eitaa logo
اندیشکده فقه حکومتی
390 دنبال‌کننده
590 عکس
56 ویدیو
83 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸بررسی اندیشه و سیره شهید صدر در برنامه تلویزیونی «مصیر» 🔹مجموعه جدید برنامه تلویزیونی «مصیر» به بررسی اندیشه و سیره شهید آیت الله سید محمد باقر صدر اختصاص دارد و از یکشنبه هشتم تیرماه ساعت 21 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. 🆔 @rasanewsagency
💠شهید بهشتی: قائل به ولایت مطلقه هستیم 🌀«ما برای امامت اسلامی قائل به ولایت مطلقه هستیم. یعنی معتقدیم امامت در جهت مصالح عامه مردم هر تصرفی را لازم بداند می کند و منافات با حقوق شخصی افراد ندارد. در حقیقت این قوانینی که در رابطه با مالکیت شخصی و خصوصی و اینها هست اینها حریم اشخاص را نسبت به یکدیگر معلوم می کند؛ نه حریم اشخاص را نسبت به کل جامعه و امامت که در خط کل جامعه می خواهد حرکت کند. او برایش این مرزها و این حریمها دیگر وجود ندارد. این اساس ولایت مطلقه امامت هست در بینش اجتماعی و اقتصادی و حقوقی که الان هست.» 🌐منبع: جاودانه تاریخ؛ گفتارها ۲ @andishkade_f_h 🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
هدایت شده از اسرار پیدا
✍️پاسخ محکم حضرت آیت الله کعبی به موسوی خوئینی‌ها بسم الله الرحمن الرحیم قال الله تعالی فی محکم کتابه: وإذا قیل لهم لا تفسدوا فی الأرض قالوا إنما نحن مصلحون / ألا إنهم هم المفسدون ولکن لا یشعرون (سوره بقره ایه ۱۱_ ۱۲ ) پرسش های روشن از آقای موسوی خوئینی ها درباره نامه ۷/ ۴/ ۱۳۹۹ او خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی. بدون مقدمه و در محضر ملت بزرگ ایران آقای موسوی خوئینی‌ها به عنوان یکی از سران داعیه دار اصلاح طلبی به پرسش های زیر پاسخ دهد؟ ۱_ نقش مدعیان اصلاحات در این ۴۱ سال مدیریت کشور چه بوده است؟ ۲_ فرآیند رای مردم به چه میزان در پیشرفت یا پسرفت اوضاع کشور موثر بوده است؟ ۳_ عبور از خط امام(ره) توسط مدعیان خط امام و عقب نشینی از آرمان‌های امام(ره) را چگونه باید تحلیل کرد؟ ۴_ راه حل جریان مدعی اصلاح طلبی برای مشکلات مردم و اقتصاد چیست؟ تا کنون چه کرده اند؟ ۵_چرا جریانی که باید پاسخگوی معضلات کشور باشد با فرار رو به جلو امروز پرسش گر شده است؟ ۶_ چرا در این نامه مشروعیت ومقبولیت نظام زیر سوال رفته است؟ چرا اقتدار، پیشرفت و رشد و تعالی نیروهای مومن و انقلابی و این نسل پویا و حرکت آفرین بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی و افق‌های تحولات بر پایه نقشه راه و سیاست‌های کلان راهبردی نظام نادیده گرفته شده است؟ ۷_ آیا در این تحلیل نباید جنگ سختِ امنیتی، جنگ نرم، تروریست دولتی و اقتصادی، جنگ روانی و فرهنگی و هالیوودی و طراحی‌های اتاق‌های مکر و فریب دشمن به ویژه آمریکا ورژیم صهیونیستی را دید؟ ۸_ فتنه ۷۸ و ۸۸ و ۹۸ نشان می دهد هر ۱۰ سال فتنه‌ای توسط دشمنان شکل گرفته است. چرا در فتنه‌ها به جای رعایت امنیت و اقتدار و وحدت وانسجام ملی و موضع گیری بر علیه دشمنان، بدون مرزبندی روشن و در همسویی با آنان در جهت تزلزل مشروعیت و مقبولیت نظام موضع گرفته‌اید؟ آیا قصد شورش بر علیه ملت و کشور و جمهوری اسلامی با بهانه‌های واهی دارید؟ ۹_ آیا امام(ره) گستاخی برعلیه نظام و تزریق یاس و ناامیدی به مردم مومن و انقلابی و صبور و مقاوم را تحمل می کرد؟ ۱۰_ چرا کارنامه درخشان ۴۱ سال اقتدار و عزت و پیشرفت و بزرگی و عظمت ملت ایران و حرکت رو به جلو و رشد فزاینده را نمی بینید؟ ۱۱_ آیا یادتان رفته امام(ره) به مدعیان خردورزی در حکمرانی موسوم به عقلای قوم! چه نهیبی زدند؟ وچگونه آنان را بر حذر کرد تا به دامن آمریکا نیفتند؟ ۱۲_ آیا با پشتوانه‌های معرفتی التقاطی و تند و افراطی دهه شصت خود و دوستان فرسوده و پشیمان نسبت به گذشته می‌خواهید در باره ۴۱ سال انقلاب و آینده مسیر نورانی ملت و کشور و انقلاب قضاوت کنید؟ «این تذهبون؟» از پاسخ منصفانه به این سوالات روشن می‌گردد چگونه او وطیف فکری وابسته‌شان به کشور و ملت و انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران لطمات جبران ناپذیری زده‌اند. وی در پایان مطلب خود آورده است: همچنین روشن می‌شود که در این ۴۱ سال هرجا که پیشرفت حاصل شده است در سایه مکتب انسان ساز اسلام و هدایت‌های ولی فقیه بوده است؛ هر جا پس‌رفت وارتجاع و مشکلات مزمن اقتصادی و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی دیده‌ایم حاصل بی‌تدبیری جریان مدعی اصلاحات و القای تردید وبی‌اعتمادی ونگاه لیبرالی آنان بوده است. مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین. والسلام علی من اتبع الهدی عباس کعبی 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
هدایت شده از اسرار پیدا
الگوی عزل و نصب معیار: 🔻متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ عبدالرضا پورذهبی دامت افاضاته با عنایت به پایان یافتن مسئولیت جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیدمحمد حسینی شاهرودی دام بقائه در استان کردستان و با تشکر فراوان از خدمات ایشان در دوران ده‌ساله جنابعالی را به نمایندگی خود در آن استان و مدیریت مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور منصوب میکنم. حق بزرگ مردم شریف منطقه‌ی کُردی در پشتیبانی از نیروهای مجاهد و همکاری با آنان چه در جنگ تحمیلی و چه در مقابله با ضدانقلاب، فراموش نشدنی است و ایمان راسخ آنان به اسلام و ارادت آنان به اهل‌بیت پیامبر اعظم علیه و علیهم‌السلام و وفاداری آنان به نظام جمهوری اسلامی ویژگیهای شناخته‌شده‌ی آن مردم عزیز است. انتظار میرود جنابعالی به کمک آشنایی با این خصوصیات برجسته به خدمات خویش در آن استان اشتغال یابید. تکریم علمای دینی که حقاً آزمون بزرگوارانه و نجیبانه‌ای را در میدانهای گوناگون گذرانیده‌اند و آغوش باز با همه طبقات مردم از سنّی و شیعه و بویژه همفکری با زبدگان و نخبگان و همدلی با جوانان، توصیه‌ی مؤکد اینجانب است. توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ @andishkade_f_h 🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
هدایت شده از  استاد محمدی قائینی
♻️ برنامه دروس استاد معظم آیت الله محمد (حفظه الله) 🔻🔻 🔹خارج فقه: کتاب الصلاه: 9_8 🔸خارج اصول: اجتهاد و تقلید: 10_9 🔻 اسفار: جلد 9: معاد: 11_10 ♻️ محل برگزاری: مدرسه علیه السلام، ساختمان امام رضا علیه السلام، همکف، مدرس 124 ❇️ : سه شنبه، 1 مهرماه ✅ دروس به صورت تحقیقی و برگزار خواهد شد. ❌ کلاس ها به صورت و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می شود. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 @ghaeeni 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔲👆پادکست موشن👆 🔘آیا مختار برای قیام از امام سجاد(ع) اذن داشت؟ 🎙 دکتر محمد حسین رجبی دوانی
