حکایت خوبان:
(عبدالله بن مبارك) حاجي ای كه در خرابه محرم شد.
علامه حلى در كشف اليقين و علامه نورى در كلمه طيبه حكايتى كه در بغداد اتفاق افتاده نقل مى كنند شخصى بنام عبدالله بن مبارك يك سال (در ميان مى رفت) به زيارت بيت الله حج مى كرد و طواف مى كرد و مدت پنج سال در اين امر مشغول بود.
در زمان حكومت مأمون يك وقت بيرون رفت در بعضى از سالها كه نوبت حج او بود پانصد مثقال طلا با خود براشت و متوجه بازار شد كه تدارك سفر حج بنمايد.
پس در خرابهاى كه بر سر راه او بود علويهاى را ديد كه مرغ مرده را برداشته و پرهاى او را مى كند و آن را پاك مى كند عبدالله بن مبارك به نزد او آمد و گفت: براى چه اين مرغ مرده را پر مى كنى مگر قرآن نخواندهاى كه خداوند تبارك و تعالى مى فرمايد:
انما حرم عليكم الميته و الدم و لحم الخنزير. .
گفت: مگر نمى دانى خوردن ميته حرام است؟
زن علويه گفت: از حال من سوال مكن و مرا به حال خود بگذار و از پى كار خود برو.
عبد الله گفت: از سخن او چيزى بخاطر من رسيد جوياى حال شدم تا اينكه گفت: اى عبدالله بدان كه من زنى سيده و علويه هستم فرزندان يتيم دارم شوهرم از دنيا رفته اين روز چهارم است كه چيزى خوردنى به دست من و بچه هايم نيامده است و چون كار به اضطرار رسيد اين مرغ ميته بر ما حلال است و من به غير از اين مرغ مرده چيزى به دست من نيامده اكنون مى خواهم آن را پاك كنم براى بچه هايم ببرم.
عبد الله گفت: چون اين حكايت را از اين علويه شنيدم با خود گفتم واى بر تو اى عبد الله كدام عمل بهتر از رعايت اين علويه و سادات خواهد بود پس آن علويه را گفتم دامنت را باز كن پانصد مثقال طلا كه داشتم همه را در دامن علويه ريختم و آن سال مكه نرفتم و به منزل خود مراجعت كردم چون حجاج مراجعت كردند من به استقبال ايشان رفتم به هر كس از حجاج مى رسيدم مى گفتم خداوند حج ترا قبول فرمايد ديدم او نيز به من همين دعا را مى نمايد.
و مى گويد: اى عبد الله آيا خاطر دارى كه فلان محل با ما چنين و چنان گفتى و مردم بسيار به من همين را مى گفتند من تعجب كردم كه امسال به حج نرفتم.
شب در عالم رؤيا ديدم رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلّم) را كه فرمود اى عبدالله عجب مدار بدرستى كه چون تو به فرياد علويه و فرزندانش رسيدى من از خداوند متعال درخواست كردم كه ملكى به صورت تو بفرستد براى تو حج بنمايد حالا مى خواهى حج بكن و مى خواهى حج مكن بعد از اين.[1]
عمل خوب دو ثمره دارد دنيوى و اخروى ملاحظه فرموديد تاريخ را كه ذكر كرديم كسى كه آخرت را مقدم بدارد او به دنيا هم مىرسد ولى اگر بطرف دنيا رفتيم به هيچ كدام نمى رسيم آيه قرآن هم اشاره به اين مطلب دارد.
من كان يريد حرث الاخره نزد له فى حرثه و من كان يريد حرث الدنيا نوته منها و ماله فى الاخره من نصيب.[2]
ترجمه آيه شريفه: آنها كه فقط براى دنيا كشت كنند تلاش براى بهره گيرى از اين متاع زود گذر فانى باشد تنها كمى از آنچه را مى طلبند به آنها مى دهيم اما در آخرت هيچ نصيب و بهرهاى نخواهند داشت.
[1] ابن جوزى در تذكره الخواص، شيخ ذبيح الله محلاتى ج ۲ رياحين ص ۱۴۷ هم ذكر كرده است.
[2] سوره ۴۲ آيه ۲۰.
10.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠«دلسوزی برای مردم»
🔸 علامه حسنزاده آملی (ره)
🔻خدای سبحان را گواه میگیرم،
حقیقت ولایت عظمی صاحب العصر و الزمان را گواه میگیرم،
بنده به شما عرض میکنم وقتی ما شمارا به خلاف میبینیم دلمان به حال شما میسوزد
ما نمیتوانیم کسی را افتاده، بیچاره و در گناه ببینیم و بگوییم به ما چه!
