«با آنها که نعمت عظماي جمهوري اسلامي را نديده ميگيرند (متن سخنراني استاد محمدتقي مصباح يزدي در آخرين جلسه درسي سال تحصيلي 64ـ63)»، روزنامه اطلاعات (با مدير مسئولي حجتالاسلام دعايي)، 28 ارديبهشت1364، شماره 17594، ص6
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از نعیمیان
ذبیح الله نعیمیان. راه و رسم پایاننامهنویسی.pdf
615.4K
با عرض سلام و ارادت خدمت همه طلاب بزرگوار
متن زیر میتواند به بزرگوارانی که در صدد پایاننامهنویسی هستند، کمک کند:
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از روزنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬|| ببینید|| تبیین جایگاه #ولایت_فقیه توسط مرحوم آیتالله سید عادل علوی
🔘 سید عادل علوی از اساتید برجسته حوزههای مقدسه قم و نجف اخیرا دعوت حق را لبیک گفت.
▫️نثار شادی روح ایشان صلوات و حمدی هدیه کنیم.
📚دانلود تألیفات و فیلم و صوت دروس مرحوم علوی در سایت رسمی 👇
🌐 http://www.alawy.net
@rozaneebefarda
هدایت شده از پژوهش یار
ShiveNegareshMaghale.pdf
623.4K
#بروشور
«شیوۀ نگارش مقاله و رسالۀ علمی»
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با #نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن،#سهیم باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| پاسخ مرحوم حجتالاسلام و المسلمین #اسعدی به شبههافکنی #سکولارهای_حوزوی پیرامون #ولایت_فقیه
#انتشار_برای_نخستینبار
#اختصاصی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از اسرار پیدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | خلق پول به زبان ساده
🔹 نشست بررسی وضعیت بانکداری اسلامی به همت خبرگزاری حوزه و با حضور دو تن از کارشناسان حوزوی عرصه اقتصاد، حجج اسلام کمیل قنبرزاده، عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه و احمدرضا صفا، عضو کمیته پولی و بانکی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
مشاهده فیلم کامل نشست:👇
https://hawzahnews.com/xbjkF
هدایت شده از فقه نظام ساز
🔴 آیین افتتاح شعبه قم موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می شود
🔰 حجت الاسلام والمسلمین دکتر حیدر همتی مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام، با اعلام این خبر، گفت: انقلاب اسلامی در ایران معلول گره حکمت نظری به عملی و خروج دین از حوزه درونی عقل و قلب و ذهن به سمت تحقق عینی و اجتماعی بوده است در این میان خواسته انسان مومن انقلابی پاسخ گویی به نیازهای فکری ومعنوی اقتصادی وسیاسی و اجتماعی بوده است.
🔰 وی در بیان کاربرد فقه در دنیای امروز گفت: از جمله علوم دینی که با عینیت و عمل انسان دین دار گره خورده است فقه است که در چارچوب حرمت وجوب و استحباب و کراهت می پردازد بعد از انقلاب اسلامی مساله انسان مومن انقلابی تعیین چارچوب های تکلیف رفتاری در ابعاد کلان سیاسی واجتماعی و اقتصادی بوده است که منجر به ظهور اندیشه های تحول گرایانه فقیهانی هم چون شهید صدر و امام خمینی ره …گردید که از جمله برون داد این اندیشه ها می توان تدوین قانون اساسی و نیز سازمان دهی ساختا ر سیاسی بوده است.
◀️ لازم به ذکر است آیین افتتاح شعبه قم موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام صبح پنج شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ صبح با سخنرانی آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور و آیت الله علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران در محل موسسه در شهر مقدس قم به آدرس میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲ تقاطع اول برگزار می شود.
🌐 لینک خبر
💢 کانال فقه نظام ساز
https://eitaa.com/feghheumanism
✅✅ این نکته را نیز فراموش نکنیم که همواره نقد برخی منصوبین خاص و نه همه منصوبین، میتواند به مثابه نقد و بلکه، زمینه تخریب رهبری باشد و بسیاری و نه همه، همواره در تجربه دوران امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری از این طریق خواستهاند پنجرهگشایی کنند تا باب تضعیف رهبری گشوده شود.
تغییر زمینهها و پیدایی برخی رخدادها نیز زمینهها و بهانههایی برای این کار از جانب برخی مخالفان است. چنانکه، برخی منتقدان نیز در این عرصه گاهی ایفای نقشهای همسو میکنند. عمده عدالتخواهان معاصر میتوانند از زمره افراد اخیر شمرده شوند. اما برخی از آنان نیز در سرازیری عدالتخواهی بیولایت افتادهاند.
ذبیح الله نعیمیان
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
💠نقد منصوبین رهبری؛ آری یا نه؟
✅افراد غیر معصوم میتوانند خطا کنند. این امر مقتضی کمک به آنها در رفع خطایشان است. کمک مزبور گاهی به تصحیح خطای آنان میانجامد. اما گاهی نیز افراد بر شناخت یا افعال خطای خود ادامه میدهند.
در هر حال، کمک به تصحیح خطای آنان میتواند از طریق قالبهای مختلفی انجام گیرد. یکی از این قالبها نقد دیدگاه یا عملکرد خطای آنان است. بیتردید، نقد میبایست در چارچوبی روشمند انجام گیرد تا بهجای کمک به بینایی و اصلاح آن، چشم خاطی را نابینا نکند یا به خطای جدیدی منجر نشود.
نقد ابزاری برای تصحیح شناخت یا عملکرد است. اما تلاش برای رفع خطای دیگران، گاهی صرفاً با تذکر پنهان رفع میشود و کشاندن آن به صحنه عمومی میتواند به سوء تفاهمها یا حتی به لجبازیهایی بینجامد که تأثیر آنها در برخی موارد از اصل خطا میتواند بیشتر باشد.
در این میان، گاهی تأثیرگذاری نقد به ویژه در خطاها و بلکه، کجرویهای آگاهانه منوط به طرح آن در ذهنیت عمومی و ایجاد فشار جمعی نسبت به فرد خطاکار است. این امر درباره کارگزاران مصداق بیشتری مییابد.
مسأله مهم این است که گاهی نقد یک فرد، ولو در ظاهر متوجه شخص او باشد، بر اساس فهم عرفی و عمومی تأثیری بیش از حدّ مجاز دارد و شخصیت حقیقی و حقوقی او را زیر سؤال میبرد. این امر میتواند گناهی نابخشودنی در محضر الهی و نیز جرمی در قوانین جاری تلقی شود.
مسألهی دیگر این است که گاهی نقد یک نفر تنها به مثابهی نقد شخصیت و منصب بالادستی او دارد. در این صورت، باید دید آیا واقعاً جای نقد آن فرد بالاتر هم هست یا نه؟
در مواردی نیز نقد ضمنی یا استلزامی نسبت به دیگران و از جمله افراد بالادستی، متضمن، مستلزم یا گاهی زمینهساز تدریجی برای نفی اوست. این دشواری و چالشآفرینی در مصادیق مختلف، اهمیت و حساسیتهای متفاوتی دارند. چنانکه، دربارهی کارگزاران سطوح پایین و میانی، اهمیت و حساسیت کمتری دارد و چه بسا زمینه برای سرایت آن به دیگران کمتر باشد. اما برخی نقدهای سرایتکننده در مسؤولین بالادستی میتواند به مثابهی شمشیری دو لبه عمل کند و تأثیر منفی آن بیش از تأثیر اصلاحکنندگی باشد.
مورد اخیر در مورد منصوبین رهبری اهمیت و حساسیت کلیدی دارد. نقد آنان میتواند متفاوت از نقد دیگران باشد و بهخاطر اهمیت جایگاه رهبری سرایتکنندگی نقدها بیش از سرایتکنندگی نقد دیگر افراد است.