┈┅ ❁❁ ┅┈ 💥 چرا دشمنان از «حجاب» می ترسند؟ 👈 ترفند استعمار در مبارزه با حجاب چیست؟ ✔️ متفکر خبیر، استاد ابوالحسنی مُنذِر (ره)🔻 1⃣ سیاست مرحله‌ای در حجاب‌ستیزی ▪️معمولاً ابرقدرت‌ها و دولت‌هاى مخالف دین، کار مبارزه با شعائر را، به طور پلّه پلّه شروع مى‌‏کنند. به عبارت روشن‏تر، نخست پاره‏‌اى از شعائر را مورد هجمه قرار مى‏‌دهند و آنگاه پس از موفقیت در مبارزه با آنها، به مبارزه با بقیه مى‌‏پردازند. ▪️یعنی در میان شعائر مذهبى، آن دسته که چشمگیرتر یا شورانگیرتر از دیگر شعائرند، همواره سپرِ بلاىِ شعائر دیگرند؛ و دشمن، براى نابودى کلّ شعائر، نخست از مبارزه با این گونه شعائر آغاز مى‏‌کند. مثلاً در امر پوشش بانوان، «چادر» (به عنوان «حجاب برتر»)، حصن و حفاظِ «روسرى» و «مانتو» است و یا در امر عزادارى سالار شهیدان علیه السلام، مسائلى نظیر «سینه‌‏زنى» و «زنجیرزنى»، حافظ و پاسدار «روضه‏خوانى» و «اشک و گریه» در سوک شهیدان کربلا هستند. ▪️یعنى، همان طور که در جبهه نظامى، خاکریزهاى گوناگونى وجود دارد که برخى درست در خط مقدّم و در تیررس مستقیم دشمن قرار دارند و برخى آن سوتر و در پشت خطّ مقدّم؛ شعائر دینى نیز این چنین‌‏اند و بعضى از آنها حکمِ خاکریزِ نخستین را دارند که فتح و تسخیر آنها، موجودیتِ باقىِ شعائر را مورد مخاطره شدید قرار مى‏‌دهد. 2⃣ اما چه باید کرد؟ ▪️باید در برابر هرگونه رخنه به‏ شعائر، محکم و استوار ایستاد و توطئه عمیق و گسترده دشمن را در نطفه خفه ساخت. ▪️اگر دشمن در حمله به این گونه شعائر، با دفاعى سخت و جانانه روبرو شد، جا مى‏‌زند و عقب مى‏‌نشیند و انجام توطئه را به فرصتى دیگر وا مى‏‌نهد، و اگر مقاومتى جدّى و کوبنده ندید، یا توانست با وحشیگرى یا تزویر آن را سرکوب کند، حمله را تا فتحِ خاکریزهاى بعدى ادامه مى‏‌دهد و همچون رضاخان و بدتر از او آتاتورک، کلّ شعائر را نابود مى‏‌سازد. چنانکه رضاخان در این اواخر حتى در مقام حذف ماه‌هاى قمرى اسلامى از تقویم‌ها برآمد و شب یازدهم محرم یعنى شام عاشورا را در میدان توپخانه بساط رقص و پایکوبى به راه افکند! و فجایع آتاتورک نیز ـ از تغییر خط گرفته تا… منع گفتن اذان به عربى و…ـ مشهور تاریخ است؛ بنابراین باید هشیار بود و در برابر هرگونه رخنه به‏ شعائر، محکم و استوار ایستاد و توطئه عمیق و گسترده دشمن را در نطفه خفه ساخت. 3⃣ چرا این همه به حجاب حمله می‌کنند؟ ▪️رمز این مخالفت را بایستى در پیوند استوار و ربط وثیقى جستجو کرد که میان شعائر دینى و جوهر اسلام و تشیع وجود دارد… اصولاً راه دستیابى به باطن دین و عامل حفظ آن، همین ظواهر و شعائر است. بى‏‌جهت نیست که دشمنان اسلام، خاصّه استعمارگران، به انگیزه محو اساس دین، و قطع ریشه آن، همواره از مبارزه با وجهه ظاهرى و عملىِ دین ـ یعنى از مبارزه با شعائر ـ آغاز مى‏‌کنند: براى آنکه روح تقوا و عفاف را نابود سازند، چادر و روسرى را ـ به جبر و عُنف (همچون زمان رضاخان) یا به غَنج و دَلال (همچون عصر محمدرضا) ـ از سر زنان و دختران مسلمان مى‏‌ربایند. 🆔 اندیشکده استاد منذر (ره): 🌐 eitaa.com/monzer_ir
هدایت شده از جارچی 🇮🇷
☑️ مجازات حبس، جزای نقدی و شلاق در انتظار نشردهندگان محتوای غیراخلاقی در فضای مجازی/ بازداشت ۱۰۵ نفر در این خصوص 🔸 معاون دادستان عمومی و انقلاب قم: بر اساس بند 3 از ماده 640 قانون مجازات اسلامی و مواد 742 و 743 از قانون مذکور، در صورتی که افراد در صفحات مجازی، پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی تصاویر مبتذل و محتوای غیراخلاقی و جریحه دار کننده عفت و اخلاق عمومی بارگذاری نمایند به حبس از سه ماه تا یکسال، تا 74 ضربه شلاق تعزیری و جزای نقدی محکوم خواهند شد. 