eitaa logo
اندیشه رضوان
1.5هزار دنبال‌کننده
570 عکس
61 ویدیو
7 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
💠معرفی کتاب «زندگی قبل از زندگی» در طول چهل سال گذشته، پزشکان در دانشگاه علوم پزشکی ویرجینیا تحقیقاتی بر روی گفته های کودکان در رابطه با خاطرات آنها از زندگی گذشته شان انجام داده اند. دکتر ایان استیونسون، بنیانگذار این طرح، برای مخاطبان این زمینه مطالب زیادی نوشته است. در این کتاب بحث برانگیز و جذاب، دکتر جیم بی تاکر، روانپزشک کودک که در حال حاضر این تحقیق را هدایت می کند، مطالعات خود را با عموم به اشتراک می گذارد. «زندگی قبل از زندگی» یک اثر برجسته است، اثری که پتانسیل آن را دارد که درک ما از زندگی و مرگ را به چالش کشیده و در نهایت آن را تغییر دهد. کودکانی که خاطرات زندگی گذشته خود را به یاد می‌آورند، معمولاً در دو، سه سالگی به صورت خودجوش درباره زندگی پیشین خود صحبت می کنند. برخی در مورد زندگی یکی از اعضای خانواده که فوت شده صحبت می کنند و برخی دیگر زندگی یک غریبه را توصیف می کنند. آنها ممکن است جزئیاتی در مورد اعضای خانواده قبلی، رویدادهای آن یا نحوه مرگشان را بازگو کنند. کودکان به سبب این خاطرات، اغلب دچار درگیری عاطفی شده و برای بازگشت به خانواده قبلی گریه می کنند. در بسیاری از موارد، والدین فرزندان خود را به مکان‌هایی که کودکان به آن ها اشاره می‌کردند، برده‌اند و در آن جا فرد فوت شده ای یافته اند که زندگی او با جزئیات ارائه شده توسط کودک مطابقت دارد. در این ملاقات ها، برخی کودکان، اعضای خانواده یا دوستان خود را از زندگی آن فرد شناسایی کرده اند. بسیاری از آن ها نیز دارای خال های مادرزادی مشابه زخم های روی بدن فرد متوفی بوده اند. محققان بیش از 2500 نمونه را مورد مطالعه قرار داده اند و تحقیقات دقیق آنها نتیجه موثری به همراه داشته است. JAMA، مجله انجمن پزشکی آمریکا، در بررسی یکی از کتاب‌های علمی دکتر استیونسون بیان کرد که «او مجموعه‌ای از موارد مفصل را با زحمت و بدون دخالت احساسات در رابطه با تناسخ جمع‌آوری کرده است. . . که توضیح آن ها در هر زمینه علمی دیگری دشوار است». زندگی قبل از زندگی ویژگی‌های مختلف این پدیده جهانی را بررسی می‌کند و موارد متعددی را در این راستا توصیف می‌کند. ما با پسری در میشیگان آشنا شدیم که پس از به دنیا آمدن سه خال مشابه زخم‌های برادر متوفی‌اش داشت، و رویدادهایی از زندگی برادر را بیان کرد. در این رابطه، پسری در ترکیه جزئیات دقیقی، از جمله، نام مردی را که 500 مایل دورتر زندگی می کرد و پنجاه سال قبل از تولد پسر فوت کرده بود، به یاد آورد. در سریلانکا نیز دختری می تواند اعضای خانواده یک غریبه فوت شده را بشناسد و جزئیاتی را در مورد زندگی آنها بیان کند که از ظاهر آن ها قابل برداشت نبود. دکتر تاکر این مطالب را به روشی ساده و قابل فهم بیان کرده و داستان‌هایی خارق‌العاده‌ که با رویکردی علمی جمع‌آوری شده‌اند را با خوانندگان به اشتراک می گذارد. او سپس از بهترین روش تفسیر شواهد استفاده کرده و به خوانندگان اجازه می‌دهد که خود درباره این موضوع به نتیجه برسند. اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