در بسیاری از موارد، برخی ناقدان چنین نیتی نداشته باشند که نقد آنان متوجه رهبری شود یا حتی آن را نیز متوجه رهبری نمیدانند. بیتردید، نقد خصوصی زمینه چندانی برای سرایت به افراد دیگر و از جمله رهبری ندارد. در این میان، نقدهای عمومی تنها در صورت رعایت آداب خاصی مستلزم سرایت به دیگران و از جمله رهبری است. اما در بسیاری از موارد، نقد برخی از افراد در بستر تعاملات اجتماعی ـ سیاسی، و بهویژه در فضای رسانهای بهانهها و سوژههایی برای ترویج عامدانه یا حتی غیر عامدانه برای تغییر مسیر نقد به نقد دیگران و به ویژه رهبری خواهد بود. گوآنکه، مقصود صاحب نقد چنین نبوده است. اما فعالیتهای مشهود رسانههای بیگانه، رسانههای وابسته داخلی، رسانههای همسو با رسانههای بیگانه و حتی رسانههای خودی و در عین حال نامعصوم داخلی زمینهی جهتدهی نقد منصومین رهبری به نقد ناوارد و تخریب رهبری و تضعیف نظام را میتواند فراهم آورد.
✅✅در مجموع، منصوبین ولی فقیه معصوم نیستند. نقد آنان در صورتی که به نقد رهبری نینجامد، امری است که مورد پذیرش و تأکید رهبری نیز خواهد بود. اما همه مصادیق این گونه نیستند. بهویژه وضعیت نامناسب در عرصه عمومی و رسانهای زمینه سوء استفاده را فراهم میآورد.
این همه مبتنی بر این پیشفرض است که حمایت از نظام اسلامی امری لازم است. چنانکه، تلاش عمومی برای ارتقا و اصلاح نظام و کارگزاران نیز ضرورتی شرعی و قانونی است.
در نهایت، حسن و ضرورت نقد، نافی حسن رعایت آداب نقد نیست. چنانکه، ضرورت رعایت آداب نقد نباید بهانهای برای نقدگریزی و عدم عمل به وظیفه اصلاح عمومی باشد. چنانکه، نمیتوان اندیشه و عملکرد همه نمایندگان و منصوبین رهبری را صددرصد مطابق با اندیشه و عملکرد رهبری دانست و نمیتوان فراموش کرد که نقد بسیاری از آنان مورد اقبال رهبر فرهیخته و کلاننگر انقلاب اسلامی است.
هدایت شده از آیت الله علی اکبر رشاد
◽️ چشمانداز «فقه نظامساز» در مؤسسه آموزشعالی امام رضا(ع)
🔰 نوشتاری از حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان مدیر شعبه قم مؤسسه آموزشعالی حوزوی امام رضا(ع)
🔹 بسیاری از مسائل پیش روی نظام اسلامی قرار دارند که چندان مورد بررسی فقهی قرار نگرفتهاند. هر یک از فقههای تخصصی را میتوان معطوف به تقویت تأملات عمیق فقهی در نیازهای فزایندهای طراحی کرد که پیش روی فقهاست. در این میان، «فقه نظامساز» را نمیتوان به توسعهی فقههای تخصصی تقلیل داد. بلکه، باید و میتوان به مقولهی «نظامسازی دانش فقه» به مثابهی رویکردی افقگشا در عرصهی فقهپژوهی و فقهاندیشی نگریست...
