eitaa logo
اندیشکده فقه حکومتی
381 دنبال‌کننده
596 عکس
56 ویدیو
85 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نظام اسلامی ، امانت الهی رهبر معظم انقلاب اسلامی: عزیزان من! بارِ سنگینِ حفظِ این امانتِ الهی که امانت پیغمبران است، بر دوش شماست. جمهوری اسلامی، امانتِ تاریخىِ انبیای عظام الهی است. آرزوی موسی و عیسی و آرزوی همه اولیا و ائمّه بزرگوار ماست که امروز تحقّق پیدا کرده است؛ ولو ناقص. ـ کاملش هم، ان‌شاءاللَّه، در دوران حکومت کبری و ولایت عظمای حضرت بقیةاللَّه فی‌الارضین، ارواحنالتراب‌مقدمه‌الفداه، ظاهر و آشکار خواهد شد. ـ این، بارِ خیلی سنگین و محموله پر ارزشی است. این را شما باید حفظ کنید و این میسّر نیست مگر با حفظ نفس. متاع دنیا، لذّت خیر، پول، ثروت و تجمّل دنیا - آن هم در حدودی که امثال من و شما ممکن است در زندگی خود داشته باشیم - خیلی کمتر و بی ارزش تر و حقیرتر از آن است که انسان به خاطر آنها بنیه معنوی خود را ضعیف کند و حملِ این بار را به خطر بیندازد. مراقب باشید و دشمن را ناکام کنید. ۱۳۷۳/۱۰/۱۵ @andishkade_f_h 🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
@andishkade_f_h 🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
هدایت شده از سید مهدی
34.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 مستندی مهم برای بالاتر رفتن ✅ مستندی که جوانان انقلابی باید مشاهده کنند 💠 چطور اصل در مجلس تدوین قانون اساسی، به تصویب رسید ⁉️ 🔰 مناظره ای جالب میان آقای مراغه ای و شهید بهشتی به عنوان مخالف و مدافع اصل ولایت فقیه 🆔 @meshkatnoor
حجت الاسلام و المسلمین مسید حسین میرمعزی از اساتید علم اقتصاد حوزه و معاون سابق پژوهش حوزه علمیه قم: اقتصاد اسلامی؛ مذهب، نظام یا علم https://www.hawzahnews.com/news/923776/ @andishkade_f_h 🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
‏عکس از H Hem
🔰 معاونت راهبردی مؤسسه مطالعات و تحقیقات فتوح اندیشه برگزار می‌کند: ⚙️ سلسله نشست‌های 🔺 نشست تخصصی چهارم 🔸 🔘 با موضوع: «مسئله‌شناسی فقه مقاومت؛ با نگاهی به رویکرد جریان‌های سلفی-جهادی» 👤 ارائه‌کننده: حجت‌الإسلام والمسلمین دکتر 🗓 سه‌شنبه ۲۹ مهر ⏰ ساعت ۱۵:۳۰ 🏢 پردیسان، بلوار شهروند، خیابان سبلان، کوچه ⟨۴⟩، پلاک ⟨۲۶⟩ 🌐 درگاه مجازی شرکت در جلسه 👉 📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه 🆔 @Fotooh
هدایت شده از  استاد محمدی قائینی
💢 ، مساوی آیت الله خویی نیست... 🔹🔸 امروزه اینطور مشهور شده که از مکتب نجف، آیت الله خویی اراده می شود اما باید توجه داشت در نجف آن زمان فقط مرحوم آقای خویی نبوده‌اند که بخواهیم را مساوی مکتب آقای خویی بدانیم. بزرگانی در نجف آن روز حضور داشته‌اند که حالا به دلایلی کمتر نامی از آن‌ها برده می‌شود. مرحوم آقای ، مرحوم آسید عبدالهادی شیرازی، مرحوم ، مرحوم کاشف الغطا از خاندان کاشف الغطای بزرگ و معاصر آقای بروجردی، مرحوم آقای سید عبدالاعلی سبزواری بوده و مرحوم میرزا باقر زنجانی بوده است که برخی ایشان را از آقای خویی أعلم می‌دانسته‌اند. 🔹🔸 اما به علت مطرح شدن مرحوم آقای خویی (ره) و توفیقاتی که ایشان پیدا کردند عواملی را می‌توان برشمرد. آقای خویی توفیق بسیاری در شاگرد پروری داشتند. 💢 عوامل برجسته شدن حوزه درسی آیت الله خوئی (رحمة الله علیه) 🔻🔻 🔹 اولاً به این دلیل که مطالب را با زبانی ساده و روان و شیوا مطرح می‌کردند. 🔸 ثانیاً همه مطالب را دسته بندی شده ارائه می‌فرمودند. در این روش کار طلبه ساده می‌شد و مسیری را که باید او طی می‌کرد، استاد به جای او طی کرده است. همین امر موجب شد طلاب زیادی در درس ایشان شرکت کنند. زیرا هم درس دسته بندی شده بود و هم با بیانی ساده و روان مطالب ارائه می‌شد. وگرنه مرحوم آیت الله خویی (ره) ابتکارات علمی چندانی ندارند که به خاطر این ابتکارات درس ایشان مورد توجه قرار گرفته باشد. هرچند صاحب نظر هستند و نقدهایی را بر نظرات مشهور وارد می‌فرمایند ولی این ویژگی اصلی درس ایشان نبوده است. 🔹🔸 یکی از نکات منفی روش ایشان را می‌توان همین امر دانست که طلبه زحمت زیادی برای تحصیل متحمل نمی‌شود. لذا توصیه می‌شود اگر طلبه ای می‌خواهد در فقه قوی شده و ملا شود اول برای شروع از روش و مطالب آقای خویی (ره) شروع کند و بعد سراغ سبک صاحب جواهر برود و با آن سبک هم کار کند. وگرنه با صرف روش آقای خویی (ره) طلبه ملای عمیقی بار نمی‌آید. چون این روش انگیزه تحقیق را در طلبه زنده و تقویت نمی‌کند. زیرا خلاصه همه مطالب را با زحماتی که خود آقای خویی (ره) کشیده‌اند در اختیار طلبه قرار می‌دهد. 🔹🔸 به خلاف روش میرزای شیرازی و حتی به خلاف روش مرحوم امام خمینی (ره) که ایشان هم به طلبه پروری و محوریت دادن به طلبه در درس اهمیت می‌دادند. حضرت آیت‌الله سبحانی نقل می‌کنند وقتی تقریرات را که به حضرت امام خمینی (ره) ارائه کردم فرمودند، چرا اشکالی نکردی؟ عرض کردم آقا چیزی به ذهنم نرسید. فرموده بودند حداقل یک فحشی می‌نوشتی. یعنی بالاخره باید طلبه به حرف و ابراز نظر برسد. این کنایه از این است که باید ذهن طلبه جولان بیابد و تا حدودی از حیث اهمیت به شاگرد می‌توان ایشان را سامرایی در روش تدریس دانست. 🔹🔸 ویژگی اصولی مرحوم آقای خویی و این است که اصول را بسیار دقیق و فنی و عقلی بررسی می‌کردند. خصوصاً اصول پس از مرحوم آقای نائینی و آقای اصفهانی و آقاضیاء بسیار عقلی تر و دقیق تر و ظریف تر شده بود و شاگردان این بزرگان هم همین دقت‌ها را ادامه دادند و در بحث‌ها طرح و نقل می‌کردند. اما ویژگی آقای خویی این بود که این مباحث دقیق اصولی را تفصیلی طرح نمی‌کردند و با بیان ساده خیلی خلاصه آن را مطرح می‌فرمودند. @ghaeeni 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
هدایت شده از  استاد محمدی قائینی
💢 نگاهی به آیت الله خویی ره🔻 🔹🔸 اما از حیث ، مرحوم آیت الله خویی چند مرحله را در استنباط احکام طی می کردند: 🔰1) ابتدا قواعد اصولی را مطرح می‌کردند و مقتضای اصل در مسئله را بیان می‌کردند. 🔰️ 2) روایات در مسئله را دسته بندی می‌کردند و هر طایفه ای را جداگانه تجزیه و تحلیل کرده ودر آخر نتیجه گیری می‌نمودند. البته در ضمن استدلال به روایات گاهی آیات هم مورد بررسی قرار می‌گرفت. ❌ البته این یک به برنامه‌های حوزه است که همیشه قرآن در حاشیه قرار دارد. قرآن که ثقل اکبر است و ملاک دیگر أدله است باید در مرحله نخست قرار گیرد. 🔰️ اساساً مجتهد باید بیش از تسلط بر روایات با آیات مأنوس باشد و از تفاسیر دقیق و فنی آیات مشکله آگاه باشد تا بتواند روایات را با آیات تطبیق دهد. وگرنه اگر روایت را مستقل بررسی کنیم و بعد سراغ آیات برویم، ذهن از این طریق شکل خاصی به خود می‌گیرد و با همان نتیجه بدوی که از روایت گرفته آیه را تفسیر می‌کند. در صورتی که باید بر عکس باشد و قاعده این است که ابتدا آیات مورد بررسی قرار گیرند و بعد روایات تا جایی که با آیات سازگاری دارند مورد تمسک قرار گیرند. 🔰️ 3) در آخر اگر توانستند بر اساس روایات به حکم دست پیدا کنند که فبها و إلا دست به دامان اصول شده و طبق مقتضای آن نتیجه می‌گرفتند. ❌ یک اشکال مشترک الورود به قم و نجف این است که تحقیق در اقوال و احراز صحت انتساب آن‌ها کمتر به چشم می‌خورد. لذا می‌بینیم شیخ انصاری در بسیاری از موارد قولی را به فقیهی نسبت می‌دهند و نمی‌گویند من دیدم که چنان و چنین، می‌فرمایند (کمایقال) و تعابیری از این دست که منظور این است که برای من نقل شده وخودم آن را ندیده‌ام. این اشکال که مربوط به تتبع است در هر دو مکتب دیده می‌شود. ⚠️ آقای خویی اجماع را قبول ندارند و گاهی صریحاً می‌فرمایند (اجماعات کما تری) و با لو و اگر و اما بیان می‌کنند. حق در مسئله هم این است که بسیاری از اجماعات ما اساساً اجماع نیست. از زمان شهید ثانی (ره) به بعد پذیرفتند که بسیاری از این اجماعات، شهرت است، اجماع واقعی نیست. اما سیره را اعتنا می‌کنند و در کلامشان زیاد به سیره تمسک می‌کنند و آن را از استظهارات عرفی به شمار می‌آورند تا از این طریق بتوانند مراد معصوم را کشف کنند. ♻️ یکی از اساتید نقل می‌کرد که آقای خویی (ره) فرمودند اگر چهار نفر در مسئله ای متفق الفتوا باشند از نظر من است. محقق حلی، علامه حلی، شهید اول و شهید ثانی. این چهار بزرگوار آن‌قدر مورد اعتماد ایشان بوده‌اند و دقت آن‌ها را قبول داشت که اگر در مسئله ای فتوای واحد داشتند آن را به مثابه اجماع می‌شمردند. 🔰️ یکی از شاخصه‌های مکتب و منهج مرحوم آقای خویی (ره) این است که چون فقط را حجت می‌دانستند، به خلاف مبنای دیگر که خبر موثوق الصدور را حجت می‌دانستند، به ناچار تمامی روایاتی که در وسائل الشیعه آمده و مربوط به کتب أربعه است، تمام رجال و اسناد را بررسی می‌کردند و پس از دسته بندی و بررسی، اطلاعات توثیقی را در این رابطه جمع آوری کرده و در کتاب که توسط لجنه ای که تشکیل داده بودند، گردآوری کردند. البته همین کار را با روشی متفاوت آقای (ره) در قم انجام دادند. کسانی که قائل به حجیت روایات هستند دیگر الزامی به طی این مسیر علمی ندارند و راه‌های متعددی که قرینیت بر وثوق صدور دارند را در کنار هم قرار می‌دهند ونتیجه می‌گیرند که این روایت از امام (ع) صادر شده است. @ghaeeni 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
هدایت شده از  استاد محمدی قائینی
💢 آیت الله محمد محمدی قائینی به سخنان اخیر سید کمال حیدری 🔻🔻 آیت الله محمد پس از درس خارج فقه خود، در بیانات کوتاهی نسبت به سخنان اخیر واکنش نشان داده و هرگونه حرکتی که در اوضاع فعلی را مخدوش کند، محکوم کردند. @ghaeeni
هدایت شده از  استاد محمدی قائینی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بیانات آیت الله محمد در حاشیه درس خارج فقه، در واکنش به سخنان اخیر 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🔻 ضرورت عاقبت اندیشی در اظهار نظرها 🔻 پرهیز از نقل اقوال شاذ به عنوان قول مشهور و مجمع علیه 🔻 لزوم تفکیک بین نواصب، تکفیری ها و قاطبه ی اهل سنت 🔻 اهمیت حفظ وحدت در جامعه اسلامی ✅ کانال رسمی استاد محمدی قائینی 📚@ghaeeni
https://research.iki.ac.ir/news/ 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p