🔸 حجت الاسلام تحریری جانشین قرارگاه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی دادسرای قم بیان داشت: امروزه یکی از جدی ترین آسیب های اجتماعی ولنگاری و اعمال مجرمانه ای است که در بستر فضای مجازی اتفاق می افتد که در همین راستا "قرارگاه دادسرای قم" با توجه به اهمیت اشراف بر فضای مجازی رصد مستمر صفحات مرتبط با قم را در دستور کار خود قرار داده است و در همین خصوص طی ده ماه گذشته تاکنون "تعداد ۱۰۵ نفر" از عوامل انتشار این گونه آثار که عمده آنها در اینستاگرام مشغول به انجام فعالیت های مجرمانه از جمله مدلینگ مبتذل، کشف حجاب، لایوهای غیر اخلاقی و توزیع مشروبات الکلی و موادمخدر بوده اند شناسایی و با دستورقضایی بازداشت و ضمن از دسترس خارج نمودن دائم حساب های کاربری آنان، برای نامبردگان پرونده قضایی تشکیل و برای آنان کیفرخواست صادر گردیده است. 🔸شهروندان گرامی میتوانند در صورت مواجهه با هرگونه اقدام هنجارشکنانه و اعمال مجرمانه در فضای مجازی موضوع را پس از جمع‌آوری مستندات لازم با ذکر کامل مشخصات صفحه و گرداننده آن به شماره ۰۹۳۳۳۶۳۳۲۵۱ در پیام‌رسان‌ ایتا یا واتساپ جهت پیگیری قانونی ارسال نمایند. @jaarchi
هدایت شده از اسرار پیدا
بسم الله 🔵مهدی نصیری با مغالطه "علت جعلی" در مسأله حجاب مناظره آقای مهدی نصیری با دکتر سوزنچی درباره مناسبات حجاب و سیاست، فرصتی بود برای تجمیع و تمرکزبخشی به دیدگاهی که الزام قانونی به حجاب را غیرمفید یا مضرّ می‌داند. درباره این دیدگاه نقدهای زیادی وجود دارد اما بسیاری از آنها را در ذیل مغالطه «علت جعلی» (اخذ ما لیس بعلةٍ علةً) می‌توان گردآوری کرد. در مغالطه "علت جعلی"، معلول‌ها به درستی شناخته می‌شود ولی در یافتن علتشان خطا رخ می دهد. آقای نصیری فهرستی از معلولهای اجتماعی را جمع‌آوری کرده است. وی درست می‌گوید که در جامعه‌ی ما دوقطبی به وجود آمده است، درست می‌گوید که کیفیّت حجاب در این چهل سال افت کرده است و باور به حجاب در زن ایرانی نسبت به قدیم، ضعیف شده است و ... اما وقتی به ریشه‌یابی این معلولها می‌پردازد بدون دلیل قانع‌کننده‌ای همه این معلولها را به «الزامی بودن حجاب» مستند می‌کند. این در حالی است که خود در جای دیگری از همین مناظره صریحا می‌گوید: «آنچه در صد سال اخیر باعث تضعیف باور حجاب شده، انتقال جامعه ما از سنت به مدرنیته و تحولات ناشی از آن است». همین سرگردانی و حیرت نصیری در بین علت تضعیف این باور، نشانه این است که در شناخت علت دچار ساده‌انگاری شده است. در جای دیگری از مناظره، سرگردانی‌اش آشکارتر می‌شود و درباره اُفت حجاب در دهه‌های اخیر می‌گوید: «اگر هم علل دیگری داشته، الزام به حجاب نتوانسته است آن را رفع کند»! در اینجا دو نکته وجود دارد: نکته اول اینکه وی وجود علل دیگر را نفی نمی‌کند (و همین نشانه سرگردانی او در کشف علت بدحجابیهای امروزی است). نکته دوم (که البته مهمتر است) این است که گمان می‌کند علل دیگر بدحجابی را هم باید همین قانون الزامی بودن حجاب رفع کند! خلاصه آنکه نصیری در مقام یافتن علت مشکلات کنونی مربوط به حجاب، نتوانسته است بین اصل «قانون الزام به حجاب» و «روش اجرای قانون» گسست افکنَد. شماره 47 (حجاب الزامی) https://eitaa.com/banahjolbalaghe
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی به همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» عنوان کردند: مسلمانان بدانند هرگونه ارتباط و تقویتِ این رژیمِ غاصب و ایادیِ آن حرام است و امیدوارم مقاومتِ اسلامی با در نظر گرفتنِ دستوراتِ قرآن کریم روزبه‌روز موفق‌تر باشند. به گزارش شفقنا، متن پیام بدین شرح است: بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرّحِیمِ الحمد لله رب العالمین و الصلاه و السلام علی أشرف الأنبیاء و المرسلین محمّد و آله الطیبین الطاهرین و اللعنه الدائمه علی أعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین (مُحُمَّدٌ رَسُولُ اللهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُم)(سوره فتح، ۲۹) با سلام و تحیت به آن مجمع محترم و تسلیت ایام محرم و صفر یکی از موضوعات ارزنده قرآن کریم که باید به آن توجه شد، جریان‌شناسی است که پروردگار متعال برای بشریت بیان فرموده است. مهمترین موضوع جریانِ حق و باطل است که این جریان از آغازِ خلقت شروع شده و تا پایان ادامه خواهد داشت و پیوسته در حالِ برخورد و مبارزهِ با یکدیگر هستند که گاهی منجرِ به پیروزی جریانِ حق می‌گردد و در مواردی هم پیروزیِ ظاهری با جریانِ باطل می‌باشد که متاسفانه در این موردِ اخیر افرادی که دارای بصیرت و هوشیاری بالا نیستند سئوالات و تردید و شک را در بعضی افراد ایجاد می‌کنند در حالی که همه موارد این صحنه؛ یعنی جریانِ حق و باطل را در صورت‌های مختلف و بیان متفاوت قرآنِ کریم معرفی می‌کند و این تفاوت‌ها ناشی از تفاوتِ جریان باطل و نوعِ ظهور این جریان می‌باشد و آن راهِ مقاومت است (فَاستَقِم کَمَا أُمِرتَ و مَن تَابَ مَعَکَ) (هود، ۱۱۲). در این مسیر آنچه مهم است یقین به وعده پروردگارِ متعال است که هرجا پیروزی است با اهلِ مقاومت و جهاد است و شکستِ قطعی از آنِ دشمنان خواهد بود (الّذِینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَن سَبِیلِ اللهِ أضَلَّ أَعمَالَهَم) (محمد، ۱) و تفکر و القاءِ غلط که دشمن با همه قدرت و امکانات شکست‌ناپذیر است در حالی که قرآن نشان داد ابرقدرتها درهم شکسته می‌شوند بر این اساس قرآنِ کریم فرعون که هم قدرت سیاسی داشت و هم قدرتِ فرهنگی و اقتصادی را در خود جمع کرده بود در مقابلِ چشمان ما قرار داد و نتیجهِ مقاومت را به تصویر کشید و در آیات دیگر به پیامبران توجه به تاریخ گذشتگان توصیه می‌شود و عقوبتِ کافران را یادآور می‌گردد: (أَفَلَم یَسیِرُوا فِی الأرضِ فَیَنظُرُوا کَیفَ کَانَ عاقِبَهُ الّذینَ مِن قَبلِهِم دَمَّرَ اللهُ عَلَیهِم وَ لِلکَافِرِینَ أمثَالُهَا) (محمد، ۱۰) اما نکته مهم و دارایِ اهمیت آنجاست که از مقاومت چگونه تعبیر گردد. مهم‌ترین عاملِ پیروزی در جریانِ مقاومت تقویتِ روحیه جهادی و عدمِ سازش با دشمن است که یک امر قطعی می‌باشد (یِا أِیُّها الَّذینَ آمَنوُا لاَ تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُم أولیَاءَ ) (ممتحنه، ۱) و در آیه دیگر می‌فرماید: (إنَّ الکَافِرِینَ کَانُوا لَکُم عَدُوًّا مُبیناً) (نساء، ۱۰۱) مقاومت با جهاد علیه کفار معنا پیدا می‌کند و البته مقاومت در جنبه‌های مختلف معنای متفاوت دارد و جهاد نیز نوعش با مکر و حیله دشمن شکل‌های مختلفی به خود می‌گیرد. طبیعت کار این است که در جنبهِ نظامی شکلِ جهاد و مقاومت متفاوت است و در جنبه‌های سیاسی و فرهنگی هم تفاوت دارد. بر این اساس امروز دشمن از تمام توانِ خود برای شکستنِ جبههِ مقاومت استفاده می‌کند تا بلکه بتواند اهداف شوم خود را عملی سازد اما امروز وظیفهِ مسلمانان مقاومت و عدم سازش با استکبار و کفار است که قرآن کریم فرمود: (یَا أَیُّهَا النَّبِی، جَاهِدِ الکُفّارَ وَ المُنَافِقِینَ وَاغلُظ عَلَیهِم وَ مَأوَاهُم جَهَنَّمُ وَ بِئسَ المَصِیرَ) (توبه، ۷۳) و باید با وحدت و همبستگی این مسیر را طی کرد و متأسفانه امروز شاهدِ حوادثِ غم‌بار در جهانِ اسلام هستیم که در رأسِ آن موضوعِ فلسطین و قدسِ شریف است و عده‌ای از سرانِ عربی مشغولِ عادی‌سازی روابط با رژیمِ غاصب و کودک‌کش هستند. مسلمانان بدانند هرگونه ارتباط و تقویتِ این رژیمِ غاصب و ایادیِ آن حرام است و امیدوارم مقاومتِ اسلامی با در نظر گرفتنِ دستوراتِ قرآن کریم روزبه‌روز موفق‌تر باشند (وَ نُریدُ أن نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ استُضعِفُوا فِی الأرضِ وَ نَجعَلَهُم أئمَّهً و نَجعَلَهُمُ الوَارِثِینَ) (قصص، ۵) در پایان لازم می‌دانم از همه عزیزان و شخصیت‌ها و نخبگان حاضر در جلسه و برگزارکنندگان این همایش خصوصاً جناب حجت الاسلامِ والمسلمین آقای واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تشکر و قدردانی نماییم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواهان و خواستارم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته @andishkade_f_h 🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
تقدیر از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس با حضور رهبر انقلاب @andishkade_f_h 🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
نظام اسلامی ، امانت الهی رهبر معظم انقلاب اسلامی: عزیزان من! بارِ سنگینِ حفظِ این امانتِ الهی که امانت پیغمبران است، بر دوش شماست. جمهوری اسلامی، امانتِ تاریخىِ انبیای عظام الهی است. آرزوی موسی و عیسی و آرزوی همه اولیا و ائمّه بزرگوار ماست که امروز تحقّق پیدا کرده است؛ ولو ناقص. ـ کاملش هم، ان‌شاءاللَّه، در دوران حکومت کبری و ولایت عظمای حضرت بقیةاللَّه فی‌الارضین، ارواحنالتراب‌مقدمه‌الفداه، ظاهر و آشکار خواهد شد. ـ این، بارِ خیلی سنگین و محموله پر ارزشی است. این را شما باید حفظ کنید و این میسّر نیست مگر با حفظ نفس. متاع دنیا، لذّت خیر، پول، ثروت و تجمّل دنیا - آن هم در حدودی که امثال من و شما ممکن است در زندگی خود داشته باشیم - خیلی کمتر و بی ارزش تر و حقیرتر از آن است که انسان به خاطر آنها بنیه معنوی خود را ضعیف کند و حملِ این بار را به خطر بیندازد. مراقب باشید و دشمن را ناکام کنید. ۱۳۷۳/۱۰/۱۵ @andishkade_f_h 🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
@andishkade_f_h 🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
هدایت شده از سید مهدی
34.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 مستندی مهم برای بالاتر رفتن ✅ مستندی که جوانان انقلابی باید مشاهده کنند 💠 چطور اصل در مجلس تدوین قانون اساسی، به تصویب رسید ⁉️ 🔰 مناظره ای جالب میان آقای مراغه ای و شهید بهشتی به عنوان مخالف و مدافع اصل ولایت فقیه 🆔 @meshkatnoor
حجت الاسلام و المسلمین مسید حسین میرمعزی از اساتید علم اقتصاد حوزه و معاون سابق پژوهش حوزه علمیه قم: اقتصاد اسلامی؛ مذهب، نظام یا علم https://www.hawzahnews.com/news/923776/ @andishkade_f_h 🌸 اندیشکده فقه حکومتی🌸
‏عکس از H Hem
🔰 معاونت راهبردی مؤسسه مطالعات و تحقیقات فتوح اندیشه برگزار می‌کند: ⚙️ سلسله نشست‌های 🔺 نشست تخصصی چهارم 🔸 🔘 با موضوع: «مسئله‌شناسی فقه مقاومت؛ با نگاهی به رویکرد جریان‌های سلفی-جهادی» 👤 ارائه‌کننده: حجت‌الإسلام والمسلمین دکتر 🗓 سه‌شنبه ۲۹ مهر ⏰ ساعت ۱۵:۳۰ 🏢 پردیسان، بلوار شهروند، خیابان سبلان، کوچه ⟨۴⟩، پلاک ⟨۲۶⟩ 🌐 درگاه مجازی شرکت در جلسه 👉 📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه 🆔 @Fotooh
هدایت شده از  استاد محمدی قائینی
