eitaa logo
اندیشکده فقه حکومتی
390 دنبال‌کننده
591 عکس
56 ویدیو
84 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از صوت و جزوه 👉
جرائم_انتخاباتي(1).pdf
713.1K
📣 مصادیق جرائم انتخاباتی اقتباسی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با اصلاحات و الحاقات تا تاریخ 1402/05/01 🖍 تهیّه شده توسط جناب آقای دکتر فرحبخش رئیس محترم حوزه قضایی شهرستان زرند
هدایت شده از صوت و جزوه 👉
جرایم انتخاباتی-دکتر زمانی.mp3
20.44M
دوره آموزشی «جرایم انتخاباتی» با تدریس جناب آقای دکتر زمانی مدیرکل محترم ستاد انتخابات شورای نگهبان
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺قیام‌های قبل از ظهور مورد حمایت ائمه و موجب حیات اسلام است 🎤آیت الله نجم الدین 💎صوت نشست تحلیل روایات قیام‌های قبل از ظهور👉 ✍پ.ن: استاد طبسی سالهاست که درس خارج مهدویت دارد در کنار درس خارج فقه و فقه ⭐کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
🦋 تصحیح «مشروعیت مجلس قانون‌گذاری» در «عصر مشروطه و انقلاب اسلامی»🦋 🌿 این پرسش قابل طرح است که وضعیت دوران مشروطه و انقلاب اسلامی در تلقی علمای عصر مشروطه و از جمله مرحوم نائینی یا شیخ فضل‌الله برای الگوی مشروع قانون‌گذاری تفاوت می‌کند؟ و به تعبیر دیگر، آیا موضوع آنان در تجویز مجلس قانون‌گذاری در وضعیت بسط ید فقیه و ارتقای توانمندی او برای اداره‌ی جامعه تغییر خواهد کرد؟ 1. برای فهم نقش فقیه و ولایت او در قانون‌گذاری باید دانست که اصل تأمین مشروعیت همواره اصل حاکم بر عقلانیت دینی ـ سیاسی فقهای شیعه بوده است و فقهای عصر مشروطه این امر را در دو وادی مدٌ نظر داشتند. یکی در عرصه‌ی اصل تصرٌفات و دخالت‌ها و تصدی‌ها در امور ولای. یکی هم در عرصه‌ی محتوای قوانین. علمای نجف، تهران و دیگر بلاد اسلامی این دو دغدغه را به صورت توأمان دنبال می‌کردند. ازاین‌رو،اقدامات عینی و مواضع نظری آنان در بسیاری از موارد ناظر به هر دوست. 2. برای فهم دیدگاه نظری فقهای عصر مشروطه هم می‌بایست به سیر تطورات و زمینه‌های نقش‌آفرینی علما توجه کرد و هم باید محتوای تولید شده‌ی آنان را در نظر داشت. چنان‌که، برای فهم موضع نظری و عینی آنان نسبت به نهادهایی مانند مجلس قانون‌گذاری می‌بایست مجموعه‌ی دوگانه‌ی مزبور را در نظر آورد. چه‌آن‌که، اموری مانند ولایت فقیه، مشروعیت فقیه در تصدی امور حکومتی و عدم مشروعیت غیرمأذون از امام معصوم(ع) از سنخ مبانی است که در نتیجه از ثبات در گفتمان ثابت شیعی برخوردارند. اما موضع‌گیری‌های متناسب با زمان از جنس الگوپردازی و نهادسازی است که می‌توانند در قالب‌های مختلفی خود را نشان دهند و نباید انتظار ثبات قالب در همه‌ی موارد داشت. آن‌چه مهم است، ثبات مبانی است. 3. بزرگانی چون شیخ فضل‌الله نوری و مرحوم نائینی به ولایت فقیه باور داشته‌اند. اما آنان نه تنها در تعامل عینی با شرایط