هدایت شده از آیت الله علی اکبر رشاد
Velaya2.mp3
18.96M
#صوت
#درس_خارج
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_السیاسه / جلسه چهل و نه
📌 مبحث فقه_الولایه(۲)
🎙آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 دوشنبه ۱۱ اسفندماه ۹۹
🏬 برگزاری آنلاین و مجازی
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از آیت الله علی اکبر رشاد
#دروس
🔶 متن مباحث خارج فقه السیاسه استاد #علی_اکبر_رشاد منتشر شد:
🔰 استعمالات کلمه «ولایّت» در حوزه های علمی
♨️ #فقه_الولایه / جلسه سوم
🔻 کلمه «ولایّت» که در حوزه عرفان و سلوک عنوان می شود، هرگز وجه سیاسی ندارد و نمی تواند با ولایّت سیاسی و حکومت تداخل کند؛ هر کدام کاربرد و کارکرد مختص و مناسب خود را دارند؛ به همین جهت «ولایّت» در علوم مختلف معنا و دلالت خودش را پیدا میکند و اصطلاح متناسب با آن علم و آن عرف را باید از آن توقع داشت...
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/feqholvelaya3
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از آیت الله علی اکبر رشاد
Feqholvelaya3.pdf
520.4K
#متن_درس
#درس_خارج
📜 #بخوانید
🔰 #خارج_فقه_السیاسه / جلسه پنجاه
📌 مبحث فقه الولایه(۳)
🎙آیت الله #علی_اکبر_رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از آیت الله علی اکبر رشاد
Fegholvelaya3.mp3
19.1M
#صوت
#درس_خارج
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_السیاسه / جلسه پنجاه
📌 مبحث فقه_الولایه(۳)
🎙آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 شنبه ۱۶ اسفندماه ۹۹
🏬 برگزاری آنلاین و مجازی
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از آیت الله علی اکبر رشاد
#دروس
🔶 متن مباحث خارج فقه السیاسه استاد #علی_اکبر_رشاد منتشر شد:
🔰 کلان تقسیم #فقه_السیاسه
♨️ #فقه_الولایه
🔻فقه سیاسی و فقه سیاست مربوط به غیر حکومت، مکلفین، بدون لحاظ وجود حکومت و بدون نظر داشت نقش و ربط آنها به حکومت چه احکامی دارند. بحث هایی در این محور وجود دارد که مکلف، با امر سیاست باید چگونه برخورد کند...
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/?p=4293
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از آیت الله علی اکبر رشاد
#خبر
🔶 استاد #علی_اکبر_رشاد در هم اندیشی علمی #فقه_نظام_ساز:
🔰 برای تولید فقه نظام، باید از فقه موجود بهره بگیریم
🔻دانش اصول فقه می تواند داده های بسیاری را در حوزه روش شناسی فقه نظام ساز و فقه نظام دار و نظام پرداز در اختیار ما قرار بدهد. اما آنچه که هست کفایت نمی کند. یکی از آفاتی که در روزگار ما ظهور کرده این است که پیوسته میراث معرفتی بازمانده از سلف را مورد تخطئه قرار می دهیم و علیالدوام آنچه را که به کف داریم را کوچک نمایی کرده و بی ارزش نشان می دهیم که این آفت بسیار بزرگی است.
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/?p=4295
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از استاد محمدی قائینی
#کتاب_الجهاد
#فقه_روز
💥قوه فقاهت را در مسائل روز پیدا کنید! نه در مسائل بی فایده! امروز حق نداریم همانند گذشته در لباس مشکوک 6 ماه صرف وقت کنیم!
🎤رهبر انقلاب:
🔶امروز ما دیگر حق نداریم در باب لباس مشکوک، شش ماه صرف وقت کنیم. یک روز از این کارها می کردیم.امروز دیگر ما حق نداریم افتخار کنیم که فروع علم اجمالی را از 80 تا آوردیم 90 تا!!
🔹[آن زمان] بعضی از طلبه ها بودند که اشکال می کردند که آقا فایده اش چیست؟!
