مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔻بازیهای رایانهای؛ برای کودکان یا والدین؟! 🔹در مطب متخصص اطفال منتظر رسیدن نوبت بودیم. والدین دیگ
🔹از نیمه دوم قرن بیستم همراه با تحولات در صنایع الکترونیکی بازیهای جدیدی پا به عرصه وجود گذاشتند که بازیهای رایانهای نام گرفتند. شاید بتوان گفت در کشور ما حدود بیست سال از زمان اوج روزهای آتاری میگذرد. در شرایط فعلی روزگار ما، با سرعتی که مدرنیته در ورود به تمام عرصه ها دارد، بازیهای مجازی از دسترسترین امکانات سرگرمی هستند بدون نیاز به کمترین زمان برای فراهم کردن زمین بازی! دیگر لازم نیست دستگاه را به تلویزیون وصل کنید، لازم نیست در مکان ثابتی باشید، لازم نیست امکان سنجی کنید، لازم نیست نگران قطعی برق باشید، همهجا میشود بازی کنید آن هم نه به صورت محدود؛ هر چه قدر و با هر موضوعی که بخواهید...
🔸امروز بازیهای رایانهای، Computer Games به آسانی دردسترس کودکان هستند. با توجه به محدودیت فضای منازل، هستهای شدن خانوادهها و کمجمعیت بودن، والدین در بسیاری از اوقات کودک را با بازی در گوشی و تبلت سرگرم میکنند. باید پذیرفت گاهی در زندگی شهری و محدودیتهای آن و مسئله فرهنگی و همهگیر شدن بازیهای مجازی گاه نصب بازی متناسب با سن کودک اجتناب ناپذیر است. اما چیزی که امروز جالب توجه و گاهی تعجبآور است همهگیری بازی کردن در گوشی بین بزرگسالان است. در تاکسی و اتوبوس و مترو و مکانهای عمومی و در صف و مطب دکتر و... افراد زیادی را میبینیم که آرام نشستهاند و خیره به صفحه گوشی هستند و انگشتانشان را حرکت میدهند و میبینی که بازی میکنند و چه صحنه ی پرتکراری است...
🔹به نظر میرسد این موضوع از منظر نهادهای فرهنگی مغفول مانده است. متأسفانه در کشور ما با وجود زیرساختهای فرهنگی و باورهای مذهبی متفاوت با کشورهای سازنده این گونه بازیها، تحقیقات کافی در مورد اثرات بازیهای رایانهای و پیامدهای اجتماعی آنها صورت نگرفته است. آنچه صرف این بازیها میشود بزرگترین و غیرقابل جبرانترین سرمایه بشر، یعنی "زمان" است که از دست میرود و علاوه بر آن قدرت تحلیل و تعقلی است که رو به زوال میگذارد.
🔸اصولا در بازیهای رایانهای سرعت مهم است و طبیعت بازیها یک جا نشستن است و عدم تحرک. بعضی پژوهشها حاکی از آنند که این بازیها نه تنها سبب انزوا و کنارهگیری اجتماعی, کاهش ارتباط اجتماعی و مردم آمیزی میشوند, بلکه میزان نوع دوستی را کاهش داده و ارزشهای مبتنی بر همکاری و همیاری را بیرنگ میسازند. در مجموع با استناد به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مبادرت به این بازیها میتواند تاثیر معناداری در الگوی تعاملات بینفردی و در نتیجه مهارتهای اجتماعی برجای گذارد.
🔹در خانوادهای که والدین هر دو در اوقات فراغت بازی مجازی میکنند، کمتر صحبت میکنند، کمتر تحلیل میکنند و کمتر فکر میکنند. در این خانواده فرزند چه چیز را میآموزد، چرا باید فکر کند، تحلیل را کجا بیاموزد با مسائل واقعی چند بار مواجه شده است که تعقل کند، تابآوری تمرین کند، تحلیل کند...
🔸تا چه حد برای وقت مادران جامعه و اوقات فراغت آنها فکر شده؟! در فضای عمومی جامعه در این حوزه تا چه حد فرهنگ سازی انجام شده است؟!
