🦋 آیت الله شیخ محسن اراکی
مکتب فقهی آیت الله العظمی خامنه ای
لینک فیلم کلاس:
https://www.aparat.com/v/VT7tv
🌐 مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع). قم
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🦋 حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی
ماهیت و قلمرو فقه در مکتب فقهی امام خامنهای مدظلهالعالی
لینک فیلم کلاس:
https://www.aparat.com/v/p06fF
🌐 مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع). قم
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
🦋 آیت الله رشاد
نظام سازی فقهی در مکتب فقهی امام خامنهای مدظلهالعالی
لینک فیلم کلاس:
https://www.aparat.com/v/j7cAP
🌐 مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع). قم
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از اسرار پیدا
🔰 امروز در برنامه زنده
⭕️ ناگفتههایی از زندگی یک تاریخنگار | حضرت استاد علی ابوالحسنی (مُنذِر)
💥 چهارشنبه ۲۱ ماه رمضان، ساعت ۱۷ و ۴۵ دقیقه به بعد، شبکه قرآن، برنامه دریاب
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
هدایت شده از دفتر گفتمان انقلاب اسلامی
#اینفوگرافی
#گزارش_محتوای_رویداد
🔹 بسترهای گسترش ناهنجاری در حوزه حجاب:
1⃣ بسترهای اجتماعی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
📍اشاره:
❇️ #رویداد_ایدهپردازی_حجاب در بهمن و اسفند برگزار گردید. در این رویداد 24 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه به ارائه نظرات خود در این زمینه پرداختند. محورهای اصلی در سه حوزه طبقهبندی شد:
🔻 بسترها و زمینههای گسترش ناهنجاری در حوزه حجاب
🔻 الزامات و ملاحظات حکمرانی حجاب
🔻 راهکارها و راهبردهای مقابله با ناهنجاری حجاب
❇️ اسناد پشتیبان این اینفوگرافی ها در قالب حدود 600 صفحه است که بايد در جلسات تخصصی به گفتگو از آنها پرداخت.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
#اندیشکده_فکر_فردا
#دفتر_مطالعات_گفتمان_انقلاب_اسلامی
🆔@fekrefarda
🆔@D_gofteman
هدایت شده از حسین زکی
بسمه تعالی
بعداز 23 سال حکومت پیامبر اسلام و عصر حضور و پس از آن
آخرین حلقه از حرکت گفتمانی فقه اهلبیت(ع) در عصر جدید، با نهضت 15 خرداد و قیام معمار کبیر انقلاب اسلامی از دهه چهلم شمسی آغاز میکردد
پیشفرض ها و زمینه های ضروری لازم در تحقق گفتمان حاکمیت فقهی، طرح «گفتمان فقه حکومتی» است. این گفتمان نیز در اندیشه های حضرت امام(ره) از دهه چهل مورد توجه و تأکید قرار گرفت. در این نگاه احکام شرعی و مقررات فقهی جملگی ابزار و وسیله های در دست حاکمیت اسلامی قرار میگیرند تا بوسیله آنها و در چارچوب حفظ مصالح و اولیت بندی، به آرمانهای اسلامی از تشکیل حکومت، همچون بسط عدالت و قسط و نشر معارف اسلامی و تحقق تعلیم و تربیت وحیانی دست یابد.
بنابراین؛ فصلنامه علمی- پژوهشی گفتمان فقه حکومتی با اهداف ذیل منتشر می شود.
1.تبیین گفتمانی فقه حکومتی در برابر گفتمان های رقیب مانند لیبرال دموکراسی و...
2.رویکرد نگاه حد اکثری به فقه در چارچوب اندیشه تئوری برنامه زندگی انسان از گهواره تاگور
3.تبیین اندیشه گفتمانی فقه حکومتی امامین انقلاب
4.کارآیی فقه حکومتی در بعد تربیت دینی، عقلانی، جسمی، جنسی و...
5.استخراج گفتمان فقه حکومتی از تراث فقهی فقهاء
6.قاعده مند سازی متون فقهی در ایجاد تمدن سازی اسلامی برمعیار فقه حکومتی
راه های ارتباطی با مجله
رایانامه: fiqhehokomati@chmail.ir- ایتا: fiqhehokomati@
وبگاه: https://m-e-t.ir
مدیر داخلی: @zaki222
هدایت شده از اندیشه تمدنی
بسمه تعالی
#دوفصلنامه_علمی_پژوهشی_گفتمان_فقه_حکومتی
بعداز 23 سال حکومت پیامبر اسلام و عصر حضور و پس از آن
آخرین حلقه از حرکت گفتمانی فقه اهلبیت(ع) در عصر جدید، با نهضت 15 خرداد و قیام معمار کبیر انقلاب اسلامی از دهه چهلم شمسی آغاز میکردد
پیشفرض ها و زمینه های ضروری لازم در تحقق گفتمان حاکمیت فقهی، طرح «گفتمان فقه حکومتی» است. این گفتمان نیز در اندیشه های حضرت امام(ره) از دهه چهل مورد توجه و تأکید قرار گرفت. در این نگاه احکام شرعی و مقررات فقهی جملگی ابزار و وسیله های در دست حاکمیت اسلامی قرار میگیرند تا بوسیله آنها و در چارچوب حفظ مصالح و اولیت بندی، به آرمانهای اسلامی از تشکیل حکومت، همچون بسط عدالت و قسط و نشر معارف اسلامی و تحقق تعلیم و تربیت وحیانی دست یابد.
بنابراین؛ فصلنامه علمی- پژوهشی گفتمان فقه حکومتی با اهداف ذیل منتشر می شود.
1.تبیین گفتمانی فقه حکومتی در برابر گفتمان های رقیب مانند لیبرال دموکراسی و...
2.رویکرد نگاه حد اکثری به فقه در چارچوب اندیشه تئوری برنامه زندگی انسان از گهواره تاگور
3.تبیین اندیشه گفتمانی فقه حکومتی امامین انقلاب
4.کارآیی فقه حکومتی در بعد تربیت دینی، عقلانی، جسمی، جنسی و...
5.استخراج گفتمان فقه حکومتی از تراث فقهی فقهاء
6.قاعده مند سازی متون فقهی در ایجاد تمدن سازی اسلامی برمعیار فقه حکومتی
راه های ارتباطی با مجله
رایانامه: fiqhehokomati@chmail.ir- ایتا: fiqhehokomati@
وبگاه: https://m-e-t.ir
مدیر داخلی: @zaki222
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
📹 هم اکنون از طریق پیوند زیر تمامی فیلم های دورۀ مکتب فقهی امام خامنهای (مدظلهالعالی) را می توانید در صفحۀ موسسه امام رضا (علیهالسلام) در آپارات مشاهده و دانلود نمایید.
📎صفحۀ آپارات مؤسسۀ امام رضا (ع)
📍با دنبال کردن صفحۀ آپارات مؤسسه، محتوای های جدید و فقهی موسسه را مشاهده کنید.
💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🆔 @irsichannel
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
ادامۀ تدریس هفتگی رساله «المهادنه» به زبان عربی
📌دروس اسبوعیۀ فی «فقه المهادنة»
علی ضوء نصوص السید القائد الامام آیة العظمی الخامنئی فی
«ثلاث رسائل فی الجهاد»
باللغة العربیة
الاستاذ الشیخ الدکتور:
ذبیح الله نعیمیان
⏱الزمان: یوم الأحد
الساعة: 16 بتوقیت طهران
الرابط للإستماع : http://heyatonline.ir/irsi
💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🆔 @irsichannel
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
ادامۀ تدریس هفتگی رساله «المهادنه» به زبان عربی
📌دروس اسبوعیۀ فی «فقه المهادنة»
علی ضوء نصوص السید القائد الامام آیة العظمی الخامنئی فی
«ثلاث رسائل فی الجهاد»
باللغة العربیة
الاستاذ الشیخ الدکتور:
ذبیح الله نعیمیان
⏱الزمان: یوم الأحد
الساعة: 16 بتوقیت طهران
الرابط للإستماع : http://heyatonline.ir/irsi
💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🆔 @irsichannel
هدایت شده از دهِ خدا
#تازه_های_خرید
در این اثر ابتدا برخی از دیدگاههای روشنفکرانه نسبت به بعضی از مفاهیم و اصول اصلی دین اسلام و تاریخچه دیدگاههای منتقدانه آنان نسبت به مقولات بنیادین اسلامی، بیان شده و مهمترین محورهای فکری روشنفکران، مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است. نویسنده در ادامه به مبانی فکری مربوط به نظام ولایت فقیه اشاره نموده و این نظام را نظامی معقول، بر اساس عرف و اجتماعات بشری، منطبق با قوانین شرع اسلام و حل کننده مشکلات بشر امروز معرفی نموده و ادله عقلی و نقلی اثبات آن را بیان نموده است. وی از منظری کلامی و فقهی به تبیین مراتب ولایت در سطوح خرد و کلان پرداخته و ضرورت فقاهت در ولایت دینی و مبانی مربوط به ولایت مطلقه فقیه را بررسی نموده و برخی از شبهات رایج در این زمینه را بررسی نموده است.