🔸[آن زمان] من می گفتم که آقا می خواهیم فرمول #فقاهت را، مکانیسم فقاهت را یاد بگیریم؛ می خواهیم بدانیم کسی که فقیه می شود از کتاب وسنت چگونه #استنباط می کند احکام الهی را؛ می خواهیم قوتش را پیدا کنیم. برای زور پیدا کردن آدم می رود در ورزش زورخانه، یک وزنه ای را دستش می گیرد، صدبار این جوری ، این جوری می کند؛ هیچ فایده ای هم ندارد، جز اینکه آدم قوی بشود.
🔻ما می گفتیم که بحث فروع علم اجمالی و لباس مشکوک و معنای حرفی و مشتق و این حرف های طولانی ای که وجود دارد ، اینها همان دمبل را بالا پایین بردن است ، این وزنه را تکان دادن است، هیچ فایده ای هم ندارد، مگر قوی شدن.
🔹آن روز این را می گفتیم اما امروز حق نداریم این را بگوییم! امروز می گوییم آقای ورزشکار اگر می خواهی قوی بشوی برو این باغچه را بیل بزن، این باغچه اینجا افتاده، این بیابان را بیل بزن، افتاده این جور بی صاحب، متروک. قوه ی فقاهت را در #کتاب_جهاد پیداکنید! در مباحث روز پیدا کنید! بگردید شیوه های جدید برای بانک اسلامی پیدا کنید!
📚«ولایت و حکومت» ص۲۶۴ - ۲۶۵
#فقه_حکومتی
#فقه_روز
#فقه_نظام
#فقاهت_و_حکومت
🆔 @ghaeeni
هدایت شده از استاد محمدی قائینی
💢 گزیده بیانات آیت الله
#محمدی_قائینی در نقد سخنان اخیر سروش محلاتی و حسن روحانی 💢
📌 بخش دوم:
❇️ این آیه می گوید برخی از کفار در یک مرحله ای چندبار نقض کردند. حال با آنها چه باید کرد؟ خوب آیات 56 و 57 آن را هم بخوانید. تثقفنهم که در آیه بعد می آید که ثقف یعنی هجوم بردن و به سرعت چیزی را درک کردن و به قول معروف مثل عقاب بالاسر آن حاضر شدن. فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِي الْحَرْبِ یعنی پیامبر به جنگ اینها برو و مثل عقاب بالاسر اینها حاضر باش فَشَرِّدْ بِهِم شرّد یعنی تفرقه. طوری با اینها بجنگ که عقبه و تابعین و پشتیبان اینها بر خودشان بلرزند و فرار کنند یعنی جوری سیلی در گوش اینها بزن که برقش بقیه را هم بگیرد.
❇️ فَشَرِّدْ بِهِم مَّنْ خَلْفَهُمْ نه تنها اینها را نابود کن و ریشه آنها را بکن بلکه جوری باید ضربه سنگین باشد که بقیه حساب کار خودشان را بکنند مثل ضربه به #عین_الاسد، مثل پهبادی که بالای خلیج فارس زدند. این گونه باید زهر چشم بگیرید که روس ها تعجب کرده بودند که شما چطور توانستید بزنید؟ اگر #آمریکا جواب می داد، چه می کردید؟ گفتند اگر می زد بازهم می زدیم. لذا ما 400 یا 500 موشک آماده کرده بودیم که اگر جواب می دادند کل مواضع آنها در منطقه را می زدیم. خوب کسی که عین الاسد را بزند #رعب در دل آنها می افتد و شرّد بهم می شود و جرات نمی کنند جواب بدهند.
