eitaa logo
اندیشکده فقه حکومتی
389 دنبال‌کننده
590 عکس
56 ویدیو
83 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اندیشکده شاخص
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در نشست تخصصی انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم مطزح شد؛ 📽 نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛ نماینده مردم یا مشاور حاکمیت؟! ▫️ارائه دهنده: حجه الاسلام پیشوایی ▫️دبیر و ناقد: حجه الاسلام احسنی فرضیه: 🔸عضو مجلس شورا لازم نیست متخصص باشد اما مشاور باید متخصص باشد؛ مجلس شورای اسلامی نوعی شوراست نه جمعی از مشاوران لذا نیاز نیست که نمایندگان، متخصص در امور باشند. نقد: 🔹حتی با فرض قبول مشاور نبودن نمایندگان، به جهت رابطه وکلالتی یا ولایتی که با رأی دهندگان و بیت المال مسلمین دارند از طرق دیگر لزوم برخی تخصص ها در آنها قابل اثبات است. 🎙 صوت کامل نشست 📽 فیلم کامل نشست 🎙جایی برای شنیدن صدای طلاب 🌐 V.O.H / Voice Of Howzeh 🆔 @sedayehowzeh
⇦• 🔰 عنوان کتاب: ولایت سياسي فقيهان 🌀نویسنده: محمد علی قاسمي 🔸محل انتشار: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد 🔻 محورها و فصول کتاب: ▫️مقدمه؛ ▫️فصل اول: مبانى و ريشه‌هاى نظريه نفى ولايت سياسى فقيهان؛ ▫️فصل دوم: انديشمندان و نفى مشروعيت سياسى فقيهان؛ ▫️فصل سوم: پيامدها و آثار انديشه نفى ولايت سياسى فقيهان؛ ▫️فصل چهارم: نقد ادله نفى مشروعيت ولايت سياسى فقيهان؛ ▫️ نتيجه‌گيرى 🔗 لینک دانلود فایل کتاب: https://eitaa.com/feqhemozaf_khorasan/220 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
ولایت سیاسی فقیهان.pdf
2.16M
⇦• 🔰 عنوان کتاب: ولایت سياسي فقيهان 🌀نویسنده: محمد علی قاسمي 🔸محل انتشار: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد 🔻 محورها و فصول کتاب: ▫️مقدمه؛ ▫️فصل اول: مبانى و ريشه‌هاى نظريه نفى ولايت سياسى فقيهان؛ ▫️فصل دوم: انديشمندان و نفى مشروعيت سياسى فقيهان؛ ▫️فصل سوم: پيامدها و آثار انديشه نفى ولايت سياسى فقيهان؛ ▫️فصل چهارم: نقد ادله نفى مشروعيت ولايت سياسى فقيهان؛ ▫️ نتيجه‌گيرى 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
📌بررسی پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیت الله العظمی نجفی مرعشی کیهان اول مرداد ۱۳۵۸ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کتاب صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در چهار مجلد که در آذرماه ۱۳۶۴ شمسی توسط اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی به چاپ رسیده است با مجوز رسمی و با رعایت حقوق مولف در اینجا قابل دریافت است. https://www.shora-gc.ir/fa/news/2098/ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌 مرد لایق 🔹پرسش ریچارد کاتم (استاد علوم سیاسی دانشگاه پیترزبورگ ایالت پنسیلوانیای امریکا): سؤال آخر من، درباره شخصیت سید جمال الدین اسدآبادی است. آیا شما او را شخصیت برجسته‏ ای می‏دانید؟ 🔸پاسخ امام خمینی(س): سید جمال الدین مرد لایقی بوده است، لکن نقاط ضعفی هم داشته است؛ و چون پایگاه ملی و مذهبی در بین مردم نداشته، از آن جهت زحمات او با همه کوششها، به نتیجه نرسید؛ و دلیل بر اینکه پایگاه مذهبی نداشته است، اینکه شاه وقت، او را گرفت و با وضع فجیع، تبعید کرد؛ عکس العملی نشان داده نشد؛ و زحمات او، چون این پایگاه را فاقد بود، به نتیجه نرسید. صحیفه امام، ج‏5، ص: 290 •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 شخصیت استثنایی امام خمینی در کلام آیت الله العظمی اراکی مقام شناخت و رفیع امام بنده برگزیده خدا و شخصیت استثنایی حضرت امام خمینی امام مصداق این شعر است: هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق ثبت است بر جریده عالم دوام ما •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121
سرو و طوفان (پاسخ به شبهات درباره آيت‌الله مصباح) .pdf
2.03M
جزوه « سرو و طوفان» ، که سالیان قبل در فضای مجازی نشر داده شده و مجددا در این جا بارگذاری می شود ، پاسخ به چالش‌هایی است که توسط آقایان رسول جعفریان، عبدالکریم سروش، مهدی نصیری ، عباس عبدی و محسن کدیور نسبت به حضرت استاد آیت الله مصباح یزدی مطرح شده بود.
