هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
منظومه فکری امام خمینی.mp3
9.6M
#بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با عنوان: منظومه فکری امام خمینی
برای دانشگاههای افغانستان ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
روش شناسی فقه نظام ولایی 5.mp3
22.26M
#بشنوید
🔰 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع "روش شناسی فقه نظام ولایی" درس خارج فقه
مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹
#جلسه_پنج
🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
راهبردهای رساله نویسی .mp3
30.87M
#بشنوید
🎙 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: راهبردهای پایان نامه و رساله نویسی
در جمع دانشجویان دکتری دانشگاه معارف ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
🆔 @khosropanah_ir
چهارمین جلسه مباحثه علمی با عنوان نقد مواضع سروش محلاتی درباره شرکت در انتخابات در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد.
پنجشنبه: 20. 3. 1400
ارائه: حجت الاسلام سیدهادی پیشوایی
ناقدان: حجج اسلام غلامرضا احسنی و ذبیح الله نعیمیان
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🌐 ما و انتخابات
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم»(قرآن کریم)
«فَلَیْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِیَّةُ إِلاَّ بِصَلاَحِ الْوُلاَةِ وَ لاَ تَصْلُحُ الْوُلاَةُ إِلاَّ بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِیَّةِ» (نهج البلاغه)
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
🔻در نشست «شبهه پژوهی انتخابات» تبیین شد؛
💠پاسخ به شبهات سروش محلاتی درباره نفی وجوب مشارکت در انتخابات
🔹به گزارش خبرنگار اجتهاد، نشست علمی «پاسخ به شبهات انتخاباتی» با همکاری «انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم» و «اندیشکده فقه حکومتی» و گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار، با حضور جمعی از اساتید نوزدهم خردادماه برگزار شد. در این جلسه حجتالاسلام سید محمدهادی پیشوائی، پژوهشگر فقه سیاسی، یادداشتی از محمد سروش محلاتی را با موضوع «عدم وجوب شرکت در انتخابات» مطرح کرد و بحثهای فقهی آن را مورد بررسی و نقد قرار داد. همچنین حجتالاسلام ذبیحالله نعیمیان، مدیر اندیشکده فقه حکومتی و حجتالاسلام احسنی، دبیر کمیته علمی انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم، نیز مباحثی در تکمیل این بحث ارائه کردند که گزارش این نشست پیش رویتان قرار میگیرد.
👈 ادامه مطلب:
🌐http://ijtihadnet.ir/%d9%be%d8%a7%d8%b3%d8%ae-%d8%a8%d9%87-%d8%b4%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d9%85%d8%ad%d9%84%d8%a7%d8%aa%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%86%d9%81%db%8c-%d9%88%d8%ac/
💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
«با آنها که نعمت عظماي جمهوري اسلامي را نديده ميگيرند (متن سخنراني استاد محمدتقي مصباح يزدي در آخرين جلسه درسي سال تحصيلي 64ـ63)»، روزنامه اطلاعات (با مدير مسئولي حجتالاسلام دعايي)، 28 ارديبهشت1364، شماره 17594، ص6
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از نعیمیان
ذبیح الله نعیمیان. راه و رسم پایاننامهنویسی.pdf
615.4K
با عرض سلام و ارادت خدمت همه طلاب بزرگوار
متن زیر میتواند به بزرگوارانی که در صدد پایاننامهنویسی هستند، کمک کند:
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از روزنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬|| ببینید|| تبیین جایگاه #ولایت_فقیه توسط مرحوم آیتالله سید عادل علوی
🔘 سید عادل علوی از اساتید برجسته حوزههای مقدسه قم و نجف اخیرا دعوت حق را لبیک گفت.
▫️نثار شادی روح ایشان صلوات و حمدی هدیه کنیم.
📚دانلود تألیفات و فیلم و صوت دروس مرحوم علوی در سایت رسمی 👇
🌐 http://www.alawy.net
@rozaneebefarda
هدایت شده از پژوهش یار
ShiveNegareshMaghale.pdf
623.4K
#بروشور
«شیوۀ نگارش مقاله و رسالۀ علمی»
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با #نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن،#سهیم باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| پاسخ مرحوم حجتالاسلام و المسلمین #اسعدی به شبههافکنی #سکولارهای_حوزوی پیرامون #ولایت_فقیه
#انتشار_برای_نخستینبار
#اختصاصی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از اسرار پیدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | خلق پول به زبان ساده
🔹 نشست بررسی وضعیت بانکداری اسلامی به همت خبرگزاری حوزه و با حضور دو تن از کارشناسان حوزوی عرصه اقتصاد، حجج اسلام کمیل قنبرزاده، عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه و احمدرضا صفا، عضو کمیته پولی و بانکی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
مشاهده فیلم کامل نشست:👇
https://hawzahnews.com/xbjkF
هدایت شده از فقه نظام ساز
🔴 آیین افتتاح شعبه قم موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می شود
🔰 حجت الاسلام والمسلمین دکتر حیدر همتی مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام، با اعلام این خبر، گفت: انقلاب اسلامی در ایران معلول گره حکمت نظری به عملی و خروج دین از حوزه درونی عقل و قلب و ذهن به سمت تحقق عینی و اجتماعی بوده است در این میان خواسته انسان مومن انقلابی پاسخ گویی به نیازهای فکری ومعنوی اقتصادی وسیاسی و اجتماعی بوده است.
🔰 وی در بیان کاربرد فقه در دنیای امروز گفت: از جمله علوم دینی که با عینیت و عمل انسان دین دار گره خورده است فقه است که در چارچوب حرمت وجوب و استحباب و کراهت می پردازد بعد از انقلاب اسلامی مساله انسان مومن انقلابی تعیین چارچوب های تکلیف رفتاری در ابعاد کلان سیاسی واجتماعی و اقتصادی بوده است که منجر به ظهور اندیشه های تحول گرایانه فقیهانی هم چون شهید صدر و امام خمینی ره …گردید که از جمله برون داد این اندیشه ها می توان تدوین قانون اساسی و نیز سازمان دهی ساختا ر سیاسی بوده است.
◀️ لازم به ذکر است آیین افتتاح شعبه قم موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام صبح پنج شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ صبح با سخنرانی آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور و آیت الله علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران در محل موسسه در شهر مقدس قم به آدرس میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲ تقاطع اول برگزار می شود.
🌐 لینک خبر
💢 کانال فقه نظام ساز
https://eitaa.com/feghheumanism
✅✅ این نکته را نیز فراموش نکنیم که همواره نقد برخی منصوبین خاص و نه همه منصوبین، میتواند به مثابه نقد و بلکه، زمینه تخریب رهبری باشد و بسیاری و نه همه، همواره در تجربه دوران امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری از این طریق خواستهاند پنجرهگشایی کنند تا باب تضعیف رهبری گشوده شود.
تغییر زمینهها و پیدایی برخی رخدادها نیز زمینهها و بهانههایی برای این کار از جانب برخی مخالفان است. چنانکه، برخی منتقدان نیز در این عرصه گاهی ایفای نقشهای همسو میکنند. عمده عدالتخواهان معاصر میتوانند از زمره افراد اخیر شمرده شوند. اما برخی از آنان نیز در سرازیری عدالتخواهی بیولایت افتادهاند.
ذبیح الله نعیمیان
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
💠نقد منصوبین رهبری؛ آری یا نه؟
✅افراد غیر معصوم میتوانند خطا کنند. این امر مقتضی کمک به آنها در رفع خطایشان است. کمک مزبور گاهی به تصحیح خطای آنان میانجامد. اما گاهی نیز افراد بر شناخت یا افعال خطای خود ادامه میدهند.
در هر حال، کمک به تصحیح خطای آنان میتواند از طریق قالبهای مختلفی انجام گیرد. یکی از این قالبها نقد دیدگاه یا عملکرد خطای آنان است. بیتردید، نقد میبایست در چارچوبی روشمند انجام گیرد تا بهجای کمک به بینایی و اصلاح آن، چشم خاطی را نابینا نکند یا به خطای جدیدی منجر نشود.
نقد ابزاری برای تصحیح شناخت یا عملکرد است. اما تلاش برای رفع خطای دیگران، گاهی صرفاً با تذکر پنهان رفع میشود و کشاندن آن به صحنه عمومی میتواند به سوء تفاهمها یا حتی به لجبازیهایی بینجامد که تأثیر آنها در برخی موارد از اصل خطا میتواند بیشتر باشد.
در این میان، گاهی تأثیرگذاری نقد به ویژه در خطاها و بلکه، کجرویهای آگاهانه منوط به طرح آن در ذهنیت عمومی و ایجاد فشار جمعی نسبت به فرد خطاکار است. این امر درباره کارگزاران مصداق بیشتری مییابد.
مسأله مهم این است که گاهی نقد یک فرد، ولو در ظاهر متوجه شخص او باشد، بر اساس فهم عرفی و عمومی تأثیری بیش از حدّ مجاز دارد و شخصیت حقیقی و حقوقی او را زیر سؤال میبرد. این امر میتواند گناهی نابخشودنی در محضر الهی و نیز جرمی در قوانین جاری تلقی شود.