🔹نسل بعد نسل تربیت پدران و مادران امروز است، آیا پیش بینی در مورد نسل آینده وجود دارد؟! نسل بازیهای اینترنتی و مجازی که کمتر فرصت مواجهه با واقعیت جامعه را داشتهاند...
✍️م. کامیار (دکتری مطالعات زنان)
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
❇️چالشهای تحقق الگوی سوم 3️⃣ من دال مرکزی را این میبینم: انقلاب گفت انسان محور قیام لله باید باش
❇️چالشهای تحقق الگوی سوم
4️⃣ شاید اگر فقط الگوی سوم به تنهای دیده نشود بلکه منظومهی فکری رهبری دیده شود این موضوع در آن پررنگ است که الگو سعهی مفهومی مییابد، مثلا به جهاد، قیام، اثرگذاری و... یعنی آنچه که اینجا اتفاق میافتد اینست که با آن قالب کلیشهای نسبت به انقلاب، زن انقلابی، انسان انقلابی، انسان سیاسی، انسان اجتماعی تمام زندگی فرد را رنگ انقلابیبودن میدهد. یعنی معنایی میسازد که وقتی شما خودتان را با آن معنا تنظیم میکنید در هر موقعیتی میتوانید نقشتان را داشتهباشید.
🔸خانم اسماعیل زاده
👈#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔻سلسله نشستهای امتدادحضور (بخش دوم/۲) 🔹جایی که ظرفیت زنانه دارد، مجلس شورای اسلامی است. 🔹ماموریت ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻سلسله نشستهای امتدادحضور (بخش دوم/۳)
🔹نیاز به حزب زنان قوی در کشور داریم.
🔹اشکال احزاب، عدم شفافیت مالی است.
🔹خانم ها نیاز به سازماندهی و اتاق فکر برای کشف استعدادها دارند.
🔸خانم دکتر بداغی
👈#امتدادحضور
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
🔻عرفه؛ روز نیایش
🤲 خدای من! چگونه از تو ناامید باشم، حالآنکه نسبت به من سخت مهربانی...
🤲 خدای من! چه دارد آنکه که تو را ندارد؟ و چه ندارد آنکه که تو را دارد؟
🔺فرازهایی از دعای عرفه حضرت امام حسین (علیهالسلام)
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔻سلسه نشستهای امتدادحضور (بخش سوم/۲) 2️⃣ هدف اصلی ما در شورای فرهنگی اجتماعی زنان این بود که با اس
🔻سلسه نشستهای امتدادحضور (بخش سوم/۳)
3️⃣ شما نسل جوان تا میتوانید باید مطالعه داشته باشید. وقتی دانش در مورد موضوع داشتهباشید از پا نمینشینید و با فشار مخالفان از صحنه به در نمیشوید.
🔹 توصیه من به نسل جوان این است که تا میتوانید دانش خود را در حوزه تخصصی خودتان بر اساس مبانی اسلامی عمیق کنید، افزایش دهید.
🔹مراقب وسوسههای نفس باشید؛ هرچقدر که سرعت رشدتان بیشتر باشد خطرات برایتان بیشتر است، بنابراین تهذیب نفس را فراموش نکنید.
👈خانم آیتاللهی (رئیس پیشین شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده)
#امتدادحضور
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
🔴عید سعید قربان، عید رها شدن از تعلقات دنیوی و رهایی از هر آنچه غیر خدایی است مبارک باد.
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱)
🔸الگوی معیار در نظریه سیاستی آیت الله خامنه ای در حوزه زنان، نقش آفرینی سه گانه زنان است؛ یعنی هر بانوی مسلمان ایرانی سه نقش «محوریت خانوادگی»، «تعالی فردی» و «مشارکت اجتماعی» را به صورت همزمان ایفا کند. ص7
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۱) 🔸الگوی معیار در نظریه سیاستی آیت الله خامنه ای در حوزه زنان، نقش آ
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۲)
🔹آیتاللهخامنهای مهمترین نقشهای زن را
مادری (دیدار با مداحان اهلبیت(ع)، ١٣٩٦/١٢/١٧)،
🔹همسری (دیدار با مداحان اهلبیت(ع)، ١٣٩٦/١٢/١٧)،
🔹ایجاد آرامش و سکینه- مایه آرامش جنس مرد (دیدار با مداحان اهلبیت(ع)، ١٣٩٦/١٢/١٧)،
🔹حفظ خانواده (بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه، ١٣٩٠/٣/١؛ بیانات در اجتماع زنان خوزستان، ١٣٧٥/١٢/٢٠)
🔹و تربیت فرزندان (بیانات در اجتماع زنان خوزستان، ١٣٧٥/١٢/٢٠)
برشمردهاند. ص١٥
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۲) 🔹آیتاللهخامنهای مهمترین نقشهای زن را مادری (دیدار با مداحان ا
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۳)
🔸سومین عرصهای که [آیت الله خامنهای] اشاره دارند حضور اجتماعی است؛ از عمده دلایل جواز این حضور، بیعت زنان در اسلام است که به عنوان یک امر لازم و یک مسئله زنده مطرح شده است (بیانات در دیدار جمعی از بانوان، ۱۳۷۹/۶/۳۰).
🔸دفاع از حق خود، رشد و پیشروی در میدان علم و تحقیق (دیدار با مداحان اهل بیت (ع)، ۱۳۹۶/۱۲/۱۷)، حضور در میدان سیاسی، شناخت کشور خود، آینده خود، شناخت اهداف بزرگ ملّی و اسلامی، شناخت دشمن و توطئهها و روشهای او، و وضع قوانینی در راستای حاکمیت عدل و انصاف در خانواده (بیانات در دیدار جمعی از بانوان، ۱۳۷۹/۶/۳۰) مثالهایی از این حضور است. ص۱۶
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌زن جلوهاش در بطن عاشوراست آری / نور حسین از زینب کبراست آری
🔹تاریخ گواهی میدهد که آنچه توانست انقلاب اسلامی را بر طاغوت پیروز کند، و آنچه که نیروی مضاعف، به نهال تازه جان گرفتهی انقلاب برای استقامت در دوران جنگ تحمیلی بخشید، لبیک زنان و دختران به ندای خمینی کبیر بود که ندای توحید را از او شنیدند و در نظم جدیدی که برای جهان میاندیشید، منتظم شدند. همافق شدن زنان با امام خمینی، یکسان شدن افق خانوادهها با انقلاب را به ارمغان آورد و این معجزه "خانوادهداری" زن بود.
ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌زن جلوهاش در بطن عاشوراست آری / نور حسین از زینب کبراست آری 🔹تاریخ گواهی میدهد که آنچه توانست ان
🔹از جمله نمودهای ایفای نقش زنان در این قیام لله، تعداد قابل ملاحظه شهیدان زن انقلاب و دفاع مقدس است؛ که به فرموده رهبر انقلاب "اقتدار و جَذبهی تازهای به برکت خون این زنان مجاهد در عصر جدید، ظهور کردهاست که دیر یا زود در سرنوشت و جایگاه زنان جهان، اثرگذار خواهدشد". و هم ایشان، این زنان را "معماران ایران جدید" خواندند. "زنانی که اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد و شهادت و مقاومت درآمیختند و مردانهترین میدانها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فتح کردند".
🔹شهیده نسرین افضل، پیش و پس از انقلاب، توانست خود را در پازل انقلاب جایابی کند و در زمان تجرد و تاهل، بسته به موقعیت خود، وظیفه خود را انجام دهد. تفاوتی نمیکند اعتراض به رژیم طاغوت و تحت پیگرد ساواک قرارگرفتن در زمان دبیرستان باشد، یا ایفای نقش در کمیته امداد، کمیته امام، سپاه یا جهاد سازندگی؛ تدریس در مدارس روستاهای شیراز باشد، یا آموزش به معلمان نهضت سوادآموزی، یا خدمت در مدارس مهاباد و جهادسازندگی کردستان. این شهیده گرانقدر، از حضور در مجالس دعا نیز، حتی در شب آخر حیات پربرکتش، و با وجود بیماری و تب غافل نبود و سرانجام در راه بازگشت از مجلس دعای توسل، به آرزوی دیرینهاش رسید و چون شهید مطهری، هدف گلوله دشمن قرار گرفت.