📚کتاب زندگی قبل از زندگي
🌳 درختان هم احساس و آگاهی دارند ▪️ بخشی از تجربه نزدیک به مرگ «تام سایر» شما نسبت به هرکاری که برای هرکس یا هر چیزی انجام داده باشید، در مقابل خودتان مسئول هستید. همه چیز را خودتان دوباره تجربه می‌کنید و خودتان هستید که قضاوت می‌کنید و تمام نتایج گسترده‌ی اعمالتان را ادراک می‌کنید. این حقیقت حتی در مورد جزئی‌ترین و کم‌اهمیت‌ترین موارد زندگی شما هم صدق می‌کند. برای مثال، وقتی من 9 ساله بودم و داشتم در یک پارک راه می‌رفتم، از ظاهر یک درخت خوشم آمد و از زیبایی‌اش لذت بردم. موقع مرور زندگی در تجربه‌ی نزدیک به مرگم، احساسی که آن درخت در آن زمان، بخاطر عشق من تجربه کرده بود را تجربه کردم. من متوجه دو پرتوی نور عشق و ستایشی شدم که خودم به سمت آن درخت در 9 سالگی فرستاده بودم. مثل این بود که برگ‌های آن درخت بابت حضور من قدردانی می‌کردند. آیا درخت احساس و تجربه دارد؟ بله که دارد! پس دیگر به درخت‌ها لگد نزنید! شما روی گیاهان تاثیر می‌گذارید. شما روی حیوانات تاثیر می‌گذارید. شما روی جهان و کائنات تاثیر می‌گذارید. شما هنگام مرور زندگی‌تان، در جایگاه کائنات قرار می‌گیرید و خودتان را بر اساس زندگی‌ای که داشتید و تاثیری که روی کائنات گذاشتید، تجربه می‌کنید. وقتی با دوستتان، از روی محبت خداحافظی می‌کنید و دستتان را تکان می‌دهید، آیا روی ابرهای بالای سرتان اثرمی‌گذارید؟ آیا بال‌های یک پروانه در چین بر روی آب و هوای آمریکا تاثیر می‌گذارد؟ من پیشنهاد می‌کنم که باور داشته باشید تاثیر می‌گذارد. شما همه‌ی این موارد را در هنگام مرور زندگی‌تان یاد می‌گیرید. اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
💡 استاد موسوی بایگی: در سخنانم عرض کردم اینکه تصور شود، روح چیزی درون بدن است ،صحیح نمی باشد. روح یک امر مجرد است و موجود مجرد هیچگاه درون امرمادی قرار نمی گیرد. به عبارتی هیچگاه مادی ظرف مجرد قرار نمی گیرد.بلکه بایستی تعبیرکرد که جسم و روح باه، مرتبط هستند نه اینکه در درون جسم ،روح قراردارد. ورابطه هم نه مانند دو امرجسمانی که به یگدیگر چسبیده اند. ٱللَّهُ يَتَوَفَّى ٱلۡأَنفُسَ حِينَ مَوۡتِهَا وَٱلَّتِي لَمۡ تَمُتۡ فِي مَنَامِهَاۖ در آیه شریف تعبیر به استیفا شده است. یعنی باز پس گرفته شده. و باز پس گرفتن در امر مجرد به این معنا نیست که چیزی را از جایی برداریم، از یک مکانی به مکان دیگر.این به توجه نفس باز می گردد. یعنی نفس انسان در هنگام خواب توجه به باطن خودش می کند ولی توجه ضعیف .اما درحال مرگ این توجه بصورت کلی است به عالم و باطن خودش . اما این برگشت ،برگشت مکانی نیست. نفس انسان اگر متوجه به بدن بود این می شود همین حالت معمول ، اما اگر به باطن و موطن اصلی خودش که عالم مثال و جبروت است توجه کرد، می شود 🌱متوفی شدن. که در خواب این به نحو ضعیف است و برگشت پذیر اما درحال مرگ دیگر برگشت ندارد و تعلقش درحال مرگ به بدن قطع می شود. بدن ابزاری است در دست روح اما ابزاری که بعلت شدت توجه و تعلق خودش را با آن اشتباه می گیرد. اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
🌱سوال از استاد موسوی بایگی سخنران مدرسه تخصصی میان رشته ای "تجربه نزدیک به مرگ ،توهم یا واقعیت": : استاد شما روح و نفس را یکی دانستید ،سوال بنده این است که آیا روح و نفس امکان خارج شدن از جسم را دارند؟ و شرایط خروج روح از بدن چیست؟ آیا بنابر اظهارات برخی تجربه گران ،که احساس خروج از بدن ویا احساس شدت در داخل شدن به بدن را داشتند ، روح است که در بدن جای دارد و به هنگام خواب و مرگ به تعبیر قرآن از بدن خارج می شود؟ پاسخ استاد موسوی بایگی:👇
📌 چالش های تجربه گران بعد از تجربه 🔖 بخشی از ارائه آقای دکتر قاسمیان نژاد در مدرسه تابستانی ۱. چالش مفهوم واقعیت ۲. چالش پذیرش برگشت ۳. چالش به اشتراک گذاری تجربه ۴. چالش تغییر در نظام باورها و شخصیت ۵. چالش کنارآمدن با تغییرات فیزیولوژیکی ۶. چالش کشف معنای زندگی اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
📌 دین در آزمایشگاه 🔖 کتاب روان شناسی دین اثر دیوید ام. وولف با ترجمه محمد دهقانی می باشد. این کتاب توسط نشر رشد به چاپ رسیده و شامل 13 فصل به شرح زیر است: 1: مقدمه: روانشناسی دین در جهانی متغیر 2: سرآغاز رسمی روانشناسی دین سه سنت 3: بنیادهای زیست شناختی دین 4: نظریه های رفتاری و تطبیقی درباره دین 5: دین در آزمایشگاه 6: بررسی دین بر اساس همبستگی آماری 7: دیدگاه زیگموند فروید 8: نظریه شی – رابطه ها و دین9: اریک اچ. اریکسون: دین در چرخه زندگی انسان 10: کارل گوستاو یونگ و سنت تحلیلی 11: ویلیام جیمز و میراث او 12: سنت توصیفی آلمان 13: نگرش انسان گرایانه تلفیقی در آمریکا اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
📌 سخنرانی دکتر موسوی بایگی ▪️نسبت تجربه نزدیک به مرگ و شهود عرفانی و تبیین شاخصه‌های شهود عرفانی و شیطانی 💠 مدرسه تخصصی میان رشته‌ای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟ 📍مشهد مقدّس اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
📌 جاودانگی ✒️ به قلم دکتر رضا اکبری 🔖 درباره کتاب: پرسش از جاودانگی و وضع و حال بشر پس از مرگ، یکی از پرسش ‏های بنیادین بشر است. انسان ‏ها به ویژه فیلسوفان و الهی ‏دانان بسیار کوشیده ‏اند تا پاسخی قاطع، همه جانبه و مناسب برای پرسش از جاودانگی بیابند. تلاش برای پاسخ گفتن به این پرسش، مستلزم بحث از مسائل مهمی از قبیل ارتباط نفس و بدن، این همانی شخصی و آگاهی است. مؤلف در اثر حاضر کوشیده است با بیان صریح و واضح، تصویر جاودانگی را از نظرگاه متفکران بزرگی چون: افلاطون، ابن‏سینا، فلوطین، شیخ اشراق، ملاصدرا، هیک و پرایس طرح و بررسی کند. بیان تاریخچة مسئله، بررسی مسائل فلسفی که در فهم و تحلیل جاودانگی دخیل ‏اند و طرح و نقد ادلّة مثبتین به شیوه‏ای مقایسه‏ ای، محتوای کتاب را تشکیل می ‏دهد. اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
📌 سخنرانی دکتر اکبری ▪️تلقّی از مرگ و تاثیر آن بر پذیرش یا انکار تجربه نزدیک به مرگ 💠 مدرسه تخصصی میان رشته‌ای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟ 📍مشهد مقدّس اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