زمانی به الگوپردازی و نهادسازی در چارچوب قدرمقدورهای زمان خود پرداخته‌اند، بلکه، در تعامل نظری با دیگران نیز به قدر مقدورها و تناسب زمانی ـ مکانی الگوها و نهادها توجه نشان داده‌اند. 4. مرحوم نائینی به‌رغم آن‌که ولایت فقیه را قبول داشته است، به تصریح خود دو فصل مربوط به آن را در کتاب منتشره درج نکرده است. بلکه، برای تعامل نظری با منتقدان و مخالفان مشروطه و پاسخ به آنها، به تصریح خود به مبنایی حداقلی یعنی مبنای حسبی تمسک کرده است. او که می‌داند دخالت مستقل و بی‌اذن غیرفقیه و از جمله وکلای منتخب مردم در امور ولایی نامشروع است، مشروعیت نقش‌آفرینی وکلای مجلس را از طریق اذن فقیه معرفی کرده است. روشن است که این الگو در زمانی که حکومت به دست سلاطین نباشد و خود فقیه عهده‌دار مقام ولایت و حکومت باشد، به طریق اولی از مشروعیت برخوردار است. 5. مرحوم نایینی نگارش تنبیه الامه را در مقطع موسوم به استبداد صغیر یعنی زمانی که مجلس اول تعطیل شده بود، به نگارش درآورده‌اند. در این مقطع، هر دو دسته مشکلات نظری و عینی نظام مشروطه تا حدی خود را بیش از اوایل مشروطه نشان داده بود. چنان‌که، فشار سنگین مشروطه‌خواهان تندرو که قشون نظامی تشکیل دادند و درگیری اطراف مجلس را رقم زدند و ترساندن آنها با توپ پنبه‌ای افاده نکرد، سرانجام به درگیری مسلحانه و تعطیلی مجلس انجامید. چنان‌که، گروه‌هایی از شهرهای مختلف با حمایت انگلیس و دیگر اجانب سیزده ماه دوران موسوم به استبداد صغیر را در جنگ با دولت مرکزی و سرانجام فتح تهران گذراندند. ازاین‌رو، افراد منتقد و مخالف طیفی را تشکیل می‌دادند. 6. در دوران تعطیلی مجلس، بیشتر علمای تهران با دیدن وضعیت اسف‌بار مشروطه‌خواهی تندروانه به حرمت مشروطه فتوا دادند و برخی از آنان به‌دنبال الگوی کارآمدتری رفتند. چنان‌که، نهایتاَ محمدعلی شاه بازتأسیس مجلس را در برابر خواست کسانی چون شیخ فضل‌الله ولو با تعدیلاتی پذیرفت. 7. علمای مشروعه‌خواه تهران که در برخی از لوایح حرم عبدالعظیم بر ولایت فقیه و انحصار دخالت و تصرفات در امور ولایی به فقها تصریح کرده بودند، دغدغه‌ی الگویی را داشتند که قانون‌گذاری در آن به صورت اسلامی و شریعت‌بنیاد و شرع‌پسند رقم بخورد. 8. در رأس علمای مشروعه‌خواه، مرحوم آیت‌الله شیخ فضل الله نوری بود که در دو عرصه‌ی عینی و نظری مسیر اصلاح الگوی مشروطه را دنبال کرده بود. چنان‌که، از جمله تلاش‌های او پیشنهاد اصل دوم علمای طراز اول، ضمانتی حقوقی ـ عینی برای پاسداشت شریعت در عرصه‌ی تقنین را مطرح کرد. سرانجام، پیشنهاد ایشان به همراه برخی تصرفات تصویب شد. بخشی از هم‌افقی مرحوم نائینی با او را می‌توان در تمسکش به اصل مزبور در پاسخ به برخی دیگر از منتقدان مشروطه دانست. بدین صورت مرحوم نائینی هم اصلاحات نظری و قانونی او را در تنبیه الامه دنبال کرده بود و هم در نظریه‌پردازی خود به آن تکیه کرده بود.