🔹شهیده نسرین افضل، و دیگر شهدای انقلاب و دفاع مقدس، نقش خود را در پایهریزی تمدن نوین اسلامی به خوبی ایفا کردند و توانستند با مدیریت اولویتها و درک درست و هوشمندانه از موقعیت، حماسه بیافرینند.
✍️مرضیه شعربافچی (دکترای مطالعات زنان)
#یادداشت
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔻سلسه نشستهای امتدادحضور (بخش سوم/۳) 3️⃣ شما نسل جوان تا میتوانید باید مطالعه داشته باشید. وقتی د
🔻سلسه نشستهای امتدادحضور (بخش سوم/۴)
4️⃣ یکی از مشکلات ما در جمهوری اسلامی است که گامهای پس از گام قبلی را بر نمیداریم و کاری که پیش از ما انجام شده و برایش زحمت کشیده شده رها میکنیم و ادامه نمیدهیم و دوباره از پله اول آغاز میکنیم. به این منظور تعامل میان نسل گذشته با نسل جوان لازم است اتفاق بیفتد.
🔹 نیروهای جوان و نسل جدید باید حضور فعال در عرصه زنان داشته باشند و با استفاده از امکانات و تکنولوژی که در اختیار نسل گذشته نبود و با تقسیم کار تخصصی کارها را پیش ببرند.
👈خانم آیتاللهی (رئیس پیشین شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده)
#امتدادحضور
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۳) 🔸سومین عرصهای که [آیت الله خامنهای] اشاره دارند حضور اجتماعی است
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۴)
🔸هدایتنیا (۱۳۹۵) در تشریح الگوی سوم زن، سه الگو را برای زن معرفی میکند؛
1️⃣الگوی خانوادهگریزی که در گفتمان زن غربی معنا یافته؛
2️⃣الگوی خانهنشینی که متفاوت است با خانهداری _که اتفاقاً خانهداری امری نیکوست_ به گفتمان زن شرقی تعلق دارد؛
3️⃣الگوی خانوادهگرایی که در گفتمان زن حقیقی یا همان الگوی سوم زن تجلی مییابد و به معنای اولویتدهی به خانواده است هنگامی که با تعالی فردی زن و یا مشارکت اجتماعی_سیاسی تعارض پیدا میکند. ص۱۸ و ۱۹
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (۱) 🔹لایحه «پیشگیری از آسیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار (کلیپ اول)
🔹مقدمه؛ تصویب کلیات لایحه
#لایحه
#لایحه_پیشگیری_از_آسیبدیدگی_زنان
#لایحه_پیشگیری_از_آسیبدیدگی_زنان_وارتقای_امنیت_دربرابر_سوءرفتار
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۴) 🔸هدایتنیا (۱۳۹۵) در تشریح الگوی سوم زن، سه الگو را برای زن معرفی
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۵)
🔹عنصر اصلی «نقش آفرینی سه گانه زن» است که در ارتباط با چهار عنصر دیگر یعنی
🔹«هویت اسلامی زن» به عنوان منبع،
🔹«روابط اسلامی زن و مرد» به عنوان بستر،
🔹«ستم به زن» به عنوان عدم تحقق الگوی معیار و
🔹«تهاجم فرهنگ» به عنوان معارض بیرونی تحلیل میشود. ص۱۹
🏷برای دیدن منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
🔴میلاد حضرت امام علیالنقی (علیه السلام) مبارک باد.
🌹امام هادی (علیهالسلام) میفرمایند: شخص شکرگزار به سبب شکر، سعادتمندتر است تا به سبب نعمتی که باعث شکر شده است؛ زیرا نعمت کالای دنیاست و شکرگزاری، نعمت دنیا و آخرت است.