⚜️ بیشتر بخوانید
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از آیت الله علی اکبر رشاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #ببینید
🔰 در هم اندیشی علمی گفتمان تخصصی #فقه_نظام_ساز چه گذشت؟
💢 قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از اجتهاد
💢چشمانداز «فقه نظامساز» در مؤسسه آموزشعالی امام رضا (ع)
✍️حجتالاسلام ذبیحالله نعیمیان
🔻تأسیس نظامی دینبنیاد در ایران اسلامی را میتوان نقطهی عطفی در تأملات و تلاشهای فقهی دانست. چهآنکه، تأسیس چنین نظامی به معنای اقبال مؤمنان به همهی ابعاد فقه و تمامی ارزشهای اسلامی است. اقبال به فقه مقتضی رویکرد جامع و نظاممند در مواجهه با آن است. چهآنکه، نمیتوان بخشهای فقه را مباحث بیارتباط با یکدیگر و غیر نظاممند دانست.
در این میان، متولیان دانش فقه میبایست به تبع نظاممندی شریعت در عالم جعل و تشریع الهی، همهی ابعاد فقه را در جامعیتی نظاممند در اختیار جامعه اسلامی قرار دهند. این امر مقتضی تلاشی همهجانبه و مجاهدتی ضابطهمند از سوی فقهپژوهان و فقهاندیشان است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/u99262
🆔 @ijtihad
هدایت شده از استاد محمدی قائینی
#فهرست_کامل_مطالب
🌐 برای #دسترسی_آسان به مطالب کانال به لینک های زیر مراجعه بفرمایید 🔻🔻
🔰️ آشنایی با #سوابق_علمی استاد محمدی قائینی _ بخش اول
https://eitaa.com/ghaeeni/46
🔰️ آشنایی با #سوابق_علمی استاد محمدی قائینی _ بخش دوم
https://eitaa.com/ghaeeni/47
◽️◾️◽️◾️◽️◾️◽️◾️◽️◾️
1⃣ بخش اول: آیا مکتبی به نام مکتب قم و نجف داریم؟ 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/64
2⃣ بخش دوم: واکاوی معانی و اطلاقات واژه #مکتب🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/65
3⃣ بخش سوم: نقد و بررسی رویکردهای اصلی در تفقه، بخش نخست: مکتب اصولیون🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/73
4⃣ بخش چهارم: نقد و بررسی رویکردهای اصلی تفقه، بخش دوم: مکتب اخباریون🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/94
5⃣ بخش پنجم: نقد و بررسی رویکردهای اصلی تفقه، بخش سوم: رویکرد قواعد گریز🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/106
6⃣ بخش ششم: بررسی #مکتب_نجف: شکل گیری مکتب نجف🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/124
7⃣ بخش هفتم: بررسی #مکتب_نجف: مولفه های اصولی 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/133
8⃣ بخش هشتم: بررسی #مکتب_نجف: نجف، مساوی آیت الله خویی نیست 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/175
9⃣ بخش نهم: بررسی #مکتب_نجف: روش فقهی آیت الله خویی 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/195
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
1⃣ ضرورت #تقریرنویسی 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/296
2⃣ انواع #تقریرنویسی 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/305
3⃣ ارزیابی انواع #تقریرنویسی1 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/334
4⃣ ارزیابی انواع #تقریرنویسی2 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/341
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
#گام_های_اجتهاد
💠 برای دسترسی آسان به مطالب استاد محمدی قائینی با موضوع #گام_های_اجتهاد به آدرس های زیر مراجعه بفرمایید 🔻🔻
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️
📌 #مرحله_اول: حضور مستمر و پویا
https://eitaa.com/ghaeeni/425
📌 #مرحله_دوم: بخش اول: پیاده کردن مطالب
https://eitaa.com/ghaeeni/426
📌 #مرحله_دوم: بخش دوم: روش پیاده کردن مطالب
https://eitaa.com/ghaeeni/437
📌 #مرحله_دوم: بخش سوم: مثال هایی برای پیاده سازی مطالب
https://eitaa.com/ghaeeni/452
📌 #مرحله_سوم: عدم اکتفا به تقریرنویسی
https://eitaa.com/ghaeeni/474
📌 #مرحله_چهارم: عرضه مطالب به استاد
https://eitaa.com/ghaeeni/503
📌 #مرحله_پنجم: داشتن دید نقادانه
https://eitaa.com/ghaeeni/514
📌 #جواهرالکلام_و_اجتهاد: بخش اول
https://eitaa.com/ghaeeni/532
📌 #جواهرالکلام_و_اجتهاد: بخش دوم
https://eitaa.com/ghaeeni/574
🆔 @ghaeeni
▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
هدایت شده از اطلاع رسانی رشته مدرسی فقه واصول
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #ببینید
🔰 در هم اندیشی علمی گفتمان تخصصی #فقه_نظام_ساز چه گذشت؟
🎙 سخنرانی آیت الله اعرافی پیرامون فقه نظام ساز
💢 قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام
✳️ فراخوان مقاله همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)
✅ محورهای همایش:
🔶 دیدگاههای علامه مصباح یزدی(ره) درباره:
🔷 چیستی، امکان و اعتبار علوم انسانی؛
🔷 مبانی علوم انسانی؛
🔷 روش و فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی؛
🔷 مسایل علوم انسانی.