❇️ قرآن می گوید اینهایی که عهدهای متعدد را یا یک عهد را چندبار نقض کردند اولا تثقفهم یعنی مثل عقاب بالای سر اینها بروید و تهاجم سنگین داشته باشید ثانیا فشرّد بهم جوری اینها را نابود بکنید که تابعین و پشت سری ها و تدارک چی ها و حامی آنها متفرق بشوند لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ تا به قدرت خداوند پی ببرند که با اسلام نمی شود که در بیافتند. آیا الان رابطه ما با آمریکا این جوری است؟ ما مثل عقاب رفتیم بالای سر اینها ایستادیم؟ آیا جوری سیلی توی صورت اینها خورده که اروپایی ها و بقیه هم در بروند و فرار کنند؟ قرآن می گوید اینهایی که نقض می کنند فَإِمَّا شرطیه است باید این گونه با آنها برخورد بکنید نه اینکه ساکت سر جات بشینی تا آنها هی نقض کنند و تهدید کنند و توهین بکنند تحریم بکنند تحقیر بکنند شما بازهم برید مذاکره بکنید.
❇️ کجای آیه قرآن این را می گوید که اگر نقض عهد کردند شما حق ندارید ترک مذاکره کنید؟! تا آخر ادامه بده چون در قرآن آمده فی کل مرّة! آیه 58 می گوید نه تنها نقض که حتی اگر احتمال نقض عهد هم دادید باید آن گونه برخورد کنید. وَإِمَّا تَخَافَنَّ خوف یعنی احتمال می دهم آنها عمل نمی کنند. وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِيَانَةً فَانبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَآءٍ إِنَّ اللَّهَ لاَ يُحِبُّ الخائِنِينَ اگر از قومی از غرب، #اروپا و #آمریکا که پیمان بستند ولی ظاهرا نمی خواهند به پیمانشان عمل کنند. آیه نمی گوید خیانت می کنند می گوید میترسی که خیانت بکنند، احتمال می دهید که #خیانت بکنند فَانبِذْ إِلَيْهِمْ قرار داد را به طرف اینها پرتاب کن.
❇️ آنها گفتند ما پاره می کنیم شما #آتش بزنید و به طرف آنها پرت کنید. عَلَى سَوَآءٍ همانطور که آنها کردند. آنها مگر قرارداد را برای ما پاره نکردند. آنها مگر نگفتند که ما عمل نمی کنیم. مگر نگفتند که زیر پا می گذاریم و خارج می شویم. خوب شما هم خارج شوید دیگه. برای چه سر پیمان تان ایستاده اید؟ فَانبِذْ إِلَيْهِمْ. تازه آیه اشاره به خوف می کند نه جنگ واقعی نه اینکه یقین داری آنها عمل نمی کنند.
❇️ درباره اینها که بالاتر از یقین است که عمل نمی کنند و نکردند و هنوز هم عمل نمی کنند. صریحا این را گفته اند. گفتند از بمب اتم ایران هم نمی ترسیم. ما از قوی شدن ایران که در بُعد اقتصادی و صنعتی و همه پیشرفت های علمی که الگو برای جهان شوند می ترسیم. و الا بمب اتم هم ایران بسازد محققین یهودی شان گفتند که ما از این نمی ترسیم. ایران مگر چندتا بمب اتم می خواهد درست بکند و داشته باشد؟ آنها از این نمی ترسند. پس یقین داریم که اینها عمل نمی کنند نه اینکه خوف داشته باشیم و احتمال بدیم عمل نمی کنند. قرآن می گوید اگر خوف هم دارید قرارداد را کنار بگذارید فَانبِذْ إِلَيْهِمْ. پرتاب کنید القا کردن و با قدرت و شدت چیزی را به طرف کسی انداختن را إنبذ می گویند. یعنی با غضب پرتاب کنید و در صورتش بیاندازید. إِنَّ اللَّهَ لاَ يُحِبُّ الخائِنِينَ خدا خائنین را دشمن می دارد لذا شما خوف و احتمال خیانت هم داشتید باید این کار را بکنید چه برسد یقین کنیم اینها خائن هستند و حتما عمل نمی کنند.
❇️ آیه بعدش دارد که از نظر نظامی آنقدر خودتان را قوی کنید که عدو خدا از شما بترسد و عدو شما هم از شما بترسد یک عده منافق هم که در داخل هستند که لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم آنها هم بترسند و حساب کار خودشان را بکنند.
