیات آنان ورق خواهد خورد و در نمایشگاه ملت آبدیده خواهد شد، هیچ فرصتی برای خوشحالی و ماه عسل نیست، باید سریعاً اولویت‌ها را شناخت و در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به آن اقدام کرد وگرنه مردم با هیچ کس عقد اخوت نبسته‌اند. ۹- تردیدی نیست که نگرش حاکم بر دولت رئیسی، دولت «انسجام ملی» خواهد بود و رسانه‌های اصلاح‌طلب زودتر از دیگران به این مهم پی بردند. دولت جدید اگر چه فکر و نگرش اصلاح‌طلبان را در تراز انقلاب اسلامی و اندیشه سیاسی امام نمی‌داند، اما قبول نداشتن، مانع به رسمیت شناختن آنان نخواهد شد. ۱۰-تیم عمیق، منسجم، کاردان و غیراحساسی می‌تواند بار ملت را بهتر حمل کند و بارقه‌های امید را در چشمان ملت نمایان کند. تحلیل اعتقادی گرایش مردم در این شرایط سخت را نیز نباید از نظر دور داشت که تحلیل آن را به خوانندگان محترم می‌سپارم.      
💠 درس‌آموزی از انتخابات 🔹چرا انتخابات سیزدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری درس‌آموز است؟ مهمترین درس‌های انتخابات چیست؟ 🔹انتخابات ایران در حالی برگزار شد که مردم و کشور همزمان با چند رویداد و موضوع مواجه بودند. ۱)اعمال و تداوم سیاست فشار حداکثری آمریکا ۲)ناکارآمدی غربگرایان در دولت روحانی ۳)جنگ روانی دشمنان و بدخواهان برای تحریم انتخابات و کاهش مشارکت ۴)همه‌گیری بیماری کرونا به ویژه در موج چهارم ۵)گله‌مندی و دلخوری فراگیر مردم از وعده‌های دروغ و عملی‌نشده ۶)شرایط بد معیشتی با بالاترین نرخ تورم طی هفتاد و پنج سال اخیر ۷) اختلال در فرآیند اخذ رای در هنگام برگزاری انتخابات 🔹در چنین شرایطی آگاه بودن مردم از وضعیت و مشارکت پنجاه درصدی آنان در انتخابات، درس عظمت ملت ایران بود که آن را به رخ‌ جهانیان کشاند. سیلی محکم مردم به دشمنان، ضدانقلاب خارجه نشین و بدخواهان داخلی که مترصد براندازی بودند؛ یکی از درس‌های مهم انتخابات بود. اعتماد مردم همزمان به فرآیند انتخابات و جریان انقلابی، برای تغییر وضع موجود، درس دیگر انتخابات بود. انتخابات این درس‌آموزی را داشت که گفتمان انقلاب همچنان برای حل مشکلات در جامعه معتبر است. انتخابات اخیر نشان داد مشارکت بیش از آنکه به دو قطبی سازی‌های کاذب و غلط و همچنین رقابت سیاسی در انتخابات ربط داشته باشد به رضایتمندی اجتماعی وابسته است. و البته درس‌های دیگر...که باید روایت شوند تا در تاریخ افتخارات انقلاب و مردم ثبت و ضبط گردد.
💠 چرا «رئیسی» چالش در سیاست خارجه را از خود «بایدن» شروع کرد؟ ✍️ پربازنشرترین خبر و تصویر از اولین نشست خبری رئیس جمهور منتخب سوال خبرنگار شبکه «راپلی» روسیه از آیت الله رئیسی بود؛ او از رئیس جمهور منتخب پرسید در صورت لغو و برداشته شدن تحریم‌ها شما حاضر به ملاقات دونفره با رئیس جمهور آمریکا هستید؟ پاسخ آیت‌الله رئیسی به این سوال تنها یک کلمه بدون هرگونه لفاظی اضافه‌ بود؛ «خیر!» 👈 درباره چرایی این اظهار نظر مهم بیان نکات ذیل قابل توجه است: 1️⃣ طبق برنامه‌ریزی و طراحی آمریکایی‌ها، «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور آمریکا، آخرین حلقه اظهار نظر درباره برجام محسوب می‌شود و این در حالی است که در ایران عموما این حسن روحانی هست که اولین حلقه اظهارنظر درباره مذاکرات و برجام است و از این بی‌تدبیری و برخی اظهارات شتابزده و یا غلط روحانی نیز خود دیپلمات‌های ایرانی مذاکره کننده هم کم آسیب ندیده‌اند. اما رئیسی سیاست خارجه خود را با چالش کشیدن شخص بایدن به عنوان حلقه آخر اظهارنظر درباره برجام آغاز کرد. او همچنین نشان داد که آمریکایی ها باید در محاسبات خود درباره میزان نیاز به مذاکره و عکس یادگاری در دوران پساروحانی در داخل ایران تجدید نظر جدی بکنند. 