🔶 مطالعه تطبیقی اندیشههای علامه مصباح یزدی(ره) با دیگر متفکران در حوزه علوم انسانی؛
🔶 منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره) در علوم انسانی اسلامی؛
🔶 انعکاس و تأثیرگذاری اندیشه علامه مصباح یزدی(ره) در آثار اندیشمندان علوم انسانی.
🗓 آخرین مهلت ارسال چکیده 1400/8/30
🗓 آخرین مهلت ارسال مقالات 1400/12/29
🗓 زمان برگزاري 8 و 9 دي ماه 1401
🏢 دبیرخانه همایش: قم، خیابان جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه 4
🔷 سایت همایش
🌐 www.ihsam.iki.ac.ir
🔷 کانال همایش در ایتا، سروش و بله
🔰 @ihsam_ir
🌐 پایگاه اطلاعرسانی آثار حضرت علامه مصباح(ره)
🌐 https://mesbahyazdi.ir
☎️ دبیرخانه همایش: 02532113456
☎️ اداره همایشها: 02532909099
☎️ روابط عمومی: 02532113627
کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | انتظار ما یک فکر نو برای بازسازی و چابکسازی تشکیلات دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام است
🔸 آیت الله آملی لاریجانی : حیطه اعمال و وظایف مجمع تشخیص محدود و خاص و بسیار اثرگذار است و در این مسیر دبیرخانه، بازوی اصلی کار کارشناسی و پژوهشی مجمع به شمار میآید. بر همین اساس و طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، باید چابک سازی دبیرخانه مجمع و بهره گیری از نیروهای توانمند و کارآمد در دستور کار قرار گیرد و اقدامات لازم در جهت بازسازی تشکیلات دبیرخانه انجام شود.
🔸 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت کار مجمع بویژه در مقام تشخیص مصلحت در موارد اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در مواردی که نیاز به تصمیمگیری درباره یک مصوبه خلاف شرع است، تصمیمات مجمع را برای تشخیص «مصلحت ملزمه» در چنین مواردی بسیار حساس و نیازمند پشتوانههای قوی علمی، پژوهشی و کارشناسی عمیق با اتکا به ظرفیتهای علمی و تحقیقاتی دبیرخانه دانست و افزود: چابکسازی و بهرهمندی از نیروهای گزینش شده و کارآمد، موجب غنای هر چه بیشتر بدنه کارشناسی دبیرخانه نظام خواهد شد.
🗓 مجمع تشخیص مصلحت نظام
٢١ مهر ١٤٠٠
➕@AMOLILARIJANI_IR
📚نخستین شماره از دوفصلنامه تخصصی "فقه نظام" از سوی پژوهشگاه فقه نظام ویژه بهار و تابستان 1400 منتشر شد.
🔻به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فقه نظام، نخستین شماره از دوفصلنامه "فقه نظام" به سردبیری حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی با هفت عنوان مقاله در حوزه فقه نظام منتشر شد.
