🌸هدایت حاکمیتی حوزویان:1️⃣
♻️وظیفه اکابر روحانیت
امام خامنهای:🌷
✅یکی دیگر از کارهایی که در حوزه لازم است و حوزه با خلأ آن روبهروست، این است که مسؤولان و اکابر و شخصیتها و رهبران حوزه - مثل مراجع تقلید و مدرّسان بزرگ و شورای مدیریت و امثال اینها - باید کاری کنند که در داخل حوزهی علمیه، درک از مسایل جاری عالم و قدرت تحلیل و فهم این مسایل، در عالیترین سطح خودش در کشور وجود داشته باشد.
✅یعنی ما باید کاری بکنیم که حوزهی علمیه قادر باشد به وسیلهی یکایک اغلب افرادش - نمیگوییم همهی افراد - در فضای عمومی کشور، بینش درست سیاسی و فهم مسایل جاری را در اختیار دیگران بگذارد و مردم را هدایت کند و پیش ببرد.
🌐 بیانات در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزهی علمیهی قم: 1369/11/4
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🌸هدایت حاکمیتی حوزویان2️⃣:
♻️ضرورت ورود حوزویان به بصیرتآفرینی سیاسی
🌷امام خامنهای:
✅ فهم سیاسی و هدایت سیاسی حوزه، بایستی بسیار سطح بالا باشد. امروز طلاب و فضلای حوزهی علمیه، در سرتاسر کشور منتشر میشوند.
✅اینطور نیست که مردم از آنها بخواهند، برایشان فقط مسأله و رساله توضیح بدهند - اگرچه آن را هم میخواهند، آن هم نیاز مردم است - بلکه امروز راجع به مسایل منطقه و سیاستهای گوناگون جهانی و مسایل داخلی هم از روحانی سؤال میکنند. اگر سؤال هم نکنند، او باید متصدی پاسخگویی بشود.
✅امروز روحانی امام جمعه است؛ یعنی حاکم فکری و معنوی بر آن شهر یا استانی که او امام جمعهی آنجاست. امام جمعه که فقط یک پیشنماز نیست.
✅امروز، روحانی در دانشگاهها نماینده است؛ یعنی کسی که دین را در دانشگاهها باید معرفی کند. ...
✅ اگر ما بتوانیم به تعداد زیادی روحانی، با معرفت دینىِ وسیع و آگاهی و هوشمندی سیاسی، داخل دانشگاهها بفرستیم، شما ببینید از این کار چهقدر برکات برخواهد خاست. این، از حوزه متوقع است. این، بدون آن رشد فکری و سیاسی و معنوی، امکان ندارد. این، جایش خالی است.
🌐 بیانات در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزهی علمیهی قم: 1369/11/4
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🌸هدایت حاکمیتی حوزویان3️⃣:
♻️تفاوت نقشآفرینی روحانیان
🌷امام خامنهای:
✅ شما ببینید در گذشته، روحانیون خوب در دانشگاه - مثل شهید بزرگوار، مرحوم آیةاللَّه مطهری، یا دیگر برادران و بزرگانی که در آنجا بودند - چهقدر اثر میگذاشتند.
✅روحانی در دانشگاه، فقط اینها نبودند. بعضی از معممان هم بودند که استاد بودند، ولی آنها مردم را به دین نزدیک نمیکردند؛ بعضیشان از دین هم دور میکردند! بعضی از معممانِ بیملاحظهی مراعاتنکنی که سرکلاس و در میان دانشجویان، بدون توجه به تأثیر حرف خود، هرچه به دهانشان میآمد، میگفتند، اینها مردم را از دین هم دور میکردند. آن کسی که جوانان را به دین نزدیک میکرد، عاشق دین میکرد و با معارف اسلامی عمیقاً آشنا مینمود، از آن قبیل روحانیون بود.