2️⃣ شروع رئیسی در سیاست خارجه گرچه با چالش شخص بایدن شروع شد ولی با اصل برجام و بودن یا نبودن آن کاری نداشت بلکه در چگونگی مواجهه با برجام مواضع خود را بیان کرد. کلیدی‌ترین جمله دیپلماتیک از طرف رئیسی نیز آنجایی بود که گفت سیاست‌خارجه دولتش از برجام شروع نمی‌شود و به برجام نیز محدود نخواهد شد. پیام این اظهارنظر راهبردی نیز این بود که سیاست‌خارجه ایران دیگر نه تنها زنجیر به برجام نمی‌خواهد باشد بلکه با انبوهی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های دیگر کار خود را پیش خواهد برد. طبیعی است که این موضوع نه تنها سیاست خارجه ایران را پس از هشت سال ترمیم خواهد کرد بلکه مهار کل رفتار ایران در حوزه سیاست خارجه از طریق برجام را نیز دچار چالش جدی خواهد کرد. 3️⃣ مساله راهبردی بعدی که در اظهارات آقای رئیسی نیز به صورت واضح گفته شد، این بود که دولت آقای رئیسی معیشت مردم را نمی‌خواهد صرفا از طریق برجام ارتقا بدهد بلکه برای آن برنامه و طراحی دیگری دارد. اگر دولت رئیسی موفق شود که بهبود اقتصاد و معیشت مردم را از طریق دیگری غیر از مذاکره و برجام ارتقا بدهد، سیاست هشت ساله غربگرایان داخلی در گروگانگیری افکار عمومی نه تنها پایان می پذیرد بلکه یکی از آخرین راهبردها و ترکش‌های جریان سلطه جهانی در مواجهه با ایران یعنی گره زدن ارتقا معیشت مردم به سیاست‌های راهبردی نظام به خصوص در نوع مواجهه انقلاب اسلامی با جریان استکباری در دنیا شکست سنگینی خواهد خورد. *مهدی جهان تیغی
💠رئیس‌جمهوری در تراز انقلاب مردمی،صریح و صادق 🔹 کیهان نوشت:آیت‌الله رئیسی،رئیس‌جمهور منتخب در نشست مطبوعاتی خودبرخلاف رئیس‌جمهور پیش ازخود درتشریح اوضاع کشورازعبارت «تقصیر دولت قبل است» استفاده نکرد-هرچند دلیل مشکلات امروز کشوربرای همه مردم روشن است- بلکه سعی داشت به‌جای مقصریابی، افقی روشن دربرابردیدگان مردم رنج‌دیده ‌ترسیم کند. 🔹 اجرای عدالت،بهبود وضعیت اقتصادی، ایجادانسجام ملی وسیاست خارجی واقع‌بینانه چهاراصل دولت آیت‌الله رئيسی بودکه به آن اشاره کرد. 🔹 موضوع برجام و نحوه مواجهه دولت خود با آن نیز از جمله موضوعاتی بود که به دفعات از سوی خبرنگاران، به‌ویژه نمایندگان رسانه‌های غربی مطرح شد و آیت‌الله رئیسی قاطعانه تأکید کرد که «سیاست خارجی دولتم از برجام شروع نشده و به برجام ختم نمی‌شود» و در ادامه با بیان اینکه «اجازه نخواهد دادمذاکره برای مذاکره باشد» تصریح کرد که «تعامل رابا همه دنیاوهمه کشورهای دنیا به‌عنوان یک اصل تعاملی گسترده و متوازن رادرسیاست خارجی دنبال کرد». 🔹 امانقطه عطف وشاه بیت سخنان آیت‌الله رئیسی دراین نشست خبری «نه»قاطع منتخب ملت ایران به دیداربارئیس‌جمهورآمریکا بود،آنجا که رئیسی درپاسخ به سؤال خبرنگارروسی مبنی براینکه آیا در صورت برداشته شدن تحریم‌هاحاضربه دیداربارئیس‌جمهور آمریکاهستید،تنهایک کلمه پاسخ گفت: خیر! 🔹 «خیر» قاطع ومحکم آیت‌الله رئیسی عزت و اقتدار ایران درسیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران راپس از ۸ سال زنده کرد و درحقیقت برگرفته از خیرگفتن مردم به ادامه سیاست‌های دولت تدبیروامیدبودودوران جدیدعزت‌آفرینی برای کشوررانوید می‌دهد.
