♻️فتوای "ولی فقیه"؛ به مثابهی 🔻"فتوای معیار "🔻
🌷امام خامنهای (در دوره ریاست جمهوری):
🔹در جامعهی اسلامی البته احکام پذیرفته شدهای هم که میگوئیم، یعنی "فتوای ولیفقیه"؛ چون در جامعهی اسلامی آن ضابطهی شرعی نظام، "فتوای ولیفقیه" است.
🔹فتاوی فقهای دیگر در مسائل شخصی و فردی برای خودشان و مقلدینشان - اگر مقلدینی داشته باشند - البته مجری و مجراست و حجت است؛ در این حرفی نیست.
🔹در باب نماز، در باب روزه، در باب حج، در باب بقیهی عبادات، کارهای فردی که انجام میدهند، بر طبق فتوای مقلَد دیگری - اگر چنین مقلَدی وجود داشته باشد - مانعی ندارد که عمل کنند،
🔹اما در مسائل کلی کشور، در آن چیزهائی که ضابطهی عمومی برای کشور هست، برای آن چیزهائی که مبنای قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی است، تنها فتوائی که معتبر هست، فتوای امام است.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1366/10/11
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🔰وظیفهی نظارت دولت اسلامی بر اقتصاد1️⃣
🌷امام خامنهای:
🔹در اقتصاد جامعهی اسلامی اگرچه مردم در فعالیتهای اقتصادی میدان باز و وسیعی دارند و آزادیهای زیادی دارند و هر کسی این حق را دارد که فعالیت و تلاش اقتصادی بکند، اما در کنار این حق و اختیار برای مردم یک اختیار و حقی هم برای دولت اسلامی و قدرت حاکم بر جامعهی اسلامی قرار داده شده است و آن حق کنترل و نظارت و مراقبت است.
🔹زیرا اگر این حق برای حاکم اسلامی نباشد و مردم بدون نظارت دولت و بدون رعایت سیاستهای دولت تلاش اقتصادی را شروع کنند و انجام بدهند، این یقیناً در جامعه به طغیان، به ظلم، به بغی، به فساد منتهی خواهد شد
🔹و همان وضعی پیش خواهد آمد که در دنیای سرمایهداری هست که سلاطین فولاد و طلا و نفت و صاحبان کمپانیهای بزرگ از قدرت و ثروت بینهایت برخوردارند و قشر بزرگی از مردم هم از اوّلیات زندگی، یعنی از خانه و خانواده و شام شب و لباس نگهدارندهی از سرما و گرما محرومند
🔹و بدتر از آنجا کشورهائی که دنبالهرو سیاستهای آنها هستند در جهان سوم از جمله نظام منحط گذشتهی این کشور، نظام پادشاهی.
🔹اگر نظارت دولت اسلامی و حاکمیت اسلام نباشد، قانون اسلامی به خودی خود، نمیتواند معجزه بکند. قانون هنگامی کاربرد دارد و مؤثر است که بالای سر قانون، یک دست قوی و نیرومندی باشد و آن دولت اسلامی است.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1366/10/11
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🔰وظیفهی نظارت دولت اسلامی بر اقتصاد2️⃣
🌷امام خامنهای:
🔹غیر از دستگاه قانونگذاری که قانون را وضع میکند و غیر از قوهی قضائیه که وقتی شکایتی بشود یا وقتی تخلفی از قانون بشود، به سراغ متخلف خواهد رفت و جرم و جنایتی انجام بگیرد، مجرم را مجازات خواهد کرد، خود دولت اسلامی هم با اعمال قدرت و با حضور دائمی و با رابطهی مستمر با قشرهای مردم، باید از تخلفات آنها جلوگیری بکند.
🔹اگر این بود، آن وقت آزادی امور اقتصادی در جامعه، ظلم و بغی و تبعیض و اختلاف طبقاتی و از بین رفتن زندگی و رفاه قشر عظیم مستمند اتفاق نخواهد افتاد. اگر این نبود، اگر مجری دستش باز نبود و توان اعمال قدرت نداشت، قانون را براحتی زیر پا میگذارند.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1366/10/11
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🔰وظیفهی نظارت دولت اسلامی بر اقتصاد3️⃣: نظارت مستقیم امیرالمؤمنین(ع) بر بازار
🌷امام خامنهای:
🔹 در دوران حکومت امیرالمؤمنین میبینیم که آن حضرت - شخص خود امیرالمؤمنین، نه قاضی - در جامعهی اسلامی بود؛ یعنی مردم به قاضی مراجعه میکردند، قاضی حل و فصل میکرد اگر قتلی، دزدیای، جنایتی اتفاق میافتاد، قاضی به سراغ متجاوز از قانون میرفت؛
🔹اما در عین حال خود امیرالمؤمنین طبق این حدیثی که چند جا نقل شده: «کان یخرج الی السّوق و معه درّة»، وارد بازار مسلمانها میشد، در حالی که تازیانه در دستش بود.
🔹تازیانه را برای نوازش که نمیآورند. امیرالمؤمنین نمیرفت که اگر کسی را در بازار دید تخلف میکند، به قوهی قضائیه بگوید که او را مجازات کن، میرفت تا خود او اعمال قدرت بکند و خود او مانع از ظلم و تجاوز بشود.