📌وجوب تشکیل حکومت اسلامی بر فقیه ✍ آیت الله شیخ جواد تبریزی (رحمة الله علیه) در کتاب ارشاد الطالب ج ۴ صفحه ۲۳۰ - ۲۳۱ می‌نویسد: 🔹 و لكن بما أنّ‌ التحفظ على بلاد المسلمين والدفاع عنهم وعن الحوزة الإسلامية و الممانعة عن استيلاء الخونة والفساق والأشرار فضلاً عن المنافقين والكفار، ممّا يعلم وجوبه على حد وجوب سائر الاُمور التي يعبر عنها بالحسبة، بل ما ذكر أهمها و الأصل والأساس لها فالواجب على الفقيه العادل البصير - مع تمكنه - هو التصدي لذلك مباشرة أو بالتوكيل.... كما يعلم عدم جواز معارضته أو تضعيفه، بل يجب تقويته والمساعدة والمجاهدة على مهماته. 🔸 از آن جایی که تحفظ بر بلاد مسلمین و دفاع از آن ها و ممانعت از استیلاء خائنین و فاسقین و اشرار و همچنین منافقین و کفار از باب حسبه واجب است (بلکه این موارد اصل و اساس و اهم موارد حسبه است)، پس بر فقیه عادل بصیر در صورت امکان، تصدی این موارد به صورت مستقیم یا با وکالت، واجب است... کما اینکه معلوم است که به مخالفت پرداختن با این فقیه عادل بصیر و تضعیف او جایز نیست بلکه تقویت او و تلاش در جهت امور مهم او واجب است. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/1596
انتخاب توحیدی 1402.pdf
1.08M
❇️ مجموعه تقریرات از سخنرانیهای آیت الله مصباح یزدی (ره) در باب انتخابات قابل استفاده برای مبلغین و فعالان فرهنگی در عرصه انتخابات شامل: ❇️ اهمیت انتخابات ✴️ آرمان و واقعیت ❇️ وظایف نخبگان ✴️ معیارهای کاندیدای اصلح ❇️ معیارهای کارگزاران نظام اسلامی ✴️ آسیب‌شناسی رفتار انتخاباتی ❇️ خطر انحراف ✴️ راه نجات از انحراف سیاست‌و‌دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی @aboutalebi57
هدایت شده از طوبی
ویژه نامه انتخابات - 1402 برای فضای مجازی.pdf
534.1K
شاخص‌های انتخاب اصلح استاد فرزانه علامه مصباح یزدی (ره)
◀️ دانلود متن ترجمه عربی ✅ آیت الله مصباح یزدی، کتاب حکومت اسلامی و ولایت فقیه @andishkade_f_h 🌷🇮🇷‏ اندیشکده فقه حکومتی ‏🇮🇷 🌷
◀️ دانلود @andishkade_f_h 🌷🇮🇷‏ اندیشکده فقه حکومتی ‏🇮🇷 🌷
لینک دانلود: ✅ آیت الله مظاهری، فقه الولایة و الحکومة الإسلامیة. سه جلد @andishkade_f_h 🌷🇮🇷‏ اندیشکده فقه حکومتی ‏🇮🇷 🌷
@andishkade_f_h 🌷🇮🇷‏ اندیشکده فقه حکومتی ‏🇮🇷 🌷
نشست جایگاه مردم در انتخاب کارگزاران حکومت اسلامی. ذبیح الله نعیمیان. 1402.11.30.MP3
18.24M
کرسی علمی_ترویجی عصرانه علمی: 🔶 جایگاه مردم در انتخاب کارگزاران حکومت اسلامی 🔶 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین ذبیح الله نعیمیان زیدعزه 📅زمان: دوشنبه، 30 بهمن ماه 1402 📍مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام @andishkade_f_h 🌷🇮🇷‏ اندیشکده فقه حکومتی ‏🇮🇷 🌷
هدایت شده از نشریات تبلیغی