🔹نشریه تخصصی فقه نظام ، درصدد اخذ مجوزهای علمی و پژوهشی است و بر آن است تا آوردگاه آرا و اندیشه های فرهیختگان نواندیش و نظریهپرداز باشد و در همین راستا، پذیرای آثار پژوهشگران و اساتید حوزوی و دانشگاهی است.
🔸علاقه مندان می توانند مقالات را در سایت http://jiiss.ir/fa/article/list و یا کانال نشریه در ایتا به آدرس @fiqhnezam مشاهده نمایند. همچنین پژوهشگران میتوانند آثار علمی خود را از طریق ایمیل نشریه به آدرس feghenezam@gmail.com ارسال نمایند.
کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🌷انتشار اولین شماره نشریه وزین فقه نظام را به محققان و مسؤولین متصدیان پژوهشگاه فقه نظام تبریک عرض میکنیم. انشاء الله خداوند متعال توفیقات این عزیزان را در خدمت به انقلاب و نظام روزافزون فرماید.
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از اندیشکده حکمرانی دینی
#گفتگوی_اختصاصی/بخش اول
🔻طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی
✅حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان، استاد حوزه و دانشگاه
👇👇
هدایت شده از اندیشکده حکمرانی دینی
#گفتگوی_اختصاصی/بخش اول
🔻طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی
✅حجت الاسلام والمسلمین نعیمیان، استاد حوزه و دانشگاه
🔺آسیبهای #فضای_مجازی را ممکن است به موارد عینی و چشمی که پیش چشم ماست تقلیل دهند؛ اما به نظر میرسد که ما نباید ویژگیهای مثبت و منفی فضای مجازی را به کارآمدی و ناکارآمدی، بهرهها و نابهرههای ظاهری تقلیل دهیم؛
🔺بهویژه اگر ما بخواهیم بحث #حکمرانی در دوران مدرن و پسامدرن را مد نظر قرار دهیم، وضعیت مدرن و پسامدرن، وضعیتی است که بهرهگیری حاکمانه و حکمرانانه از فضای مجازی را رقم میزند و نمیتوانیم منفعلانه بگوییم که یک فرد در فضای مجازی چه میکند.
🔺چارچوب فضای مجازی بهگونهای است که #آزادی آحاد انسان را به صورت جدی نادیده میگیرد و حتی اگر کسی با مبانی غیر دینی و لیبرال بخواهد به آزادی در فضای مجازی بپردازد باید سخن از انفعال در این رویکرد به میان آورد؛
🔺چرا که فضای مجازی سازوکارهایی در برابر #انسان_معاصر قرار داده که او را به وضعیت انفعالی در آورده و آزادی او یک آزادی حداقلی است.
🔺زیرساختهای #نرمافزاری و #سختافزاری است که با طراحی نوین در سطح #فراملی و جهانی قابلیت تامل دارد و قابلیت این را دارد که در زندگی یکایک انسانها بدون اجازه و اذن آنها وارد شود و آزادی آنها دستخوش طراحیهایی است که کانونهای #قدرت_جهانی پیگیر هستند و خواهند بود.
🔺بخش قابل ملاحظهای از جامعه بهخاطر زیر ساختها و نوع طراحی فضای مجازی بهطور آرام و در برخی مواقع شتابان و با انفعال شدید تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفتهاند.
🔺ممکن است بگوییم برخی جوانان مذهبی در فرایند بهکارگیری فضای مجازی به توسعه ارزشهای دینی اقدام کردهاند. اقدام آنها بدان معنا نیست که تأثیر صددرصد داشته است. بهویژه تنوع شبکهها و نرمافزارهای مختلف زمینهساز این بوده است که بخشی از نرم افزارهای فضای مجازی در اختیار ما نباشند.
