معماری شخصیت: خاک بر سرت...
بچه که بودم وقتی کار اشتباهی میکردم مادرم می گفت: "اشکال نداره حالا چکار کنیم تا درست بشه؟" اما مادر دوستم به او میگفت: "خاک بر سرت یه کار درست نمیتونی انجام بدی"
امروز هر دو بزرگسال و بالغیم
وقتی اتفاق بدی میافته اولین فکری که به ذهنم میاد اینه که: "خب حالا چکار کنم؟" و با حداقل اضطراب و عصبانیت مشکل رو حل میکنم.
اما دوستم با مواجه شدن با اتفاقات بد عصبانی میشه و میگه: "خاک بر سر من که نمیتونم یه کار درست انجام بدم چرا من اینقدر بدبختم!"
حرفهای امروز ما
و احساسی که به فرزندمان میدهیم
تبدیل صدای درونی او خواهد شد.
مراقب باشیم چه پیامی برای همه عمر به فرزندانمان میدهیم.
#تربیت
#مادر
🧲 به «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» بپویندید:
https://eitaa.com/andishgan
8.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید | جرالد شولدر استاد دانشگاه امآیتی از رابطه دستاوردهای فیزیک جدید با خداباروی میگوید.
🖋یادداشت کانال: نظریه سنتی در بین حکما و طبیعیدانان به طور رایج این بوده است که جهان ازلی است و نقطه شروعی نمیتوان برای آن تصویر کرد. یکی از تحولاتی که در فیریک جدید بنا بر مدل انفجار بزرگ(مهبانگ) رخ داد این بود که جهان را دارای نقطهی آغاز دانست؛ سوال بزرگ در این دیدگاه تنظیمات دقیق کیهانی(فاین تیونینگ) است، که در لحظه انفجار آن مقادیر اولیه دقیق که چنین نظم هیرت آوری را ایجاد کرده است، خود آن مقادیر از کجا آمده اند؟!
این تبیین از آغاز هستی بستر بسیار مناسبی برای باور به خدا در میان دانشمندان ایجاد کرد.
♨️ نقطه چالشی این نظریه با فلسفه اسلامی این است که بنا بر دیدگاه فیلسوفان(نه متکلمین) عالم، ازلی است. سوال پیش روی محققین این است که آیا میتوان بین مدل بیگبنگ و ازلی بودن عالم، توضیحی داد که هر دو نظریه را با هم جمع کند؟!
آیا میتوان از دستاورد علم در این زمینه برای حل چالش های فلسفی استفاده کرد؟ یا پایگاه معرفتی علم در حد ارائه مدل است و از قطعیت کافی برای استفاده در مباحث فلسفی برخوردار نیست؟!
#علم_و_دین
#علم_و_الهیات
#فیزیک
#فلسفه
🧲 به «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» بپویندید:
https://eitaa.com/andishgan
#فرا_اندیشه | حکمت الهی قتل کودکان چیست؟
🎙 استاد حمید پارسانیا
در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابنعربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث میکند. همانطور که میدانیم فرعون با خبر میشود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل میکند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنیاسرائیل را قتلعام میکند. اینجا سوالی که به وجود میآید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه میکنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام میدهد را ملاحظه میکنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمیکند؟
ابنعربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان میکند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی میکشد و با همان ظلمی که دارد انجام میدهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیثالعهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمیآورند و جامعه را به خدمت خود میگیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث میشود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت میشوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفهای سر میزند یا ناآرام میشود با همه وجود از خواب برمیخیزند و در خدمت کودک قرار میگیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه میتواند مادر و پیرامون را تسخیر کند.
کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده میشوند نفس دارند و از بین نمیروند. ظلمی که به اینها میشود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون میشود باعث انباشت میشود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا میکنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل میکند و در نهایت فرعون را از بین میبرد.
امروز حوادثی که در غزه رخ میدهد و قتلعام کودکان بیگناه رخ میدهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت میگیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل میرسند کلمه توحید را بر زبان میآورند و ربّ خود را فرا میخوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده میشوند و سنت خدا با آنها عمل میکند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها میشود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است.
گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی میبینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر میگیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیقتری شکل میگیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسانها در حوزه معنایی و روحانی آنهاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل میکند تا انشاالله انتقام مظلوم گرفته شود.
