معرفی کتاب:
🔰البرنامج الأمثل لإدارة الدولة وقيادة المجتمع في عهد الإمام علي لمالك الأشترتأليف:ـ السيد حسين بركة الشامي
https://archive.org/download/moamenquraish_gmail_20150706/%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%AC%20%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%85%D8%AB%D9%84%20%D9%80%20%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%AF%20%D8%AD%D8%B3%D9%8A%D9%86%20%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%A7%D9%85%D9%8A.pdf
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅الگوی "ریاست جمهور" در تحلیل کلان آقا1️⃣
🌷امام خامنهای:
🔰وقتی مردم شرکت میکنند، وقتی آراء زیادی به منتخب خودشان و رئیس جمهور میدهند، آن رئیس جمهور این توان و قدرت را در خودش مییابد که دست به اصلاحات بزند؛ آنچه را که لازم میداند، مفید میداند به دولت توصیه کند، دنبال آن را بگیرد، خطوط اصلی سیاست اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست فرهنگی، و سیاستهای گوناگون کشور را ترسیم کند، و از دولت و مسئولین اجرائی و مدیران بخواهد که آنها را انجام بدهند.
🔰رئیس جمهوری که با آراء بالای مردم انتخاب میشود میتواند برود به مجلس شورای اسلامی نظرش را بگوید، از آنها کمک بطلبد، و به اتکاء آراء مردم اقدام قاطع بکند، و قاطعانه در مسائل مهم و حساس عمل کند.
🔰پس میبینید که رئیس جمهور بههرحال رئیس جمهور است، اما رئیس جمهوری که با آراء بالای مردم انتخاب میشود یک رئیس جمهور تواناست، یک رئیس جمهور مقتدر است، یک رئیس جمهور تصمیمگیرنده است.
🔰اما اگر چنانچه نه آراء کمی مردم بدهند بههرحال طبق قانون با آراء کم هم یکنفر رئیس جمهور میشود، اما یک رئیس جمهوری که نمیتواند از زبان مردم حرف بزند، نمیتواند به مردم متکی باشد، نمیتواند بگوید که مردم خواستند.
🔰این دو مطلبی بود که دربارهی اهمیت انتخابات ریاست جمهوری خواستم به شما عرض بکنم؛ و من همانطور که امام فرمودند - که یک وظیفهی شرعی است، یک وظیفهی سیاسی و اخلاقی است - میخواهم تأکید بکنم که این وظیفهی سیاسی و اخلاقی و وظیفهی شرعی را همهی مردم، همهی آحاد انجام بدهند.
🔰هر کسی را که میپسندند، هر کسی را که میخواهند به او رأی بدهند، وقتی که آراء مردم بالا بود و آن رئیس جمهوری که انتخاب میشود با آراء بالاتری انتخاب شد این در ادارهی کشور، در انجام اصلاحات، در پیشرفت در کارها، در برداشتن قدمهای بلند یقیناً مؤثر خواهد بود.
🌐بیانات در گفتگوی انتخاباتی تلویزیونی: 1364/4/15
🔹♻️نتیجه:
1. ضرورت توجه به الزامات گفتمانی، الزامات نظری و الزامات عینی این تجربهی تاریخی
2. ضرورت هماهنگسازی این ایده و تجربه با اقتضائات منفی رإی بالای رئیس جمهور نامناسب.
3. ضرورت نظریهسازی فقه حکومتی در این زمینهها.
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🌸ایدهآلهای رهبری6️⃣:
♻️الگوی شهید مفتح: همهجانبه در اعتقاد و عمل
🌷🌷امام خامنهای":
🔹آن عزیز در زندگیش هم همینطور بود. کمنمود و کمتظاهر اما پرحضور و پرتحرک.
🔹اسمش کمتر برده میشد اما آثارش خیلی جاها بود. یکی از آنها دانشگاه بود و یکی از آنها حوزه.
🔹آنها که یاد آن عزیز را گرامی داشتند و با او انس گرفتند میدانند که حضور شهید مفتح در سالهای تاریک اختناق در پایگاههای مقاومت و معرفت و فرهنگ انقلابی، یعنی مساجد، یک حضور نمایان و کمنظیر بود،
🔹هر جا او بود پایگاه بود.
🔹همان وقتها مسجد قبا معروف بود، مسجد جاوید معروف بود، که آثار شهید مفتح بود. اسم خود این عزیز کمتر آورده میشد. با اینکه آنها از برکات او بودند.