مسألهی دیگر این است که گاهی نقد یک نفر تنها به مثابهی نقد شخصیت و منصب بالادستی او دارد. در این صورت، باید دید آیا واقعاً جای نقد آن فرد بالاتر هم هست یا نه؟
در مواردی نیز نقد ضمنی یا استلزامی نسبت به دیگران و از جمله افراد بالادستی، متضمن، مستلزم یا گاهی زمینهساز تدریجی برای نفی اوست. این دشواری و چالشآفرینی در مصادیق مختلف، اهمیت و حساسیتهای متفاوتی دارند. چنانکه، دربارهی کارگزاران سطوح پایین و میانی، اهمیت و حساسیت کمتری دارد و چه بسا زمینه برای سرایت آن به دیگران کمتر باشد. اما برخی نقدهای سرایتکننده در مسؤولین بالادستی میتواند به مثابهی شمشیری دو لبه عمل کند و تأثیر منفی آن بیش از تأثیر اصلاحکنندگی باشد.
مورد اخیر در مورد منصوبین رهبری اهمیت و حساسیت کلیدی دارد. نقد آنان میتواند متفاوت از نقد دیگران باشد و بهخاطر اهمیت جایگاه رهبری سرایتکنندگی نقدها بیش از سرایتکنندگی نقد دیگر افراد است.
در بسیاری از موارد، برخی ناقدان چنین نیتی نداشته باشند که نقد آنان متوجه رهبری شود یا حتی آن را نیز متوجه رهبری نمیدانند. بیتردید، نقد خصوصی زمینه چندانی برای سرایت به افراد دیگر و از جمله رهبری ندارد. در این میان، نقدهای عمومی تنها در صورت رعایت آداب خاصی مستلزم سرایت به دیگران و از جمله رهبری است. اما در بسیاری از موارد، نقد برخی از افراد در بستر تعاملات اجتماعی ـ سیاسی، و بهویژه در فضای رسانهای بهانهها و سوژههایی برای ترویج عامدانه یا حتی غیر عامدانه برای تغییر مسیر نقد به نقد دیگران و به ویژه رهبری خواهد بود. گوآنکه، مقصود صاحب نقد چنین نبوده است. اما فعالیتهای مشهود رسانههای بیگانه، رسانههای وابسته داخلی، رسانههای همسو با رسانههای بیگانه و حتی رسانههای خودی و در عین حال نامعصوم داخلی زمینهی جهتدهی نقد منصومین رهبری به نقد ناوارد و تخریب رهبری و تضعیف نظام را میتواند فراهم آورد.
✅✅در مجموع، منصوبین ولی فقیه معصوم نیستند. نقد آنان در صورتی که به نقد رهبری نینجامد، امری است که مورد پذیرش و تأکید رهبری نیز خواهد بود. اما همه مصادیق این گونه نیستند. بهویژه وضعیت نامناسب در عرصه عمومی و رسانهای زمینه سوء استفاده را فراهم میآورد.
این همه مبتنی بر این پیشفرض است که حمایت از نظام اسلامی امری لازم است. چنانکه، تلاش عمومی برای ارتقا و اصلاح نظام و کارگزاران نیز ضرورتی شرعی و قانونی است.
در نهایت، حسن و ضرورت نقد، نافی حسن رعایت آداب نقد نیست. چنانکه، ضرورت رعایت آداب نقد نباید بهانهای برای نقدگریزی و عدم عمل به وظیفه اصلاح عمومی باشد. چنانکه، نمیتوان اندیشه و عملکرد همه نمایندگان و منصوبین رهبری را صددرصد مطابق با اندیشه و عملکرد رهبری دانست و نمیتوان فراموش کرد که نقد بسیاری از آنان مورد اقبال رهبر فرهیخته و کلاننگر انقلاب اسلامی است.
هدایت شده از آیت الله علی اکبر رشاد
◽️ چشمانداز «فقه نظامساز» در مؤسسه آموزشعالی امام رضا(ع)
🔰 نوشتاری از حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان مدیر شعبه قم مؤسسه آموزشعالی حوزوی امام رضا(ع)
🔹 بسیاری از مسائل پیش روی نظام اسلامی قرار دارند که چندان مورد بررسی فقهی قرار نگرفتهاند. هر یک از فقههای تخصصی را میتوان معطوف به تقویت تأملات عمیق فقهی در نیازهای فزایندهای طراحی کرد که پیش روی فقهاست. در این میان، «فقه نظامساز» را نمیتوان به توسعهی فقههای تخصصی تقلیل داد. بلکه، باید و میتوان به مقولهی «نظامسازی دانش فقه» به مثابهی رویکردی افقگشا در عرصهی فقهپژوهی و فقهاندیشی نگریست...