🔺#مدیریت بسیاری از اینها بیرون از کشور ماست و نهتنها به مدیریت شناخت سلایق توسط نهادهای بینالمللی انجامیده؛ بلکه آنها تلاش کردهاند برای #مدیریت_جهان و #جهانیسازی_فرهنگ_غرب و بهرهگیری جهانی از ظرفیتها برای تقویت کیسههای سرمایهداران، سلایق را در تمام جهان مدیریت کنند.
🔺بنابراین #رویکردهای_دینی، هم در جامعه ما هم در سایر جوامع دینی، دستخوش دستبرد و تصرف عینی و جدی قرار گرفته است و ما نمودهای پررنگی از تأثر مذهبی بهویژه در قشر خاکستری و دینگریز و ارزشگریز را به صورت جدی می بینیم و جلوههای #تأثر فرهنگی از فرهنگ غرب و #تقابل با ارزشها و هنجارهای دینی را در سطح جامعه میبینیم.
#حکمرانی_دینی
#حکمرانی_فضای_مجازی
#مدیریت_جهان
#جهانیسازی_فرهنگ_غرب
🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از فقه نظام ساز
📸 #گزارش_تصویری
🔰آئین تودیع و معارفه مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
💢 آئین تودیع و معارفه مدیران پیشین و جدید موسسه امام رضا(علیه السلام) بصورت ویدئو کنفرانس در تهران و قم برگزار شد.
💢 آیت الله #علی_اکبر_رشاد ضمن قدردانی از زحمات پنج ساله حجت الاسلام و المسلمین دکتر #حیدر_همتی و تبیین اهداف کلان و راهبردهای عملیاتی موسسه در بعد برنامه و تربیت نیرو در حوزه فقه نظام ساز و با اشاره به ضرورت تحول و ارتقا ارکان موسسه آموزش عالی امام رضا(ع)؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر #ذبیح_الله_نعیمیان را برای دوره سه ساله به مدیریت این موسسه منصوب نمودند.
💢 حجت الاسلام و المسلمین نعیمیان از پژوهشگران با سابقه در حوزه فقه حکومتی و دارای تالیفات متعددی در این زمینه می باشند.
💢 کانال فقه نظام ساز
https://eitaa.com/feghheumanism
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#منتشر_شد
✅ به کوشش گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
📚 کتاب سكولاريسم پنهان، بررسی انتقادی انديشههای دكتر داود فیرحی
👤با نوشتارها و گفتارهایی از حجج اسلام و آقایان:
سید محمدمهدی میرباقری، حمید پارسانیا، عبدالحسین خسروپناه، موسی نجفی، محمدجواد نوروزی، داود مهدوی زادگان، مهدی امیدی، ذبیحالله نعیمیان، ابوذر مظاهری، محمدعلی لیالی، علی احمدیخواه و علیرضا جوادزاده
🔶 دکتر داود فيرحی، انديشمند متواضع، در کنار پذيرش «نسبیگرایی» و گرايش به «ليبراليسم»، رويکرد «تحميل نظريه بر نص» و بهصورت خاص، تفسير گزارهها و تراث شيعی بر اساس نظریه بروندينی را اتخاذ کرده بود.
🔶 طبعاً با گرايش و رويکرد مزبور، بسياری از احکام سياسی اسلام که با ليبراليسم در تضادند، کنار گذاشته يا به حاشيه رانده میشوند؛ و اين امر، معنایی جز سکولاريسم نمیتواند داشته باشد.
🔶 بااينحال، از ويژگیهای دکتر فيرحی، تلاش برای طرح مباحث علمی بدون ايجاد حساسيت منفی و تنشآفرينی بود، و ازهمينرو، سعی وافر داشت تا عباراتی را به کار نبرد که دلالتِ صريح بر سکولار بودن وی داشته باشد. بر اين اساس، میتوان سکولاريسم موجود در آثار دکتر فيرحی را «سکولاريسم پنهان» دانست.
❇️ مشاهده و خرید اینترنتی
🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4617
🔰 کانال انتشارات مؤسسه امام خمینی(ره)
🌐 https://eitaa.com/hatif_ir
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir