eitaa logo
اندیشگان
506 دنبال‌کننده
234 عکس
155 ویدیو
48 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
اندیشگان
#معرفی_کتاب #کتاب 📚 کتاب #کلیات_فلسفه نویسندگان: ریچارد پاپکین، آوروم استرول ترجمه: سیدجلال الدین
⏳ کتاب های معمولا به دو شیوه ترتیب تاریخی و موضوعی نگاشته میشوند. کتاب که توسط استاد محترم آقای مجتبوی به خوبی ترجمه شده است به شیوه موضوعی -و البته با رعایت ترتیب تاریخی در هر موضوع- با بیانی روان و ترجمه ای مطلوب به بررسی موضوعات مختلف تاریخ فلسفه از جمله فلسفه سیاسی، فلسفه اخلاق، ما بعد الطبیعه، معرفت شناسی یا نظریه شناسایی، منطق و فلسفه دین پرداخته است. 🔻مهم ترین ویژگی این اثر که نشان از تسلط نویسندگان بر اندیشه های فلسفی میباشد، رعایت ارتباط تفکرات فلسفی به یکدیگر است؛ اینکه یک سوال فلسفی در طول تاریخ فلسفه چگونه شکل گرفته است و چگونه به آن پاسخ داده شد است و از پاسخ ها چگونه مشکل و سوال دیگری ایجاد و پاسخ یافته است. حقا که جای چنین تاریخ فلسفه هایی در جهان اسلام خالی است. خواندن آن را به شدت بر علاقمندان به فلسفه و توصیه میکنم، چه که کتاب به نحوی نگارش یافته است که میتوان با کمترین اندوخته های فلسفیِ پیشین آن را فهمید. ✅ کانال اندیشگان https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
امشب اولین شب جمعه ی ماه رجب که «لیلة الرغائب» گفته میشه، اعمال خاصی داره. یکی از اونها نماز مخصوصی است که بین نماز مغرب و عشاء خونده میشه. ۶ نماز دو رکعتی است که تفصیلش در عکس آمده است. این عمل فضیلت های زیادی داره، در صورت امکان از انجامش غافل نشیم. ✅ کانال اندیشگان https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
⁉️ لیلة الرغائب؛ شب آرزوها یا شب پاداش ها؟؟ کلمه «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل قرار میگیرد و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان است.[۱] بنابراین «لیلة الرغائب» هم می‌تواند به معنای شبی باشد که میل و توجه به آن بسیار است و هم می‌تواند به معنای شبی باشد که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است. با توجه به روایتی که در فضیلت این شب نقل شده هر دو معنا درست است.[۲] _______________ [۱]فرهنگ ابجدی عربی فارسی، ج۱، ص۴۳۶. [۲] مکارم شیرازی، مفاتیح نوین، ۱۳۸۵ش، ص۶۱۸، اعمال ماه رجب. ✅ کانال اندیشگان https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
🔅 تصمیم‌های ما بیش از آنکه از دانسته های ما باشه ، از نادانسته های ماست . 🔰 وقتی کاری میکنیم نه برای این است که یه چیزی را میدانیم ؛ بلکه برای آنست که خیلی از چیزها را نمی‌دانیم . وقتی زود قضاوت میکنیم ، زود تصمیم میگیریم یا زود نتیجه میگیریم ، یعنی خیلی از چیزها را نمی‌دانیم . ♻️ اگر وجودمان وسیع و علممان محیط بود ، دیرتر تصمیم می‌گرفتیم و سخت تر قطع و جزم میکردیم . ✅ کانال اندیشگان https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
رونوشت به و چهره های مشهور کشورمون ✅ کانال اندیشگان https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
هدایت شده از سپیده دم
در نظام شیعه چنین گفته اند که اگر کسی به یکی از ائمه علیهم السلام اعتقاد نداشت مثل فردیست که به هیچکدام از ائمه علیهم السلام اعتقاد ندارد و یا در مورد قرآن کریم نیز همین مسأله وجود دارد همانگونه که آقای جوادی در کتاب قرآن در قرآن خودشان به این نکته متذکر شده اند و دلیلش همان آیه توبیخ کننده قرآن کریم است که فرمود «افتومنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض»؟ گویا اعتقاد به معصومین علیهم‌السلام و قرآن کریم مثل نماز است. فرقی بین تارک الصلاه با تارک سجده آخر نماز نیست. حال سوال این جاست: همانگونه که نمیشود یک قاعده صحیح ریاضی را پذیرفت و قاعده دوم را نپذیرفت و همانگونه که نمیشود فردی یک قاعده صحیح فلسفی را بپذیرد و قاعده دیگر را نپذیرد، آیا انسجام قرآن کریم هم همینگونه است؟ یعنی آیا پذیرش یک آیه و یک امام معصوم علیه السلام خودبخود مستلزم پذیرش بقیه است یا اینکه شارع چنین اعتبار فرموده که اگر یک آیه را پذیرفتید باید دیگری ها را هم بپذیرید و الا عقاب میکنم؟ آیا انسجام قرآن کریم و ائمه علیهم السلام ریاضی وار است یا مثل ترکیب نماز است که چنین اعتبار شده؟ ثمره این سوال چیست؟ ثمره اش واضح است. انسجام ریاضی وار طلب دارد روابط منسجم گزاره های جزیی را و همیشه باید بدنبال ربط مسایل جزئی اسلام با نظام کلی اسلام باشیم بخلاف نگاه دیگر که شما ملزم نخواهی بود مثلا ربط اعمال عبادی با مسائل اجتماعی و ... را بیابید. (این پیام صرفا در صدد بیان مسأله بود).