💢 ، مساوی آیت الله خویی نیست... 🔹🔸 امروزه اینطور مشهور شده که از مکتب نجف، آیت الله خویی اراده می شود اما باید توجه داشت در نجف آن زمان فقط مرحوم آقای خویی نبوده‌اند که بخواهیم را مساوی مکتب آقای خویی بدانیم. بزرگانی در نجف آن روز حضور داشته‌اند که حالا به دلایلی کمتر نامی از آن‌ها برده می‌شود. مرحوم آقای ، مرحوم آسید عبدالهادی شیرازی، مرحوم ، مرحوم کاشف الغطا از خاندان کاشف الغطای بزرگ و معاصر آقای بروجردی، مرحوم آقای سید عبدالاعلی سبزواری بوده و مرحوم میرزا باقر زنجانی بوده است که برخی ایشان را از آقای خویی أعلم می‌دانسته‌اند. 🔹🔸 اما به علت مطرح شدن مرحوم آقای خویی (ره) و توفیقاتی که ایشان پیدا کردند عواملی را می‌توان برشمرد. آقای خویی توفیق بسیاری در شاگرد پروری داشتند. 💢 عوامل برجسته شدن حوزه درسی آیت الله خوئی (رحمة الله علیه) 🔻🔻 🔹 اولاً به این دلیل که مطالب را با زبانی ساده و روان و شیوا مطرح می‌کردند. 🔸 ثانیاً همه مطالب را دسته بندی شده ارائه می‌فرمودند. در این روش کار طلبه ساده می‌شد و مسیری را که باید او طی می‌کرد، استاد به جای او طی کرده است. همین امر موجب شد طلاب زیادی در درس ایشان شرکت کنند. زیرا هم درس دسته بندی شده بود و هم با بیانی ساده و روان مطالب ارائه می‌شد. وگرنه مرحوم آیت الله خویی (ره) ابتکارات علمی چندانی ندارند که به خاطر این ابتکارات درس ایشان مورد توجه قرار گرفته باشد. هرچند صاحب نظر هستند و نقدهایی را بر نظرات مشهور وارد می‌فرمایند ولی این ویژگی اصلی درس ایشان نبوده است. 🔹🔸 یکی از نکات منفی روش ایشان را می‌توان همین امر دانست که طلبه زحمت زیادی برای تحصیل متحمل نمی‌شود. لذا توصیه می‌شود اگر طلبه ای می‌خواهد در فقه قوی شده و ملا شود اول برای شروع از روش و مطالب آقای خویی (ره) شروع کند و بعد سراغ سبک صاحب جواهر برود و با آن سبک هم کار کند. وگرنه با صرف روش آقای خویی (ره) طلبه ملای عمیقی بار نمی‌آید. چون این روش انگیزه تحقیق را در طلبه زنده و تقویت نمی‌کند. زیرا خلاصه همه مطالب را با زحماتی که خود آقای خویی (ره) کشیده‌اند در اختیار طلبه قرار می‌دهد. 🔹🔸 به خلاف روش میرزای شیرازی و حتی به خلاف روش مرحوم امام خمینی (ره) که ایشان هم به طلبه پروری و محوریت دادن به طلبه در درس اهمیت می‌دادند. حضرت آیت‌الله سبحانی نقل می‌کنند وقتی تقریرات را که به حضرت امام خمینی (ره) ارائه کردم فرمودند، چرا اشکالی نکردی؟ عرض کردم آقا چیزی به ذهنم نرسید. فرموده بودند حداقل یک فحشی می‌نوشتی. یعنی بالاخره باید طلبه به حرف و ابراز نظر برسد. این کنایه از این است که باید ذهن طلبه جولان بیابد و تا حدودی از حیث اهمیت به شاگرد می‌توان ایشان را سامرایی در روش تدریس دانست. 🔹🔸 ویژگی اصولی مرحوم آقای خویی و این است که اصول را بسیار دقیق و فنی و عقلی بررسی می‌کردند. خصوصاً اصول پس از مرحوم آقای نائینی و آقای اصفهانی و آقاضیاء بسیار عقلی تر و دقیق تر و ظریف تر شده بود و شاگردان این بزرگان هم همین دقت‌ها را ادامه دادند و در بحث‌ها طرح و نقل می‌کردند. اما ویژگی آقای خویی این بود که این مباحث دقیق اصولی را تفصیلی طرح نمی‌کردند و با بیان ساده خیلی خلاصه آن را مطرح می‌فرمودند. @ghaeeni 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
هدایت شده از  استاد محمدی قائینی
💢 نگاهی به آیت الله خویی ره🔻 🔹🔸 اما از حیث ، مرحوم آیت الله خویی چند مرحله را در استنباط احکام طی می کردند: 🔰1) ابتدا قواعد اصولی را مطرح می‌کردند و مقتضای اصل در مسئله را بیان می‌کردند. 🔰️ 2) روایات در مسئله را دسته بندی می‌کردند و هر طایفه ای را جداگانه تجزیه و تحلیل کرده ودر آخر نتیجه گیری می‌نمودند. البته در ضمن استدلال به روایات گاهی آیات هم مورد بررسی قرار می‌گرفت. ❌ البته این یک به برنامه‌های حوزه است که همیشه قرآن در حاشیه قرار دارد. قرآن که ثقل اکبر است و ملاک دیگر أدله است باید در مرحله نخست قرار گیرد. 🔰️ اساساً مجتهد باید بیش از تسلط بر روایات با آیات مأنوس باشد و از تفاسیر دقیق و فنی آیات مشکله آگاه باشد تا بتواند روایات را با آیات تطبیق دهد. وگرنه اگر روایت را مستقل بررسی کنیم و بعد سراغ آیات برویم، ذهن از این طریق شکل خاصی به خود می‌گیرد و با همان نتیجه بدوی که از روایت گرفته آیه را تفسیر می‌کند. در صورتی که باید بر عکس باشد و قاعده این است که ابتدا آیات مورد بررسی قرار گیرند و بعد روایات تا جایی که با آیات سازگاری دارند مورد تمسک قرار گیرند. 🔰️ 3) در آخر اگر توانستند بر اساس روایات به حکم دست پیدا کنند که فبها و إلا دست به دامان اصول شده و طبق مقتضای آن نتیجه می‌گرفتند. ❌ یک اشکال مشترک الورود به قم و نجف این است که تحقیق در اقوال و احراز صحت انتساب آن‌ها کمتر به چشم می‌خورد. لذا می‌بینیم شیخ انصاری در بسیاری از موارد قولی را به فقیهی نسبت می‌دهند و نمی‌گویند من دیدم که چنان و چنین، می‌فرمایند (کمایقال) و تعابیری از این دست که منظور این است که برای من نقل شده وخودم آن را ندیده‌ام. این اشکال که مربوط به تتبع است در هر دو مکتب دیده می‌شود. ⚠️ آقای خویی اجماع را قبول ندارند و گاهی صریحاً می‌فرمایند (اجماعات کما تری) و با لو و اگر و اما بیان می‌کنند. حق در مسئله هم این است که بسیاری از اجماعات ما اساساً اجماع نیست. از زمان شهید ثانی (ره) به بعد پذیرفتند که بسیاری از این اجماعات، شهرت است، اجماع واقعی نیست. اما سیره را اعتنا می‌کنند و در کلامشان زیاد به سیره تمسک می‌کنند و آن را از استظهارات عرفی به شمار می‌آورند تا از این طریق بتوانند مراد معصوم را کشف کنند. ♻️ یکی از اساتید نقل می‌کرد که آقای خویی (ره) فرمودند اگر چهار نفر در مسئله ای متفق الفتوا باشند از نظر من است. محقق حلی، علامه حلی، شهید اول و شهید ثانی. این چهار بزرگوار آن‌قدر مورد اعتماد ایشان بوده‌اند و دقت آن‌ها را قبول داشت که اگر در مسئله ای فتوای واحد داشتند آن را به مثابه اجماع می‌شمردند. 🔰️ یکی از شاخصه‌های مکتب و منهج مرحوم آقای خویی (ره) این است که چون فقط را حجت می‌دانستند، به خلاف مبنای دیگر که خبر موثوق الصدور را حجت می‌دانستند، به ناچار تمامی روایاتی که در وسائل الشیعه آمده و مربوط به کتب أربعه است، تمام رجال و اسناد را بررسی می‌کردند و پس از دسته بندی و بررسی، اطلاعات توثیقی را در این رابطه جمع آوری کرده و در کتاب که توسط لجنه ای که تشکیل داده بودند، گردآوری کردند. البته همین کار را با روشی متفاوت آقای (ره) در قم انجام دادند. کسانی که قائل به حجیت روایات هستند دیگر الزامی به طی این مسیر علمی ندارند و راه‌های متعددی که قرینیت بر وثوق صدور دارند را در کنار هم قرار می‌دهند ونتیجه می‌گیرند که این روایت از امام (ع) صادر شده است. @ghaeeni 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
هدایت شده از  استاد محمدی قائینی
💢 آیت الله محمد محمدی قائینی به سخنان اخیر سید کمال حیدری 🔻🔻 آیت الله محمد پس از درس خارج فقه خود، در بیانات کوتاهی نسبت به سخنان اخیر واکنش نشان داده و هرگونه حرکتی که در اوضاع فعلی را مخدوش کند، محکوم کردند. @ghaeeni