ما باید دلسوز به حال شما باشیم
📍کانال اندیشگان
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
[سؤال از امام خمینی]:
شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط بینالمللی را مطالعه نکردهاید. تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گرفتن و دادن یک زندگی اجتماعی درگیر نبودهاید. آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمیآورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمیتوانید درک کنید؟
جوابِ امام:
ما معادلۀ جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسیای که تا به حال به واسطۀ آن تمام مسائل جهان سنجیده میشده است را شکستهایم. ما خود چارچوب جدیدی ساختهایم که در آن #عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفتهایم. از هر عادلی دفاع میکنیم و بر هر ظالمی میتازیم، حال شما اسمش را هرچه میخواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایۀ نفوذ سرمایهداران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند. آری با ضوابط شما من هیچ نمی دانم و بهتر است که ندانم
صحیفه امام؛ ج ۱۱، ص ۱۶۰
📍کانال اندیشگان
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همان هایی که ازدواج دختر نوجوان را با علاقه خود و اجازه و صلاح دید پدرش به اسم کودک آزاری ممنوع میکنند، برای او خواهان آزادی جنسی بی ضابطه هستند.
و دلم می سوزد برای مردمی که از قدرت تحلیل کافی بهره ای نداشته باشند...
✅ اندیشگان
@andishgan
8.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آقای قرائتی حلقه ی مفقوده ی بین مباحث بسیار فنی ایدئولوژیک اسلام و مردم عادی جامعه س
دقیقا کاری رو که علوم میان رشته انجام می دن و علوم پایه رو به علوم کاربردی وصل می کنند و فلسفه رو امتداد می دن ایشون با مباحث عمیق و امتداد اون بین مردم انجام میدن
چیزی که بیش از هر زمان بهش نیاز داریم
📍کانال اندیشگان
@andishgan
آنطونیوس حنانیا ، متفکر مسیحی و استاد جامعه شناسی و روانشناسی که سالهای طولانی عمرش را در اروپا به تحقیق پرداخته است ،در گفتگو با روزنامه الوفاق:
🔺در قرن های گذشته دختران پاک و عفیف مسیحی را فریب دادند و حجاب را به اسم آزادی از سرشان برداشتند. سالها گذشت تا امروز اروپایی ها فهمیدند حجاب محافظ نجابت آنها بود.
💢تاریخ اروپا را بخوانید و از کسانی که کمی سنشان بالاتر است بپرسید که هنوز یادشان می آید. در سالهای دور اگر در اروپا زن یا مردی ناپاک یود انگشت نمای مردم می شد و مردم به دلیل آنکه او فردی بی اخلاق بود او را طرد می کردند، ولی امروز بلایی بر سر کشورهای اروپایی آورده اند که بیمارستان هایشان از فرزندان بدون پدر و مادر پر شده است و این نتیجه سیاست های استعماری صهیونیست هاست.
🔺به برادران و خواهران مسلمانم توصیه می کنم نگذارید لابی پنهان صهیونیستی بلایی که بر سر اروپا آوردند و جامعه ای مریض تربیت کردند بر سر جامعه شما نیز بیاورند. هر چه دنیا بی حیاتر باشد به کام صهیونیست هاست.
👈لباس حجاب، نشانه پاکی همه زنان پاکدامن تاریخ از مریم (س) تا فاطمه (س) است.
#حجاب
به اندیشگان پیوندید 👈عضو شوید
38.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◼️مبانی #سینمای_اسلامی از دیدگاه مرحوم #فرج_الله_سلحشور در گفت و گو با نادر#طالبزاده:
🔻۱.انسان محوری دربرابر خدامحوری
🔻۲.مادی گرایی در برابر معناگرایی
🔻۳.دروغ در برابر واقع گرایی
🔻۴.درام در برابر عبرت
🔻۵.قصه زیبا را ماهم می خواهیم اما زیبا شناسی ما فرق دارد.
#سینما
#مبانی
✅ به کانال اندیشگان بپیوندید 👈 عضوشوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍ماجرای اغفال امام توسط یهودی های مخفی
📌کانال اندیشگان
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
سوره11 هود جزء12
قَالُوا يَا شُعَيْبُ أَصَلَاتُكَ تَأْمُرُكَ أَنْ نَتْرُكَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فِي أَمْوَالِنَا مَا نَشَاءُ إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ ﴿۸۷﴾
قوم گفتند: ای شعیب، آیا این نماز تو، تو را مأمور میکند که ما دست از پرستش خدایان پدرانمان و از تصرف در اموال به دلخواه خودمان برداریم؟ (آفرین) تو بسیار مرد بردبار خردمندی هستی!(چه توقعی بیجا از ما داری!) (۸۷)
پیام ها(محسن قرائتی)
1- همهى انبيا عليهم السلام با مخالفانى روبرو بودهاند. قالُوا يا شُعَيْبُ ...