🌹🌹🌹دریافت رایگان سومین شماره از ویژه‏ نامه انتخاب امید بخش 🌹🌹🌹 تقدیر و تشکر حضرت آیت الله اعرافی از ویژه نامه انتخاب امید بخش🌹 این اقدام حرکتی ارزنده و گامی نو در جهاد تبیین در حوزه انتخابات به شمار می رود و مزید امتنان است.🌹 مبلّغان سربازان خط مقدم جبهه جهاد تبیین هستند و وظیفه مراکز پشتیبانی این لشکر توحیدی، تولید محتوای تبلیغی و به‌روز‌‌رسانی پیوسته روش‌های نوین تبلیغی است. ازاین‌رو چهار مرکز محتوایی حوزوی یعنی «مرکز پژوهش‌های تبلیغ حوزه»، «گروه تولید محتوای فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم»، «اداره راهبری محتوای تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی»و «مرکز مطالعات و پاسخ به شبهات حوزه» در اقدامی هماهنگ تلاش کردیم در راستای منویات رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای (حفظه الله) مبنی بر تأمین محتوا و روش برای مبلّغان، ویژه‌نامه‌ای برای انتخابات پیش رو با عنوان 🌹انتخاب امیدبخش🌹 تهیه نماییم. ویژه‌نامه انتخاب امیدبخش دارای چهار بخش است: ✅بخش روش‌های تبلیغ انتخاباتی ✅بخش محتوای تبلیغ در انتخابات ✅بخش پاسخ به شبهات ✅بخش احکام هدف آن است که مبلّغان گرامی با استفاده از روش‌های مطلوب و متناسب با فضای انتخابات و ارائه محتوای غنی، مخاطبان خود را برای حضور گسترده در پای صندوق‌های رأی تشویق کنند. جهت دانلود رایگان فایل ویژه‌نامه از طریق لینک زیر اقدام کنید: 🌹🌹دانلود ویژه نامه انتخاب امید بخش🌹🌹
هدایت شده از صوت و جزوه 👉
جرائم_انتخاباتي(1).pdf
713.1K
📣 مصادیق جرائم انتخاباتی اقتباسی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با اصلاحات و الحاقات تا تاریخ 1402/05/01 🖍 تهیّه شده توسط جناب آقای دکتر فرحبخش رئیس محترم حوزه قضایی شهرستان زرند
هدایت شده از صوت و جزوه 👉
جرایم انتخاباتی-دکتر زمانی.mp3
20.44M
دوره آموزشی «جرایم انتخاباتی» با تدریس جناب آقای دکتر زمانی مدیرکل محترم ستاد انتخابات شورای نگهبان
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺قیام‌های قبل از ظهور مورد حمایت ائمه و موجب حیات اسلام است 🎤آیت الله نجم الدین 💎صوت نشست تحلیل روایات قیام‌های قبل از ظهور👉 ✍پ.ن: استاد طبسی سالهاست که درس خارج مهدویت دارد در کنار درس خارج فقه و فقه ⭐کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
🦋 تصحیح «مشروعیت مجلس قانون‌گذاری» در «عصر مشروطه و انقلاب اسلامی»🦋 🌿 این پرسش قابل طرح است که وضعیت دوران مشروطه و انقلاب اسلامی در تلقی علمای عصر مشروطه و از جمله مرحوم نائینی یا شیخ فضل‌الله برای الگوی مشروع قانون‌گذاری تفاوت می‌کند؟ و به تعبیر دیگر، آیا موضوع آنان در تجویز مجلس قانون‌گذاری در وضعیت بسط ید فقیه و ارتقای توانمندی او برای اداره‌ی جامعه تغییر خواهد کرد؟ 1. برای فهم نقش فقیه و ولایت او در قانون‌گذاری باید دانست که اصل تأمین مشروعیت همواره اصل حاکم بر عقلانیت دینی ـ سیاسی فقهای شیعه بوده است و فقهای عصر مشروطه این امر را در دو وادی مدٌ نظر داشتند. یکی در عرصه‌ی اصل تصرٌفات و دخالت‌ها و تصدی‌ها در امور ولای. یکی هم در عرصه‌ی محتوای قوانین. علمای نجف، تهران و دیگر بلاد اسلامی این دو دغدغه را به صورت توأمان دنبال می‌کردند. ازاین‌رو،اقدامات عینی و مواضع نظری آنان در بسیاری از موارد ناظر به هر دوست. 2. برای فهم دیدگاه نظری فقهای عصر مشروطه هم می‌بایست به سیر تطورات و زمینه‌های نقش‌آفرینی علما توجه کرد و هم باید محتوای تولید شده‌ی آنان را در نظر داشت. چنان‌که، برای فهم موضع نظری و عینی آنان نسبت به نهادهایی مانند مجلس قانون‌گذاری می‌بایست مجموعه‌ی دوگانه‌ی مزبور را در نظر آورد. چه‌آن‌که، اموری مانند ولایت فقیه، مشروعیت فقیه در تصدی امور حکومتی و عدم مشروعیت غیرمأذون از امام معصوم(ع) از سنخ مبانی است که در نتیجه از ثبات در گفتمان ثابت شیعی برخوردارند. اما موضع‌گیری‌های متناسب با زمان از جنس الگوپردازی و نهادسازی است که می‌توانند در قالب‌های مختلفی خود را نشان دهند و نباید انتظار ثبات قالب در همه‌ی موارد داشت. آن‌چه مهم است، ثبات مبانی است. 3. بزرگانی چون شیخ فضل‌الله نوری و مرحوم نائینی به ولایت فقیه باور داشته‌اند. اما آنان نه تنها در تعامل عینی با شرایط زمانی به الگوپردازی و نهادسازی در چارچوب قدرمقدورهای زمان خود پرداخته‌اند، بلکه، در تعامل نظری با دیگران نیز به قدر مقدورها و تناسب زمانی ـ مکانی الگوها و نهادها توجه نشان داده‌اند. 4. مرحوم نائینی به‌رغم آن‌که ولایت فقیه را قبول داشته است، به تصریح خود دو فصل مربوط به آن را در کتاب منتشره درج نکرده است. بلکه، برای تعامل نظری با منتقدان و مخالفان مشروطه و پاسخ به آنها، به تصریح خود به مبنایی حداقلی یعنی مبنای حسبی تمسک کرده است. او که می‌داند دخالت مستقل و بی‌اذن غیرفقیه و از جمله وکلای منتخب مردم در امور ولایی نامشروع است، مشروعیت نقش‌آفرینی وکلای مجلس را از طریق اذن فقیه معرفی کرده است. روشن است که این الگو در زمانی که حکومت به دست سلاطین نباشد و خود فقیه عهده‌دار مقام ولایت و حکومت باشد، به طریق اولی از مشروعیت برخوردار است. 5. مرحوم نایینی نگارش تنبیه الامه را در مقطع موسوم به استبداد صغیر یعنی زمانی که مجلس اول تعطیل شده بود، به نگارش درآورده‌اند. در این مقطع، هر دو دسته مشکلات نظری و عینی نظام مشروطه تا حدی خود را بیش از اوایل مشروطه نشان داده بود. چنان‌که، فشار سنگین مشروطه‌خواهان تندرو که قشون نظامی تشکیل دادند و درگیری اطراف مجلس را رقم زدند و ترساندن آنها با توپ پنبه‌ای افاده نکرد، سرانجام به درگیری مسلحانه و تعطیلی مجلس انجامید. چنان‌که، گروه‌هایی از شهرهای مختلف با حمایت انگلیس و دیگر اجانب سیزده ماه دوران موسوم به استبداد صغیر را در جنگ با دولت مرکزی و سرانجام فتح تهران گذراندند. ازاین‌رو، افراد منتقد و مخالف طیفی را تشکیل می‌دادند. 