🔹در یک روایت دیگر این را با تفصیل بیشتری ذکر کرده: «کان علىّ (علیه الصّلاة و السّلام) کلّ بکرة یطوف فی اسواق الکوفة سوقا سوقا و معه الدّرّة»؛ یعنی هر روز امیرالمؤمنین این کار را میکرد؛ کار دفعی نبود. بلکه کار مداوم و مستمر امیرالمؤمنین این بود که به همهی مراکز کسب و تجارت و بازارها سر میزد و تازیانه هم - «معه الدّرّة علی عاتقه» - در دستش بود و روی شانهاش؛ یعنی آمادهی به کار، که اگر دید کسی دارد ظلم میکند، همان جا امیرالمؤمنین تعزیز شرعی را دربارهی او اجرا کند.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1366/10/11
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🔰وظیفهی نظارت دولت اسلامی بر اقتصاد4️⃣:
💠نظارت امیرالمؤمنین(ع) بر بازار؛ دخالت ولایی یا از باب امر به معروف؟
🌷امام خامنهای:
🔹 نباید هم کسی تصور کند که اینکه امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) به بازارهای کوفه میآمدند، این از باب حاکمیت آن حضرت نبود، مثلاً از باب نهی از منکر بود.
🔹 نه، زیرا اگر از باب نهی از منکر بود، باید در همهی دوران زندگی آن حضرت در مدینه این کار انجام میگرفت.
🔹 در کوفه امیرالمؤمنین این عمل را انجام دادند؛ یعنی در مقر حکومتشان، مال دوران حکومت است، مال حاکم است.
🔹 نباید تصور کرد چون امیرالمؤمنین معصوم هستند، این کار را انجام میدهند.
🔹 معصومین دیگر هرگز وارد بازار نشدند که به اختیاری که مال امام معصوم هست، این کار را انجام بدهند.
🔹 کاملاً روشن و واضح است که امیرالمؤمنین به عنوان حاکم اسلام، به عنوان امام جامعه و در رأس دولت اسلامی این کار را انجام میدادند؛ این یک چیزی است که وجود دارد.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1366/10/11
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از حوزه انقلابی
🌹 به مناسبت ایام شهادت سیدالشهداء انقلاب اسلامی، آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی و یاران رضوان الله تعالی علیهم
💠 شهید بهشتی(ره):
با دشمن از موضع قدرت باید سخن گفت
در مذاکره با دشمن و کشورهای بیگانه، باید دیدگاه هایمان را بر اساس معیارهای انقلاب تنظیم کنیم...با قاطعیت حرف بزنیم...از موضع قدرت و عزت حرف بزنیم...در هر مذاکره ای باید یک پیروزی روانی به دست آوریم...ما اجازه نخواهیم داد تا حوادث تلخ تاریخی مانند #مشروطه که منجر به انحراف نهضت اسلام خواهی و شهادت مظلومانه مرجع و مجتهد بزرگ شیخ فضل الله نوری توسط انگلیس شد، تکرار شود...ما راست قامتان جاودانه تاریخ باقی خواهیم ماند...شیخ فضل الله، الگویی است برای ما، بخصوص روحانیت ما...جامعیت و هوش سرشار ایشان باعث شد تا جلوتر از زمانش باشد، حیله های دشمن را به درستی تشخیص دهد و عکس العمل به موقع انجام دهد او به معنی واقعی کلمه "علامه" و عالم واقعی دین بود.../ک، تاریخ شفاهی، زندگی و مبارزات/در جمع رزمندگان ۱۳۶۰ ش/در محفل دوستان ۱۳۵۷ ش
💠 امام خمینی(رضوان الله): آقای بهشتی یک مجتهد جامع الشرایط است که نظیرش را نداریم...بهشتی یک ملت بود برای ملت
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):
شهید بهشتی به معنای حقیقی کلمه یکی از شخصیتهای نادر ما بود...مطمئناً اگر ایشان در حوزه میماندند، یکی از مراجع تقلید مسلم زمان میشدند...ما میتوانیم برای همیشه بگوییم که چنین فردی داشته ایم و انقلاب ما با وجود چنین انسانهایی شکل گرفته است
#هفتم_تیر
✅ #کانال_حوزه_انقلابی
@howzehenghelabi
هدایت شده از خانه طلاب جوان
❌ ضرورت مطالعه آثار امام(ره)/ تربیت فقیه انقلابی ❌
📚 «صحیفه نور»، «دفتر تبیان» و «وصیت نامه» امام خمینی(ره) از جمله کتبی است که بنده همیشه بر آن تأکید داشته و توصیه کرده ام؛ باید با این #فرهنگ و این #مدل از برداشت از اسلام آشنا باشیم تا برای مباحث مورد نظر توفیق پیدا کنیم.
❌ علما و بزرگان حوزه باید در قم و سایر استان ها درباره #انقلاب، #دستاوردها و #تهدیدات آن سخن به میان آورده و آن را #تبیین نمایند.
