eitaa logo
اندیشه رضوان
1.5هزار دنبال‌کننده
567 عکس
61 ویدیو
7 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
رسانه و مسئله فضیلت 🔹پر واضح است که رسانه میتواند به افکار عمومی جهت‌دهی کند 🔺با این حال این پرسش مطرح است که آیا جهت رسانه لزوما به سمت تعالی بشر است؟! 🔸به ویژه که رسانه امروزه عموما در اختیار تمدن پراگماتیستی است که بیشتر به دنبال منافع خویش است تا رشد فضائل! 🔹افزون بر این، رسانه در جهان پسامدرن () بر محور میل مخاطب است. 🔸امروزه با پیشرفت تکنولوژی و در دسترس قرار گرفتن رسانه های بی شمار، مخاطب به طور گسترده اختیار دارد رسانه‌ی مورد پسند خود را انتخاب کند. 📍 بنابراین این رسانه است که باید خود را با میل مخاطب تطبیق کامل دهد تا توجه وی را جلب کند. 🔺میل مخاطب هم لزوما به سمت تعالی نیست. 📌بدین سبب رسانه در جهان امروز تبلوری از فضیلت نیست و قرار نیست فضیلت را گسترش دهد! به‌ویژه که اربابان رسانه امروز چنین رویکردی ندارند. 🌱 @andishehrezvan_official
سکولاریسم و رسانه 🔹اگرچه رسانه همانند صنعت چاپ می‌تواند در مسیر اهداف غیر سکولار قرار گیرد 🔺 با این حال در جهان امروز اربابان رسانه عموما رویکردی سکولار دارند و منجر به ترویج شده و می‌شوند. 🌱 @andishehrezvan_official
از سکولاریسم تا منورالفکری (بخوانید روشنفکری) 🔹در اواخر سده نوزدهم و اوایل سده بیستم، زمام‏داران قجرى، اشراف زادگان را براى تحصیل علم به دیار غرب روانه ساختند و در این میان تعداد اندکى از آنها با اندیشه‏هاى غربى آشنا شدند، آنان شیفته تفکر سده هیجدهم اروپا گشته، بدون توجه به شرایط خاص اروپا، ماهیت کلیسا و قرون وسطایى در مغرب زمین و مهم‏تر از همه تفاوت فاحش شرایط زیستى و فرهنگى مشرق زمین بااوضاع آن دیار، در صدد برآمدند، ایده‏ها، تفکرات و راه‏حل‏هاى سده هیجدهم اروپا را در جهان اسلام پیاده نمایند، اینان خود را «منور الفکر» نامیدند که ویژگى‏هاى عمده‏شان را مى‏توان در موارد ذیل خلاصه کرد: 1. تقلید کورکورانه و بى حد و مرز از غرب؛ 2. ستایش پیشرفت‏هاى غرب در زمینه‏هاى مادى و معنوى؛ 3. اعتقاد به تقلید یا اقتباس راه و روش غرب در همه زمینه‏ها؛ 4. تلاش در جهت تطبیق نظام‏هاى فرهنگى و اجتماعى ملل اسلامى به نظام‏هاى اجتماعى و فرهنگى غرب؛ 5. مخالفت شدید با مذهب و سنن ملى و ناخشنودى از چیرگى عقاید مذهبى. 📚برشی از مقاله:پیشقراولان سکولاریسم در ایران، شمس الله مریجی 🌱 @andishehrezvan_official
هدایت شده از فلسفه زمانه اندیش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مدیران، اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا تاکید کردند: لزوم تحول در حوزه علمیه و به روز شدن آن برای پاسخگویی به مسائل جدید جامعه 🔹جمعی از مدیران، اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا ظهر امروز چهارشنبه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. 🔹رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار بر لزوم تحول در حوزه علمیه و به روز شدن آن برای پاسخگویی به مسائل جدید جامعه تاکید کردند. 🔹حوزه‌های علمیه احتیاج به تحول دارند. اینکه حوزه خود را از لوازم حاکمیت دینی بر کنار بدارد این نامعقول است چرا که خداوند پیامبر(ص) را برای حاکمیت دین فرستاده است 🔹چون حوزه موظف است جامعه را هدایت کند و جامعه هم دائما در حال پیشرفت است، پس حوزه بایستی خود را به روز کند. https://eitaa.com/EraConsciousPhilosophy بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی @IslamicResarchFundation
🎙مجموعه پادکست نسبت مقاومت با عقلانیت و زندگی 🔰حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان در این مجموعه پادکست، با بررسی نکات زیر به نسبت مقاومت با عقلانیت و زندگی می‌پردازند: ▪️تدبیری‌ترین مسئله و راهبردی‌ترین تصمیم در برابر دشمن، دوراندیشی است. ▪️ما دیگر دو گانه‌ای به نام اقتصاد و جنگ نداریم؛ الان تجارت از ابزار جنگ است... ▪️طرح جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل، شکل‌گیری مقاومتی مردم پایه در سه سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی است. ▪️اگر مردم کشوری فقط اتکا به شهر و کشور خودشان کنند، نابود می‌شوند! قسمت اول: دوراندیشی؛درس مقاومت قسمت دوم: تجارت به مثابه سلاح جنگی قسمت سوم: مقاومت و عقلانیت مقاومت مردم پایه، طرح جمهوری اسلامی برای نابودی اسرائیل قسمت چهارم: مقاومت و زندگی نسبت مقاومت با زندگی چیه؟ 📍برگرفته از کانال حسینیه هدایت 🌱 @andishehrezvan_official
چهار قنبریان.mp3
8.86M
🎙مجموعه پادکست نسبت مقاومت با عقلانیت و زندگی 📍برگرفته از کانال حسینیه هدایت 🌱 @andishehrezvan_official
| فطری بودن دین ✍️ استاد شهید مرتضی مطهری عوامل زمینه‌ساز دین‌گریزی مردم چرا بی دین می‌شوند؟ اگر انسان تحلیل کند و ریشه‌های بی‌دینی مردم را به دست بیاورد، از این دو عامل قطعا بیرون نیست: ۱- یا برمی‌گردد به تفسیرهای غلط و نامعقول از دین؛ ۲- یا برمی‌گردد به سوء استفاده‌های ناروا. (ص ۱۰۵) 🏫 مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید 🌱 @andishehrezvan_official
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪧 نظر آرتور برت فیلسوف آمریکایی درباره حقیقت علوم تجربی 📍برگرفته از کانال رادیو سایه‌بان 🌱 @andishehrezvan_official
اندیشه رضوان
🪧 نظر آرتور برت فیلسوف آمریکایی درباره حقیقت علوم تجربی 📍برگرفته از کانال رادیو سایه‌بان #پوزیت
چرا جهان‌بینی افراد بر مطالعات تجربی آن‌ها اثرگذار است؟ 🔹 و افراد فلسفه آن‌هاست. 🔸فلسفه همانطور که به زندگی افراد معنابخشی می‌کند، برای ذهن و فکر انسان‌ها هم معنابخش است و جهت‌دهی می‌کند. 🔺بر این اساس وقتی ذهن بخواهد از یک فرایند تجربی نتیجه‌گیری کند، از جهان بینی خودش تأثیر می‌پذیرد. 🔸راز این مهم را باید در خاصیت علم تجربی دانست. 🔹در حقیقت تجربه چیزی جز توصیف یک رابطه میان دو شیء نیست. ▪️اما اینکه این رابطه از قبیل تلازم است یا علیت یا چیز دیگر 🔺یا اینکه مکانیزم این روابط چگونه است، وابسته به تفسیر فلسفی از آن تجربه است این همان اثرگذاری بر تجربه است. 🌱 @andishehrezvan_official
از دین و سیاست تا دین و دولت! 🔹تفکیک نهاد دین از حاکمیت، دولت مسئله‌ای متفاوت است سکولاریسم است. 🔸به این معنا که دولت‌مردان لزوما شخصیت‌های دینی نیستند 🔺و بزرگان دینی نیز لزوما شخصیت سیاسی نیستند. ▪️ولی چنین نیست که دین آموزه‌هایش ربطی به سیاست نداشته باشد! ▪️چنین نیست که دین هیچ کاری به مدیریت جامعه نداشته باشد! 🌱 @andishehrezvan_official
اسلام، زمان و زمانه... 🔹یکی از چالش‌های مهمی که امروزه ذهن بسیاری از افراد از جمله جوانان را به خود مشغول کرده است، مسئله نسبت اسلام با زمانه است. ⁉️آیا اسلام 1400 سال پیش برای امروزه جامعه مفید است؟ ⁉️چگونه اسلام 1400 سال پیش می‌تواند نیازهای بشر امروز را پاسخ گوید؟ ⁉️مکانیزم اسلام برای منطبق سازی بر نیازهای هر عصر چیست؟ و دیگر سوالاتی که در این رابطه مطرح است. ▪️اهمیت این مسئله را می‌توان در مسائل پیرامونی آن جستجو کرد. 🔺 🔺 🔺زمان‌مندی حدیث 🔺زمان‌مندی فرهنگ دینی 🔺نسبت 🔺مسئله جاودانگی دین و قرآن و... کلیدواژگانی هستند که امروزه در قالب‌های مختلف درباره آن صحبت می‌شود. 🌱 @andishehrezvan_official