#فصوص_الحکم
#فلسطین
@meshkatnoor
@kalamcenter
🧲 به «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» بپویندید:
https://eitaa.com/andishgan
هدایت شده از KHAMENEI.IR
33.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷
💻 Farsi.Khamenei.ir
♨️ انجمن علمی دانشجویی تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه تهران و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برگزار میکنند:
*نگاهی به "بازی" و ملاحظات آن در تربیت کودک از منظر عاملیت انسان*
ارائه دهنده: *خانم دکتر نرگس سجادیه*
تاریخ: دوشنبه ۲۹ آبانماه
زمان: ساعت ۱۰ تا ۱۲
🌐 لینک: https://www.skyroom.online/ch/totak/pajohesh
مکان: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. اتاق گروه مبانی فلسفی و اجتماعی آموزش و پرورش
#علوم_تربیتی
#کودک
#بازی
↩️ به «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» بپویندید:
https://eitaa.com/andishgan
📙 #برشی_از_کتاب | معرفت شناسی (جلد ۴ از مجموعه آثار علامه محمدتقی جعفری)
🧩 اگر واقعیتهای جهان هستی با آن همه پدیده ها و روابط خود در ذهن انسانها مانند آیینه منعکس میشد حتی دو نفر هم پیدا نمیشد که با یکدیگر اختلاف در شناخت و جهان بینی داشته باشند؛ در نتیجه مسئلۀ شناخت بی اهمیت بود؛ … در صورتی که از آغاز تاریخ جهان بینیها، تاکنون دو فیلسوف و جهان بین را نمیتوان یافت که درباره معرفی فلسفه و شناخت و کاربرد و ارزیابی آنها از همه جهات اتفاق نظر داشته باشند؛ زیرا فلسفه یعنی برداشت یک ذهن از جهان عینی به وسیلهٔ شناخت بنابراین ارزیابی فلسفه و تمییز مبانی اساسی آن به تشخیص این حقیقت احتیاج دارد که آن فلسفه هویت و ارزیابی شناخت را چگونه مطرح کرده است با توجه به دلیل مزبور و دخالت اساسی پدیده شناخت در تعریفهای گوناگون فلسفه اهمیت بسیار ضروری شناخت به خوبی اثبات میشود.
🩸پ.ن: این کتاب مجموعه آثار نوشتاری و گفتاری که از علامه جعفری در موضوع معرفت شناسی مطرح شده اند را با تدوین و تنظیم جدید و بسیار خوب ارائه کرده است.
برخی از مباحثی که در این کتاب از آنها بهره مند می شوید:
۱. مباحث کلی شناخت (امکان شناخت، ابزار شناخت و ...)
۲. ذهن شناسی (فعالیت های ذهن و ...)
۳. ارکان شناخت
۴. اقسام و انواع شناخت
۵. رابطه شناخت «هست»ها با «باید»ها
و بسیاری مباحث دیگر مانند قرآن و مساله شناخت، مباحثی در حوزهی فلسفهی علم و ...
#معرفت_شناسی
#علامه_جعفری
#کتاب
↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
امورمدارس-8آبان منطق.m4a
35.69M
🎙#بشنوید | نشست تعریف مفاهیم اعتباری
با حضور استاد کرمانشاهانی و استاد اسدپور
در این نشست که به همت گروه علمی تربیتی منطق در جمع اساتید منطق برگزار شد، تا حدی ابعاد و روش های تعریف در اعتباریات با مبنای مرحوم علامه و حضرت امام مورد بحث قرار گرفت.
↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan
📝 #یادداشت | چند سوال اساسی در مورد مسأله فلسطین
۱. آیا حمایت تمام قد «امریکا» از رژیم غاصب صهیونیستی در شورای امنیت با اجازه ندادن به صدور هیچ گونه قطعنامه بر علیه «اسرائيل» و در عمل با تجهیز نظامیان صهونیزیم در مقابل نیروی مقاومت مردم حماس، وجه بینالمللی «امریکا» را مخدوش نمیسازد؟ کشوری که تا در توان دارد، از دست آویز حقوق بشر سوء استفاده کرده و اهداف پلیدش را پیش برده اما اکنون هیچ اعتنایی به این مقوله ندارد.
۲. به راستی چرا جبهه مقاومت و علی الخصوص «جمهوری اسلامی ایران» به طور جدی وارد میدان نبرد نشده اند؟ مگر نه اینکه چهل و اندی سال است که یکی از آرمانهای انقلاب، حذف این رژیم جعلی از روی نقشه جهان است؟
۳. وظیفه ما در قبال مسأله فلسطین در فضای رسانهای و مجازی چه خواهد بود؟
.
.
.
🔜 🔜
↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه
https://eitaa.com/andishgan