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۵) 🔹عنصر اصلی «نقش آفرینی سه گانه زن» است که در ارتباط با چهار عنصر د
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۶)
🔹هر یک از این نقشها را باید به عنوان یک طیف در نظر گرفت که از حد کمینه شروع میشود و به حد بیشینه میرسد. این حدود به لحاظ کمّی و کیفی صدق میکنند؛ نباید تصور آری یا خیر نسبت به این نقشها داشت. مثالً: یک زن، یا کدبانو هست یا نیست؛ و یا از نظر فردی، یا متعالی است یا غیرمتعالی؛ و یا در اجتماع مشارکت دارد یا ندارد.
🔹لازم است نگرش صفر و یکی مذکور اصلاح شود وگرنه به طرح یک سری تعارضها و حذف یک یا دو نقش منجر خواهد شد. درحالیکه اگر هر یک از نقشها طیفی و از کمینه به بیشینه لحاظ شود گاهی اصلا تعارض شکل نخواهد گرفت و جمع شدن سه نقش با یکدیگر تسهیل و ممکن میشود. ص۲۲
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۶) 🔹هر یک از این نقشها را باید به عنوان یک طیف در نظر گرفت که از حد
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۷)
🔹امام خمينی شرط اين حضور را حفظ عفت عمومي بيان میكنند؛ كـه همـين مفهوم، مشاركت اجتماعی را با اين گفتمان مشاركت اجتماعي در رويكرد غربي متمايز میكند. ايشان نقش زنان در پيشبرد انقلاب اسلامی را به دليل نقش آفرينی خـود آنهـا و همچنـين تشجيع و تشويق مردان منحصربهفرد بيان كردند. ص۲۶۲
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
🌹الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
🔹عید کمال دین
🔹سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت
🔹امیرالمومنین علیهالسلام
🔹بر شیعیان و پیروان ولایت خجسته باد
🏷برای دانلود تصاویر با کیفیت اصلی و بدون لوگو کلیک کنید
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۷) 🔹امام خمينی شرط اين حضور را حفظ عفت عمومي بيان میكنند؛ كـه همـين
📌بایدها و نبایدهای الگوی سوم (۸)
🔹در بیانات امام خمینی، در کنار حضـور اجتماعی زنان، تأکید بر خانواده و نقش های خانوادگی زن نیز دیده میشود و توجه بـه جایگـاه مادری در حدی است که مادری به عنوان بالاترین شغل بیان میشود و بر همـین اسـاس نقـش زن را بالاتر از نقش مرد میداند. ص۲۶۲
🏷برای مشاهده منبع کلیک کنید
#الگوی_سوم
#الگوی_سوم_زن
#الگوی_سوم_زن_مسلمان
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
🔻سلسه نشستهای امتدادحضور (بخش سوم/۴) 4️⃣ یکی از مشکلات ما در جمهوری اسلامی است که گامهای پس از گا
🔻سلسه نشستهای امتدادحضور (بخش سوم/۵)
5️⃣ رهبری به کار کارشناسی در همه امور توجه ویژه دارند به عنوان مثال در تدوین سند تربیت و آموزش سلامت جنسی، از طرف رهبری حتی از افراد متخصص و صاحب نظری که دیدگاههای مخالف هم داشتند برای کارشناسی دعوت به عمل آمد.
👈خانم آیتاللهی (رئیس پیشین شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده)
#امتدادحضور
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan
📌به بهانه فیلم «کت چرمی»؛ قاعده ای که مغفول میماند... (قسمت اول)
🔹ثریا دختر جوان معتاد، که تنها خویشاوندش مادری است که به جرم قتل، محکوم به اعدام شده و در زندان به سر میبرد. اما چه کسی کشته شده است؟ کسی که قصد هتک حرمت به ثریا و تجاوز به او را داشته و ثریا در دفاع از خود مجبور به زدن چاقو و منجر به مرگ وی شده است. به نوعی دفاع از خود محسوب میشود که در جای جای فیلم به این موضوع اشاره میکند اما حکم اعدام صادر شده است.
🔹در ایران منابع اصلی برای تدوین قوانین، منابع فقهی و روایی هستند و دفاع مشروع یکی از اصول شریعت است. اینکه مسلمان بتواند ازجان، مال و آبروی خود در برابر متجاوز دفاع کند و چنانچه منجر به آسیب یا مرگ متجاوز شد، مجازات و قصاص نشود.