📌 سخنرانی دکتر گلشنی 📍مشهد مقدّس 💠 مدرسه تخصصی میان رشته‌ای تجربه نزدیک به مرگ؛ توهّم یا واقعیّت؟ اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
اصالت روح از منظر قرآن، فلاسفه اسلامی و عالمان معاصر غربی.pdf
282.6K
📌 معرّفی مقاله ✒️ دکتر مهدی گلشنی 🔖 چکیده از قدیم مساله دو بعدی بودن انسان، یعنی واجد جسم و روح بودن او، مورد مناقشه بوده است. در عصر جدید که فلسفه تجربه گرائی حاکم گردید، بیشتر این نظر رایج شد که اصالت با ماده است و روح و حیات ناشی از فعل و انفعالات ماده هستند. در دهه های اخیر تعداد رو به افزایشی از محققان معتقدند که ذهن (شعور یا روح) مادی است ، اما علم امروز نمی تواند مساله شعور انسانی را توضیح دهد، و این به دلیل پیچیدگی ذهن است. اما علم آینده آن را توضیح خواهد داد. بعضی دیگر، مثلاً پوپر، علیرغم اعتقاد به مادی بودن شعور، آن را به دلیل اینکه یک سیستم پیچیده است ، هیچوقت قابل توضیح برحسب فعالیتهای مغز نمی دانند. اما ، از نظرعده ای از سرآمدان علم معاصر شعور مادی نیست و آنها آن را هیچوقت قابل توضیح به وسیله علم تجربی نمی دانند. از گروه اخیر ، عده ای شعور را افاضه خاص خداوند تلقی می کنند. متاسفانه اظهارات جالب بعضی از سرآمدان علم معاصر در مورد شعور، در دهه های اخیر، کمتر به محیط ما منتقل شده است. در این مقاله سعی می شود تا مروری بر برخی از تحولات اخیر و رویکردهای مختلف نسبت به مسئله شعور و روح از منظر حکمای اسلامی و عالمان معاصر غربی صورت گیرد. اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
📌آغاز مدرسه تخصصی میان رشته‌ای تجربه نزدیک به مرگ توهّم یا واقعیّت؟ 📍مشهد مقدّس اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
📌معرّفی اثر دکتر ادوارد کلی 🖊نویسندگان این کتاب با نقد دیدگاه مادی‌گرایانه غالب در روانشناسی، علوم اعصاب و فلسفه ذهن، تلاش کرده‌اند تا با الهام از آثار F. W. H. Myers، یک دیدگاه جامع‌تر و مبتنی بر شواهد تجربی درباره ذهن و آگاهی ارائه دهند. 🎯 اهداف اصلی کتاب: بازبینی تاریخی روانشناسی: با نگاهی به صد سال گذشته پژوهش‌های روانشناسی، نویسندگان به دنبال یافتن نقاط ضعف و قوت رویکردهای موجود هستند. ارائه یک نظریه جامع: کتاب تلاش می‌کند تا با ترکیب یافته‌های مختلف علمی، نظریه‌ای جامع درباره ذهن و آگاهی ارائه دهد که فراتر از محدودیت‌های دیدگاه مادی‌گرایانه باشد. ترویج یک روانشناسی جدید: نویسندگان امیدوارند که با این کتاب، زمینه را برای ایجاد یک روانشناسی جدید فراهم کنند که به طور جامع‌تر به پدیده‌های ذهنی بپردازد. 📝روش نویسندگان: بررسی انتقادی پژوهش‌های گذشته: نویسندگان به طور سیستماتیک تحقیقات انجام شده در حوزه‌های مختلف روانشناسی را مورد بررسی قرار داده و نقاط ضعف و قوت آنها را مشخص کرده‌اند. استفاده از کارهای مایرز: آثار F. W. H. Myers به عنوان یک الگو برای ارائه یک نظریه جامع درباره ذهن و آگاهی مورد استفاده قرار گرفته است. توجه به شواهد تجربی: نویسندگان بر اهمیت شواهد تجربی در پشتیبانی از نظریه‌های خود تاکید دارند. 👤مخاطبان: این کتاب برای دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزه‌های روانشناسی، علوم اعصاب و فلسفه ذهن نوشته شده است. نویسندگان تلاش کرده‌اند تا مطالب را به گونه‌ای ارائه دهند که برای عموم قابل فهم باشد. اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