📚معاونت پژوهش حوزه علمیه #امام_رضا علیه السلام
🌐https://eitaa.com/mpheer
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
تدریس هفتگی رساله «المهادنه» به زبان عربی
📌دروس اسبوعیۀ فی «فقه المهادنة»
علی ضوء نصوص السید القائد الامام آیة الله العظمی الخامنئی فی
«ثلاث رسائل فی الجهاد»
باللغة العربیة
الاستاذ الشیخ الدکتور:
ذبیح الله نعیمیان
⏱الزمان: یوم الأحد
الساعة: 16 بتوقیت طهران
الرابط للإستماع : http://heyatonline.ir/irsi
💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🆔 @irsichannel
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
تدریس هفتگی رساله «المهادنه» به زبان عربی
📌دروس اسبوعیۀ فی «فقه المهادنة»
علی ضوء نصوص السید القائد الامام آیة الله العظمی الخامنئی فی
«ثلاث رسائل فی الجهاد»
باللغة العربیة
الاستاذ:
الشیخ الدکتور ”ذبیح الله نعیمیان”
⏱الزمان: یوم الأحد فی کل اسبوع
الساعة: 16 بتوقیت طهران
الرابط للإستماع : http://heyatonline.ir/irsi
💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🆔 @irsichannel
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
تدریس هفتگی رساله «المهادنه» به زبان عربی
📌دروس اسبوعیۀ فی «فقه المهادنة»
علی ضوء نصوص السید القائد الامام آیة الله العظمی الخامنئی فی
«ثلاث رسائل فی الجهاد»
باللغة العربیة
الاستاذ:
الشیخ الدکتور ”ذبیح الله نعیمیان”
⏱الزمان: یوم الأحد فی کل اسبوع
الساعة: 16 بتوقیت طهران
الرابط للإستماع : http://heyatonline.ir/irsi
💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🆔 @irsichannel
هدایت شده از آیت الله علی اکبر رشاد
#خبر
🔸 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در ابتدای درس #خارج_اصول:
🔰 ماندگاری #اسلام_ناب مرهون تلاش های علمی امام صادق(ع) است
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/sadrash
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
تدریس هفتگی رساله «المهادنه» به زبان عربی
📌دروس اسبوعیۀ فی «فقه المهادنة»
علی ضوء نصوص السید القائد الامام آیة الله العظمی الخامنئی فی
«ثلاث رسائل فی الجهاد»
باللغة العربیة
الاستاذ:
الشیخ الدکتور ”ذبیح الله نعیمیان”
⏱الزمان: یوم الأحد فی کل اسبوع
الساعة: 16 بتوقیت طهران
الرابط للإستماع : http://heyatonline.ir/irsi
💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🆔 @irsichannel
هدایت شده از ☁لا اله الا الله العــــ العظیم ــــــلی☁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استخاره آیت الله کشمیری برای سید حسن نصرالله
سردار محمد تهرانی مقدم
@Asemani_bashim
هدایت شده از حامد مایلی
به مناسبت بزرگداشت سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار می کند:
نشست تخصصی با عنوان: حکمرانی مطلوب در اندیشه امام خمینی(ره)
ارائه کنندگان:
◾️ احمد رهدار؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
◾️ ذبیح الله نعیمیان؛ مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)
◾️ موسی حقانی؛ رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر
◾️ نجمه کیخا؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
◾️ سیدرضا حسینی؛ استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
◾️ مجتبی زارعی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس
◾️ احمد مردشتی؛ مشاور معاونت فرهنگی بنیاد شهید مرکز
◾️ ابراهیم مجیدی؛ پژوهشگر اندیشه سیاسی
◾️ محمدمهدی شیرمحمدی؛ روزنامه نگار پیشکسوت و کارشناس مباحث انتخابات
◾️ شریف لک زایی؛ دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📅 زمان: چهارشنبه مورخ 1402/03/10
⏰ ساعت 9 الی 14
🏢 مکان: تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان قدس و وصال شیرازی، کوچه اسکو، پلاک 15، سالن جلسات پژوهشگاه
نشست به صورت مجازی برگزار میگردد.
