هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺قیامهای قبل از ظهور مورد حمایت ائمه و موجب حیات اسلام است
🎤آیت الله نجم الدین #طبسی
💎صوت نشست تحلیل روایات قیامهای قبل از ظهور👉
✍پ.ن: استاد طبسی سالهاست که درس خارج مهدویت دارد در کنار درس خارج فقه و فقه
⭐کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
هدایت شده از ذبیح الله نعیمیان
لینک دانلود:
💦 🌿 ذبیح الله نعیمیان، ولایت پذیری علمای اهل سنت ایران 🌿 💦
🦋 تصحیح «مشروعیت مجلس قانونگذاری» در «عصر مشروطه و انقلاب اسلامی»🦋
🌿 این پرسش قابل طرح است که وضعیت دوران مشروطه و انقلاب اسلامی در تلقی علمای عصر مشروطه و از جمله مرحوم نائینی یا شیخ فضلالله برای الگوی مشروع قانونگذاری تفاوت میکند؟ و به تعبیر دیگر، آیا موضوع آنان در تجویز مجلس قانونگذاری در وضعیت بسط ید فقیه و ارتقای توانمندی او برای ادارهی جامعه تغییر خواهد کرد؟
1. برای فهم نقش فقیه و ولایت او در قانونگذاری باید دانست که اصل تأمین مشروعیت همواره اصل حاکم بر عقلانیت دینی ـ سیاسی فقهای شیعه بوده است و فقهای عصر مشروطه این امر را در دو وادی مدٌ نظر داشتند. یکی در عرصهی اصل تصرٌفات و دخالتها و تصدیها در امور ولای. یکی هم در عرصهی محتوای قوانین. علمای نجف، تهران و دیگر بلاد اسلامی این دو دغدغه را به صورت توأمان دنبال میکردند. ازاینرو،اقدامات عینی و مواضع نظری آنان در بسیاری از موارد ناظر به هر دوست.
2. برای فهم دیدگاه نظری فقهای عصر مشروطه هم میبایست به سیر تطورات و زمینههای نقشآفرینی علما توجه کرد و هم باید محتوای تولید شدهی آنان را در نظر داشت. چنانکه، برای فهم موضع نظری و عینی آنان نسبت به نهادهایی مانند مجلس قانونگذاری میبایست مجموعهی دوگانهی مزبور را در نظر آورد. چهآنکه، اموری مانند ولایت فقیه، مشروعیت فقیه در تصدی امور حکومتی و عدم مشروعیت غیرمأذون از امام معصوم(ع) از سنخ مبانی است که در نتیجه از ثبات در گفتمان ثابت شیعی برخوردارند. اما موضعگیریهای متناسب با زمان از جنس الگوپردازی و نهادسازی است که میتوانند در قالبهای مختلفی خود را نشان دهند و نباید انتظار ثبات قالب در همهی موارد داشت. آنچه مهم است، ثبات مبانی است.
3. بزرگانی چون شیخ فضلالله نوری و مرحوم نائینی به ولایت فقیه باور داشتهاند. اما آنان نه تنها در تعامل عینی با شرایط زمانی به الگوپردازی و نهادسازی در چارچوب قدرمقدورهای زمان خود پرداختهاند، بلکه، در تعامل نظری با دیگران نیز به قدر مقدورها و تناسب زمانی ـ مکانی الگوها و نهادها توجه نشان دادهاند.
4. مرحوم نائینی بهرغم آنکه ولایت فقیه را قبول داشته است، به تصریح خود دو فصل مربوط به آن را در کتاب منتشره درج نکرده است. بلکه، برای تعامل نظری با منتقدان و مخالفان مشروطه و پاسخ به آنها، به تصریح خود به مبنایی حداقلی یعنی مبنای حسبی تمسک کرده است. او که میداند دخالت مستقل و بیاذن غیرفقیه و از جمله وکلای منتخب مردم در امور ولایی نامشروع است، مشروعیت نقشآفرینی وکلای مجلس را از طریق اذن فقیه معرفی کرده است. روشن است که این الگو در زمانی که حکومت به دست سلاطین نباشد و خود فقیه عهدهدار مقام ولایت و حکومت باشد، به طریق اولی از مشروعیت برخوردار است.
5. مرحوم نایینی نگارش تنبیه الامه را در مقطع موسوم به استبداد صغیر یعنی زمانی که مجلس اول تعطیل شده بود، به نگارش درآوردهاند. در این مقطع، هر دو دسته مشکلات نظری و عینی نظام مشروطه تا حدی خود را بیش از اوایل مشروطه نشان داده بود. چنانکه، فشار سنگین مشروطهخواهان تندرو که قشون نظامی تشکیل دادند و درگیری اطراف مجلس را رقم زدند و ترساندن آنها با توپ پنبهای افاده نکرد، سرانجام به درگیری مسلحانه و تعطیلی مجلس انجامید. چنانکه، گروههایی از شهرهای مختلف با حمایت انگلیس و دیگر اجانب سیزده ماه دوران موسوم به استبداد صغیر را در جنگ با دولت مرکزی و سرانجام فتح تهران گذراندند. ازاینرو، افراد منتقد و مخالف طیفی را تشکیل میدادند.