می‌گویند که جوانی کم شوروشوق نزد سقراط رفت و گفت: «ای سقراط بزرگ، آمده‌ام که از خرمن دانش تو خوشه‌ای برگیرم.» فیلسوف یونانی جوان را به دریا برد، او را به درون آب کشانید و سرش را ۳۰ ثانیه زیر آب کرد. وقتی که دست خود را برداشت تا جوان سر از آب برآورد و نفس بکشد، سقراط از او خواست که آنچه را خواسته بود، تکرار کند. جوان نفس‌زنان گفت: «دانش، ای مرد بزرگ.» سقراط دوباره سرش را زیر آب کرد و این بار چند ثانیه بیشتر. بعد از چند بار تکرار این عمل، سقراط پرسید: «چه می‌خواهی؟» جوان که از نفس افتاده بود به زحمت گفت: «هوا. هوا می‌خواهم.» سقراط گفت: «بسیار خوب. هر وقت که نیاز به دانش را به اندازه‌ی نیاز به هوا احساس کردی، آن‌را به دست خواهی آورد.» ♻️ در جست و جوی حقیقت ✅کانال اندیشگان https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
❇️ دقیق تر از مکاسب و کفایه مطالعه کن 🔺 گاهی با خودت خلوت کرده و کتاب نفس خود را باز کن و دقیق تر از مطالب مشکل مکاسب و کفایه، آن را مطالعه کن یک وقت می بینی سر تا پا غلط است. 🔺 به راحتی دروغ گفته می شود! هر حرفی را می زنی! هر غذایی را می خوری و به هر خانه ای که دعوتت کردند می روی و...! وقتی بیدار می شوی، می بینی عجب نفس بدی تربیت کرده ای! 🔸 مجله مبلغان شهریور و مهر 1387، شماره 107، ص64. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
♦️ می گویند یک خارجی آمده بود کرج. با یک دهاتی روبرو شد. این دهاتی خیلی جوابهای نغز و پخته ای به او می داد. هر سوالی که میکرد خیلی عالی جواب میداد. ⁉️ بعد او گفت اینها را از کجا میدانی؟ گفت: « ما چون سواد نداریم فکر میکنیم.»😌 این خیلی حرف پر معنایی است ... (شهید مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، صفحه ۱۸) __________ توضیح: یکی از مهم ترین دردهای آموزش و پرورش فعلی تکیه ی آن بر حفظ معلومات است، چیزی که باعث میشه دانش آموزان صرفا حافظان خوبی باشن بدون اینکه نیازی باشه فکرشون رو به کار بندازن. این اتفاق باعث میشه وقتی دانش آموز در موقعیت جدیدی قرار میگیره، نتونه مسأله رو حل کنه، اون فقط یاد گرفته با موقعیت هایی مواجه بشه که توی کلاس مطرح شده. ✅کانال اندیشگان ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
امروز نه آغاز و نه انجام جهان است ای بس غم و شادی که پس پرده نهان است گر مرد رهی غم مخور از دوری و دیری دانی که رسیدن هنر گام زمان است آبی که بر آسود زمینش بخورد زود دریا شود آن رود که پیوسته روان است از روی تو دل کندنم آموخت زمانه این دیده از آن روست که خونابه فشان است دردا و دریغا که در این بازی خونین بازیچه ی ایام دل آدمیان است دل بر گذر قافله ی لاله و گل داشت این دشت که پامال سواران خزان است ای کوه تو فریاد من امروز شنیدی دردی ست درین سینه که همزاد جهان است خون می چکد از دیده در این کنج صبوری این صبر که من می کنم افشردن جان است از راه مرو سایه که آن گوهر مقصود گنجی ست که اندر قدم راهروان است @andishgan
انسان با نداشته هایش زنده است نه با داشته هایش ! زنده بودن در تکاپو بودن و کاویدن است . نداشته هاست که پویایی و تحرک و انگیزه آورد الهی بر نداشته هایمان بیفزای ❇️ کانال اندیشگان @andishgan
و گفت :  هرچیزی را زکاتی است و زکات عقل ، اندوهی است طویل .. ♨️ اندیشگان https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191