شرکت در جلسه از طریق فضای مجازی با ورود به لینک زیر امکان پذیر می باشد.
🌐https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
⬅️ به کانال پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در ایتا بپیوندید:
✅https://eitaa.com/joinchat/2117796090Ca36df74ac4
✅ روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
پایگاه اینترنتی: https://pfme.ac.ir
نقد علمی حقوقی «لایحه حجاب وعفاف» توسط حجه الاسلام مجتهدزاده
حقوقدان
➖دادستان سابق دادگاه ویژه قم
و
➖قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور
این نقد تخصصی عالمانه را از دست ندهید
👇👇👇
بخش اول
https://eitaa.com/Israel666/1379
بخش دوم
https://eitaa.com/Israel666/1380
➖➖➖➖
کانال سخنرانی جهاد تبیین | حمایت مالی
🆔 @Tablighgharb
تحلیل لایحه « حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» که به پیشنهاد شماره ۱۰۰/۶۷۹۷/۹۰۰۰ مورخ ۷/۲/۱۴۰۲ قوه قضائیه در جلسه ۲۷/۲/ ۱۴۰۲ هیئت وزیران با قید فوریت با پانزده ماده و ده تبصره به تصویب رسیده وطی نامه شماره ۳۴۴۳۱/۶۱۲۳۶- ۳۱/۲/۱۴۰۲ / برای انجام تشریفات قانونی به ریاست مجلس شورای اسلامی ارسال شده است به شرح ذیل مورد بررسی قرار می گیرد؛
مقدمه
امروز وضع قانون به عنوان یک فن و هنر شناخته می شود و ماحصل تقنین به مانند یک اثر هنری ارزشمند و دقیق است یکی از اصولی که ضامن فهم صحیح قانون و اجرای حداکثری ان می باشد اصل شفافیت و صراحت قانون است هرچه قانون شفاف تر و صریح تر و گویا تر باشد عمر بیشتری نموده و از تغییر و تفسیر در امان خواهد بود.
بر این اساس بند ۹ سیاست های کلی نظام قانون گذاری مصوب ۲/۷ /۱۳۹۸ بر رعایت اصول قانون گذاری و قانون نویسی و تعیین سازوکار برای انطباق وقایع و طرح های قانونی با تاکید برشفافیت و عدم ابهام قانون اشاره دارد.
در واقع جهت تضمین توجه و احترام به قانون و اجرای عملی آن بایستی عموم مردم آن را درک کنند و عذری بر عدم اجرای آن باقی نگذارند.
عدم اجرای احکام واجب الهی یا مسامحه در اجرای آن گناهی است فردی و اجتماعی.
زمانی که فرد مرتکب ترک واجب یا انجام حرامی در حریم خصوصی خود می شود٬ مرتکب گناه فردی شده و فقط از سوی خداوند متعال بازخواست و اگر توبه نکند مجازات اخروی خواهد داشت.
ولی اگر همان گناه را در بین مسلمین و علنی انجام دهد به لحاظ قبح شکنی٬ ترویج و اشاعه معصیت، مجازات خواهد داشت.
به عنوان نمونه ٬ اگر کسی در منزل خود روزه خواری کند مرتکب معصیت شده و باید کفاره بپردازد مگر ان که عذر موجه داشته باشد اگر همان فرد در بین مردم ( ملأ عام) مرتکب روزه خواری شود و عذر شرعی نداشته باشد برای ارتکاب روزه خواری یک تعزیر و برای قداست شکنی در جامعه تعزیر دیگری خواهد داشت.
در مورد حجاب و عفاف نیز همین قاعده جاری است. بنابراین کسی حق ندارد در جامعه واجبات دینی یا هنجارهای قانونی را به لحاظ اغراض شخصی یا سیاسی نقض نماید.
بدیهی است در جرائم مصرح در شرع مقدس اسلام٬ آموزش های لازم و زیرساختهای ارتقای فکری و معرفتی همراه با جرم انگاری ضروری است.
بررسی لایحه عفاف و حجاب
با گذشت ۴۴ سال از انقلاب پرشکوه اسلامی با وجود محیط های مساعد برای رشد فضائل اخلاقی لیکن زیرساخت های فرهنگی متناسب با زمان، ارتقای لازم نداشته است.
انتظار می رفت رسانه ملی - آموزش و پرورش- دانشگاه ها- سازمان های فرهنگی و تبلیغی مطابق ظرفیت و امکانات خود برنامه ریزی کامل و جامعی برای رشد فضائل اخلاقی در جامعه تدوین نمایند لکن چنین امری ملاحظه نمی شود و عقب ماندگی آن به دلائل مختلف مبرهن می باشد.
در موضوع حجاب و عفاف نیز که کاملا با معارف دینی و تقوای شخصی و اجتماعی مرتبط است دستگاه های ذیربط و خانواده ها کوتاهی هایی داشته اند و علی رغم شتاب پرتاب شبهات در افکار نسل های جدید از سوی فضای مجازی که به مثابه قتلگاهی عمل کرده است موضوع حجاب و عفاف به شکل تقلیدی و سنتی می باشد که لازم است همه مرتبطین تربیتی اعم از خانواده ها و دستگاه های ذیربط به نحو شبانه روزی کاستی ها را جبران نموده و با ارتقای فضائ اخلاقی موضوع تعیین مجازات برای چنین اموری منتفی گردد.
بررسی مواد این لایحه:
در این لایحه به "هنجار اجتماعی از جمله حجاب" اشاره دارد.
در ماده یک آمده است: ماده ۱.«...... اشخاصی که در ملأ عام یا اماکن عمومی یا فضای مجازی اقدام به نقض هنجارهای اجتماعی از جمله کشف حجاب می نمایند.....»
در این ماده به جای تعریف جرم به نقض هنجارهای اجتماعی اشاره شده که بسیار کلی است و شامل موارد زیادی است که در این ماده علی رغم اختصاص مواد آن به حجاب و عفاف٬ حجاب را به عنوان نمونه و یکی از مصادیق نقض هنجار ذکر کرده است.
تعریف جرم
اولا در میان حقوق دانان کیفری معاصر کمتر کسی تردیدی در ضرورت ارائه تعریف رسمی و قانونی برای جرم در نظم حقوقیِ نوشته، ابراز می دارد.
این موضوع در شرع مقدس اسلام به عنوان ضرورت بیان قُبح و زشتی اعمال ذکر گردیده که تا قُبح عمل ذکر نگردد مجازاتی برای آن تعیین نخواهد شد. اصل قانونی بودن جرم و مجازات به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشری در کشورها شناخته شده که قاعده قبح عقاب بلابیان٬ قاعده ای منطقی و عقلایی است و بر این اساس در ابتدای هر لایحه یا طرحی برای جرم انگاری حدود و ثغور و مصادیق و مفاهیمِ آن جرم، کاملا واضح و روشن به نحوی که برای عموم٬ قابل فهم باشد باید تبیین گردد.
در واقع در لایحه کشف حجاب باید تعریفی جامع از همه انواع مصادیق آن آورده شود که مانع ورود مصادیقی غیر مرتبط در دامنه و قلمرو ان گردد همچنین استثنائاتی که در شرع مقدس برای کودکان، مجانین٬ پیرزن ها و روستاییان در نظر گرفته شده است، آورده شود.
ادامه👇
ادامه : بخش دوم
👇
تعریف دقیق جرم "نقض حجاب و عفاف" می تواند دامنه آزادی عمل شهروندان را مشخص نموده و نظم و انتظام اجتماعی را تضمین نماید.