🔹دفاع مشروع موضوع ماده ۱۵۶ قانون مجازات اسلامی است. قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ در مواد ۱۵۶، ۱۵۷ و ۱۵۸ به این موضوع پرداختهاست. ماده ۱۵۶ میگوید: هرگاه فردی در مقام دفاع از نفس، عرض، ناموس، مال یا آزادی تن خود یا دیگری در برابر هرگونه تجاوز یا خطر فعلی یا قریبالوقوع با رعایت مراحل دفاع، مرتکب رفتاری شود که طبق قانون جرم محسوب شود، در صورت اجتماع شرایط زیر مجازات نمیشود:
ادامه👇👇
مرکز اندیشه ورزی زنان ایران
📌به بهانه فیلم «کت چرمی»؛ قاعده ای که مغفول میماند... (قسمت اول) 🔹ثریا دختر جوان معتاد، که تنها خو
1️⃣ رفتار ارتکابی برای دفع تجاوز یا خطر ضرورت داشته باشد.
2️⃣ در دفاع مشروع، تجاوز باید اقدامی باشد که شخص متعارف و عاقل در آن شرایط برای حفظ جان، مال و آبروی خود ناگزیر به انجام دفاع باشد.
3️⃣ خطر و تجاوز به سبب اقدام آگاهانه یا تجاوز خود فرد و دفاع دیگری صورت نگرفته باشد.
4️⃣ توسل به قوای دولتی بدون فوت وقت عملاً ممکن نباشد یا مداخله آنان در دفع تجاوز و خطر مؤثر واقع نشود.
5️⃣ دفاع باید در حد حمله و با آن متناسب باشد که توسط قاضی احراز میگردد.
🔹تبصره دوم این قانون مقرر دارد: هرگاه اصل دفاع محرز باشد ولی رعایت شرایط آن محرز نباشد، اثبات عدم رعایت شرایط دفاع برعهده مهاجم است.
🔹فقها برای دفاع درجاتی ذکر کردهاند که مدافع باید از آسانترین درجهای که ظن غالب پیدا میکند با آن از خود دفاع نماید. نخستین فقیهی که در این باره اظهار نظر کرده، شیخ طوسی است. ایشان میفرماید: هرگاه کسی قصد جان یا مال یا حریم کسی را داشتهباشد، برای مدافع هجوم به آسانترین چیز ممکن جایز است. پس اگر در جایی است که صدا بزند، کسی به فریاد او میرسد دفاع با همان فریاد محقق میشود و اگر لازم است با دست از خود دفاع کند و اگر متجاوز با دست دفع نشود، با عصا و اگر با عصا نشد میتواند با سلاح متجاوز را دفع کند.
🔹در آیات قرآن هم تأکید بر این شدهاست که از حدود خویش تعدی و تجاوز نکنید که خداوند اهل تعدی را دوست ندارد. شهید ثانی در شرح لمعه میگوید: "جایز است دفعکردن محارب ولو به کشتن او، و هرگاه جز با کشتن مهاجم حملۀ او را نتوان دفع کرد و باعث کشته شدن مهاجم شود خونش هدر است و دیهای بر عهدۀ مدافع نیست." در ماده پانزده قانون آمده: کسی که در مقام دفاع مشروع موجب خسارت بدنی یا مالی شخص متجاوز شود، خسارت نیست، مشروط بر این که خسارت وارده بر حسب متعارف متناسب با دفاع باشد.
🔹در حال حاضر در پروندههای قضایی با موضوع دفاع مشروع، آنچه مشکل ساز است اثبات همخوانی میزان دفاع با حملهای است که رخ داده با این هدف که فردی که از خود دفاع کرده بتواند ثابت کند که مورد سوءقصد قرارگرفته و نمیتوانسته دفاع سبکتری برای نجات خود انجام دهد.
ادامه دارد...
💠مرکز اندیشهورزی زنان ایران
🔗وبسایت | ایتا | بله
💠@andishevarzizanan