🌱سخنران مدرسه ی تابستانه "تجربه نزدیک به مرگ ،توهم یا واقعیّت؟ رضا اکبری: استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی است. او کارشناسی ارشد پیوسته خود را در سال ۱۳۷۵ از دانشگاه امام صادق علیه السلام، و دکتری خود را در سال ۱۳۸۰ از دانشگاه تهران دریافت کرده است. او در برنامه پژوهشی خود در کنار پرداختن به فلسفه و کلام اسلامی، به مباحث فلسفه دین نیز توجه داشته و تلاش دارد که دانشجویان را به بازخوانی و بازسازی میراث فلسفی و کلامی اسلامی تشویق کرده و انگیزه مطالعات جدید و مقایسه ای را در آنها ایجاد نماید. از جمله مسئولیت های او می توان به ریاست مرکز تحقیقات دانشگاه (۱۳۸۵-۱۳۹۰)، معاونت پژوهشی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد (۱۳۹۳-۱۳۹۴) و مدیریت گروه فلسفه و کلام اسلامی (۱۴۰۱-۱۴۰۳) اشاره کرد. او در دوره های مختلف، عضو کمیته علمی جشنواره کتاب سال، و جشنواره فارابی بوده است. او در هیأت ممیزه برخی از دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه ایلام، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه شهید رجایی، و دانشگاه پیام نورعضویت داشته است. او از سال ۱۳۸۷ سردبیری مجله پژوهشنامه فلسفه دین را بر عهده دارد. عضویت در هیات مدیره انجمن علمی فلسفه دین ایران در دوره های مختلف و حضور در همایش‌های علمی مختلف به عنوان دبیر علمی از دیگر فعالیت‌های علمی-اجرایی اوست. از جمله آثار علمی او می توان به کتاب جاودانگی، کتاب ایمان گروی، و ترجمه سه جلدی درآمدی به منطق جدید اشاره کرد. اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
‍ 🍃‍ گزارشی مختصر از یک پژوهش گسترده در باب مشاهدات بستر مرگ ━━⊰❀🦋❀⊱═━ مشاهدات بستر مرگ عبارت است از تجربه‌های ادراکی فرد محتضَر و یا اطرافیان او در ساعات و روزهای پایانی عمر. این تجربه‌ها را اغلب خود فرد محتضَر بازگو می‌کند اما در مواردی نیز این اطرفیان او هستند که تجربه‌های ادراکیِ فراهنجار را در ارتباط با فرد محتضَر از سرمی‌گذرانند. در سال ۲۰۱۶ میلادی مقاله‌ای در مجله «مدیریت درد و علائم بیماری» (Journal of Pain and Symptom Management) منتشر شد که خبر از یک پژوهش آماری گسترده در باب مشاهدات بستر مرگ در کشور ژاپن می‌داد. این پژوهش نتیجه تلاشهای محقق ژاپنی تاتسویا موریتا (Tatsuya Morita) و همکاران او بود. در این پژوهش گسترده، پرسش‌نامه سنجش مشاهدات بستر مرگ در میان ۳۹۶۴ نفر از اعضای خانواده بیماران سرطانی که در بیمارستان‌ها، واحد مراقبت‌های تسکینی و یا در خانه بدرود حیات گفته بودند، توزیع شد. درمجموع ۲۸۲۸ پاسخ (۷۱ درصد) به دست آمد که از میان آنها ۲۲۲۱ پاسخ برای تجزیه و تحلیل مناسب تشخیص داده شد. از میان پاسخ‌هایی که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، ۲۱ درصد (۴۶۳ نفر) واجد مشاهدات بستر مرگ بودند. براساس نتایج حاصل از این پژوهش، وقوع مشاهدات بستر مرگ در بیماران