شرط لازم برای درک نسبت اسلام و زمانه 🔹برای سنجش تطابق اسلام با نیازهای عصر حاضر، درک عمیق و دقیقی از هر دو مقوله ضروری است. 🔸شناخت جامع از اسلام، از یک سو، و درک صحیح تحولات و پیچیدگی‌های عصر حاضر، از سوی دیگر، دو بال اصلی برای این تحلیل هستند. 🔺 تنها با تسلط بر این دو حوزه است که می‌توان به ارزیابی واقع‌بینانه‌ای از توانایی اسلام در پاسخگویی به مسائل روز دست یافت. 📌 یکی از چالش‌های اصلی در این زمینه، فقدان چنین شناختی جامع در بسیاری از تحلیلگران است. 🌱 @andishehrezvan_official
به عبارت دیگر: ✅بررسی تطابق اسلام با نیازهای زمانه، نیازمند کارشناسی دقیق و عمیق است. کسی می‌تواند در این باره اظهار نظر کند که هم به عمق اسلام آگاه باشد و هم از تحولات اجتماعی، فرهنگی و علمی عصر حاضر شناخت کافی داشته باشد. 📌متأسفانه، فقدان چنین متخصصانی یکی از دلایل اصلی اختلاف نظرها و ابهامات موجود در این حوزه است. 🌱 @andishehrezvan_official
بی‌فایده بودن اسلام در دنیای جدید! 🔹 ادعای بی‌فایده بودن اسلام در دنیای جدید، مبتنی بر یک مغالطه بزرگ است. 🔸این مغالطه بر این فرض استوار است که همه چیز با گذشت زمان کهنه می‌شود، حتی حقایق ابدی. 🔺اما این یک اشتباه رایج است. حقایقی مانند عدالت، عشق و حقیقت، همواره ثابت و پایدار هستند. ▪️مقایسه کردن آموزه‌های دینی با پدیده‌های متغیر مانند مد و فناوری، یک قیاس نادرست است. 🌱 @andishehrezvan_official
از باستان‌شناسی تا دین‌شناسی 🔹افرادی که اسلام را صرفاً یک رویداد تاریخی می‌پندارند، به آن با نگاه یک باستان‌شناس می‌نگرند؛ نه یک دین‌شناس. 🔸آن‌ها به جای بررسی ارزش‌های دینی و تأثیر آن بر زندگی انسان‌ها، تنها به جنبه‌های تاریخی و اجتماعی آن می‌پردازند. 🔺در این رویکرد باور قلبی به صدق و حقانیت گزاره دینی به عنوان راهنمای زندگی وجود ندارد؛ بلکه گزاره‌های دینی تنها یک پدیده تاریخی‌اند (بدون توجه به صدق آنها) 🌱 @andishehrezvan_official
قانون عصر الاغ یا عصر هوش مصنوعی؟ 🔹برخی بر این باورند که زمان‌مندی پدیده‌ها، از جمله چالش‌های پیش روی دین و دینداری است. بر همین اساس، گاه گفته می‌شود: «با قوانین ۱۴۰۰ سال پیش و عصر الاغ‌سواری نمی‌توان درباره هوش مصنوعی سخن گفت.» 🔸اما این دیدگاه دچار یک مغالطه جدی است. توضیح آنکه: 🔺بدون شک، در عصر هوش مصنوعی مسائل نوینی پدید می‌آیند که نیازمند پاسخ‌های متناسب با خود هستند. بااین‌حال، هیچ ضرورتی وجود ندارد که صرفاً به دلیل جایگزینی هوش مصنوعی به‌جای ابزارهای قدیمی یا هواپیما به‌جای الاغ، تمامی مسائل حقوقی مرتبط با خریدوفروش، غصب، ضمان، وکالت یا رهن دگرگون شود. ▪️همچنین، تغییر ابزارها و شیوه‌های زندگی، مانند الاغ‌سواری در گذشته و هواپیماسواری امروز، دلیل موجهی برای تغییر کلی حقوق والدین و فرزندان یا حقوق زوجین بر یکدیگر نیست. 📌 نقش‌ها و وظایف انسانی در خانواده و جامعه، ریشه در اصولی فراتر از ابزارها و فناوری‌های روزمره دارند. 🌱 @andishehrezvan_official