9. در این میان، موضع‌گیری نظری کسانی مانند مرحوم آیت‌الله میرزاصادق‌آقا از جهاتی تندتر از دیگر مخالفان و منتقدان مشروطه بود. چه‌آن‌که در نظر او، اگر پیش‌تر فقط حاکم بود که غاصب مقام ولایت امام معصوم(ع) دانسته می‌شد، اینک در الگوی مشروطه همه مردم مشارکت کننده در انتخابات در این غصب شرکت جسته‌اند. مگر آن‌که، مداخلات مردم و نمایندگان را از راهی مانند اذن فقیه لباس مشروعیت دهد. 10. مرحوم شیخ فضل الله همانند مرحوم نائینی به ولایت فقیه باور داشت و بی‌تردید، مشروعیت تصرفات و مداخلات در امور ولایی توسط وکلای مجلس را از این طریق تجویز می‌کرد. مرحوم نائینی نیز در پاسخ به دیگر منتقدان مشروطه، مشروعیت مداخلات و تصرفات آنان را از طریق «اذن عمٌن له الإذن» یعنی با اذن فقیه تجویز می‌کرد. روشن است که اگر قدرمقدور فقها با حمایت مردم در دورانی بیش از مشروطه باشد و فقیهی در رأس امور باشد، این الگوی حکومتی هم ظرفیت بیشتری برای تأمین مشروعیت وکلای مجلس و کارگزاران حکومتی برای اصل مداخلات و تصرفات ولایی دارد و هم می‌تواند به صورت عینی‌تر کارآمدی تقنین را ارتقا بخشد و از وضعیت انفعالی مربوط به عصر قجری فراتر رود. 11. موقف نظری مرحوم شیخ فضل‌الله نوری و مرحوم نائینی می‌تواند در انقلاب اسلامی به عیان دیده شود. چرا که مشروعیت دخالت قانون‌گذاران از طریق اذن ولی فقیه تأمین می‌شود. گوآن‌که، ضوابط نقش‌آفرینی آنان در این منصب می‌بایست به صورتی جدی مورد تأمل قرار گیرد. ذبیح الله نعیمیان: 21 /12 /1402 @andishkade_f_h 🌷🇮🇷‏ اندیشکده فقه حکومتی ‏🇮🇷 🌷
مقاله: ▫️روح الله حمیدی، تبیین نکات مدیریتی سوره ملک مندرج در: نشریه پیام مروی شماره ۱۹فصل بهار۱۴۰۳ @andishkade_f_h 🌷🇮🇷‏ اندیشکده فقه حکومتی ‏🇮🇷 🌷
دلالت آیه ۵۳ سوره احزاب.mp3
21.57M
💯🔊 🔸 صوت کامل کرسی بررسی دلالت آیه ۵۳ سوره احزاب بر پوشش کامل بانوان 🎙 با حضور: مهدی رستم نژاد ✍️ دبیرعلمی: 📅 سه شنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
هدایت شده از اسرار پیدا
📜📢در بيانيهٔ 110 نفر از اساتيد و پژوهشگران حوزوي و دانشگاهي مطرح شد: 🔹حمایت قاطع از همکاري مردم با حاکميت در امر به معروف و تقدير از روحاني ناهي از منکر ⏹بخش‌‌هايي از بيانيه: ✅ همکاري مردم با حاکميت را يکي از مهم‌ترين راه‌کارهاي موفقيت در تحقق اين فريضه بزرگ الهي از جمله در مقابله با پروژهٔ پيچيده کشف حجاب مي‌دانيم. بر همين اساس،‌ از روحاني فاضل و مظلومِ ناهي از منکر در واقعهٔ کشف حجاب اخير قم تقدير و تشکر مي‌نماييم؛ ✅بر اساس حکم بديهي عقل و شرع، اولويت داشتن اقتصاد، مجوز يا مصحح واگذاشتن امور ديگر نيست؛ ✅اجراي قانون است که منجر به وحدت می‌شود. با عدم اجرای قانون حجاب، شاهد بيشتر شدن دو قطبي در جامعه خواهيم بود؛ ✅مقابله با پديدهٔ بدحجابي نه‌فقط به‌عنوان يکي از مظاهر فساد، بلکه به عنوان يک پروژهٔ ضدامنيتي و ضد‌هويتي بايد در دستور کار قرار گيرد؛ ✅در واقعهٔ اخير، در کنار فضاسازي گسترده دشمنان خارجي و داخلي بر ضد احکام مسلم اسلامي، آنچه موجب تأثّر بيشتر شد، موضع‌گيري برخي روحانيان در نقد اقدام روحاني ناهي از منکر و حکم به حرمت فعل وي بود؛ ✅در کنار معدود ليبرال‌هاي در لباس روحانيت، برخي فضلاي حوزوي، متأسفانه _ برخلاف موضع اکثريت روحانيت _ با نگاهي تک‌بعدي و از زاويه‌اي ناقص به تحليل و قضاوت پرداختند؛ ✅از رؤساي سه قوه خواستاريم در مقابله با بي‌حجابي، جديت (همراه با تدبير) داشته باشند و از توصيه‌‌هاي بدون عمل خودداري کنند. ❇️ متن کامل بیانیه و امضاء کنندگان👇 https://www.mehrnews.com/amp/6056543/
هدایت شده از رشته فقه حکومت
لینک کلاس روش شناسی استاد نعیمیان
هدایت شده از کانال سید حسین کشفی
اجتماع شعبي في النجف للاستماع إلی فتوی الجهاد.pdf
6.62M
⚡️ بیانیه مفصل آیة الله العظمی خویی درباره دفاع از فلسطین 🔻پس از اجتماع تاریخی در صحن مطهر حرم امیرالمؤمنین در حمایت از فلسطین هیئت علمی حوزه نجف اشرف جزوه ای در ۳۵ صفحه منتشر کرد و به ذکر فتاوای علما در موضوع جهاد و مبارزه با اسرائیل، گزارشی از آن اجتماع تاریخی و بیانیه مفصل آیة الله خویی پرداخت. 🔹 صفحاتی از جزوه که مربوط به گزارش اجتماع تاریخی و متن کامل بیانیه آیة الله خویی است را به صورت فایل پی دی اف به اشتراک می گذارم. @seyyed_hossein_kashfi
هدایت شده از کانال سید حسین کشفی
⚡️تصویری تاریخی از تجمع علمای نجف اشرف در حمایت از مسئله فلسطین 🔻 این تجمع تاریخی در ۲۲ رمضان ۱۳۹۳ق (۲۷ مهر ۱۳۵۲ش، ۱۹ اکتبر ۱۹۷۳م) در جریان جنگ یوم کیپور در صحن حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای حمایت از مسئله فلسطین برگزار شد. در این تجمع بیانیه و فتوای مفصل آیة الله خویی درباره حمایت از فسلطین قرائت شد. 🔹جنگ یوم کیپور که همچنین با عناوین جنگ اعراب و اسرائیل ۱۹۷۳، جنگ اکتبر، جنگ رمضان یا جنگ چهارم اعراب و اسرائیل نیز شناخته می‌شود، جنگی بود که از ۶ تا ۲۵ اکتبر ۱۹۷۳ میان سوریه و مصر با حمایت چند کشور عربی دیگر و اسرائیل اتفاق افتاد.  ⬅️توضیح تصویر از راست، حضرات آیات: شهید شیخ محمد تقی جواهری، آیة الله سیستانی، شهید سید محمد باقر صدر، شهید سید نصرالله مستنبط، عبد الرزاق الحبوبی استاندار کربلا، آیة الله خویی و سید جمال الدین خوئی. @seyyed_hossein_kashfi
هدایت شده از  استاد محمدی قائینی
💠 پیام آیت‌الله محمد درباره عملیات وعده صادق بسم‌الله قاصم‌الجبارین 🔰 خدای متعال در سوره مائده، آیه 22 می‌فرمایند: «َتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا»؛ شما و را دشمن‌ترین افراد نسبت به مومنین و مسلمانان می‌یابیم. 🔹 این آیه شریفه اشاره به دارد. همان حق‌ستیز که رژِیمی است غاصب، جعلی، آدمکش، مفسد فی‌الارض و ناقض قوانین بین‌المللی و انسانی. 🔸 در جای دیگر در سوره اسراء آیه 33 می‌فرمایند: «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً»؛ هرکس مظلوم کشته شود ما نسبت به ولی او سلطه قرار داده‌ایم و اختیار داده‌ایم که او بخواهد انتقام بگیرد. ❇️ می‌دانید که صهیونیست‌ها؛ این یهود عنود، مردم بلکه را در طول این 75 سال چه‌قدر تحت فشار و ظلم قرار داده است. با مردم مسلمان کشورهای اسلامی چه رفتارهایی داشتند. با خود مردم کشور ما ایران؛ چه‌قدر بزرگان و افراد مختلف را ترور کردند. بمب‌گزاری های متعدد انجام دادند. مراکز اقتصادی و صنعتی ما را تخریب کردند. مردم لبنان را در حمله‌ها و جنگ‌های مختلف نابود کردند. در ملت‌های مستضعف آفریقا و آمریکای جنوبی جنایت‌های انسانی و اقتصادی به بار آوردند. 🔹 همچنین در سوره نور، آیه 55 می‌فرمایند: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ»؛ خداوند به مومنین و کسانی که دنبال عمل صالح هستند، وعده داده‌اند که این‌ها را در زمین جانشین می‌گرداند آن‌چنان که قبلا نیز چنین کرده است که مومنین را جانشین ظالمان می‌گرداند. 🔺 در دوران کنونی ظالم‌تر از رژیم آدم‌کش اسرائیل که مصداق واضح ظالم، کافر و فتنه‌گر است را نمی‌یابیم. 🔻 استبکار جهانی به سرپرستی آمریکای جنایت‌کار و هم‌پالگی هایش_انگلیس، فرانسه و آلمان_ از هیچ ظلم و فشاری به امت‌ها و بشرهای دنیا کوتاهی نمی‌کنند و دست برنمی‌دارند. ✅ در حقیقت این عملیات ایران که به نام نامیده شده است، مصداق بشارت خداوند در سوره احزاب آیه 22 می‌باشد: «لَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَٰذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ ۚ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا». 🔹 این عملیات در پاسخ به ترور در سه‌ماه قبل، سپاهیان ما در بوکمال و شهرهای دیگر در ماه‌های گذشته و در پاسخ حمله به و ما است که متاسفانه سکوت کردند. ❇️ در حقیقت عملیات «وعده صادق» وعده‌ی الهی است که شما را بر کفار و مشرکین پیروز می‌کنیم . 🔺 این عملیات باعث شد که هم روحیه ملی و مذهبی کشور ما و کشورهای اسلامی بالا رود و نیز مستضعفین جهان امیدوار به پیروزی حق بر باطل شوند و هم اینکه در دل دشمنان ما رعبی ایجاد شد که این‌ها از عاقبت کارهایشان بترسند. 🔻 و همچنین ایجاد بازدارندگی نسبت به تهدیدهای آینده‌ای است که در ذهن می‌پرورانند. ✅ در نهایت عملیات «وعده صادق» عبارت بود از اظهار و ملی . چرا که امام صادق علیه‌السلام در کتاب کافی جلد5 صفحه 536 می‌فرمایند: «إنَّ اللّه َ تَباركَ وتَعالى غَيورٌ يُحِبُّ كُلَّ غَيورٍ»؛ خداوند غیرتمند است و انسان‌های غیر‌تمند را دوست می‌دارد. 🔻 اینکه ما مورد ظلم واقع شویم و از خود عکس‌العمل نشان دهیم و از کیان، عقیده و عزت خود دفاع کنیم، خدای متعال این امر را محبوب و مطلوب می‌دانند و تشویق به آن می‌کنند. و کسانی که اهل غیرت‌اند مصداق این اسم و صفت خدایی هستند. 🔺 امیدواریم با تلاش‌های هرچه بیشتر و اظهار قدرت بیشتر اسلام و جمهوری اسلامی و کشورهای اسلامی به‌زودی شاهد برچیده‌شدن ظلم، ستم و جنایت بر روی این کره خاکی باشیم. این اقدام سرافرازانه را به اسلامی و همه دلاورمردان تبریک گفته و آرزوی توفیق و طول عمر و دوام توفیقات الهی را برای ایشان مسئلت دارم. وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ 🔻🔻🔻🔻 🆔@ghaeeni
هم‌اکنون: یک‌شنبه‌ها: ساعت دو و نیم تا چهار: درس روش استنباط. استاد ذبیح الله نعیمیان https://gharar.ir/r/024a2861
یک شنبه ها درس :روش شناسی اجتهاد استاد :نعیمیان جلسه5: تاریخ:1403/02/09 ساعت: 14:30 دوستان مؤسسه صرفاً حضوری لینک کلاس برای دوستان خارج از مؤسسه: https://room.gharar.ir/024a2861-0706-4f64-982c-9c7d3b27d4e8 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰کلاس روش شناسی اجتهاد 🎬جلسه پنجم 🏢موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام 📚دوره سطح چهار رشته فقه حکومت 👳🏼‍♀️استاد ذبیح الله نعیمیان 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ⚜️ ما باید، "ما" باشیم...! 🔸 تشبّه به کفار حرام است و هدف این حکم عدم بیگانگان است و حفظ مرزهای فرهنگی و هویتی هدف بسیار بلندی در شریعت است و حتی اهمیت این هدف از حفظ مرزهای سرزمینی نیز مهمتر است زیرا با کوچک شدن مرزهای سرزمینی ایرانیت و ایران می ماند اما با از بین رفتن هویت و ، ایرانیت از بین می رود... 🔹 حرکت به سمت کم پوششی وارداتی از غرب، مسیر ایرانی ما خواهد بود، و موجب تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی به سبک زندگی غربی خواهد شد و هویت و و هویتی ما را از بین خواهد برد و این از مهمات مقاصد شریعت است، زین روست که مقام معظم رهبری فرمودند بی حجابی هم است و هم ... 💢 بیان آیت الله در خارج اصول حوزه علمیه امام رضا علیه السلام 💯 🆔 @Rashad_ir
🔸هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه 🔰 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری مراکز فرهنگیِ بین المللی برگزار می کند: 🎙 با حضور: ➖ آیت الله علی اکبر رشاد رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ➖ دکتر محمدمهدی ایمانی پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ➖ حاخام یونس حمامی رهبر دینی کلیمیان ایران ➖ سیبوه سرکیسیان خلیفه و اسقف اعظم مسیحیان ارامنه ➖ وانیا سرگیز خوری اسقف کلیسای آشوری کلدانی کاتولیک ➖ دکتر فرحان چحیلی نماینده و سخنگوی جامعه روحانیت صابئین مندایی ایران ➖ یوبالیت آلدو کشیش کلیسای شرق آشوری ➖ دکتر افشین نمیرانیان رئیس انجمن زرتشتیان تهران ➖ دکتر پدرام سروش پور عضو انجمن موبدان ایران 📅 سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 🕰 ساعت ۰۹:۳۰ تا ۱۲ 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/adyanghaze 🆔 @iictchannel
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس فوق: پنج‌شنبه‌ها هشت و ربع درس ولایت فقیه جلسه 7 استاد: ذبیح‌الله نعیمیان دکترای فقه بین الملل. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
هدایت شده از  نشر کتاب فردا
💥 کتاب «مکتب‌شناسی فقهی» به‌زودی روانه بازار کتاب خواهد شد. ◽️ تألیف: حسین ایزدی ◽️ حجم: ۸۰۰ صفحه ◽️ ناشر: کتاب فردا 🔍 جستاری در مکاتب قم و نجف با نگاهی به رویکردهای نو در اجتهاد 📜 عناوین و موضوعات: ◽️فصل اول: درآمدی بر ضرورت، مفهوم و ابعاد مکتب‌شناسی فقهی ◽️فصل دوم: درآمدی بر مکتب فقهی نجف ◽️فصل سوم: درآمدی بر مکتب فقهی قم ▫️فصل چهارم: بررسی تطبیقی مکاتب فقهی ◽️فصل پنجم: درآمدی بر رویکردهای نو در اجتهاد ◀️ با گفتارهایی از حضرات آیات و حجج اسلام، اساتید معظم: _ شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی _ سید علی‌اکبر حائری _ ابوالقاسم علیدوست _ جواد فاضل لنکرانی _ سید محمدمهدی میرباقری _ احمد مبلغی _ محمد عندلیب همدانی _ محمد محمدی قائینی _ عبدالحسین خسروپناه _ عبدالحميد واسطی _ محمدحسن ربانی بیرجندی _ محمدحسین ملک‌زاده _ احمد رهدار و... 🆔 @fardabook_ir
🎙هم اکنون می‌توانید تمامی صوت‌های دوره را از طریق پیوند زیر دریافت نمایید: دریافت صوت‌های دورۀ آموزشی آشنایی با مکتب فقهی امام‌ خامنه‌ای مدظله‌العالی 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel