♻️فتوای "ولی فقیه"؛ به مثابهی 🔻"فتوای معیار "🔻
🌷امام خامنهای (در دوره ریاست جمهوری):
🔹در جامعهی اسلامی البته احکام پذیرفته شدهای هم که میگوئیم، یعنی "فتوای ولیفقیه"؛ چون در جامعهی اسلامی آن ضابطهی شرعی نظام، "فتوای ولیفقیه" است.
🔹فتاوی فقهای دیگر در مسائل شخصی و فردی برای خودشان و مقلدینشان - اگر مقلدینی داشته باشند - البته مجری و مجراست و حجت است؛ در این حرفی نیست.
🔹در باب نماز، در باب روزه، در باب حج، در باب بقیهی عبادات، کارهای فردی که انجام میدهند، بر طبق فتوای مقلَد دیگری - اگر چنین مقلَدی وجود داشته باشد - مانعی ندارد که عمل کنند،
🔹اما در مسائل کلی کشور، در آن چیزهائی که ضابطهی عمومی برای کشور هست، برای آن چیزهائی که مبنای قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی است، تنها فتوائی که معتبر هست، فتوای امام است.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1366/10/11
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🔰وظیفهی نظارت دولت اسلامی بر اقتصاد1️⃣
🌷امام خامنهای:
🔹در اقتصاد جامعهی اسلامی اگرچه مردم در فعالیتهای اقتصادی میدان باز و وسیعی دارند و آزادیهای زیادی دارند و هر کسی این حق را دارد که فعالیت و تلاش اقتصادی بکند، اما در کنار این حق و اختیار برای مردم یک اختیار و حقی هم برای دولت اسلامی و قدرت حاکم بر جامعهی اسلامی قرار داده شده است و آن حق کنترل و نظارت و مراقبت است.
🔹زیرا اگر این حق برای حاکم اسلامی نباشد و مردم بدون نظارت دولت و بدون رعایت سیاستهای دولت تلاش اقتصادی را شروع کنند و انجام بدهند، این یقیناً در جامعه به طغیان، به ظلم، به بغی، به فساد منتهی خواهد شد
🔹و همان وضعی پیش خواهد آمد که در دنیای سرمایهداری هست که سلاطین فولاد و طلا و نفت و صاحبان کمپانیهای بزرگ از قدرت و ثروت بینهایت برخوردارند و قشر بزرگی از مردم هم از اوّلیات زندگی، یعنی از خانه و خانواده و شام شب و لباس نگهدارندهی از سرما و گرما محرومند
🔹و بدتر از آنجا کشورهائی که دنبالهرو سیاستهای آنها هستند در جهان سوم از جمله نظام منحط گذشتهی این کشور، نظام پادشاهی.
🔹اگر نظارت دولت اسلامی و حاکمیت اسلام نباشد، قانون اسلامی به خودی خود، نمیتواند معجزه بکند. قانون هنگامی کاربرد دارد و مؤثر است که بالای سر قانون، یک دست قوی و نیرومندی باشد و آن دولت اسلامی است.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1366/10/11
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🔰وظیفهی نظارت دولت اسلامی بر اقتصاد2️⃣
🌷امام خامنهای:
🔹غیر از دستگاه قانونگذاری که قانون را وضع میکند و غیر از قوهی قضائیه که وقتی شکایتی بشود یا وقتی تخلفی از قانون بشود، به سراغ متخلف خواهد رفت و جرم و جنایتی انجام بگیرد، مجرم را مجازات خواهد کرد، خود دولت اسلامی هم با اعمال قدرت و با حضور دائمی و با رابطهی مستمر با قشرهای مردم، باید از تخلفات آنها جلوگیری بکند.
🔹اگر این بود، آن وقت آزادی امور اقتصادی در جامعه، ظلم و بغی و تبعیض و اختلاف طبقاتی و از بین رفتن زندگی و رفاه قشر عظیم مستمند اتفاق نخواهد افتاد. اگر این نبود، اگر مجری دستش باز نبود و توان اعمال قدرت نداشت، قانون را براحتی زیر پا میگذارند.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1366/10/11
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🔰وظیفهی نظارت دولت اسلامی بر اقتصاد3️⃣: نظارت مستقیم امیرالمؤمنین(ع) بر بازار
🌷امام خامنهای:
🔹 در دوران حکومت امیرالمؤمنین میبینیم که آن حضرت - شخص خود امیرالمؤمنین، نه قاضی - در جامعهی اسلامی بود؛ یعنی مردم به قاضی مراجعه میکردند، قاضی حل و فصل میکرد اگر قتلی، دزدیای، جنایتی اتفاق میافتاد، قاضی به سراغ متجاوز از قانون میرفت؛
🔹اما در عین حال خود امیرالمؤمنین طبق این حدیثی که چند جا نقل شده: «کان یخرج الی السّوق و معه درّة»، وارد بازار مسلمانها میشد، در حالی که تازیانه در دستش بود.