🆔 @ghaeeni
سکولاريسم پنهان (بررسي انديشههاي دکتر داود فيرحي.pdf
3.88M
🔴گروه تاريخ انديشه معاصر مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) به صورت غيررسمي منتشر کرد:
🔴سکولاريسم پنهان: بررسي انتقادي انديشههاي دکتر داود فيرحي
🔴 مجموعهاي از مناظرهها و گفتوگوهاي انتقادي، يادداشت، مصاحبه، سخنراني و مقالات متعدد که به صورت غيررسمي انتشار مييابد.
🔴با نوشتارها و گفتارهايي از:
🔵حجج اسلام:
🔸سيدمحمدمهدي ميرباقري
🔸حميد پارسانيا
🔸 عبدالحسين خسروپناه
🔸داود مهدويزادگان
🔸محمدجواد نورزوي
🔸مهدي اميدي
🔸ذبيحالله نعيميان
🔸 محمدعلي ليالي
🔸 ابوذر مظاهري
🔸علي احمديخواه
🔵و آقايان:
🔸موسي نجفي
🔸عليرضا جوادزاده
.
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از محمد علی نعیمیان
📌حمایت آیت الله العظمی #خوئی از انتخاب #جمهوری_اسلامی
این #نامه به زبان #فارسی و در ربیعالثانی سال ۱۳۹۹ قمری مقارن با فروردین ماه ۱۳۵۸ خورشیدی به رشته تحریر درآمده است:
شکر و سپاس بی حد خداوند متعال را که ملت مسلمان غیور #ایران در اثر مجاهدات و فداکاری های خود توانستند آزادانه و بدون هیچ تحمیلی رای خود را اظهار دارند و در این زمینه رای اینجانب این است که همگی نسبت به تشکیل حکومت جدید جمهوریت اسلامی را انتخاب نمایند و از آنجایی که اکثریت ساحقه این ملت #شیعه اثناعشری می باشند لازم است برای مراعات حقوقشان قوانین مجعوله نسبت به این اکثریت موافق مذهب آنها گردد.
توفیقات همه برادران ایمانی را از درگاه خداوند متعال خواستارم.
ابوالقاسم الموسوی الخوئی
۲۸ /ع۹۹/۲ هجری قمری
👇👇
🌻 @ahlebait110
🔵مفهومشناسي «استبداد» و «استبداد ديني» در رساله تنبيهالامه و بررسي نسبت آن با حکمراني فقيهان
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
1100024.pdf
514K
🔵مفهومشناسي «استبداد» و «استبداد ديني» در رساله تنبيهالامه و بررسي نسبت آن با حکمراني فقيهان
🔷مقاله انتشار يافته در نشريه علمي ـ پژوهشي «معرفت سياسي»
🔶چکيده: ميرزاي نائيني در رساله مهم تنبيه الامه، واژههاي «استبداد» و «استبداد ديني» را در موارد متعدد استعمال کرده است. برخي مفسران تنبيه الامه، به گونهاي، مفهوم اين دو واژه را از منظر نائيني بر حاکميت سياسي فقيهان تطبيق دادهاند. نوشتار حاضر، با رويکرد تاريخي و روش تحليل محتوا، به بررسي انتقادي اين تفسير و نسبت ميپردازد.
نتايج پژوهش بيانگر آن است که مفهوم عام و اصلي واژة «استبداد»، استقلال و انحصار است. از آنجا که استقلال و انحصار در نسبت با چيزي در نظر گرفته ميشود، معناي خاص استبداد، متعدد و شناور بوده است. مقصود نائيني از اين واژه، عمدتا، «ظلم به فرودست»، و مفهوم مورد نظر وي از «استبداد ديني»، «اقتدار عالمان ديني فاسد و دنياطلب» است. بر اين اساس، حکمراني فقيهانِ جامعالشرايط که عدالت ازشروط لازم و اصلي آنان است، فاصلة زيادي با اين دو مفهوم دارد. از سوي ديگر، قيد «اطلاق» در اصطلاح «ولايت مطلقه فقيه»، ناظر به گسترده بودن اختيارات فقيهِ حاکم در چهارچوب شريعت جهت تأمين مصالح مردم، و نيز تقدم حکم اهم بر مهم هنگام تزاحم است. در نتيجه، اين اصطلاح، با مفهومي که نائيني از دو اصطلاحِ «استبداد» و «استبداد ديني» اراده کرده، تفاوت بنيادين دارد.