مسن‌تر، بیماران زن، اعضای زن خانواده، اعضای خانواده غیر از همسران، خانواده‌های مذهبی‌تر و خانواده‌هایی که به حیات پس‌از مرگ باور دارند، محتمل‌تر است. مبتنی‌بر این پژوهش، محتوای مشاهدات بستر مرگ عمدتاً ناظربه رؤیت خویشاوندان و دوستانِ درگذشته است (۸۷درصد). بر اساس یافته‌های پژوهشی موریتا و همکارانش بسامد رؤیت کسانی که در این تجربه‌ها عمدتاً توسط محتضران دیده می‌شوند، چنین است: مادر (۳۸ درصد)، پدر (۲۹ درصد)، خواهر و برادر (۲۴ درصد)، دوستان (۱۶ درصد)، فرزند (۱۱ درصد)، همسر (۸/۶ درصد)، سایر اعضای خانواده (۴/۳ درصد)، حیوانات خانگی (۱/۷ درصد) و پدربزرگ و مادربزرگ (۱/۳ درصد). پس از رؤیت خویشاوندان و دوستان، مشاهده صحنه‌هایی مرتبط با زندگی پس از مرگ بالاترین بسامد را داشته است (۵۴ درصد) که از این میان، ۱۹ درصد مشاهدات ناظربه جهان پس‌از مرگ، ۱۳ درصد ناظربه مواجهه با یک مرز، ۹/۷ درصد ناظربه مشاهده خدا یا بودا و ۷/۱ درصد ناظربه رؤیت نور بوده است. از میان کسانی که به پرسش‌نامه‌ها پاسخ گفتند، ۳۵ درصد عقیده داشتند که مشاهدات بستر مرگ ماهیت توهّمی دارد و ۳۸ درصد این مشاهدات را پدیده‌ای طبیعی و البته فراشخصی(transpersonal) قلمداد کردند. ۸۱ درصد از پاسخ‌دهندگان عقیده داشتند که پزشکان بی‌آنکه مشاهدات بستر مرگ را ازحیث پزشکی تجربه‌ای نامتعارف و نابهنجار تلقی کنند، باید به‌نحو بی‌طرفانه‌ای با آن مواجهه یابند. 🖋 مجتبی اعتمادی‌نیا اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
━━⊰❀🦋❀⊱═━ 💠گزارشی مختصر از یک پژوهش گسترده در باب مشاهدات بستر مرگ👇
🌱سخنران مدرسه ی تابستانه "تجربه نزدیک به مرگ ،توهم یا واقعیّت؟ احد فرامرز قراملکی (زاده ۱۰ خرداد ۱۳۴۰ در تبریز، ایران)، مشاور اخلاقی سازمان‌ها و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با درجه استادی است. دورهٔ ابتدایی را در قراملک و راهنمایی و دبیرستان را در تبریز گذارند و در سال ۱۳۵۸ برای تحصیل فلسفه اسلامی وارد دانشگاه تهران شد. در تعطیلی دانشگاه به سبب انقلاب فرهنگی، به فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در قراملک پرداخت و پس از بازگشایی دانشگاه به تحصیلات ادامه داد. در سال ۱۳۶۴ کارشناسی، ۱۳۶۸ کارشناسی ارشد و در سال ۱۳۷۳ دکتری فلسفه و کلام اسلامی را در دانشگاه تهران به پایان برد. وی در سال ۱۳۷۳ به عنوان استادیار دانشگاه تهران استخدام شد و در سال ۱۳۸۱ دانشیار و در سال ۱۳۸۵ استاد دانشگاه تهران شد. . 💠فعالیت‌های پژوهشی فرامرز قراملکی در پنج زمینه فعالیت علمی دارد: یک، وی در منطق علاوه بر تألیف کتاب آموزشی و نیز جستار در میراث منطق دانان مسلمان، چهار اثر تاریخی را باهمکاری دانشجویانش تصحیح کرده‌است: الملخص، نقدالاصول، تحفه السلاطین و پارادوکس دروغگو. دو، وی در دین پژوهشی، هندسه معرفتی کلام جدید، مبانی کلامی دعوت انبیاء، شرح نبوت تجرید الاعتقاد، استاد مطهری و کلام جدید، روش‌شناسی مطالعات دینی، اصول و فنون پژوهش در دین پژوهی را منتشر کرده‌است. وی تا کنون کارگاه‌های آموزشی‌ و مشاوره‌ای در ترویج اخلاق حرفه‌ای برگزار کرده‌است. اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