🔹تازیانه را برای نوازش که نمیآورند. امیرالمؤمنین نمیرفت که اگر کسی را در بازار دید تخلف میکند، به قوهی قضائیه بگوید که او را مجازات کن، میرفت تا خود او اعمال قدرت بکند و خود او مانع از ظلم و تجاوز بشود.
🔹در یک روایت دیگر این را با تفصیل بیشتری ذکر کرده: «کان علىّ (علیه الصّلاة و السّلام) کلّ بکرة یطوف فی اسواق الکوفة سوقا سوقا و معه الدّرّة»؛ یعنی هر روز امیرالمؤمنین این کار را میکرد؛ کار دفعی نبود. بلکه کار مداوم و مستمر امیرالمؤمنین این بود که به همهی مراکز کسب و تجارت و بازارها سر میزد و تازیانه هم - «معه الدّرّة علی عاتقه» - در دستش بود و روی شانهاش؛ یعنی آمادهی به کار، که اگر دید کسی دارد ظلم میکند، همان جا امیرالمؤمنین تعزیز شرعی را دربارهی او اجرا کند.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1366/10/11
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🔰وظیفهی نظارت دولت اسلامی بر اقتصاد4️⃣:
💠نظارت امیرالمؤمنین(ع) بر بازار؛ دخالت ولایی یا از باب امر به معروف؟
🌷امام خامنهای:
🔹 نباید هم کسی تصور کند که اینکه امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) به بازارهای کوفه میآمدند، این از باب حاکمیت آن حضرت نبود، مثلاً از باب نهی از منکر بود.
🔹 نه، زیرا اگر از باب نهی از منکر بود، باید در همهی دوران زندگی آن حضرت در مدینه این کار انجام میگرفت.
🔹 در کوفه امیرالمؤمنین این عمل را انجام دادند؛ یعنی در مقر حکومتشان، مال دوران حکومت است، مال حاکم است.
🔹 نباید تصور کرد چون امیرالمؤمنین معصوم هستند، این کار را انجام میدهند.
🔹 معصومین دیگر هرگز وارد بازار نشدند که به اختیاری که مال امام معصوم هست، این کار را انجام بدهند.
🔹 کاملاً روشن و واضح است که امیرالمؤمنین به عنوان حاکم اسلام، به عنوان امام جامعه و در رأس دولت اسلامی این کار را انجام میدادند؛ این یک چیزی است که وجود دارد.
🌐 خطبههای نماز جمعه تهران: 1366/10/11
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از حوزه انقلابی
🌹 به مناسبت ایام شهادت سیدالشهداء انقلاب اسلامی، آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی و یاران رضوان الله تعالی علیهم
💠 شهید بهشتی(ره):
با دشمن از موضع قدرت باید سخن گفت
در مذاکره با دشمن و کشورهای بیگانه، باید دیدگاه هایمان را بر اساس معیارهای انقلاب تنظیم کنیم...با قاطعیت حرف بزنیم...از موضع قدرت و عزت حرف بزنیم...در هر مذاکره ای باید یک پیروزی روانی به دست آوریم...ما اجازه نخواهیم داد تا حوادث تلخ تاریخی مانند #مشروطه که منجر به انحراف نهضت اسلام خواهی و شهادت مظلومانه مرجع و مجتهد بزرگ شیخ فضل الله نوری توسط انگلیس شد، تکرار شود...ما راست قامتان جاودانه تاریخ باقی خواهیم ماند...شیخ فضل الله، الگویی است برای ما، بخصوص روحانیت ما...جامعیت و هوش سرشار ایشان باعث شد تا جلوتر از زمانش باشد، حیله های دشمن را به درستی تشخیص دهد و عکس العمل به موقع انجام دهد او به معنی واقعی کلمه "علامه" و عالم واقعی دین بود.../ک، تاریخ شفاهی، زندگی و مبارزات/در جمع رزمندگان ۱۳۶۰ ش/در محفل دوستان ۱۳۵۷ ش
💠 امام خمینی(رضوان الله): آقای بهشتی یک مجتهد جامع الشرایط است که نظیرش را نداریم...بهشتی یک ملت بود برای ملت
💠 امام خامنه ای(حفظه الله):
شهید بهشتی به معنای حقیقی کلمه یکی از شخصیتهای نادر ما بود...مطمئناً اگر ایشان در حوزه میماندند، یکی از مراجع تقلید مسلم زمان میشدند...ما میتوانیم برای همیشه بگوییم که چنین فردی داشته ایم و انقلاب ما با وجود چنین انسانهایی شکل گرفته است
#هفتم_تیر
✅ #کانال_حوزه_انقلابی
@howzehenghelabi
هدایت شده از خانه طلاب جوان
❌ ضرورت مطالعه آثار امام(ره)/ تربیت فقیه انقلابی ❌
📚 «صحیفه نور»، «دفتر تبیان» و «وصیت نامه» امام خمینی(ره) از جمله کتبی است که بنده همیشه بر آن تأکید داشته و توصیه کرده ام؛ باید با این #فرهنگ و این #مدل از برداشت از اسلام آشنا باشیم تا برای مباحث مورد نظر توفیق پیدا کنیم.
❌ علما و بزرگان حوزه باید در قم و سایر استان ها درباره #انقلاب، #دستاوردها و #تهدیدات آن سخن به میان آورده و آن را #تبیین نمایند.
🔴 تربیت #فقیه_انقلابی در حوزه های انقلابی، یکی از وظایف مسئولان حوزه است که باید در این موضوع تلاش کرد.
منبع: http://hawzahnews.com/mobile/mobiledetail/News/406657/2
#آیت_الله_نوری_همدانی
#حوزه_انقلابی
#فقیه_انقلابی
🔴🔴 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
هدایت شده از خانه طلاب جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قیدی که #شهید_بهشتی بعنوان یک مبنا برای اصول فقه پیشنهاد کردند:
🔴 مجتهد باید دارای #روحیه_انقلابی باشد 🔴
❌ اسلام از اول یک انقلاب بود ❌
🔴🔴 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
هدایت شده از خانه طلاب جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ حفظ جمهوری اسلامی از حفظ امام زمان(عج) اهمیتش بیشتر است ❌
#امام_خمینی
#حفظ_جمهوری_اسلامی
🔴🔴 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
هدایت شده از خانه طلاب جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓❓چه اشکالی داشت انتخابات نداشتیم و رهبری مستقیما تعیین می کردند ❓❓
❌ #رشد_مردم ولو به قیمت اینکه خطا بالا برود ❌
🔴 نقش مردم مهم است 🔴
#آیت_الله_اراکی
#رشد_مردم
🔴🔴 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 مروری بر استنادهای قرآنی رهبر انقلاب در ۱ سال اخیر؛
👈 راهبری بر اساس قرآن
🔺️ بیانات حضرت آیتالله خامنهای از لحاظ استفاده مستقیم از آیات و روایات دارای بسامد بالایی است و این استنادها دربارهی موضوعات اجتماعی-سیاسی روز بیان شده است که مدیریت جامعه براساس قرآن را نمایش میدهد، از این رو بخش فقه و معارف پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در این مطلب استنادهای قرآنی بیانات یکسال اخیر رهبر انقلاب را، از تاریخ ۱۳۹۷/۱/۱ الی ۱۳۹۸/۳/۱۵، بررسی کرده است.
🔹️ حضرت آیتالله خامنهای در طی سخنرانیهای سال اخیر به ۱۷۰ آیه از قرآن تمسک نموده که این آیات در ۴۴ سوره قرار گرفته است؛ سورههای ابراهیم، احزاب، اعراف، آلعمران، الرحمن، اسراء، انسان، انعام، انفال، انشراح، بروج، بقره، توبه، جاثیه، جمعه، حج، حجر، حجرات، حدید، سبأ، شوری، صافات، صف، ضحی، طلاق، طه، طور، عنکبوت، فتح، ق، قصص، مائده، محمد، مزمل، ممتحنه، منافقون، نجم، نحل، نساء، نصر، هود، یوسف و یونس. در این میان سهم سورههای مکی ۲۵ سوره و سهم سورههای مدنی ۱۹ سوره است.
سورههای پر بسامد در سخنان رهبر انقلاب در سال اخیر به ترتیب عبارت است از سورههای آلعمران، بقره، فتح، توبه، نساء، انفال، احزاب، حج، محمد، ابراهیم، اعراف، نحل، طه و مائده که ۱۰ سورهی آن مدنی و ۳ سورهی باقی مانده مکی بشمار میآید.
🔹️ آیات پرتکرار نیز برابر است با آیات: فتح۲۹، حج۴۰،آلعمران۱۷۳، آلعمران۱۷۰، فتح۲۲تا۲۳، آلعمران۱۱۸، محمد۷ و نساء۷۶؛ جالب توجه آنکه تمامی این آیات، آیات مدنی بوده و به بعد از تشکیل حکومت نبوی ناظر است.
🔍متن کامل یادداشت را بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=42845
🌐#موضوعشناسی_فقه_حکومتی1️⃣:
✅ملَتمحوری: منشأ اقتدار نظام
🌷امام خامنهای:
🔰تنها عامل برطرف کردن مزاحمت دشمن عبارت است از اقتدار ملّت و ایستادگی ملّت؛ این تنها عاملی است که میتواند دشمن را عقب بزند. ...
🔰بسیج ـ همانطور که گفتیم ـ مایهی عزّت کشور و نظام است. چرا؟ چون معنای بسیج حضور متن مردم در عرصههای فعّالیّتهای اساسی برای ملّت و کشور است.
🔰هر دولتی و هر کشوری وقتی مردم را داشته باشد، هر جایی که متن مردم حضور پیدا کنند و مردم حرکت بکنند به یک سمتی، پیروزی قطعی است؛ [این] یک چیز مسلّم است.
🔰آنجایی کشورها ضربه میخورند، شکست میخورند که مردمشان در صحنه نباشند یا وحدت عمل نداشته باشند.
🔰آنجایی که مردم در صحنهاند و پیوند و اتّحاد میان آحاد مردم هست، پیروزی و پیشروی قطعی است.
🔰بسیج یک چنین نمونهای است؛ مظهری است از همین حضور مردمی در صحنه و پیوند مردم با یکدیگر؛ به این چشم به بسیج باید نگاه کرد.
🌐 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با پنجاه هزار فرمانده بسیج سراسر کشور: 29/8/1392ش.
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅#توحیدباوری_و_سیاست:
🔹#ضرورت_شکرگذاری_در_موفقیتها
🌷امام خامنهای:
🌸بعد از هر نصرتی که خدای متعال به انسان میدهد، انسان موظف است خدای متعال را شکر و سپاس بگوید.
🌸بعد از آنکه خدای متعال به ما در یک عرصهای یک موفقیتی را ارزانی داشت، موظفیم تضرع و توسل و توجه خودمان را افزایش دهیم؛ این وظیفهی ما است.
🌸فرمود: "اذا جاء نصرالله و الفتح. و رأیت النّاس یدخلون فی دین الله افواجا. فسبّح بحمد ربّک و استغفره انّه کان توّابا"(نصر / 1ـ3)
🌸نصرت، تفضل الهی است؛ باید ما را به خدای متعال نزدیک کند، رابطهی ما را با خدا احیاء کند، تضرع ما را پیش خدای متعال افزایش دهد.
🌸خدا را شکر میکنیم؛ بحمدالله نصرتهای الهی پیدرپی شامل حال این مردم بوده است.
🌐 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسؤولان نظام: 30/4/1392ش.
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✳️#ابعاد_فقه_سیاست_شرعی1️⃣
♻️حرمت "افشای اسرار حکومتی"
🌷امام خامنهای:
یکی از مرزهای آزادی بیان، افشای اسرار مملکتی است که این هم باز در قرآن موردی دارد که به آن اشاره یا تصریح شده و آن سورهی نساء است که در باب جنگ و تحریص مردم به جهاد و مسائل گوناگون جنگ در سورهی نساء مفصلاً بحث پرشور و کاملی را بیان میکند؛ بعد در باب آن کسانی که مخالف روال جامعهی اسلامی هستند، میفرماید که: «و اذا جاءهم امر من الامن او الخوف اذاعوا به»؛
🔻 خصوصیت این آدمهای ناباب به حسب این آیه و آیات این است که اگر از امن یا خوف، به هر حال اسرار مملکتی، چه اسراری که برای مردم در جای خود خبر خوش ممکن است به حساب بیاید، چه اسراری که برای مردم خبر ناخوش ممکن است به حساب بیاید، گیرشان بیاید، بدون هیچ ملاحظهای، بدون رعایت هیچگونه مصلحتی، میآیند این خبر را در مقابل مردم افشا میکنند، که به حسب این آیه و در شرع مقدس، این مذموم و ممنوع است.
🔻مفسرین در ذیل این آیه میگویند مثلاً اگر خبر پیروزی برسد؛ خب، خبر پیروزی که خبر خوبی است، اما مگر هر خبر خوبی را باید آناً افشا کرد؟ نه، ممکن است افشای این خبر یک مفاسد جنبی داشته باشد.
🔻آنجائی که نیروهای ما در جبههی نبرد بر دشمن پیروز میشوند، این پیروزی را در جای خود، در وقت خود، به اندازهای که هیچگونه سوء استفادهای علیه مردم و علیه جنگ از او نشود، باید بیان کرد؛ والّا اگر همین خبر پیروزی هم بیملاحظه گفته بشود، ممکن است دشمن استفادهی نوع دیگری از این بکند.
🔻لذا بایستی خبر را: «ولو ردّوه الی الرّسول و الی اولی الامر منهم لعلمه الّذین یستنبطونه منهم»،(۴) برگردانند به اولی الامر؛ یعنی به مسئولین. حتی خبر را هم به مسئولین برگردانند، مسئولین با ملاحظهی مصالحی که وجود دارد، این خبر را در اختیار مردم بگذارند.
🌐 بیانات مقام معظم رهبری در خطبههای نماز جمعه تهران: 1366/2/18
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✳️#ابعاد_فقه_سیاست_شرعی2️⃣
♻️ معرفی "بلاگردانهای سیاسی": دولت موقت
🌷امام خامنهای:
🔹اگر [این تحوّل تخریب] نشد، کوشش میکنند در این تحوّل جدید، کسانی بیایند سرِکار و زمام قدرت را بهدست بگیرند که حدّاقلِ مقدار ممکن از آن منافع [آنها] کم بشود.
🔹من تصوّر میکنم علّت اینکه آمریکاییها در اوایل انقلاب، بشدّت به انقلاب ما نتاختند، وجود دولت موقّت بود؛ اینها به دولت موقّت امیدوار بودند؛ این منّت را دولت موقّت و آقایانی که آنجا بودند، بر سرِ ما دارد!(۱)
🔹اینها آمریکاییها را به طمع انداختند و [آنها] احساس کردند که خب، مثل اینکه بنا است این جریان تندِ حادِّ بسیار پُرشور -که هم ملّت را داشت، هم شعارهای قویای داشت- تبدیل بشود به یک جریان ملایم و متمایل به آنها؛ واقعاً هم این آقایان [به آمریکا] متمایل بودند؛ حالا هرچه میخواهند بگویند، بگویند! ...
۱) خندهی معظّمٌله و حضّار
🌐 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظامى و انتظامى: 1367/4/19
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🌐#موضوعشناسی_فقه_حکومتی2️⃣:
✅مسألهی فلسطین: نه تاکتیکی، نه سیاسی استراتژیک، بلکه اعتقادی
🌷امام خامنهای:
🔰بدون رودربایستی از احدی ما گفتهایم مبارزهی مردم فلسطین را ما حمایت میکنیم، تصدیق میکنیم، تأیید میکنیم، آن را قبول داریم و معتقدیم هدف این مبارزه عبارت نیست از تشکیل یک حکومت کوچولوی دستنشاندهی بدبخت توسریخور فلسطینی.
🔰هدف این مبارزه عبارت نیست از اینکه بتوانند یک امتیازاتی بگیرند.
🔰از نظر ما هدف مبارزهی صادقانه و واقعی در فلسطین عبارت است از بازگرداندن این قطعهی کندهشدهی از پیکر اسلام به پیکر اسلام. یعنی نابودی دولت غاصب اسرائیل و ایجاد یک دولت در تمام سرزمین فلسطین از خود فلسطینیها.
این راه ماست.
🔰این حرف ماست. این شعار ماست. پایش هم ایستادهایم
🔰و معتقدیم که این مسأله، یک مسألهی اعتقادی است.
🔰ما این را تأکید میکنیم مسألهی فلسطین برای ما نه یک مسألهی تاکتیکی است.
🔰حتی یک مسألهی صرفاً سیاسی استراتژیکی هم نیست؛ یک مسألهی اعتقادی است.
🔰واجب است بر همهی مسلمین که برای برگرداندن وطن اسلامی از دست غیر مسلمین و دشمنان اسلام به مسلمین جهاد کنند. ما هم جزو مسلمین هستیم.
🔰وظیفهی ماست و انشاءاللَّه این کار را خواهیم کرد.
🌐 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با پنجاه هزار فرمانده بسیج سراسر کشور: 29/8/1392ش.
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🌸 قوامبخش رهبری: توکل، همَت و همراهی مردمی1️⃣
🌷امام خامنهای:
🔹من طلبهیی کوچک و مشحون به انواع قصورها و نقصها و کاستیها هستم.
🔹بههرحال مسؤولیتی به من محول شده است و من با توکل به خدا، همهی همت خود را به کار خواهم گرفت، تا بتوانم این مسؤولیت بسیار سنگین و این بارِ بسیار گران را تحمل کنم و بردارم و پیش ببرم و به سرمنزل برسانم.
🔹یقیناً بدون کمک آحاد عظیمالشّأن مردم و مدیران کشور، انجام این مسؤولیت امکانپذیر نیست.
🔹اعلام حمایت گروههای مختلف مردم و اظهار همراهی آنها در این قضیه، برای من بسیار امیدبخش است.
🔹انشاءاللَّه با این اعلام حمایتهای مردمی، خواهیم توانست راه امام(ره) را دنبال کنیم.
🌐بیانات در مراسم بیعت نخستوزیر و هیأت وزیران: 1368/3/16
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🌸 قوامبخش رهبری2️⃣: توکل، همَت و تکلیفمحوری
♻️سرّ عظمت امام:
🌷امام خامنهای:
🔹 شخصیت امام تا حد بسیار زیادی به اهمیت و عظمت آرمانهای او مربوط میشد.
🔹او با همت بلندی که داشت، هدفهای بسیار عظیمی را انتخاب میکرد.
🔹تصور این هدفها، برای آدمهای معمولی دشوار بود و میپنداشتند آن هدفهای والا، دستنیافتنی هستند؛ لیکن همت بلند و ایمان و توکل و خستگیناپذیری و استعدادهای فراوان و تواناییهای اعجابانگیزی که در وجود این مرد بزرگ نهفته بود، به کار میافتاد و در سمت هدفهای مورد نظرش پیش میرفت و ناگهان همه میدیدند که آن هدفها محقق شدهاند.
🔹نقطهی اساسی کار او، این بود که در ارادهی الهی و تکلیف شرعی محو میشد.
🔹هیچ چیز برایش غیر از انجام تکلیف، مطرح نبود. واقعاً او مصداق ایمان و عمل صالح بود.
🔹ایمانش به استحکام کوهها میمانست و عمل صالحش با خستگیناپذیرىِ باورنکردنی توأم بود.
🔹آنچنان در تداوم عمل صبور و کوشا بود که انسان را دچار حیرت میکرد. به همین خاطر، هدفهای بزرگ قابل وصول شد و دست یافتن به قلهها امکانپذیر گردید.
🌐بیانات در مراسم بیعت نخستوزیر و هیأت وزیران: 1368/3/16
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅رسالت رهبری: هدفگذاری
🌷امام خامنهای:
🔹آن چیزی که از امام برای ما قابل تقلید است، هدفهای او و حرکت به سمت آن هدفهاست.
🔹هیچکدام از هدفها و آرمانهایی که امام معین کردند، صرفنظرکردنی نیست.
🔹آن بزرگوار برای ملت ایران و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، بهترین و والاترین و اصلیترین هدفها را انتخاب کردند و به زبان آوردند و آنها را در دهها اثر از ادبیات مخصوص خود ثبت کرده و حرکت به سمت آنها را نشان دادند.
🌐بیانات در مراسم بیعت نخستوزیر و هیأت وزیران: 1368/3/16
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
✅کارنامهی هدفگذاری امام خمینی(ره)
🌷امام خامنهای:
💠آن چیزی که از امام برای ما قابل تقلید است، هدفهای او و حرکت به سمت آن هدفهاست. هیچکدام از هدفها و آرمانهایی که امام معین کردند، صرفنظرکردنی نیست.
💠آن بزرگوار برای ملت ایران و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، بهترین و والاترین و اصلیترین هدفها را انتخاب کردند و به زبان آوردند و آنها را در دهها اثر از ادبیات مخصوص خود ثبت کرده و حرکت به سمت آنها را نشان دادند.
💠آرمانهای بزرگی که امام(ره) بیان میکردند، عبارت بود از:
مبارزه با استکبار جهانی،
▫️حفظ اعتدال قاطع در خط "نه شرقی و نه غربی"،
▫️اصرار فراوان بر استقلال حقیقی و همهجانبهی ملت ـ خودکفایی به معنای کامل ـ
▫️پافشاری فراوان و تمامنشدنی بر حفظ اصول دینی و شرع و فقه اسلامی،
▫️ایجاد وحدت و همبستگی،
▫️توجه به ملتهای مسلمان و مظلوم دنیا،
▫️عزت بخشیدن به اسلام و ملتهای اسلامی
▫️و مرعوب نشدن در مقابل قدرتهای جهانی،
▫️ایجاد قسط و عدل در جامعهی اسلامی،
▫️حمایت بیدریغ و همیشگی از مستضعفان و محرومان و قشرهای پایین جامعه و لزوم پرداختن به آنها.
💠همهی ما شاهد بودیم که امام در این خطوط، مصرانه و بدون تعلل، حرکتش را ادامه داد. ما باید راه و اعمال صالح و حرکت مداوم او را دنبال کنیم.
🌐بیانات در مراسم بیعت نخستوزیر و هیأت وزیران: 1368/3/16
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
💠رهبرشناسی حکومتی ـ تمدّنی1️⃣:
❇️امام خمینی(ره)؛ فراتر از رهبر و از جنس خمیرهی انبیا
🌷🌷امام خامنهای:
🔹امام(ره) با هیچکدام از رهبرهای دنیا قابل مقایسه نیست؛ او را فقط با پیامبران و اولیا و معصومان(ع) میتوان مقایسه کرد. او شاگرد و دنبالهروِ آنها بود و به همین خاطر نمیتوان با رهبرهای سیاسی دنیا مقایسهاش کرد.