🌐 بیانات در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزهی علمیهی قم: 1369/11/4
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🌸تصویر امام خامنهای از ملت مسلمان
🌷امام خامنهای:
🔹یکی دیگر از معلوماتی که در شرایط کنونی وجود دارد، این است که در لابلای این منجلاب ضعف و ذلتی که در میان ملتها و بلکه دولتها مشاهده میشود و تقریباً همه در آن غرقند، یا به آن آلوده هستند، افق روشن و تابانی روزبهروز بیشتر طلوع میکند و خودش را بیشتر نشان میدهد و آن، افق اسلام و ملتهای اسلامی است.
🔹این از شگفتیهای تاریخ است که درست در همان زمانی که قدرتهای ضداسلامی نیرو میگیرند و ملتهای ضعیف، ضعیفتر میشوند، برخلاف قواعد ظاهری، ملتهای مسلمان ـ که غالباً یا عموماً در جناح ملتهای ضعیف عالم قرار دارند ـ روزبهروز احساس شخصیت و هویت بیشتری میکنند.
🌐بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان: 25/4/1369ش.
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی
معرفی کتاب فقه حکومتی:
مصطفی اسکندری، حکومت اسلامی و حریم خصوصی
پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام، وابسته به دبیرخانه خبرگان رهبری
گروه فقه سیاسی
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
معرفی کتاب:
جریانشناسی احزاب و گروههای زاویهدار در ایران
نویسنده: مصطفی اسکندری
به همت مؤسسه مطالعات راهبردی بعثت
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
معرفی کتاب:
برای دانلود:
جزیه در اسلام نوشته دانیل سی دنت (Daniel Clement Dennett) ترجمه محمد علی موحد، سال1340 ش، 277صفحه. 250تومان.
http://s4.picofile.com/d/8288740084/23d6ca02-8ab6-461a-a203-3cc924bf2804/jezyeh_eslam_Dennett1.pdf
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
معرفی کتاب فقه حکومتی:
برای دانلود:
کتاب ولایت فقیه زیربنای فکری مشروطه مشروعه سیری در افکار و مبارزات سید عبد الحسین لاری.
سید محمد تقی آیت اللهی.
سال 1363 شمسی،
http://s9.picofile.com/d/8302002792/d886b29d-e4c2-4821-bd30-86a0182cd1ff/valeyat_faghih_ayatollahi.rar
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
معرفی کتاب فقه حکومتی
نویسنده: نادعلی علینیا خطیر
گروه فقه سیاسی
پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام، وابسته به دبیرخانه خبرگان رهبری
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅ضرورت اخلاص در حکومتداری
🌷امام خامنهای:
🔹در نظام جمهوری اسلامی، همه مسؤولند؛ اما میان سطح مسؤولیتها تفاوت هست. این مسؤولیت، بالاترین است
🔹و قاعدتاً در نظام جمهوری اسلامی، اگر کسی که مسؤولیتی بردوش گرفته، اخلاص و قصد قربت و نیت برای خدا نداشته باشد، تحقیقاً مغبون شده است.
🔹اگر اخلاص و عمل للَّه و تلاشِ منهای انگیزههای غیر الهی بود، هر مسؤولیتی گوارا، هر کار سنگینی تحمل کردنی، و هر باری برداشتنی است.
🔹بالاخره این کار، یا به نتایج مطلوب خواهد رسید، یا نه. علی اىّ حال، وقتی که با نیت صحیح همراه بود، انسان مأجور است و هرچه بار سنگینتر، اجر هم بیشتر خواهد بود.
🔹اما اگر در تحمل مسؤولیتها، اغراض و دواعی و انگیزههای دیگر دخالت بکند، کار بسیار مشکل خواهد شد؛ چون در نظام اسلامی - که بحمداللَّه ما از آن برخوردار هستیم - طبق معمولِ همه جای عالم، در مقابل مسؤولیتها، مابازای دنیوی نیست. ...
🔹باید انگیزهی حرکت ما - در هر سطحی که هستیم - انگیزهی الهی باشد. علاج همهی دردهای ما، اخلاص است.
🔹 اگر اخلاص باشد، همهی چیزهایی که فعلاً نظام و جامعهی ما از آنها متأذّی است، برطرف خواهد شد. اخلاص در عمل، موجب خواهد شد یکپارچگیها تحکیم بشود.
🌐بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان: 25/4/1369ش.
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅از وظایف حکومت اسلامی: وظیفهی حفظ اعتقادات
🌷امام خامنهای:
🔹در مورد ارتداد ... با توجه به آیات مربوط به ارتداد ... اسلام با اینکار درصدد آن هست که حصار ایمان اسلامی را حفظ کند.
🔹در حقیقت اسلام بعد از آنی که مردم ایمان آوردند، نظام اسلامی را مکلّف کرده است که از ایمان مردم حفاظت و حراست بکند.
🔹این وظیفهی نظام اسلامی و حکومت اسلامی است ... بخصوص در آیهی مربوط به ارتداد - «من کفر بالله من بعد ایمانه الّا من اکره و قلبه مطمئنّ بالایمان» که دربارهی عمار یاسر وارد شد - در آخر این آیه میفرماید: «ذلک بانّهم استحبّوا الحیاة الدّنیا علی الاخرة»؛ علت این خشم الهی بر مرتدین و کسانی که از دین خارج شدهاند، این است که اینها زندگی دنیا را، عشرت دنیوی را، هواهای نفسانی را بر خواست معنوی و قلبی خود و فطرت انسانی خود و بر آخرت ترجیح دادند.
🔹معلوم میشود مسئله، مسئلهی عوض شدن یک اعتقاد فقط نبوده است. مسئله این بوده که کسانی به خاطر جاذبههای مادی، به خاطر تأمین هواهای نفسانی، حاضر شدند به حیثیت نظام اسلامی لطمه بزنند و پشت کنند و ایمان اسلامی را رها کنند، که این یک مقولهی دیگری است و سختگیری اسلام دربارهی این افراد از این مقوله است.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1365/12/15
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅از وظایف حکومت اسلامی: مقابله با خدعهگری و راهزنی ایمان دینی
🌷امام خامنهای:
🔹 اگر ما میگوئیم که عقیده، عقیدهی مذهبی و ایمان در جامعهی اسلامی آزاد است، این به معنای این نیست که اسلام اجازه بدهد که فریبگرانی و خدعهپیشگانی در جامعهی اسلامی به راهزنی ایمان مردم بپردازند.
🔹این را قطعاً اسلام اجازه نمیدهد. دستهائی که میتوانند با ارائهی جاذبههای مادی، با تأمین هوسهای بشری، دلهای سست و ضعیفی را به سمت خودشان جذب کنند، اگر در جامعهی اسلامی آزادی عمل داشته باشند، مردم ضعیف را و انسانهای سادهدل را تحت تأثیر قرار خواهند داد و آنها را گمراه خواهند کرد و از بهشت به دوزخ خواهند برد؛
🔹«و الّذین کفروا اولیائهم الطّاغوت یخرجونهم من النّور الی الظّلمات». اسلام اجازه نمیدهد که مردمی که دلشان به نور ایمان منور شده است، به وسیلهی چنین ایادیای به سمت ظلمت باز هم کشیده بشوند.
🔹لذا اسلام با تبلیغات ضداسلامی و فریبگرایانه، نه با بحث و جدل استدلالی، با خدعه و فریب تبلیغاتی دربارهی مسائل اعتقادی که موجب سست شدن ایمان مردم و راهزنی دلهای مردم میشود، مقابله میکند که نشانههای این را در احکام متعددی از اسلام ما میبینیم.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1365/12/15
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅معنای غلط آزادی عقیده
🌷امام خامنهای:
🔹آزادی عقیده به این معنا نیست که اسلام اجازه میدهد و جایز میشمارد و روا میداند که انسانها از عقیدهی حق، از بینش درست منحرف بشوند و یک اعتقاد غلط و نادرست را در قلب و فکر خود بپذیرند.
🔹اگر کسی بگوید آزادی عقیده در اسلام معنایش این است که هرکسی از نظر اسلام میتواند و برایش مباح و رواست که هر نوع عقیدهای را ولو باطل و غلط انتخاب بکند، این یقیناً راه ثواب را نپیموده است ... پس، معنای آزادی عقیده این نیست.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1365/12/15
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅معنای صحیح آزادی عقیده 1️⃣
🌷امام خامنهای:
🔹معنای آزادی عقیده در اسلام این است که حالا اگر کسی این وظیفهی اسلامی و قلبی خود را انجام نداد و یک عقیدهی غلط و باطلی را به عنوان اعتقاد خود انتخاب کرد، آیا اسلام با اینگونه انسانی چگونه رفتار میکند؟ آیا در برابر او بزور متوسل میشود که باید از عقیدهی خود برگردی؛ شمشیر را بالای سر او میگیرد که باید به عقیدهی حق ایمان بیاوری؟
🔹او را از حق حیات در جامعه محروم میکند؟ او را از حقوق شهروندان در جامعهی اسلامی محروم میکند؟ او را از میان خود اخراج میکند؟ نه. اسلام هر چند آن عقیده را قبول ندارد و آن را ناروا و ناجایز میداند، اما دارندهی عقیده باطل و غلط را نه فقط از حق حیات محروم نمیکند، بلکه از حقوق اجتماعی هم در حد مقررات و چهارچوبهای آن جامعه محروم نمیکند.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1365/12/15
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅معنای صحیح آزادی عقیده 2️⃣
🌷امام خامنهای:
🔹آزادی عقیده به این معناست که هیچ کس در جامعهی اسلامی به خاطر عقیدهی غلط و باطل خود زیر فشار قرار نمیگیرد.
🔹اسلام مثل اروپای قرون وسطی نیست که کسی را به خاطر یک عقیدهای تهدید به قتل کند؛ مثل روش نظام اُموی و عباسی نیست در صدر اسلام که کسانی را به خاطر داشتن عقایدی که دستگاه حکومت آنها را قبول نداشت و غلط میدانست، زیر فشار قرار بدهد و از حق زندگی محروم کند یا تحت تعقیب قرار بدهد یا کیفر کند یا مالیات و مجازات مالی برای یک عقیدهای معین کند.
🔹هیچ یک از اینها در اسلام نیست، بلکه اسلام کفار را و کسانی را که به اعتقاد او معتقد نیستند و از دایرهی عقاید اسلامی بیرونند، در جامعهی اسلامی تحمل میکند، برای آنها حق قائل است، از آنها دفاع میکند.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1365/12/15
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
🔖دسترسی سریع به مطالب کانال
💠مبانی قرآنی پرهیز از کالای خارجی
🔻شماره ۱
https://eitaa.com/records57/214
🔻شماره ۲
https://eitaa.com/records57/215
🔻شماره ۳
https://eitaa.com/records57/219
__________________________________
سیاست و دیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
__________________________________
هدایت شده از تفقه
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
پنجشنبه.ها ساعت ۹ تا ۱۰
صوت و متن و خلاصه جلسه 1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/59
صوت و متن و خلاصه جلسه 2⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/61
صوت و متن و خلاصه جلسه 3⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/66
صوت و متن و خلاصه جلسه 4⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/181
صوت و متن و خلاصه جلسه 5⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/324
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
@tafaqqoh
✅حوزه و وظیفهی سیاستاندیشی و سیاستورزی1️⃣
🌷امام خامنهای:
🔹 نکتهی نهم این است که فکر وحدت دین و سیاست را، هم در تفقه و هم در عمل دنبال بکنید.
🔹 آقایان بدانند که فکر جدایی دین و سیاست، به عنوان یک آفت، بکلی ریشهکن نشده است.
🔹 متأسفانه هنوز در حوزهها کسانی هستند که خیال میکنند حوزه باید به کار خودش مشغول بشود، اهل سیاست و اهل ادارهی کشور هم مشغول کار خودشان باشند؛ حداکثر اینکه با هم مخالفتی نداشته باشند!
🔹 اما اینکه دین در خدمت ادارهی زندگی مردم باشد و سیاست از دین تغذیه بکند، هنوز در بعضی از اذهان درست جا نیفتاده است.
🔹 ما بایستی این فکر را در حوزه ریشهدار کنیم؛ به این شکل که هم فقاهت را اینطور قرار بدهیم، و هم در عمل اینگونه باشیم.
🔹 یعنی چه؟ یعنی استنباط فقهی، بر اساس فقه ادارهی نظام باشد؛ نه فقه ادارهی فرد.
🌐 بیانات در آغاز درس خارج: 1370/6/31
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅حوزه و وظیفهی سیاستاندیشی و سیاستورزی2️⃣
🌷امام خامنهای:
🔹 فقه ما از طهارت تا دیات، باید ناظر به ادارهی یک کشور، ادارهی یک جامعه و ادارهی یک نظام باشد.
🔹 شما حتّی در باب طهارت هم که راجع به ماء مطلق یا فرضاً ماءالحمام فکر میکنید، باید توجه داشته باشید که این در یک جا از ادارهی زندگی این جامعه تأثیری خواهد داشت؛ تا برسد به ابواب معاملات و ابواب احکام عامه و احوال شخصی و بقیهی ابوابی که وجود دارد.
🔹 بایستی همهی اینها را به عنوان جزیی از مجموعهی ادارهی یک کشور استنباط بکنیم.
🔹 این در استنباط اثر خواهد گذاشت و گاهی تغییرات ژرفی را به وجود خواهد آورد.
🌐 بیانات در آغاز درس خارج: 1370/6/31
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅حوزه و وظیفهی سیاستاندیشی و سیاستورزی3️⃣
🌷امام خامنهای:
🔹 در عمل هم باید اینگونه باشیم. باید طلاب را برای نیازهای جامعه تربیت کنند.
🔹 این جامعه احتیاج به قاضی دارد. باید دستگاهی در قم طلاب را به سمت تربیت قاضی سوق بدهد.
🔹 اینطور نباشد که تربیت قاضی را هم حوزه به عهدهی دیگری واگذار بکند. جایی در حوزه باشد که طلاب را برای حضور در دستگاههای گوناگون اداری کشور - مثل سازمانهای عقیدتی، سیاسی و ادارات مختلفی که احتیاج دارند - سوق دهد.
🔹 جایی باشد که اشخاص و جمعی را به سمت پیدا کردن مسائل مهم - که نظام به آنها نیاز دارد - سوق دهد.
🌐 بیانات در آغاز درس خارج: 1370/6/31
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅حوزه و وظیفهی سیاستاندیشی و سیاستورزی4️⃣
🌷امام خامنهای:
🔹 ما امروز درباب ادارهی کشور به مسائلی برخورد میکنیم که مشکلات و معضلات دینی و فقهی ماست؛ ما پاسخ اینها را میخواهیم، اما کسی جوابگو نیست.
🔹 باید خودمان بنشینیم، یا آقایی را ببینیم و از او بخواهیم، یا فرضاً بگوییم در کتابها بگردند و جواب این مسأله را پیدا کنند.
🔹 باید دستگاهی آماده باشد و تمام مشکلات و معضلات نظام را پیشبینی کند؛ نسبت به آنها فکر کند، راهحل ارائه کند و جواب و پاسخ آماده را برای آن آماده نماید.
🔹 این، جزو وظایف حوزههای علمیه است؛ لذا متعلق به اسلام است، و اسلام آن چیزی است که حوزهی علمیه برای آن به وجود آمده است.
🌐 بیانات در آغاز درس خارج: 1370/6/31
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅حوزه و وظیفهی سیاستاندیشی و سیاستورزی5️⃣
🌷امام خامنهای:
🔹 البته بُعد دیگر وحدت دین و سیاست این است که حوزههای علمیه بایستی از سیاست هرگز دور نمانند. طلاب باید آگاهی سیاسی پیدا کنند.
🔹 مبادا جریانهای سیاسی روز، بر ذهن طلاب در حوزهی علمیه سبقت بگیرند. طلاب باید در فضای سیاسی حضور داشته باشند؛ بلکه جلوتر از زمان باشند و فکر سیاسی روشن داشته باشند؛ کمااینکه علمایی که فکر سیاسی روشن داشتند، مفید بودند.
🔹 ما عالم ملای محقق شجاع بهدردبخوری از لحاظ شخصی را میبینیم که به خاطر نداشتن فکر سیاسی، یک جا وجودش باید مفید واقع میشده، اما مفید واقع نشده است؛ یک جا نظری داده، که آن نظر برخلاف است؛ یک جا در مورد فردی تشخیصی داده، که آن تشخیص، تشخیص غلطی است و موجب اشتباهات بزرگی در این باب شده است.
🔹 وقتی ما به فکر سیاسی اهمیت ندادیم، اینگونه خواهد شد. عالم دین، بایستی فکر سیاسی روشن و زنده و متناسب با لحظهی حال داشته باشد.
🌐 بیانات در آغاز درس خارج: 1370/6/31
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
کتاب حکیمانه ترین حکومت.pdf
2.7M
📗 #کتاب
🌹 حکیمانه ترین حکومت
🖋 اثر آیت الله #مصباح_یزدی
💠 متن کتاب از سایت آیت الله مصباح نیز قابل دریافت است👌
🚥اندیشه سیاسی👇👇
🆔 @darseenghelab
♻️فتوای "ولی فقیه"؛ به مثابهی 🔻"فتوای معیار "🔻
🌷امام خامنهای (در دوره ریاست جمهوری):
🔹در جامعهی اسلامی البته احکام پذیرفته شدهای هم که میگوئیم، یعنی "فتوای ولیفقیه"؛ چون در جامعهی اسلامی آن ضابطهی شرعی نظام، "فتوای ولیفقیه" است.
🔹فتاوی فقهای دیگر در مسائل شخصی و فردی برای خودشان و مقلدینشان - اگر مقلدینی داشته باشند - البته مجری و مجراست و حجت است؛ در این حرفی نیست.
🔹در باب نماز، در باب روزه، در باب حج، در باب بقیهی عبادات، کارهای فردی که انجام میدهند، بر طبق فتوای مقلَد دیگری - اگر چنین مقلَدی وجود داشته باشد - مانعی ندارد که عمل کنند،
🔹اما در مسائل کلی کشور، در آن چیزهائی که ضابطهی عمومی برای کشور هست، برای آن چیزهائی که مبنای قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی است، تنها فتوائی که معتبر هست، فتوای امام است.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1366/10/11
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🔰وظیفهی نظارت دولت اسلامی بر اقتصاد1️⃣
🌷امام خامنهای:
🔹در اقتصاد جامعهی اسلامی اگرچه مردم در فعالیتهای اقتصادی میدان باز و وسیعی دارند و آزادیهای زیادی دارند و هر کسی این حق را دارد که فعالیت و تلاش اقتصادی بکند، اما در کنار این حق و اختیار برای مردم یک اختیار و حقی هم برای دولت اسلامی و قدرت حاکم بر جامعهی اسلامی قرار داده شده است و آن حق کنترل و نظارت و مراقبت است.
🔹زیرا اگر این حق برای حاکم اسلامی نباشد و مردم بدون نظارت دولت و بدون رعایت سیاستهای دولت تلاش اقتصادی را شروع کنند و انجام بدهند، این یقیناً در جامعه به طغیان، به ظلم، به بغی، به فساد منتهی خواهد شد
🔹و همان وضعی پیش خواهد آمد که در دنیای سرمایهداری هست که سلاطین فولاد و طلا و نفت و صاحبان کمپانیهای بزرگ از قدرت و ثروت بینهایت برخوردارند و قشر بزرگی از مردم هم از اوّلیات زندگی، یعنی از خانه و خانواده و شام شب و لباس نگهدارندهی از سرما و گرما محرومند
🔹و بدتر از آنجا کشورهائی که دنبالهرو سیاستهای آنها هستند در جهان سوم از جمله نظام منحط گذشتهی این کشور، نظام پادشاهی.
🔹اگر نظارت دولت اسلامی و حاکمیت اسلام نباشد، قانون اسلامی به خودی خود، نمیتواند معجزه بکند. قانون هنگامی کاربرد دارد و مؤثر است که بالای سر قانون، یک دست قوی و نیرومندی باشد و آن دولت اسلامی است.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1366/10/11
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