🔴 تربیت #فقیه_انقلابی در حوزه های انقلابی، یکی از وظایف مسئولان حوزه است که باید در این موضوع تلاش کرد.
منبع: http://hawzahnews.com/mobile/mobiledetail/News/406657/2
#آیت_الله_نوری_همدانی
#حوزه_انقلابی
#فقیه_انقلابی
🔴🔴 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
هدایت شده از خانه طلاب جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قیدی که #شهید_بهشتی بعنوان یک مبنا برای اصول فقه پیشنهاد کردند:
🔴 مجتهد باید دارای #روحیه_انقلابی باشد 🔴
❌ اسلام از اول یک انقلاب بود ❌
🔴🔴 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
هدایت شده از خانه طلاب جوان
5.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ حفظ جمهوری اسلامی از حفظ امام زمان(عج) اهمیتش بیشتر است ❌
#امام_خمینی
#حفظ_جمهوری_اسلامی
🔴🔴 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
هدایت شده از خانه طلاب جوان
23.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓❓چه اشکالی داشت انتخابات نداشتیم و رهبری مستقیما تعیین می کردند ❓❓
❌ #رشد_مردم ولو به قیمت اینکه خطا بالا برود ❌
🔴 نقش مردم مهم است 🔴
#آیت_الله_اراکی
#رشد_مردم
🔴🔴 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 مروری بر استنادهای قرآنی رهبر انقلاب در ۱ سال اخیر؛
👈 راهبری بر اساس قرآن
🔺️ بیانات حضرت آیتالله خامنهای از لحاظ استفاده مستقیم از آیات و روایات دارای بسامد بالایی است و این استنادها دربارهی موضوعات اجتماعی-سیاسی روز بیان شده است که مدیریت جامعه براساس قرآن را نمایش میدهد، از این رو بخش فقه و معارف پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در این مطلب استنادهای قرآنی بیانات یکسال اخیر رهبر انقلاب را، از تاریخ ۱۳۹۷/۱/۱ الی ۱۳۹۸/۳/۱۵، بررسی کرده است.
🔹️ حضرت آیتالله خامنهای در طی سخنرانیهای سال اخیر به ۱۷۰ آیه از قرآن تمسک نموده که این آیات در ۴۴ سوره قرار گرفته است؛ سورههای ابراهیم، احزاب، اعراف، آلعمران، الرحمن، اسراء، انسان، انعام، انفال، انشراح، بروج، بقره، توبه، جاثیه، جمعه، حج، حجر، حجرات، حدید، سبأ، شوری، صافات، صف، ضحی، طلاق، طه، طور، عنکبوت، فتح، ق، قصص، مائده، محمد، مزمل، ممتحنه، منافقون، نجم، نحل، نساء، نصر، هود، یوسف و یونس. در این میان سهم سورههای مکی ۲۵ سوره و سهم سورههای مدنی ۱۹ سوره است.
سورههای پر بسامد در سخنان رهبر انقلاب در سال اخیر به ترتیب عبارت است از سورههای آلعمران، بقره، فتح، توبه، نساء، انفال، احزاب، حج، محمد، ابراهیم، اعراف، نحل، طه و مائده که ۱۰ سورهی آن مدنی و ۳ سورهی باقی مانده مکی بشمار میآید.
🔹️ آیات پرتکرار نیز برابر است با آیات: فتح۲۹، حج۴۰،آلعمران۱۷۳، آلعمران۱۷۰، فتح۲۲تا۲۳، آلعمران۱۱۸، محمد۷ و نساء۷۶؛ جالب توجه آنکه تمامی این آیات، آیات مدنی بوده و به بعد از تشکیل حکومت نبوی ناظر است.
🔍متن کامل یادداشت را بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=42845
🌐#موضوعشناسی_فقه_حکومتی1️⃣:
✅ملَتمحوری: منشأ اقتدار نظام
🌷امام خامنهای:
🔰تنها عامل برطرف کردن مزاحمت دشمن عبارت است از اقتدار ملّت و ایستادگی ملّت؛ این تنها عاملی است که میتواند دشمن را عقب بزند. ...
🔰بسیج ـ همانطور که گفتیم ـ مایهی عزّت کشور و نظام است. چرا؟ چون معنای بسیج حضور متن مردم در عرصههای فعّالیّتهای اساسی برای ملّت و کشور است.
🔰هر دولتی و هر کشوری وقتی مردم را داشته باشد، هر جایی که متن مردم حضور پیدا کنند و مردم حرکت بکنند به یک سمتی، پیروزی قطعی است؛ [این] یک چیز مسلّم است.
🔰آنجایی کشورها ضربه میخورند، شکست میخورند که مردمشان در صحنه نباشند یا وحدت عمل نداشته باشند.
🔰آنجایی که مردم در صحنهاند و پیوند و اتّحاد میان آحاد مردم هست، پیروزی و پیشروی قطعی است.
🔰بسیج یک چنین نمونهای است؛ مظهری است از همین حضور مردمی در صحنه و پیوند مردم با یکدیگر؛ به این چشم به بسیج باید نگاه کرد.
🌐 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با پنجاه هزار فرمانده بسیج سراسر کشور: 29/8/1392ش.
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