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از دوفصلنامه نظام ولائی
🔹#دوفصلنامه_نظام_ولایی در ایستگاه سوم
🔻 سومین شماره دوفصلنامه نظام ولایی (پاییز و زمستان 1399) با مقالاتی از اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه منتشر شد.
💠 عناوین مقالات شماره سوم به به شرح ذیل است:
1. فقه کاربردی / احمد رهدار
2. مدیریت امام خامنهای (محور سوم و چهارم: مديريت «رفتار» و «فرهنگ» سازماني) / سید صمصام الدین قوامی
3. بایستههای نظری و عینی امتداد نظریه ولایت فقیه در فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی (با تأکید بر گام دوم انقلاب) / مجید تقیزاده رحمتآبادی / عباسعلی مشکانی سبزواری
4. خمسطلا و تكانههاي اقتصادي / سید محمد حسین متولی امامی
5. بررسی فقهی اصل حاکم بر عقود و قراردادها: آزادی یا توقیف؟! / اسماعیل پرور
6. نقدی بر روایت تقیزادههای جدید از مشروطیت / داود مهدویزادگان
7. بررسی و نقد: «فقه و سیاست در ایران معاصر» (فقه سیاسی و فقه مشروطه) / محقق خراسانی
@Nezamevelaee
هدایت شده از دوفصلنامه فقه دولت اسلامی
#دوفصلنامه_فقه_دولت_اسلامی
📣 دومین شماره دوفصلنامه «فقه دولت اسلامی» ویژه «#فقه_کارگزار» منتشر شد.
🔹به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی #فتوح_اندیشه، دومین شماره دوفصلنامه تخصصی «فقه دولت اسلامی» (پاییز و زمستان 1399)، ویژه «فقه کارگزار» منتشر گردید.
🔻عناوین مقالات این شماره از قرار ذیل است:
1. سرمقاله: #فقه_کارگزار در دولت اسلامی / احمد رهدار (مدیر مسئول)
2. طرحى نو، در تعیین حاكم و مسؤولان دیگر (درآمدی بر #نظریه_عدول_مومنین علامه مصباح یزدی رحمهالله) / علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)
3. قاعده فقهی #گزینش_اصلح / سید صمصام الدین قوامی
4. امکانسنجی فقهی #تصدی_گری_بانوان در مناصب مشوب به ولایت / ابوالقاسم علیدوست
5. درآمدی بر #گزینش_سیاسی در فقه دولت (با تأکید بر روایات کتاب القضاء وسائلالشیعه) / عباسعلی مشکانی سبزواری – محمد جواد نوروزی
6. واكاوی ضرورت #فقاهت در #سفیر دولت اسلامی / محمدصادق اسیم- احمد رهدار
7. بررسی فقهیِ #وجوب_انتخاب و اعطاء منصب سیاسی به #کارگزار_عادل / محمد قاسمی
💠 علاقمندان می توانند برای دریافت مجله با مدیر اجرایی مجله (جناب آقای دهمرده) تماس حاصل فرمایند و یا از طریق پرتال جامع علوم انسانی و سایت موسسه فتوح اندیشه، فایل مقالات را دریافت نمایند.
@mdahmardeh1774
#دوفصلنامه_فقه_دولت_اسلامی
#فقه_دولت
#فقه_کارگزار
#انتخابات
🆔 @feqhedolat
هدایت شده از کانال جامع فقه حکومتی
🌀 #گفتمان_فقه_حکومتی به شماره #هفتم رسید
🔻به گزارش مدیر داخلی دوفصلنامه علمی ترویجی گفتمان فقه حکومتی، هفتمین شماره از این دوفصلنامه (بپاییز و زمستان1399) منتشر شد.