🌱سخنران مدرسه ی تابستانه "تجربه نزدیک به مرگ ،توهم یا واقعیّت؟ مهدی گلشنی (زادهٔ۱۳۱۷، اصفهان)، فیزیک‌دان و نظریه‌پرداز ایرانی، پژوهشگر فلسفه علم، مترجم، استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران است. او از برگزیدگان همایش چهره‌های ماندگار در عرصهٔ فیزیک و برندهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است. وی همچنین عضو هیئت امنای جایزه «فریدون منصوری» در نظریه ریسمان است.[ 💠نظرات مهدی گلشنی یکی از مدافعان سر سخت نظریه علم دینی است و از دیدگاه کسانی که علم اسلامی را قبول ندارند؛ انتقاد می‌کند. به نظر گلشنی علم هم در مرحله نظر و هم در مرحله عمل تحت تأثیر پیش فرض‌های دینی و متافیزیکی است. او از ایده علم مقدس یا علم اسلامی دفاع می‌کند. گلشنی اعتقاد دارد که میان دین و علم رابطه‌ای وجود دارد. او بر این باور است که علم نیز نوعی پرستش و عبادت در میان دیگر پرستش‌ها و عبادات است. چنانچه دین و علم هر دو قصد دارند ما را به تحقیق و پژوهش در آثار خداوند فراخوانند. وی موضوع تنظیم دقیق در قوانین فیزیکی را به عنوان شاهدی بر وجود طراح و ناظمی با قصد برمی‌شمارد؛ و بر این باور است که علم به تنهایی انسان را به تعالی نمی‌رساند بلکه به دین و متافیزیک نیز در این سیر نیاز است. اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
🌱سخنران مدرسه ی تابستانه "تجربه نزدیک به مرگ ،توهم یا واقعیّت؟ 💡دکتر مجتبی اعتمادی نیا مجتبی اعتمادی‌نیا دانش‌آموختۀ دکتری فلسفه تطبیقی از دانشگاه علامه طباطبایی. زمینه‌های اصلی فعالیت‌های پژوهشی وی، تجربه‌های نزدیک به مرگ، فلسفه، عرفان و دین‌پژوهی است. بررسی ابعاد فلسفی و الهیاتی تجربه‌های نزدیک به مرگ، موضوع اصلی پژوهش‌های او در حوزۀ مطالعات ناظر به تجربه‌های نزدیک به مرگ است. 📚 برخی از آثار او عبارتند از: 🌱«زندگی در كرانه‌ها؛ سه گفتار در باب تجربه‌های نزديک به مرگ»، 🌱«مرگ آشنايی؛ پژوهشی در باب چیستی و ابعاد مختلف تجربه‌‌های نزديک به مرگ»، 🌱«رويارونشینان؛ سه گفتار در باب آراء و انديشه‌های سيمون وی، پي.دی اوسپنسكی و كِن ويلبر»، 🌱«مشق خِرَد؛ جستارهایی در فلسفۀ دین»، 🌱«مشق معرفت؛ جستارهایی در عرفان اسلامی»، 🌱 «هرم بزرگ هستی در بستر تاریخ تفکر و تمدن بشری»، 🌱«فلسفۀ دین»(درسنامه‌ای ویژۀ دانشجویان رشتۀ الهیات) و ترجمۀ «مواعظ» اثر مایستر اکهارت. اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
🌱سخنران مدرسه ی تابستانه "تجربه نزدیک به مرگ ،توهم یا واقعیت؟ دکتر علی قاسمیان نژاد، دکترای روانشناسی، ایماگوتراپیست، کاندیدای هیات علمی موسسه بین المللی ایماگو، دوره های ایماگوتراپی و مکالمه امن را زیر نظر خانم ربکا سییرز، دکتر هندریکس و دکتر هانت (موسسه بین المللی ایماگوتراپی و مکالمه امن) گذرانده و درحال حاضر به فعالیت در حیطه زوج درمانی و تحقیق روی موضوع مرگ و تجربه نزدیک به مرگ هستند. 📚کتاب‌ها: 🍃به وقت مرگ، انتشارات آنسو (1398) ، با همکاری علی ایمانی نسب. 🍃تجربه نزدیک به مرگ و تسلی داغدیدگان، انتشارات رازنهان (1399) ، با همکاری علی ایمانی نسب، عارفه صالحی. 