🔹ما رهبرهای سیاسی دنیا را میشناسیم و تاریخ مبارزهی آنها و ملتها را با دقت مطالعه کردهایم؛
🔹واقعاً حیف است که به آنها رهبر بگوییم و امام را هم با همین عنوان یاد کنیم.
🔹اگر به آنها رهبر بگوییم، باید عنوان دیگری برای امام(ره) انتخاب کنیم.
🔹او اصلاً از جنس و خمیرهی انبیا بود. توصیف و ترسیم چهرهی آن عزیز خدا و عزیز بندگان صالح او، واقعاً خیلی مشکل است.
🌐بیانات در مراسم بیعت فرماندهان کمیتههای انقلاب اسلامی: 1368/3/18
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
💠رهبرشناسی حکومتی ـ تمدّنی2️⃣:
❇️ حلم و متانت حکومتی امام خمینی(ره)
🌷🌷امام خامنهای:
🔹 ویژگیهای بشری او، کمتر در افراد عادی پیدا میشود.
🔹 اگر یکی از آن خصوصیات در فردی مشاهده شود، او انسان بزرگی به شمار میرود؛ چه رسد به آنکه همهی ویژگیهای ممتاز را یکجا در خود جمع کرده باشد.
🔹 امام(ره) انسانی بسیار عاقل، دوراندیش، حکیم، آدمشناس، تیزبین، حلیم، متین و آیندهنگر بود؛ که هرکدام از این صفات، کافی بود که شخصی را در مرتبهیی والا جای دهد و احترام همگان را جلب کند.
🔹 متانت و بردباری و حلم امام بهگونهیی بود که اگر صد نفر در مجلسی سخنانی میگفتند که او آنها را قبول نداشت، تا لازم نمیدانست، حرفی نمیزد و سکوت میکرد؛ در صورتی که اگر در حضور آدمهای معمولی کلمهیی گفته شود که برخلاف عقیدهی آنها باشد، طوفانی در روحشان به وجود میآید که سریعاً پاسخ بدهند.
🔹 همهی شما دیدید که در پایان وصیتنامهی ایشان، به مواردی اشاره شده بود که امام قبلاً نسبت به طرح آنها سکوت کرده بودند.
🔹 در زمان بنیصدر که من خدمت امام(ره) رسیده بودم، ایشان میگفتند: حرفهایی که او از قول من میگوید، همهاش خلاف واقع است و حقیقت ندارد. بنابراین، هر حرفی که زده میشد، فوراً او را نمیآشفت و تحریک نمیکرد و در صدد پاسخ سریع برنمیآمد.
🔹 این متانت، بردباری، حلم، تسلط بر نفس و سعهی صدر، در هرکس که باشد، از او یک انسان بزرگ خواهد ساخت.
🌐بیانات در مراسم بیعت فرماندهان کمیتههای انقلاب اسلامی: 1368/3/18
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
💠رهبرشناسی حکومتی ـ تمدّنی3️⃣:
❇️ ارتباط با خدا و تکلیفگرایی: سر رهبری امام خمینی(ره)
🌷🌷امام خامنهای:
🔹هرچند خصوصیات بشری امام، در مرتبهیی بالاتر از افراد معمولی بود، ولی کسی خیال نکند که این انقلاب، صرفاً با حکمت و قوّت عقلانی و خصوصیات معمولی و بشری امام به پیروزی رسید و ادامه یافت. ...
🔹اگر امام(ره) آن عوامل اصلی معنویت، ارتباط با خدا، کار برای رضای او، تقوا و انجام تکلیف را نمیداشت، نه انقلاب به پیروزی میرسید، نه شما مردم اینگونه عاشقش میشدید، نه میتوانست این طوفان را در دنیا به وجود آورد، و نه قادر بود در مقابل تهدید و ارعاب دشمن، مثل کوه بایستد.
🔹بارها ایشان میفرمود که ما کار را برای رسیدن به «نتیجه» نمیکنیم؛ بلکه مأمور به انجام «تکلیف» هستیم.
🔹اگر فرض کنیم بعد از برگشتن امام(ره) از پاریس، آنچه که تاکنون پیش آمد، اتفاق نمیافتاد، بلکه برعکس، مردم را میکشتند، اطرافیان امام را اعدام میکردند و خود امام را نیز مثل گذشته تبعید میکردند، در آن صورت باز هم امام(ره) احساس شکست نمیکرد و اعتقاد داشت که پیروز شده است.