🔹شهید مفتح یکی از مظاهر آن فرهنگی بود که اسلام را در مرحلهی عمل، به فردها و زاویهها و خلوتها محدود نمیکرد و در مرحلهی معرفت و تحصیل به حوزهها و مسجدها، اسلام را با همان شؤون و همهجانبگیاش در اعتقاد و عمل، در معرفت و تحقق میفهمید و به دنبال او تلاش میکرد.
🌐 بیانات در مراسم سالگرد شهادت دکتر مفتح: 1364/9/26ش
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=24764
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🌸ایدهآلهای رهبری7️⃣:
♻️مشعلداران روشنگری
🌷🌷امام خامنهای":
🔹حوزهها علیرغم وجود یک چنین مشعلداران روشنگریها و روشنفکریهای اسلامی، در آن سطحی و حدی که مناسب زمان بود در زمینههای روشنفکری واقعاً نبودند.
🔹یک عدهای بودند افراد فاضل، مؤمن، روشنبین، آگاه، جوان، فعال، نترس، با محرومیتهای خاص حوزه بساز و از خیلی چیزها پرهیزنکن که خیلیها پرهیز میکردند. و اینها در حقیقت پیشروان حقیقی حرکت فکری جدید حوزهاند.
🔹این شهدای عزیزی که ما از اوّل انقلاب تا حالا داریم جزو اینهایند. مرحوم شهید مطهری از این جمله است، مرحوم شهید بهشتی، مرحوم شهید مفتح، مرحوم شهید باهنر، و شگفتا که پیشروترین عناصر روشنفکری انقلابی حوزهها اولین شهدای هنگام به ثمر رسیدن این انقلاب را هم تشکیل دادند و این نشانهی صداقت این دلها و زبانها و حقانیت این راه است.
🔹 مرحوم مفتح یک چنین چهرهای بود.
🌐 بیانات در مراسم سالگرد شهادت دکتر مفتح: 1364/9/26ش
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=24764
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🌸ایدهآلهای رهبری8️⃣:
♻️ایستادگی شهید مفتح مقابل اهانت به مقدسات
🌷🌷امام خامنهای":
🔹مرحوم شهید مفتح و همچنین شهید مطهری جزو کسانی بودند که ملجأ و ملاز جوانهای دانشجوی مسلمان بودند. آن کسانی که میخواستند واقعاً اسلامی باشند، اسلامی بیاندیشند، اسلام را یاد بگیرند، الهیات را بفهمند، و آن چیزی که فرض میشد که دانشکدهی الهیات برای آن بوجود آمده، آن بشوند، این دو شهید عزیز سالیان متمادی اینجا ملجأ بودند، و تحرک داشتند، و مخصوصاً مرحوم شهید مفتح خیلی هم بیپروا
🔹که مرحوم مطهری برای من نقل میکردند از برخورد شدید ستیزهآمیز بعضی از اساتید با ایشان و ایشان با بعضی از اساتید اینجا به مناسبت همین مسائل بنیانی فکری و اعتقادی و اینکه اینجا اهانت میشد به بعضی از مقدسات حتی بوسیلهی همان کسانی که به گمان من تعمّد بود در گذاشتن اینها، و این شهید عزیز بیمهابا و بدون رعایت بعضی از ملاحظات و با کنار گذاشتن آن متانت ظاهریای که یک استاد برای خودش قائل است. برخورد کرده بود و در مقابل آن مسائل ایستاده بود.
🌐 بیانات در مراسم سالگرد شهادت دکتر مفتح: 1364/9/26ش
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=24764
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅✅تخصصگرایی حوزوی در تلقی آقا
🌷🌷امام خامنهای:
🔹تخصصگرائی به صورت افراطیاش یک عیب است. و امروز این ثابت شده و روشن شده است که تخصصی بار آمدنِ به معنای صد در صد یک نقطهی منفی است. ...
🔹 اما توجه به این معنا که کارها را باید تقسیم کرد و درس خواندن را هم بر اساس تقسیم کار باید قرار داد یک توجه خیلی خوبی است.
🔹... به نظر ما در حوزههای علمیه بایستی اهداف جداگانهای را مورد توجه قرار داد. یک هدف، ساختن مجتهد فقیه متخصص فنی، باید فقهائی باشند و مجتهدینی باشند؛
🔹این یک هدف، افرادی با استعدادهایی در حدّ خاص، و با شوق و علاقه بایستی بروند طرف اینجور درس خواندن و به سمت آن رفت.