6. در دوران تعطیلی مجلس، بیشتر علمای تهران با دیدن وضعیت اسف‌بار مشروطه‌خواهی تندروانه به حرمت مشروطه فتوا دادند و برخی از آنان به‌دنبال الگوی کارآمدتری رفتند. چنان‌که، نهایتاَ محمدعلی شاه بازتأسیس مجلس را در برابر خواست کسانی چون شیخ فضل‌الله ولو با تعدیلاتی پذیرفت. 7. علمای مشروعه‌خواه تهران که در برخی از لوایح حرم عبدالعظیم بر ولایت فقیه و انحصار دخالت و تصرفات در امور ولایی به فقها تصریح کرده بودند، دغدغه‌ی الگویی را داشتند که قانون‌گذاری در آن به صورت اسلامی و شریعت‌بنیاد و شرع‌پسند رقم بخورد. 8. در رأس علمای مشروعه‌خواه، مرحوم آیت‌الله شیخ فضل الله نوری بود که در دو عرصه‌ی عینی و نظری مسیر اصلاح الگوی مشروطه را دنبال کرده بود. چنان‌که، از جمله تلاش‌های او پیشنهاد اصل دوم علمای طراز اول، ضمانتی حقوقی ـ عینی برای پاسداشت شریعت در عرصه‌ی تقنین را مطرح کرد. سرانجام، پیشنهاد ایشان به همراه برخی تصرفات تصویب شد. بخشی از هم‌افقی مرحوم نائینی با او را می‌توان در تمسکش به اصل مزبور در پاسخ به برخی دیگر از منتقدان مشروطه دانست. بدین صورت مرحوم نائینی هم اصلاحات نظری و قانونی او را در تنبیه الامه دنبال کرده بود و هم در نظریه‌پردازی خود به آن تکیه کرده بود.
9. در این میان، موضع‌گیری نظری کسانی مانند مرحوم آیت‌الله میرزاصادق‌آقا از جهاتی تندتر از دیگر مخالفان و منتقدان مشروطه بود. چه‌آن‌که در نظر او، اگر پیش‌تر فقط حاکم بود که غاصب مقام ولایت امام معصوم(ع) دانسته می‌شد، اینک در الگوی مشروطه همه مردم مشارکت کننده در انتخابات در این غصب شرکت جسته‌اند. مگر آن‌که، مداخلات مردم و نمایندگان را از راهی مانند اذن فقیه لباس مشروعیت دهد. 10. مرحوم شیخ فضل الله همانند مرحوم نائینی به ولایت فقیه باور داشت و بی‌تردید، مشروعیت تصرفات و مداخلات در امور ولایی توسط وکلای مجلس را از این طریق تجویز می‌کرد. مرحوم نائینی نیز در پاسخ به دیگر منتقدان مشروطه، مشروعیت مداخلات و تصرفات آنان را از طریق «اذن عمٌن له الإذن» یعنی با اذن فقیه تجویز می‌کرد. روشن است که اگر قدرمقدور فقها با حمایت مردم در دورانی بیش از مشروطه باشد و فقیهی در رأس امور باشد، این الگوی حکومتی هم ظرفیت بیشتری برای تأمین مشروعیت وکلای مجلس و کارگزاران حکومتی برای اصل مداخلات و تصرفات ولایی دارد و هم می‌تواند به صورت عینی‌تر کارآمدی تقنین را ارتقا بخشد و از وضعیت انفعالی مربوط به عصر قجری فراتر رود. 11. موقف نظری مرحوم شیخ فضل‌الله نوری و مرحوم نائینی می‌تواند در انقلاب اسلامی به عیان دیده شود. چرا که مشروعیت دخالت قانون‌گذاران از طریق اذن ولی فقیه تأمین می‌شود. گوآن‌که، ضوابط نقش‌آفرینی آنان در این منصب می‌بایست به صورتی جدی مورد تأمل قرار گیرد. ذبیح الله نعیمیان: 21 /12 /1402 @andishkade_f_h 🌷🇮🇷‏ اندیشکده فقه حکومتی ‏🇮🇷 🌷