🌱مرگ پایان هشیاری نیست، جنیس هلدن، اورامیدیس، (ترجمه) انتشارات رازنهان (1396) 🌱شواهد تجربی حیات پس از مرگ، Jeffrey Long، (ترجمه) انتشارات دانشگاه اصفهان (1393) ، با همکاری محمدباقر کجباف 🌱تجربیات نزدیک به مرگ و اخلاق زیستی، انتشارات نوروزی (1395) ، با همکاری علی اکبر شاکری 🌱 .330 Essential Words in Psychology، انتشارات جنگل (1393) ، با همکاری کریم عسگری اندیشه رضوان | کارگروه تجربیات نزدیک به مرگ
💠برشی از کتاب جهان پس از مرگ اثردکتر جفری لانگ👇
هدایت شده از اندیشه رضوان
━━═━━⊰❀🦋❀⊱━━═━ چه از جنبه ی عقلانی و چه از نقطه نظر علم پزشکی، داشتن ادراکاتی واضح و آشکار هنگام ناهشیاری و یا مرگ بالینی امکان پذیرنیست. مرگ بالینی به معنای فقدان ادراکات و یا حواس پنجگانه ی یک فرد زنده مي‌باشد. اگر این تعریف درست باشد تبیین اتفاقاتی که در طول تجربیات نزدیک به مرگ رخ مي‌دهند، چگونه خواهد بود؟ در ادامه دو مورد از این تجربیات آورده شده است که در هر کدام از این موارد- ایست قلبی، خون ریزی مغزی و شلیک گلوله- فرد ادراکاتی بسیار واضح و آشکار داشته است. این ادراکات به ظاهردر تضاد با این واقعیت است که فرد در آن لحظه ناهشیار بوده یا در آستانه ی مرگ قرار گرفته است. مورد اول مربوط به یک پزشک مي‌باشد که برای نجات جان بیمار سالخورده ی خود تلاش زیادی کرد. همان طور که در اظهارات او بیان شده است، بیمار مي‌توانسته است در وضعیتی که دچار مرگ بالینی بوده تلاش های پزشک برای احیا را مشاهده کند. « فکر مي‌کنم بعد از 28 شوک که به او دادم دوباره به زندگی بازگشت. تقريباً 1.5 ساعت بود که آهنگ قلبی نداشت... آن شب من به ICU رفتم و از او پرسیدم آیا چیزی به خاطر مي‌آورد. او گفت:"بله، من گوشه ی اتاق به حالت شناور قرار گرفته بودم و شما را هنگامي‌که در تلاش بودید مرا به زندگی بازگردانید مي‌دیدم. من مرده بودم و شما داشتید به من شوک مي‌دادید. در آن لحظات نور سفید روشنی را مشاهده کردم که در آن دو فرشته وجود داشتند. آنها داشتند به من مي‌گفتند که زمان تو فرا نرسیده است و باید برگردی، اما من نمي‌خواستم برگردم.» گزارش بعدی مربوط به بیماری است که دچار خونریزی مغزی شد و ناگهان به زمین افتاد. او مي‌گوید در آن زمان قادر بوده است تا 360 درجه اطراف بدن خود را مشاهده کند.بعد از مدت کوتاهی احساس مي‌کند که مرده است که البته این مرگ برای او تجربه بدی نبوده است. « چند دقیقه طول کشید که متوجه شدم از دنیا رفته ام. در آن لحظه عشق سرتاسر وجود مرا فرا گرفته بود. اگرچه کالبد جسمانی نداشتم احساس کردم بازوهایی مرا در آغوش خود گرفته است. رنگ هایی که مشاهده مي‌کردم متنوع بودند و بوی بسیار عالی در فضا پیچیده بود. همچنین در ساده ترین شکل ممکن از راز و رمز غالب زندگی آگاه بودم.و احساس و باور این بود که هیچ چیز جز این احساس واقعی نیست. تجربه ی مرگ واقعی ترین تجربه در زندگی من بوده است. و این دنیا برای من پس از مدتی از این تجربه سرد، سنگین و غیر واقعی مي‌نمود. » ━━═━━⊰❀🦋❀⊱━━═━ 📚منبع: کتاب جهان پس از مرگ: بررسی علمی تجربیات نزدیک به مرگ 🌱 اندیشه رضوان در شبکه های اجتماعی @andishehrezvan_official