eitaa logo
اندیشه رضوان
1.5هزار دنبال‌کننده
570 عکس
61 ویدیو
7 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
از جهالت و جمود تا عقل و دین 🔹جهالت و جمود مایه ی شکل گیری افراط و تفریط هایی در مسیر دین شده است. 🔸نمود آن در فروع و احکام شریعت چنان است که برخی مذاهب اسلامی درگیر افراط شده و برای گزاره های نقلی هیچ حدی از اعتبار قائل نیستد 🔺در جناح مقابل نیز برخی مذاهب هیچ اعتنایی به عقل نمی کنند. ▪️در الهیات و کلام هم دو نحله ی مشهور اشاعره و معتزله دچار همین بحران هستند. 🔹اشاعره در باتلاق کوته فکری و ظاهر بینی اسیر شده است 🔸معتزله نیز از آن جهت که نتوانسته تعلیمات قرآن را با عقل خود تطبیق دهد از مسلمات دین عبور کرده است. 📚اقتباس از کتاب اسلام و نیازهای زمان اثر مرتضی مطهری 🌱 @andishehrezvan_official
انحراف در تطبیق اسلام بر مسائل روز 🔹در تطبیق اسلام بر نیازهای زمان و پاسخگویی به مسائل روز، بایستی مراقب بود 🔸مسئله انحراف بسیار مسئله حساسی است 🔺گاهی انحراف از مسیر دین، شبیه راه اصلی است؛ اما مقصدش کاملاً متفاوت. ▪️ این انحرافات زیر پوشش ظاهر دین رخ می‌دهند و برای تشخیصشان باید مطالعات عمیق و نگاه تحلیلی داشت. ❗️ هر ظاهری حق نیست؛ هر ادعایی حقیقت نیست. 🌱 @andishehrezvan_official
دین فیک و نیازهای زمان 🔹در فرآوری دین برای نیازهای هر عصر بایستی مراقب دین‌های فیک بود. 🔸دین فیک یعنی فرقه‌های نوظهور 🔺دین فیک یعنی سمینارهایی که میخواهد دین را امروزی جلوه دهد 🔸دین فیک یعنی دینی که از تحجر و عقب‌ ماندگی فرار کرده ولی در دامن بافتنی‌ها افتاده است 🔹دین فیک یعنی دینی که مخدر است 🌱 @andishehrezvan_official
در دنیایی که "فیک" همه‌چیزش هست، از کفش و لباس تا خبر و اطلاعات، حالا نوبت "فیک دین" است. فیک رلیجن‌ها ظاهر دین دارند اما باطنشان پر از انحراف است. تشخیص این انحرافات نه با چشم، بلکه با دانش و آگاهی ممکن است. حواسمان باشد: هر لباسی که شبیه دین است، حقیقت دین نیست. 🌱 @andishehrezvan_official
فیک رلیجن‌ها (دین‌های تقلبی) مثل نوشابه بدون گازن؛ یه کم مزه میدن، اما آخرش می‌فهمی هیچی توش نیست! دنبال دین باش، نه شبیهش. دین فیک، اصلش فقط دردسر داره! برای فهم دین باید مطالعه کرد و آموزش دید. باید به متخصص مراجعه کرد.... 🌱 @andishehrezvan_official
جوانی به بازاری پر از دین‌فروشان رسید. یکی فریاد زد: «دین با تخفیف ویژه!»، دیگری گفت: «دینی که همه‌چیزش آسان است، بی‌هیچ سختی!» جوان نزد پیرمردی رفت و گفت: «کدام واقعی است؟» پیرمرد خندید و گفت: «آنکه سختی‌هایش به تو رشد بدهد، نه راحتی‌هایش فریبت دهد.» 🌱 @andishehrezvan_official
مرد مسافر به دو راهی رسید. هر دو جاده زیبا و هموار بودند، اما یکی از آن‌ها او را به مقصد نمی‌رساند. رهگذری پرسید: «چطور بفهمم کدام راه درست است؟» رهگذر گفت: «فقط با نقشه و راهنما. ظاهر اینجا فریبنده است!» 🌱 @andishehrezvan_official
32.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحولات سوریه به ایرانی جماعت چه ربطی داره؟! 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
در تطبیق اسلام بر نیازهای زمانه، دین‌شناس چه می‌کند که دیگران نمی‌توانند؟ 🔹او از ابزار تخصصی‌اش بهره می‌گیرد تا بتواند مغالطات را تشخیص دهد. 🔸 او دانش فهم متون دینی را دارد تا بتواند حقیقت را از جعل بشناسد. 🔺 وی مهارت لازم در فهم آموزه‌های دینی را دارد تا دچار افراط و تفریط نشود 📌دین‌شناس کسی است که می‌داند هر واژه در دین، معنایی عمیق و اصیل دارد، و می‌تواند فیک را از اصل تشخیص دهد. 🌱 @andishehrezvan_official
یکی می‌پرسه: «دین‌شناس چیکار می‌کنه؟» جواب: «کارش همونه که مکانیک با ماشینت می‌کنه؛ فرق بین صدای موتور واقعی و صدای تقلبی رو می‌فهمه! اگه نباشه، یکی میاد میگه روغن موتور رو با شربت عوض کن، ماشین بهتر میره!» دین‌شناس همینه، فیک و اصل رو تشخیص میده. 🌱 @andishehrezvan_official