در این شماره از دوفصلنامه گفتمان فقه حکومتی، شش سند علمی از اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در موضوعات مختلف فقهی، با رویکرد حکومتی به فقه، به جامعه علمی کشور ارائه شده است.
♻️ عناوین مقالات این شماره به شرح ذیل است:
1️⃣ اختیارات ولی فقیه در اجرای احکام و حوزه وضع قوانین / ابوالقاسم مقیمی حاجی
2️⃣ فلسفه نظامسازی دینی (با تاکید بر واکاوی معرفت شناختی الگوهای تامین حجیت) / مهدی قاضیان - علی منصف زاده اصل- سید احسان رفیعی علوی
3️⃣ نگرش حداکثری به فقه و پیامدهای آن (با تأکید بر اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) / سیدکاظم سیدباقری- محسن پیربالائی
4️⃣ مبانی فقهی مقام معظم رهبری در مساله «نقض عهد» و نقد دیدگاه مخالف / داود مهدویزادگان
5️⃣ بررسی و تبیین دیدگاه علامه حلی در مورد ولایت فقیه / علیاکبر کریمی ایمنی - مصطفی جعفرپیشهفرد
6️⃣ بررسی تطبیقی مبانی فقه حکومتی از دیدگاه صاحب جواهر(ره) و میرزای نائینی(ره) / عباسعلی مشکانی سبزواری- یعقوبعلی برجی
💠 علاقمندان می توانند برای دریافت مجله با مدیر داخلی مجله جناب آقای زکی تماس حاصل فرمایند و یا از طریق پرتال جامع علوم انسانی فایل مقالات را دریافت نمایند.
@zaki222
#گفتمان_فقه_حکومتی
#دوفصلنامه
🆔 @feqhehokomati
هدایت شده از دوفصلنامه نظام ولائی
🔹سومین شماره دوفصلنامه نظام ولایی، منتشر و در پرتال جامع علوم انسانی بارگذاری گردید.
http://ijtihadnet.ir/%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d8%a3%d9%85%d9%84%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%81%d9%82%d9%87-%d9%83%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%af%db%8c-%d9%88-%d8%ae%d9%85%d8%b3%e2%80%8c%d8%b7%d9%84%d8%a7-%d9%88/
@Nezamevelaee
هدایت شده از دوفصلنامه نظام ولائی
🔹سومین شماره دوفصلنامه نظام ولایی، منتشر و در پرتال جامع علوم انسانی بارگذاری گردید.
💠لینک دسترسی به فایل مقالات در این سایت:
http://ensani.ir/fa/article/journal-number/50416
@Nezamevelaee
هدایت شده از دوفصلنامه نظام ولائی
مدیریت امام خامنه ای -محور سوم و چهارم.pdf
285.2K
💠 مدیریت امام خامنه ای حفظه الله (محور سوم و چهارم)
🔹 استاد سید صمصام الدین قوامی
🔸 منبع: مجله #نظام_ولایی سال دوم پاییز و زمستان 1399 شماره 3
◀️ چکیده: یکی از راههای بررسی و تبیین مدیریت اسلامی و ارائه الگوی تراز مدیریت اسلامی، کاوش در سیره مدیریتی رهبران دینی جامعه و حکومت اسلامی است. سلسله «مقالات مدیریت امام خامنهای» در صدد است با کاوش در سیره مدیریتی امام خامنهای، اصول و مبانی رهبری در سیره مدیریتی ایشان را رصد و تبیین نماید.
تبیین نظریه و الگوی مدیریت اسلامی، بایستی مبتنی بر محورهای چهارگانه مدیریت از قرار ذیل باشد: 1) وظائف مبنايي مدير(محور نظم)، 2) مديريت منابع انساني (محور رشد)، 3) مديريت رفتار سازماني (محور انگيزش)، 4) مديريت فرهنگ سازماني (محور معنويت).
در شمارههای پیشین این سلسله مقالات، محور اول (وظائف مبنائی مدیر) و محور دوم، یعنی مديريت منابع انساني (محور رشد) مورد بحث قرار گرفت. مقاله حاضر متصدی تبیین محورهای سوم (مديريت رفتار سازماني [محور انگيزش]) و چهارم (مديريت فرهنگ سازماني) از محورهای چهارگانه مدیریت است.