دین، راه است نه منزل... 🔹تغییر ابزارها و شرایط زندگی بشر، به معنای ناکارآمدی دین در جهان امروز نیست. 🔸کسانی که تصور می‌کنند باید اسلام را در عصر جدید کنار گذاشت، دین را به اشتباه یک منزلگاه می‌پندارند. درحالی‌که اسلام خود را "راه" (صراط مستقیم) معرفی می‌کند، نه توقفگاه. 🔺اینکه بگوییم با تغییر منزل‌ها، مسیر نیز باید تغییر کند، اشتباهی بنیادی است. ▪️در هر حرکت منظم دو عنصر اساسی وجود دارد: 1️⃣ عنصر تغییر: بشر همواره از یک منزل به منزل دیگر منتقل می‌شود و این تغییر طبیعی است. 2️⃣عنصر ثبات: مسیر حرکت که ثابت و پایدار است. 📌برای رشد و پیشرفت، انسان باید مسیری درست و مستقیم را دنبال کند، هرچند منزل‌های موقت او در این مسیر پیوسته تغییر یابند. دین، این مسیر پایدار است که انسان را به هدف نهایی‌اش می‌رساند. 🌱 @andishehrezvan_official
پارادوکسی بزرگ در مسئله دین و تغییر 🔹یکی از چالش‌های اساسی در اندیشه‌های فلسفی مدرن و پست‌مدرن، مسئله تغییر است. 🔸به همین دلیل، این دو جریان فکری رابطه چندان خوشایندی با دین ندارند. چراکه دین را عنصری ثابت می‌دانند، در حالی که از نظر آن‌ها، هر ایده یا قانونی باید به موازات تحولات زندگی انسان تغییر کند. 🔺از این منظر، چون دین ماهیتی ثابت دارد، برای انسان مدرن ناکارآمد به نظر می‌رسد. اما این دیدگاه خود با یک تناقض اساسی روبه‌روست: ❗️اگر همه چیز باید تغییر کند، آیا گزاره‌های مدرن و پست‌مدرن نیز از این قاعده مستثنا هستند؟ 📍اگر پاسخ مثبت باشد، پس حتی این ایده که "همه چیز باید روزی کنار گذاشته شود" نیز باید تغییر کند و روزی کنار گذاشته شود! 🔹نکته جالب اینجاست که بسیاری از ایسم‌های مدرن مانند اومانیسم و سکولاریسم، خود را "فرازمانی" می‌دانند. و ادعا می‌کنند که بهترین نسخه تا پایان تاریخ هستند و خود را به‌عنوان اصولی ثابت معرفی می‌کنند. 🔸اما همین جریان‌ها وقتی به دین می‌رسند، از لزوم تغییر و بازنگری در آن سخن می‌گویند. 🔺این تناقض نشان‌دهنده رویکرد دوگانه‌ای است که در مواجهه با دین و ارزش‌های ثابت وجود دارد. 🌱 @andishehrezvan_official
ما اگر بخواهیم درباره اسلام و مقتضیات زمان قضاوت کنیم تنها راه این است که با معارف اسلامی آشنا شویم و روح قوانین اسلامی را درک کنیم و سیستم خاص قانونگذاری اسلامی را بشناسیم تا روشن شود که آیا اسلام رنگ یک قرن معین و عصر مشخص دارد و یا از مافوق قرون و اعصار وظیفه رهبری و هدایت و سوق دادن بشر را به سوی تکامل بر عهده گرفته است. 📚مطهری، مرتضی. اسلام و نیازهای زمان، ج1، ص 16 🌱 @andishehrezvan_official
دین‌گرایان نوگرا... 🔹 گاهی تصور می‌شود که دینداران با نوگرایان متفاوت‌اند و نوگرایان نیز از دینداران جدا هستند. به‌طور کلی، این باور وجود دارد که کسی که دین را مبنای زندگی خود قرار می‌دهد، نمی‌تواند با تحولات زمانه سازگار باشد. 🔸در مقابل، فردی که همگام با تغییرات زمان حرکت می‌کند، ناچار است دین را کنار بگذارد. ❌ اما این دیدگاه اشتباه است، زیرا در هر دوره‌ای افرادی را می‌بینیم که هم دیندار حقیقی هستند و هم از برترین‌های عصر خود در حوزه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی و غیره به‌شمار می‌روند. این واقعیت، خود نشان‌دهنده‌ی نادرستی چنین تصوری است. 🌱 @andishehrezvan_official
طبقه‌بندی و خاستگاه تغییرات زمانه 🔹 برای درک ارتباط اسلام با تغییرات زمانه، باید به چند نکته‌ی اساسی توجه کرد: 1️⃣ تغییرات در زندگی انسان از کجا نشأت می‌گیرند؟ 2️⃣ آیا هر تغییری مثبت و نشانه‌ی پیشرفت است؟ پاسخ به این دو پرسش می‌تواند نقشی کلیدی در فهم چگونگی همراهی دین (اسلام) با تحولات زمان داشته باشد. 🌱 @andishehrezvan_official