استادی در میان شاگردانش نشسته بود. یکی پرسید: «استاد، تو از کجا می‌فهمی که کدام حرف دین است و کدام نه؟» استاد لبخند زد و گفت: «هر کسی که به ظاهر شباهت دارد، اهل دین نیست. من سال‌ها واژه به واژه متون را خوانده‌ام، به معانی عمیق آن اندیشیده‌ام و یاد گرفته‌ام که حقیقت همیشه با منطق هماهنگ است، اما فریب با ظاهری زیبا می‌آید.» 🌱 @andishehrezvan_official
یک کلام دین‌شناس = متخصص فهم دین حقیقی. کارش: تشخیص اصل از فیک. ابزارش: عقل، دانش، و دقت. 🌱 @andishehrezvan_official
خطر تحجر در جامعه اسلامی 🔹همانطور که تجددگرایی افراطی برای جامعه دینی خطرناک است و ممکن است او را در دام فساد و ظلم و تعدی اسیر کند، تحجر نیز برای جامعه اسلامی خطرناک است 🔸عده‌ای به نام دین، به نیازهای زمان و زمانه توجهی ندارند 🔺عده‌ای دوست دارند دین با همان ابزارهای گذشته و قالب‌های سابق خودش کنش‌گری کند 🔸خوارج، سلفی‌گری و... از این قبیل است. 🔹البته که در واقع اینها اصلا نمی‌خواهند دین کنش‌گر باشد 📌اینها به معنای واقعی کلمه هستند 🔺زیرا وقتی دین در جهان امروز نتواند کنشگر باشد، دیگر به درد پستوها می‌خورد ▪️دیگر جاودان نخواهد بود 🔹اینها در حقیقت دم از دین و جاودانگی دین می‌زنند ولی ذره‌ای به آن اعتقاد ندارند. 🌱 @andishehrezvan_official
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توحش ناشی از نگاه فیزیکال 🔹وقتی زندگی را تنها به عنوان یک تجربه فیزیکی ببینیم، ممکن است احساس کنیم که زمان کمی برای لذت بردن داریم. دکتر صفدر الهی‌راد l l l 📚 برگرفته از ساندویچ فلسفه 🌱 @andishehrezvan_official
🔹در میان عواملی که اخلاق را تباه می‌کنند، روحیه را تضعیف می‌سازند و زمینه بدبختی و ناتوانی در زندگی را فراهم می‌آورند، هیچ‌چیز به اندازه رفاه‌زدگی و عادت به ناز و نعمت تأثیرگذار نیست. 📗 با اقتباس از: شهید مطهری، بیست گفتار، ص 193 l 🌱 @andishehrezvan_official
یکی از دوستان ما … می‌گفت جامعه را از روی منطق ماشین دودی می‌شناسم: وقتی بچه بودم منزلمان در حضرت عبدالعظیم بود و آن زمان قطار راه‌آهن به صورت امروز نبود و فقط همین قطار تهران- شاه عبدالعظیم بود. من می‌دیدم که قطار وقتی در ایستگاه ایستاده بچه‌ها دورش جمع می‌شوند و آن را تماشا می‌کنند و … احترام و عظمتی برای آن قائل هستند. . . ..... همین‌که راه می‌افتاد بچه‌ها می‌دویدند، سنگ برمی‌داشتند و قطار را مورد حمله قرار می‌دادند. من تعجب می‌کردم که اگر به این قطار باید سنگ زد چرا وقتی که ایستاده یک ریگ کوچک هم به آن نمی‌زنند، و اگر باید برایش اعجاب قائل بود اعجابِ بیشتر در وقتی است که حرکت می‌کند. . این معمّا برایم بود تا وقتی که بزرگ شدم و وارد اجتماع شدم. دیدم این قانون کلی زندگی ما ایرانیان است که هرکسی و هر چیزی تا وقتی که ساکن است مورد احترام است. تا ساکت است مورد تعظیم و تبجیل است، اما همین‌که به راه افتاد و یک قدم برداشت نه تنها کسی کمکش نمی‌کند بلکه سنگ است که به طرف او پرتاب می‌شود. . این نشانه یک جامعه مرده‌است، ولی یک جامعه زنده فقط برای کسانی احترام قائل است که متکلّم هستند نه ساکت، متحرّکند نه ساکن، باخبرترند نه بی‌خبرتر. 📚 شهید مرتضی مطهری-احیای تفکر اسلامی، ص ۲۲و۲۳ 🌱 @andishehrezvan_official
مسئله جامعیت دین 🔹مسئله اسلام و نیازهای زمان از یک سو به موضوع هماهنگی دین با تحولات روز مرتبط است و از سوی دیگر به جامعیت دین ارتباط می‌یابد. اگر دین را جامع بدانیم، باید بتواند پاسخگوی نیازهای روز باشد. 📍دلیل طرح مسئله را در همین مطلب جستجو کنید l l 🌱 @andishehrezvan_official