💠 مأمور امنیتی انگلیسی با پوشش دیپلماتیک در راه تهران 🔹وزارت امور خارجه انگلیس، روز گذشته، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «سایمون شرکلیف» به‌عنوان سفیر جدید این کشور در ایران معرفی‌شده است. 🔸شرکلیف نامی آشنا در میان محافل دیپلماتیک در تهران است، زیرا او بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ دبیر دوم سفارت بریتانیا در تهران بوده است. در آن دوران انگلیسی‌ها دولت اصلاحات را به سر میز مذاکره آورده و با گرفتن امتیاز در مذاکرات سعدآباد درنهایت با گرای آمریکایی‌ها پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل فرستادند. 🔹سفیر جدید انگلیس در ایران پیش از آنکه سابقه دیپلماتیک داشته باشد، یک مأمور امنیتی کارکشته است که سابقه مدیریت در بخش امنیت ملی وزارت امور خارجه بریتانیا را در کارنامه دارد. 🔸سایمون شرکلیف فارغ‌التحصیل دانشگاه کمبریج است که در یمن، نیجریه، کابل، واشنگتن و بغداد نیز سابقه کار داشته است. وی همچنین مسئول بخش مبارزه با تروریسم وزارت خارجه بریتانیا در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ بوده و بعدازآن هم به‌عنوان معاون نمایندگی سفارت انگلیس در نیجریه فعالیت کرده است. 🔹نکته قابل‌تأمل آن‌که دوره مأموریت شرکلیف در نیجریه نقطه اوج فعالیت‌های گروه تروریستی بوکوحرام نیز محسوب می‌شود. در آن روزها این گروه شورشی-سلفی دست به کشتار و گروگان‌گیری‌های سریالی در شهرهای مختلف کشور نیجریه می‌زند. 🔸آخرین مأموریت شرکلیف به مدت یک سال، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ در یمن بوده است. در این تاریخ انگلیسی‌ها برای اولین بار به‌صورت مستقیم در موقعیت میدانی جنگ یمن حاضرشده و البته ضربات و خسارات شدیدی نیز از مقاومت خورده‌اند. اخیراً یک منبع در وزارت دفاع دولت نجات ملی یمن در گزارش اعلام کرده است که بریتانیا در سال ۲۰۱۷ به شکل مستقیم در جنگ یمن نقش داشته و تجهیزات نظامی ائتلاف متجاوز سعودی را اداره کرده همچنین علاوه بر خدمات مستشاری در جبهه‌های شمالی بخش زیادی از انواع سلاح‌های عربستان توسط انگلیسی‌ها تأمین‌شده است. 🔹سایمون شرکلیف چهره امنیتی انگلیسی با پوشش دیپلماتیک از سال ۱۹۹۸ به وزارت خارجه بریتانیا پیوسته است، او قرار است جای سفیر پرحاشیه رابرت مک ایر را بگیرد. مک ایر دی‌ماه سال ۱۳۹۸ در حاشیه یک تجمع سیاسی روبروی دانشگاه امیرکبیر در تهران بازداشت شد. مأموران امنیت ناجا سفیر انگلیس را در حالی بازداشت کردند که در حال فیلم‌برداری در جمع تعدادی اغتشاش‌گر بود. ⚠️حالا رفتن مک ایر و آمدن شرکلیف نشانه‌ای از تحولات دیپلماتیک انگلیسی‌ها پس از انتخابات در ایران است. به نظر می‌رسد انگلیسی‌ها یک لابیست سیاسی را با یک تکنسین عملیات میدانی تعویض کرده‌اند. این تغییرات در رصد قرارگرفته و شعاع عملکرد در کنترل قرار دارد.
💠این اصلاح‌طلب‌ها چی میگن؟ که ۵۰درصد مردم شرکت نکردن و به آقای رئیسی نه گفتن و اقبال نشون ندادن و این حرفا آقاجان، آقای رئیسی که سری قبل ١۶میلیون رأی داشت و این سری ١٨میلیون، دومیلیون بیشتر از قبل مردم بهش اقبال نشون دادن. شما برید مشکل کار خودتونو ببینید کجاس که سری قبل ٢۴میلیون رأی داشتید و این سری ٢میلیون. چندمیلیون کمتر از آراء باطله، طرف حاضر شده به باطله رأی بده، به شما رأی نده، حالا اقبال به کی کم شده؟ یادمه بچه که بودم، دعوا میشد بین بچه‌ها اونی که بیشتر کتک خورده بود، بعدش بیشتر هارت‌وپورت می‌کرد. حتی ادعا می‌کرد دیدید چجوری زدمش؟ حالا کتک خورده بودا. حکایت الان اصلاح‌طلب‌هاس، بدجور کتک خوردن ولی دارن دادوبیداد میکنن. خیلی بهشون توجه نکنید. تو این چهارسال هم قراره زیاد دادو قال کنن. باید آماده بود