⚜️ بیشتر بخوانید
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از آیت الله علی اکبر رشاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #ببینید
🔰 در هم اندیشی علمی گفتمان تخصصی #فقه_نظام_ساز چه گذشت؟
💢 قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از اجتهاد
💢چشمانداز «فقه نظامساز» در مؤسسه آموزشعالی امام رضا (ع)
✍️حجتالاسلام ذبیحالله نعیمیان
🔻تأسیس نظامی دینبنیاد در ایران اسلامی را میتوان نقطهی عطفی در تأملات و تلاشهای فقهی دانست. چهآنکه، تأسیس چنین نظامی به معنای اقبال مؤمنان به همهی ابعاد فقه و تمامی ارزشهای اسلامی است. اقبال به فقه مقتضی رویکرد جامع و نظاممند در مواجهه با آن است. چهآنکه، نمیتوان بخشهای فقه را مباحث بیارتباط با یکدیگر و غیر نظاممند دانست.
در این میان، متولیان دانش فقه میبایست به تبع نظاممندی شریعت در عالم جعل و تشریع الهی، همهی ابعاد فقه را در جامعیتی نظاممند در اختیار جامعه اسلامی قرار دهند. این امر مقتضی تلاشی همهجانبه و مجاهدتی ضابطهمند از سوی فقهپژوهان و فقهاندیشان است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/u99262
🆔 @ijtihad
هدایت شده از استاد محمدی قائینی
#فهرست_کامل_مطالب
🌐 برای #دسترسی_آسان به مطالب کانال به لینک های زیر مراجعه بفرمایید 🔻🔻
🔰️ آشنایی با #سوابق_علمی استاد محمدی قائینی _ بخش اول
https://eitaa.com/ghaeeni/46
🔰️ آشنایی با #سوابق_علمی استاد محمدی قائینی _ بخش دوم
https://eitaa.com/ghaeeni/47
◽️◾️◽️◾️◽️◾️◽️◾️◽️◾️
1⃣ بخش اول: آیا مکتبی به نام مکتب قم و نجف داریم؟ 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/64
2⃣ بخش دوم: واکاوی معانی و اطلاقات واژه #مکتب🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/65
3⃣ بخش سوم: نقد و بررسی رویکردهای اصلی در تفقه، بخش نخست: مکتب اصولیون🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/73
4⃣ بخش چهارم: نقد و بررسی رویکردهای اصلی تفقه، بخش دوم: مکتب اخباریون🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/94
5⃣ بخش پنجم: نقد و بررسی رویکردهای اصلی تفقه، بخش سوم: رویکرد قواعد گریز🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/106
6⃣ بخش ششم: بررسی #مکتب_نجف: شکل گیری مکتب نجف🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/124
7⃣ بخش هفتم: بررسی #مکتب_نجف: مولفه های اصولی 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/133
8⃣ بخش هشتم: بررسی #مکتب_نجف: نجف، مساوی آیت الله خویی نیست 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/175
9⃣ بخش نهم: بررسی #مکتب_نجف: روش فقهی آیت الله خویی 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/195
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
1⃣ ضرورت #تقریرنویسی 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/296
2⃣ انواع #تقریرنویسی 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/305
3⃣ ارزیابی انواع #تقریرنویسی1 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/334
4⃣ ارزیابی انواع #تقریرنویسی2 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/341
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
#گام_های_اجتهاد
💠 برای دسترسی آسان به مطالب استاد محمدی قائینی با موضوع #گام_های_اجتهاد به آدرس های زیر مراجعه بفرمایید 🔻🔻
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️
📌 #مرحله_اول: حضور مستمر و پویا
https://eitaa.com/ghaeeni/425
📌 #مرحله_دوم: بخش اول: پیاده کردن مطالب
https://eitaa.com/ghaeeni/426
📌 #مرحله_دوم: بخش دوم: روش پیاده کردن مطالب
https://eitaa.com/ghaeeni/437
📌 #مرحله_دوم: بخش سوم: مثال هایی برای پیاده سازی مطالب
https://eitaa.com/ghaeeni/452
📌 #مرحله_سوم: عدم اکتفا به تقریرنویسی
https://eitaa.com/ghaeeni/474
📌 #مرحله_چهارم: عرضه مطالب به استاد
https://eitaa.com/ghaeeni/503
📌 #مرحله_پنجم: داشتن دید نقادانه
https://eitaa.com/ghaeeni/514
📌 #جواهرالکلام_و_اجتهاد: بخش اول
https://eitaa.com/ghaeeni/532
📌 #جواهرالکلام_و_اجتهاد: بخش دوم
https://eitaa.com/ghaeeni/574
🆔 @ghaeeni
▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6