سکولاریسم همان تئوری است که دین را محدود به امور معنوی و اخروی می‌داند به همین دلیل با مسئله مشکل جدی دارد به همین دلیل سکولاریسم به صورت رسمی با نیز زاویه دارد. l l 🌱 @andishehrezvan_official
بسترهای رشد سکولاریسم وقتی مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در جامعه دینی حل نشود، عموم مردم گمان می‌کنند دین از پاسخگویی به نیازهای روز عاجز است. اگرچه این تصور اشتباه است، چون ریشه این مشکلات در سبک نادرست دینداری افراد است، نه خود دین. اما در سطح عموم همین برداشت نادرست، منجر به گسترش ایده‌هایی همچون ، تقابل و باور به عدم پاسخگویی دین در مسائل روز می‌شود. l l 🌱 @andishehrezvan_official
گستره اجتماعی اسلام و ارائه مدلی برای امکانپذیری و انطباق آن با نیازهای زمان؛ مبتنی بر دیدگاههای امام خمینی و جوادی آملی ✍️نویسنده: محمدجواد ابوالقاسمی 🔹بحث درباره جامعیت اسلام و قرآن، موضوع تازه‌ای نیست و هرگز هم اجماعی بر سر آن شکل نگرفته است. در این مقاله، قصد نداریم به بررسی و مناقشه آرای مختلف درباره گستره و جامعیت اسلام و دلایل نقلی و عقلی مرتبط با آن بپردازیم. در دو دهه گذشته، کتاب‌ها و مقالات بسیاری از اندیشمندانی مانند مصباح، جوادی آملی، ایازی، ربانی، غفاری، رجبی و نیز از متفکرانی چون بازرگان، سروش، ملکیان و کدیور در این زمینه نوشته شده است. بنابراین، نیازی به بازطرح این مباحث در اینجا احساس نمی‌شود. 📌محور اصلی این مقاله، که کمتر مورد توجه قرار گرفته و می‌تواند مفید باشد، بررسی نحوه تحقق و امکان‌پذیری جامعیت و توانایی پاسخگویی دین در زمان‌ها و مکان‌های مختلف است. پرسش اصلی تحقیق این است: اگر جامعیت و گستره اجتماعی اسلام را بپذیریم، حدود و شمول آن کجاست و چگونه می‌توان آن را عملی کرد؟ لینک مطالعه مقاله l l 🌱 @andishehrezvan_official
إِنَّ ٱلَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِٱللَّهِ وَرُسُلِهِۦ وَيُرِيدُونَ أَن يُفَرِّقُواْ بَيْنَ ٱللَّهِ وَرُسُلِهِۦ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍۢ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍۢ وَيُرِيدُونَ أَن يَتَّخِذُواْ بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا (نساء 150) 📌مصداق بارز این آیه، است که از جهتی دین را قبول می‌کند ولی از جهت دیگر آن را برای جهان امروز کارآمد نمی‌داند. l l 🌱 @andishehrezvan_official
مقاومت؛ محور یا فرهنگ؟! 🔹مقاومت تنها یک محور نیست بلکه یک فرهنگ است 🔸تقلیل دادن مقاومت به یک محور جغرافیایی آن هم با تمرکز بر عرصه‌های نظامی، یک خطای راهبردی است 🔹البته مقاومت را با محافظه کاری نباید اشتباه گرفت. 🔺مقاومت یک راهبرد فعال و پیشرو برای شکستن بن‌بست‌ها و جا نزدن است. 🔸مقاومت هم در حوزه فکری معنا می‌یابد ▪️و هم در حوزه کنش‌های فردی و هم اجتماعی معنا می‌یابد 🔺مقاومت گونه‌ای از سبک زیستن و است ▪️مقاومت، گفتمانی است که از سویی بر نگرش خداباورانه استوار است و از سویی تا لایه‌های مختلف زندگی روزمره جریان دارد 🔹در اقتصاد، فرهنگ، حقوق، سیاست و... 📌اینجاست که مقاوم تنها وصف کنش‌گری مسئولین نظامی یا دولتی نیست 🔸بلکه توصیفی از کنش‌های مردمانی است که در جریان توحید و گفتمان دارند.... 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
اندیشه رضوان
مقاومت؛ محور یا فرهنگ؟! 🔹مقاومت تنها یک محور نیست بلکه یک فرهنگ است 🔸تقلیل دادن مقاومت به یک محور ج
هرچه به مقاومت فشار بیاورید قوی‌تر می‌شود. چرا؟ چون سخت افزار نیست. بلکه نرم افزار است. این بیانات را دیروز از مقام معظم رهبری شنیدیم. این عبارات راهبردهایی اساسی در فهم است. 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official
چرا مقاومت ؟! 🌱اندیشه رضوان @andishehrezvan_official