2- نماز، در اديان گذشته نيز بوده است. «أَ صَلاتُكَ»
3- نماز، بارزترين نمود آئين شعيب بوده است. «أَ صَلاتُكَ»
4- نماز واقعى، انسان را به ارشاد ديگران و امر به معروف و نهى از منكر آنها وامىدارد. «أَ صَلاتُكَ تَأْمُرُكَ أَنْ نَتْرُكَ»
5- تقليد از نياكان، درمقابل دليل ونصّ، سرچشمهى بسيارى از انحرافات است.
«يَعْبُدُ آباؤُنا»
6- دين، نه از سياست جداست و نه از اقتصاد. أَ صَلاتُكَ ... نَتْرُكَ ... فِي أَمْوالِنا
7- راه انبيا، مانع از آزادى بىقيد و شرط است. «نَفْعَلَ فِي أَمْوالِنا ما نَشؤُا»
8- مالكيّت بر چيزى، دليل جواز بر هر نوع مصرف كردن آن نيست. نَتْرُكَ ... أَنْ نَفْعَلَ فِي أَمْوالِنا ما نَشؤُا (در قوانين شعيب، قانون كنترل مصرف بوده است)
9- تجليل و ستايش مخالفان از ما، گاهى به خاطر سكوت ونگفتن حقّ است.
#اقتصاد_اسلامی
#اقتصاد_آزاد
📌کانال اندیشگان
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
هدایت شده از KHAMENEI.IR
43.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در #دیدار_کارگران ۱۴۰۲/۲/۹
📥 سایر کیفیتها👇
https://khl.ink/f/52688
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگران ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
💠درباره قدر و ارزش کارگر
🔻از اهمّیّت کار میشود اهمّیّت کارگر را فهمید.
💎کار، حیات جامعه و ستون فقرات زندگی مردم است.
🔹غذائی که میخوریم،
🔹لباسی که میپوشیم،
🔹امکاناتی که از آن در زندگی استفاده میکنیم،
🔺همهی اینها ناشی از کار است.
⭕️اگر در جامعه کار وجود نداشته باشد، همهی سرمایههای ملّی راکد میماند.
🏷درباره اهمیت تولید کار
👇تولید کار از جنبههای مختلف مهم است:
1️⃣کشور به کار احتیاج دارد،
2️⃣فرد کارگر به کار احتیاج دارد برای خاطر اینکه زندگیاش را اداره کند؛
3️⃣فرد کارگر یک احتیاج معنوی و روحی به کار دارد.
4️⃣کار مانع فساد میشود. خیلی از این فسادها بر اثر بیکاری است.
🏷درباره لزوم ارتباط مستقیم بین درآمد و کار
🧮درآمد بایستی ناشی از سعی باشد.
📌ما باید فرهنگ ثروت بادآورده را در کشور متوقّف کنیم.
⚔️اگر با فساد مبارزه کردیم، در این فرهنگ پیشروی خواهیم کرد.
🔍اگر یک مسئولی جرئت مقابلهی با مفسد داخلی را نداشته باشد، به طریق اولیٰ جرئت مبارزهی با زورگوی خارجی را نخواهد داشت.
💠درباره وظایف در قبال کارگران
🏷تلاش برای ارتقاء زندگی و رفاه کارگر
✅اگر تلاش شد تا زندگی کارگر ارتقاء پیدا بکند، وضع کشور ارتقاء پیدا خواهد کرد
❇️این هزینه نیست، این سرمایهگذاری است.
☝️این را همه بدانند؛
📍هم مسئولین بدانند،
📍هم خود کارفرمایان و سرمایهگذاران و کارآفرینان
💎بخش مهمّی از رشد تولید مربوط به کارگرها است.
🏷تأمین سهم عادلانه کارگر از درامد کار
✅سهم کارگر به عنوان سرمایهی انسانی، در ایجاد ارزش برای محصول کار، باید مورد توجّه قرار بگیرد.
↙️اگر میخواهیم سهم کارگر از ایجاد ارزش بالا برود، بایستی:
📌برای آموزش و مهارتآموزی و تجربهآموزی کارگر برنامهریزی کنیم
❌این معنایش این نیست که ما بخواهیم در مقابل سرمایهگذار و مانند اینها جبهه درست کنیم.
👈آن چیزی که میتواند این سهم عادلانه را تأمین کند، وجود انصاف است؛ فضای انصاف.
✔️بالا بردن زمینهی ارتقاء تواناییهای کارگر یک وظیفه است.