6. در دوران تعطیلی مجلس، بیشتر علمای تهران با دیدن وضعیت اسفبار مشروطهخواهی تندروانه به حرمت مشروطه فتوا دادند و برخی از آنان بهدنبال الگوی کارآمدتری رفتند. چنانکه، نهایتاَ محمدعلی شاه بازتأسیس مجلس را در برابر خواست کسانی چون شیخ فضلالله ولو با تعدیلاتی پذیرفت.
7. علمای مشروعهخواه تهران که در برخی از لوایح حرم عبدالعظیم بر ولایت فقیه و انحصار دخالت و تصرفات در امور ولایی به فقها تصریح کرده بودند، دغدغهی الگویی را داشتند که قانونگذاری در آن به صورت اسلامی و شریعتبنیاد و شرعپسند رقم بخورد.
8. در رأس علمای مشروعهخواه، مرحوم آیتالله شیخ فضل الله نوری بود که در دو عرصهی عینی و نظری مسیر اصلاح الگوی مشروطه را دنبال کرده بود. چنانکه، از جمله تلاشهای او پیشنهاد اصل دوم علمای طراز اول، ضمانتی حقوقی ـ عینی برای پاسداشت شریعت در عرصهی تقنین را مطرح کرد. سرانجام، پیشنهاد ایشان به همراه برخی تصرفات تصویب شد. بخشی از همافقی مرحوم نائینی با او را میتوان در تمسکش به اصل مزبور در پاسخ به برخی دیگر از منتقدان مشروطه دانست. بدین صورت مرحوم نائینی هم اصلاحات نظری و قانونی او را در تنبیه الامه دنبال کرده بود و هم در نظریهپردازی خود به آن تکیه کرده بود.
9. در این میان، موضعگیری نظری کسانی مانند مرحوم آیتالله میرزاصادقآقا از جهاتی تندتر از دیگر مخالفان و منتقدان مشروطه بود. چهآنکه در نظر او، اگر پیشتر فقط حاکم بود که غاصب مقام ولایت امام معصوم(ع) دانسته میشد، اینک در الگوی مشروطه همه مردم مشارکت کننده در انتخابات در این غصب شرکت جستهاند. مگر آنکه، مداخلات مردم و نمایندگان را از راهی مانند اذن فقیه لباس مشروعیت دهد.
10. مرحوم شیخ فضل الله همانند مرحوم نائینی به ولایت فقیه باور داشت و بیتردید، مشروعیت تصرفات و مداخلات در امور ولایی توسط وکلای مجلس را از این طریق تجویز میکرد. مرحوم نائینی نیز در پاسخ به دیگر منتقدان مشروطه، مشروعیت مداخلات و تصرفات آنان را از طریق «اذن عمٌن له الإذن» یعنی با اذن فقیه تجویز میکرد. روشن است که اگر قدرمقدور فقها با حمایت مردم در دورانی بیش از مشروطه باشد و فقیهی در رأس امور باشد، این الگوی حکومتی هم ظرفیت بیشتری برای تأمین مشروعیت وکلای مجلس و کارگزاران حکومتی برای اصل مداخلات و تصرفات ولایی دارد و هم میتواند به صورت عینیتر کارآمدی تقنین را ارتقا بخشد و از وضعیت انفعالی مربوط به عصر قجری فراتر رود.
11. موقف نظری مرحوم شیخ فضلالله نوری و مرحوم نائینی میتواند در انقلاب اسلامی به عیان دیده شود. چرا که مشروعیت دخالت قانونگذاران از طریق اذن ولی فقیه تأمین میشود. گوآنکه، ضوابط نقشآفرینی آنان در این منصب میبایست به صورتی جدی مورد تأمل قرار گیرد.
ذبیح الله نعیمیان: 21 /12 /1402
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
مقاله: ▫️روح الله حمیدی، تبیین نکات مدیریتی سوره ملک
مندرج در:
نشریه پیام مروی شماره ۱۹فصل بهار۱۴۰۳
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
دلالت آیه ۵۳ سوره احزاب.mp3
21.57M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کامل کرسی بررسی دلالت آیه ۵۳ سوره احزاب بر پوشش کامل بانوان
🎙 با حضور:
#سعید_داودی
مهدی رستم نژاد
#محمد_عابدی
✍️ دبیرعلمی: #عبدالکریم_بهجت_پور
📅 سه شنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۲
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت
#کرسی
🆔 @iictchannel
هدایت شده از اسرار پیدا
📜📢در بيانيهٔ 110 نفر از اساتيد و پژوهشگران حوزوي و دانشگاهي مطرح شد:
🔹حمایت قاطع از همکاري مردم با حاکميت در امر به معروف و تقدير از روحاني ناهي از منکر
⏹بخشهايي از بيانيه:
✅ همکاري مردم با حاکميت را يکي از مهمترين راهکارهاي موفقيت در تحقق اين فريضه بزرگ الهي از جمله در مقابله با پروژهٔ پيچيده کشف حجاب ميدانيم. بر همين اساس، از روحاني فاضل و مظلومِ ناهي از منکر در واقعهٔ کشف حجاب اخير قم تقدير و تشکر مينماييم؛
✅بر اساس حکم بديهي عقل و شرع، اولويت داشتن اقتصاد، مجوز يا مصحح واگذاشتن امور ديگر نيست؛
✅اجراي قانون است که منجر به وحدت میشود. با عدم اجرای قانون حجاب، شاهد بيشتر شدن دو قطبي در جامعه خواهيم بود؛
✅مقابله با پديدهٔ بدحجابي نهفقط بهعنوان يکي از مظاهر فساد، بلکه به عنوان يک پروژهٔ ضدامنيتي و ضدهويتي بايد در دستور کار قرار گيرد؛
✅در واقعهٔ اخير، در کنار فضاسازي گسترده دشمنان خارجي و داخلي بر ضد احکام مسلم اسلامي، آنچه موجب تأثّر بيشتر شد، موضعگيري برخي روحانيان در نقد اقدام روحاني ناهي از منکر و حکم به حرمت فعل وي بود؛
✅در کنار معدود ليبرالهاي در لباس روحانيت، برخي فضلاي حوزوي، متأسفانه _ برخلاف موضع اکثريت روحانيت _ با نگاهي تکبعدي و از زاويهاي ناقص به تحليل و قضاوت پرداختند؛
✅از رؤساي سه قوه خواستاريم در مقابله با بيحجابي، جديت (همراه با تدبير) داشته باشند و از توصيههاي بدون عمل خودداري کنند.
❇️ متن کامل بیانیه و امضاء کنندگان👇
https://www.mehrnews.com/amp/6056543/
هدایت شده از کانال سید حسین کشفی
اجتماع شعبي في النجف للاستماع إلی فتوی الجهاد.pdf
6.62M
⚡️ بیانیه مفصل آیة الله العظمی خویی درباره دفاع از فلسطین
🔻پس از اجتماع تاریخی در صحن مطهر حرم امیرالمؤمنین در حمایت از فلسطین هیئت علمی حوزه نجف اشرف جزوه ای در ۳۵ صفحه منتشر کرد و به ذکر فتاوای علما در موضوع جهاد و مبارزه با اسرائیل، گزارشی از آن اجتماع تاریخی و بیانیه مفصل آیة الله خویی پرداخت.
🔹 صفحاتی از جزوه که مربوط به گزارش اجتماع تاریخی و متن کامل بیانیه آیة الله خویی است را به صورت فایل پی دی اف به اشتراک می گذارم.
@seyyed_hossein_kashfi
هدایت شده از کانال سید حسین کشفی
⚡️تصویری تاریخی از تجمع علمای نجف اشرف در حمایت از مسئله فلسطین
🔻 این تجمع تاریخی در ۲۲ رمضان ۱۳۹۳ق (۲۷ مهر ۱۳۵۲ش، ۱۹ اکتبر ۱۹۷۳م) در جریان جنگ یوم کیپور در صحن حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای حمایت از مسئله فلسطین برگزار شد. در این تجمع بیانیه و فتوای مفصل آیة الله خویی درباره حمایت از فسلطین قرائت شد.
🔹جنگ یوم کیپور که همچنین با عناوین جنگ اعراب و اسرائیل ۱۹۷۳، جنگ اکتبر، جنگ رمضان یا جنگ چهارم اعراب و اسرائیل نیز شناخته میشود، جنگی بود که از ۶ تا ۲۵ اکتبر ۱۹۷۳ میان سوریه و مصر با حمایت چند کشور عربی دیگر و اسرائیل اتفاق افتاد.
⬅️توضیح تصویر از راست، حضرات آیات: شهید شیخ محمد تقی جواهری، آیة الله سیستانی، شهید سید محمد باقر صدر، شهید سید نصرالله مستنبط، عبد الرزاق الحبوبی استاندار کربلا، آیة الله خویی و سید جمال الدین خوئی.
@seyyed_hossein_kashfi