🔹در کنار اینها کسانی باشند که قدرت استنباط پیدا کنند و بتوانند از منابع اسلامی معارف الهی را به دست بیاورند، اما نه به قصد اِفتاء. نه به قصد اینکه در فقه یک انسان متبحر متخصص در فقه بشوند، نه!
🔹به قصد اینکه بتوانند معارف اسلامی را که بحثهای فراوان و کتابهای فراوان و مباحث لازم برای به خصوص جامعهی امروز ما در آنها هست اینها را استخراج بکنند و دراختیار مردم بگذارند، در اختیار نظام بگذارند. و ما امروز چقدر احتیاج داریم به اینجور استنباطها.
🌐 بیانات در مراسم سالگرد شهادت دکتر مفتح: 1364/9/26ش
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=24764
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🔻نشست انتقادی تحریف ظالمانه امام
🔰 مروری بر اهم سخنان در این همایش
🆔 @darseenghelab
✅معرفی کتاب
برای دانلود
🔰الحكومة الإسلامية ـ الإمام الخميني
https://archive.org/download/moamenquraish_gmail_20150524_0655/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%83%D9%88%D9%85%D8%A9%20%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A%D8%A9%20%D9%80%20%D8%A7%D9%84%D8%A5%D9%85%D8%A7%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D8%AE%D9%85%D9%8A%D9%86%D9%8A.pdf
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
معرفی کتاب
برای دانلود
🔰طريق الخطابة الحسينية ـ الشيخ حسن الكندي
https://archive.org/download/moamenquraish_gmail_20150519_2204/%D8%B7%D8%B1%D9%8A%D9%82%20%D8%A7%D9%84%D8%AE%D8%B7%D8%A7%D8%A8%D8%A9%20%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%D9%8A%D9%86%D9%8A%D8%A9%20%D9%80%20%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE%20%D8%AD%D8%B3%D9%86%20%D8%A7%D9%84%D9%83%D9%86%D8%AF%D9%8A.pdf
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
معرفی کتاب
برای دانلود
🔰 المدرسة الفكرية السيد محمد باقر الصدر ـ عباس أمين
https://archive.org/download/moamenquraish_gmail_20150508/%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%A9%20%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%83%D8%B1%D9%8A%D8%A9%20%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%8A%D8%AF%20%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%20%D8%A8%D8%A7%D9%82%D8%B1%20%D8%A7%D9%84%D8%B5%D8%AF%D8%B1%20%D9%80%20%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3%20%D8%A3%D9%85%D9%8A%D9%86.pdf
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
معرفی کتاب
برای دانلود
🔰 محمد باقر الصدر، دراسات في حياته وفكره
https://archive.org/download/moamenquraish_gmail_20150418_0725/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%20%D8%A8%D8%A7%D9%82%D8%B1%20%D8%A7%D9%84%D8%B5%D8%AF%D8%B1%D8%8C%20%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%AA%20%D9%81%D9%8A%20%D8%AD%D9%8A%D8%A7%D8%AA%D9%87%20%D9%88%D9%81%D9%83%D8%B1%D9%87.pdf
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
معرفی کتاب
برای دانلود
🔰الإمام الشهيد محمد باقر الصدر، سمو الذات وخلود العطاء
بحوث ومقالات وحوارات أعدتها مجلة المنهاج بأقلام مجموعة من العلماء والباحثين
https://archive.org/download/moamenquraish_gmail_20150405_1053/%D8%A7%D9%84%D8%A5%D9%85%D8%A7%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%87%D9%8A%D8%AF%20%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%20%D8%A8%D8%A7%D9%82%D8%B1%20%D8%A7%D9%84%D8%B5%D8%AF%D8%B1%20%D9%80%20%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A8%20%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AC.pdf
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
معرفی کتاب
برای دانلود:
جواهر الفلسفة في فكر السيد محمد باقر الصدر ـ الشيخ عباس أمين حرب العاملي
جواهر الفلسفة في فكر السيد محمد باقر الصدر ـ الشيخ عباس أمين حرب العاملي
https://archive.org/download/jawaheralfasfa_alsdr/jawaheralfasfa_alsdr.pdf
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
معرفی کتاب
برای دانلود:
الوهابية بين الشرك وتصدع القبيلة
https://archive.org/download/wahabiyabain353/wahabiyabain353_text.pdf
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
فقه حکومتی با طعم 🌷عشق به شهادت🌷
🌷یادگاری با عکس شهید عامر توفیق کلاکش سال 13
91
🌷ماجرای شهید:
🌷وقتی اوایل تجاوز اسرائیل به لبنان در ورودی یکی از روستاهای غصب شده ی لبنان اسرائیل میاد ایست و بازرسی میزنه عامر توفیق نمی تونه ببینه که یه مشت متجاوز ورود و خروج روستاشون رو یه مشت نامحرم به کشورش چک میکنن عامر توفیق که تازه جذب حزب الله شده بوده میاد یه عملیات استشهادی (شهادت طلبانه)انجام میده و شصت اسرائیلی رو به درک واصل میکنه.
🌷نکته جالبش اینجا هست که قبل از رفتنش فقط مادرش خبرداشته بعداز شهادتش وقتی عامر به خونه نمیومده پدرش میگه عامرکجا رفته به پدر میگن رفته کویت کارکنه که هربار برادرش به جای عامر به پدر زنگ میزده احوال پرسی میکرده بعداز ده سال سیدحسن نصرالله از تلوزیون اعلام میکنه که اون عملیات شهادت طلبانه کار عامر بوده است.
🌷حسن نصرالله درباره این شهید به مادرش گفته است: فرزندتان «عامر» همان کسی است که تا بحال به دلایل امنیتی از او با نام مستعار «ابوزینب» یاد میکردیم
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🔹مرگ یک رؤیا: مرگ "دموکراسی سلفی ـ اخوانی"
♻️نوید بازگشت به "مردمسالاری دینی" در موج بعدی بیداری اسلامی
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅ گفتوگو با نویسندهی کتاب روایت رهبری
http://hvasl.ir/news/68354
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
تفسیر مفاهیم دینی ـ سیاسی1️⃣: آزادی
🌷امام خامنهای:
🔹مفهوم آزادی در اسلام یکی از آن مفاهیم قطعی و حتمی است.
🔹اگر کسی تصور بکند یا به ذهنش خطور بکند که اسلام دینی است که آزادیهای اجتماعی را سلب میکند، آزادیهای فردی را سلب میکند و در فرهنگ اسلامی آزادی نیست، نه، این یک حرف بیخودی است.
🔹البته آزادی غیر از بیبندوباری است.
🔹همان طور که عرض شد، آزادی غیر از گمراه کردن افراد و اغواگری است.
🔹آزادی غیر از خودرأیی و خودکامگی است.
آزادی غیر از این است که کسی هر کاری دلش خواست انجام بدهد ولو با چهارچوبهای پذیرفته شدهی جامعه یا حقوق جامعه یا حقوق افراد دیگر در تضاد باشد.
🔹یک مرزهائی دارد آزادی.
🔹آزادی غیر از این است که کسی به استناد آزادی هر سوء استفادهای خواست بکند، کمااینکه در دنیا این کار شده؛ کمااینکه به نام آزادی بزرگترین بارها بر انسانها تحمیل شده؛
🔹به نام آزادی بزرگترین جنایتها انجام گرفته؛
🔹به نام آزادی نسلهای انسانی به فساد اخلاقی و شهوانی دچار شدند؛
🔹به نام آزادی، آزادی حقیقی از ذهنهای انسانها در فرهنگ غربی و در مکاتب غربی گرفته شده؛ به نام آزادی چشمهای انسانها را بستهاند، عقلهای آنها را بستهاند و هرچه خواستهاند در ذهن آنها و در دل آنها نفوذ دادهاند و رسوخ دادهاند که این حقیقتی است که امروز ما در دنیا داریم مشاهده میکنیم؛ هم در بلوکهای غرب و نظامهای دموکراسی که طرفدار آزادی فردیاند، هم در نظامهای شرقی و دستگاههای سوسیالیستی که طرفدار آزادیهای اجتماعی و هضم آزادی فردی در آزادی اجتماعیاند.
🔹به نامهای گوناگون، مکاتب گوناگون: اومانیسم و غیره و غیره، هر کدام یک لطمهای به این آزادی زدهاند.
🔹🔹بنابراین باید این مفهوم اسلامی که مفهوم بسیار راقی و عالی و افتخارآمیزی هست، درست معنا بشود.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1365/9/14
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅تفسیر مفاهیم دینی ـ سیاسی2️⃣: آزادی
🌷امام خامنهای:
🔹آزادی انسانیت و جامعهی انسانی به صورت مطلق اصلاً نه ممکن است و نه کسی طرفدار اوست؛
🔹حتی آنارشیستهائی که در قرن نوزدهم و بیستم در اروپا پیدا شدند و شعار آزادی از تمام قوانین اجتماعی و قیود اجتماعی را سر دادند، آنها هم باز یک حدودی و یک قیودی را بهش معتقد بودند و در عمل رعایت میکردند.
🔹خلاصه، آزادی به معنای مطلق یعنی اینکه انسان هر کاری که مایل بود، هر چیزی که اراده کرد، برایش مباح باشد، یله باشد، رها باشد، این نه منطقی است، نه ممکن است و نه هیچ کس در دنیا از آن طرفداری کرده. بحثی که وجود دارد، بر سرِ حدود آزادی است.
🔹بالاخره این آزادی مطلق یک جا محدود باید بشود، این انسان اگر بخواهد زندگی مطلوب و راحتی داشته باشد، یک مقدار از آزادیها را باید قبول کند و بپذیرد که از او بگیرند و یک جا متوقف بشود.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1365/10/5
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🌸هدایت حاکمیتی حوزویان:1️⃣
♻️وظیفه اکابر روحانیت
امام خامنهای:🌷
✅یکی دیگر از کارهایی که در حوزه لازم است و حوزه با خلأ آن روبهروست، این است که مسؤولان و اکابر و شخصیتها و رهبران حوزه - مثل مراجع تقلید و مدرّسان بزرگ و شورای مدیریت و امثال اینها - باید کاری کنند که در داخل حوزهی علمیه، درک از مسایل جاری عالم و قدرت تحلیل و فهم این مسایل، در عالیترین سطح خودش در کشور وجود داشته باشد.
✅یعنی ما باید کاری بکنیم که حوزهی علمیه قادر باشد به وسیلهی یکایک اغلب افرادش - نمیگوییم همهی افراد - در فضای عمومی کشور، بینش درست سیاسی و فهم مسایل جاری را در اختیار دیگران بگذارد و مردم را هدایت کند و پیش ببرد.
🌐 بیانات در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزهی علمیهی قم: 1369/11/4
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🌸هدایت حاکمیتی حوزویان2️⃣:
♻️ضرورت ورود حوزویان به بصیرتآفرینی سیاسی
🌷امام خامنهای:
✅ فهم سیاسی و هدایت سیاسی حوزه، بایستی بسیار سطح بالا باشد. امروز طلاب و فضلای حوزهی علمیه، در سرتاسر کشور منتشر میشوند.
✅اینطور نیست که مردم از آنها بخواهند، برایشان فقط مسأله و رساله توضیح بدهند - اگرچه آن را هم میخواهند، آن هم نیاز مردم است - بلکه امروز راجع به مسایل منطقه و سیاستهای گوناگون جهانی و مسایل داخلی هم از روحانی سؤال میکنند. اگر سؤال هم نکنند، او باید متصدی پاسخگویی بشود.
✅امروز روحانی امام جمعه است؛ یعنی حاکم فکری و معنوی بر آن شهر یا استانی که او امام جمعهی آنجاست. امام جمعه که فقط یک پیشنماز نیست.
✅امروز، روحانی در دانشگاهها نماینده است؛ یعنی کسی که دین را در دانشگاهها باید معرفی کند. ...
✅ اگر ما بتوانیم به تعداد زیادی روحانی، با معرفت دینىِ وسیع و آگاهی و هوشمندی سیاسی، داخل دانشگاهها بفرستیم، شما ببینید از این کار چهقدر برکات برخواهد خاست. این، از حوزه متوقع است. این، بدون آن رشد فکری و سیاسی و معنوی، امکان ندارد. این، جایش خالی است.
🌐 بیانات در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزهی علمیهی قم: 1369/11/4
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🌸هدایت حاکمیتی حوزویان3️⃣:
♻️تفاوت نقشآفرینی روحانیان
🌷امام خامنهای:
✅ شما ببینید در گذشته، روحانیون خوب در دانشگاه - مثل شهید بزرگوار، مرحوم آیةاللَّه مطهری، یا دیگر برادران و بزرگانی که در آنجا بودند - چهقدر اثر میگذاشتند.
✅روحانی در دانشگاه، فقط اینها نبودند. بعضی از معممان هم بودند که استاد بودند، ولی آنها مردم را به دین نزدیک نمیکردند؛ بعضیشان از دین هم دور میکردند! بعضی از معممانِ بیملاحظهی مراعاتنکنی که سرکلاس و در میان دانشجویان، بدون توجه به تأثیر حرف خود، هرچه به دهانشان میآمد، میگفتند، اینها مردم را از دین هم دور میکردند. آن کسی که جوانان را به دین نزدیک میکرد، عاشق دین میکرد و با معارف اسلامی عمیقاً آشنا مینمود، از آن قبیل روحانیون بود.
🌐 بیانات در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزهی علمیهی قم: 1369/11/4
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