📌اگر چنانچه میخواهید به کارگر ظلم نشود، بایستی:
🔹وسایل و زمینهی ارتقاء مهارت او را فراهم کنید؛
🔸مسئلهی بیمه را تأمین کنید،
🔹مسئلهی بهداشت را،
🔸مسئلهی سلامت خانوادگی را،
🔹مسئلهی امنیّت شغلی را تأمین کنید.
💠درباره وفاداری جامعه کارگری به انقلاب و نظام
📍خود این چهارده هزار شهید در واقع چهارده هزار پرچم افتخار است در دست کارگران.
↙️به نظر من مهمترین نشانهی وفاداریِ جامعهی کارگری به نظام، رفتار آنها در این چند دهه بوده:
📌در اوّل انقلاب، تلاشهای گروهکها بود
📌بعد، بتدریج، بحث گروهکها به کنار رفت، عمدتاً بدخواهان خارجی در این قضیّه وارد شدند، تا امروز هم ادامه دارد
⭕️اقدام کردند برای اینکه بتوانند جامعهی کارگری را در مقابل نظام قرار بدهند، با شعارهای سطحی و غیر واقعی.
❇️اینکه جامعهی کارگری تحت تأثیر اینهمه تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و فضای مجازی و مانند اینها قرار نگیرد،
❇️کاری که آنها میخواهند انجام ندهد و
❇️بداند که چه کار دارد میکند،
💎این به نظر من جهاد بزرگ جامعهی کارگری است
👈البتّه یک اعتراضهایی در محیط کارگری وجود داشته، بعضی از این اعتراضات تا آنجایی که حالا بنده خبر دارم، اعتراضهای بهجایی بوده؛
📍اعتراض به تأخیر حقوق، اعتراض به واگذاری غلط.
🔺این کمک به دولت است، این کمک به نظام است، این آگاه کردن نظام است.
⭕️منتها در همین قضایا جامعهی کارگری با دشمن مرزبندی کردند
✔️[گفتند] به این کار اعتراض داریم، امّا از دشمن هم بیزاریم، با نظام هم رفیقیم، همراهیم.
👌حرکت کارگری این است.
💠درباره مسئله ایجاد کار
📌دو دسته جوان داریم که باید برای اینها فکر جدّی بشود:
⭕️ جوانهای تحصیلکردهی بیکار
👈یک فکری برای اینها باید بشود؛ اینها سرمایههای کشورند، نباید معطّل بمانند.
⭕️جوانهایی که نه دنبال تحصیلند، نه دنبال کارند
👈ما تعداد قابل توجّهی جوانِ اینجوری داریم؛ این هم جوان است، این هم سرمایه است، نبایستی از دست برود.
🍀برای شما امید و آرزوی خیر و برکت داریم. خداوند متعال انشاءالله شماها را محفوظ بدارد، باقی بدارد و قلب مقدّس ولیّعصر را و روح مطهّر امام را از همهی شما راضی بدارد.
(زمان مطالعه؛ ۲ دقیقه)
✍️سر خدا که عارف سالک به کس نگفت
در حیرتم که باده فروش از کجا شنید
♦️رضایت مادر، مشکلات شما را از بین می برد
✍️جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای سید محمود مؤمنی می گفتند: روزی یکی از آقایان اهل علم که سید بودند، نزد آقای مجتهدی آمده و گفتند: حاجتی دارم که به خاطر انجام آن هر چه توسل پیدا کرده ام و ذکر گفته ام ، نتیجه نگرفته ام و پیوسته در زندگی برایم مشکل پیش می آید. حتی یک بار مقدمات سفر به مکه را مهیا کردم اما موفق نشدم.
ایشان که به سادات احترام خاصی می گذاشتند، با شنیدن این مطلب، نگاهی به صورت آن آقا انداختند و فرمودند: نمی خواهد به این طرف و آن طرف بروید، مشکل شما به دست مادرتان حل می شوند؛ ایشان از شما یک ناراحتی دارند و همان ناراحتی باعث شده است که این مشکلات برای شما پیش آید. اگر حل مشکلات را میخواهد باید از مادرتان حلالیت بطلبید و دست ایشان را ببوسید !! که با گفتن این مطلب رنگ و روی آن سید اهل علم بسیار سرخ شد.
سر خدا که عارف سالک به کس نگفت
در حیرتم که باده فروش از کجا شنید؟
ساقی بیا که عشق ندا می کند بلند
کان کس که گفت قصه ی ما هم ز ما شنید
پند حکیم عین صوابست و محض خیر
فرخنده بخت آن که به سمع رضا شنید
📌کانال اندیشگان
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191