ذیل محور سوم (محور انگیزش) موضوعاتی از قبیل: رفتارشناسی، مدیریت تعارض، ارتباطات و انگیزش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در محور چهارم (محور مدیریت فرهنگ سازمانی) نیز بحث فرهنگ مطلوب و راه وروش تبديل فرهنگ موجود به مطلوب مورد بررسی قرار گرفته است. در هر بخش نیز ماهیت و اصول مربوطه در بیان و بنان رهبری معظم انقلاب مورد تحلیل قرار گرفته است.
🔹واژگان کلیدی: مدیریت، محورهای مدیریت، محور انگیزش، محور مدیریت فرهنگ سازمانی.
@Nezamevelaee
هدایت شده از دوفصلنامه نظام ولائی
به نام خدا.
به اطلاع می رساند سایت اختصاصی دوفصلنامه نظام ولائی راه اندازی شده و فایل مقالات زین پس در این سایت بارگذاری خواهد شد.
آدرس سایت نظام ولایی: http://nezamevelaee.ir
💠 کانال دوفصلنامه نظام ولائی
@Nezamevelaee
هدایت شده از افق حوزه
💠 راههای رسیدن به وحدت نظر در مسأله رؤیت هلال
🔻 آیت الله محسن فقیهی
🔹 همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، این بحث مطرح می شود که وضعیت #رؤیت_هلال به چه شکل خواهد بود؟ طبق نظر فلان مرجع چه روزی آغاز ماه مبارک رمضان خواهد بود و طبق نظر مرجع دیگر چه طور؟
🔹 وحدت،اصل اساسی دین اسلام: دین اسلام به وحدت خیلی اهمیت داده و قطعاً این اختلافات مطلوب شارع نیست.
🔸 راه هایی را که می تواند در این زمینه موجب وحدت شود:
🔹 راه اول حکومتی بودن مسأله اعلام عید: اثبات حکومتی بودن مسأله رؤیت هلال، کار دشواری نیست و می توان بر آن مؤیدات عقلایی و روایی ذکر کرد.
🔹 راه دوم پذیرش حکم حاکم به عنوان یکی از طرق اثبات اول ماه: فقهای زیادی موافق این مطلب هستند و این مطلب هم از روایات خاص قابل استفاده است و هم از عموم روایاتی که دستور به رجوع به حاکم شرع می دهند.
🔹 راه سوم عدم اعلام نظرات مخالف: بیان احکام کلی بر فقها لازم است اما در خصوص مسائل جزئی بیان نظر، واجب نیست. مسائل مربوط به رؤیت هلال نیز معمولاً در رساله ها و در جواب استفتائات بیان شده است، اما این که آیا بر اساس فلان مبنا امروز عید است یا خیر، بیان آنها ضرورتی ندارد.
🔹 راه چهارم تشکیل شورایی متشکل از نمایندگان مراجع: اگر در زمان ما نیز هر یک از مراجع معظم، نمایندهای را مشخص کنند و این نمایندهها با یکدیگر شورایی را تشکیل دهند و اعلام اول ماه توسط این شورا انجام شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
👈 شرح کامل مطلب https://b2n.ir/r81019
📢کانال رسمی هفته نامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
📝 رعایت مُرّ قانون مقدّم بر مصلحتاندیشیها
🔹 گاهی ممکن است انسان به نظرش برسد که اگر اینجا بر طبق قانون عمل کنیم، مصلحت نباشد. در همانجا رعایت قانون از رعایت آن مصلحت بالاتر و لازمتر است؛ چون اگر چنانچه بنا شد که با نظر اشخاص و افراد و مصلحتاندیشىِ این و آن، معیارها و ضابطهها به هم بخورد، دیگر ضابطهای باقی نخواهد ماند...
📝 گزیدهای از بیانات رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضای شورای نگهبان و مسؤولین بخشهای نظارتی به تاریخ ۱۳۸۶/۰۴/۲۰
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