♻️🔹آن کس که برای انجام تکلیف کار میکند، پیروزیش به این نیست که به مقصود خود دست پیدا کند؛ بلکه زمانی احساس پیروزی میکند که موفق شود به تکلیفش عمل کند.
🌸به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل
🌸که گر مراد نجویم به قدر وسع بکوشم
✅✅او معتقد بود که این انقلاب را یک دست غیبی هدایت و پشتیبانی میکند و ما نباید به دنبال نتیجهی کار خود باشیم.
🌐بیانات در مراسم بیعت فرماندهان کمیتههای انقلاب اسلامی: 1368/3/18
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
💠رهبرشناسی حکومتی ـ تمدّنی4️⃣:
❇️ باور عمیق "دو امام تمدّنساز" به "هدایت دست غیبی"
🌷🌷خاطرهی امام خامنهای:
🔹او معتقد بود که این انقلاب را یک دست غیبی هدایت و پشتیبانی میکند و ما نباید به دنبال نتیجهی کار خود باشیم.
🔹در همین خصوص خاطرهیی در ذهنم مانده است که نقل میکنم: چند روز قبل از پایان سال 65 که خدمت امام بودیم، چون یکی از روزهای فروردین 66 با ولادت یکی از ائمه(ع) مصادف میشد، من و آقای هاشمی رفسنجانی و حاج احمد آقا اصرار کردیم که ایشان در حسینیهی جماران با مردم دیداری داشته باشند. امام استنکاف کردند و قاطع گفتند: حالش را ندارم. من در ایام نوروز به مشهد رفته بودم و آقای هاشمی هم از جبهه دیدار داشتند.
🔹در همان روزها، ناگهان قلب امام مشکلی پیدا میکند و چون حاج احمدآقا - که حق بزرگی بر گردن همهی ملت دارد و امام را در این چند سال حفظ کرد - همهی وسایل را برای بهبود امام(ره) مهیا کرده بود، فوراً به وضعیت جسمی ایشان رسیدگی شد و خطر برطرف گردید.
🔹وقتی در بیمارستان بر بالین ایشان حاضر شدم، عرض کردم: چهقدر خوب شد که آن شب اصرار ما را برای ملاقات با مردم نپذیرفتید؛ والّا اگر خبر این ملاقات اعلام میشد، مردم به زیارت شما میآمدند و آنوقت شما با این حال نمیتوانستید مردم را ملاقات کنید و انعکاس آن در دنیا خوب نبود. این کار شما، خواست خداوند و کمک الهی بود و در آن زمان تصمیم بجایی گرفتید.
🔹🔹ایشان در پاسخ من گفتند: آنطور که من فهمیدم، مثل اینکه از اول انقلاب تا حالا، یک دست غیبی در همهی کارها دارد ما را هدایت و پشتیبانی میکند.
🔹واقعاً همینطور است؛ والّا محاسبات معمول سیاسی، اقتصادی و محاسباتی که براساس آن دنیا دارد اداره میشود، این نتایج را به دست نمیدهد. آن چیزی که امام را بر هدایت و اداره و رهبری ملت ایران و انقلاب عظیمش قادر میکرد، عبارت بود از ارتباط با خدا و اتصال و توجه و توکل به او. او واقعاً عبد صالح خدا بود. من هیچ تعبیری را بهتر از این برای امام(ره) پیدا نمیکنم.
🌐بیانات در مراسم بیعت فرماندهان کمیتههای انقلاب اسلامی: 1368/3/18
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
💠رهبرشناسی حکومتی ـ تمدّنی5️⃣:
❇️ درس همیشگی امام
🌷🌷امام خامنهای:
🔹برادران عزیز! عامل اخلاص امام(ره) و رابطهی او با خدا و نیز اخلاص مردم، تاکنون ما را به اینجا رسانده است؛ بعد از این هم باید همینگونه باشد.
🔹🔹اگر هدفها و راه ما، هدفها و راه امام است، وسایل ما هم باید وسایل امام باشد.
🔹وسیلهی امام(ره)، کمک گرفتن از خدا بود. بیایید از خدا کمک بگیریم. این کار، با زبانِ تنها میسر نیست؛ بلکه با خلوص و اخلاص عملی و ترک گناه و تقویت رابطهی بین خود و خدا که در قلب انسان جای میگیرد، عملی است. این، درس همیشگی امام برای ماست. ...
🔹🔹من هم مثل شما هستم.
🔹من هم باید همین کارهایی را که به شما توصیه میکنم، به صورت مضاعف انجام دهم. همهی ما باید تقوای الهی پیشه کنیم.
🌐بیانات در مراسم بیعت فرماندهان کمیتههای انقلاب اسلامی: 1368/3/18
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