ثانیا ذکر عنوان "کشف حجاب" یا "برهنگی بخشی از بدن" جامع و مانع نیست و تمامی عناصر سه گانه جرم در این عناوین به عنوان تعریف نمی گنجد. بدین صورت که صرفا به عنصر مادی اشاره دارد و عنصر معنوی در آن دیده نشده است و بحث مسئولیت کیفری و شرایط آن ذکر نشده به طوری که عامدانه یا غیر عامدانه بودن جرم از دل عنوان یا تعریف مذکور، بر نمی آید.
البته مسأله ای که در جای خود باید به ان پرداخت این است که دادن عنوان جرم به برخی فعل ها یا ترک فعل ها در این موضوع که مستلزم اقدامات تأمینی و تربیتی ٌ اصلاحی ٬ درمانی باشد؛ محل تأمل است.
۲- هنجارهای اجتماعی
هنجار در لغت نامه فارسی به راه و روش٬ قاعده و قانون به کار رفته است (ن.ک عمید؛۱۳۸۹: ۱۰۷۱)
هنجار حقوقی: هنجاری است که نیازی از نیازهای اجتماعی را تأمین کرده و اساسا به همین دلیل وضع و معتبر می باشد.
مرحوم علامه طباطبایی(رض) به عنوان نظریه پرداز شاخص در حوزه اعتباریات٬ دلیل ایجاد نهادهای اعتباری توسط عقل را نیل به اهداف مطلوب زندگی می داند( طباطبایی؛ بی تا ۲: ۲۲۹)
نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران زنجیره و سلسله مراتبی از قواعد و هنجارهای حقوقی را در قانون اساسی و قوانین دیگر از قبیل فقه اسلامی- قانون اساسی- سیاست های کلی نظام- مصوبات شورای عالی امنیت ملی – قوانین عادی- مقررات و قوانین دیگر ترسیم نموده که مهم ترین هنجار حقوقی اجتماعی در نظام حقوقی کشور است و با این بسیط و گسترده بودن وضعیت هنجارهای مدون٬جرم انگاری٬ با عنوان "نقض هنجارهای اجتماعی" مذکور در ماده یک لایحه؛ مبهم-کلی و غیر شفاف است، ضمن این که سایر مصادیق هنجارها مشخص نشده است.
"بند ب" از ماده یک لایحه
در صورت "برهنگی بخشی از بدن" و یا "پوشیدن لباس های نازک بدن" و یا "چسبان...." مرتبه اول مشمول جریمه و.... در این بند؛ "برهنگی بخشی از بدن" روشن و مشخص نیست. اگر فردی پائین تنه اش یعنی "بین ناف تا زانو" برهنه باشد را می توان بخشی از بدن دانست! آیا از نظر حرمت شکنی با برهنگی کامل مندرج در بند بعدی فرقی دارد؟ این واژه گویا نیست و باید صریح و همه فهم باشد.
پوشیدن لباس های نازک بدن نما و یا چسبان چه تفاوتی با قسمت دوم بند ج همین ماده دارد که اشعار می دارد:
«.... با پوششی ظاهر شوند که عرفا برهنگی کامل محسوب می شوند».
آیا لباس چسبان یا لباس نازک بدن نما برهنگی محسوب نمی شود؟
در قداست شکنی و ارتکاب فعل حرام چه فرقی بین برهنگی بخشی از بدن که حساس است با برهنگی کامل می باشد آیا می توان در شرب خمر اندازه ای متصور بود که دراین گناه تصور دیگری داشت؟ موضوع آن چنان روشن است که احتیاجی به توضیح بیشتر نیست.
در تبصره یک، فرایند تعیین مجازات "توقیف خودرو به مدت ده روز" را پس از چهار مرتبه ارتکاب جرم اعلام کرده است، حال اگر پس از رفع توقیف مجدد مرتکب جرم شود چه مجازاتی خواهد داشت؟ در این مورد تصمیمی اتخاذ نشده است.
تبصره ۴- ده روز اعتراض برای مرتکب و حداکثر دو ماه فرصت برای قاضی هیئت به منظور بررسی نسبت به اعتراض و نهایتا اظهار نظر در نظر گرفته شده است که به نظر می رسد،فرایند طولانی است و به آثار سوء آن؛ در این بخش توجهی نشده است.
توین کنندگان لایحه فوق در موارد جریمه و حبس به امکان یا عدم امکان تعلیق مجازات ها اشاره ای نکرده که در اجرای صحیح و اثر گذار آن می تواند مفید باشد.
ماده ۸ این لایحه هرچند به نظر می رسد متناظر با ماده ۷ تدوین شده ولی هیچ جایگاهی ندارد زیرا تجربه نشان داده کسانی که تقوا ندارند و اوامر الهی مانند حجاب را تعمدا زیر پا می گذارند و مرتکب حرام شرعی و حرام سیاسی می شوند، برای آزار آمران معروف و ناهیان از منکر و فرار از مجازات خود متوسل به دروغ و تهمت می شوند که موارد متعدد و کثیری در محاکم صالحه تجربه شده و وجود دارد. لذا ماده ۸ بایستی حذف شود.
در پایان ضمن وجود ایراد شکلی از حیث وجود ۵ تبصره در ماده اول لایحه و عدم ذکر ماده 638 قانون مجازات اسلامی و تبصره آن که به نظر می رسد با این لایحه قصد نسخ آن را دارند؛به نظر می رسد تخلف دانستن گناه مسلّم شرعی و سیاسی و جرم زدایی از آن و متناسب نبودن جرم و مجازات و عدم بازدارندگی، اصولا در قانون نویسی به نکات اساسی نگارش توجه نشده است.
امید است، نمایندگان انقلابی و فهیم مجلس شورای اسلامی با بهرمندی از قضات شریف، حقوقدانان و کارشناسان اهل فن آن چه مرضی خداوند متعال و مصلحت دین و دنیای مردم است را تدوین و تصویب نمایند.
علی اصغر مجتهدزاده
مستشار بازنشسته دیوانعالی کشور
۵خرداد ۱۴۰۲
➖➖➖➖
کانال سخنرانی جهاد تبیین | حمایت مالی
🆔 @Tablighgharb
هدایت شده از موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
#کرسی_علمی_ترویجی
#لایحه_عفاف_و_حجاب
#معاونت_علمی_حوزه_علمیه_خراسان
🔰كرسي علمي ترويجي نقد و بررسي لايحه عفاف و حجاب
💠 ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالرضا اصغری
دکترای حقوق جزا و جرم شناسی
💠ناقد فقهی: حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی
استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه
💠ناقد حقوقی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا دانشور ثانی
دکترای حقوق جزا و جرم شناسی
💠دبیر جلسه: جناب آقای دکتر بلال شاکری
دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی
✅ زمان برگزاری:
🗓9خرداد 1402 ساعت 17
✅ مکان برگزاری:
خیابان امام خمینی بین 32و34 سالن همایش ساختمان شماره دو مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان
لینک شرکت بصورت مجازی:
🌐https://pajuhesh.lms2.hozehkh.com/ws/hijab
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🏢موسسه مطالعات راهبردی
◽️طراحی سیستم های دینی 🔰
https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
#نشست_علمی
🔰 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می کند:
🌀 نشست علمی: الگوی مدیریت امام خامنه ای (مدظله العالی) درمحور مقاومت
🎙با حضور:
#محمد_حسن_نبوی
🗓 زمان: یکشنبه 21 خرداد 1402 ساعت 14-16
🕌 مکان: قم، خیابان هفت تیر، کوچه۱۲، تقاطع اول، سمت چپ، موسسه امام رضا (علیه السلام)
📺 #پخش_زنده:
▪️تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز:
http://heyatonline.ir/irsi
#نشست_علمی
#امام_خامنهای
💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🆔 @irsichannel
هدایت شده از موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
48.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید
🔰 ویژه برنامه زنده تلویزیونی شب نشینی #شبکه_چهار سیما با موضوع نقش اندیشه، فقه و اخلاق سیاسی در سامان اجتماعی
📌 با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر #ذبیح_الله_نعیمیان مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام
🆔 @iictchannel
💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
🆔 @irsichannel
هدایت شده از العبد مصطفی غفر له
تدوین اولین مجلد از تفسیر مدیریتی قرآن کریم استاد قوامی با نام «المیزان في الإدارة» به پایان رسیده و به زودی از سوی پژوهشکده بنیاد فقهی مدیریت اسلامی به طبع و نشر خواهد رسید.